РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 293/1519/18
Провадження № 2/293/20/2023
28 листопада 2023 рокусмт Черняхів
Черняхівський районний суд Житомирської області в складі:
головуючого судді Збаражського О.М.,
за участю секретаря судового засідання Крисюк О.О.,
представника позивача адвоката Удода П.М.,
представника відповідача Проценка С.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у смт Черняхів цивільну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Комунального підприємства «Черняхів-Добробут» Черняхівської селищної ради, третя особа Черняхівська селищна рада, про захист прав споживачів, зобов`язання відновлення водопостачання, відшкодування моральної шкоди, розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт.Черняхові цивільну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Комунального підприємства «Черняхів-Добробут» Черняхівської селищної ради про захист прав споживачів, зобов`язання відновлення водопостачання, відшкодування моральної шкоди,
ВСТАНОВИВ:
І. СУТЬ ПОЗОВНОЇ ЗАЯВИ
Позивачі ОСОБА_1 та ОСОБА_2 звернулись до суду з позовною заявою, в якій вказали, що є власниками житлового будинку, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . На підставі усної домовленості з Комунальним підприємством "Черняхів-Добробут" Черняхівської селищної ради позивачі були споживачами послуг з водопостачання та водовідведення. Вони вчасно сплачували кошти за надані послуги, однак, починаючи з грудня 2017 року водопостачання до їхнього будинку зупинено в зв`язку із проведенням ремонтних робіт на ділянці водопроводу, що знаходиться перед їхнім будинком. Позивачі вважали, що саме відповідач відповідальний за експлуатацію та ремонт водопроводу, оскільки прорив труби стався не на приватній території чи території приватного будинку, а на ділянці системи водопровідних комунікацій.
З цих підстав, та посилаючись на норми ст.22 Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення», ст.8, ст.16 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» просили зобов`язати відповідача за власний кошт виконати роботи по відновленню водопостачання до будинку АДРЕСА_1 та стягнути з відповідача моральну шкоду за незручності, спричинені відсутністю водопостачання до будинку, в розмірі по 5000 грн.
ІІ. ПРОЦЕДУРА та ПОЗИЦІЇ СТОРІН
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26.04.2023 справа передана судді Збаражському О.М. для розгляду.
Ухвалою від 10.05.2023, суд прийняв справу № 293/1519/18 до свого провадження, постановив справу розглядати за правилами загального позовного провадження, повторно розпочавши розгляд справи по суті з урахуванням поданих раніше матеріалів, судове засідання призначив на 12.06.2023.
Ухвалою від 12.06.2023, що у порядку ч. 5 ст. 259 ЦПК України занесена до протоколу судового засідання, суд за клопотанням відповідача відклав судове засідання на 25.07.2023.
Ухвалою від 25.07.2023, що у порядку ч. 5 ст. 259 ЦПК України занесена до протоколу судового засідання, суд за клопотанням відповідача відклав судове засідання на 13.09.2023.
Ухвалою від 13.09.2023, що у порядку ч. 5 ст. 259 ЦПК України занесена до протоколу судового засідання, суд відклав судове засідання на 19.10.2023.
19.10.2023 судове засідання відкладено на 28.11.2023 у зв`язку із перебуванням головуючого судді в нарадчій кімнаті №276/1899/21.
28.11.2023 в судовому засіданні представник позивача ОСОБА_1 адвокат Удод П.М. позов підтримав в повному обсязі з підстав викладених в позовній заяві, просив його задовольнити. Позивач ОСОБА_2 в судове засідання не прибув, згідно поданої заяви від 25.07.2023 просив розглянути справу за його відсутності, позовні вимоги підтримав в повному обсязі.
Представник відповідача ОСОБА_3 позов не визнав в повному обсязі, просив відмовити в його задоволенні, повідомив, що будинок був побудований в 1975 році, централізованим водопостачанням та водовідведенням будинок позивачів не забезпечений, відповідний договір не укладався, однак мешканці будинку самовільно приєднались до мережі водопостачання та водовідведення. Крім того, пояснив що будинок на баланс Черняхівської селищної ради не передавався та водопровід до будинку позивачів на балансі КП «Черняхів-Добробут» не перебуває. В 2009 році було встановлено лічильник води та позивачі здійснювали оплату за водопостачання, однак після пошкодження у кінці 2017 року трубопроводу до будинку позивачів на ділянці, яка не обслуговується КП «Черняхів-Добробут», водопостачання припинено, щоб уникнути втрат води.
Черняхівська селищна рада повноважного представника в судове засідання не направила. Згідно заяви поданої до суду 12.09.2023, селищний голова просила розглянути справу за відсутності їх представника.
В ході розгляду справи, суд у відповідності до п. 4 ч. 5 ст.12 ЦПК України, створив сторонам всі умови для реалізації ними прав, передбачених цим Кодексом у межах строків, встановлених ЦПК України.
Відповідно до ст. 259 Цивільного процесуального кодексу України, рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих до суду.
У судовому засіданні 28.11.2023, відповідно до ст. 268 Цивільного процесуального кодексу України, суд оголосив вступну та резолютивну частини рішення.
ІІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ та ДОКАЗИ НА ЇХ ПІДТВЕРДЖЕННЯ
Встановлено, що позивачі є співвласниками житлового будинку, що знаходиться в АДРЕСА_1 , що стверджується витягами з ЄДР речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (а.с.5,6).
Позивачі користувались послугами питного водопостачання та водовідведення, які надаються Комунальним підприємством «Черняхів-Добробут», що стверджується відповідними квитанціями (а.с.7, 24-30).
Відповідно до листа Комунального підприємства «Черняхів-Добробут» від 07.05.2018 вбачається, що водопостачання до будинку позивачів відсутнє у зв`язку із пошкодженням трубопроводу, який проклали мешканці будинку та який ремонту не підлягає (а.с.17).
Згідно даних Комунального підприємства «Черняхів-Добробут» слідує, що Черняхівською селищною радою на баланс підприємства передана централізована водопровідна мережа, що здійснює водопостачання багатоквартирних будинків, які знаходяться у комунальній власності селища. Будинок за адресою: АДРЕСА_1 , та водопровід, що здійснює водопостачання від централізованої мережі водопостачання до будинку, на баланс підприємства не передавався (а.с.33).
Відповідно до схеми водопровідної та каналізаційної мереж КП «Черняхів-Добробут» вбачається, що будинок по АДРЕСА_1 не приєднано до централізованої системи водопостачання та водовідведення (а.с.32).
Договір про надання послуг водопостачання між відповідачем КП "Черняхів-Добробут" та позивачами не укладався, але як свідчать матеріали справи, водопостачання у будинок АДРЕСА_1 надавалося з 2012 року.
Заявами мешканців житлового будинку АДРЕСА_1 встановлено, що мешканці будинку звертались із вимогами до КП «Черняхів-Добробут» відновити водопостачання до їх житлового будинку, яке припинено у грудні 2017 року через прорив труб водопостачання (а.с. 8,10-11,13-14).
Відповідно до листа Черняхівської селищної ради від 09.10.2023 вбачається, що Черняхівською селищною радою VIII скликання будь-яких рішень щодо прокладання водяної мережі по АДРЕСА_2 біля огорожі ВНС та прокладання водяної мережі зі свердловини №3 (в районі парку Шевченка) до ВНС вул. Івана Франка, не приймалося. Крім того, балансоутримувачем комунальних водопровідних мереж смт Черняхова є комунальне підприємство «Черняхів-добробут» Черняхівської селищної ради. Підприємство як балансоутримувач відповідного майна володіє, користується і розпоряджається відповідним майном на праві господарського відання (п.6.2.Статуту підприємства). Підприємство як балансоутримувач відповідного майна володіє інформацією щодо протяжності водопровідних мереж, їх розташування, їх складових частин, тощо, в тому числі щодо погодження документації щодо під`єднання водопроводу для постачання питної води до відповідних будинків (а.с. 148).
Як вбачається із технічного паспорту, виготовленого на замовлення Черняхівської селищної Ради народних депутатів на житлове приміщення по АДРЕСА_1 , вказаний житловий будинок побудований в 1975році. Згідно технічних характеристик в житловому будинку відсутнє централізоване водопостачання та водовідведення.
Відповідно до технічних характеристик, зазначених в інвентаризаційній справі на житлове приміщення АДРЕСА_1 , будинок не забезпечений трубопроводом, водовідведенням та постачанням гарячої води.
IV. ЗАКОНОДАВСТВО, ЩО ПІДЛЯГАЄ ЗАСТОСУВАННЮ, МОТИВИ ТА ОЦІНКА СУДУ.
Відповідно до ч. 1 ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Частиною 1 ст. 16 ЦК України визначено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Правовідносини, що виникають між виробниками, виконавцями, споживачами у процесі створення, надання та споживання житлово-комунальних послуг, мали місце у грудні 2017 року, тому регулюються Законом України "Про житлово-комунальні послуги" від 24 червня 2004 року № 1875-IV (надалі - Закон № 1875-IV).
Відповідно до частин 2 та 4 статті 19 вищевказаного Закону № 1875-IV (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є: власник, споживач, виконавець, виробник. Особливими учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є балансоутримувач та управитель, які залежно від цивільно-правових угод можуть бути споживачем, виконавцем або виробником.
Відповідно до статті 13 цього Закону № 1875-IV залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на: 1) комунальні послуги (централізоване постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо - та електропостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо); 2) послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо); 3) послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо); 4) послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна та підсилення елементів конструкцій та мереж, їх реконструкція, відновлення несучої спроможності несучих елементів конструкцій тощо).
Відповідно до статті 1 Закону № 1875-IV, балансоутримувач будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд - це власник або юридична особа, яка за договором з власником утримує на балансі відповідне майно, а також веде бухгалтерську, статистичну та іншу передбачену законодавством звітність, здійснює розрахунки коштів, необхідних для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів та утримання, а також забезпечує управління цим майном і несе відповідальність за його експлуатацію згідно із законом.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 7 вказаного закону до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить визначення виконавця житлово-комунальних послуг (крім послуг з централізованого опалення, послуг з централізованого постачання холодної води, послуг з централізованого постачання гарячої води, послуг з водовідведення (з використанням внутрішньо будинкових систем) відповідно до цього Закону в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Комунальні послуги надаються споживачам безперебійно, виключно за винятком часу перерв на:
1) проведення ремонтних і профілактичних робіт виконавцем/виробником за графіком, погодженим з виконавчими органами місцевих рад або місцевими державними адміністраціями згідно з нормативними документами. Допустима тривалість перерв у наданні послуг, їх періодичність встановлюються Кабінетом Міністрів України на підставі стандартів, нормативів, норм, порядків та правил експлуатації, проведення випробувань теплових мереж, поточного і капітального ремонтів, реконструкції об`єктів житлового фонду;
2) міжопалювальний період для систем опалення, рішення про початок та закінчення якого приймається виконавчими органами відповідних місцевих рад або місцевими державними адміністраціями виходячи з кліматичних умов згідно з правилами та іншими нормативними документами;
3) ліквідацію наслідків аварій або дії обставин непереборної сили. Перерва у наданні комунальних послуг, яка виникла внаслідок аварії або дії обставин непереборної сили, має бути ліквідована у найкоротші терміни, що визначаються нормативними документами. Якщо ліквідація наслідків аварії або дії обставин непереборної сили потребує більше однієї доби, виконавець/виробник спільно з органами місцевого самоврядування здійснює заходи щодо зменшення її негативного впливу на споживачів (ч. 3 ст.16 Закону № 1875-IV).
Положеннями ст. 19 Закону встановлено, що відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах.
Учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є: власник, споживач, виконавець, виробник.
Виконавцем послуг з централізованого постачання холодної води та послуг з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) для об`єктів усіх форм власності є суб`єкт господарювання, що провадить господарську діяльність з централізованого водопостачання та водовідведення.
Особливими учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є балансоутримувач та управитель, які залежно від цивільно-правових угод можуть бути споживачем, виконавцем або виробником.
Відповідно до положень статті 20 Закону № 1875-IV споживач має право: одержувати вчасно та відповідної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством та умовами договору на надання житлово-комунальних послуг; одержувати в установленому законодавством порядку необхідну інформацію про перелік житлово-комунальних послуг, їх вартість, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання, порядок надання житлово-комунальних послуг, їх споживчі властивості тощо; на відшкодування збитків, завданих його майну та/або приміщенню, шкоди, заподіяної його життю чи здоров`ю внаслідок неналежного надання або ненадання житлово-комунальних послуг; на усунення протягом строку, встановленого договором або законодавством, виявлених недоліків у наданні житлово-комунальних послуг, тощо.
Відповідно до ч. 3 ст. 20 вказаного закону, споживач зобов`язаний укласти договір на надання житлово-комунальних послуг, підготовлений виконавцем на основі типового договору; своєчасно вживати заходів щодо усунення виявлених неполадок, пов`язаних з отриманням житлово-комунальних послуг, що виникли з власної вини; забезпечувати цілісність засобів обліку комунальних послуг та не втручатися в їх роботу; за власний рахунок ремонтувати та міняти санітарно-технічні прилади і пристрої, обладнання, що вийшли з ладу з його вини, тощо.
Відповідно до положень статті 21 Закону № 1875-IV виконавець має право, зокрема, вимагати від споживача своєчасного проведення робіт щодо усунення виявлених неполадок, пов`язаних з отриманням житлово-комунальних послуг, що виникли з вини споживача, або відшкодування вартості цих робіт.
Відповідно до частин першої та другої статті 29 Закону № 1875-IV (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) договір на надання житлово-комунальних послуг у багатоквартирному будинку укладається між власником квартири, орендарем чи квартиронаймачем та балансоутримувачем або уповноваженою ним особою. У разі якщо балансоутримувач не є виконавцем, він укладає договори на надання житлово-комунальних послуг з іншим виконавцем.
Договір на надання послуг з водопостачання та водовідведення за своєю правовою природою є договором про надання послуг.
Частиною 1 статті 19 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання" визначено, що послуги з питного водопостачання надаються споживачам підприємством питного водопостачання на підставі договору, з: підприємствами, установами, організаціями, що безпосередньо користуються централізованим питним водопостачанням; підприємствами, установами або організаціями, у повному господарському віданні або оперативному управлінні яких перебуває житловий фонд і до обов`язків яких належить надання споживачам послуг з питного водопостачання та водовідведення; об`єднаннями співвласників багатоквартирних будинків, житлово-будівельними кооперативами та іншими об`єднаннями власників житла, яким передано право управління багатоквартирними будинками та забезпечення надання послуг з водопостачання та водовідведення на підставі укладених ними договорів; власниками будинків, що перебувають у приватній власності.
Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 № 190 затверджено Правила користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, які визначають порядок користування системами централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення населених пунктів України.
Відповідно до розділу І Правил користування № 190 водопровідний ввід - трубопровід від мережі виконавця комунальної послуги у місці приєднання, з колодязем, патрубком і запірною арматурою до зовнішньої стіни будинку або межі території об`єкта.
Відповідно до п. 1.5, 1.6 розділу 1 вказаних Правил, водопровідні вводи державного житлового фонду, житлово-будівельних кооперативів (далі - ЖБК), а також об`єднань співвласників багатоквартирних будинків (далі - ОСББ), усі магістральні й розподільчі внутрішньо квартальні мережі централізованого водопостачання, а також вуличні водорозбірні колонки, призначені для колективного водокористування, окремо
розташовані підвищувальні насосні станції холодного водопостачання, артезіанські свердловини передаються за згодою власника згідно з відповідними рішеннями органів місцевого самоврядування на баланс виробника для подальшої експлуатації.
За стан водопровідних мереж, які проходять у технічних підвалах і до яких приєднані внутрішньо будинкові мережі, є відповідальними підприємства та організації, у яких вони перебувають на балансі.
Відповідно до п. 14.1. вказаних правил, вуличні, квартальні, дворові, будинкові мережі, споруди і обладнання систем водопостачання та водовідведення обслуговуються та реконструюються тим підприємством, у якого ці об`єкти перебувають на балансі.
Споживачі зобов`язані мати схеми або виконавчі креслення своїх мереж водопостачання та водовідведення, розміщених як у землі, так і всередині будинків із зазначенням діаметра труб, місць розміщення арматури, санітарних приладів, вузлів обліку та інших приладів (пристроїв). Споживачі, що не мають схем або виконавчих креслень своїх мереж, повинні виконати інвентаризаційні креслення в строк, узгоджений з виробником. Виконавчими можуть бути креслення затвердженого проекту з нанесеними на них змінами, узгоджені з виробником, один примірник яких зберігається у виробника (п. 14.2 Правил користування №190).
Як зазначає представник відповідача, водопровід до будинку позивачів не передавався на баланс КП «Черняхів-Добробут», тому його обслуговування можливе лише після укладення договору на обслуговування, а не в рамках договору про надання послуг централізованого водопостачання та водовідведення.
Перекриття водопостачання до будинку позивачів було проведено у грудні 2017 року через аварійний стан ділянки трубопроводу перед будинком позивачів АДРЕСА_1 , що унеможливлює експлуатацію трубопроводу до будинку позивачів та не відноситься до трубопроводу, що забезпечує централізоване водопостачання у смт Черняхів.
Відповідно до ст. 322 ЦК України власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.
Утримання в неналежному стані водопровідного вводу позивачем призвело до його аварійного стану, що унеможливлює подальшу експлуатацію без проведення відповідних аварійно-відновлювальних робіт і відповідно унеможливлює відновлення водопостачання.
Враховуючи зазначене вище, суд приходить до висновку, що пошкодження трубопроводу водопостачання відбулося поза межею, яку обслуговує виконавець послуги з централізованого водопостачання/водовідведення, окремого договору щодо обслуговування мереж споживача між виконавцем послуги з централізованого водопостачання/водовідведення та споживачем укладено не було, тому вимога про відновлення водопостачання будинку позивачів шляхом підключення до водогону постачання холодної води пошкодженого трубопроводу не підлягає задоволенню.
У зв`язку з відмовою у задоволенні позовної вимоги про відновлення водопостачання, позовна вимога про стягнення моральної шкоди також задоволенню не підлягає.
Враховуючи, викладене, всебічно, повно, об`єктивно та безпосередньо дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про відмову в задоволенні позову.
VI. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ
Враховуючи, те що позивачі звільнені від сплати судового збору на підставі ч.3 ст. 22 Закону України «Про захист прав споживачів», та враховуючи те, що суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову, судові витрати слід віднести на рахунок держави.
Керуючись ст.ст. 89, 259, 265, 268, 273, 354, 355 ЦПК України,
УХВАЛИВ:
У задоволенні позову відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Житомирського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивачі:
ОСОБА_1
місце проживання: АДРЕСА_3
РНОКПП НОМЕР_1
ОСОБА_2
місце проживання: АДРЕСА_3
РНОКПП: НОМЕР_2
Відповідач:
Комунальне підприємство "Черняхів-Добробут" Черняхівської селищної ради,
місцезнаходження: 12301, Житомирська область, смт.Черняхів, вул. Слобідська, 10
код ЄДРПОУ 34546877
третя особа:
Черняхівська селищна рада
місцезнаходження: 12301, Житомирська область, смт.Черняхів, вул. Майдан Рад, 2
код ЄДРПОУ 04344156
Повне рішення складено та підписано 13.12.2023.
Суддя Олег ЗБАРАЖСЬКИЙ
Суд | Черняхівський районний суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 28.11.2023 |
Оприлюднено | 15.12.2023 |
Номер документу | 115618576 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, пов’язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів» |
Цивільне
Черняхівський районний суд Житомирської області
Збаражський О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні