Рішення
від 23.11.2023 по справі 904/4724/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23.11.2023м. ДніпроСправа № 904/4724/23

Господарський суд Дніпропетровської області у складі:

судді Колісника І.І.

за участю секретаря судового засідання Сидорової Є.О.

та представників:

від позивача: не з`явився; від відповідача: не з`явився

розглянув у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу

за позовом Криворізької міської ради, м. Кривий Ріг Дніпропетровської області

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Інжбудсервіс", м. Львів

про стягнення безпідставно збережених коштів у сумі 598 981,18 грн.

СУТЬ СПОРУ:

Криворізька міська рада звернулася до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Інжбудсервіс" безпідставно збережених коштів у сумі 598981,18 грн.

Судові витрати зі сплати судового збору в сумі 8984,72 грн позивач просить покласти на відповідача.

Обгрунтовуючи позовні вимоги, позивач посилається на те, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Інжбудсервіс", фактично користуючись у період з 01.07.2021 по 30.03.2023 без достатньої правової підстави земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:02:066:0015, за рахунок Криворізької міської ради - власника земельної ділянки зберегло у себе кошти, які мало заплатити за користування вказаною земельною ділянкою на рівні орендної плати.

Правовою підставою позову позивач зазначає, серед іншого, статтю 1212 Цивільного кодексу України.

Ухвалою суду від 31.08.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання на 03.10.2023, за результатом якого засідання суду було відкладено на 31.10.2023 у межах підготовчого провадження, продовженого до 29.11.2023.

Ухвалою суду від 31.10.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 23.11.2023 об 11:00 год.

Представники сторін у судове засідання 23.11.2023 не з`явились. Про дату, час та місце розгляду справи всі учасники справи були повідомлені належним чином відповідно до вимог статей 6, 120, 242 Господарського процесуального кодексу України.

Від представника позивача до початку судового засідання через підсистему "Електронний суд" ЄСІТС надійшло клопотання про розгляд справи без його участі за наявними у справі доказами.

Відповідач про причини неявки в судові засідання не повідомив, своїм правом на подання відзиву на позов не скористався. Всі судові ухвали, що направлялися на його офіційну поштову адресу, повернулися з відміткою оператора поштового зв`язку АТ "Укрпошта" "за закінченням терміну зберігання" та "адресат відсутній за вказаною адресою".

За змістом частини першої статті 202 Господарського процесуального кодексу України неявка в судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті.

Відповідно до частини дев`ятої статті 165 Господарського процесуального кодексу України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Частиною четвертою статті 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

За таких обставин суд розглядає справу за відсутності представників сторін за наявними у справі доказами.

За результатом судового засідання 23.11.2023 судом постановлено й підписано вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази у їх сукупності, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Між Криворізькою міською радою (далі орендодавець, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Інжбудсервіс" (далі орендар, відповідач) укладено договір оренди земельної ділянки № б/н від 15.04.2007 (далі договір), згідно з яким орендодавець на підставі рішення міської ради від 28.02.2007 № 956 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розміщення контори, господарських будівель та гаража, яка знаходиться на вул. Революційна, 36б у Дзержинському районі м. Кривого Рогу (п. 1 договору).

Пунктами 2, 3 договору передбачено, що в оренду передається земельна ділянка площею 0,4122 га; кадастровий номер земельної ділянки: 1211000000:02:066:0015.

Договір укладено на 10 років. Після закінчення строку договору орендар, який належно виконував обов`язки відповідно до умов договору, має за інших рівних умов переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за два місяці до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 5 договору).

За змістом пунктів 18, 19 договору після припинення дії договору орендар у 10-денний термін повертає орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду; повернення земельної ділянки здійснюється за актом приймання-передачі (повернення).

Неповернення земельної ділянки у зазначений термін не звільняє орендаря від сплати орендної плати за фактичне користування земельною ділянкою. Плата за фактичне користування земельною ділянкою вноситься у розмірах, визначених розділом "Орендна плата" цього договору. Нарахування орендної плати припиняється з дати оформлення акта приймання-передачі (повернення) земельної ділянки (п. 21 договору).

Згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-1200663192022 від 12.10.2022 земельна ділянка площею 0,4122 га з кадастровим номером 1211000000:02:066:0015, що розташована на вулиці Революційна, 36Б у місті Кривому Розі Дніпропетровської області (далі спірна земельна ділянка), належить до комунальної власності територіальної громади міста Кривого Рогу. Цільовим призначенням земельної ділянки є 11.03 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд будівельних організацій та підприємств; категорія земель землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Державну реєстрацію земельної ділянки, а також права оренди на спірну земельну ділянку за Товариством з обмеженою відповідальністю "Інжбудсервіс" проведено 16.10.2007; строк дії речового права Товариства з обмеженою відповідальністю "Інжбудсервіс" 10 років (а.с. 13-14).

Докази поновлення договору після 15.04.2017 у матеріалах справи відсутні. Відповідач всупереч договору свого обов`язку щодо повернення позивачу спірної земельної ділянки за актом приймання-передачі не виконав.

З Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №342029714 від 08.08.2023 убачається, що за адресою: вулиця Тільги Степана (до перейменування топонімів вулиця Революційна), буд. 36Б у місті Кривому Розі розташований об`єкт нерухомого майна комплекс будівель та споруд, загальною площею 480,7 кв.м (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2713926712060), право власності на який зареєстроване за Товариством з обмеженою відповідальністю "Інжбудсервіс" 26.06.2003. Підставою виникнення права власності є договір купівлі-продажу, ВАС № 804543 від 30.01.2003, посвідчений приватним нотаріусом Криворізького міського нотаріального округу Рукавіциною Н.В. та зареєстрований у реєстрі за №У-104 (а.с. 16 - 20).

З 31.03.2023 право власності на зазначене нерухоме майно зареєстроване за Новіковою Мариною Сергіївною (номер відомостей про речове право 49769429). Державну реєстрацію права власності проведено на підставі договору купівлі-продажу, серія та номер: 1390, бланки НСК 425787, НСК 425788, виданий 31.03.2023, видавник: Кучман І.І. приватний нотаріус Криворізького районного нотаріального округу.

Тож у зв`язку з користуванням відповідачем належним йому на праві власності нерухомим майном, розташованим за адресою: вул. Тільги Степана (Революційна), буд. 36Б у місті Кривому Розі, ним здійснювалося фактичне користування спірною земельною ділянкою, кадастровий номер 1211000000:02:066:0015, яке після 15.04.2017 відбувалося за відсутності договірних відносин із позивачем.

30.05.2022 комісією позивача у складі представників відділу моніторингу землекористування управління земельних відносин департаменту регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому міської ради Гнатюк М. та Зволінської О. складено акт обстеження земельної ділянки, за результатами якого встановлено, що ТОВ "Інжбудсервіс" податкові декларації із плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за земельні ділянки у Металургійному районі на 2019 - 2021 роки не надавало (а.с. 27).

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 09.08.2022 у справі №904/913/22 за позовом Криворізької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Інжбудсервіс" про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі 3330441,61 грн позов задоволено в повному обсязі та стягнуто на користь Криворізької міської ради з відповідача 330441,61 грн безпідставно збережених коштів з орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:02:066:0015 за період з 31.08.2018 по 30.06.2021 (а.с.32-33).

Зазначене рішення Господарського суду Дніпропетровської області повністю виконано, що підтверджується постановою приватного виконавця виконавчого округу Дніпропетровської області Осельського Є.С. від 30.03.2023 про закінчення виконавчого провадження № 70335104 (а.с. 34).

За офіційною інформацією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (лист №32425/04-36-04-12 від 15.12.2022; лист № 1891/10 від 15.08.2023) ТОВ "Інжбудсервіс" не перебуває на обліку як платник земельного податку у Металургійному районі м. Кривого Рогу; за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:02:066:0015 площею 0,4122 на вул. Степана Тільги, 36Б у Металургійному районі за період з 01.01.2023 по 31.03.2023 податкові зобов`язання з плати за землю не визначає та не сплачує (а.с. 28, 31).

Рішенням Криворізької міської ради від 30.06.2020 № 4799 "Про встановлення ставок плати за землю та пільг із земельного податку на території м. Кривого Рогу у 2021 році", яке набуло чинності 01.01.2021 (далі рішення № 4799), встановлено ставки плати за землю на території м. Кривого Рогу у 2021 році, в тому числі розмір орендної плати за землю в залежності від цільового призначення земельної ділянки згідно з Класифікацією видів цільового призначення земель, затвердженою наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548 (Додаток 2 до рішення) (а.с. 36 - 41).

За даними витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку від 07.07.2021 №97-4-0.22-1255/165-21 (далі витяг-1) цільове призначення земельної ділянки, що використовувалася відповідачем за адресою: м. Кривий Ріг, вулиця Степана Тільги, 36Б, кадастровий номер 1211000000:02:066:0015, віднесено до секції 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд будівельних організацій та підприємств; нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 6479248,14 грн (а.с. 29).

У 2021 році розмір ставки орендної плати за земельні ділянки для секції 11.02 для юридичних осіб становив 2,5% від нормативної грошової оцінки земель міста (рядок 11.03 в Додатку 2 до рішення № 4799).

Рішенням Криворізької міської ради від 26.05.2021 № 523, яке набуло чинності 01.01.2022, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу (а.с. 42).

Згідно з витягом із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 08.11.2022 № 12446/301-22 (далі витяг-2) нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:02:066:0015 становить 13443037,38 грн (а.с. 30).

Рішенням Криворізької міської ради від 26.05.2021 № 506 "Про встановлення ставок плати за землю та пільг із земельного податку на території м. Кривого Рогу", яке набуло чинності 01.01.2022 (далі рішення № 506), встановлено ставки плати за землю на території м. Кривого Рогу та ставку орендної плати для секції 11.02 для юридичних осіб змінено на 3% від нормативної грошової оцінки земель міста (рядок 11.03 в Додатку 2 до рішення № 506; а.с. 43 - 48).

Значення розміру нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки на 2023 рік потребує перерахунку з урахуванням коефіцієнта індексації за 2022 рік.

Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, яка є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, на виконання пункту 289.3 статті 289 Податкового кодексу України на своєму офіційному сайті (http://land.gov.ua) опублікувала значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рік, яке становить: для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) 1,0; для земель і земельних ділянок (крім сільськогосподарських угідь) 1,15.

За розрахунком позивача відповідачем за період з 01.07.2021 по 30.03.2023 збережено у себе без достатньої правової підстави кошти у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою площею 0,4122 га з кадастровим номером 1211000000:02:066:0015 у загальній сумі 598981,18 грн.

В основу розрахунку за 2021 рік покладено: нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки згідно з Витягом-1 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки 6479248,14 грн; ставку орендної плати за землю від нормативної грошової оцінки земель міста згідно з рішеннями Криворізької міської ради № 4799 2,5%; річну орендну плату 161981,20 грн (6479248,14 х 2,5% = 161981,20); кількість місяців користування земельною ділянкою у період з 01.07.2021 по 31.12.2021 6 місяців.

В основу розрахунку за 2022 рік покладено: нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки згідно з Витягом-2 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки 13443037,38 грн; ставку орендної плати за землю від нормативної грошової оцінки земель міста згідно з рішенням Криворізької міської ради № 506 3%; річну орендну плату 403291,12 грн (13443037,38 х 3% = 403291,12).

В основу розрахунку за 2023 рік покладено: нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки згідно з Витягом-2 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки 13443037,38 грн; коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рік 1,15; ставку орендної плати за землю від нормативної грошової оцінки земель міста згідно з рішенням Криворізької міської ради № 506 3%; річну орендну плату 463784,79 грн (13443037,38 х 1,15 х 3% = 463784,79); місячний розмір орендної плати 38648,73 грн (463784,79 / 12 = 38648,73); кількість місяців та днів за період користування земельною ділянкою з 01.01.2023 по 30.03.2023 2 місяці та 30 днів. Денний розмір орендної плати за березень 2023 року визначено позивачем шляхом ділення місячного розміру на кількість днів у цьому місяці. Так, за 30 днів березня 2023 року нараховано до сплати 37402,00 грн (38648,73 / 31 х 30 = 37402,00).

Несплата відповідачем зазначених коштів у загальній сумі 598981,18 грн і стала причиною виникнення спору.

Предметом доказування у справі є обставини щодо наявності/відсутності правових підстав для стягнення з відповідача заявлених до стягнення грошових коштів, несплачених останнім за користування спірною земельною ділянкою у період 01.07.2021 по 30.03.2023.

Правовідносини між сторонами регулюються земельним та цивільним законодавством.

За частиною першою статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно з пунктами 34, 35 частини першої статті 26 цього Закону вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин та затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України відноситься до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад.

За частиною першою статті 122 Земельного Кодексу України саме до повноважень сільських, селищних, міських рад відноситься передача земельних ділянок у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно з частинами першою, другою статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Частиною першою статті 124 Земельного кодексу України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до частин другої, третьої вказаної статті передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, зокрема, крім розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (стаття 125 Земельного кодексу України).

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (стаття 126 Земельного кодексу України).

За таких обставин Криворізька міська рада є саме тим органом місцевого самоврядування, який повноважний представляти відповідну територіальну громаду в питаннях передачі в оренду земель комунальної власності для всіх потреб, а право власності чи користування земельною ділянкою виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права.

Докази належного оформлення права користування відповідачем спірною земельною ділянкою у період після 15.04.2017, а також належної державної реєстрації речових прав на неї відсутні.

Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

За частинами першою, другою статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За змістом підпунктів 288.5.1, 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, не може бути меншою за розмір земельного податку - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства (підпункт 289.1 статті 289 Податкового кодексу України).

За змістом частини п`ятої статті 5 та частини першої статті 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

За змістом частини першої статті 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно з частинами першою - третьою статті 18 зазначеного Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться:

розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років;

розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Частиною другою статті 26 Закону України "Про землеустрій" передбачено, що розробниками документації із землеустрою є: юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою; фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.

Згідно з частинами першою - другою статті 20 Закону України "Про оцінку земель" за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

За нормативними приписами частин першої - третьої статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

Згідно з підпунктом 48 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року № 15, витяги з Державного земельного кадастру про земельні ділянки видає відповідно до покладених на нього завдань Держгеокадастр (Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру).

Із наданого позивачем розрахунку вбачається, що несплачена відповідачем сума орендної плати 598981,18 грн розрахована на підставі даних витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки від 02.07.2021 № 603730, підготовленого відділом у Криворізькому районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровської області, та витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 08.11.2022 № 12446/301-22, підготовленого Управлінням надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

Вирішуючи питання можливості стягнення з відповідача заявлених до стягнення коштів, суд також враховує таке.

Відповідно до частин першої та другої статті 1212 Цивільного кодексу України, яка відноситься до глави 83 цього Кодексу, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Згідно з висновками Великої Палати Верховного Суду, викладеними у постановах від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц та від 20.11.2019 у справі № 922/3412/17, до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними (п. 81 постанови Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц; п. 41 постанови Великої Палати Верховного Суду від 20.11.2019 у справі № 922/3412/17).

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала (п. 29 постанови Великої Палати Верховного Суду від 20.11.2019 у справі № 922/3412/17).

Для кондикційних зобов`язань доведення вини особи не має значення, а важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої (п. 44 постанови Великої Палати Верховного Суду від 20.11.2019 у справі № 922/3412/17).

З огляду на викладене відповідач як фактичний користувач спірної земельної ділянки, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.

За таких обставин вимоги позивача про стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1211000000:02:066:0015 у сумі 598981,18 грн є законними й обґрунтованими та підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до частини першої статті 129 Господарського процесуального кодексу України на відповідача покладається судовий збір у сумі 8984,72 грн.

Керуючись ст.ст. 2, 3, 20, 73-79, 86, 91, 129, 165, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Криворізької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Інжбудсервіс" про стягнення безпідставно збережених коштів у сумі 598981,18 грн задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Інжбудсервіс" (ідентифікаційний код 20232853; місцезнаходження: 79024, м. Львів, вул. Хмельницького Б., буд. 176) на користь Криворізької міської ради (ідентифікаційний код 33874388; 50101, Дніпропетровська обл., м.Кривий Ріг, площа Молодіжна, буд. 1) безпідставно збережені кошти в сумі 598981,18 грн, судовий збір у сумі 8984,72 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду в порядку та строки, передбачені статтями 256, 257 ГПК України.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення складено 11.12.2023.

Суддя І.І. Колісник

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення23.11.2023
Оприлюднено13.12.2023
Номер документу115539928
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —904/4724/23

Судовий наказ від 05.01.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

Рішення від 23.11.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

Ухвала від 16.11.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

Ухвала від 31.10.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

Ухвала від 03.10.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

Ухвала від 13.09.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

Ухвала від 31.08.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні