Рішення
від 11.12.2023 по справі 340/5700/22
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 грудня 2023 року справа № 340/5700/22

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Брегея Р.І.,

за участі секретаря судового засідання Батаєвої І.О.,

представників позивача Крісак М.В.

і відповідача Цоток І.Б.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м.Кропивницький (у режимі відеоконференції поза межами приміщення суду) у порядку загального позовного провадження адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельно монтажне підприємство «Мрія»» (далі Товариство) до Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області (далі Управління) про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И В :

Товариство звернулося до суду з позовом до відповідача про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення від 26 жовтня 2021 року, яким накладено штрафну санкцію у сумі 1000000 грн за нереєстрацію акцизного складу.

У судовому засіданні представник підтримала вимогу позову.

Пояснила, що фактична перевірка призначена за відсутності правових підстав (відсутність інформації про порушення законодавства щодо обігу палива).

Водночас зазначила, що податковий орган помилково ототожнив пересувний акцизний склад (транспортний засіб) з акцизним складом.

Стверджувала, що пересувний акцизний склад не потребує реєстрації на підставі заяви.

Звернула увагу, що з пересувного акцизного складу заливали паливо у виробничі транспортні засоби, які використовували на місцях будівництва у певних регіонах.

Управління заперечило стосовно задоволення позову, подавши відзив на нього (Том 1 а.с.98-101).

У судовому засіданні представник пояснила, що Товариство отримало ліцензію на право зберігання пального для потреб власного споживання, тому стало об`єктом контролю у сфері обігу пального.

Фактична перевірка діяльності з цього питання могла проводитись і за відсутності інформації про порушення законодавства.

Пояснила, що платник податків використовував автомобільні цистерни, як стаціонарні склади для палива, в яких упродовж 2021 року зберігалось більше, аніж 1000 кубічних метрів палива.

Стверджувала, що такий об`єм палива зобов`язував зареєструвати акцизний склад.

14 грудня 2022 року суд відкрив загальне позовне провадження (Том 1 а.с.87-88).

27 січня 2023 року суд поновив строк звернення до суду (Том 1 а.с.176-178).

Суд, вислухавши пояснення представників сторін і дослідивши матеріали справи, зробив висновок про задоволення позову з таких підстав.

Встановленні судом обставини і факти, що стали підставами звернення.

Так, Товариство займається будівництвом на території Донецької, Дніпропетровської і Кіровоградської областей.

01 лютого 2019 року Товариство (орендар) і Приватне акціонерне товариство «Новотроїцьке Рудоуправління» (орендодавець) уклали договір оренди гаражу, промислового майданчика і складу, які розташовані по вул.Київська, 85 смт.Новотроїцьке Волноваський район Донецька область (Том 1 а.с.200-209).

Договір оренди діяв і упродовж 2021 року.

04 червня 2020 року Товариство одержало ліцензію на право зберігання пального для потреб власного споживання (Том 1 а.с.194 (на звороті)).

Адреса місця зберігання: вул.Київська, 85 смт.Новотроїцьке Волноваський район Донецька область.

Загальна місткість резервуарів 32000 літрів.

24 червня 2021 року Товариство переоформило ліцензію за цим же адресом (Том 1 а.с.194).

Загальну місткість резервуарів збільшено до 44088 літрів.

09 березня 2021 року Товариство одержало ліцензію на право зберігання пального для потреб власного споживання (Том 2 а.с.106) .

Адреса місця зберігання: вул.Індустріальна, 2 м.Дружківка Донецька область.

Загальна місткість резервуарів 32000 літрів.

19 серпня 2021 року Товариство подало заяву про реєстрацію платником акцизного податку (Том 1 а.с.220-221).

21 вересня 2021 року Головне управління Державної податкової служби в Донецькій області (далі Управління 2) прийняло наказ №1646-п про проведення фактичної перевірки Товариства за адресом: вул.Київська, 85 смт.Новотроїцьке Волноваський район Донецька область з метою здійснення функцій, визначених законодавством у сфері обігу пального (підакцизний товар) (Том 1 а.с.102).

Підстава припис підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України.

Ревізори Управління 2 встановили, що на орендованій території знаходиться напівпричіп цистерна E Minol HLS 350 місткістю 31865 літрів, в якій зберігалось 28255 літрів дизельного пального (Том 1 а.с.104-108).

Товариство придбавало паливо і зберігало у цистерні, з якої заправляли транспортні засоби, котрі задіяли у господарській діяльності.

Напівпричіп цистерна транспортний засіб з № НОМЕР_1 (а.с.210-211).

09 квітня 2021 року Товариство набуло його власність.

Того ж дня транспортний засіб введено в експлуатацію (Том 1 а.с.71).

На день проведення перевірки Товариство не зареєструвало акцизні склади за вказаними адресами.

Напівпричіп цистерну переміщували в межах орендованої території і кар`єру для заправки транспортних засобів (Том 1 а.с.198-199).

Напівпричіп цистерна пройшов повірку законодавчо врегульованого засобу вимірювання техніки, яке чинне до 18 березня 2022 року (Том 1 а.с.144).

Згідно Реєстру акцизних накладних позивач за період з 01 січня по 26 серпня 2021 року за двома місцями зберігання отримав пальне для власного використання у загальній кількості 1019496,97 літрів (1019,496 кубічних метрів) (Том 2 а.с.64).

21 вересня 2021 року складено акт перевірки (Том 1 а.с.104-108).

Матеріали перевірки надіслали до Управління.

26 жовтня 2021 року керівник відповідача прийняв податкове повідомлення-рішення, яким на Товариство накладено штрафну санкцію у сумі 1000000 грн за нереєстрацію акцизного складу (Том 1 а.с.15-16).

Підстава приписи підпункту 230.1.2.«б» пункту 230.1 статті 230 і пункту 128-1.2 статті 128-1 ПК України.

20 липня 2022 року Державна податкова служба України відмовила у задоволенні скарги на податкове повідомлення-рішення (Том 1 а.с.34-39).

Товариство пояснило, що за двома адресами пальне зберігало в напівпричепах паливних цистернах, паливозаправниках на шасі і паливних цистернах, які відносяться до транспортних засобів (Том 2 а.с.87, 105).

За адресом: вул.Київська, 85 смт.Новотроїцьке Волноваський район Донецька область зберігали 430717 л палива, а за іншим 594056 л палива станом на 26 серпня 2021 року (Том 2 а.с.87, 105).

12 грудня 2022 року Товариство подало позов до суду (Том 1 а.с.1-13).

Юридична оцінка, встановлених судом, обставин і фактів справи.

Перш за все, суд має дати відповідь на питання законності призначення перевірки.

Товариство, отримавши ліцензію на право зберігання пального для потреб власного споживання і набувши статусу платника акцизного податку, стало суб`єктом дотримання порядку обігу пального, яке відноситься до підакцизних товарів.

Приписами підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України встановлено, що фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав: у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального.

Фактична перевірка призначена, як здійснення функцій, визначених законодавством у сфері обігу пального (підакцизний товар), щодо суб`єкта дотримання порядку обігу пального.

У такому випадку не обов`язково мати інформацію про порушення вимог законодавства у сфері обігу пального.

Згадана інформація потрібна у випадку, коли мова йде про суб`єкта, який не декларує такої діяльності, однак займається нею.

Відповідно до приписів підпункту 19-1.1.14 пункту 19-1.1 статті 19-1 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу здійснюють контроль у сфері виробництва, обігу та реалізації підакцизних товарів, контроль за їх цільовим використанням, забезпечують міжгалузеву координацію у цій сфері.

Отже, Управління 2 правомірно прийняло наказ про призначення фактичної перевірки.

Приписами підпункту 230.1.2.«б» пункту 230.1 статті 230 ПК України встановлено, що платники податку розпорядники акцизних складів зобов`язані зареєструвати усі акцизні склади в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Приписами пункту 128-1.2 статті 128-1 ПК України передбачено, що відсутність з вини платника податку реєстрації акцизних складів у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового платником податку розпорядником акцизного складу тягне за собою накладення штрафу в розмірі 1000000 гривень.

Отже, Товариство покарали штрафом за нереєстрацію акцизного складу за адресом: вул.Київська, 85 смт.Новотроїцьке Волноваський район Донецька область.

Вирішуючи позов, суд має відповісти на питання: чи існував акцизний склад?

Так, приписами підпункту 14.1.6 пункту 14.1 статті 14 ПК України встановлено, що акцизний склад це приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.

Отже, акцизним складом визнається територія, на якій розміщено ємність для зберігання пального.

Водночас цією ж нормою права визначено, що не є акцизним складом приміщення або територія, на кожній з яких загальна місткість розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не перевищує 200 кубічних метрів, а суб`єкт господарювання (крім платника єдиного податку четвертої групи) - власник або користувач такого приміщення або території отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 1000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам.

Кожна зі задекларованих ємностей для зберігання пального за двома адресами (територіями) не перевищувала 200 кубічних метрів.

26 серпня 2021 року Товариство придбало пальне, а загальний обсяг придбання для власного споживання з 01 січня того року перевищив 1000 кубічних метрів.

Отже, на перший погляд, 26 серпня 2021 року у позивача виник обов`язок зареєструвати два акцизні склади.

Однак, треба врахувати і наступне.

Товариство за двома адресами зберігало пальне в напівпричепах паливних цистернах, паливозаправниках на шасі і паливних цистернах, які відносяться до транспортних засобів.

Тобто такі транспортні засоби щодня переміщувалися для заправки інших транспортних засобів, що були задіянні у виробництві.

Приписами підпункту 14.1.6-1 пункту 14.1-1 статті 14-1 ПК України встановлено, що акцизний склад пересувний транспортний засіб (автомобільний, залізничний, морський, річковий, повітряний, магістральний трубопровід), на якому переміщується та/або зберігається пальне або спирт етиловий на митній території України.

Транспортний засіб набуває статусу акцизного складу пересувного протягом періоду його використання для зберігання в ньому пального або спирту етилового на митній території України.

Не є акцизним складом пересувним транспортний засіб, що використовується суб`єктом господарювання, який не є розпорядником акцизного складу та платником акцизного податку, для переміщення на митній території України власного пального або спирту етилового для потреб власного споживання чи промислової переробки.

Станом на 26 серпня 2021 року і на день перевірки Товариство набуло статусу платника акцизного податку (19 серпня 2021 року), тому транспортні засоби, в яких зберігало пальне, відносились до акцизних пересувних складів.

Отже, в Товариства не виник обов`язок реєструвати акцизні склади з 26 серпня 2021 року.

Приписами підпункту 230.1.5 пункту 230.1 статті 230 ПК України передбачено, що транспортні засоби, що набули статусу акцизних складів пересувних, а також транспортні засоби, що використовуються суб`єктом господарювання, який не є розпорядником акцизного складу, для переміщення на митній території України власного пального або спирту етилового для потреб власного споживання чи промислової переробки, повинні обліковуватися в Переліку транспортних засобів, що переміщують пальне або спирт етиловий, створення та ведення якого забезпечується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Перелік транспортних засобів, що переміщують пальне або спирт етиловий, розміщується на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Включення/виключення транспортних засобів до/з Переліку транспортних засобів, що переміщують пальне або спирт етиловий, здійснюється автоматично на підставі даних акцизних накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних, або на підставі заявок на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними, із зазначенням періоду переміщення такого пального або спирту етилового, або на підставі митних декларацій при переміщенні пального або спирту етилового митною територією України прохідним транзитом або внутрішнім транзитом, визначеним підпунктом "а" пункту 2 частини другої статті 91 Митного кодексу України.

Відомості про пересувні акцизні склади Товариства до 19 серпня 2021 року не зазначені у згаданому Переліку, так як продавці пального не вказали таку інформацію у акцизних накладних.

Приписами пункту 128-1.2 статті 128-1 ПК України встановлено відповідальність за нереєстрацію виключно акцизного складу.

Пояснюється наступним.

Законодавець чітко розмежовує поняття «акцизний склад» і «пересувний акцизний склад».

Водночас розмежовує розпорядників акцизного складу і пересувного акцизного складу (приписи підпунктів 14.1.224 і 14.1.224-1 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

До відповідальності притягують розпорядника акцизного складу.

Підсумовуючи, суд зробив висновок про протиправність і скасування податкового повідомлення-рішення.

Отже, позов належить задовільнити.

Судові витрати складаються зі сплати судового збору у сумі 15000 грн (Том 1 а.с.14).

Суд розподіляє їх відповідно до приписів статті 139 КАС України.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.139, 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Задовільнити позов.

Визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області від 26 жовтня 2021 року, яким на Товариство з обмеженою відповідальністю «Будівельно монтажне підприємство «Мрія»» накладено штрафну санкцію у сумі 1000000 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби України у Кіровоградській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельно монтажне підприємство «Мрія»» судові витрати у сумі 15000 грн.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду в апеляційному окрузі, що включає Дніпропетровську, Запорізьку та Кіровоградську області, протягом тридцяти днів з дня його складення у повному обсязі.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлено 12 грудня 2023 року.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Р.І. БРЕГЕЙ

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.12.2023
Оприлюднено14.12.2023
Номер документу115586992
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —340/5700/22

Ухвала від 23.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 18.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 13.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Постанова від 13.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 09.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Рішення від 11.12.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

Рішення від 11.12.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні