Рішення
від 05.12.2023 по справі 200/5464/23
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 грудня 2023 року Справа№200/5464/23

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Тарасенка І.М., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом державного підприємства «ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ-ВИДОБУТОК» (юридична адреса: 85001, Донецька область, м. Добропілля, проспект Шевченка, 2, код ЄДРПОУ 43895975) до Східного офісу Держаудитслужби (юридична адреса: 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Архітектора Нільсена, 26/2,, код ЄДРПОУ 40477689) про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу державної закупівлі від 22 серпня 2023 року UA-2023-04-06-002148-a,

В С Т А Н О В И В:

Державне підприємство «ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ-ВИДОБУТОК» звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Східного офісу Держаудитслужби (юридична адреса: 49101, м. Дніпро вул. Володимира Антоновича, 22, корп. 2, код ЄДРПОУ 40477689) про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу державної закупівлі від 22 серпня 2023 року UA-2023-04-06-002148-a.

Позивач просить суд визнати протиправним та скасувати висновок Управління Східного офісу Держаудитслужби в Донецькій області від 22 серпня 2023 року про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-04-06-002148-a.

Позовні вимоги мотивовані тим, що Управлінням Східного офісу Держаудитслужби в Донецькій області складено висновок від 22 серпня 2023 року про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-04-06-002148-a, в якому зазначено інформацію про порушення Державним підприємством «Добропіллявугілля-видобуток» (позивач) вимог Закону України «Про публічні закупівлі».

Позивач незгоден з інформацією, викладеною у зазначеному висновку, а сам висновок вважає необґрунтованим та таким, що не відповідає вимогам чинного законодавства, у зв`язку із чим звернувся із даним позовом до суду.

06 жовтня 2023 року відкрито провадження у справі, про що постановлено відповідну ухвалу, вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення сторін. В ухвалі було запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з моменту отримання ухвали про відкриття провадження у справі надати суду відзив на позовну заяву зі всіма доказами на його підтвердження, які наявні у відповідача.

Представник відповідача надав суду відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити державному підприємству «ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ-ВИДОБУТОК» у задоволенні позовних вимог про визнання протиправним та скасування вимоги про усунення виявлених порушень у повному обсязі.

Свою правову позицію відповідач виклав у наступному.

Відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 8 Закон України «Про публічні закупівлі», підставою для проведення моніторингу публічних закупівель UA-2023-04-06-002148-a стали виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.

Водночас наведення іншої інформації у наказі та/або повідомленні про прийняття рішення про початок моніторингу Законом України «Про публічні закупівлі» не передбачено. Щодо суті порушення відповідач зазначив, що учасник процедури закупівлі ТОВ «СЕНСОР-СПЕЦМАШ» у складі пропозиції надав лист з інформацією про намір залучення субпідрядника КТ «Сенсор-Універсал». Однак, учасником під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель не задекларовано відсутність підстав, визначених п. 44 Особливостей стосовно субпідрядника КТ «Сенсор-Універсал», або не надано у складі тендерної документації довідку з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення, яка стосується КТ «Сенсор-Універсал». На запит Держаудитслужби від 14.08.2023 року про надання пояснень зокрема, яким чином учасник ТОВ «СЕНСОР-СПЕЦМАШ» задекларував відсутність підстав визначених пунктом 44 Особливостей в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції стосовно субпідрядника та яким чином Замовник перевірив відсутність підстав визначених пунктом 44 Особливостей, які повинен був задекларувати учасник ТОВ «СЕНСОР-СПЕЦМАШ» стосовно субпідрядника, Замовник 17.08.2023 року зазначив, що «ДП «Добропіллявугілля-видобуток» для перевірки КТ «Сенсор-Універсал» на предмет відсутності підстав для відмови в участі в закупівлі, передбачених частиною 1 статті 17 Закону, застосовано аналітичну систему YouControl, оскільки YouControl має змогу отримувати інформацію з ЄДР та ДРРП на основі офіційних договорів, укладених з адміністратором цих реєстрів ДП «НАІС», YouControl отримує офіційну інформацію Мін`юсту. Додатково переглянуто дані, які оприлюднюються на веб-порталі Антимонопольного комітету України, стосовно наявності/відсутності інформації про анти конкурентні узгоджені дії, що стосуються спотворення результатів торгів (тендерів)».

Відповідач зазначає, що в наданій 17.08.2023 року відповіді Замовника причини відсутності підстав визначених пунктом 44 Особливостей стосовно субпідрядника, які повинен був надати учасник ТОВ «СЕНСОР-СПЕЦМАШ» під час подання тендерної пропозиції не зазначено. Однак на порушення вимог підпункту 2 пункту 41 Особливостей, Замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «СЕНСОР-СПЕЦМАШ», як таку, що не відповідає іншим вимогам установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону України № 922 та уклав з ним договір. Щодо листа Товариства з обмеженою відповідальністю «ЗАКУПКИ.ПРОМ.УА» від 16.08.2023 № 16/08/ZK-1031, яке є власником і оператором авторизованого електронного майданчика «Zakupki.Prom», на який посилається позивач, відповідач зазначив, що ТОВ «ЗАКУПКИ.ПРОМ.УА», це електронна професійна платформа із зручними сервісами, яка не має законодавчих повноважень з визначення механізму заповнення інформаційних полів, завантаження файлу(ів),проведення самодекларування щодо підтвердження відсутності підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі по статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі», крім пункту 13 частини першої, підтвердження критеріям прийнятності, встановлених замовником в тендерній документації, відповідно до статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі».

Моніторингом процедури закупівлі встановлено, що Замовник згідно з проведеною процедурою закупівлі після оприлюднення договору про закупівлю в електронній системі закупівель оприлюднено звіт про результати проведення закупівлі, дата формування 26.05.2023 року, проте він не містить інформації щодо суб`єкта господарювання, зокрема, КТ «Сенсор-Універсал», як залученого субпідрядника.

Крім того, відповідачем зазначено, що наказом Мінекономіки від 07.04.2020 року № 648 веб-порталом Уповноваженого органу з питань закупівель визначено інформаційно-телекомунікаційну систему «PROZORRO» за адресою в мережі інтернет: www.prozorro.gov.ua, а відповідальним за забезпечення функціонування та наповнення веб-порталу є державне підприємство «ПРОЗОРРО». Позивачем не надано будь-якого підтвердження звернення до адміністратора системи ДП «ПРОЗОРРО» з метою технічної реалізації вимог законодавства в електронній системі закупівель.

Отже, на думку відповідача, позивачем не вжито заходів, пов`язаних з реалізацією в електронній системі закупівель вимог законодавства, в тому числі шляхом звернення до ДП «ПРОЗОРРО», яке визначене адміністратором електронної системи закупівель, для усунення відповідного порушення.

Відповідач вказує на те, що на виконання легітимної мети проведення моніторінгу запобігання порушення законодавства у сфері публічних закупівель, - органом державного фінансового контролю зафіксовані у спірному висновку всі невідповідності законодавства у сфері публічних закупівель, в тому числі, відсутність інформації щодо суб`єкта господарювання, КТ «Сенсор-Універсал», як залученого субпідрядника, у опублікованому звіті від 26.05.2023 року.

Відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 8 Закону України № 922 підставою для проведення моніторингу закупівлі UA-2023-04-06-002148-а стали виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.

Повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі оприлюднене в електронній системі закупівель 28 липня 2023 року у повній відповідності до вимог ч. 3 ст. 8 Закону України № 922, зокрема з описом підстав: виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.

Отже, відповідач зазначає, що посилання позивача на те, що у спірному висновку Східним офісом Держаудитслужби не наведено конкретної правової підстави та процедури, яка надавала б органові державного фінансового контролю право прийняти рішення про початок проведення моніторингу є хибним, оскільки ч. 2 ст. 8 визначено підстави для проведення моніторингу, а відповідно до ч. 3 ст. 8 Закону України № 922 повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель, зокрема, із зазначенням опису підстав для здійснення моніторингу, що і було зроблено відповідачем. Зазначено конкретний опис підстав для моніторингу виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.

Також відповідачем вказано про те, що Закон України № 922 не встановлює вимог щодо завантаження додаткових документів або інформації на підставі яких було прийняте рішення про початок здійснення моніторингу закупівлі, а лише зобов`язує орган державного фінансового контролю оприлюднити повідомлення про прийняття такого рішення.

Оскільки, на думку представника відповідача, позивачем у позові не наведено спростувань щодо виявленого управлінням порушення, що свідчить про обґрунтованість висновку управління та його доведеність, то й висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-04-06-002148-а є таким, що внесений на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а також з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано.

За приписами частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Позивач державне підприємство «ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ-ВИДОБУТОК» зареєстроване в якості юридичної особи, включене до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців (ЄДРПОУ 43895975), юридична адреса: 85001, Донецька область, м. Добропілля, проспект Шевченка, 2.

Відповідач Східний офіс Держаудитслужби, код ЄДРПОУ 40477689, зареєстроване місцезнаходження: 49600, м. Дніпро, вул. Володимира Антоновича, буд. 22, корп. 2. Положенням про Державну аудиторську службу України, затвердженимпостановою Кабінету Міністрів України № 43 від 03.02.2016 року, визначено, що Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Головні завдання, функції та правові засади діяльності органів державного фінансового контролю визначено Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 № 2939-XII (із змінами), Положенням про Державну аудиторську службу України, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43 та статтею 113 Бюджетного кодексу України.

Державним підприємством «ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ-ВИДОБУТОК» 06 квітня 2023 року оприлюднене оголошення про проведення процедури закупівлі UA-2023-04-06-002148-a щодо проведення відкритих торгів на закупівлю ДК 021:2015:50530000-9: Послуги з ремонту і технічного обслуговування техніки (ремонт гідродомкрата пересування ДМ.44.02.000), очікуваною вартістю 1402000,00 грн. без ПДВ.

Рішенням уповноваженої особи позивача (протокол № 1, 2 від 06.04.2023 року) затверджено тендерну документацію.

Протоколом про рішення уповноваженої особи позивача від 17.04.2023 року переможцем процедури закупівлі визнано Товариство з обмеженою відповідальністю «СЕНСОР-СПЕЦМАШ»

17 квітня 2023 року позивачем оприлюднене повідомлення про намір укласти договір з переможцем процедури закупівлі.

23 травня 2023 року за результатом проведеної процедури закупівлі між позивачем та Товариством з обмеженою відповідальністю «СЕНСОР-СПЕЦМАШ» був укладений договір про закупівлю № 701-23ШУД.

Згідно з наказом від 27.07.2023 року № 22-з Східним офісом Держаудитслужби прийнято рішення про початок проведення моніторингу закупівлі UA-2023-04-06-002148-a.

Підставою для здійснення моніторингу стали виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.

Предметом аналізу під час моніторингу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані (Додатку), оприлюднення інформації про закупівлю, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 року № 1178 (Особливості здійснення публічних закупівель), розгляду тендерних пропозицій, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, надання інформації та документів у випадках передбачених законодавством.

Під час моніторингу проаналізовано: річний план (додаток) Державного підприємства «ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ-ВИДОБУТОК» (Замовник) на 2023 рік, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи з публічних закупівель від 06.04.2023 року №

1, 2, реєстр пропозицій, протокол розкриття, тендерну пропозицію учасника- переможця Товариства з обмеженою відповідальністю «СЕНСОР-СПЕЦМАШ», протокол про рішення уповноваженої особи з публічних закупівель щодо визначення переможця процедури закупівлі від 17.04.2023 року, повідомлення про намір укласти договір, договір від 23.05.2023 року № 701-23ШУД на загальну суму 1292160,00 грн. з ПДВ, звіт про результати проведення процедури закупівлі від 26.05.2023 року, відповідь Замовника на пояснення від 17.08.2023 року.

22 серпня 2023 року в електронній системі закупівель Східним офісом Держаудитслужби було опубліковано висновок від 22.08.2023 року про результати моніторингу закупівлі, за результатами якого відповідачем встановлено:

- Замовником (позивачем) в порушення абзацу 2 пункту 2 частини другої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» та абзацу 9 пункту 28 Особливостей здійснення публічних закупівель в тендерній документації не зазначені умови щодо надання, об`єднанням учасників, інформації та способу підтвердження відсутності підстав, встановлених пунктом 44 цих Особливостей;

- невідповідність тендерної пропозиції учасника Товариства з обмеженою відповідальністю «СЕНСОР-СПЕЦМАШ» вимогам тендерної документації Замовника (учасником під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель не задекларовано відсутність підстав, визначених пунктом 44 Особливостей стосовно субпідрядника Командитне товариство «Сенсор-Універсал»), що не відповідає умовам Додатку 2 тендерної документації Замовника. На порушення вимог підпункту 2 пункту 41 Особливостей Замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника Товариства з обмеженою відповідальністю «СЕНСОР-СПЕЦМАШ», як таку, що не відповідає іншим вимогам установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» та уклав з ним договір № 701-23ШУД від 23.05.2023 року на суму 1292160,00 грн. з ПДВ;

- Замовником порушено пункт 2 статті 10 та пункт 15 частини першої статті 19 Закону України «Про публічні закупівлі», оскільки сформований та оприлюднений звіт про результати проведення закупівлі не мітить інформації щодо суб`єкта господарювання, зокрема КТ «СЕНСОР-УНІВЕРСАЛ», як залученого субпідрядника.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, відповідач зобов`язав здійснити заходи щодо усунення виявлених порушення шляхом припинення зобов`язань за договором з дотриманням вимог Цивільного та Господарського кодексів, забезпечити недопущення таких порушень в подальшому та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.

Позивач не згоден з такими висновками відповідача, а тому звернувся до суду із даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам та аргументам учасників справи, суд виходить з наступного.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини другої статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Конституція України, таким чином, надає право безпосередньо звертатися до суду із скаргою на рішення, дії чи бездіяльність органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Згідно з ч. 1 ст. 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначає Закон України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 року № 2939-ХІІ (далі Закон № 2939-ХІІ).

Частиною 1 статті 1 Закону № 2939-ХІІ визначено, що здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).

Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі (частина 2 ст. 2 Закону № 2939-ХІІ).

Відповідно до ст. 3 Закону № 2939-ХІІ державний фінансовий аудит є різновидом державного фінансового контролю і полягає у перевірці та аналізі органом державного фінансового контролю фактичного стану справ щодо законного та ефективного використання державних чи комунальних коштів і майна, інших активів держави, правильності ведення бухгалтерського обліку і достовірності фінансової звітності, функціонування системи внутрішнього контролю. Результати державного фінансового аудиту та їх оцінка викладаються у звіті.

Статтею 5 Закону № 2939-ХІІ визначено, що контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.

Порядок та підстави проведення органом державного фінансового контролю перевірок закупівель встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Перевірка закупівель у замовників проводиться за місцезнаходженням юридичної особи, що перевіряється, чи за місцем розташування об`єкта права власності, щодо якого проводиться перевірка, і полягає у документальному та фактичному аналізі дотримання замовником законодавства про закупівлі. Результати перевірки закупівель викладаються в акті перевірки закупівель.

Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 року № 43 (далі - Положення №43) Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Держаудитслужба, відповідно до п.п. 3 п. 4 Положення № 43, реалізує державний фінансовий контроль через здійснення: державного фінансового аудиту; перевірки державних закупівель; інспектування (ревізії); моніторингу закупівель.

Відповідно до п.п. 9 п. 4 Положення № 43 відповідно до покладених на неї завдань вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб, а саме: вимагає від керівників та інших осіб підприємств, установ та організацій, що контролюються, усунення виявлених порушень законодавства; здійснює контроль за виконанням таких вимог; звертається до суду в інтересах держави у разі незабезпечення виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів; застосовує заходи впливу за порушення бюджетного законодавства, накладає адміністративні стягнення на осіб, винних у порушенні законодавства; передає в установленому порядку правоохоронним органам матеріали за результатами державного фінансового контролю у разі встановлення порушень законодавства, за які передбачено кримінальну відповідальність або які містять ознаки корупційних діянь.

Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 року № 922-VIII. (далі Закон № 922-VIII) визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад.

Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

Цей Закон також має на меті адаптувати законодавство України acquis Європейського Союзу на виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони.

Відповідно до пункту 14 частини 1 цього Закону моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.

Порядок здійснення моніторингу процедур публічних закупівель встановлений статтею 8 Закону № 922-VIII.

Так, відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону № 922-VIII, моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).

Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.

Моніторинг процедури закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації вимогам частини четвертої статті 22 цього Закону.

Моніторинг процедур закупівель здійснюється також щодо процедур закупівель, особливості яких передбачені у законах, що визначені у частинах восьмій та дев`ятій статті 3 цього Закону.

Частиною другою статті 8 Закону № 922-VIII визначено, що рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав:

1) дані автоматичних індикаторів ризиків;

2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;

3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;

4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель;

5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.

Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися:

інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель;

інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах;

інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі. Повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі не зупиняє проведення процедур закупівель, визначених цим Законом (частина 3 статті 8 Закону № 922-VIII).

Строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель (частина 4 статті 8 Закону № 922-VIII).

Щодо порушень, виявлених Східним офісом Держаудитслужби за результатами проведеного моніторингу закупівлі UA-2023-04-06-002148-a, суд зазначає наступне.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 року № 1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі Особливості № 1178, у редакції, чинній на момент складення висновку (22.08.2023 року)).

Ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель (далі - закупівлі) товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі замовники), із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (п. 1 Особливостей № 1178).

Пунктом 40 Особливостей № 1178 передбачено, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.

Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.

Відповідно до п. 41 Особливостей № 1178 замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція: не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності у інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 40 цих особливостей; є такою, строк дії якої закінчився; є такою, ціна якої перевищує очікувану вартість предмета закупівлі, визначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, якщо замовник у тендерній документації не зазначив про прийняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, та/або не зазначив прийнятний відсоток перевищення або відсоток перевищення є більшим, ніж зазначений замовником в тендерній документації; не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.

Відповідно до ч. 2 статті 22 Закону № 922-VІІІ у тендерній документації зазначаються такі відомості:

1) інструкція з підготовки тендерних пропозицій;

2) один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації», та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.

Для об`єднання учасників замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, встановленим статтею 17 цього Закону;

3) інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону;

4) інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби);

5) кількість товару та місце його поставки;

6) місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяги;

7) строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг;

8) проект договору про закупівлю з обов`язковим зазначенням порядку змін його умов;

9) опис окремої частини або частин предмета закупівлі (лота), щодо яких можуть бути подані тендерні пропозиції, у разі якщо учасникам дозволяється подати тендерні пропозиції стосовно частини предмета закупівлі (лота). Замовник може передбачити можливість укладення одного договору про закупівлю з одним і тим самим учасником у разі визначення його переможцем за кількома лотами;

10) перелік критеріїв оцінки та методика оцінки тендерних пропозицій із зазначенням питомої ваги кожного критерію.

У разі застосування критерію оцінки вартість життєвого циклу, методика оцінки тендерних пропозицій повинна містити опис усіх складових вартісних елементів та перелік документів і інформації, які повинні надати учасники для підтвердження вартості складових елементів життєвого циклу. Замовник у разі необхідності дисконтування витрат життєвого циклу майбутніх періодів може використовувати поточну облікову ставку Національного банку України. Вартість життєвого циклу може рахуватися як сума всіх витрат життєвого циклу або сума всіх витрат життєвого циклу, поділена на розрахункову одиницю експлуатації предмета закупівлі;

11) строк дії тендерної пропозиції, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними, але не менше 90 днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій;

12) валюта, у якій повинна бути зазначена ціна тендерної пропозиції;

13) мова (мови), якою (якими) повинні бути складені тендерні пропозиції;

14) кінцевий строк подання тендерних пропозицій;

15) розмір та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати);

16) розмір, вид, строк та умови надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає таке забезпечення надати);

17) прізвище, ім`я та по батькові, посада та електронна адреса однієї чи кількох посадових осіб замовника, уповноважених здійснювати зв`язок з учасниками;

18) вимога про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб`єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника/співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю - у разі закупівлі робіт або послуг;

19) опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов`язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме - технічні помилки та описки.

Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації (частина 3 статті 22 Закону № 922-VІІІ).

Відповідно до пункту 44 Особливостей № 1178 замовник приймає рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та зобов`язаний відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли:

1) замовник має незаперечні докази того, що учасник процедури закупівлі пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій службовій (посадовій) особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо наймання на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі;

2) відомості про юридичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення;

3) керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов`язаного з корупцією;

4) суб`єкт господарювання (учасник процедури закупівлі) протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів;

5) фізична особа, яка є учасником процедури закупівлі, була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов`язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено в установленому законом порядку;

6) керівник учасника процедури закупівлі був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов`язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якого не знято або не погашено в установленому законом порядку;

7) тендерна пропозиція подана учасником процедури закупівлі, який є пов`язаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі та/або з уповноваженою особою (особами), та/або з керівником замовника;

8) учасник процедури закупівлі визнаний в установленому законом порядку банкрутом та стосовно нього відкрита ліквідаційна процедура;

9) у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відсутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» (крім нерезидентів);

10) юридична особа, яка є учасником процедури закупівлі (крім нерезидентів), не має антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) або робіт дорівнює чи перевищує 20 млн. гривень (у тому числі за лотом);

11) учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи - учасника процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України «Про санкції»;

12) керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов`язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми.

Замовник може прийняти рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та може відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов`язання за раніше укладеним договором про закупівлю з цим самим замовником, що призвело до його дострокового розірвання, і було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків - протягом трьох років з дати дострокового розірвання такого договору. Учасник процедури закупівлі, що перебуває в обставинах, зазначених у цьому абзаці, може надати підтвердження вжиття заходів для доведення своєї надійності, незважаючи на наявність відповідної підстави для відмови в участі у відкритих торгах. Для цього учасник (суб`єкт господарювання) повинен довести, що він сплатив або зобов`язався сплатити відповідні зобов`язання та відшкодування завданих збитків. Якщо замовник вважає таке підтвердження достатнім, учаснику процедури закупівлі не може бути відмовлено в участі в процедурі закупівлі.

Переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та в абзаці чотирнадцятому цього пункту. Замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, крім випадків, коли доступ до такої інформації є обмеженим на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів.

Учасник процедури закупівлі підтверджує відсутність підстав, зазначених в цьому пункті (крім абзацу чотирнадцятого цього пункту), шляхом самостійного декларування відсутності таких підстав в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції.

Замовник не вимагає від учасника процедури закупівлі під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель будь-яких документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених у цьому пункті (крім абзацу чотирнадцятого цього пункту), крім самостійного декларування відсутності таких підстав учасником процедури закупівлі відповідно до абзацу шістнадцятого цього пункту.

У разі коли учасник процедури закупівлі має намір залучити інших суб`єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців в обсязі не менш як 20 відсотків вартості договору про закупівлю у разі закупівлі робіт або послуг для підтвердження його відповідності кваліфікаційним критеріям відповідно до частини третьої статті 16 Закону (у разі застосування таких критеріїв до учасника процедури закупівлі), замовник перевіряє таких суб`єктів господарювання на відсутність підстав, визначених цим пунктом.

Так, у спірному висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-04-06-002148-a відповідачем зазначено, що за результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі ТОВ «СЕНСОР-СПЕЦМАШ» встановлено, порушення вимог підпункту 2 пункту 41 Особливостей., оскільки тендерна пропозиція ТОВ «СЕНСОР-СПЕЦМАШ» не відповідає вимогам тендерної документації замовника у частині обов`язку задекларувати відсутність підстав, визначених п. 44 Постанови № 1178 стосовно субпідрядника КТ «Сенсор-Універсал», що не відповідає умовам Додатку 2 тендерної документації Замовника.

Також відповідачем у спірному висновку встановлено невідповідність тендерної пропозиції ТОВ «СЕНСОР-СПЕЦМАШ» п. 7 ч. 2 ст. 17 Закону № 922 та абз. 17 п. 44 Особливостей № 1178.

Частиною 1 статті 26 Закону № 922-VІІІ визначено, що тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.

Відповідно до частини 11 статті 26 Закону № 922-VІІІ документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).

У пункті 1 розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації визначений зміст і спосіб подання тендерної пропозиції учасниками, в тому числі й об`єднанням (у разі якщо тендерна пропозиція подається об`єднанням учасників, до неї обов`язково включається документ про створення такого об`єднання).

Крім того, у додатку 1 «ПЕРЕЛІК ДОКУМЕНТІВ, ЯКІ ВИМАГАЮТЬСЯ ДЛЯ ПІДТВЕРДЖЕННЯ ВІДПОВІДНОСТІ ТЕНДЕРНОЇ ПРОПОЗИЦІЇ УЧАСНИКА КВАЛІФІКАЦІЙНИМ ВИМОГАМ ЗАМОВНИКА» до тендерної документації позивачем зазначено, що у разі участі об`єднання учасників підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям здійснюється з урахуванням узагальнених об`єднаних показників кожного учасника такого об`єднання на підставі наданої об`єднанням інформації.

Суд зазначає, що тендерна документація у процедурі закупівлі UA-2023-04-06-002148-a затверджена рішенням уповноваженої особи з публічних закупівель позивача (протокол № 1, 2 від 06.04.2023) та повністю відповідає Примірній тендерній документації (для процедури закупівлі відкриті торги), затвердженої наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 13.04.2016 року № 680.

Таким чином, у тендерній документації позивача міститься повна, вичерпна та доступна учасникам закупівлі інформація про умови надання інформації та способу підтвердження відповідності підставам, встановленим пунктом 44 Особливостей здійснення публічних закупівель для об`єднання учасників, яка за своїм змістом охоплює відомості, вимоги щодо яких встановлені у абзаці другому пункту 2 частини другої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» та пункті 28 Особливостей здійснення публічних закупівель.

Суд також критично ставиться до висновку відповідача щодо невідповідності тендерної пропозиції учасника Товариства з обмеженою відповідальністю «СЕНСОР-СПЕЦМАШ» вимогам тендерної документації Замовника (учасником під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель не задекларовано відсутність підстав, визначених пунктом 44 Особливостей здійснення публічних закупівель стосовно субпідрядника Командитне товариство «Сенсор-Універсал»), з огляду на наступне.

У додатку 2 «Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі» до тендерної документації зазначено, що у разі коли учасник процедури закупівлі має намір залучити інших суб`єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців в обсязі не менш як 20 відсотків вартості договору про закупівлю у разі закупівлі робіт або послуг для підтвердження його відповідності кваліфікаційним критеріям відповідно до частини третьої статті 16 Закону (у разі застосування таких критеріїв до учасника процедури закупівлі), учасник підтверджує відсутність підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі субпідрядника(ів)/співвиконавця(ів), визначених пунктом 44 Особливостей, шляхом самостійного декларування відсутності таких підстави в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції.

В той же час, статтею 26 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації. Електронна система закупівель автоматично формує та надсилає повідомлення учаснику про отримання його тендерної пропозиції із зазначенням дати та часу. Електронна система закупівель повинна забезпечити можливість подання тендерної пропозиції/пропозиції всім особам на рівних умовах (частина перша).

Документи, що не передбачені законодавством для учасників юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції/пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником (частина одинадцята).

Аналогічне положення відображено у пункті 31 Особливостей здійснення публічних закупівель, відповідно до якого тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 цих особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.

Вказане правило також відображено позивачем у пункті 1 розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації.

Разом з тим, у листі Товариства з обмеженою відповідальністю «ЗАКУПКИ.ПРОМ.УА» від 16.08.2023 року № 16/08/ZK-1031, яке є власником і оператором авторизованого в електронній системі закупівель ProZorro електронного майданчика Zakupki.Prom (адреса в мережі Інтернет https://zakupki.prom.ua) за I, II, III, IV, V рівнями акредитації згідно з наказом Мінекономіки від 10.02.2021 року № 251 «Про авторизацію електронного майданчика» зазначено, серед іншого, про наступне.

Відповідно до пункту 42 Порядку функціонування електронної системи закупівель та проведення авторизації електронних майданчиків, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2016 року № 166 адміністратор здійснює тестування електронного майданчика, авторизованого/попередньо авторизованого електронного майданчика на відповідність рівням акредитації, зазначеним у заявці такого оператора, та технічним вимогам, визначеним пунктами 36-41 цього Порядку.

Оператор авторизованого електронного майданчика приводить функціональні характеристики та можливості авторизованого електронного майданчика у відповідність з технічним завданням та/або стандартними сценаріями тестування наданими адміністратором.

Адміністратором електронної системи закупівель є Державне підприємство «ПРОЗОРРО».

Технічне завдання та стандартні сценарії тестування, надані ДП «ПРОЗОРРО», не передбачають можливості задекларувати відсутність підстав, визначених пунктом 44 Особливостей, в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції стосовно субпідрядника, внаслідок чого такий функціонал не реалізовано на електронному майданчику Zakupki.Prom.

Таким чином, власником і оператором авторизованого в електронній системі закупівель ProZorro електронного майданчика Zakupki.Prom (адреса в мережі Інтернет https://zakupki.prom.ua) за I, II, III, IV, V рівнями акредитації фактично наголошено про відсутність у учасника процедури закупівлі UA-2023-04-06-002148-a Товариства з обмеженою відповідальністю «СЕНСОР-СПЕЦМАШ» технічної можливості самодекларування для підтвердження відсутності підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі субпідрядника Командитного товариства «Сенсор-Універсал»

Суд також вважає за необхідне вказати про те, що у відповідності до пункту 1 частини першої статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» авторизований електронний майданчик це авторизована Уповноваженим органом інформаційно-телекомунікаційна система, яка має комплексну систему захисту інформації з підтвердженою відповідністю згідно із Законом України «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах», є частиною електронної системи закупівель та онлайн-сервісом, що забезпечує реєстрацію осіб, автоматичне розміщення, отримання і передання інформації та документів під час проведення закупівель, користування сервісами з автоматичним обміном інформацією, доступ до якого здійснюється за допомогою мережі Інтернет.

Суд вказує на те, що учасником процедури закупівлі UA-2023-04-06-002148-a Товариством з обмеженою відповідальністю «СЕНСОР-СПЕЦМАШ» вказані вимоги законодавства виконані, що відображено за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-04-06-002148-a >Розділ «Реєстр пропозицій» >«Відповідність критеріям» >«Відповіді учасника» (інформація з електронної системи закупівель додається).

Дані обставини, у сукупності з наведеними вище положеннями законодавства України є суттєвими при визначенні результатів процедури закупівлі UA-2023-04-06-002148-a та виключають обов`язок позивача у відповідності до підпункту 2 пункту 41 Особливостей здійснення публічних закупівель відхилити тендерну пропозицію учасника Товариства з обмеженою відповідальністю «СЕНСОР-СПЕЦМАШ», як таку, що не відповідає іншим вимогам установленим у тендерній документації.

Частиною третьою статті 22 Закону визначено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.

Тобто, положення цієї статті вказує на можливість, а не обов`язковість зазначення такої інформації.

Суд також вказує на те, що встановлені відповідачем порушення у тендерній пропозиції ТОВ «СЕНСОР-СПЕЦМАШ» стосуються вимог щодо до учасників тендеру, а не предмета закупівлі.

Відповідач застосовуючи пп. 2 п. 41 Особливостей № 1178 у взаємозв`язку із ч. 3 ст. 22 Закону № 922 та посилаючись на те, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації, на думку суду, виходить за межі пп. 2 п. 41 Особливостей № 1178.

Щодо порушення Замовником пункту 2 статті 10 та пункту 15 частини першої статті 19 Закону України «Про публічні закупівлі» (сформований та оприлюднений звіт про результати проведення закупівлі не мітить інформації щодо суб`єкта господарювання, зокрема КТ «СЕНСОР-УНІВЕРСАЛ», як залученого субпідрядника), суд зазначає наступне.

Частиною другою статті 10 Закону № 922-VІІІ визначено, що звіт про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель оприлюднюється відповідно до статті 19 цього Закону.

Відповідно до п. 15 ч. 1 статті 19 Закону № 922-VІІІ у звіті про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель обов`язково зазначаються повне найменування та місцезнаходження кожного суб`єкта господарювання, який буде залучений переможцем, з яким укладено договір про закупівлю, до надання послуг як співвиконавця або виконання робіт як субпідрядника, в обсязі не менше ніж 20 відсотків вартості договору про закупівлю - у разі закупівлі робіт або послуг.

Частиною 2 статті 19 Закону № 922-VІІІ визначено, що звіт про результати проведення закупівлі автоматично формується електронною системою закупівель та оприлюднюється протягом одного дня після оприлюднення замовником договору про закупівлю в електронній системі закупівель або відміни тендеру/спрощеної закупівлі, або визнання тендеру таким, що не відбувся.

З наведеного вбачається, що замовник не є відповідальним за формування звіту про результати проведення закупівлі, у тому числі й щодо відображення інформації про суб`єкта господарювання, який буде залучений переможцем у якості субпідрядника, оскільки такий формується автоматично електронною системою закупівель.

Під час проведення процедури закупівлі UA-2023-04-06-002148-a автоматичне формування звіту відбулося 26.05.2023 року, після публікації укладеного договору про закупівлю № 701-23ШУД від 23.05.2023 року та присвоєння закупівлі статусу «Завершена».

Звіт про результати проведення процедури закупівлі UA-2023-04-06-002148-a від 26.05.2023 року розміщений у електронній системі закупівель за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/ UA-2023-04-06-002148-a >Розділ «Оголошення про Проведення» >«Друкувати звіт про проведення процедури».

Таким чином, Замовники (в тому числі й позивач у процедурі закупівлі UA-2023-04-06-002148-a) за Законом України «Про публічні закупівлі» не мають ніякої можливості здійснювати формування звіту про результати проведення процедури закупівлі, в тому числі в частині відображення інформації про суб`єкта господарювання, який буде залучений переможцем, з яким укладено договір про закупівлю, до надання послуг як співвиконавця або виконання робіт як субпідрядника, в обсязі не менше ніж 20 відсотків вартості договору про закупівлю.

Враховуючи наведене суд доходить висновку про наявність підстав для скасування висновку Східного офісу Держаудитслужби від 22 серпня 2023 року UA-2023-04-06-002148-a.

З приводу твердження позивача щодо відсутності підстав для проведення моніторингу Східним офісом Держаудитслужби, суд зазначає наступне.

Позивач вказує, що в оскаржуваному висновку відповідачем не наведено конкретної правової підстави та процедури, яка надавала б органові державного фінансового контролю право прийняти рішення про початок проведення моніторингу, не зазначена інформація, на підставі якого нормативно правового акту, у яку дату та у зв`язку з чим ним проводилися контрольні заходи з виявлення ознак порушення (порушень) законодавства під час проведення процедури закупівлі UA-2023-04-06-002148-a (ким, коли, на підставі якого нормативно-правового документу були встановлені порушення).

Частиною 7 статті 8 Закону № 922-VIII визначено, що у висновку обов`язково зазначаються:

1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі;

2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість;

3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі;

4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;

5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.

Отже, чинним законодавством не передбачено зазначення у висновку про результати моніторингу процедури закупівлі інформації щодо процедури, яка надавала б органові державного фінансового контролю право прийняти рішення про початок проведення моніторингу та інформації щодо порядку проведення контрольних заходів з виявлення ознак порушення (порушень) законодавства під час проведення процедури закупівлі.

У висновку відповідача від 22.08.2023 року не міститься інформація, яка стала підставою і передувала проведенню моніторингу (у зв`язку з чим, ким, коли, на підставі якого нормативно-правового документу проводився аналіз даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, які джерела використовувалися тощо).

Вказане свідчить про відсутність підстав для проведення моніторингу та вказує на безпідставність наказу відповідача від 27.07.2023 року № 22-з «Про початок моніторингу закупівель».

Проте, суд вказує, що дане питання ніяким чином не впливає на висновки, зроблені судом у рішенні з приводу зазначених у висновку Східного офісу Держаудитслужби від 22 серпня 2023 року про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-04-06-002148-а правопорушень.

Частиною 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Всупереч наведеним вимогам, відповідач як суб`єкт владних повноважень, не надав суду достатніх беззаперечних доказів в обґрунтування правомірності прийнятого ним висновку від 22 серпня 2023 року про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-04-06-002148-а.

З огляду на вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги державного підприємства «ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ-ВИДОБУТОК» до Східного офісу Держаудитслужби про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу державної закупівлі від 22 серпня 2023 року UA-2023-04-06-002148-a, є такими, що підлягають задоволенню.

Згідно ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволені позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрат, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Позивачем був сплачений судовий збір у сумі 2684,00 грн. відповідно до наявної в матеріалах справи платіжної інструкції.

Витрати позивача зі сплати судового збору складають 2147,20 грн. (платіжна інструкція № 4145 від 04.09.2023 року)

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 72-77, 139, 241-246, 255, 263, 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов державного підприємства «ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ-ВИДОБУТОК» (юридична адреса: 85001, Донецька область, м. Добропілля, проспект Шевченка, 2, код ЄДРПОУ 43895975) до Східного офісу Держаудитслужби (юридична адреса: 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Архітектора Нільсена, 26/2, код ЄДРПОУ 40477689) про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу державної закупівлі від 22 серпня 2023 року UA-2023-04-06-002148-a задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати висновок Управління Східного офісу Держаудитслужби (код ЄДРПОУ 40477689) від 22 серпня 2023 року про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-04-06-002148-a.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Східного офісу Держаудитслужби в особі Управління Східного офісу Держаудитслужби в Донецькій області (юридична адреса: 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Архітектора Нільсена, 26/2, код ЄДРПОУ 40477689) на користь державного підприємства «ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ-ВИДОБУТОК» (юридична адреса: 85001, Донецька область, м. Добропілля, проспект Шевченка, 2, код ЄДРПОУ 43895975) судові витрати у розмірі 2147 (дві тисячі сто сорок сім) грн 20 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до ст. 295КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Суддя І.М. Тарасенко

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.12.2023
Оприлюднено15.12.2023
Номер документу115622862
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них

Судовий реєстр по справі —200/5464/23

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

Постанова від 15.10.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 15.10.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 23.01.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Рішення від 05.12.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Тарасенко І.М.

Ухвала від 06.10.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Тарасенко І.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні