ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 грудня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/14031/23
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Удовіченка С.О., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без участі сторін справу за адміністративним позовом Приватного акціонерного товариства "Гермес" до Департаменту культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради про зобов`язання вчинити певні дії.
В С Т А Н О В И В:
Приватне акціонерне товариство "Гермес" звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Департаменту культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради в якому просить зобов`язати Департамент культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради забезпечити складання облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини для підписання охоронного договору.
В обгрунтування позовної заяви позивач вказував, що на виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 10 травня 2023 року по справі № 440/1022/23 звернувся до Департаменту культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради із листом щодо укладення охоронного договору на об`єкт архітектури місцевого значення - "Торговий будинок", що розташований по вул. Шевченка, 29, у м.Полтаві. Однак, Департаментом культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради не забезпечено складання облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини для підписання охоронного договору.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 25 вересня 2023 року позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрити провадження в адміністративній справі, вирішено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
08 листопада 2023 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшов відзив Департаменту культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради на позов. У відзиві відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував, вказуючи на безпідставність позовних вимог. Зазначив, що позивач подаючи даний позов намагається усунутись від виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 10 травня 2023 року по справі № 440/1022/23 по якому відкрито виконавче провадження. Наполягав на тому, що до повноважень Департаменту культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради не віднесено складання облікової документації. При цьому, уповноваженим органом для складання облікової документації є обласні державні адміністрації, у даному випадку - Департамент культури і туризму Полтавської ОВА.
Згідно з частиною п`ятою статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Зважаючи на достатність наданих сторонами доказів та повідомлених обставин, суд розглянув справу у порядку письмового провадження.
Суд, дослідивши письмові докази, надані сторонами до матеріалів адміністративної справи, встановив такі обставини.
06 лютого 2023 року Керівник Полтавської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Департаменту культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Приватного акціонерного товариства "Гермес", у якому просив постановити рішення, яким зобов`язати Приватне акціонерне товариство "Гермес" протягом одного місяця з дати набрання рішенням суду законної сили укласти з Департаментом культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради охоронний договір на щойно виявлений об`єкт архітектури місцевого значення - "Торговий будинок" по вул.Шевченка,29 у м. Полтаві, на умовах і в порядку, що визначені постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2001 №1768.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 10 травня 2023 року по справі № 440/1022/23 позов Полтавської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Департаменту культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради до Приватного акціонерного товариства "Гермес" про зобов`язання вчинити певні дії задовольнити. Зобов`язано Приватне акціонерне товариство "Гермес" протягом одного місяця з дати набрання рішенням суду законної сили укласти з Департаментом культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради укласти охоронний договір на об`єкт архітектури місцевого значення - "Торговий будинок", що розташований по вул. Шевченка,29, у м. Полтаві, на умовах і в порядку, що визначені постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2001 року №1768 (офіційне посилання в Єдиному державному реєстрі судових рішень - https://reestr.court.gov.ua/Review/110969504).
07 липня 2023 року ПрАТ "Гермес" звернулося до Департаменту культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради із листом № 24 щодо укладення охоронного договору на об`єкт архітектури місцевого значення - "Торговий будинок", що розташований по вул. Шевченка, 29, у м.Полтаві.
Листом від 24 липня 2023 року № 01-11-01-24/1258 Департамент культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради повідомив ПрАТ "Гермес", що об`єкт нерухомості за адресою: вул. Шевченка, 29 у м.Полтаві, занесений до Переліку щойно виявлених об`єктів культурної спадщини відповідно до розпорядження голови Полтавської обласної державної адміністрації від 16 липня 2021 року № 529 за поданням Департаменту культури і туризму Полтавської обласної державної адміністрації. Згідно статті 23 Закону України "Про охорону культурної спадщини" власник або уповноважений ним орган (особа) зобов`язаний укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір. Порядок укладання охоронного договору визначений постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2001 року № 1768. Складовою та невід`ємною частиною охоронного договору є, зокрема, облікова документація та інші документи. У пункті 6 постанови наведений вичерпний перелік документів який подається власником або уповноваженим ним органом (особою) для укладання охоронного договору.
04 вересня 2023 року ПрАТ "Гермес" звернулося до Департаменту культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради із листом № 28 в якому зазначило, що згідно наказу Міністерства культури України від 27 червня 2019 року № 501 "Про внесення змін до Порядку обліку об`єктів культурної спадщини" розділу II Взяття на облік об`єкта культурної спадщини, пункту 10. Уповноважений орган зобов`язаний забезпечити складання облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини. А згідно розділу I. Загальні положення пункту 2 Уповноваженим органом вважаються органи виконавчої влади, обласні та міські державні адміністрації.
Листом від 13 вересня 2023 року № 01-11-01-24/1753 Департамент культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради повідомив ПрАТ "Гермес", що Порядком обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженого наказом Міністерства культури України 11.03.2013 №158 (у редакції наказу Міністерства культури України від 27 червня 2019 року № 501) та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 1 квітня 201 Зр. за №528/23060 (далі - Порядок № 158), визначено єдину систему обліку об`єктів культурної спадщини незалежно від їх видів та типів. Так, пунктом 2 розділу І Порядку № 158 визначено, що у цьому порядку терміни вживаються у такому значенні: уповноважений орган - орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласна. Київська та Севастопольська міські державні адміністрації. чинним законодавством України не передбачено переліку виключень чи умов, які-б надавали право власникам чи уповноваженим ними органам (особам) не укладати охоронні договори на щойно виявлені об`єкти культурної спадщини. Відповідно до змісту статті 24 Закону № 1805-Ш власник або уповноважений ним орган, користувач зобов`язані утримувати пам`ятку в належному стані, своєчасно провадити ремонт, захищати від пошкодження, руйнування або знищення відповідно до цього Закону та охоронного договору. Використання пам`ятки має здійснюватися відповідно до визначених або встановлених режимів використання, у спосіб, шо потребує якнайменших змін і доповнень пам`ятки та забезпечує збереження її матеріальної автентичності, просторової композиції, а також елементів обладнання, упорядження, оздоби тощо. Забороняється змінювати призначення пам`ятки, її частин та елементів, робити написи, позначки на ній, на її території та в її охоронній зоні без дозволу відповідного органу охорони культурної спадщини. Враховуючи вищезазначене, з метою усунення порушень чинного законодавства у сфері охорони культурної спадщини, Департамент культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради зобов`язує невідкладно вжити заходів щодо укладення ПАТ «Гермес» з Департаментом культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради охоронного договору на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини «Торговий будинок» по вуль Шевченка, 29 у м.Полтаві.
Вважаючи, що Департамент культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради забезпечити не забезпечує складання облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини для підписання охоронного договору, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Завданням адміністративного судочинства, згідно частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, є захист прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно - правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та відповідним доводам сторін, суд дійшов таких висновків.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про охорону культурної спадщини» (далі - Закон № 1805-ІП), щойно виявлений об`єкт культурної спадщини - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Переліку об`єктів культурної спадщини відповідно до цього Закону.
Згідно статті 23 Закону № 1805-ІП усі власники пам`яток, щойно виявлених об`єктів культурної спадщини чи їх частин або уповноважені ними органи (особи) незалежно від форм власності на ці об`єкти зобов`язані укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір. Відсутність охоронного договору не звільняє особу від обов`язків, що випливають із цього закону.
Отже, обов`язок укладення охоронного договору покладається саме на власника щойно виявленого об`єкту культурної спадщини і саме від власника повинна виходити ініціатива укладення охоронного договору та надаватися до органу охорони культурної спадщини необхідний пакет документів для його укладення.
Пунктом 6 Порядку укладення охоронних договорів на пам`ятки культурної спадщини, затвердженого постановою КМУ №1768 від 28 грудня 2001 року, визначено перелік додатків до охоронного договору, а саме:
1)акт технічного стану пам`ятки (форма якого затверджується центральним органом виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини) на момент укладення охоронного договору. Для ансамблів (комплексів) складається окремий акт на кожний їх об`єкт. Акт технічного стану поновлюється не рідше ніж раз на 5 років. Якщо стан пам`ятки значно змінився (після проведення ремонтних, реставраційних та інших робіт чи внаслідок дії чинників, що призвели до руйнування або пошкодження), - у п`ятиденний термін після його зміни;
2)опис культурних цінностей і предметів, які належать до пам`ятки, знаходяться на її території чи пов`язані з нею і становлять історичну, наукову, художню цінність, з визначенням місця і умов зберігання та використання;
3) план поверхів пам`яток-будівель споруд (у масштабі 1:100);
4) план інженерних комунікацій та зовнішніх мереж (за наявності);
5)генеральний план земельної ділянки, на якій розташована пам`ятка (у масштабі 1:50, 1:100, 1:500, 1:1000 або 1:2000);
6) паспорт пам`ятки.
При цьому, форма паспорта об`єкта культурної спадщини затверджена наказом Мінкультури, Держбуду 13 травня 2004 року №295/104, а документи які є додатками до охоронного договору, зазвичай, входять до облікової документації.
Розділом III Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженого наказом Міністерства культури України 11 березня 2013 року №158 (у редакції наказу Міністерства культури України від 27 червня 2019 року № 501) та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 квітня 2013 року за №528/23060 (далі - Порядок № 158) визначено що на об`єкт культурної спадщини складається облікова документація, яка містить дані щодо його цінності, характерних властивостей, що становлять його історико-культурну цінність, етапів розвитку, просторових, функціональних характеристик, стану збереження, а також дані проведених досліджень (далі - облікова документація); визначено її склад та вимоги до її розробки та оформлення, яке покладено на наукові установи, в тому числі заклади культури, одним із основних видів діяльності яких є проведення наукових досліджень у сфері охорони культурної спадщини, та які мають у своєму складі чи залучають для проведення досліджень особу, що має науковий ступінь доктора філософії (кандидата наук або доктора наук) за певною спеціальністю.
Таким чином, підготовка вищезазначених додатків власником щойно виявленого об`єкту культурної спадщини та подання їх органу охорони культурної спадщини має передувати самому укладенню охоронного договору та здійснюватися власником такого об`єкту.
Пунктом 2 Порядку №1768 встановлено, що власник пам`ятки чи її частини або уповноважений ним орган (особа) зобов`язаний не пізніше ніж через один місяць з моменту отримання пам`ятки чи її частини у власність або у користування укласти охоронний договір з відповідним органом охорони культурної спадщини.
При цьому, пунктом 2 розділу І Порядку № 158 визначено, що у цьому порядку терміни вживаються у такому значенні: уповноважений орган - орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласна, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.
Відповідно до змісту пунктів 10 та 11 розділу II зазначеного Порядку № 158 визначено, що уповноважений орган зобов`язаний забезпечити складання облікової документації, Мінкультури координує стан складання уповноваженими органами облікової документації та, у разі необхідності, приймає рішення про зобов`язання уповноваженого органу забезпечити складання облікової документації. На щойно виявлений об`єкт культурної спадщини повинна бути складена облікова документація, розроблення якої визначено розділом III Порядку № 158.
Згідно із частиною третьою статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно- правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
В силу положень статті 5, частин першої та другої статті 11 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Положення про Департамент культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради, затвердженого рішенням третьої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання від 19 березня 2021 року відповідач є виконавчим органом міської ради, тобто виконавчим органом місцевого самоврядування.
Таким чином, органами, на які нормативно-правовими актами у сфері охорони культурної спадщини, покладено обов`язок забезпечити складання облікової документації, визначено виключно органи виконавчої влади - обласні державні адміністрації, а саме орган охорони культурної спадщини обласної державної адміністрації.
Таким чином, позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 3, 6-10, 72-77, 139, 229, 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову Приватного акціонерного товариства "Гермес" (код ЄДРПОУ 01552291, вул. Шевченка, 29, м. Полтава) до Департаменту культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради (код ЄДРПОУ 43434119, Майдан Незалежності, 5, м. Полтава) зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.О. Удовіченко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2023 |
Оприлюднено | 15.12.2023 |
Номер документу | 115624977 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.О. Удовіченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні