Ухвала
від 12.12.2023 по справі 924/943/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


УХВАЛА

"12" грудня 2023 р. Справа № 924/943/23

м. Хмельницький

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Заверухи С.В., розглянувши матеріали справи

за позовом ОСОБА_1 , м. Хмельницький

до 1. ОСОБА_2 , м. Хмельницький

2. ОСОБА_3 , м. Хмельницький

3. ОСОБА_4 , м. Хмельницький

4. Хмельницької обласної спілки споживчих товариств, м. Хмельницький

про визнання незаконним та скасування розпорядження Хмельницької обласної спілки споживчих товариств № 82 від 27.12.2002р.; визнання незаконним та скасування свідоцтва про право власності на житло від 27.12.2002р.

представники сторін:

позивача: не з`явився;

відповідача 1 : ОСОБА_2

відповідачів 2,3,4: не з`явилися (явка не визнавалась обов`язковою).

ВСТАНОВИВ:

04.09.2023р. на адресу господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , Хмельницької обласної спілки споживчих товариств про визнання незаконним та скасування розпорядження Хмельницької обласної спілки споживчих товариств № 82 від 27.12.2002р. про передачу квартири АДРЕСА_1 ; про визнання незаконним та скасування свідоцтва від 27.12.2002р. про право власності ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 на квартиру АДРЕСА_1 .

Вказану позову заяву відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 04.09.2023р. передано для розгляду судді Заверусі С.В.

16.10.2023р. ухвалою суду прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

ОСОБА_2 подано клопотання від 06.12.2023р., у якому він просить суд відкласти розгляд справи або зупинити провадження у даній справі до перегляду Хмельницьким апеляційним судом ухвали Хмельницького міськрайонного суду від 17.08.2023р. у справі № 686/21668/23 та до завершення розгляду справи означеним судом.

Крім того, ОСОБА_1 подано клопотання від 11.12.2023р., у якому вона просить суд відкласти розгляд справи на іншу дату в зв`язку із станом здоров`я та перебуванням за межами міста Хмельницького (не надаючи при цьому будь-яких доказів на підтвердження обставин, що слугували би підставою для відкладення розгляду справи).

В задоволенні даних клопотань суд відмовляє з огляду на наступне.

Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 227 ГПК України суд зобов`язаний зупинити провадження у справі у випадку об`єктивної неможливості розгляду цієї справи до вирішення іншої справи, що розглядається в порядку конституційного провадження, адміністративного, цивільного, господарського чи кримінального судочинства, - до набрання законної сили судовим рішенням в іншій справі; суд не може посилатися на об`єктивну неможливість розгляду справи у випадку, коли зібрані докази дозволяють встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду.

У відповідності до роз`яснень, наданих Пленумом Вищого господарського суду України у п. 3.16. постанови від 26.12.2011р. № 18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції", господарський суд зупиняє провадження у справі в разі неможливості розгляду даної справи до вирішення пов`язаної з нею іншої справи, що розглядається іншим судом. При цьому, пов`язаною з даною справою є така інша справа, у якій інший суд встановлює обставини, що впливають чи можуть вплинути на подання і оцінку доказів у даній справі; в тому числі йдеться про факти, які мають преюдиціальне значення. Під неможливістю розгляду даної справи слід розуміти неможливість для даного господарського суду самостійно встановити обставини, які встановлюються іншим судом в іншій справі, - у зв`язку з непідвідомчістю або непідсудністю іншої справи даному господарському суду, одночасністю розгляду двох пов`язаних між собою справ різними судами або з інших причин. Іншим судом є будь-який орган, що входить до складу судової системи України згідно зі статтею 3 та частиною другою статті 17 Закону України "Про судоустрій і статус суддів".

Тобто, метою зупинення провадження у справі до розгляду пов`язаної з нею справи є виявлення обставин, підстав, фактів тощо, що не можуть бути з`ясовані та встановлені у даному процесі, проте які мають значення для справи, провадження у якій зупинено.

Під неможливістю розгляду справи слід розуміти неможливість для даного господарського суду самостійно встановити обставини, які встановлюються іншим судом в іншій справі, у зв`язку з непідвідомчістю або непідсудністю іншої справи даному господарському суду, одночасністю розгляду двох пов`язаних між собою справ різними судами або з інших причин.

По своїй суті зупинення провадження по справі - це врегульована законом і оформлена ухвалою суду тимчасова перерва в провадженні по господарській справі, викликана наявністю однієї з передбачених в законі обставин, які заважають здійснювати її розгляд.

Підстава, передбачена пунктом 5 частини 1 статті 227 ГПК України, виникає в процесі тоді, коли ухвалення рішення можливо після підтвердження фактів, що мають преюдиційне значення для даної справи, в іншій справі, що розглядається в порядку конституційного, цивільного, господарського, кримінального чи адміністративного судочинства.

Суд відзначає, що перший відповідач не навів обставин, що впливають чи можуть вплинути на подання і оцінку доказів у господарській справі до вирішення справи № 686/21668/23.

Крім того, господарський суд спроможний самостійно встановити та оцінити обставини, факти, які стосуються предмету позову у справі № 924/943/23 з урахуванням наявних в матеріалах справи доказів (в тому числі і тих, що були предметом дослідження у справі № 686/21668/23).

Таким чином, суд не вбачає підстав для задоволення клопотання першого відповідача про зупинення провадження у даній справі до перегляду Хмельницьким апеляційним судом ухвали Хмельницького міськрайонного суду від 17.08.2023р. у справі № 686/21668/23 та до завершення розгляду справи означеним судом.

Водночас, оскільки суд відкладає підготовче засідання в межах визначеного ГПК України строку підготовчого провадження: у випадках, визначених частиною другою статті 202 цього Кодексу; в інших випадках, коли питання, визначені частиною другою статті 182 цього Кодексу, не можуть бути розглянуті у даному підготовчому засіданні, суд відмовляє у задоволенні клопотань позивача та першого відповідача про відкладення розгляду справи з огляду на відсутність передбачених вищевказаними положеннями ГПК України підстав для вчинення відповідної процесуальної дії, а також враховуючи, що чинним ГПК України не обмежено коло представників у судовому процесі, відтак, сторони не позбавлені можливості надати право представляти їхні інтереси в суді тій чи іншій особі у встановленому законом порядку.

Окрім того, перший відповідач в підготовчому засіданні звернув увагу суду, що даний спір не відноситься до юрисдикції господарських судів.

Як з`ясовано судом, позивач, звертаючись з позовом до господарського суду Хмельницької області, обгрунтовуючи належність даної справи до юрисдикції господарського суду, долучив ухвалу Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 17.08.2023р. у справі № 686/21668/23, відповідно до якої суд із посиланням на ст. 30 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" та окремі положення процесуального законодавства, відмовив у відкритті провадження у справі про визнання незаконними і скасування розпорядження та свідоцтва, зазначивши, що позов не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства, оскільки спір щодо приватизації державного або комунального майна вирішується господарським судом.

Вирішуючи питання щодо визначення юрисдикції, в межах якої має розглядатися дана справа, господарський суд виходить з наступного.

Частиною 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

Аналіз зазначеної норми міжнародного права свідчить, що обов`язково суд повинен бути встановлений законом, тобто кожен має право на розгляд справи компетентним судом, компетентність якого встановлюється тільки законом.

Європейський суд з прав людини у рішенні від 12 жовтня 1978 року у справі "Zand v. Austria" вказав, що словосполучення "встановлений законом" поширюється не лише на правову основу самого існування "суду", але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. Поняття "суд, встановлений законом" у частині першій статті 6 Конвенції передбачає "усю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів".

Відповідно до ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Згідно з частиною другої статті 4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Статтею 20 ГПК України встановлені особливості предметної та суб`єктної юрисдикції господарських судів, якими уточнено коло спорів, що розглядаються господарськими судами, та встановлено, що господарські суди розглядають справи у спорах, які виникають у зв`язку зі здійсненням господарської діяльності, та інші справи у визначених законом випадках, зокрема: справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем; справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (в тому числі землю), крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем. Також господарські суди розглядають справи у спорах щодо приватизації майна, крім спорів про приватизацію державного житлового фонду.

В постанові від 02.06.2022р. у справі № 910/13614/21 Верховний Суд зазначив, що під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

Крім того, відповідно до постанови Великої Палати Верховного Суду від 12.05.2020р. у справі № 925/308/18, спори щодо приватизації державного (або комунального) майна виникають у зв`язку з його відчуженням, зміною чи припиненням правомочностей держави на таке майно та виникненням відповідного обсягу прав у суб`єктів права приватної власності. За загальним правилом спори щодо приватизації державного майна (крім спорів про приватизацію державного житлового фонду) належать до господарської юрисдикції незалежно від суб`єктного складу сторін спору щодо відчуження майна - як юридичних так і фізичних осіб. Тож при визначенні юрисдикції справи слід виходити з характеру та змісту спірних правовідносин, у межах яких і за захистом яких звернувся позивач.

Зі змісту розпорядження Хмельницької обласної спілки споживчих товариств № 82 від 27.12.2002р. вбачається, що спірне майно (квартира АДРЕСА_1 ) згідно Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" було передане шляхом безоплатної приватизації на праві часткової власності відповідачам 1, 2, 3 (наймачам).

Крім того, згідно свідоцтва про право власності на житло від 27.12.2002р. вказане майно було приватизоване відповідачами 1, 2, 3 у відповідності до Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду".

Судом відзначається, що згідно ст. 1 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) приватизація державного житлового фонду (далі - приватизація) - це відчуження квартир (будинків), житлових приміщень у гуртожитках, призначених для проживання сімей та одиноких осіб, кімнат у квартирах та одноквартирних будинках, де мешкають два і більше наймачів, та належних до них господарських споруд і приміщень (підвалів, сараїв і т. ін.) державного житлового фонду на користь громадян України.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) до об`єктів приватизації належать квартири багатоквартирних будинків, одноквартирні будинки, житлові приміщення у гуртожитках (житлові кімнати, житлові блоки (секції), кімнати у квартирах та одноквартирних будинках, де мешкають два і більше наймачів (далі - квартири (будинки), які використовуються громадянами на умовах найму.

Згідно ч. 11 ст. 8 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) спори, що виникають при приватизації квартир (будинків) та житлових приміщень у гуртожитках державного житлового фонду, вирішуються судом.

Відтак, спір у даній справі є спором саме про приватизацію державного житлового фонду, оскільки ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 набули право власності на квартиру на підставі оскаржуваних позивачем актів, прийнятих згідно з Законом України "Про приватизацію державного житлового фонду", відтак, даний спір безпосередньо стосується житлових прав названих відповідачів.

Таким чином, виходячи зі змісту п. 2 ч. 1 ст. 20 ГПК України, зважаючи на приватно-правовий характер спірних правовідносин (оскільки існує речове право відповідачів (Корчинських) на нерухоме майно, що виникло на підставі оскаржуваних позивачем актів), беручи до уваги зміст і юридичну природу обставин справи (оспорювання законності набуття відповідачами 1, 2, 3 у власність майна (квартири), переданої відповідно до Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду"), суд дійшов висновку, що даний спір не підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства, а має вирішуватись у порядку цивільного судочинства.

При цьому також взято до уваги, що рішенням Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 17.03.2014р. в справі № 2/2218/7799/11, яке набрало чинності після його апеляційного перегляду, визнано незаконним та скасовано рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 30 березня 1999 року № 164 про оформлення права власності за Хмельницькою обласною спілкою споживчих товариств на житловий будинок по АДРЕСА_2 , визнано недійсним та скасовано Свідоцтво про право власності Хмельницької обласної спілки споживчих товариств на житловий будинок в по АДРЕСА_2 , видане Хмельницьким міським управлінням житлово-комунального господарства 19 квітня 1999 року.

Крім того, рішенням Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 27.03.2023р. у справі № 686/13120/22, залишеним без змін постановою Хмельницького апеляційного суду від 15.06.2023р., в позові ОСОБА_5 , ОСОБА_6 до ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , Хмельницької обласної спілки споживчих товариств про визнання незаконним та скасування розпорядження №82 від 27.12.2002р., визнання незаконним та скасування свідоцтва від 27.12.2002р. (щодо права власності на квартиру АДРЕСА_1 ) відмовлено.

Тобто, вказані справи розглянуто по суті в порядку цивільного судочинства.

Водночас, при постановленні ухвали судом зауважується, що, враховуючи вищенаведене, предмет та підстави позову у справі № 924/943/23, беручи до уваги також, що відповідно до ч.7 ст.75 ГПК України правова оцінка, надана судом певному факту при розгляді іншої справи, не є обов`язковою для господарського суду, суд вважає, що зміст ухвали Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 17.08.2023р. у справі № 686/21668/23, якою було відмовлено у відкритті провадження у справі, на яку посилається позивач, не може слугувати підставою для констатації належності даної справи до юрисдикції господарського суду.

Суд зазначає, що стаття 231 ГПК України містить вичерпний перелік підстав, з яких господарський суд закриває провадження у справі.

Закриття провадження у справі - це форма завершення справи, яке зумовлене передбаченими законом обставинами, які повністю відкидають можливість судочинства.

Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 185 ГПК України за результатами підготовчого засідання суд постановляє ухвалу про закриття провадження у справі.

Згідно з п. 1 ч. 1 статті 231 ГПК України господарський суд закриває провадження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства.

У відповідності до положень ч. 2 ст. 231 ГПК України суд роз`яснює позивачу, що відповідно до ст. 19 ЦПК України даний спір відноситься до юрисдикції загальних судів.

Також суд звертає увагу на те, що ст. 231 ГПК України передбачено, що у разі закриття провадження у справі повторне звернення до суду із спору між тими самим сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав не допускається.

Керуючись приписами ст.ст. 185, 231, 234, 235 ГПК України, суд

УХВАЛИВ:

Закрити провадження у справі № 924/943/23.

Ухвала набирає законної сили з моменту її оголошення та може бути оскаржена протягом 10 днів до Північно-західного апеляційного господарського суду.

Повний текст ухвали складено 12.12.2023 р.

Суддя С.В. Заверуха

Віддрук. 5 прим.:

1 - до справи;

2- позивачу - АДРЕСА_4 - рек. з повід.

3 - відповідачу 1 (АДРЕСА_3, код - НОМЕР_1);

4 - відповідачу 2 (АДРЕСА_3, код - НОМЕР_2);

5 - відповідачу 3 (АДРЕСА_3, код - НОМЕР_3);

- відповідачу 4 (29013, м. Хмельницький, вул. Чекірди Гната, 10, ЄДРПОУ - 01773299).

Електронні адреси:

представнику позивача - ІНФОРМАЦІЯ_1

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення12.12.2023
Оприлюднено14.12.2023
Номер документу115600965
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо приватизації майна про визнання недійсними актів

Судовий реєстр по справі —924/943/23

Ухвала від 12.12.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 21.11.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 31.10.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 30.10.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 16.10.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 08.09.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні