Рішення
від 11.12.2023 по справі 641/5892/21
КОМІНТЕРНІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ХАРКОВА

Провадження № 2/641/190/2023 Справа № 641/5892/21

ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 грудня 2023 року Комінтернівський районний суд м. Харкова у складі:

головуючого - судді - Курганникової О.А.,

за участю секретаряАреп`євої О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Харкові в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом Харківської міської ради до ОСОБА_1 про зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

Харківська міська рада звернулася до суду з позовом до ОСОБА_1 , в якому просить зобов`язати здійснити за власник рахунок перебудову нежитлової будівлі літ. «Б-3» по АДРЕСА_1 , шляхом знесення самочинно прибудованої прибудови до нежитлового приміщення № 1 та № 7 цокольного поверху та надбудови влаштованої над приміщенням № 6 та № 7 цокольного поверху, привівши об`єкт благоустрою - земельну ділянку комунальної форми власності кадастровий номер 6310136900:06:007:0042 до попереднього стану, а нежитлову будівлю літ. «Б-3» у стан, що існував до здійснення самочинного будівництва, а саме до технічних характеристик, що містяться в технічних паспортах на громадський будинок літ. «Б-3» нежитлові приміщення цокольного поверху №1-7 та нежитлові приміщення 1-го поверху № 1-4, 2-го поверху №1-4, 3-го поверху № 1-4, інвентаризаційна справа № 1817, виготовлених ТОВ «Експертний будівельно-інженіринговий центр» від 23.12.2017 року, відшкодувати судові витрати.

В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що в ході проведення заходу самоврядного контролю у сфері благоустрою Інспекцією з благоустрою Департаменту територіального контролю у сфері благоустрою, Інспекцією з благоустрою, на підставі направлення для проведення перевірки благоустрою міста Харкова № 184-Н від 03.03.2021, у відповідності до ст. 40 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», § 8 Правил благоустрою території міста Харкова, затверджених рішенням Харківської міської ради від 16.11.2011 № 504/11 (зізмінами та доповненнями), було здійснено перевірку благоустрою міста Харкова, а саме території за адресою: АДРЕСА_1 .

Під час перевірки встановлено, що об`єкт (елемент) благоустрою являє собою фасад нежитлової будівлі літ. «Б-3», розташованої за адресою: АДРЕСА_1 (земельна ділянка кадастровий номер 6310136900:06:007:0042).

Актом перевірки благоустрою міста Харкова № 184-А від 16.03.2020 встановлено факт порушення законодавства у сфері благоустрою населених пунктів, зокрема Закону України «Про благоустрій населених пунктів» та Правил благоустрою м. Харкова, а саме: на земельній ділянці комунальної форми власності (кадастровий номер 6310136900:06:007:0042) проведено роботи з реконструкції нежитлової будівлі літ. «Б-3» по АДРЕСА_1 . В рівні цокольного поверху впритул до приміщень № 1 та № 7 влаштовано прибудову (орієнтовними розмірами 1,5*2 м.). Окрім цього, з влаштування надбудови (орієнтовними розмірами 8*6 м.), яка розташовується вритул до зовнішньої стіни фасаду будівлі літ. «Б-3», де розміщується приміщення № 1 першого поверху. Надбудова підтримується збудованими цегляними колонами, які своєю площею опускаються на землі комунальної форми власності. На час проведення перевірки влаштовано металопластикові вікна та двері.

У ході ознайомлення з технічними паспортами на громадський будинок літ. «Б-3» (нежитлові приміщення цокольного поверху № 1-7 та нежитлові приміщення 1-го поверху № 1-4; 2-го поверху № 1-4, 3-го поверху № 1-4), інвентаризаційна справа № 1817, виготовлениї ТОВ «ЕКСПЕРТНИЙ БУДІВЕЛЬНО ІНЖЕНІРИНГОВИЙ ЦЕНТР» 23.12.2017 встановлено що згідно поповерхового плану в нежитловій бцдівлі літ. «Б-3» по АДРЕСА_1 відсутня прибудова до нежитлових приміщень № 1 та № 7 цокольного поверху та надбудова над приміщенням № 6 та № 7 цокольного поверху.

Внаслідок проведення самочинної реконструкції, конфігурація будівлі літ. «Б-3» не відповідає конфігурації технічного паспорта ТОВ «ЕКСПЕРТНИЙ БУДІВЕЛЬНО ІНЖЕНІРИНГОВИЙ ЦЕНТР» від 23.12.2017.

В реєстрі будівельної діяльності, розміщеному офіційному вебсайті Держархбудінспекції України (www.dabi.gov.ua), який містить відповідну інформацію стосовно документів, що надають право на виконання будівельних робіт та прийняття об?єкта в експлуатацію з травня 2011 року відсутня інформація щодо будівлі літ. «Б-3». яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .

Зазначені роботи проведені без декларативно-дозвільних документів, під час перевірки не представлено паспорт опорядження фасаду, містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, що є порушенням п. 1 ч. 1 ст. 16, п. 1 ч. 2 ст. 17, ч. 2 ст. 23 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», п. 5.7.1.1, 5.7.1.2, 6.3.1 Правил благоустрою міста Харкова, Правил благоустрою території міста Харкова, затверджених рішенням Харківської міської ради 16.11.2011 № 504/11 (зі змінами та доповненнями) (далі-Правила).

Припис про усунення порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, Правил благоустрою території міста Харкова № 184-П від 04.03.2021 (строком усунення до 12.03.2021) було отримано 04.03.2021 ОСОБА_1 особисто.

Під час перевірки, з виходом на місце 04.03.2021 встановлено, що будівельні роботи проводились власником нежитлових приміщень цокольного поверху N№ 1-7, нежитлової будівлі літ. «Б-3» громадянином ОСОБА_1 .

Стосовно ОСОБА_1 складено протокол про адміністративне правопорушення № 184-Пр від 10.03.2021 за ст. 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Під час виходу на місце 15.03.2021 щодо перевірки виконання вимог припису № 184-П від 04.03.2021 встановлено, що вимоги зазначеного припису не виконано, інформація про результати розгляду припису до Інспекції під час проведення перевірки не надходила.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об?єктів нерухомого майна по АДРЕСА_1 :

- нежитлові приміщення цокольного поверху № 1-7 загальною площею 137,1 кв.м в будівлі літ. «Б-3» на праві приватної власності належить ОСОБА_1 на підставі договору про поділ, р./№ 6909 від 22.12.2017;

-нежитлові приміщення 1-го поверху № 1-4, 2-го поверху № 1-4, 3-го поверху № 1-4 загальною площею 256,6 кв. м в будівлі літ. «Б-3» на праві приватної власності належить ОСОБА_2 на підставі договору про поділ, р./№ 6909 від 22.12.2017.

Земельна ділянка (кадастровий номер 6310136900:06:007:0042) по АДРЕСА_1 , загальною площею 0,0128 га для будівництва павільйону побутово обслуговування (але не пізніше прийняття об?єкта до експлуатації) та для подальшої експлуатації об?єкта, надана в оренду ФО-П ОСОБА_3 на підставі договору оренди землі, зареєстрованого у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі (книга № 4) за № 69136/05 від 12.09.2005, строком до 31.12.2030.

Таким чином, під час здійснення заходів самоврядного контролю було виявлено факт самочинно проведеної реконструкції нежитлової будівлі літ. «Б-3», яка розташована на землі комунальної форми власності, в результаті чого змінився зовнішній вигляд фасаду, конфігурація будівлі та ії площа.

Таким чином, ОСОБА_1 (далі-Відповідач) у порушення вимог законодавства в сфері благоустрою населених пунктів та містобудівної діяльності, без належного дозволу, виконав самочинно будівельні роботи з реконструкції раніше існуючої будівлі, влаштувавши прибудову та надбудову, що призвело до зміни геометричних розмірів раніше існуючої будівлі, а отже його дії є протиправними.

Відповідно до ст. 19 ЦК України особа має право на самозахист свого цивільного права та права іншої особи від порушень і протиправних посягань. Самозахистом є застосування особою засобів протидії, які не заборонені законом та не суперечать моральним засадам суспільства. Способи самозахисту мають відповідати змісту права, що порушене, характеру дій, якими воно порушене, а також наслідкам, що спричинені цим порушенням. Способи самозахисту можуть обиратися самою особою чи встановлюватися договором або актами цивільного законодавства.

Отже, Харківська міська рада застосувала неюрисдикційну форму захисту порушеного права власності, реалізовуючи право на самозахист цивільних прав, шляхом здійснення законодавчо визначеного повноваження щодо самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів і встановила факт самочинного виконання будівельних робіт, за відсутності декларативно-дозвільних документів, які дають право виконувати будівельні роботи та належно затвердженого проекту.

У зв?язку з вищевикладеним, Харківська міська рада як власник земельної ділянки звертається до суду з даною позовною заявою маючи на меті захист порушених прав Відповідачем внаслідок здійснення ним самочинного будівництва.

Ухвалою Комінтернівського районного суду м. Харкова від 06.08.2021 року провадження у справі відкрито, розгляд справи ухвалено здійснювати в порядку загального позовного провадження та призначено проведення підготовчого засідання. Відповідачу запропоновано надати відзив на позовну заяву.

21.04.2022 року зазначена цивільна справа була направлена до Ленінського районного суду м. Полтави, у зв`язку зі зміною територіальної підсудності судових справ, відповідно до розпорядження Голови Верховного суду від 10.03.2022 року №4/0/9-22 року.

З 21.04.2022 року по 12.12.2022 року в Ленінському районному суді м. Полтави вищевказана цивільна справа реєстрацію в автоматизованій системі документообігу не проходила.

Ухвалою Комінтернівського районного суду м. Харкова від 19.07.2023 року за наслідками підготовчого судового засідання справу було призначено до судового розгляду у відкритому судовому засіданні.

Представник позивача Латрова Н.В. в судове засідання не з`явилась, надала до суду заяву, в якій зазначила, що позовні вимоги підтримує в повному обсязі та просить їх задовольнити, а також не заперечує проти винесення заочного рішення та просив суд проводити судове засідання за її відсутності.

Відповідач у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце судового засідання повідомлявся належним чином, причини неявки суду невідомі, заяв та клопотань до суду не надав, правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався.

За згодою представника позивача суд ухвалює рішення при заочному розгляді справи, що відповідає положенням ст. 280 ЦПК України.

Розгляд справи проводився у відсутність сторін відповідно до ч. 2ст. 247 ЦПК України, тому фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.

Суд,дослідивши наданісторонами доказиу їхсукупності,встановив наступніобставини тавідповідні їмправовідносини,що виниклиміж сторонами.

Рішенням Харківської міської ради від 19.08.2020 № 2224/20 «Про внесення змін до структури виконавчих органів Харківської міської ради 7 скликання» в структурі Апарату міської ради та виконавчого комітету створено Інспекцію з благоустрою Департаменту територіального контролю Харківської міської ради.

Відповідно до Положення про Інспекцію з благоустрою, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 20.11.2015 року № 7/15(зі змінами), (яке діяло на момент виявлення порушення Правил благоустрою міста Харкова) Інспекція з благоустрою утворюється Харківською міською радою та діє на правах відділу у складі Департаменту територіального контролю Харківської міської ради. Інспекція з благоустрою забезпечує проведення рейдів та перевірок території міста Харкова щодо виявлення фактів самовільного виконання земляних, ремонтних, будівельних, монтажних робіт, огородження територій загального користування та/або вчинення інших дій,

що супроводжуються порушенням об`єктів (елементів) благоустрою та/або погіршенням їх наявного стану.

Відповідно до ч. 1 ст. 376 ЦК України житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

Правовий аналіз наведеної норми дозволяє виділити наступні ознаки самочинного будівництва:

1) об?єкт нерухомого майна збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети у встановленому порядку;

2) відсутність належного дозволу;

3) відсутність належно затвердженого проекту для будівництва;

4) створення об?єкта з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

Кожна із зазначених ознак є самостійною і достатньою для того, щоб визнати об?єкт нерухомого майна самочинним будівництвом. Тому, при вирішенні спору, що виникає у зв?язку з будівництвом на земельній ділянці об?єкта нерухомості, повинно досліджуватися питання наявності дозвільної документації на будівництво спірних об?єктів і документів про виділення земельної ділянки (п. 6.13. і п. 6.14. постанови Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 24.07.2019 у справі No 910/10932/17). Об?єкт нерухомості відноситься до самочинного будівництва за наявності хоча 6 однієї з вишенаведених умов.

Таким чином, будівництво прибудови та надбудови здійснене на земельній ділянці кадастровий номер 6310136900:06:007:0042, що розташована по АДРЕСА_1 є самочинним будівництвом з огляду на таке.

"Законом України «Про регулювания містобудівної діяльності», Порядком виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України віл 13.04.201 1 № 466 (далі - Порядок № 466). Порядком прийнятя в експлуатацію закінчених будівництвом об' єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 461 запроваджено декларативний принцип оформления замовником документів, налають право виконувати будівельні роботи на об?єктах будівництва 1-3 категорії складності та підтверджують готовність таких об`єктів до сксплуатації.

Частиною 1 ст. 34 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що замовник має право виконувати будівельні роботи після подання замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об?єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об?єктів з незначними наслідками (ССІ), та щодо об?єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта та які не потребують отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об`єтів будівництва затвердженим Кабінетом Міністрів України.

Згідно ч. 2 ст. 36 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" виконувати будівельні роботи без подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт забороняється. Отримання замовником інших документів дозвільного характеру для виконання будівельних робіт, крім направлення повідомлення про початок виконання будівельних робіт до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю відповідно до частини першої цієї статті, не вимагається.

Пунктом 5 Постанови Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 року № 466 передбачено, будівельні роботи можуть виконуватися замовником після отримання документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або договору суперфіцію та подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об?єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об?єктів з незначними наслідками (ССІ) та об?єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта; видачі замовнику дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об?єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об?ектів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками.

Пунктом 13 Порядку № 466 передбачено, що повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок | виконання будівельних робіт щодо об?єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, та повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об?єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об?єктів з незначними наслідками (СС1) (далі - повідомлення), повідомлення про зміну даних у зазначених повідомленнях за формою згідно з додатками 1, 2 і 2-1 до цього Порядку подається замовником (його уповноваженою особою) особисто або надсилається рекомендованим листом з описом вкладення чи через електронну систему здійснення декларативних та дозвільних процедур у будівництві до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю за місцезнаходженням об?єкта не пізніше ніж за один календарний день до початку виконання підготовчих або будівельних робіт.

Таким чином, подання повідомлення про початок будівельних робіт щодо об?єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об?єктів з незначними наслідками (СС1). здійснюється за декларативною процедурою

3 наведеного слідує, що право на проведення будівельних робіт стосовно об?єкта класу наслідків (ССІ) набувається особою після подання відповідного повідомлення.

Розділом 3 Державних будівельних норм України А.2.2-3-2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво» визначено, що перебудова введеного в експлуатацію в установленому порядку об?єкту будівництва, що передбачає зміну його геометричних розмірів внаслідок чого відбувається зміна основних техніко-економічних показників, поліпшення умов експлуатації відноситься до реконструкції.

У відповідності до ДБН А.2.2-3-2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», реконструкція - це перебудова введеного в експлуатацію в установленому порядку об?єкту будівництва, що передбачає зміну його геометричних розмірів та/або функціонального призначення, в наслідок чого відбувається зміна основних техніко-економічних показників (кількість продукції, потужність тощо), забезпечусться удосконалення виробництва, підвищення його техніко-скономічного рівня та якості продукці що виготовляється, поліпшення умов експлуатації та якості послуг.

Відповідачем самочинно було проведено реконструкцію нежитлового приміщення літ. «Б-3» по АДРЕСА_1 , в результаті якої було змінено геометричні розміри раніше існуючої будівлі, внаслідок чого відбувалася зміна основних техніко-економічних показників.

Відповідно до листа Інспекції Державного архітектурно-будівельного Департаменту територіального контролю Харківської міської ради за № 516/0/250-21 від 04.06.2021 в реєстрі будівельної діяльності, розміщеному на офіційному вебсайті Держархбудінспекції України (www.dabi.gov.ua), який містить інформацію про документи, що дають право на виконання будівельних робіт та засвідчують прийняття об`єктів до експлуатації, з травня 2011 року, наявна така інформація:

«Реконструкція павільону побутового обслуговування населення; Харківська обл., м. Харків, просп. Ландау Льва, 8» повідомления про початок виковання будівельних робіт від 16.05.2016 № XК 082161371109, декларація про готовність до експлуатації об?єкта від 26.12.2016 ХК 142163611040, замовник: фізична особа.)

Таким чином, будь-яких документів дозвільного характеру стосовно об?єкта будівництва (влаштування прибудови цокольного поверху та надбудови над нежитловими приміщеннями № 6 та № 7 цокольного поверху, нежитлової будівлі літ «Б-3») до Інспекції з не надходило.

З огляду на вищезазначене Відповідачем в порушення вимог Закону "Про регулювання містобудівної діяльності" до початку проведення робіт з реконструкції не подано на реєстрацію повідомлення про початок виконання будівельних робіт, а тому влаштування прибудови та надбудови, без подання повідомления про початок виконання будівельних робіт та декларативно-дозвільних документів є самочинним будівництвом.

Правовідносини з приводу видачі документів дозвільного характеру у сфері будівельної справи регламентуються приписами Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", приписами Закону України "Про основи містобудування" та деталізовані приписами Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт (затверджено Постановою КМУ від 13.04.2011 р. № 466; далі - Порядок № 466).

Закон України «Про основи містобудування», у статті 5 визначає, що при здійсненні містобудівної діяльності повинна бути забезпечена розробка містобудівної документації, проектів конкретних об?єктів згідно з вихідними даними на проектування, з дотриманням державних стандартів, норм і правил.

Статтею 39 Земельного кодексу України передбачено, що використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України «Про архітектурну діяльність» будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об?єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Згідно з ч.ч. 2, 3 ст. 8 Закону України «Про регулювания містобудівної діяльності» планування та забудова земельних ділянок здійснюсться їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку. Рішення з питань планування та забудови територій приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, районними, обласними радами Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації.

Відповідно до ч. 4 та ч. 5 ст. 26 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використания земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Проектування та будівництво об?єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку:

1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних;

розроблення проектної документації та проведення y випадках, передбачених ст. 31 цього Закону, її експертизи;

3) затвердження проектної документації:

4) виконання підготовчих та будівельних робіт:

5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів;

6) реєстрація права власності на об?єкт містобудування.

Із наведених правових норм слідує, що передумовою для затверджения проектної локументації є отримання вихідних даних.

Згідно 1 ст. 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» основними складовими вихідних даних є:

1) містобудівні умови та обмеження;

2) технічні умови;

3) завдання на проектування.

Згідно ч. 1 ст. 31 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» проектна документація на будівництво об?єктів розробляється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, будівельних норм і правил та затверджусться замовником.

У п. 3 та п. 4 Порядку розроблення проектної документації на будівництво об?єктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.05.2011 № 45 передбачено, що для забезпечення проектування об?екта будівництва замовник повинен надати генпроектувальнику (проектувальнику) вихідні дані на проектування. Основними складовими вихідних даних є: містобудівні умови та обмеження; технічні умови; завдання на проектування.

Відповідно до ч. 2 та ч. 3 ст. 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва. Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки).

Згідно з п.п. 7, 9 ч.1 ст.1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" містобудівна документація затверджені текстові графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій; план зонування території (зонінг) - містобудівна документація, що визначає умови та обмеження використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон.

Частиною 1 статті 16 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, що планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Вілповілно до абз. 1, 4 ч.1 ст.17 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обгрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.

Ускладі генерального плану населеного пункту може розроблятися план зонування території цього населеного пункту. План зонування території може розроблятися і як окрема містобудівна документація після затвердження генерального плану.

Генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів (ч.2 ст.17 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності).

Таким чином, право власника або користувача на забудову земельної ділянки здійснюється за умови одержання архітектурних, будівельних, санітарних, екологічних та інших норм і правил, а використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генералького плану населеного пункту, іншої містобудівної документації.

Відповідно до листа Департаменту містобудування та архітектури Харківської міської ради № 1151/0/605-21 від 26.02.2021 містобудівні умови та обмеження для проектування, реконструкції літ. «Б-3» по АДРЕСА_1 на зазначеній земельній ділянці не надавалися. Будь-які рішення постійно діючої комісії з питань самочинного будівництва стосовно зазначеного об?єкту самочинного будівництва за вказаною адресою не приймалися.

З огляду на вищезазначене, Відповідач здійснив самочинне будівництво за відсутності затвердженого проекту, що порушує державні будівельні норми, стандарти та правила, а також посягає на встановлений порядок та основні засади регулювання містобудівної діяльності.

Відповідачем самочинно на рівні цокольного та першого поверху проведені будівельні роботи з влаштування прибудови та надбудови які площею опускаються на землю комунальної форми власності, яка не відводилась для цієї мети.

Згідно зі статями 13, 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Земля та її надра є об?єктами права власності Українського народу, від імені якого право власності здійснюють органи державної влади і місцевого самоврядування у межах, визначених Конституцією України і Законами України.

На підставі ст. 83 ЗК України землі, які належать на праві власності територіальним громадам міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають, зокрема, усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Відповідно до ч. 1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Отже, відповідно до вимог наведеного законодавства обов?язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність у особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку, а відсутність таких документів може свідчити про самовільне зайняття земельної ділянки.

Статтею 125 ЗК України встановлено, що право власності на земельну ділянку. а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Вілповілно до ч. 5 ст. 415 ЦК України землекористувач зобов?язаний використовувати земельну ділянку відповідно до її цільового призначення.

Згідно п. а ч. 1 ст. 96 ЗК України землекористувачі зобов?язані забезпечувати використання землі за цільовим призначенням.

За нормами ч. 1 ст. 120 ЗК України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об?єкти.

До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.

Самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд. здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду (ст. 212 3К України).

Згідно наявної інформації в Управлінні земельних відносин Департаменту територіального контролю та земельних відносин Харківської міської ради (лист від 19.04.2021 № 2428/0/553-21) та листа Головного управління Держгеокадастру у Харківській області № 1021/116/21 від 30.04.2021, земельна ділянка (кадастровий номер 6310136900:06:007:0042) по АДРЕСА_1 , загальною площею 0,0128 га для будівництва павільйону побутового обслуговування (але не пізніше прийняття об?єкта до експлуатації та для подальшої експлуатації об?єкта, надана в оренду ФО-П ОСОБА_3 на підставі договору оренди землі зареєстрованого у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі (книга № 4) за № 69136/05 від 12.09.2005, строком до 31.12.2030 року.

Згідно п. 15 Договору оренди землі № 69136/05 від 12.09.2005 (далі- Договір) земельна ділянка передається для будівництва павільйону побутового обслуговування (але не пізніше прийняття об?єкта до експлуатації) та для подальшої експлуатації об?єкта.

Пунктом 17 цього ж договору встановлені обмеження використання земельної ділянки, а саме: забороняється самовільна забудова земельної ділянки.

Підпунктом «б», пункту 30 Договору визначено, що за письмовою згодою Орендодавця, Орендар має право зводити у встановленому законом порядку житлові, виробничі, торгівельні, культурно-побутові та інші будинки та споруди і закладати багаторічні насадження.

Виходячи з наведеного, земельна ділянка комунальної форми власності (кадастровий номер 6310136900:06:007:0042), власником якої є Харківська міська рада була передана в установленому законом порядку виключно для будівництва павільйону побутового обслуговування та для подальшої експлуатації (нежитлова будівля літ. «Б-3»).

Власником земельної ділянки не приймалось рішень про надання дозволу на проведення будівництва (реконструкції) та передачу у власність або надання у користування (оренду) земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 для влаштування прибудови в рівні цокольного поверху впритул до приміщень № 1 та № 7 та надбудови (орієнтовними розмірами 8x6 м.), яка розташовується впритул до зовнішньої стіни фасаду будівлі літ. «Б-3», над нежитловими приміщеннями № 6 та № 7 цокольного поверху.

Таким чином, під час дії Договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 6310136900:06:007:0042, яким встановлено обмеження: заборона проведення будівництва, реконструкції без отримання згоди Орендодавця Харківської міської ради, самовільно всупереч вимогам Договору здійснено будівництво.

Виходячи з наведеного Відповідачем належним чином не виконано зобов`язання щодо дотримання умов Договору оренди землі в частині заборони проведення будь якого будівництва. Будучи обізнаним про наявність обмежень, допустив самочинне будівництво, а тому дії Відповідача є протиправними.

Використання Відповідачем земельної ділянки шляхом її незаконної забудови порушує вимоги земельного, цивільного, містобудівного законодавства, законодавства у сфері благоустрою населених пунктів, майнові права територіальної громади на земельну ділянку, що підриває конституційно визначені матеріальні та економічні основи місцевого самоврядування.

Стаття 319 ЦК Українипередбачає, що власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.

Відповідно до ч. 1ст. 321 ЦК Україниправо власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Відповідно до ч. 2ст. 152 ЗК Українивласник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Згідност. 391 ЦК Українивласник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

На підставі наданих позивачем та досліджених судом письмових доказів, які є належними та допустимими, встановлено та підтверджено,що відповідач без належного дозволу, здійснив самочинно прибудову до нежитлового приміщення № 1 та № 7 цокольного поверху та надбудову влаштовану над приміщенням АДРЕСА_2 та № 7 цокольного поверху, що не були відведені для цих цілей, без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи та належно затвердженого проекту, порушивши майнові права територіальної громади міста Харкова, зокрема право власності територіальної громади на земельну ділянку шляхом її незаконної забудови. Отже, вказане самочинне новебудівництво є самочинним будівництвом у розумінні положень ч.1ст.376 ЦК України, а тому згідно з положеннями ч.4ст.376 ЦК Українипідлягають знесенню.

З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку про обґрунтованість заявлених Харківською міською радою позовних вимог, у зв`язку з чим позов підлягає задоволенню.

Питання щодо розподілу судових витрат вирішується відповідно до положень ст. 141 ЦПК України.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.15,16,376ЦК України, ст.ст.259,263-265,352,354-355 ЦПК України, суд,

вирішив:

Позовні вимоги Харківської міської ради - задовольнити.

Зобов`язати ОСОБА_1 здійснити за власний рахунок перебудову нежитлової будівлі літ. «Б-3» по АДРЕСА_1 , шляхом знесення самочинно прибудованої прибудови до нежитлового приміщення № 1 та № 7 цокольного поверху та надбудови влаштованої над приміщеннями № 6 та № 7 цокольного поверху, привівши об`єкт благоустрою земельну ділянку комунальної форми власності кадастровий номер 6310136900:06:007:0042 до попереднього стану, а нежитлову будівлю літ. «Б-3» у стан, що існував до здійснення самочинного будівництва, а саме до технічних характеристик, що містяться в технічних паспортах на громадський будинок літ. «Б-3», нежитлові приміщення цокольного поверху №1-7 та нежитлові приміщення 1-го поверху № 1-4, 2-го поверху №1-4, 3-го поверху № 1-4, інвентаризаційна справа № 1817, виготовлених ТОВ «Експертний будівельно-інженіринговий центр» від 23.12.2017 року.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Харківської міської ради судовий збір у сумі 2270(двітисячі двістісімдесят) гривень 00 копійки.

Рішення може бути оскаржено шляхом подачі протягом тридцяти днів з дня його проголошення апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Заочне рішення може бути переглянуто судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, поданою протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Позивач: Харківська міська рада, місцезнаходження: м-н Конституції, 7, м. Харків, 61003, код ЄДРПОУ 04059243.

Відповідач: ОСОБА_1 , АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_1 .

Суддя: О. А. Курганникова

СудКомінтернівський районний суд м.Харкова
Дата ухвалення рішення11.12.2023
Оприлюднено12.12.2023
Номер документу115534045
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них: про приватну власність, з них: спори про самочинне будівництво

Судовий реєстр по справі —641/5892/21

Рішення від 11.12.2023

Цивільне

Комінтернівський районний суд м.Харкова

Курганникова О. А.

Ухвала від 19.07.2023

Цивільне

Комінтернівський районний суд м.Харкова

Курганникова О. А.

Ухвала від 06.08.2021

Цивільне

Комінтернівський районний суд м.Харкова

Курганникова О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні