Постанова
від 12.12.2023 по справі 420/13322/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 грудня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/13322/23

Головуючий в 1 інстанції: Скупінська О.В.

Дата і місце ухвалення 04.09.2023р., м. Одеса

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого Лук`янчук О.В.

суддів Бітова А.І.

Ступакової І.Г.

при секретарі Качуренко В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Глобал Оушен Лінк» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 04 вересня 2023 року по справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Глобал Оушен Лінк» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових-повідомлень рішень,

ВСТАНОВИЛА:

У червні 2023 року товариство з обмеженою відповідальністю «Глобал Оушен Лінк» звернулось до суду першої інстанції з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 26.05.2023 року №11435/15-32-23-01, яким до позивача було застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 149820,00 грн. за порушення строків подання звіту про контрольовані операції 2021 рік;

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 26.05.2023 року №11439/15-32-23-01, яким до позивача було застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 149820,00 грн. за порушення строків подання повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 04.09.2023 року у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, товариство з обмеженою відповідальністю «Глобал Оушен Лінк» подало апеляційну скаргу, в якій посилалось на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Апелянт посилався на те, що згідно підпункту 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 ПК України, платники податків, які у звітному році здійснювали контрольовані операції, зобов`язані подавати звіт про контрольовані операції центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, до 1 жовтня року, що настає за звітним, засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису. За змістом акту перевірки контролюючий орган посилався на те, що останній день строку подання звіту про контрольовані операції за 2021 рік та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній припадає на 30 вересня 2022 року, тоді як ТОВ «ГОЛ» звіт про контрольовані операції за 2021 рік та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік подано до ДПС України 05.12.2022 року, тобто з пропуском встановленого строку.

Апелянт вважає, що судом першої інстанції не взято до уваги, що орган державного контролю у галузі оподаткування (відповідач) при винесенні спірних повідомлень-рішень не врахував, що упродовж 2022 року до Податкового кодексу України неодноразово вносились зміни, що стосуються зупинення перебігу строків виконання обов`язків платниками податків, зокрема, і тих які стосуються граничних строків подання різної звітності.

На думку апелянта, Законом № 2118-ІХ від 03.03.2022 року на період воєнного стану в Україні було зупинено перебіг всіх строків, визначених ПКУ (п.69.9 в його поєднанні з п.69 підрозділу 10 розділу XX ПКУ), а платників податків звільнено від відповідальності за несвоєчасне подання звітності, в разі відсутності у платника можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, в тому разі, якщо звітність буде подана протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Апелянт вважає, що формулювання «подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу», яке прописано в пункт 69.1 підрозділу 10 розділу XX ПКУ, не містить посилання на статтю 39 Податкового кодексу України, а тому пункт 69.1 підрозділу 10 Розділу XX Податкового кодексу України не стосується повідомлень та звітів у сфері трансфертного ціноутворення.

Зважаючи на викладене апелянт вважає, що обов`язок щодо подання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік, після прийняття Закону № 2118-ІХ від 03.03.2022року, було зупинено до завершення воєнного стану в Україні - незалежно від того, має чи не має платник змогу виконувати свої податкові обов`язки.

Крім того апелянт посилається на те, що судом першої інстанції не були взяті до уваги аргументи позивача, викладені у заявах по суті справи, що положення статті 46 Податкового кодексу України стосуються основної звітності, а саме декларацій платника за видами податків.

Апелянт вважає, що лише в Законі України № 2719-ІХ від 03.11.2022 року (чинний з 25.11.2022 року) було вперше передбачено виключення щодо зупинення перебігу строків подання податкової звітності, а саме поновлено обов`язок платника податків звітувати про контрольовані операції ( ст. 39 ПК України)), однак його норми не мають зворотної дії у часі.

Також апелянт не погодився з висновком суду першої інстанції стосовно того, що подання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній є звітністю, що стосується обчислення і сплати податків та зборів. Апелянт вважає, що ні звіт про контрольовані операції, ні повідомлення про участь у міжнародній групі компаній не відповідають визначенню податкової декларації (звіту, розрахунку), наведеному в п.46.1 статті 46 ПК України.

Крім того апелянт посилається на те, що суд першої інстанції також не звернув увагу на твердження позивача щодо застосування до спірних правовідносин принципу презумпції правомірності рішень платника у відношенні строків подання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік.

Враховуючи все вищевикладене апелянт просив скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 04.09.2023 року та постановити нове судове рішення, яким задовольнити позовні вимоги товариства.

Згідно статті 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції, колегія суддів зазначає наступне:

Судом встановлено, що 05.12.2022 року товариством з обмеженою відповідальністю «Глобал Оушен Лінк» було подано до ДПС України звіт про контрольовані операції за 2021 рік № 9434570162, кількість поданих додатків: 1 - «Відомості про особу, яка бере участь у контрольованих операціях» за № 9434570160, а також подано інформація про пов`язаність осіб до додатка №1 до Звіту про контрольовані операції за № 9434570159.

Загальна сума контрольованих операцій, яка відображена у звіті про контрольовані операції за 2021 рік, складає 49660942 грн.

Також 05.12.2022 року товариством з обмеженою відповідальністю «Глобал Оушен Лінк» подано до ДПС України повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік за № 9434570161.

06.04.2023 року Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято наказ № 2308-п «про проведення документальної позапланової перевірки ТОВ «Глобал Оушен Лінк», згідно якого наказано провести документальну позапланову виїзну перевірку товариства з питань своєчасного подання звіту про контрольовані операції за 2021 рік та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік.

У період з 18.04.2023 року по 24.04.203 року, на підставі направлень від 13.04.2023 року №5035/15-32-23-01 та №5036/15-32-23-01, посадовими особами Головного управління ДПС в Одеській області була проведена документальна позапланова виїзна перевірка товариства з обмеженою відповідальність "«Глобал Оушен Лінк», код ЄДРПОУ 36554180, з питань несвоєчасного подання звіту про контрольовані операції за 2021 рік та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік, за результатами якої складено акт від 28.04.2023 року №10685/15-32-23-01/36554180.

За результатами проведення документальної перевірки контролюючим органом встановлено порушення товариством:

1) п.п.39.4.2 п.39.4 ст.39 Податкового Кодексу України в частині порушення строків подання звіту про контрольовані операції за 2021 рік;

2) п.п.39.4.2 п.39.4 ст.39 Податкового Кодексу України в частині порушення строків подання повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік.

В акті перевірки контролюючий орган посилався на те, що згідно п.п. 39.2.1.7 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 ПК України, господарські операції, передбачені підпунктами 39.2.1.1-39.2.1.3 і 39.2.1.5 підпункту 39.2.1 цього пункту, визнаються контрольованими, якщо одночасно виконуються такі умови: річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 150 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік; обсяг таких господарських операцій платника податків з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 10 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік.

Податковим органом встановлено, що річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку (за вирахуванням непрямих податків), відповідно до уточнюючої податкової декларації з податку на прибуток підприємства за 2021 рік, поданої 23.01.2023 року за № 9434756910 складає 176 348 000 грн.; відповідно до звіту про фінансові результати за 2021 рік за формою № 2, поданого 28.02.2022 року за № 9432557747 складає 176 348 тис. грн., що перевищує 150 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік та відповідає критерію визнання операцій контрольованими, визначеному п.п. 39.2.1.7 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 ПК України.

Також контролюючим органом встановлено, що обсяг господарських операцій платника податків з компанією UAB Global Ocean Link (код 304584502, Литва), проведених у 2021 році, відповідно до даних звіту про контрольовані операції становить 49 660 942 грн., що перевищує встановлений п.п. 39.2.1.7 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 ПК України вартісний критерій визнання операцій контрольованими.

В акті зазначено, що відповідно до Додатку «Інформація про пов`язаний осіб» до Звіту про контрольовані операції ТОВ «Глобал Оушен Лінк» щодо компанії UAB Global Ocean Link вказана інформація про пов`язаність платника податків з контрагентом-нерезидентом із кодом пов`язаності 502- «особа, яка безпосередньо та/або опосередковано володіє корпоративними правами у кожній такій юридичній особі у розмірі, передбаченому підпунктом 14.1.159 пункту 14.1 статті 14 Розділу І Податкового кодексу України на момент здійснення контрольованої операції», а саме: ОСОБА_1 (Україна) є особою, яка володіє «безпосередньо» корпоративними правами платника ТОВ «ГОЛ» у розмірі 50% та контрагента компанії UAB Global Ocean Link у розмірі 50 %.

Враховуючи зазначене, контролюючий орган дійшов висновку, що господарські операції, здійснені позивачем з компанією UAB Global Ocean Link за 2021 звітний рік підпадають під визначення контрольованих операцій.

Результатом перевірки дотримання позивачем вимог податкового законодавства щодо подання (своєчасності подання) звіту про контрольовані операції за 2021 рік та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік, податковим органом встановлено порушення ТОВ «Глобал Оушен Лінк» вимог п.п. 39.4.2 п. 39.4 ст. 39 ПК України, оскільки останній день строку подання звіту про контрольовані операції за 2021 рік та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік припадає на 30.09.2022 року, тоді як вказані звіт та повідомлення були подані позивачем до контролюючого органу 05.12.2022 року, тобто з порушенням встановлений ПК України строків їх подання.

Не погодившись з висновками акту перевірки від 28.04.2023 року№10685/15-32-23-01/36554180 позивач подав заперечення до акту перевірки №60 від 08.05.2023 року.

Листом від 22.05.2023 року №6193/КПР/15-32-230106 Головне управління ДПС в Одеській області повідомило товариство з обмеженою відповідальність «Глобал Оушен Лінк» про залишення висновків Акту перевірки без змін, а заперечень - без задоволення.

На підставі акту перевірки від 28.04.2023 року Головним управлінням ДПС в Одеській області 26.05.2023 року прийнято податкові повідомлення-рішення:

- №11435/15-32-23-01, яким до позивача за порушення пп.39.4.2 п39.4 ст.39 Податкового кодексу України (за порушення строків подання звіту про контрольовані операції 2021 рік) застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 149 820,00 грн.;

- №11439/15-32-23-01, яким до позивача за порушення пп.39.4.2 п39.4 ст.39 Податкового кодексу України (за порушення строків подання повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік) застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 149820,00 грн.

Не погоджуючись з вказаними податковими повідомленнями-рішення, товариство оскаржило їх до суду першої інстанції.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно відсутності підстав для задоволення поданого товариством з обмеженою відповідальність «Глобал Оушен Лінк» позову, з огляду на наступне:

Згідно з п.п.20.1.4 п. 20.1 ст.20 ПК України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Як вбачається з матеріалів справи в даному випадку податковим органом було проведено перевірку дотримання ТОВ «Глобал Оушен Лінк» строків подання звіту про контрольовані операції за 2021 рік та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік.

Статтею 39 Податкового кодексу України врегульовано питання трансфертного ціноутворення.

Підпунктом 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 ПК України передбачені засади визначення операцій контрольованими.

Так, за положеннями п.п. 39.2.1.1 п.п. 39.2.1 п. 39.1 ст. 39 ПК України, контрольованими операціями є господарські операції платника податків, що можуть впливати на об`єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків (для резидентів Дія Сіті - платників податку на особливих умовах - на фінансовий результат до оподаткування, визначений у фінансовій звітності згідно з національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку або міжнародними стандартами фінансової звітності), а саме:

а) господарські операції, що здійснюються з пов`язаними особами - нерезидентами, в тому числі у випадках, визначених підпунктом 39.2.1.5 цього підпункту;

б) зовнішньоекономічні господарські операції з продажу та/або придбання товарів та/або послуг через комісіонерів-нерезидентів;

в) господарські операції, що здійснюються з нерезидентами, зареєстрованими у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 цього підпункту, або які є резидентами цих держав;

г) господарські операції, що здійснюються з нерезидентами, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи. Перелік організаційно-правових форм таких нерезидентів в розрізі держав (територій) затверджується Кабінетом Міністрів України.

У разі внесення змін до переліку організаційно-правових форм нерезидентів у розрізі держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до цього підпункту, вони набирають чинності з 1 січня звітного року, що настає за календарним роком, у якому внесено такі зміни;

Якщо нерезидентом, організаційно-правова форма якого включена до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту "г" цього підпункту, у звітному році сплачувався податок на прибуток (корпоративний податок), господарські операції платника податків з таким нерезидентом за відсутності критеріїв, визначених підпунктами "а" - "в" цього підпункту, визнаються неконтрольованими;

ґ) господарські операції (у тому числі внутрішньогосподарські розрахунки), що здійснюються між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні.

Якщо нерезидентом, організаційно-правова форма якого включена до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту "г" цього підпункту, у звітному році сплачувався податок на прибуток (корпоративний податок), господарські операції платника податків з ним за відсутності критеріїв, визначених підпунктами "а"-"в" цього підпункту, визнаються неконтрольованими.

Відповідно до п.п. 39.2.1.4 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 ПК України, господарською операцією для цілей трансфертного ціноутворення є всі види операцій, договорів або домовленостей, документально підтверджених або непідтверджених, що можуть впливати на об`єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків (для резидентів Дія Сіті - платників податку на особливих умовах - на фінансовий результат до оподаткування, визначений у фінансовій звітності згідно з національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку або міжнародними стандартами фінансової звітності). Невиключний перелік таких операцій наведений у цьому пункті.

За положеннями п.п. 39.2.1.7 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 ПК України, гГосподарські операції, передбачені підпунктами 39.2.1.1 (крім операцій, що здійснюються між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні) і 39.2.1.5 цього підпункту, визнаються контрольованими, якщо одночасно виконуються такі умови:

річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 150 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік;

обсяг таких господарських операцій платника податків з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 10 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік.

Пунктом 39.4 статті 39 Податкового кодексу України врегульовано порядок складення та подання звітності для податкового контролю.

Відповідно до п.п. 39.4.1 п. 39.4 ст. 39 ПК України, для цілей податкового контролю за трансфертним ціноутворенням звітним періодом є календарний рік.

Згідно п.п. 39.4.2 п. 39.4 ст. 39 ПК України, платники податків, які у звітному році здійснювали контрольовані операції, зобов`язані подавати до 1 жовтня року, що настає за звітним, звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній.

Звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній подаються центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".

У звіті про контрольовані операції зазначається інформація про всі контрольовані операції, здійснені платником податків у звітному періоді (п.п. 39.4.2.1 п.п. 39.4.2 п. 39.4 ст. 39 ПК України).

Платник податків під час проведення документальних перевірок не має права подавати звіт (уточнюючий звіт) про контрольовані операції за звітний період, який перевіряється.

Форма та порядок складання звіту про контрольовані операції встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до п.п. 39.4.2.2 п.п. 39.4.2 п. 39.4 ст. 39 ПК України, повідомлення про участь у міжнародній групі компаній має містити, зокрема, таку інформацію:

а) дані щодо материнської компанії міжнародної групи компаній, до якої входить платник податків, зокрема, назву, державу (територію) резидентства, адресу реєстрації, реєстраційний номер (номери), присвоєні материнській компанії в державі (на території) її реєстрації, код (коди) материнської компанії як платника податків у державі (на території) її реєстрації;

б) дані щодо юридичної особи, яка є уповноваженим учасником міжнародної групи компаній на подання звіту у розрізі країн міжнародної групи компаній, до якої входить платник податків (у разі наявності такої юридичної особи), зокрема, її назву, державу (територію) податкового резидентства, адресу реєстрації, реєстраційний номер (номери), присвоєні уповноваженій особі в державі (на території) її реєстрації, код (коди) як платника податків у державі (на території) її реєстрації, або інформацію про те, що група не зобов`язана подавати звіт у розрізі країн міжнародної групи компаній відповідно до законодавства інших країн;

в) дату, яка є останнім днем фінансового року, за який готується консолідована фінансова звітність міжнародної групи компаній, а у разі, якщо така звітність не готується, - дату закінчення фінансового року відповідно до внутрішніх положень материнської компанії міжнародної групи компаній;

г) інформацію щодо розміру сукупного консолідованого доходу міжнародної групи за фінансовий рік, що передує звітному, розрахованого згідно зі стандартами бухгалтерського обліку, які застосовує материнська компанія групи.

Форма та порядок складання повідомлення про участь у міжнародній групі компаній затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Приписами п.п. 39.4.3 п. 39.4 ст. 39 ПК України визначено, що платники податків, що здійснюють контрольовані операції, повинні складати та зберігати документацію з трансфертного ціноутворення за кожний звітний період.

Таким чином, положеннями п.39.4.2 п.39.4 ст.39 Податкового кодексу України було зомбовано платників податків, які у звітному році здійснювали контрольовані операції, подавати до 1 жовтня року, що настає за звітним, звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній.

Звертаючись із позовом до суду, ТОВ «Глобал Оушен Лінк» посилалось на безпідставність висновку контролюючого органу про порушення товариством положень п.39.4.2 п.39.4 ст.39 Податкового кодексу України, з огляду на внесені у зв`язку із введенням на території України воєнного стану зміни до ПК України, які фактично зупинили перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Надаючи оцінку вказаним доводам позивача у справі колегія суддів звертає увагу на наступне:

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 3 березня 2022 року № 2118-IX, який набрав чинності 07.03.2022 року підрозділ 10 розділу ХХ Податкового кодексу України був доповнений пунктом 69, яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, визначені особливості справляння податків і зборів.

Підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України в редакції Закону № 2118-IX, було передбачено, що для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

В свою чергу Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022 року, були внесені зміни до п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, які діяли станом і на дату виникнення у позивача обов`язку по поданню звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній.

Внесеними змінами установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, в редакції Закону України від 12 травня 2022 року № 2260-IX, який діяв і станом на 01.10.2022 року, установлено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

У разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються (підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України).

В свою чергу, п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, в редакції Закону № 2260-IX від 12.05.2022 року, встановлено, що для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім:

дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків;

строків проведення камеральних перевірок, складення актів, подання та розгляду заперечень, визначення грошових зобов`язань, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення за результатами камеральних перевірок, нарахування пені;

строків проведення фактичних та документальних позапланових перевірок, складення актів, подання та розгляду заперечень, додаткових документів та пояснень, визначення грошових зобов`язань, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення, адміністративного арешту майна за результатами фактичних перевірок.

Таким чином, з 27.05.2022 року, тобто з дати набрання чинності Закону України № 2260-IX, поновлено, зокрема, перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством для реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.

Вказане свідчить про виникнення з цього моменту у платників податків (які мають можливість своєчасно виконувати податкові зобов`язання) обов`язку дотримуватись визначених Податковим кодексом України строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів.

Крім того з моменту набрання чинності вказаного Закону України № 2260-IX (27.05.2022 року), платники податків, які мають можливість виконати свої зобов`язання, передбачені Податковим кодексом України та щодо яких не зупинено перебіг строків, однак не виконали їх, несуть за це відповідальність, передбачену податковим законодавством.

Винятком з цього правила є лише випадки, коли граничний термін виконання таких податкових зобов`язань припадав на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану", тобто з 24 лютого 2022 року до 27 травня 2022 року. У такому разі платники звільнялись від відповідальності за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Заперечуючи правомірність спірних податкових повідомлень-рішень, позивач посилався на те, що Законом України № 2260-IX не було відновлено перебіг строків на подачу звіту та повідомлення, передбачених ст. 39 ПК України.

Однак колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно необґрунтованості вказаних доводів позивача з огляду на те, що згідно положень п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, в редакції Закону № 2260-IX від 12.05.2022 року (діючого на момент, зупинення перебігу строків не розповсюджується, зокрема, на подачу «звітності», тобто всієї звітності, подання якої передбачено Податковим кодексом України, в тому числі і звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу. Суд вірно зазначив, що словосполучення «в тому числі» в даному випадку не означає, що лише щодо такого виду звітності не зупиняється перебіг строків, встановлених ПК України, а свідчить лише про те, що звітність, передбачена пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу є частиною іншого (більшого) поняття «звітності», яке використано у даній нормі.

Подання звітності передбачає подання до контролюючого органу показників, які характеризують діяльність підприємства за певний період, відомостей чи інформації, необхідної для обчислення та сплати податків, зборів та інших обов`язкових платежів, перевірки правильності їх обчислення та сплати.

Колегія суддів зазначає, що трансфертне ціноутворення регулюється саме ст. 39 ПК України, якою і закріплено порядок подачі звітності з трансфертного ціноутворення, а саме: звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній (п. 39.4 ПК України). Вказаною статтею врегульовано і строки подання такої звітності - до 1 жовтня року, що настає за звітним.

При цьому подання цієї звітності впливає на можливість здійснення податковим органом контролю за діяльністю суб`єкта господарювання, пов`язаною з трансфертним ціноутворенням, правильністю визначення обсяг оподатковуваного прибутку (об`єкта оподаткування), отриманого платником податку.

Враховуючи викладене безпідставними є твердження позивача про те, що звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній не є звітністю у розумінні Податкового кодексу України.

Колегія суддів також вважає необґрунтованими посилання позивача на неврахування судом першої інстанції при вирішенні справи положень статей 46 та 49 ПК України, з огляду на те, що вказаними нормами не регулюється питання подачі звітності при трансферному ціноутворенні, а як вже зазначено вище, дане питання врегульовано саме ст. 39 ПК України.

Таким чином, з 27.05.2022 року законодавцем поновлено для платників податків, які мають можливість виконати свої зобов`язання, перебіг строку для подання звітності, передбаченої Податковим кодексом України та передбачено можливість застосування контролюючим органом до платників податків, які не виконали такого обов`язку, штрафних санкцій. Як вже зазначалось вище, винятком є лише випадки, коли граничний термін виконання таких податкових зобов`язань припадав на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 27 травня 2022 року.

В даному випадку граничний термін подання ТОВ «Глобал Оушен Лінк» звіту про контрольовані операції за 2021 рік та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік не припадав на вказаний вище період, а тому відсутні підстави для звільнення позивача від відповідальності за неподання звітності у визначений Податковим кодексом України строк.

Також позивачем не надано доказів того, що товариство відноситься до категорії осіб, які не мали можливості виконати свої зобов`язання, передбачені Податковим кодексом України у встановлений цим Кодексом строк, зокрема, рішення контролюючого органу щодо неможливості виконання товариством податкового обов`язку.

Відтак обґрунтованим є висновок податкового органу про порушення позивачем строку подання звітності у вигляді звіту про контрольовані операції за 2021 рік та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік, відповідальність за що передбачена п. 120.6 ст. 120 ПК України у вигляді штрафу, а тому оскаржувані податкові повідомлення-рішення визнанню протиправними та скасуванню не підлягають, як вірно встановлено судом першої інстанції.

Колегія суддів також не приймає до уваги посилання апелянта на те, що лише з прийняттям Закону № 2719-ІХ, яким внесено зміни до ПК України, були відновлені строки подання звітності передбаченої статтею 39 та 39-2 ПК України. Дійна вказаним Законом було замінено словосполучення "подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої" на словосполученням "подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2". Однак вказане доповнення не змінює того факту, що з 27.05.2022 року для платників податків відновлено перебіг строку подання всієї звітності, подання якої передбачено ПК України. Законодавцем при внесенні вказаних змін також використано словосполучення «у тому числі», що свідчить про віднесення виокремленої звітності до узагальнюючого поняття «звітності» використаного у цьому пункті.

Крім того не заслуговують на увагу посилання апелянта на незастосування судом першої інстанції при вирішенні даної справи принципу презумпції правомірності рішень платника податків, з огляду на відсутність будь-якої колізії законодавчих норм, які врегульовують спірні правовідносини.

Положення п.п.69.1, 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України є чіткими, не допускають множинного трактування прав і обов`язків платника податків або контролюючого органу, щоб могло вплинути на правильність прийнятих контролюючим органом рішень. Зміни до вказаних норм будь-якої невизначеності для товариства не створюють.

Крім того колегія суддів враховує, що зміни, які були внесені до п.п. 69.1, 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України набрали чинності 27.05.2022 року, тоді як граничний строк подання позивачем звітності припадав на 01.10.2022 року, що свідчить про наявність у товариства достатнього часу для виконання свого податкового обов`язку, однак незважаючи на зазначене вказаний обов`язок позивачем у визначений Податковим кодексом України строк виконаний не був, що тягне за совою відповідальність, передбачену ПК України.

Враховуючи викладене колегія суддів вважає, що в даному випадку відсутні підстави для задоволення позовних вимог ТОВ «»Глобал Оушен Лінк».

Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують та не свідчать про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального чи процесуального права.

Згідно ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до ст. 316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін.

Колегія суддів вважає, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а тому, відповідно до ст. 316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін.

З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін, відповідно до приписів статті 139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст. ст. 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 327, 328, 329 КАС України, колегія суддів,

П О С Т А Н О ВИ ЛА:

Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Глобал Оушен Лінк» залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 04 вересня 2023 року залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення або з дня вручення учаснику справи повного судового рішення.

Повний текст складено та підписано 12 грудня 2023 року.

Суддя-доповідач: О.В. Лук`янчук

Суддя: А.І. Бітов

Суддя: І.Г. Ступакова

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.12.2023
Оприлюднено14.12.2023
Номер документу115591602
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —420/13322/23

Ухвала від 31.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 12.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Постанова від 12.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 24.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 24.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Рішення від 04.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 14.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні