Справа № 420/25448/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 грудня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Пекного А.С., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ВСТ ОЙЛ» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ВСТ ОЙЛ» (далі позивач), в інтересах якого діє адвокат Ярощук Євгеній Геннадійович, звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (далі відповідач, ГУ ДПС в Одеській області), в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 05.06.2023 №12642/15-32-04-20.
В обґрунтування своїх вимог ТОВ «ВСТ ОЙЛ» вказує, що 09.06.2023 отримало податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 05.06.2023 №12642/15-32-04-20 про сплату штрафу у розмірі 23 205,40 грн, застосований за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених ст. 201 ПК України та п.п. 69.1. п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та згідно з п. 1201.1 ст. 1201 ПК України.
Наведене податкове повідомлення-рішення прийнято на підставі акту перевірки №12441/15-32-04-08 від 09.05.2023 про результати перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «ВСТ-ОЙЛ», дата виписки яких припадає на серпень-грудень 2022 та лютий 2023 року.
З висновками викладеними в акті щодо виявлення порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених п.п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, ТОВ «ВСТ-ОЙЛ» не погодилось, та у термін визначений п. 86.7 ст. 86 ПК України, а саме 25.05.2023 подало заперечення.
Проте, Головне управління ДПС в Одеській області прийняло оскаржуване податкове повідомлення-рішення. Не погоджуючись з податковим повідомленням-рішенням Головного управління ДПС в Одеській області від 05.06.2023 №12642/15-32-04-20, ТОВ «ВСТ-ОЙЛ» 22.06.2023 звернулось до ДПС України із скаргою.
Відповідно до рішення Державної податкової служби України про результати розгляду скарги №23407/6/99-00-06-03-01-06 від 17.08.2023 скарга ТОВ «ВСТ-ОЙЛ» залишена без задоволення, а податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 05.06.2023 №12642/15-32-04-20 - залишено без змін.
Податкове повідомлення-рішення від 05.06.2023 №12642/15-32-04-20 є протиправним і таким, що не відповідає нормам чинного законодавства України зв`язку з чим позивач просить позов задовольнити.
Ухвалою від 25.09.2023 провадження у справі відкрито та вирішено розглядати її за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
10.10.2023 відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, зі змісту якого вбачається, що останній позов не визнає.
Зокрема, свою позицію обґрунтовує тим, що за результатами проведеної камеральної перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до такої податкової накладної, дата виписки яких припадає на серпень - грудень 2022 та лютий 2023 по платнику ТОВ «ВСТ-ОЙЛ» встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, та/або розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), встановлених п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI із змінами і доповненнями (далі - ПКУ) та п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ з урахуванням змін, внесених Законом України від 12.05.2022 № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану».
На підставі п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 розділу І, п.п. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу XX та у порядку ст. 76 глави 8 розділу ІІ ПКУ проведено перевірку та за результатами перевірки складено акт про результати перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких податкових накладних від 09.05.2023 № 12441/15-32-04-08-17.
На підставі вищезазначеного акту перевірки, а також в п. 120-1.1 ст. 120-1 ПКУ за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних винесено податкове повідомлення-рішення від 05.06.2023 № 12642/15-32-04-20 (форма «Н») та застосовано штраф у сумі 23205,40 грн у зв`язку із порушенням платником граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених п. 201.10 ст. 201 ПКУ, а також п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ з урахуванням змін, внесених Законом України від 12.05.2022 № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» та з урахуванням Закону України від 13.12.2022 № 2836-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України», тобто окрім податкових накладних дата виписки яких припадає на серпень - грудень 2022, лютий 2023 року.
В порушення п. 201.10 ст.201 та пункту 69.1 ст. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідних положень» ПКУ (із змінами та доповненнями), платником несвоєчасно зареєстровані податкові накладні, зазначені в акті перевірки. З них 36 податкових накладних за вересень 2022 року, як зазначає позивач, надіслані на реєстрацію вчасно до 20.00 14.10.2022 та 15.10.2022.
Однак, враховуючи вимоги підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідних положень» ПК України від 02 грудня 2010 №2755-VІ із змінами та доповненнями, «тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години».
Тому, останнім операційним днем для реєстрації зазначених податкових накладних за відповідний період, на який припадає граничний строк реєстрації, вважається - 18 година 15.10.2022. Підтвердженням про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
За даними інформаційних систем баз даних ДПС України квитанції №1 про реєстрацію відповідних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, які засвідчують акт і час приймання (неприймання) чи реєстрацію електронних документів, сформовані та отримані 18.10.2022 та 19.10.2022 ТОВ «ВСТ-ОЙЛ» засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Норми п. 120-1.1 ст. 120-1 ПКУ не передбачають виключень щодо необхідності застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію (відсутність реєстрації) в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування, складених відповідно до ст. 199 ПКУ.
Доводи позивача не спростовують порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, та/або розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З огляду на викладене відповідач просить відмовити у задоволенні позову.
16.10.2023 до суду надійшла відповідь на відзив. Позивач зазначає, що відповідно до розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, що є додатком до податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 05.06.2023 №12642/15-32-04-20, штрафні санкції нараховані, в тому числі, за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, складених з 16.09.2022 по 30.09.2022, що своєчасно подані на реєстрацію, а саме з датою складення з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця (30.09.2022) були направлені на реєстрацію 14.10.2022 та 15.10.2022 протягом операційного дня, а саме 14.10.2022 з 18:01 до 18:07 годин та 15.10.2022 з 16:43 до 18:59 годин. Проте, до 20 години того ж операційного дня 14.10.2022 та 15.10.2022 відповідно контролюючим органом не було надіслано ТОВ «ВСТ-ОЙЛ» квитанцію про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної, а тому відповідно до п. 201.10 статті 201 ПК України такі податкові накладні, вважаються зареєстрованими 14.10.2022 та 15.10.2022 відповідно, тобто своєчасно. Направлення ТОВ «ВСТ-ОЙЛ» на реєстрацію цих податкових накладних саме 14.10.2022 та 15.10.2022 підтверджується скріншотами файлів «Протокол роботи з податковою накладною» спеціалізованого програмного забезпечення - комп`ютерної програми «FREDO», роздруківка яких додана до позовної заяви. З наведених файлів вбачається, дата та час підписання документа, а також дата та час відправки документу до ДПС, що відображається статусом «Відправлено» та відповідає даті та часу підписання документу.
Таким чином, позивачем не було пропущено встановлений строк для реєстрації податкових накладних та підстави для застосування штрафних санкцій, передбачених п. 120-1 ст. 120 ПК України, відсутні.
Щодо аргументу відповідача про те, що останнім операційним днем для реєстрації податкових накладних за відповідний період (вересень 2022 року), на який припадає граничний строк реєстрації, 18 година 15.10.2022, позивач зазначає, що прийняття чи неприйняття податкових накладних, надісланих платником засобами електронного зв`язку для реєстрації в ЄРПН, відбувається на автоматичному рівні з урахуванням особливостей електронного документообігу у межах операційного дня, який відповідно до пункту 3 Порядку №1246 триває у робочі дні з 8 години до 20 години. Податковий орган в будь-якому випадку зобов`язаний протягом операційного дня надіслати платнику податку одну з квитанцій: або про прийняття податкової накладної, або про її неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації податкової накладної. Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної, така податкова накладна вважається зареєстрованою в ЄРПН.
Позивач просить задовольнити позовні вимоги.
Розглянувши надані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства, які регулюють спірні відносини, суд приходить до таких висновків.
Як встановлено судом, головним державним інспектором Причорноморського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС в Одеській області Кобзар Людмилою Борисівною на підставі пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 та у порядку ст. 76, пп.75.1.1 п.75.1 ст.75 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (із змінами та доповненнями) проведено перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, дата виписки яких припадає на серпень-грудень 2022 та лютий 2023 року товариством з обмеженою відповідальністю «ВСТ ОЙЛ», за результатами якої складено акт перевірки від 09.05.2023 № 12441/15-32-04-08-17.
Перевіркою встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених ст. 201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (із змінами та доповненнями), на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок такої реєстрації, а саме п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI.
На підставі акту перевірки перевірки від 09.05.2023 № 12441/15-32-04-08-17 ГУ ДПС в Одеській області та з врахуванням висновку розгляду заперечення від 31.05.2023 № 170 винесено податкове повідомлення-рішення форми «Н» від 05.06.2023 № 12642/15-32-04-20, відповідно до якого до ТОВ «ВСТ ОЙЛ» застосовано штраф у сумі 23205,40 грн.
Позивач скористався правом адміністративного оскарження рішення контролюючого органу та подав скаргу на податкове повідомлення-рішення від 05.06.2023 № 12642/15-32-04-20.
За результатами розгляду скарги на податкове повідомлення-рішення від 05.06.2023 № 12642/15-32-04-20 Державна податкова служба України прийняла рішення від 17.08.2023 № 23407/6/99-00-06-03-01-06, відповідно до якого податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС в Одеській області від 05.06.2023 № 12642/15-32-04-20 залишено без змін, а скаргу без задоволення.
Вважаючи податкове повідомлення-рішення від 05.06.2023 № 12642/15-32-04-20 протиправним, позивач звернувся до суду.
Вирішуючи спірні правовідносини, суд враховує наступні приписи законодавства.
Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України.
Згідно із пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Статтею 120-1 Податкового кодексу України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної. Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України.
Згідно із пунктом 120-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Таким чином, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України.
Перевіркою встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість Єдиному реєстрі податкових накладних.
Щодо направлення на реєстрацію 36 податкових накладних 14.10.2022 та 15.10.2022 межах оперативного дня, суд зазначає наступне.
Відповідно до підпункту 14.1.60 п.14.1 ст.14 ПКУ єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
За умовами, визначеними п. 201.10 ст.201 ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок №1246), який визначає механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр).
Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку №1246 операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації. Операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Згідно з пунктом 4 Порядку №1246 до Реєстру вносяться відомості щодо податкових накладних та/або розрахунків коригування, які прийняті до Реєстру та підлягають реєстрації, реєстрацію яких зупинено, а також щодо яких у встановленому порядку прийнято рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації.
Відповідно до пункту 5 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 11 Порядку №1246 передбачено, що після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Згідно з пунктами 12-16 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;
наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Якщо платником податку надіслано для реєстрації кілька примірників однієї податкової накладної та/або розрахунку коригування, зареєстрованими вважаються податкова накладна та/або розрахунок коригування, відомості яких внесені до Реєстру, та платнику податку надіслана відповідна квитанція.
Отже, з аналізу вказаних норм слідує, що строки, визначені для реєстрації податкових накладних, встановлені у календарних днях, при цьому право платника податку для реєстрації податкових накладних пов`язане виключно з операційним днем, який відповідно до Порядку №1246 триває з 8-ї до 20-ї години. Разом з тим, податковий орган в будь-якому випадку зобов`язаний протягом операційного дня надіслати платнику податку одну з квитанцій: або про прийняття податкової накладної, або про її неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації податкової накладної.
Оскільки законодавством встановлено чіткі та обмежені строки для реєстрації податкових накладних, задля уникнення порушення платником податків граничних строків для реєстрації податкових накладних у випадку, коли гранична дата припадає на вихідний чи святковий день, положеннями Порядку №1246 та п. 201.10 ст.201 ПКУ, встановлено, що якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна та/або розрахунок коригування вважається зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Водночас, пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України доповнено підпунктом 69.18 згідно із Законом № 2120-IX від 15.03.2022 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану», який набрав законної сили 17.03.2022.
Згідно пп. 69.18 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години.
Саме в такій редакції діяв пп. 69.18 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України станом на 15.10.2022, тобто на граничний день реєстрації спірних податкових накладних позивача.
Судом встановлено, що позивачем 14.10.2022 та 15.10.2022 направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних 36 податкових накладних за допомогою системи «FREDO», а саме:
ПН № 212 від 28.09.2022 відправлено 14.10.2022 о 18:03 год.;
ПН № 214 від 21.09.2022 відправлено 14.10.2022 о 18:01 год.;
ПН № 216 від 21.09.2022 відправлено 14.10.2022 о 18:02 год.;
ПН № 218 від 28.09.2022 відправлено 14.10.2022 о 18:04 год.;
ПН № 219 від 22.09.2022 відправлено 14.10.2022 о 18:07 год.;
ПН № 221 від 28.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 16:43 год.;
ПН № 222 від 16.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 17:22 год.;
ПН № 223 від 29.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 17:22 год.;
ПН № 224 від 29.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 17:21 год.;
ПН № 226 від 30.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 17:21 год.;
ПН № 227 від 30.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 17:04 год.;
ПН № 228 від 27.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 17:21 год.;
ПН № 230 від 19.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 16:45 год.;
ПН № 232 від 21.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 16:44 год.;
ПН № 233 від 30.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 16:43 год.;
ПН № 234 від 20.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 16:54 год.;
ПН № 235 від 22.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 17:03 год.;
ПН № 236 від 23.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 17:02 год.;
ПН № 239 від 16.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 17:19 год.;
ПН № 240 від 18.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 17:20 год.;
ПН № 241 від 20.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 17:20 год.;
ПН № 242 від 20.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 17:18 год.;
ПН № 243 від 26.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 17:21 год.;
ПН № 245 від 29.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 17:17 год.;
ПН № 246 від 22.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 17:27 год.;
ПН № 247 від 28.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 17:28 год.;
ПН № 250 від 30.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 16:40 год.;
ПН № 251 від 28.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 17:30 год.;
ПН № 252 від 16.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 17:34 год.;
ПН № 254 від 22.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 17:49 год.;
ПН № 255 від 26.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 17:49 год.;
ПН № 255 від 30.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 17:44 год.;
ПН № 257 від 22.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 18:06 год.;
ПН № 260 від 29.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 18:23 год.;
ПН № 260 від 20.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 18:00 год.;
ПН № 262 від 22.09.2022 відправлено 15.10.2022 о 18:59 год.
До кінця операційного дня 14.10.2022 та 15.10.2022 квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування позивачу не надходили.
Квитанції про прийняття 36 податкових накладних позивачу надійшла 18.10.2022 та 19.10.2022 відповідно.
Функція протоколу «Відправлено» свідчить про те, що вищезазначена ПН відправлена, очікується доставка до податкового органу, про факт якої буде свідчити квитанція № 1, яка надсилається платнику податків не пізніше наступного дня.
Таким чином, роздруківками сервісу електронного документообігу «FREDO» підтверджується, що податкові накладні були подані 14.10.2022 та 15.10.2022 - в останній день граничного строку, визначеного статтею 201 ПК України, однак не були зареєстровані ДПС України того ж дня, а зареєстровані 18.10.2022 та 19.10.2022.
При розгляді справ про застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних принциповим є не дата фактичного надходження податкових накладних до ЄРПН, а дата їх відправлення виходячи з технічного способу реєстрації податкових накладних, тому роздруківки з програми «FREDO» є належним засобом доказування.
Водночас, відповідач не надав суду доказів несправності засобів телекомунікаційного зв`язку платника податків чи інших доказів на підтвердження наявності вини позивача у порушенні граничного строку направлення на реєстрацію податкової накладної.
Крім того, в порушення вимог пункту 201.10 статті 201 ПК України контролюючим органом не надіслані позивачу протягом операційного дня направлення податкових накладних квитанцій в електронному вигляді у текстовому форматі про прийняття зазначених податкових накладних або про їх неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації податкових накладних, з незалежних від позивача причин, тобто з причин, які не залежали від його волі.
Таким чином, у зв`язку з недотриманням контролюючим органом обов`язку із надіслання платнику податку квитанції про прийняття розрахунків коригування або про їх неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації розрахунків коригування, із врахуванням правових наслідків, передбачених пунктом 201.10 статті 201 ПК України, відповідно до приписів якого, якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних (аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 23.01.2018 у справі № 806/832/17).
З огляду на викладені обставини, суд вважає, що позивачем вчинено всіх залежних від нього заходів для недопущення порушення законодавства при реєстрації ПН в ЄРПН. На думку суду, вина позивача в порушенні граничного строку реєстрації 32 податкових накладних, поданих на реєстрацію 14.10.2022 та 15.10.2022 (зареєстрованих контролюючим органом 18.10.2022 та 19.10.2022) є відсутньою, що відповідно виключає протиправність діянь платника податку, та як наслідок, притягнення його до відповідальності, оскільки штраф, передбачений пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України, за своєю правовою природою є фінансовою відповідальністю платника податків за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної, а відтак, може бути застосований виключно за умови наявності його вини. Відтак, висновки контролюючого органу про порушення позивачем пункту 201.10 статті 201 ПК України щодо несвоєчасної реєстрації 32 податкових накладних є необґрунтованими та безпідставними.
Подання на реєстрацію чотирьох спірних податкових накладних № 257 від 22.09.2022, № 260 від 26.09.2023, № 260 від 20.09.2023, № 262 від 22.09.2022 відбулося з порушенням граничного строку.
Правова оцінка щодо подання на реєстрацію решти 29 податкових накладних судом не надається, оскільки не є предметом судового розгляду.
Таким чином, контролюючим органом протиправно застосовано до позивача штрафні санкції за порушення строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН у загальній сумі 10610,37 грн, а саме:
ПН № 212 від 28.09.2022, сума штрафної санкції 325,40 грн;
ПН № 214 від 21.09.2022, сума штрафної санкції 1413,08 грн;
ПН № 216 від 21.09.2022, сума штрафної санкції 961,68 грн;
ПН № 218 від 28.09.2022, сума штрафної санкції 32,65 грн;
ПН № 219 від 22.09.2022, сума штрафної санкції 1262,62 грн;
ПН № 221 від 28.09.2022, сума штрафної санкції 125,61 грн;
ПН № 222 від 16.09.2022, сума штрафної санкції 196,26 грн;
ПН № 223 від 29.09.2022, сума штрафної санкції 96,17 грн;
ПН № 224 від 29.09.2022, сума штрафної санкції 654,21 грн;
ПН № 226 від 30.09.2022, сума штрафної санкції 654,21 грн;
ПН № 227 від 30.09.2022, сума штрафної санкції 48,08 грн;
ПН № 228 від 27.09.2022, сума штрафної санкції 5,23 грн;
ПН № 230 від 19.09.2022, сума штрафної санкції 652,90 грн;
ПН № 232 від 21.09.2022, сума штрафної санкції 51,29 грн;
ПН № 233 від 30.09.2022, сума штрафної санкції 64,11 грн;
ПН № 234 від 20.09.2022, сума штрафної санкції 48,97 грн;
ПН № 235 від 22.09.2022, сума штрафної санкції 30,68 грн;
ПН № 236 від 23.09.2022, сума штрафної санкції 75,23 грн;
ПН № 239 від 16.09.2022, сума штрафної санкції 130,84 грн;
ПН № 240 від 18.09.2022, сума штрафної санкції 32,71 грн;
ПН № 241 від 20.09.2022, сума штрафної санкції 173,10 грн;
ПН № 242 від 20.09.2022, сума штрафної санкції 654,21 грн;
ПН № 243 від 26.09.2022, сума штрафної санкції 654,21 грн;
ПН № 245 від 29.09.2022, сума штрафної санкції 1308,41 грн;
ПН № 246 від 22.09.2022, сума штрафної санкції 65,42 грн;
ПН № 247 від 28.09.2022, сума штрафної санкції 65,42 грн;
ПН № 250 від 30.09.2022, сума штрафної санкції 218,26 грн;
ПН № 251 від 28.09.2022, сума штрафної санкції 19,63 грн;
ПН № 252 від 16.09.2022, сума штрафної санкції 77,85 грн;
ПН № 254 від 22.09.2022, сума штрафної санкції 61,35 грн;
ПН № 255 від 26.09.2022 сума штрафної санкції 61,35 грн;
ПН № 255 від 30.09.2022 сума штрафної санкції 389,23 грн.
Ураховуючи викладене, суд приходить до висновку про наявність підстав для визнання протиправним та скасування, прийнятого Головним управлінням ДПС в Одеській області, податкового повідомлення-рішення від 05.06.2023 № 12642/15-32-04-20 в частині застосування до ТОВ «ВСТ ОЙЛ» штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у сумі 10610,37 грн.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Приписами ч. 1 ст. 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч. 2 ст. 77 КАС України).
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов до висновку про часткове задоволення позову.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно з приписами ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
З урахуванням сплаченого при зверненні до суду судового збору та часткового задоволення позовних вимог, стягненню на користь позивача підлягають судові витрати із сплати судового збору в сумі 1227,13 грн.
Керуючись статтями 9, 14, 73 - 78, 90, 139, 143, 242 - 246, 250, 255, 257 - 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Позов товариства з обмеженою відповідальністю «ВСТ ОЙЛ» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 05.06.2023 № 12642/15-32-04-20 в частині застосування до товариства з обмеженою відповідальністю «ВСТ ОЙЛ» штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у сумі 10610,37 грн.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5 код ЄДРПОУ ВП 44069166) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ВСТ ОЙЛ» (67663, Одеська область, Одеський район, с. Усатове, вул. Вернидуба, буд. 9-В, код ЄДРПОУ 44882553) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1227 (одна тисяча двісті двадцять сім) грн 13 коп.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя А.С. Пекний
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2023 |
Оприлюднено | 14.12.2023 |
Номер документу | 115587798 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Пекний А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні