Рішення
від 11.12.2023 по справі 420/25599/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/25599/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 грудня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Стефанова С.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Березівської районної державної адміністрації про визнання протиправними та скасування наказів, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, зобов`язання вчинити певні дії та стягнення моральної шкоди,-

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду 15 грудня 2021 року надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Березівської районної державної адміністрації, в якому позивач, з урахуванням заяви про уточнення адміністративного позову, просить:

- визнати незаконним та скасувати наказ в.о. начальника Управління соціального захисту населення Березівської районної державної адміністрації Одеської області від 08.11.2021 року № 113/Ос «Про відсторонення ОСОБА_1 від роботи»;

- відповідно до статті 235 Кодексу законів про працю стягнути з Управління соціального захисту населення Березівської районної державної адміністрації Одеської області, за рахунок бюджетних асигнувань, на користь позивача середній заробіток за час вимушеного прогулу;

- відповідно до статті 56 Конституції України стягнути з Управління соціального захисту населення Березівської районної державної адміністрації Одеської області за рахунок бюджетних асигнувань на користь позивача моральну шкоду, завдану незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень у розмірі 10 тис. грн.

Позиція позивача обґрунтовується наступним

Позивачка зазначає, що 03.11.2021 року її ознайомлено з вимогою роботодавця про обов`язкову вакцинацію проти гострої респіраторної хвороби COVID-19 та необхідність надання відповідного сертифікату до 08.11.2021 року. На виконання вимог роботодавець надав два робочих дня. 03 та 04.11.2021 року вона відчула, що в неї піднялася температура та

погіршилося самопочуття. 05.11.2021 року позивачка звернулася до сімейного лікаря, здала необхідні аналізи на підставі яких, було встановлено діагноз та призначено їй лікування. 06 та 07.11.2021 року спостерігалася ще більше підвищення температури. Так як, 06 та 07.11.2021 року були вихідними сформувати е-лікарняний було не можливо, лікарка сформувала медичний висновок про непрацездатність позивачки та видала е-лікарняний в зв`язку з хворобою органів дихання (хвороба не пов`язана з ковід-19) 08.11.2021 року.

О 9.37 год. 08.11.2021 року позивачка поінформувала виконуючу обов`язки начальника управління соціального захисту населення Березівської районної державної адміністрації Одеської області, ОСОБА_2 , про те, що з 08.11.2021 року вона є непрацездатною та їй сформовано е-лікарняний. О 11.26 год. на телефон позивачки через соціальну мережу вайбер надіслали фото наказу в.о. начальника управління соціального захисту населення Березівської районної державної адміністрації Одеської області від 08.11.2021 року №113/Ос «Про відсторонення ОСОБА_1 від роботи» відповідно до ст. 46, частини 2 ст.94 КЗпП, частини 3 статті 5 Закону України «Про державну службу»,

частини першої статті 1 Закону України «Про оплату праці», частини 2 статті 12 Закону України «Про інфекційних хвороб», наказом МОЗ «Про затвердження Переліку професійних, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням» від 04.10.2021 року № 2153, пунктах 41-6 Постанови КМУ від 20.10.2021 року №1096 «Про внесення змін до Постанови КМУ від 09.12.2020 року №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої корона вірусом SARS-СоV-2». З оригіналом наказу позивачку не ознайомлювали та на руки не видавали.

Позивачка зазначає, що відсторонення від роботи, це тимчасове увільнення від виконання своїх трудових обов`язків. Підстави для відсторонення від роботи застосовуються до працівника, який є придатним до роботи, тобто працездатної посадової особи (лист Держпраці від 28.10.2021 року №7366). Позивачка вважає, що у зв`язку з формуванням медичного висновку про непрацездатність 33ЕК-73РС-АВК4-СЕН8 з 08.11.2021 року вона вважалась непрацездатною та до неї не може бути застосовано відсторонення. Формування е-лікарняного дає право на відсутність працівника на робочому місці та статус непрацездатного з початку робочого часу, тобто з 8.00 год.

Позивачка також вказує, що у зв`язку з незаконним відстороненням її від роботи вона втратила право на отримання допомоги по тимчасовій непрацездатності.

Позиція відповідача обґрунтовується наступним

Відповідач не погоджується з заявленими позовними вимогами, вважає їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню та зазначає, що на виконання вимог діючого законодавства, управлінням видано наказ від 02 листопада 2021 року № 74/ОД «Про обов`язкове профілактичне щеплення проти COVID-19», згідно якого державним службовцям управління до 08 листопада 2021 року встановлено необхідність надати документ, який підтверджуватиме наявність профілактичного щеплення проти COVID-19, або довідки про абсолютні протипоказання до проведення таких профілактичних щеплень проти COVID-19. Даним наказом визначено відповідальний підрозділ щодо ознайомлення працівників управління з його змістом під підпис.

Враховуючи віддалене розташування структурних підрозділів управління, 02.11.2021 року сканована копія наказу була направлена до відділів державних соціальних допомог та пільгового забезпечення № 1, 2, 3 управління (територіально знаходяться в смт. Іванівка, смт. Миколаївка, смт. Ширяєве) електронною поштою на електронні адреси відділів. Всі державні службовці управління зі змістом наказу були ознайомлені під підпис, про що свідчить список працівників про ознайомлення, який прикріплений до наказу.

Крім того, 03 листопада 2021 року ОСОБА_1 було надіслано персональне Повідомлення про обов`язкове профілактичне щеплення проти COVID-19 №01-03-33/360, що підтверджується позивачкою. Керівництвом управління було прийнято рішення про відтермінування видання наказу про відсторонення працівників з 05.11.2021 року на 08.11.2021 року з метою надання можливості проходження вакцинації у вихідні дні 06 - 07 листопада 2021 року. Начальником управління та посадовими особами відділу по роботі з персоналом, обслуговування громадян та діловодства управління проводився щоденний моніторинг вакцинації працівників. В телефонному режимі ОСОБА_1 неодноразово було попереджено про зобов`язання вакцинуватися проти COVID-19 та можливе відсторонення від роботи з 08.11.2021 року. На всі попередження керівництво управління отримувало від ОСОБА_1 відмову. 08 листопада 2021 року о 8-15 годині наказом управління від 08.11.2021 року №113/Ос ОСОБА_1 , начальника відділу державних соціальних допомог та пільгового забезпечення № 2 управління відсторонено від роботи з 08.11.2021 року. У зв`язку з віддаленим розташуванням відділу та відповідно до ст.91 Закону наказ про відсторонення 08.11.2021 року о 08:40 год. доведений до відома позивачки шляхом використання засобів телекомунікаційного зв`язку зі складенням відповідного Протоколу від 08.11.2021 року.

Щодо виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності відповідач зазначає, що протягом 5-8 листопада 2021 року жодних повідомлень до управління стосовно поганого самопочуття, хвороби та відкриття листа тимчасової непрацездатності від ОСОБА_1 не надходило. У зв`язку з тим, що застрахована особа захворіла у день відсторонення, а не до дня початку відсторонення, не було необхідності перенесення відсторонення на перший робочий день після закінчення періоду тимчасової непрацездатності.

Процесуальні дії та клопотання учасників справи

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями Одеського окружного адміністративного суду від 15.12.2021 року, справу № 420/25599/21 розподілено головуючому судді (суді-доповідачу) Токміловій Л.М.

Ухвалою судді Одеського окружного адміністративного суду Токмілової Л.М. від 10.01.2022 року у справі № 420/25599/21: відкрито провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Березівської районної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування наказу, стягнення заробітної плати за час вимушеного прогулу.

Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями Одеського окружного адміністративного суду від 06.05.2022 року, справу № 420/25599/21 розподілено головуючому судді (суді-доповідачу) Цховребовій М.Г.

Ухвалою суду від 11.05.2022 року адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Березівської районної державної адміністрації про визнання протиправними та скасування наказів, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, зобов`язання вчинити певні дії та стягнення моральної шкоди прийнято до провадження. Вирішено справу розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

30 травня 2022 року від відповідача до суду надійшов відзив на позов з додатками (вхід. № ЕП/14653/22).

Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13.09.2023 року, адміністративну справу №420/11057/22 передано на розгляд судді Стефанову С.О.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду (суддя Стефанов С.О.) від 15 вересня 2023 року прийнято справу №420/25599/21 до розгляду. Розпочато спочатку розгляд адміністративної справи №420/25599/21 зі стадії відкриття провадження у справі. Справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Призначено перше судове засідання на 25 вересня 2023 року об 11 год. 00 хв. у приміщенні Одеського окружного адміністративного суду за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 14, у залі судових засідань №30.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 25 вересня 2023 року у задоволенні клопотання ОСОБА_1 про проведення судового засідання в режимі відеоконференції по адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Березівської районної державної адміністрації про визнання протиправними та скасування наказів, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, зобов`язання вчинити певні дії та стягнення моральної шкоди відмовлено.

У судове засідання призначене на 02 жовтня 2023 року на 10:00 год. oсоби, які беруть участь у справі не з`явились, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином. Від представників сторін до суду надійшли заяви про розгляд справи без їх участі. Відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального засобу технічного засобу не здійснювалося.

Враховуючи вищевикладене, судом прийнято рішення продовжити розгляд справи в порядку письмового провадження.

Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини, якими обґрунтовувалися позиції позивачки та відповідача, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.

Обставини справи встановлені судом

Управлінням соціального захисту населення Березівської районної державної адміністрації Одеської області видано наказ від 02 листопада 2021 року № 74/ОД «Про обов`язкове профілактичне щеплення проти COVID-19», згідно якого державним службовцям управління до 08 листопада 2021 року встановлено необхідність надати документ, який підтверджуватиме наявність профілактичного щеплення проти COVID-19, або довідки про абсолютні протипоказання до проведення таких профілактичних щеплень проти COVID-19. Даним наказом визначено відповідальний підрозділ щодо ознайомлення працівників управління з його змістом під підпис.

Враховуючи віддалене розташування структурних підрозділів управління, 02.11.2021 року сканована копія наказу була направлена до відділів державних соціальних допомог та пільгового забезпечення № 1, 2, 3 управління (територіально знаходяться в смт. Іванівка, смт. Миколаївка, смт. Ширяєве) електронною поштою на електронні адреси відділів.

03 листопада 2021 року ОСОБА_1 було надіслано персональне Повідомлення про обов`язкове профілактичне щеплення проти COVID-19 №01-03-33/360 та необхідність надання відповідного сертифікату до 08.11.2021 року.

Як зазначила позивач, 03.11.2021 року та 04.11.2021 року вона відчула, що в неї піднялася температура та погіршилося самопочуття. 05.11.2021 року позивачка звернулася до сімейного лікаря, здала необхідні аналізи на підставі яких, було встановлено діагноз та призначено їй лікування. 06.11.2021 року та 07.11.2021 року спостерігалася ще більше підвищення температури. Так як, 06.11.2021 року та 07.11.2021 року були вихідними днями, сформувати е-лікарняний було не можливо, лікарка сформувала медичний висновок про непрацездатність позивачки та видала е-лікарняний в зв`язку з хворобою органів дихання (хвороба не пов`язана з ковід-19) 08.11.2021 року.

Як зазначила позивачка, о 9.37 год. 08.11.2021 року вона поінформувала виконуючу обов`язки начальника управління соціального захисту населення Березівської районної державної адміністрації Одеської області, ОСОБА_2 , про те, що з 08.11.2021 року вона є непрацездатною та їй сформовано е-лікарняний.

Як зазначає позивачка, о 11.26 год. на її телефон через соціальну мережу вайбер надіслали фото наказу в.о. начальника Управління соціального захисту населення Березівської районної державної адміністрації Одеської області від 08.11.2021 року №113/Ос «Про відсторонення ОСОБА_1 від роботи».

Так, наказом Управління соціального захисту населення Березівської районної державної адміністрації Одеської області від 08.11.2021 року №113/Ос «Про відсторонення ОСОБА_1 від роботи», ОСОБА_1 , начальника відділу державних соціальних допомог та пільгового забезпечення № 2 управління соціального захисту населення Березівської районної державної адміністрації Одеської області відсторонено від роботи з 08.11.2021 року на час відсутності щеплення проти COVID-19 без збереження заробітної плати. Підстава: наказ в.о. начальника управління від 02.11.2021 року № 74/)Д «Про обов`язкове профілактичне щеплення проти COVID-19».

Наказом Управління соціального захисту населення Березівської районної державної адміністрації Одеської області № 124 Ос від 01.12.2021 року ОСОБА_1 , начальника відділу державних соціальних допомог та пільгового забезпечення № 2 управління соціального захисту населення Березівської районної державної адміністрації Одеської області допущено до роботи з 02 грудня 2021 року. Підстава: сертифікат вакцинації однією дозою, вх. № 12-01-60/1198 від 01.12.2021 року.

Позивачка, не погоджуючись з прийнятим наказом від 08.11.2021 року №113/Ос «Про відсторонення ОСОБА_1 від роботи», вважаючи його протиправним та таким, що підлягає скасуванню, звернулася з даним адміністративним позовом до суду.

Джерела права та висновки суду

Відповідно до Конституції України, Україна є правовою державою (ст.1) та в ній визнається принцип верховенства права (ст.8 Конституції). Визначальним принципом верховенства права є невичерпність прав людини і основних свобод.

На підставі ст. 8 Конституції України Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.2 ст.38 Конституції України громадяни користуються рівним правом доступу до державної служби, а також до служби в органах місцевого самоврядування.

На підставі ст.43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення. Право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.

Принципи, правові та організаційні засади забезпечення публічної, професійної, політично неупередженої, ефективної, орієнтованої на громадян державної служби, яка функціонує в інтересах держави і суспільства, а також порядок реалізації громадянами України права рівного доступу до державної служби, що базується на їхніх особистих якостях та досягненнях визначені Законом України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889-VIII.

Відповідно до частини третьої статті 5 Закону України «Про державну службу» дія норм законодавства про працю поширюється на державних службовців у частині відносин, не врегульованих цим Законом.

У постанові від 17.02.2015 року №21-8а15 Верховний Суд України висловив правову позицію, що у відносинах публічної служби пріоритетними є норми спеціального законодавства, а трудове законодавство треба застосовувати у випадках, якщо нормами спеціального законодавства не врегульовано спірні правовідносини або коли про це йдеться в спеціальному законі.

Постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2021 року №1096 внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СоV-2», згідно яких встановлено зобов`язання:

« 41-6 Керівникам державних органів (державної служби), керівникам підприємств, установ та організацій забезпечити:

1) контроль за проведенням обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19 працівниками та державними службовцями, обов`язковість профілактичних щеплень яких передбачена переліком професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням, затвердженим наказом Міністерства охорони здоров`я від 4 жовтня 2021 р. № 2153;

2) відсторонення від роботи (виконання робіт) працівників та державних службовців, обов`язковість профілактичних щеплень проти COVID-19 яких визначена переліком та які відмовляються або ухиляються від проведення таких обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19 відповідно до статті 46 Кодексу законів про працю України, частини другої статті 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» та частини третьої статті 5 Закону України «Про державну службу», крім тих, які мають абсолютні протипоказання до проведення таких профілактичних щеплень проти COVID-19 та надали медичний висновок про наявність протипоказань вакцинації проти COVID-19, виданий закладом охорони здоров`я;

3) взяття до відома, що:

на час такого відсторонення оплата праці працівників та державних службовців здійснюється з урахуванням частини першої статті 94 Кодексу законів про працю України, частини першої статті 1 Закону України «Про оплату праці» та частини третьої статті 5 Закону України «Про державну службу»;

відсторонення працівників та державних службовців здійснюється шляхом видання наказу або розпорядження керівника державного органу (державної служби) або підприємства, установи, організації з обов`язковим доведенням його до відома особам, які відсторонюються;

строк відсторонення встановлюється до усунення причин, що його зумовили.»

Відповідно до наказу МОЗ України від 04.10.2021 року №2153 «Про затвердження Переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням» (в редакції станом на 08.11.2021 року) визначено, що обов`язковим профілактичним щепленням проти гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СоV-2, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СоV-2, підлягають працівники у тому числі і місцевих державних адміністрацій та їх структурних підрозділів.

Як встановлено судом, на виконання вищезазначених вимог діючого законодавства, Управлінням соціального захисту населення Березівської районної державної адміністрації Одеської області видано наказ від 02 листопада 2021 року № 74/ОД «Про обов`язкове профілактичне щеплення проти COVID-19», згідно якого державним службовцям управління до 08 листопада 2021 року встановлено необхідність надати документ, який підтверджуватиме наявність профілактичного щеплення проти COVID-19, або довідки про абсолютні протипоказання до проведення таких профілактичних щеплень проти COVID-19. Даним наказом визначено відповідальний підрозділ щодо ознайомлення працівників управління з його змістом під підпис.

Даним наказом визначено відповідальний підрозділ щодо ознайомлення працівників управління з його змістом під підпис.

Підпорядкування державного службовця та виконання наказу (розпорядження), доручення, порядок доведення до відома державного службовця інформації або документів визначено Законом України «Про державну службу» (далі - Закон).

Так, відповідно до статті 9 Закону:

1. Державний службовець під час виконання посадових обов`язків діє у межах повноважень, визначених законом, і підпорядковується своєму безпосередньому керівнику або особі, яка виконує його обов`язки, чи особі, визначеній у контракті про проходження державної служби (у разі укладення).

2. Державний службовець зобов`язаний виконувати накази (розпорядження), доручення керівника, видані в межах його повноважень, крім випадків, передбачених частиною шостою цієї статті.

3. Наказ (розпорядження), доручення має містити конкретне завдання, інформацію про його предмет, мету, строк виконання та особу, відповідальну за виконання.

Статтею 9-1 Закону встановлено, що доведення інформації або документів до відома державного службовця відповідно до вимог цього Закону здійснюється шляхом її вручення або надсилання поштою, в тому числі з використанням інших засобів телекомунікаційного зв`язку.

У разі доведення інформації або документів шляхом використання інших засобів телекомунікаційного зв`язку такий спосіб фіксується протоколом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (Постанова КМУ від 11 грудня 2019 р. №1042).

Враховуючи віддалене розташування структурних підрозділів управління, 02.11.2021 року сканована копія наказу була направлена до відділів державних соціальних допомог та пільгового забезпечення № 1, 2, 3 управління (територіально знаходяться в смт. Іванівка, смт. Миколаївка, смт. Ширяєве) електронною поштою на електронні адреси відділів.

Всі державні службовці управління зі змістом наказу були ознайомлені під підпис, про що свідчить список працівників про ознайомлення, який прикріплений до наказу.

Крім того, судом встановлено, що 03 листопада 2021 року ОСОБА_1 було надіслано персональне Повідомлення про обов`язкове профілактичне щеплення проти COVID-19 №01-03-33/360, що підтверджується позивачкою.

Керівництвом управління було прийнято рішення про відтермінування видання наказу про відсторонення працівників з 05.11.2021 року на 08.11.2021 року з метою надання можливості проходження вакцинації у вихідні дні 06 - 07 листопада 2021 року.

Начальником управління та посадовими особами відділу по роботі з персоналом, обслуговування громадян та діловодства управління проводився щоденний моніторинг вакцинації працівників.

Як зазначає відповідач, в телефонному режимі ОСОБА_1 неодноразово було попереджено про зобов`язання вакцинуватися проти COVID-19 та можливе відсторонення від роботи з 08.11.2021 року. На всі попередження керівництво управління отримувало від ОСОБА_1 відмову.

08 листопада 2021 року о 8-15 годині наказом управління від 08.11.2021 року №113/Ос ОСОБА_1 , начальника відділу державних соціальних допомог та пільгового забезпечення № 2 управління відсторонено від роботи з 08.11.2021 року. У зв`язку з віддаленим розташуванням відділу та відповідно до ст.9-1 Закону наказ про відсторонення 08.11.2021 року о 08:40 год. доведений до відома позивачки шляхом використання засобів телекомунікаційного зв`язку зі складенням відповідного Протоколу від 08.11.2021 року.

Суд приймає до уваги твердження відповідача відносно того, що протягом 5-8 листопада 2021 року жодних повідомлень до Управління стосовно поганого самопочуття, хвороби та відкриття листа тимчасової непрацездатності від ОСОБА_1 не надходило, що підтверджується самою позивачкою, яка у позові зазначила, що лише о 9.37 год. 08.11.2021 року вона поінформувала виконуючу обов`язки начальника управління соціального захисту населення Березівської районної державної адміністрації Одеської області, ОСОБА_2 , про те, що з 08.11.2021 року вона є непрацездатною та їй сформовано е-лікарняний.

При цьому, суд погоджується з доводами відповідача, відносно того, що у зв`язку з тим, що застрахована особа захворіла у день відсторонення, а не до дня початку відсторонення, не було необхідності перенесення відсторонення на перший робочий день після закінчення періоду тимчасової непрацездатності.

Відповідно до Положення про експертизу тимчасової непрацездатності, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 09.04.2008 р. № 189, непрацездатність це стан здоров`я (функцій організму) людини, обумовлений захворюванням, травмою тощо, який унеможливлює виконання роботи визначеного обсягу, професії без шкоди для здоров`я.

Тож у разі хвороби або травми, яка настала або триває в працівника під час відсторонення від виконання посадових обов`язків, втрата працездатності не настає, оскільки такий працівник не виконує своїх посадових обов`язків у зв`язку із відстороненням.

Крім того, незалежно від наслідків відсторонення, відсутній факт втрати заробітної плати через хворобу або травму, компенсувати яку покликана допомога по тимчасовій непрацездатності від Фонду.

Судом встановлено, що 01.12.2022 року на електронну адресу управління соціального захисту населення Березівської районної державної адміністрації о 12-03 годині з електронної адреси rslabenko@odessa.gov.ua надійшов Міжнародний COVID - сертифікат України про вакцинацію ОСОБА_1 .

Сертифікат зареєстровано в журналі вхідної документації за номером 12-01-60/1198 від 01.12.2021 року.

Наказом управління від 01.12.2021 року №124/Ос «Про допуск до роботи ОСОБА_1 » ОСОБА_1 , начальника відділу державних соціальних допомог та пільгового забезпечення №2 управління допущено до роботи з 02 грудня 2021 року (підстава: сертифікат вакцинації однією дозою).

02 грудня 2021 року начальник Управління соціального захисту населення Березівської районної державної адміністрації ОСОБА_3 перебуваючи у службовому відрядженні у відділі державних соціальних допомог та пільгового забезпечення №2 (смт. Миколаївка) особисто надала наказ від 01.12.2021 року № 124/Ос для ознайомлення ОСОБА_1 . Позивачка від проставлення підпису про ознайомлення відмовилась.

У зв`язку з цим, та відповідно до ст.9-1 Закону наказ «Про допуск до роботи ОСОБА_1 » від 01.12.2021 року № 124/Ос о І6-07 год. доведений до відома позивачки шляхом використання засобів телекомунікаційного зв`язку зі складенням відповідного Протоколу від 02.12.2021 року, копія якого наявна в матеріалах справи.

Підсумовуючи наведене вище, суд дійшов висновку, що відповідач, приймаючи спірний наказ діяв у відповідності до вимог законів та інших нормативно-правових актів України, не порушував прав та законних інтересів позивачки, а тому відсутні підстави для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. При цьому згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

При вирішення спору, суд виходить із передбаченого ст.2 КАС України завдання адміністративного судочинства, яким є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

В даному випадку оскаржуваний наказ Управління соціального захисту населення Березівської районної державної адміністрації Одеської області відповідає ознакам правомірного рішення і судом не встановлено підстав для визнання його протиправним та скасування. Наведені ж стороною позивачки доводи щодо неправомірності вказаного наказу судом відхиляються як безпідставні та необґрунтовані.

На підставі викладених обставин та досліджених доказів, суд дійшов висновку, що в даних спірних відносинах Управління соціального захисту населення Березівської районної державної адміністрації Одеської області при винесенні оскаржуваного наказу від 08.11.2021 року №113/Ос «Про відсторонення ОСОБА_1 від роботи» діяла на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частинами 1 та 2 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Таким чином, матеріалами справи підтверджена правомірність оскаржуваного наказу про відсторонення позивачки від роботи.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст.2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.

Суд зазначає, що доведення має випливати із сукупності ознак чи неспростовних презумпцій, достатньо вагомих, чітких і узгоджених між собою, однак позивачкою в ході судового розгляду справи не доведено неправомірність оскаржених наказів.

В той же час, згідно з ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Вирішуючи спір, суд також враховує, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі «Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року).

В ході судового розгляду відповідач обґрунтував правомірність звільнення позивачки зі служби належними та допустимими в спірних правовідносинах доказами, з посиланням на відповідні положення законодавства. Наведені ж позивачкою доводи судом визнані неспроможними та необґрунтованими.

З урахуванням викладеного, за результатами з`ясування обставини у справі та їх правової оцінки суд дійшов висновку про необґрунтованість адміністративного позову та відсутність підстав для його задоволення.

Розподіл судових витрат

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи відмову в задоволенні адміністративного позову, розподіл судових витрат у відповідності до ч.1 ст.139 КАС України судом не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 12, 14, 44, 139, 242-246 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Березівської районної державної адміністрації про визнання протиправними та скасування наказів, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, зобов`язання вчинити певні дії та стягнення моральної шкоди відмовити.

Рішення набирає законної сили згідно ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 та п.15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржено, згідно ст.295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ).

Відповідач: Управління соціального захисту населення Березівської районної державної адміністрації (пл. Т.Г. Шевченка, буд. 1, м. Березівка, Одеська область, 67300, код ЄДРПОУ 03194737).

Суддя С.О. Cтефанов

.

Дата ухвалення рішення11.12.2023
Оприлюднено14.12.2023
Номер документу115588238
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо

Судовий реєстр по справі —420/25599/21

Рішення від 11.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 15.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 10.05.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М.Г.

Ухвала від 10.01.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 20.12.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні