Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
12 грудня 2023 року № 520/27769/23
Суддя Харківського окружного адміністративного суду Зоркіна Ю.В., розглянувши за правилами спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірми Союзагро (смт. Кегичівка, вул.Садова,19, ЄДРПОУ 30142214) до Головного управління ДПС у Харківській області (м.Харків, вул. Пушкінська, 46, ЄДРПОУ ВП 43983495), Державної податкової служби України (м. Київ, Львівська площа,8, ЄДРПОУ 39292197) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії -
установив:
Позивач звернувся до суду з зазначеним адміністративним позовом, у якому просить суд
визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8797222/30142214 від 12.05.2023 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 40 від 10.04.2023, складеної ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ АРОФІРМА «СОЮЗАГРО»;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ АРОФІРМА «СОЮЗАГРО" податкову накладну № 40 від 12.05.2023 датою її подання на реєстрацію;
визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8797221/30142214 від 12.05.2023 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 41 від 10.04.2023,складеної ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ АРОФІРМА «СОЮЗАГРО»;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ АРОФІРМА «СОЮЗАГРО податкову накладну № 41 від 10.04.2023 датою її подання на реєстрацію;
визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8797220/30142214 від 12.05.2023 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 42 від 10.04.2023, складеної ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ АРОФІРМА «СОЮЗАГРО»;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ АРОФІРМА «СОЮЗАГРО податкову накладну № 42 від 10.04.2023 датою її подання на реєстрацію;
визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8797219/30142214 від 12.05.2023 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 43 від 10.04.2023, складеної ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ АРОФІРМА «СОЮЗАГРО»;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ АРОФІРМА «СОЮЗАГРО" податкову накладну № 43 від 10.05.2023 датою її подання на реєстрацію;
стягнути сплачений судовий збір.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що оскаржувані рішення є протиправним та підлягають скасуванню, оскільки підприємством надано весь перелік документів на підтвердження реальності господарської операції за якою складено податкові накладні.,
Відповідачі подали до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначили, що відповідачі у спірних правовідносинах діяли згідно чинного законодавства, підприємством не надано вичерпного переліку документів на спростування відповідності діяльності критеріям ризиковості
Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ АГРОФІРМА «СОЮЗАГРО» значиться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань під ідентифікаційним кодом 30142214, є платником ПДВ з 07.06.2012.
Основні види діяльності Товариства за відповідними кодами КВЕД: 01.11 - вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, 01.19 - вирощування інших однорічних і дворічних культур, 01.45 - розведення овець і кіз, 01.47 - розведення свійської птиці, 01.61 - допоміжна діяльність у рослинництві, 01.63 після урожайна діяльність.
В користуванні Товариства на умовах оренди перебувають земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які розташовані на територіях Сахновщинської ОТГ, Кегичівської ОТГ, Красноградської ОТГ, загальною площею: 2269,3307 га ріллі. Для здійснення сільськогосподарської діяльності та обробітку земель позивач має в наявності сільськогосподарську техніку: трактори, комбайни та обладнання до них, а саме сівалки, борони, культиватори, оприскувачі та жатки, вантажні та легкові автомобілі.
Для зберігання с/г продукції має у власності складські приміщення, а саме: критий тік, будівлі складів, загальною площею близько 3000 кв.м, будівлю для ремонту техніки (СТОТ) загальною площею 1445,1 м2, сушарка безперервної дії, норія, ЗАВ, а також укладає договори про надання послуг з іншими підприємствами. Середньооблікова кількість працівників станом на 01.04.2023 року складає 35 чол.
У межах здійснення господарської діяльності 06.04.2023 року між позивачем та ТОВ «Енергетик Дніпро» укладено договір поставки № С7БВ/06/04-6 (далі - договір), за умовами якого ТОВ Агрофірма «Союзагро» зобов`язувалась поставити на користь ТОВ «Енергетик Дніпро» насіння соняшника 2022 р. в кількості 500.00 т ( +/-5%). за ціною 1500.00 грн. за тонну з ПДВ, на загальну вартість 7750000,00 гри. в т.ч. ПДВ- 14%-951754.39 грн. Згідно п. 4 специфікації до вищезазначеного договору поставки розрахунки за товар здійснюються на наступних умовах: 86% вартості партії Товару - передплата протягом (трьох) банківських днів з моменту підписання сторонами специфікації; залишок вартості поставленої партії Товару - протягом 3 (трьох) банківських днів після настання наступних обставин у їх сукупності: реєстрації Постачальником податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних; отримання Покупцем від Постачальника зареєстрованих податкових накладних і належним чином оформлених первинних документів на поставлений Товар (оригінали з підписом та печаткою Постачальника, та сертифікат якості на Товар).
Згідно умов договору поставки формування ціни здійснювалося згідно якісних показників соняшнику по кожній відвантаженій машині, за угодою сторін.
На виконання умов договору поставки ТОВ «Енергетик Дніпро» перерахувало 10.04.2023 року ТОВ Агрофірма «Союзагро» частину передплати в сумі 3332500,00 гривень та 10.04.2023 р. позивачем відвантажено насіння соняшникове 2022 р., що підтверджується видатковими накладними та товарно-транспортними накладними.
Позивачем по факту першої події (оплата та відвантаження товару): в кількості 26,32 т за ціною 15450,00 грн. з ПДВ, на суму поставки 406643,95 грн. сформована податкова накладна №40 від 10.04.2023; в кількості 25,24 т. за ціною 15400,00 грн. з ПДВ, на суму поставки 388 695,94 грн. була сформована податкова накладна №41 від 10.04.2023; в кількості 23,78 т. за ціною 15475,00 грн. з ПДВ, на суму поставки 367995,47 грн. була сформована податкова накладна №42 від 10.04.2023; в кількості 73,46 т. за ціною 15500,00 грн. з ПДВ, на суму поставки 2169164,64 грн. сформована податкова накладна №43 від 10.04.2023
Вказані податкові накладні відправлено засобами телекомунікаційного зв`язку на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до квитанції від 17.04.2023 року щодо податкової накладної №40, квитанції від 17.04.2023 року щодо податкової накладної №41, квитанції від 17.04.2023 щодо податкової накладної №42, квитанції від 17.04.2023 року щодо податкової накладної №43, документи Державною податковою службою прийняті, але реєстрація у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена на підставі п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України, а саме обсяг постачання товару/послуги 1206, дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
26.04.2023 ТОВ Агрофірма «Союзагро» направлено податковому органу пояснення та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено про підтвердження реальності здійснення господарських операцій стосовно податкових накладних № 40, 41, 42, 43 про що свідчить повідомлення № 1: договір поставки №С/БВ/06/04-6 від 06.04.2023;
рахунок на оплату №32 від 07.04.2023; видаткова накладна № 36 від 10.04.2023 товарно-транспортна накладна №25 від 10.04.2023; видаткова накладна № 37 від 10.04.2023; товарно-транспортна накладна №24 від 10.04.2023; видаткова накладна № 38 від 10.04.2023; товарно-транспортна накладна №23 від 10.04.2023; видаткова накладна № 35 від 10.04.2023 р.; товарно-транспортна накладна №20, №21, №22 від 10.04.2023; банківська виписка за 10.04.2023; ОСВ рахунку 361 за квітень 2023; ОСВ рахунку 271 від 31.03.2023; інвентаризаційний опис від 31.03.2023; видаткова накладна на насіння, ТТН. свідоцтва від 23.03.2022; Договір купівлі-продажу насіння 22-03/19/2022 від 22.03.2022; Платіжне доручення на насіння 24 від 15.06.2022; Видаткова накладна пальне та платіжка від 29.04.2022; ліцензія на право зберігання пального; акти на посів соняшника (25 с.) від 06.05.2022; Договір купівлі-продажу ЗЗР 22 НХ 030 ХАСО від 11.11.2021; Видаткова накладна (ЗЗР) та ТТН №АІ000000106, №АІ25549 від 13.01.2022; Видаткова накладна (ЗЗР) та ТТН №АІ000001663, №АІ26469 від 21.02.2022; Акти про використання ЗЗР (25 с) від 04.05.2022; Акт огляду посівів від 06.06.2022; Акт оприбуткування поточних біологічних активів (соняшник); 20-ОПП; Договір купівлі-продажу складського приміщення та технічний паспорт; наряд на навантаження соняшника №47 від 10.04.2023; Звіт про посівні площі (4сг) Кегичівська ОТГ за 2022 р.; Звіт про посівні площі (4сг) Наталинська ОТГ за 2022 р.; Звіт про посівні площі (4сг) Сахновщинська ОТГ за 2022 р.; 29-сг. Звіт про площі та валові збори врожаю сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду Кегичівська ОТГ за 2022 р.; 29-сг. Звіт про площі та валові збори врожаю сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду Наталинська ОТГ за 2022 р.; 29-сг. Звіт про площі та валові збори врожаю сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду Сахновщинська ОТГ за 2022 р.; Податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи за 2022 р.
Зазначено, що насіння соняшнику, яке є предметом договору поставки № С/БВ/06/04-6 від 06.04.2023 р. між ТОВ Агрофірма «Союзагро» та ТОВ «Енергетик Дніпро», вирощено товариством в 2022 р. на земельних ділянках, які перебувають у його користуванні, що вбачається зокрема зі статистичної звітності товариства «Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 року» (форма 4-сг), «Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2022 році» (форма 29 сг).
Посівний матеріал - насіння соняшника було придбано згідно договору купівлі-продажу №22-03/19/2022 від 22.03.2022 р з ПП «ЯВІР-ХЛІБ» (код ЄДРПОУ 40707004). Товар було отримано по видаткових накладних № 01/03 від 23.03.2022 р. на суму 3044609,47 згідно ТТН № 01/23 від 23.03.2022 р. Вирощена та зібрана сільськогосподарська продукція (соняшник урожаю 2022 року) Товариства зберігалась на власному токовому господарстві, в одному із складів.
На час укладання даного договору поставки залишки соняшнику в товаристві складали - 1991,05т, що підтверджується інвентаризаційним описом на 31.03.2023 р.
За результатами розгляду наданих документів підприємством отримано Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної по податкових накладних № 40, 41, 42, 43 від 10.04.2023 , де запропоновано надати на підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних: - документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності).
Товариство засобами телекомунікаційного зв`язку направило Повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкових повідомлень з доданням аналізу показників на весь об`єм поставки соняшника (окремо по автомобілям) на розгляд додаткових документів для прийняття рішення, а саме: «Реєстр приймання сировини (соняшника)» з всіма показниками якості продукції, вагою, цінами.
12.05.2023 року комісією ГУ ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН були винесені: рішення № 8797222/30142214 про відмову в реєстрації податкової накладної № 40; рішення № 8797221/ 30142214 про відмову в реєстрації податкової накладної № 41; рішення №8797220/ 30142214 про відмову в реєстрації податкової накладної № 42; рішення № 8797219/ 30142214 про відмову в реєстрації податкової накладної № 43.
Підставою для таких рішень зазначено: ненадання/часткове ненадання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку.
Не погодившись з означеними рішеннями підприємство оскаржило їх в адміністративному порядку та комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийняті рішення про залишення скарг без задоволення та залишення цих рішень про відому у реєстрації податкових накладних № 40, 41,42, 43 від 10.04.2023 в ЄДРП без змін. Підставою для вчинення відмови контролюючим органом обрані мотиви ненадання платником податку копії первинних документів щодо постачання/придбання товарі/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Перевіряючи оскаржувані рішення відповідача на відповідність положенням ч.2 ст.2 КАС України, суд зазначає наступне.
Податковий кодекс України є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Згідно підпунктів "а", "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладната/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).
Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 №520 (далі по тексту - Порядок №520).
Відповідно до пунктів 2-7, 9, 11 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Аналізуючи вище зазначені положення суд зазначає, що законодавець визначив два етапи реєстрації податкових накладних: перший це зупинення реєстрації податкової накладної який є проміжним перед прийняттями рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та другий, це сам етап прийняття рішення податковим органом.
Виходячи зі змісту вказаних норм, суд приходить до висновку, що рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної приймається за результатами оцінки наданих підприємством документів.
Суд зазначає, що відповідно до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій товариства є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи складаються під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкуванню оброблення даних на підставі первинних документів складаються зведені облікові документи товариства.
Суд зазначає, що вказані первинні документи та пояснення стосовно здійсненої господарської операції позивачем надано до контролюючого органу, що підтверджується матеріалами справи та не заперечується сторонами по справі.
Доказів наявності ознак фіктивності в діяльності контрагенту позивача, нікчемності або недійсності угод укладених позивачем з вказаним контрагентом або відсутності реального характеру цієї операції матеріали справи не містять, а відповідачем таких доказів до суду не надано.
Згідно з правовими висновками постанови Верховного Суду від 02.07.2019р. по справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19) загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Суд зауважує, що в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено переліку документів, які потрібно надати позивачу до контролюючого органу, які б були достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Продовжуючи розгляд справи, суд зазначає, що Верховний Суд у постанові від 23.05.2023 по справі №500/770/21 звернув увагу на те, що у випадку загальної вказівки щодо необхідності подати документи у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний саме в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття необґрунтованого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Вживання податковим органом загального посилання на пункт 1 Критеріїв, без наведення відповідної підстави і розрахованих показників за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Крім того, суд враховує позицію Верховного Суду в постанові від 07.12.2022 року по справі № 500/2237/20, в якій зазначено, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.
Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Відповідно до ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачі, як суб`єкти владних повноважень не довели правомірності прийнятих ними рішень.
Відтак, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12.05.2023 № 8797222/30142214 , №8797221/30142214 , №8797220/30142214 ,№8797219/30142214 є необґрунтованим, оскільки платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарської операції за податковою накладною, у реєстрації якої відмовлено, а тому є таким, що підлягає скасуванню.
Продовжуючи розгляд справи, суд зазначає, що за приписами п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ № 1246 від 29.10.2010 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
У першому та третьому випадках податкова накладна, реєстрацію якої в ЄРПН зупинено, реєструється у день прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної або неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної. У другому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в ЄРПН було зупинено, реєструється у день набрання законної сили саме рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної, при цьому датою реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні або день набрання законної сили рішенням суду.
Таким чином, нормами ПК України та Порядку чітко визначено настання такої події, як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної та можливості зазначення дати її реєстрації.
Враховуючи викладене, суд для ефективного захисту прав позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №40 від 10.042023 (а не 12.05.2023, як зазначено у позовній заяві), № 41 від 10.04.2023 , № 42 від 10.04.2023, № 43 від 10.04.2023 (а не 10.05.2023, як зазначено у позовній заяві).
При розв`язанні спору, суд зважаючи на практику Європейського суду з прав людини щодо застосування ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі за текстом - Конвенція; рішення від 21.01.1999р. у справі "Гарсія Руїз проти Іспанії", від 22.02.2007р. у справі "Красуля проти Росії", від 05.05.2011р. у справі "Ільяді проти Росії", від 28.10.2010р. у справі "Трофимчук проти України", від 09.12.1994р. у справі "Хіро Балані проти Іспанії", від 01.07.2003р. у справі "Суомінен проти Фінляндії", від 07.06.2008р. у справі "Мелтекс ЛТД (MELTEX LTD) та Месроп Мовсесян (MESROP MOVSESYAN) проти Вірменії"), надав оцінку усім юридично значимим факторам та нормам закону, котрі здатні вплинути на правильне вирішення спору; дослухався до сформульованих та здатних вплинути на результат вирішення спору аргументів сторін; виклав власні висновки та міркування як з приводу тлумачення належних норм права, так і з приводу усіх слушних доводів поданих учасниками спору процесуальних документів.
Оцінивши добуті по справі докази в їх сукупності за правилами ст.ст.72-77, 90, 210 КАС України, суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Судові витрати підлягають розподілу в порядку, визначеному ст.139 КАС України
Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295, 296 КАС України, суд
вирішив:
Адміністративний позов задовольнити частково
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8797222/30142214 від 12.05.2023 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 40 від 10.04.2023, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма «Союзагро».
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма «Союзагро» податкову накладну № 40 від 10.04.2023 датою її подання на реєстрацію;
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8797221/30142214 від 12.05.2023 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 41 від 10.04.2023, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма «Союзагро».
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма «Союзагро» податкову накладну № 41 від 10.04.2023 датою її подання на реєстрацію;
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8797220/30142214 від 12.05.2023 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 42 від 10.04.2023, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма «Союзагро».
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма «Союзагро» податкову накладну № 42 від 10.04.2023 датою її подання на реєстрацію;
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8797219/30142214 від 12.05.2023 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 43 від 10.04.2023, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма «Союзагро».
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма «Союзагро» податкову накладну № 43 від 10.04.2023 датою її подання на реєстрацію;
В іншій частині вимог відмовити.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірми Союзагроза рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПСУ у Харківській області судовий збір у сумі 5368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) грн 00 коп
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірми Союзагро за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України судовий збір у сумі 5368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) грн 00 коп
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Зоркіна Ю.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2023 |
Оприлюднено | 15.12.2023 |
Номер документу | 115625647 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Зоркіна Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні