Рішення
від 13.12.2023 по справі 280/6013/23
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

13 грудня 2023 року Справа № 280/6013/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сіпаки А.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ; місце фактичного проживання: АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Воскресенської сільської військової адміністрації Пологівського району Запорізької області (код ЄДРПОУ 45133510, 69107, м. Запоріжжя, проспект Соборний, буд. 164), третя особа - Центральна виборча комісія (пл. Лесі Українки, 1, м. Київ, 01196; код ЄДРПОУ 21661450), третя особа - Запорізька обласна територіальна виборча комісія (69107, м. Запоріжжя, просп. Соборний, буд. 164; код ЄДРПОУ 43755485) про зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач) до Воскресенської сільської військової адміністрації Пологівського району Запорізької області (далі - відповідач), третя особа - Центральна виборча комісія, третя особа - Запорізька обласна територіальна виборча комісія в якій позивач просить:

зобов`язати відповідача достроково припинити депутатські повноваження позивача як депутата Воскресенської сільської ради Пологівського району Запорізької області Багатомандатного виборчого округу № 7, за власним її волевиявленням про складання депутатських повноважень;

вирішити питання щодо розподілу судових витрат.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивачка зазначає, що є депутаткою Воскресенської сільської ради Пологівського району Запорізької області Багатомандатного виборчого округу № 7. 16.06.2023 року позивачка звернулась з заявою про дострокове складення депутатських повноважень до Воскресенської сільської військової адміністрації Пологівського району Запорізької області. Відповідно до пункту 2 частини 2 статті 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» позивачка повідомила про складення депутатських повноважень та просила начальника Воскресенської сільської військової адміністрації Пологівського району розглянути питання про дострокове припинення повноважень як депутата. 20.06.2023 року на заяву від 16.06.2023 року Вх. № 34 про дострокове складання депутатських повноважень надійшов лист № 73 Воскресенської сільської військової адміністрації Пологівського району Запорізької області, яким начальник Воскресенської сільської військової адміністрації Пологівського району Запорізької області відмовив позивачці у прийнятті рішення про дострокове складення депутатських повноважень та рекомендував звернутись з даного питання до суду. Волевиявлення позивача про дострокове припинення ним депутатських повноважень жодним чином не порушує будь-яких прав чи інтересів, окрім його власних прав та інтересів. Чергові вибори по завершенню п`яти років з дня обрання позивачем депутатом не проведені. Просить позов задовольнити.

Ухвалою суду від 02.10.2023 відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження. Сторонам повідомлено про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (у письмовому провадженні), протягом шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі. Відповідачу запропоновано у 15-денний строк з дня отримання ухвали надати відзив на позовну заяву.

Своїм правом на подання відзиву на позов відповідач не скористався, заяв чи клопотань суду не направляв.

Третя особа Запорізька обласна територіальна виборча комісія правом подання до суду пояснень по суті спору не скористалась.

Від третьої особи Центральної виборчої комісії 16.10.2023 до суду надійшли пояснення, в яких зазначено, що на сьогоднішній день, згідно вимог чинного законодавства, начальник, зокрема, Воскресенської військової адміністрації Пологівського району Запорізької області здійснює повноваження відповідної сільської, селищної, міської ради, їх виконавчих комітетів, відповідних сільських, селищних, міських голів. Начальник військової адміністрації видає накази та розпорядження у межах своїх повноважень, які мають таку ж юридичну силу, що і рішення відповідної ради. Накази, видані в межах повноважень міських рад, мають бути оприлюднені, крім тих, що містять інформацію з обмеженим доступом. Просить врахувати подані пояснення при вирішенні справи по суті.

Відповідно до частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Відповідно до приписів КАС України, справу розглянуто судом в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.

Позивачка є депутаткою Воскресенської сільської ради Пологівського району Запорізької області Багатомандатного виборчого округу № 7.

16.06.2023 року позивачка звернулась з заявою про дострокове складення депутатських повноважень до Воскресенської сільської військової адміністрації Пологівського району Запорізької області.

Відповідно до пункту 2 частини 2 статті 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» позивачка повідомила про складення депутатських повноважень та просила начальника Воскресенської сільської військової адміністрації Пологівського району розглянути питання про дострокове припинення повноважень як депутата.

20.06.2023 року на заяву від 16.06.2023 року Вх. № 34 про дострокове складання депутатських повноважень надійшов лист № 73 Воскресенської сільської військової адміністрації Пологівського району Запорізької області, яким начальник Воскресенської сільської військової адміністрації Пологівського району Запорізької області відмовив позивачці у прийнятті рішення про дострокове складення депутатських повноважень та рекомендував звернутись з даного питання до суду.

Волевиявлення позивача про дострокове припинення ним депутатських повноважень жодним чином не порушує будь-яких прав чи інтересів, окрім його власних прав та інтересів.

Чергові вибори по завершенню п`яти років з дня обрання позивачем депутатом не проведені.

Не погодившись із цим рішенням, позивач звернувся з позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Згідно зістаттею 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Згідно з частиною другоюстатті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022Про введення воєнного стану в Україні, затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-IХ, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який неодноразово продовжувався та продовжує діяти на теперішній час (зокрема, Указом Президента від 06.11.2023 №734/2023Про продовження строку дії воєнного стану в Україніпродовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 16 листопада 2023 року строком на 90 діб).

Відповідно до Указу Президента України від 07.04.2023 №197/2023 утворено Воскресенську сільську військову адміністрацію Пологівського району Запорізької області.

Відповідно до п.14 частини 1 ст.26, частини 1 Ст.49 Закону України «Про місцеве самоврядування», до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить прийняття рішень щодо дострокового припинення повноважень депутата ради в порядку, встановленому законом. Повноваження депутата можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених законом.

Згідно Постанови Верховної ради України від 06.02.2023 №2898-1Х «Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів у Бердянському, Василівському, Мелітопольському та Пологівському районах Запорізької області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану"», у період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування начальники Осипенківської, Софіївської сільських, Чернігівської селищної військових адміністрацій Бердянського району, Благовіщенської, Малобілозерської сільських, Степногірської селищної, Дніпрорудненської, Енергодарської, Кам`янсько-Дніпровської міських військових адміністрацій Василівського району, Новобогданівської, Плодородненської сільських військових адміністрацій Мелітопольського району, Воскресенської, Преображенської, Смирновської сільських, Кам`янської, Комиш-Зорянської, Розівської селищних, Молочанської, Оріхівської міських військових адміністрацій Пологівського району Запорізької області: крім повноважень, віднесених до їх компетенції Законом України "Про правовий режим воєнного стану", здійснюють повноваження відповідних сільських, селищних, міських рад, їх виконавчих комітетів, відповідних сільських, селищних, міських голів.

Аналіз наведених норм свідчить про те, що у період дії воєнного стану в Україні саме начальник Воскресенської сільської військової адміністрації Пологівського району Запорізької області здійснює повноваження Воскресенської сільської ради Пологівського району Запорізької області.

Отже, у період дії воєнного стану в Україні до виключної компетенції начальника Воскресенської сільської військової адміністрації Пологівського району Запорізької області належить прийняття рішень щодо дострокового припинення повноважень депутатів Воскресенської сільської ради Пологівського району Запорізької області.

Статтею 141 Конституції України передбачено, що до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Строк повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, депутати якої обрані на чергових виборах, становить п`ять років. Припинення повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради має наслідком припинення повноважень депутатів відповідної ради.

Також за приписами статті 43 Конституції України держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб.

Використання примусової праці забороняється. Не вважається примусовою працею військова або альтернативна (невійськова) служба, а також робота чи служба, яка виконується особою за вироком чи іншим рішенням суду або відповідно до законів про воєнний і про надзвичайний стан.

Закон України "Про статус депутатів місцевих рад" наділяє депутата місцевої ради певними додатковими правами, так і покладає на депутата додаткові обов`язки (статті 2, 6-8, 10, 16-18 Закону).

Отже, волевиявлення позивача про дострокове припинення ним депутатських повноважень жодним чином не порушує будь-яких прав чи інтересів, окрім його власних прав та інтересів. Чергові вибори по завершенню п`яти років з дня обрання позивачем депутатом не проведені.

З урахуванням вищенаведених обставин, з огляду на положення Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" та норм Конституції України, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі. Підстави для відмови у задоволенні позову відсутні.

Питання ефективності правового захисту аналізувалося у рішеннях національних судів. Зокрема, у рішенні від 16.09.2015 у справі № 21-1465а15 Верховний Суд України дійшов висновку, що рішення суду, у випадку задоволення позову, має бути таким, яке б гарантувало дотримання і захист прав, свобод, інтересів позивача від порушень з боку відповідача, забезпечувало його виконання та унеможливлювало необхідність наступних звернень до суду. Спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Верховний Суд у своїй практиці неодноразово вказував на те, що "ефективний засіб правового захисту" у розумінніст.13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату.

Згідно з положеннями Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R (80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин. Таким чином, дискреція - це елемент управлінської діяльності. Вона пов`язана з владними повноваженнями і їх носіями - органами державної влади та місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами. Дискрецію не можна ототожнювати тільки з формалізованими повноваженнями - вона характеризується відсутністю однозначного нормативного регулювання дій суб`єкта.

На законодавчому рівні поняття "дискреційні повноваження" суб`єкта владних повноважень відсутнє. У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими слід розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення. Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень.

Відтак, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку. Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.

Отже, суд під час розгляду справи оцінивши наведені норми та надані докази вважає, що у позивача наявне право на дострокове припинення повноважень, як депутата сільської ради, та зобов`язання відповідача достроково припинити депутатські повноваження ОСОБА_1 , як депутатки Воскресенської сільської ради Пологівського району Запорізької області Багатомандатного виборчого округу № 7, за власним її волевиявленням про складення депутатських повноважень, що не є втручанням у дискреційні повноваження відповідача, та виключає можливість повторного порушення прав позивача з тих самих підстав відповідачем.

Відповідно до частин першої та другоїстатті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

З урахуванням встановлених обставин, суд вважає, що належним способом захисту інтересів позивача буде зобов`язання Воскресенської сільської військової адміністрації Пологівського району Запорізької області достроково припинити депутатські повноваження ОСОБА_1 , як депутатки Воскресенської сільської ради Пологівського району Запорізької області Багатомандатного виборчого округу № 7, за власним його волевиявленням про складення депутатських повноважень.

Відповідно дост. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Згідно із ч. 2статті 2 КАС України, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно із ч. 1 та 2ст. 9КАС Українирозгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цьогоКодексу, в межах позовних вимог.

Відповідно до частин 1 та 2статті 77КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд, відповідно достатті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (частина 1статті 143КАС України).

Відповідно до приписів ч. 1ст. 139КАС Україниякщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст.9,73,74,75,76,77,90,139,241,245,246,250,255, КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ; місце фактичного проживання: АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Воскресенської сільської військової адміністрації Пологівського району Запорізької області (код ЄДРПОУ 45133510, 69107, м. Запоріжжя, проспект Соборний, буд. 164), третя особа - Центральна виборча комісія (пл. Лесі Українки, 1, м. Київ, 01196; код ЄДРПОУ 21661450), третя особа - Запорізька обласна територіальна виборча комісія (69107, м. Запоріжжя, просп. Соборний, буд. 164; код ЄДРПОУ 43755485) про зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити.

Зобов`язати Воскресенську сільську військову адміністрацію Пологівського району Запорізької області (код ЄДРПОУ 45133510, 69107, м. Запоріжжя, проспект Соборний, буд. 164) достроково припинити депутатські повноваження ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ; місце фактичного проживання: АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_1 ), як депутатки Воскресенської сільської ради Пологівського району Запорізької області Багатомандатного виборчого округу № 7, за власним її волевиявленням про складення депутатських повноважень.

Стягнути на користь ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ; місце фактичного проживання: АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Воскресенської сільської військової адміністрації Пологівського району Запорізької області (код ЄДРПОУ 45133510, 69107, м. Запоріжжя, проспект Соборний, буд. 164) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1073,60 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Рішення складено у повному обсязі та підписано 13.12.2023.

Суддя А.В. Сіпака

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.12.2023
Оприлюднено15.12.2023
Номер документу115623376
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —280/6013/23

Рішення від 13.12.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 14.09.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 22.08.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 07.08.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні