ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"11" грудня 2023 р. справа № 300/2524/23
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі судді Тимощука О.Л., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю Укрінстал Івано-Франківськ
до Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області,
Державної податкової служби України
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання до вчинення дій,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Укрінстал Івано-Франківськ (надалі, також позивач, ТОВ Укрінстал Івано-Франківськ) 08.05.2023 звернулося в суд з позовною заявою до Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області (надалі, також відповідач 1, ГУ ДПС в Івано-Франківській області), Державної податкової служби України (надалі, також відповідач 2, ДПС України) про визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3740591/41236351 від 01.02.2022 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну №128 від 01.12.2021 датою її фактичного подання.
Позовні вимоги мотивовані тим, що між ТОВ Укрінстал Івано-Франківськ та Товариством з обмеженою відповідальністю «Віон Україна» (надалі, також ТОВ «Віон Україна») укладено договір поставки №211201 від 15.12.2021, предметом якого є поставка товарів (обладнання, залізні вироби, водопровідне і опалювальне устаткування, матеріали та інструменти для монтажу системи опалення, водопостачання, водовідведення, каналізації. ТОВ «Віон Україна» згідно платіжного дорученням №86 від 21.10.2021 здійснено оплату на розрахунковий рахунок позивача на загальну суму 66 440,46 грн, з призначенням платежу «Оплата згідно рахунків №2017 від 08.10.21, № 2060 від 12.10.21, № 2033 від 11.10.21 у т.ч. ПДВ 20% 11073.41грн.». ТОВ Укрінстал Івано-Франківськ зараховано вищезазначену оплату по таким рахункам на оплату по замовленню: рахунок на оплату по замовленню №2017 від 08.10.2021 - в сумі 1650,00 грн; рахунок на оплату по замовленню №2060 від 12.10.2021 - в сумі 1532,64 грн; рахунок на оплату по замовленню №2033 від 11.10.2021 - в сумі 56 039,58 грн; залишок в розмірі 7 218,24 грн було визначено як переплата по рахунку на оплату по замовленню №2033 від 11.10.2021. На підставі здійснених господарських операцій, зокрема, поставки товару відповідно до видаткової накладної №1627 від 19.10.2021, позивачем зареєстровано в ЄРПН податкову накладну №147 від 19.10.2021 на суму 56 039,58 грн. У зв`язку зі здійсненою переплатою по рахунку на оплату по замовленню №2033 від 11.10.2021 в сумі 7218,24 грн., позивачем було зареєстровано в ЄРПН податкову накладну №209 від 21.10.2021 на загальну суму 7 218,24 грн. Позивач 30.11.2021 від ТОВ «Віон Україна» отримав лист з проханням перезарахувати переплату по рахунку на оплату по замовленню №2033 від 11.10.2021 на рахунок на оплату по замовленню №2464 від 19.11.2021 року в сумі 7 218,24 грн. У зв`язку з вищезазначеним, позивачем було виписано розрахунок корегування №172 від 30.11.2021 до податкової накладної №209 від 21.10.2021, який було зареєстровано в ЄРПН і, відповідно, зареєстровано в ЄРПН податкову накладну №173 від 30.11.2021 на загальну суму 7 218,24 грн. Постачальником 01.12.2021 на підставі виставленого рахунку на оплату по замовленню №2464 від 19.11.2021 частково поставлено товар, що підтверджується видатковою накладною №1904 від 01.12.2021 на загальну суму 24 573,54 грн. За фактом поставки товару, позивачем складено податкову накладну №128 від 01.12.2021 на загальну суму 17 355,30 грн, в тому числі ПДВ. Дана сума була подана на реєстрацію у зв`язку з тим, що 30.11.2021 позивачем було зареєстровано в ЄРПН податкову накладну №173 від 30.11.2021 на загальну суму 7 218,24 грн на підставі перезарахованого авансового платежу по рахунку на оплату по замовленню №2464 від 19.11.2021. Однак рішенням про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних №3740591/41236351 від 01.02.2022, після попереднього зупинення, було відмовлено в реєстрації податкової накладної №128 від 01.12.2021 у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. У додатковій інформації зазначено: податкова накладна складена з порушенням, оскільки 01.12.2021 покупцеві було відвантажено товар згідно видаткової накладної №1904 на суму 24 573,54 грн, а податкова накладна виписана на загальну суму 17 355,30 грн, відсутнє платіжне доручення, акти звірок взаєморозрахунків та сальдово-оборотні відомості по взаєморозрахунках з покупцем та постачальником. Позивач не погоджується з такою відмовою та зазначає, що ТОВ Укрінстал Івано-Франківськ було придбано товар, що відповідає коду УКТЗЕД/ДКПП товару 4009 у ТОВ «Укрінстал» на підставі договору поставки №170610 від 01.06.2017. Товар отриманий відповідно до видаткової накладної №47312 від 20.11.2021 та оплачено, що підтверджується платіжним дорученням №3 від 19.11.2021. Реальність здійснення господарських операцій між покупцем і постачальником підтверджується оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 361 за 4 квартал 2021 року та за 2021 рік, актом звірки взаємних розрахунків по стану за 2021 рік між ТОВ Укрінстал Івано-Франківськ та ТОВ Укрінстал. Додатково в обґрунтування позовних вимог позивач зазначає про порушення відповідачем 1 процедури зупинення реєстрації податкової накладної, так як контролюючим органом в квитанції, складеній за результатами прийняття податкової накладної не вказано конкретного переліку необхідних документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Таким чином, позивач вважає, що рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є протиправним та таким, що підлягає скасуванню, а спірну податкову накладну слід зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 15.05.2023 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу десятиденний строк з дня вручення ухвали для усунення виявлених суддею недоліків (а.с. 176-178).
Представником позивача в межах встановленого строку недоліки позову усунуто, у зв`язку з чим ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 22.05.2023 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи в порядку, визначеному статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі, також КАС України) (а.с. 182-183).
Пунктом 5 резолютивної частини цієї ухвали зобов`язано Головне управління ДПС в Івано-Франківській області надати суду усі наявні, належним чином оформлені та засвідчені документи, що слугували підставою для прийняття оскарженого рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3740591/41236351 від 01.02.2022.
Представник відповідачів 06.06.2023 подала до суду відзив на позовну заяву №7239/5/09-19-05-02-05 від 06.06.2023 (а.с. 190-194), у якому заперечила щодо задоволення позовних вимог. На підтвердженні своєї позиції вказала, що підставою для прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних оскаржуваного рішення стало те, що податкова накладна №128 від 01.12.2021 складена з порушенням оскільки 01.12.2021 покупцеві було відвантажено товар згідно видаткової накладної №1904 на суму 24 573,54 грн, а податкова накладна виписана на загальну суму 17 355,3 грн, відсутнє платіжне доручення, акти звірок взаєморозрахунків та сальдово-оборотні відомості по взаєморозрахунках з покупцем та постачальником. Звернула увагу, що до позовної заяви позивачем надано значно більший пакет документів, які на розгляд комісії не надавались і не могли бути враховані при прийнятті спірних рішень. За вказаних обставин, представник відповідачів вважає, що оскаржене рішення є правомірним, оскільки прийняте контролюючим органом на підставі закону, в межах повноважень та у спосіб, який передбачений чинним податковим законодавством.
Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 262 КАС України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, встановив такі обставини.
Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Міністерства юстиції України (https://usr.minjust.gov.ua/content/free-search/person-result), ТОВ Укрінстал Івано-Франківськ зареєстроване в зазначеному реєстрі 25.02.2021. Видами діяльності позивача є: 46.74 Оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткованням і приладдям до нього (основний); 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування; 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи; 46.15 Діяльність посередників у торгівлі меблями, господарськими товарами, залізними та іншими металевими виробами; 47.52 Роздрібна торгівля залізними виробами, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами в спеціалізованих магазинах; 71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах.
Між ТОВ «Віон Україна» як покупцем та ТОВ Укрінстал Івано-Франківськ як постачальником укладено договір поставки №211201 від 15.12.2021 (надалі, також - Договір №211201 від 15.12.2021, Договір поставки) (а.с. 29-31), згідно з предметом якого постачальник зобов`язується поставити й передати у власність покупця, а покупець прийняти та оплатити товари, що пропонуються постачальником до продажу згідно з умовами цього договору.
Під товарами у цьому Договорі слід розуміти, але не виключно: обладнання, залізні вироби, водопровідне і опалювальне устаткування, матеріали та інструмент для монтажу систем опалення, водопостачання, водовідведення, каналізації (надалі - Товар) (пункт 1.1.1 Договору №211201 від 15.12.2021).
Найменування, кількість, одиниці виміру, асортимент, ціна Товару та інша інформація про Товар, яку Сторони вважатимуть за потрібне узгодити на кожну поставку, вказуються у рахунках - фактурах, які оформлюються Постачальником на підставі замовлення Покупця. Кожен Рахунок-фактура (далі - Рахунок) є невід`ємною частиною даного Договору (пункт 1.2 Договору №211201 від 15.12.2021).
На виконання вказаного договору позивачем здійснювалися поставки товару згідно замовлень ТОВ «Віон Україна».
ТОВ «Віон Україна» згідно платіжного дорученням №86 від 21.10.2021 здійснило оплату коштів на розрахунковий рахунок ТОВ Укрінстал Івано-Франківськ в загальному розмірі 66 440,46 грн, з призначенням платежу «Оплата згідно рахунків №2017 від 08.10.21, № 2060 від 12.10.21, № 2033 від 11.10.21 у т.ч. ПДВ 20% 11073.41грн» (а.с. 13).
Унаслідок такої оплати утворилася переплата по рахунку на оплату по замовленню №2033 від 11.10.2021 в сумі 7218,24 грн (а.с. 58). Позивач зареєстрував у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №209 від 21.10.2021 на загальну суму 7 218,24 грн (а.с. 54-56).
У подальшому, позивач виставив ТОВ «Віон Україна» рахунок на оплату по замовленню №2464 від 19.11.2021 на суму 26 498,58 грн, в тому числі ПДВ 4 416,43 грн (а.с. 59).
Згідно з листом ТОВ «Віон Україна» від 30.11.2021, останнє просило ТОВ Укрінстал Івано-Франківськ перезарахувати переплату по рахунку №УФ000002033 від 11.10.2021 в сумі 7 218,24 грн на рахунок №УФ000002464 від 19.11.2021 (а.с. 15).
У зв`язку з вищезазначеним, позивачем було виписано розрахунок корегування №172 від 30.11.2021 до податкової накладної №209 від 21.10.2021, який зареєстровано в ЄРПН (а.с. 60-62), а також зареєстровано в ЄРПН податкову накладну №173 від 30.11.2021 на загальну суму 7 218,24 грн (а.с. 51-53).
ТОВ Укрінстал Івано-Франківськ 01.12.2021 на підставі виставленого рахунку на оплату по замовленню №2464 від 19.11.2021 частково поставлено товар, що підтверджується видатковою накладною №1904 від 01.12.2021 на загальну суму 24 573,54 грн (а.с. 33).
У зв`язку зі здійсненням такої поставки ТОВ Укрінстал Івано-Франківськ склало та подало на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну №128 від 01.12.2021 (а.с. 128-129). При цьому, у зазначеній податковій накладній зазначено загальну суму коштів, що підлягають сплаті 17 355,30 грн, в тому числі ПДВ 2 892,55 грн, оскільки позивач уже зареєстрував в ЄРПН податкову накладну на частину суми вартості товарів згідно рахунку №2464 від 19.11. 2021, зокрема, податкову накладну №173 від 30.11.2021 на загальну суму 7 218,24 грн, в тому числі ПДВ 1 203,04 грн на підставі перезарахованого авансового платежу.
Державною податковою службою України за допомогою автоматизованої системи "Єдине вікно подання електронних документів" надіслано позивачу квитанцію, згідно якої документи прийнято, однак відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної №128 від 01.12.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 4009, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризикованості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК (а.с. 50).
Матеріалами справи підтверджено, що після отримання позивачем квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, ТОВ Укрінстал Івано-Франківськ подало до контролюючого органу повідомлення №128 від 26.01.2022 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с. 42, 43, 57).
Однак, комісією Головного управління ДПС в Івано-Франківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийнято рішення №3740591/41236351 від 01.02.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №128 від 01.12.2021 (а.с. 37).
Вказане рішення прийняте з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: податкова накладна складена з порушенням, оскільки 01.12.2021 покупцеві було відвантажено товар згідно видаткової накладної №1904 на суму 24 573,54 грн, а податкова накладна виписана на загальну суму 17 355,30 грн., відсутнє платіжне доручення, акти звірок взаєморозрахунків та сальдово-оборотні відомості по взаєморозрахунках з покупцем та постачальником.
Позивачем подано скаргу щодо зазначеного рішення (а.с. 40, 41), яка залишена без задоволення згідно рішення №13358/41236351/2 від 09.02.2023 (а.с. 35-36).
Не погоджуючись із рішенням №3740591/41236351 від 01.02.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №128 від 01.12.2021 та вважаючи, що наявні всіх підстави для реєстрації такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивач звернувся до суду з метою захисту свого порушеного права.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи суд керується положеннями Конституції України, Кодексу адміністративного судочинства України, а також застосовує норми Податкового кодексу України, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин.
Відповідно до статті 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 67 Конституції України закріплено, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України (надалі, також ПК України).
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до приписів пункту 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (надалі, також - Порядок №1165).
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до пунктів 7 та 8 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Згідно з пунктом 11 Порядку №1165, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додатку 3 до Порядку №1165) передбачено, що до таких відносять, зокрема, відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Разом з тим, суд зазначає, що контролюючим органом у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної позивача не було вказано конкретного переліку документів, яких було б достатньо для прийняття рішення про реєстрацію спірної податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зупинення реєстрації податкових накладних без переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної позбавляє платника податків можливості надати достатній обсяг підтверджуючих документів.
Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його оформлення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункту 1 Критеріїв, без наведення відповідної підстави і розрахованих показників за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Такий висновок суду відповідає правовій позиції Верховного Суду, викладеній у постанові від 18.06.2019 по справі №0740/804/18 та в постанові від 23.10.2018 по справі №822/1817/18.
Вказане свідчить, що дії контролюючого органу по складанню квитанції, якою зупинено реєстрацію податкової накладної №128 від 01.12.2021, вчиненні з недотриманням чинного спеціального законодавства, яке регулює обсяг повноважень контролюючого органу по зупиненню, поданих платниками податків на реєстрацію, податкових накладних.
При цьому, суд звертає увагу, що ТОВ Укрінстал Івано-Франківськ сформовано і подано до контролюючого органу повідомлення №128 від 26.01.2022 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с. 57). Відповідно до пояснення до повідомлення щодо зупинення податкової накладної №128 від 01.12.2021, оформленої на адресу ТОВ «Віон Україна», позивач зауважив, що « 01.12.2021р. Покупцеві було відвантажено товар згідно видаткової накладної № 1904 на суму 24 573,54 гри. Але податкову накладну Товариство зареєструвало на суму 17 355,30грн, оскільки 30.11.2021 Покупець написав листа № 30/2021 на перезарахування коштів - у сумі 7 218,24грн. на рахунок №2464 від 19.11.2021р., по якому власне і відвантажується товар. Товариством 30.11.2021 складено, подано та зареєстровано в ЄРПН, ПН № 173 на суму 7 218,24 грн. Товари з кодом УКТЗЕД 4009 закуплено у ТОВ «Укрінстал» (код за ЄДР 36174765), що підтверджують прихідні документи: ВН №47312 від 20.11.2021р.» (а.с. 57).
До такого повідомлення долучено копії документів, якими підтверджується реальність здійснення операції поставки товару, за наслідками якої складено податкову накладну, реєстрацію якої зупинено.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 за №520 (надалі, також Порядок №520).
Відповідно до пункту 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (надалі по тексту також - комісія регіонального рівня).
Згідно з пунктом 3 Порядку №520 комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Пунктом 4 Порядку №520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (пункт 5 Порядку №520).
За приписами пункту 6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Комісія регіонального рівня на підставі пункту 11 Порядку №520 приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
У спірному випадку, Комісією Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №3740591/41236351 від 01.02.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №128 від 01.12.2021.
Підставою для такої відмови контролюючим органом визначено надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: податкова накладна складена з порушенням, оскільки 01.12.2021 покупцеві було відвантажено товар згідно видаткової накладної №1904 на суму 24 573,54 грн, а податкова накладна виписана на загальну суму 17 355,30 грн., відсутнє платіжне доручення, акти звірок взаєморозрахунків та сальдово-оборотні відомості по взаєморозрахунках з покупцем та постачальником.
Досліджуючи висновки контролюючого органу в частині підстав для відмови у реєстрації із урахуванням відомостей у поясненнях і документах, зазначених та поданих позивачем для розблокування реєстрації податкових накладних, а також враховуючи докази подані позивачем та відповідачами в ході розгляду справи, суд вважає їх необґрунтованими виходячи із такого.
У поясненнях, поданих контролюючому органу, позивачем вказано відповідачу причину розбіжності суми видаткової накладної №1904 від 01.12.2021, зокрема, 24573,54 грн, та суми податкової накладної №128 від 01.12.2021, зокрема, 17355,30 грн, яку подано на реєстрацію. Зокрема, роз`яснено про попередню реєстрацію податкової накладної №173 на суму 7218,24 грн, які були перезараховані на оплату рахунку №2464 від 19.11.2021 згідно прохання покупця.
У спірному випадку позивачем обґрунтовано не зазначено в податковій накладні №128 від 01.12.2021 суму операції поставки товару, вказану у видатковій накладні №1904 від 01.12.2021, зокрема 24573,54 грн, оскільки частина вартості операції поставки товару в сумі 7218,24 грн вже була відображена у податковій накладні №173 на суму 7218,24 грн, складеній за наслідками настання першої події - оплати частини коштів в сумі 7218,24 грн згідно рахунку №2464 від 19.11.2021, які визначалися як переплата та були перезараховані на оплату рахунку №2464 від 19.11.2021.
Реєстрація позивачем податкової накладної №128 від 01.12.2021 на суму 24573,54 грн призвела б до подвійного відображення у податкових накладних господарської операції на суму 7218,24 грн.
Суд відзначає, що всі документи, оформлені в ході виконання Договору №211201 від 15.12.2021, які наявні в матеріалах справи, не мають дефекту форми, змісту або походження, котрі в силу статей 198, 201 ПК України, частини 2 статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", пункту 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 за №88, спричиняють втрату такими первинними документами юридичної сили і доказовості.
Додатково суд наголошує, що незначні недоліки оформлення документів фінансової чи податкової звітності не можуть бути підставою визнання господарської операції такою, що не відбулася за умови підтвердження такої операції іншими документами. У цьому випадку, висновок про те, що господарські операції є такими, що фактично не відбулися можливий на підставі повної та всебічної податкової перевірки, відповідно до приписів Податкового кодексу України.
Натомість, ненадання платнику податків чіткої і зрозумілої вимоги (в акті індивідуальної дії) про необхідність подання саме тих документів, які, на переконання контролюючого органу, усунуть його сумніви, що слугували підставою для зупинення реєстрації податкових накладних, є формою "не правової поведінки та свавілля" зі сторони суб`єкта владних повноважень, так як останній і його посадові особи в сулу вимог частини 2 статті 19 Конституції України зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Щодо доводів представника відповідачів стосовно того, що позивачем долучено до позовної заяви копії документів, які не були подані комісії Головного управління ДПС в Івано-Франківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, то суд зазначає, що первинні документи, подані платником податків, згідно повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, контролюючому органу на його вимогу в об`ємі, який був розумним та достатнім для реєстрації податкових накладних.
При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що у випадку коли контролюючий орган ставить під сумнів дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності, зокрема дійсність операцій з надання послуг, то такі обставини повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених Податковим кодексом України, а не під час реєстрації податкової накладної, за умови, коли платником податків подано первині документи, що підтверджують підстави її складення.
Як наслідок, суд зазначає, що комісією Головного управління ДПС в Івано-Франківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних безпідставно не враховано надані позивачем відповідні документи щодо підтвердження реальності здійснення господарських операцій, за якими складено відповідні податкові накладні.
Отже, на переконання суду, при прийнятті спірного рішення №3740591/41236351 від 01.02.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №128 від 01.12.2021 відповідач 1 діяв всупереч вимогам чинного законодавства, без дотримання принципу рівності перед законом та необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані ці рішення.
Вказане свідчить, що таке рішення відповідача 1 не відповідає вимогам законодавства, є протиправним та підлягає скасуванню.
Щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати спірну податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних, то відповідно до частини 4 статті 245 КАС України, у випадку, визначеному пунктом 4 частини 2 цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Згідно з частиною 2 статті 5 КАС України, захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Оскільки саме по собі скасування рішення про відмову в реєстрації податкової накладної не покладає на контролюючий орган обов`язок самостійно здійснити реєстрацію податкової накладної, для ефективного захисту порушеного права позивача необхідно зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати спірну податкову накладну №128 від 01.12.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних фактичною датою її подання.
Із цього приводу суд зазначає, що позивачем доведено належними та допустимими доказами здійснення господарської операції з ТОВ Віон Україна, за результатами якої складено відповідну податкову накладну, а також в спірних правовідносинах ПК України не передбачено можливості контролюючого органу діяти на власний розсуд.
За наведених підстав та вказаних правових норм, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем при зверненні до суду з цими вимогами сплачено судовий збір згідно з платіжними інструкціями №1 від 16.05.2023 та №2 від 27.04.2023 в загальному розмірі 4294,40 грн (а.с. 1, 2).
Таким чином, за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-1 та відповідача-2 на користь позивача підлягають стягненню пропорційно до задоволених вимог з кожного із відповідачів судові витрати зі сплати судового збору в загальному розмірі 4294,40 грн.
Доказів понесення сторонами інших судових витрат суду не подано.
Керуючись статтею 129-1 Конституції України, статями 241-246, 250, 255, 264, 265, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області №3740591/41236351 від 01.02.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №128 від 01.12.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Укрінстал Івано-Франківськ №128 від 01.12.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних фактичною датою її подання.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ ВП - 43968084) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Укрінстал Івано-Франківськ (код ЄДРПОУ - 41236351) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2 147 (дві тисячі сто сорок сім) гривень 20 копійок.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ - 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Укрінстал Івано-Франківськ (код ЄДРПОУ - 41236351) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2 147 (дві тисячі сто сорок сім) гривень 20 копійок.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю Укрінстал Івано-Франківськ, адреса: вул. Йосифа Сліпого, буд. 26, м. Івано-Франківськ, 76002, код ЄДРПОУ - 41236351;
відповідач 1: Головне управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області, адреса: вул. Незалежності, буд. 20, м. Івано-Франківськ, 76018, код ЄДРПОУ ВП - 43968084;
відповідач 2: Державна податкова служба України, адреса: Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ - 43005393.
Суддя /підпис/ Тимощук О.Л.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2023 |
Оприлюднено | 13.12.2023 |
Номер документу | 115548959 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Тимощук О.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні