ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 грудня 2023 року справа №200/15803/21
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача Геращенка І.В., суддів Блохіна А.А., Казначеєва Е.Г.,
секретар судового засідання - Кобець О.А.
за участю: представника позивача - Сокольської О.О.
представника відповідачів - Помалюк І.В.
розглянув у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 28 червня 2023 року у справі № 200/15803/21 (головуючий І інстанції Тарасенко І.М. ) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Грін Трейд Оіл» до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю «Грін Трейд Оіл» (далі ТОВ «Грін Трейд Оіл», позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області (далі ГУДПС у Донецькій області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач 2), в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.10.2021 року № 3259884/43522647, від 20.10.2021 року № 3259883/43522647, від 25.10.2021 року № 3277400/43522647;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних: податкову № 18 від 13.09.2021 року датою її фактичного подання товариством з обмеженою відповідальністю «Грін Трейд Оіл» - 27.09.2021 року, податкову накладну № 21 від 14.09.2021 року датою її фактичного подання ТОВ «Грін Трейд Оіл» - 27.09.2021 року, податкову накладну № 15 від 07.10.2021 року датою її фактичного подання ТОВ «Грін Трейд Оіл» - 12.10.2021 року.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 28.06.2023 року позов задоволений:
- визнано протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.10.2021 року № 3259884/43522647, від 20.10.2021 року № 3259883/43522647, від 25.10.2021 року № 3277400/43522647;
- зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних: податкову № 18 від 13.09.2021 року датою її фактичного подання ТОВ «Грін Трейд Оіл» - 27.09.2021 року; податкову накладну № 21 від 14.09.2021 року датою її фактичного подання ТОВ «Грін Трейд Оіл» - 27.09.2021 року та податкову накладну № 15 від 07.10.2021 року датою її фактичного подання ТОВ «Грін Трейд Оіл» - 12.10.2021 року.
Відповідач 1 не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та відмовити у задоволенні позову, через неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, порушення норм матеріального, процесуального права. Вважає правомірними спірні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, оскільки позивачем не надано документи, визначенні п. 5 Порядку № 520.
Представником позивача подано відзив на апеляційну скаргу, в якому просив відмовити у її задоволенні.
Представник відповідачів в судовому засіданні підтримав доводи апеляційної скарги, проти чого заперечував представник позивача.
Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, пояснення сторін, вивчив доводи апеляційної скарги, відзиву, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.
Позивач - ТОВ «Грін Трейд Оіл» є юридичною особою, включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (код ЄДРПОУ 43522647, юридична адреса: 84313, Донецька область, м. Краматорськ, проспект Миру, 2). Основним видом діяльності якого за КВЕД є: 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту, інші види діяльності: 46.77 Оптова торгівля відходами та брухтом; 46.76 Оптова торгівля іншими проміжними продуктами; 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами; 46.74 Оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткованням і приладдям до нього; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 46.72 Оптова торгівля металами та металевими рудами; 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 63.99 Надання інших інформаційних послуг, н.в.і.у.
10 березня 2021 року ТОВ «Грін Трейд Оіл» (постачальник) уклало з ТОВ «Торговий дім Славснаб» (покупець) договір поставки нафтопродуктів № ССн-03/21-99-дт за умовами якого постачальник зобов`язується передати в погоджені строки, а покупець прийняти і оплатити на умовах, викладених в договорі, нафтопродукти, іменовані далі за текстом «Товар», найменування, кількість, ціна яких вказується в Специфікаціях, які є невід`ємною частиною цього договору та накладних документах та Товар, які оформлюються на кожну окрему партію товару (а.с. 15-18).
Специфікацією № РН-0000463 від 10 вересня 2021 року до вищевказаного договору, сторони затвердили характеристики, кількість, номенклатуру та загальну вартість партії товару, що поставляється, та угодили, що постачання відбудеться за адресою Донецька область, Мангушський район, с. Покровське, вул. Цегляна, 1, 13 вересня 2021 року за рахунок продавця (а.с. 19).
На підставі видатної накладної № РН-0000463 від 13 вересня 2021 року постачальник в особі директора ТОВ «Гірн Трейд Оіл» Уварова М.С. передав, а покупець в особі Мірошниченка О.М. за довіреністю від 01.09.2021 року прийняв оливу альтернативну БІО-5А у кількості 24000 л. на суму 612000,00 грн. (а.с. 20).
За результатами зазначеної господарської діяльності, ТОВ «Грін Трейд Оіл» було складено податкову накладну № 18 від 13.09.2021 року (а.с. 21).
27 вересня 2021 року через свій електронний кабінет позивач отримав квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної № 18 від 13.09.2021 року, в якій було зазначено: «Документ прийнято. Реєстраця зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 13.09.2021 № 18 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1518, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник 0=4099%, Р=0» (а.с. 23).
Позивачем податковому органу були надані письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній № 18 від 13.09.2021 року, для розгляду питання комісією регіонального рівня рішення про реєстрації податкової накладної в ЄРПН (а.с. 24-28).
Як вбачається з матеріалів справи, заявкою від 11 серпня 2021 року з метою реалізації договору № ССн-03/21-99-дт від 10.03.2021 року, покупець просив продавця провести поставку: 1) Оливи альтернативної БІО 5-А протягом 13-15 вересня 2021 року в кількості 20000-24000 літрів за ціною не вище 26,00 грн. з ПДВ за літр за адресою: Донецька обл., Мангушський р-н,с. Покровське, вул. Цегляна, 1. Транспортні послуги за рахунок продавця; 2) Оливи альтернативної БІО 5-Б протягом 13-15 вересня 2021 року в кількості 20000-24000 літрів за ціною не вище 26,00 грн. з ПДВ за літр за адресою: Харківська обл., смт. Буди, вул. Шевченка, 50. Транспортні послуги за рахунок продавця.
11 серпня 2021 року та 25 серпня 2021 року ТОВ «Грін Трейд Оіл» виставив ТОВ «Торговий дім Славснаб» однакові за змістом рахунки- фактура на оплату.
На підставі видаткової накладної № РН-0000463 від 13 вересня 2021р. Постачальник в особі директора ТОВ «Грін Трейд Оіл» Уварова М.С. передав, а Покупець в особі Мірошнікова О.М. за довіреністю від 01.09.2021 року прийняв оливу альтернативну БІО-5А у кількості 24000 літрів на суму 612000,00 грн.
Транспортування товару здійснено 13 вересня 2021 року із пункту навантаження: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Я. Мудрого 8 до пункту розвантаження: Донецька обл., Мангушський р-н., с. Покровськ, вул. Цегляна, буд. 1, автомобілем DAF НОМЕР_1 із напівпричепом BURG перевізника ТОВ «Апек», який перевізник орендує у ПП «Адора», послуги за перевезення оплачені ТОВ «Грін Трейд Оіл».
14 вересня 2021 року Постачальник також виставив Покупцю рахунок-фактуру на оплату за змістом тотожній із вже виставленими рахунками-фактура від 11 серпня 2021 року та 25 серпня 2021 року.
15.09.2021 року ТОВ «Торговий дім Славснаб» перерахував ТОВ «Грін Трейд Оіл» 500000,00 грн. з призначенням платежу сплата за оливу, згідно рах. № СФ0000168 від 14.09.2021 року, дог № ССн-03/21-99-дт від 10.03.2021 року.
23.09.2021 року ТОВ «Торговий дім Славснаб» перерахував ТОВ «Грін Трейд Оіл» 147542,40 грн. з призначенням платежу сплата за оливу, згідно рах. № СФ0000148 від 25.08.2021 року, дог № ССн-03/21-99-дт від 10.03.2021 року.
Даний платіж включав доплату у сумі 112000,00 грн. за товар, поставлений згідно з видаткової накладної № РН-0000463 від 13 вересня 2021 року, а сума 35542,40 грн. оплата за товар, поставлений за іншою видатковою накладною.
В підтвердження реальності господарської операції, ТОВ «Грін Трейд Оіл» надало до своїх пояснень наступні документи: ксерокопія Договору поставки нафтопродуктів № ССн-03/21-99-дт від 10.03.2021 року; ксерокопія заявки від 11 серпня 2021 року; Ксерокопії рахунків-фактури від 11 серпня 2021 року та 25 серпня 2021 року; ксерокопія специфікації від 10 вересня № РН-0000463 до Договору № ССн-03/21- 99-дт від 10 березня 2021 року; ксерокопія видаткової накладної № РН-0000463 від 13 вересня 2021 року; ксерокопія довіреності від 01.09.2021 року; копія ТТН № ГТ-0000458 від 13.09.2021 року; копія заявки від 10.09.2021 року; копія рахунка-фактури від 13.09.2021 року; копія акта здачі-приймання робіт (надання послуг) від 13.09.2021 року; копія договору про надання послуг перевезення вантажів автомобільним транспортом № 10/05-20 від 05.05.2020 року; копія договору оренди транспортного засобу з екіпажом (водієм) № 18/09 від 20.09.2019 року; копія банківської виписки за 30.09.2021 року; ксерокопія рахунку-фактури від 14.09.2021 року; ксерокопія банківської виписки за 15.09.2021 року; ксерокопія банківської виписки за 23.09.2021 року (а.с. 29-58).
Відповідачем також не заперечується факт надання вказаних документів до письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній № 18 від 13.09.2021 року.
Комісією ГУ ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № 3259884/43522647 від 20.10.2021 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 18 від 13.09.2021 року у ЄРПН. Причина відмови - ненадання платником податків копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі, рахунків фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (а.с. 59-60).
25 серпня 2021 року ТОВ «Грін Трейд Оіл» (постачальник) уклало із ТОВ «Імперія Хім» (покупець) договір поставки нафтопродуктів № 250821-00001 за умовами якого Постачальник зобов`язується передати в погоджені строки, а Покупець прийняти та оплатити на умовах, викладених в договорі, нафтопродукти, іменовані далі за текстом - «Товар», найменування, кількість, ціна яких вказується в Специфікаціях, які є невід`ємною частиною цього Договору та накладних документах на Товар, які оформлюються на кожну окрему партію Товару (а.с. 61-63).
Специфікацією від 10.09.2021 року до Договору № 250821-00001 від 25.08.2021 року, сторони затвердили характеристики, кількість, номенклатуру й загальну вартість партії Товару, що поставляється та визначили, що 14 вересня 2021 року постачання відбудеться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Базова, 3-а, транспортні послуги за рахунок покупця (а.с. 64).
На підставі видаткової накладної № РН-0000465 від 14 вересня 2021 року постачальник в особі директора ТОВ «Грін Трейд Оіл» Уварова М.С. передав, а покупець в особі директора ТОВ «Імперія Хім» Глумова Я.М. прийняв оливу альтернативну БІО-5А у кількості 9260 кг. на загальну суму 277800,00 грн. (а.с. 65).
За результатами зазначеної господарської операції ТОВ «Грін Трейд Оіл» було складено податкову накладну № 21 від 14.09.2021 року (а.с. 66-67).
27 вересня 2021 року через свій електронний кабінет позивач отримав квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної № 21 від 14.09.2021 року, в якій було зазначено: «Документ прийнято. Реєстраця зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 14.09.2021 № 21 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1518, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник 0=4099%, Р=0» (а.с. 68).
Позивачем податковому органу були надані письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній № 21 від 14.09.2021 року, для розгляду питання комісією регіонального рівня рішення про реєстрації податкової накладної в ЄРПН (а.с. 70).
Заявкою від 10 вересня 2021 року, з метою реалізації договору № 250821-00001 від 25.08.2021 року, ТОВ «Імперія Хім» просив ТОВ «Грін Трейд Оіл» провести поставку оливи альтернативної БІО 5-А протягом 13-15 вересня 2021 року, в кількості 9000 кг 10000 кг за ціною не вище 31,00 грн. з ПДВ за кілограм за адресою: м. Запоріжжя, вул. Базова, 3-а. Транспортні послуги за рахунок покупця.
14 вересня 2021 року ТОВ «Грін Трейд Оіл» виставив ТОВ «Імперія Хім» рахунок-фактуру на оплату.
Транспортування товару здійснено 14 вересня 2021 року із пункту навантаження: Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Я. Мудрого, 8 до пункту розвантаження: м. Запоріжжя, вул. Базова, 3, автомобілем Ford Kargo НОМЕР_2 .
15 вересня 2021 року ТОВ «Імперія Хім» перерахувало ТОВ «Грін Трейд Оіл» 277800,00 грн., з призначенням платежу згідно рахунку фактури № СФ0000167 від 14.09.2021 року.
В підтвердження реальності господарської операції, ТОВ «Грін Трейд Оіл» надало до своїх пояснень податковому органу наступні документи: ксерокопія договору поставки нафтопродуктів № 250821-00001 від 25.08.2021 року; ксерокопія заявки від 10 вересня 2021 року; ксерокопія рахунку-фактури від 14 вересня 2021 року; ксерокопія специфікації від 10.09.2021 року до договору № 250821-00001 від 25.08.2021 року; ксерокопія видаткової накладної № РН-0000465 від 14 вересня 2021 року; ксерокопія ТТН № 0000465 від 14.09.2021 року; ксерокопія банківської виписки за 15.09.2021 року (а.с. 73-81).
Відповідачем також не заперечується факт надання вказаних документів до письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній № 21 від 14.09.2021 року.
Комісією ГУ ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 20.10.2021 року № 3259883/43522647 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, якими відмовлено у реєстрації податкової накладної № 21 від 14.09.2021 року у ЄРПН. Причина відмови - ненадання платником податків копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі, рахунків фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (а.с. 82-83).
На виконання зобов`язань ТОВ «Грін Трейд Оіл» (Постачальник) перед ТОВ «Імперія Хім» (Покупець) за вищевказаним Договором поставки нафтопродуктів № 250821-00001 від 25 серпня 2021 року, на підставі видаткової накладної № РН-0000560 від 07.10.2021 року, ТОВ «Грін Трейд Оіл» в особі директора ТОВ «Грін Трейд Оіл» Уварова М.С. передав, а ТОВ «Імперія Хім» в особі директора ТОВ «Імперія Хім» Глумова Я.М. прийняв оливу альтернативну БІО-5А у кількості 12730 кг. на загальну суму 483790,00 грн. (а.с. 84).
За результатами зазначеної господарської операції ТОВ «Грін Трейд Оіл» було складено податкову накладну № 15 від 07.10.2021 року (а.с. 85).
12 жовтня 2021 року через свій електронний кабінет позивач отримав квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної № 15 від 07.10.2021 року, в якій було зазначено: «Документ прийнято. Реєстраця зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 07.10.2021 № 15 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1518, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник 0=4293%, Р=0» (а.с. 87).
Позивачем податковому органу були надані письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній № 15 від 07.10.2021 року, для розгляду питання комісією регіонального рівня рішення про реєстрації податкової накладної в ЄРПН (а.с. 88-91).
Заявкою від 5 жовтня 2021 року, з метою реалізації договору № 250821-00001 від 25.08.2021 року, ТОВ «Імперія Хім» просив ТОВ «Грін Трейд Оіл» провести поставку оливи альтернативної БІО 5-А протягом 6 - 7 жовтня 2021 року в кількості 12000 кг 13000 кг за ціною не вище 39,00 грн. з ПДВ за кілограм за адресою: м. Запоріжжя, вул. Базова, 3-а. Транспортні послуги за рахунок покупця.
7 жовтня 2021 року постачальник виставив покупцю рахунок-фактуру на оплату.
Специфікацією від 05.10.2021 року до договору № 250821-00001 від 25.08.2021 року, сторони затвердили характеристики, кількість, номенклатуру й загальну вартість партії товару, що поставляється та визначили, що 7 жовтня 2021 року постачання відбудеться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Базова, 3-а, транспортні послуги за рахунок покупця.
На підставі видаткової накладної № РН-0000560 від 7 жовтня 2021 року, Постачальник в особі директора ТОВ «Грін Трейд Оіл» Уварова М.С. передав, а Покупець в особі директора ТОВ «Імперія Хім» Глумова Я.М. прийняв оливу альтернативну БІО-5А у кількості 12730 кг на загальну суму 483790,92 грн.
Транспортування товару здійснено 7 жовтня 2021 року із пункту навантаження: Донецька обл., м. Слов`янськ. вул. Я. Мудрого, 8 до пункту розвантаження: м. Запоріжжя, вул. Базова, буд. З, автомобілем DAF НОМЕР_1 із напівпричепом BURG перевізника ТОВ «Апек», який перевізник орендує у ПП «Адора», послуги за перевезення оплачені ТОВ «Імперія Хім».
В підтвердження реальності господарської операції, ТОВ «Грін Трейд Оіл» надало до своїх пояснень податковому органу наступні документи: ксерокопія договору поставки нафтопродуктів № 250821-00001 від 25.08.2021 року; ксерокопія заявки від 05.10.2021 року; ксерокопія рахунку-фактури від 07.10.2021 року; ксерокопія специфікації від 05.10.2021 року до Договору № 250821-00001 від 25.08.2021 року; ксерокопія видаткової накладної № РН-0000560 від 07.10.2021 року; ксерокопія ТТН № 560 від 07.10.2021 року (а.с. 92-99).
Відповідачем також не заперечується факт надання вказаних документів до письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній № 15 від 07.10.2021 року.
Комісією ГУ ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 25.10.2021 року № 3277400/43522647 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, якими відмовлено у реєстрації податкової накладної № 15 від 07.10.2021 року у ЄРПН. Підстава: ненадання платником податків копій документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (а.с. 100-101).
За п. 185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування є, зокрема, операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Згідно п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; дата відвантаження товарів.
Згідно п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
За п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Кабінетом Міністрів України прийнята постанова від 11.12.2019 року № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», якою було затверджено, зокрема, Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).
Згідно п. 7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
За п. 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно п. 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
За п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (який є Додатком 3 до Порядку № 1165) відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/ послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за № 1245/34216) затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).
За п. 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Отже, положення Порядку № 520 носять рекомендаційний характер та спрямовані на те, щоб платник податків міг самостійно визначити перелік документів, який надасть комісії регіонального рівня для розгляду питання реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено.
Згідно п. 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
За п. 13 Порядку № 520 рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Підставою відмови у реєстрації податкових накладних № 18 від 13.09.2021 року, № 21 від 14.09.2021 року, № 15 від 07.10.2021 року визначено ненадання копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі, рахунків фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (накладна № 18 від 13.09.2021 року та № 21 від 14.09.2021 року); договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (накладна № 15 від 07.10.2021 року).
У спірних рішеннях податковим органом не заповнені рядки «додаткова інформація», у яких мають зазначатися відсутні та/або невірно складені документи.
ТОВ «Грін Трейд Оіл» отримано квитанції від 27.09.2021 року, від 12.10.2021 року, які містили пропозицію надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних № 18 від 13.09.2021 року, № 21 від 14.09.2021 року, № 15 від 07.10.2021 року, проте, вони не містили переліку конкретних документів, які для цього необхідні.
Верховний суд в постановах від 02.04.2019 року у справі № 822/1878/18, від 04.08.2021 року у справі № 0840/4088/18 неодноразово наголошував на тому, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.
Крім того, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків, тоді як вживання контролюючим органом загального посилання на відповідний пункт Критеріїв ризиковості платника податку, без наведення відповідного положення, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження прав платника податків. Таким чином, якщо таке рішення контролюючого органу не містить та/або відповідним контролюючим органом чітко не вказано якому саме критерію ризикованості платника податку відповідав такий платник, а також не зазначено документів, яких платником податків не було подано контролюючому органу на підтвердження реальності господарських операцій, то таке рішення контролюючого органу є прийнятим не у відповідності до вимог чинного податкового законодавства.
За правовим висновком Верховного суду в постанові від 03.11.2021 року у справі № 360/2460/20 невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості, вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.
Норми п. 11 Порядку № 1165 містять вимогу про те, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку та конкретну підставу для відмови у реєстрації податкової накладної.
За зімстом квитанцій від 27.09.2021 року та 12.10.2021 року про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, відомості про необхідність надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних № 18 від 13.09.2021 року, № 21 від 14.09.2021 року та № 15 від 07.20.2021 року в ЄРПН чи про відмову в їх реєстрації, є неконкретизованими. Контролюючим органом взагалі не було вказано, які саме документи має подати позивач.
Враховуючи норми Порядку № 520 та зважаючи на те, що ТОВ «Грін Трейд Оіл» в праві самостійно визначити перелік документів, достатній для підтвердження реальності господарських операцій, за результатами яких товариством було складено спірні податкові накладні, у податкового органу відсутні підстави стверджувати про невиконання платником податків обов`язку надати конкретні документи.
За таких обставин, контролюючий орган зобов`язаний був здійснити правовий аналіз наданих ТОВ «Грін Трейд Оіл» документів на предмет їх правильного складання та достатності для усунення ризиків, у зв`язку з якими реєстрація податкових накладних була зупинена.
Крім того, відповідачами не наведено достатнього обґрунтування підстав неврахування наданих позивачем до контролюючого органу документів, а викладені у відзиві на позов доводи щодо ненадання позивачем певних документів не можуть бути прийняті судом до уваги, оскільки ненадання позивачем контролюючому органу вказаного відповідачами у відзиві на позов переліку документів не було зазначено в якості підстави для зупинення реєстрації або відмови у реєстрації спірної податкової накладної ані у квитанціях, ані в оскаржуваних рішеннях Комісії.
Таким чином відповідачами, відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, не доведено правомірність прийняття спірних рішень Комісії від 20.10.2021 року № 3259884/43522647, від 20.10.2021 року № 3259883/43522647, від 25.10.2021 року № 3277400/43522647.
Враховуючи викладене, апеляційний суд погоджує висновок суду першої інстанції про визнання протиправними та скасування рішень комісії Головного управління ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.10.2021 року № 3259884/43522647, від 20.10.2021 року № 3259883/43522647, від 25.10.2021 року № 3277400/43522647.
Щодо позовних вимог ТОВ «Грін Трейд Оіл» про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних: податкову № 18 від 13.09.2021 року датою її фактичного подання товариством з обмеженою відповідальністю «Грін Трейд Оіл» 27.09.2021 року; податкову накладну № 21 від 14.09.2021 року датою її фактичного подання ТОВ «Грін Трейд Оіл» 27.09.2021 року та податкову накладну № 15 від 07.10.2021 року датою її фактичного подання товариством з обмеженою відповідальністю «Грін Трейд Оіл» 12.10.2021 року.
За п. 13 Порядку № 520 рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
За п. 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання, зокрема, однієї з таких подій: набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
Згідно п. 20 Порядку № 1246 внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних тих податкових накладних, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України, а днем реєстрації податкових накладних може бути день, вказаний у рішенні суду.
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Враховуючи скасування рішень комісії Головного управління ДПС у Донецькій області про відмову в реєстрації податкової накладної від 20.10.2021 року № 3259884/43522647, від 20.10.2021 року № 3259883/43522647, від 25.10.2021 року № 3277400/43522647, апеляційний суд погоджує висновок суду першої інстацнії про задоволення похідних вимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних: податкову № 18 від 13.09.2021 року; податкову накладну № 21 від 14.09.2021 року, податкову накладну № 15 від 07.10.2021 року датами їх фактичного подання ТОВ «Грін Трейд Оіл».
Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції рішення прийнято з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, внаслідок чого підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду відсутні.
Керуючись ст.ст. 195, 250, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області - залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 28 червня 2023 року у справі № 200/15803/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Грін Трейд Оіл» до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - залишити без змін.
Повний текст постанови складений 13 грудня 2023 року.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий І.В. Геращенко
Судді: А.А. Блохін
Е.Г. Казначеєв
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2023 |
Оприлюднено | 15.12.2023 |
Номер документу | 115627510 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні