ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 жовтня 2023 рокуСправа №160/19503/23
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді Ніколайчук С.В.
розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами у місті Дніпро адміністративну справу за позовом Павлоградської окружної прокуратури (вул.Світличної Ганни 64а, м. Павлоград, Дніпропетровська область, код ЄДРПОУ 0290993833) до відповідача-1: Богданівської сільської ради (вул. Українська, буд. 35А, с. Богданівка, Павлоградський район, Дніпропетровська область, 51464, код ЄДРПОУ 51464), відповідача-2: Богуславського ліцею Богданівської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області (вул. Центральна, 65, с. Богуслав, Павлоградський район, Дніпропетровська область, 51486, код ЄДРПОУ 26459552), третя особа: Виконавчий комітет Богданівської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області (вул. Українська, буд. 35А, с. Богданівка, Павлоградський район, Дніпропетровська область, 51464, код ЄДРПОУ 40210421) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії
УСТАНОВИВ:
03 серпня 2023 року Павлоградська окружна прокуратура звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просить
- визнати протиправною бездіяльність Богданівської сільської ради (адреса: 51464, Дніпропетровська область, Павлоградський район, с. Богданівка, вул. Жовтнева, 35-а, код ЄДРПОУ 04338865), Богуславського ліцею Богданівської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області (Богуславський ліцей) (адреса: 51486, Дніпропетровська область, Павлоградський район, с. Богуслав, вул. Центральна, 65, код ЄДРПОУ 26459552) в частині невжиття заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту сховища №13571, що знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, Павлоградський район, с. Богуслав, вул. Центральна, 65, у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту»;
- зобов`язати Богданівську сільську раду (адреса: 51464, Дніпропетровська область, Павлоградський район, с. Богданівка, вул. Жовтнева, 35-а, код ЄДРПОУ 04338865), Богуславський ліцей Богданівської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області (Богуславський ліцей) (адреса: 51486, Дніпропетровська область, Павлоградський район, с. Богуслав, вул. Центральна, 65, код ЄДРПОУ 26459552) привести у стан готовності до використання за призначенням захисну споруду цивільного захисту №13571, що знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, Павлоградський район, с. Богуслав, вул. Центральна, 65, у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».
В обґрунтування позову позивач зазначив, що на балансі відповідача знаходиться захисна споруда цивільного захисту населення із обліковим № 13571 при перевірці стану готовності якої виявлено ряд порушень щодо її утримання та оцінено її як обмежено готове до використання за призначення, у зв`язку з чим винесено припис про усунення порушень вимог законодавства, вимоги якого не виконано.
Ухвалою від 07 серпня 2023 року суд відкрив провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання, за наявними у справі матеріалами.
У відповідності до п.3 ч.6ст.12 Кодексу адміністративного судочинства Українидана справа є справою незначної складності та згідно з ст. ст. 257, 262 Кодексу адміністративного України розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
У відповідності до п.3 ч.6 ст.12 КАС України дана справа є справою незначної складності та згідно з ст. ст. 257, 263 КАС України розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Згідно із ч. 2 ст. 257 Кодексу адміністративного судочинства України за правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.
Частиною другою статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України справи, визначені частиною першою цієї статті, суд розглядає у строк не більше тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі.
На виконання ухвали від 07 серпня 2023 року відповідач надав відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнав та просив суд відмовити в їх задоволенні. В обґрунтування правової позиції зазначив, що Павлоградською окружною прокуратурою встановлено, що на території Богданівської сільської ради знаходиться захисна споруда цивільного захисту - сховище №13571, що знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, Павлоградський район, с. Богуслав, вул. Центральна, 65.
Пунктом 1 рішення Богданівської сільської ради № 989-51/VІІ від 24.12.2019 «Про прийняття до власності Богданівської сільської територіальної громади Павлоградського району загальноосвітніх навчальних закладів та дошкільних навчальних закладів» змінено засновника з Павлоградської районної ради на Богданівську сільську раду, прийнявши зі спільної власності територіальних громад Павлоградського району до власності Богданівської сільської територіальної громади Павлоградського району заклади освіти.
У 2023 році від Відповідача -2 на адресу Позивача -1 надійшли звернення щодо участі у проведені комісійного огляду стану готовності захисної споруди цивільного захисту №13571 з метою виявлення недоліків та способів їх усунення.
За підсумками проведених комісійних оглядів у 2023 році, за участю фахівця Павлоградського районного управління ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області, складено акти оцінки стану готовності, де ступінь готовності захисної споруди № 13571 визначено - як обмежено готове до використання за призначенням.
Відповідно до паспорту та облікової картки, захисна споруд цивільного захисту №13571, яка знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, Павлоградський район, с. Богуслав, вул. вул. Центральна, 69 визначена як протирадіаційне укриття, призначення укриття у мирний час - овочесховище, а з урахуванням розташування укриття в підвальному приміщенні його можна віднести до найпростіших укритій.
На думку відповідача, позивач не встановивши всіх обставин справи, робить хибні висновки щодо невиконання обов`язків Відповідачем - 1 з належного утримання захисної споруди цивільного захисту, що не відповідає дійсним обставинам справи.
З аналізу актів оцінки стану готовності споруди, копії яких позивач надані до позовної заяви, можна встановити, що поступово укриття доводиться до стану готовності, що підтверджується і новим актом б/н від 17.08.2023 року, відповідно до якого відповідач 1 частково усунув недоліки встановлені актами оцінки стану готовності зазначеної захисної споруди від 24.01.2023 та 16.06.2023 та встановлено, що до повного приведення укриття до готовності в термін до 17.09.2023 року повинен виконати умови п.3 акту, а саме: встановити засоби для доступу осіб з інвалідністю, п. 9 - здійснити лабораторні дослідження якості питної води у баках, п. 11 встановити протипожежні двері в приміщені електрощитової.
Також відповідач не погоджується стосовно начебто порушення законних інтересів держави з боку відповідача 1 та не знайшов підтвердження його припущень щодо можливого порушення інтересів держави у спірних правовідносинах, які необхідно вирішувати у судовому порядку, а отже суб`єктної та об`єктивної складової для представництва інтересів держави в суді у позивача не було, але не зважаючи на цей факт позивач прийняв безпідставне рішення про представництво та захист інтересів держави в суді, про що ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області листом Позивача № 04/63- 3458вих-23 від 18.07.2023 (додаток до позовної заяви 39) повідомлено про наявність підстав для пред`явлення окружною прокуратурою цієї позовної заяви до суду.
29.08.2023 року на адресу суду надана відповідь на відзив, в якій позивач зазначив, що відповідач безпідставно посилається на те, що в термін до 17.09.2023 останній повинен виконати умови п.п. З, 9 та 11 акту оцінки стану готовності споруди цивільного захисту №13571 від 17.08.2023, як відсутність свідомої бездіяльності відповідача, оскільки відповідно до акту оцінки стану готовності від 12.07.2022, відповідачу вже надавався термін до 12.08.2022 для приведення у готовність до використання за призначенням стану захисну споруду, однак останній спірну споруду цивільного захисту до вказаного терміну у готовий до використання стан так і не привів. На сьогодні така споруда досі оцінюється як обмежно готова.
Дослідивши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
На території Богданівської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області знаходиться захисна споруда цивільного захисту сховище №13571, що знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, Павлоградський район, с. Богуслав, вул. Центральна, 65.
Пунктом 1 рішення Богданівської сільської ради №989-51/VII від 24.12.2019 «Про прийняття до власності Богданівської сільської територіальної громади Павлоградського району загальноосвітніх навчальних закладів та дошкільних навчальних закладів» змінено засновника з Павлоградської районної ради на Богданівську сільську раду, прийнявши зі спільної власності територіальних громад Павлоградського району до власності Богданівської сільської територіальної громади Павлоградського району заклади освіти.
Відповідно до переліку об`єктів передачі із вищезазначеного Додатку, до власності Богданівської сільської територіальної громади Павлоградського району під пунктом 1 передано будівлі та споруди, інше майно комунального закладу «Богуславська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів» за адресою: Дніпропетровська область, Павлоградський район, с. Богуслав, вул. Центральна, 65.
28.12.2019 складено акт прийому-передачі основних засобів по установі Богуславська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів.
Відповідно до пункту 10 вказаного акту прийому-передачі, Богданівська сільська об`єднана територіальна громада прийняла об`єкти та споруди по установі Богуславська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, зокрема, споруду цивільного захисту. З метою отримання інформації щодо, зокрема, технічного стану споруд цивільного захисту на території Богданівської сільської ради 14.04.2022 Павлоградська окружна прокуратура звернулась на адресу Богданівської сільської ради з листом №04/63- 1457вих-22.
Листом №2-14/394 від 19.04.2022 Богданівська сільська рада надала зведені відомості технічної інвентаризації захисних споруд, відповідно до яких станом на 24.12.2021 захисна споруда цивільного захисту сховище №13571 не придатне до використання за призначенням.
Павлоградська окружна прокуратура 15.04.2022 звернулась до Павлоградської районної військової адміністрації із листом №04/63-1459вих-22 щодо надання інформації про використання споруд цивільного захисту, розташованих на території Павлоградського району Дніпропетровської області.
Листом №211/0/529-22 від 21.04.2022 Павлоградська районна військова адміністрація надала перелік споруд цивільного захисту, розташованих на території Павлоградського району Дніпропетровської області, відповідно до якого під пунктом 26 зазначено сховище №13571 розташоване за адресою: Дніпропетровська область, Павлоградський район, с. Богуслав, вул. Центральна, 65. Балансоутримувачем зазначено комунальний заклад «Богуславський ліцей Богданівської сільської ради» (надалі Богуславський ліцей). Станом на 18.01.2022 сховище №13571 оцінювалось як не готове для використанням за призначенням.
07.03.2023 Павлоградська окружна прокуратура звернулась до Павлоградського районного управління ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області з листом №04/63-1180вих-23 про надання інформації щодо, зокрема, технічного стану споруди цивільного захисту сховища №13571.
Листом №493101-437/4931 від 14.03.2023 Павлоградське районне управління ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області надало копії актів перевірки вищевказаного сховища за 2020-2022 роки.
Відповідно до актів оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 02.03.2020, 15.02.2021 та 12.07.2022 сховище №13571 визнано неготовим для використання за призначенням стані.
31.03.2023 окружною прокуратурою на адресу ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області надіслано лист №04/63-1656вих-23 щодо надання інформації щодо власників та балансоутримувачів споруди цивільного захисту сховища №13571, його технічного стану та внесення зазначеної споруди до електронного реєстру споруд цивільної оборони.
ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області листом №4901-3417/4907 від 26.04.2023 повідомило окружну прокуратуру про те, що відповідно до Положення про Головне управління, затвердженого наказом Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 04.02.2013 №3 (у редакції наказу ДСНС України №661 від 12.11.2018), Головне управління веде електронний облік захисних споруд розташованих на території Дніпропетровської області.
Згідно із електронним обліком захисних споруд Дніпропетровської області за адресою: Дніпропетровська область, Павлоградський район, с. Богуслав, вул. Центральна, 65, обліковується споруда цивільного захисту № 13571, V групи, місткістю 100 чол., балансоутримувач - КЗ «Богуславський ліцей», згідно акту оцінки стану готовності від 24.01.2023 обмежено готове до використання за призначенням.
У 2023 році від балансоутримувача захисної споруди № 13571 надійшло звернення щодо участі у проведені комісійного огляду стану готовності захисної споруди цивільного захисту.
За підсумками проведеного комісійного огляду у 2023 році, за участю фахівця Павлоградського районного управління ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області, складено акт оцінки стану готовності, де ступінь готовності захисної споруди № 13571 визначено - як обмежено готове до використання за призначенням.
За результатами проведення заходів державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання Богуславським ліцеєм Богданівської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту 20.07.2021 вручено акт складений за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) № 80 та припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 75 від 23.07.2021. За порушення вимог законодавства, а саме не приведення захисної споруди до стану готовності, до адміністративної відповідальності притягнуто директора.
За результатами здійснення заходів державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання Богуславським ліцеєм Богданівської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту у 2021 році захисну споруду цивільного захисту № 13571 запропоновано привести у готовність до прийняття осіб, що укриваються.
У 2022 році та протягом січня - лютого 2023 року заходи державного нагляду (контролю) вказаного суб`єкта господарювання не проводились.
Листів від керівництва Богуславського ліцею Богданівської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області щодо усунення, або не усунення виявлених порушень в захисній споруді цивільного захисту № 13571, не надходило.
Також, 05.06.2023 Павлоградська окружна прокуратура з листом №04/63-2783вих-23 звернулась до Богуславського ліцею щодо надання інформації про технічний стан споруди цивільного захисту населення сховища №13571, яке розташоване за адресою: Дніпропетровська область, Павлоградський район, с. Богуслав, вул. Центральна, 65.
Богуславський ліцей листом №63/23 від 19.06.2023 повідомив, що відповідно до акту оцінки стану готовності зазначеної захисної споруди від 12.07.2022 зазначене сховище перебувало у неготовому до використання стані, але після вжитих заходів по усуненню недоліків та акту перевірки про стан готовності станом на 24.01.2023 захисна споруда оцінюється як обмежено готова.
З початку нового 2022-2023 навчального року виконані роботи по обладнанню укриття у Богуславському ліцеї. Укриття забезпечене протипожежними засобами.
Відповідно до актів оцінки стану готовності зазначеної захисної споруди від 24.01.2023 та 16.06.2023 укриття оцінюється як обмежено готове до використання за призначенням та встановлені такі недоліки:
- противибухові пристрої відсутні;
- протипилові фільтри відсутні;
- фільтри-поглиначі відсутні;
- герметичні клапани відсутні;
- клапани надмірного тиску відсутні;
- прилад для вимірювання підпору повітря відсутній;
- регенеративні патрони відсутні;
- покажчиків руху води немає;
- останні лабораторні дослідження якості питної води у баках відсутні;
- вигрібні ями відсутні;
- план захисної споруди із зазначенням пристроїв для сидіння і лежання та шляхів евакуації відсутній;
- план приведення захисної споруди у готовність відсутній;
- журнал експлуатації фільтровентиляційного обладнання відсутній;
- журнал результатів оглядів та контрольних перевірок фільтрів-поглиначів, фільтрів гопколітових, приладів регенерації та підпору повітря відсутній;
- формуляр фільтровентиляційних агрегатів відсутній;
- експлуатаційні схеми систем життєзабезпечення із зазначенням пристроїв для відключення відсутні;
- функціональні обов`язки особового складу формування з обслуговування захисної споруди відсутні;
- порядок дій особового складу формування з обслуговування захисної споруди під час приведення захисної споруди у готовність та використання захисної споруди за призначенням відсутній.
17.08.2023 року комісією у складі заступника сільського голови, начальника відділу освіти, культури молоді та спорту , начальника відділу з питань цивільного захисту, надзвичайних ситуацій , мобілізованої та військової роботи, головний інспектор відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Павлоградського РУ Головного управління ДСНС України в Дніпропетровській області, поліцейський офіцер громади сектору взаємодії з громадського відділу превенції Павлоградського районного відділу поліції, інспектор відділу спорту, культури, молоді та спорту проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання протирадіаційного укриття № 13571, розташованого за адресою: вул. Центральна 65, с. Богіслав, Павлоградський район, комунальної власності, що належить Богданівській сільській раді, за результатами якої складеної акт від 17.08.2023 року.
Згідно із зазначеного акту перевірки захисної споруди зазначено висновок про можливість приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням упродовж 12 годин та укриття № 13571 оцінюється як обмежено готове до використання за призначенням.
Відповідно до вимог законодавства інформацію щодо організації виконання рекомендацій комісії у термін до 17.09.2023 року подати до Павлоградського районного управління Головного управління ДСНС України у Дніпроптеровській області.
Зважаючи на вищевикладене та на те, що виявлені в ході огляду місця події недоліки укриття № 13571 відповідач не усунув, Павлоградська окружна прокуратура звернулася до суду із цим позовом в інтересах держави в особі Головного управління Держаної служби України з надзвичайних ситуацій в Дніпропетровській області.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, доводам позивача, викладеним в позовній заяві, та доводам відповідача, викладеним в відзиві на позов, суд врахував такі норми чинного законодавства, які діяли на момент виникнення спірних правовідносин, та релевантні їм джерела права.
Відповідно до частини другоїстатті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Стосовно права прокуратури звертатись в інтересах держави в особі Головного управління Держаної служби України з надзвичайних ситуацій в Дніпропетровській області, суд зазначає таке.
Статтею 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України «Про прокуратуру» та статтею 53 КАС України.
Згідно із частинами першою, третьою, четвертою статті 23 цього Закону представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.
Як визначено частинами четвертою, п`ятою статті 53 КАС України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Відповідно до пункту 2 резолютивної частини рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 №3-рп/99 під поняттям орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надані повноваження органу виконавчої влади.
При вирішенні справи суд бере до уваги, що інтереси держави є оціночним поняттям, а тому прокурор в кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Враховуючи позицію Верховного Суду, викладену в постанові від 03.12.2019 у справі №920/121/19, суд зазначає, що поняття «інтереси держави» охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному конкретному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація «інтересів держави», особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист значущих інтересів там, де це дійсно потрібно (аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25.04.2018 у справі №806/1000/17, від 19.09.2019 у справі №815/724/15, від 17.10.2019 у справі №569/4123/16-а).
Державний інтерес знаходить свій вияв у підтримці такого стану суспільних відносин, який би повною мірою відповідав конституційним засадам правового регулювання та забезпечував баланс інтересів усіх членів суспільства в їх взаємовідносинах між собою та державою.
З наведеного висновується, що інтереси держави спрямовані на забезпечення гарантій державної влади та ефективного функціонування її інститутів та органів задля захисту та реалізації прав і свобод територіальних громад.
Обґрунтовуючи інтереси держави прокурор, зазначає, що спір у цій справі стосується бездіяльності відповідача, на балансі якого перебуває захисна споруда цивільного захисту та яка упродовж тривалого проміжку часу обмежено готова до використання за призначенням, що призводить до загрози життю та здоров`ю населення в умовах ведення на території України бойових дій, під час яких наносяться ракетні удари по різних об`єктах, які знаходяться на її території. Внаслідок бездіяльності відповідача у сфері цивільного захисту населення порушено інтереси держави та жителів територіальної громади.
Подання прокуратурою даної позовної заяви обумовлено необхідністю захисту інтересів держави в умовах збройної агресії, підвищення її обороноздатності та спрямоване на захист життя та здоров`я людей через спонукання відповідача належно виконувати покладені на нього законодавством зобов`язання щодо утримання захисних споруд цивільного захисту в належному стані.
У цьому випадку спеціально уповноваженим державою органом на здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту є ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області. Разом з тим, знаючи про тривале (з 2021 року) невиконання відповідачем вимог діючого законодавства щодо приведення у відповідність протирадіаційного укриття № 13571, ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 №303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 №64 «Про введення воєнного стану в Україні», не вжито необхідних заходів з метою зобов`язання балансоутримувача даного об`єкта вчинити певні дії. Наведене стало підставою для звернення прокурора до суду з цим позовом.
Відтак суд вважає наявними передбачені частиною третьою статті 23 Закону України «Про прокуратуру» підстави для представництва прокурором інтересів держави в суді.
Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.
Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.
У зв`язку з військовою агресією російською федерації проти України, Указом Президента України від 24.02.2022 №64/202 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.
Указами Президента України від 14.03.2022 №133/2022, від 18.04.2022 № 259/2022, від 17.05.2022 №341/2022, від 12.08.2022 № 573/2022, від 07.11.2022 № 757/2022, від 06.02.2023 № 58/2023, від 01.05.2023 № 254/2023, продовжувався строк дії воєнного стану в Україні, востаннє з 05 години 30 хвилин 20.05.2023 строком на 90 діб.
Цивільний захист населення є складовою режиму воєнного стану, який введений та триває в Україні.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про оборону України" оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
Згідно із статтею 3 Закону України "Про оборону України" підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
Відповідно до пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.
Цивільним захистом, відповідно до статті 4 Кодексу, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 21 Кодексу громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.
Відповідно до частини четвертої статті 32 Кодексу для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.
Відповідно до частини п`ятої статті 32 Кодексу порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.
Відповідно до частини восьмої статті 32 Кодексу утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.
Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
У відповідності до пункту 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.
Згідно із пунктом 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.
Частиною першою статті 20 Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо
Згідно із пунктом 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.
Відповідно до пункту 1 Розділу І Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимог).
Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог).
Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.
Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.
Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог).
Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.
Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.
За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.
У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).
Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статті 32 Кодексу та пунктом 9 Порядку.
На даний час, у період коли в Україні діє воєнний стан, захисна споруда цивільного захисту протирадіаційного укриття № 13571, що розташоване за адресою: Дніпропетровська область, Павлоградський район, с. Богуслав, вул. Центральна, 65 перебуває в стані обмеженої готовності до використання за призначенням, через що не здатна забезпечити захист цивільного населення., через що не здатна забезпечити захист цивільного населення, а відповідач не вживає необхідних заходів для приведення укриття у відповідність до вимог законодавства, чим допускає протиправну бездіяльність.
Невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення протирадіаційного укриття № 13571 до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.
Аналогічну правову позицію підтримав Верховний Суд у справі №826/12192/16 (постанова від 03.10.2018) та у справі №820/5164/15 (постанова від 25.07.2019).
В свою чергу суд погоджується із доводами прокурора, що відповідач, достовірно знаючи про стан вказаної захисної споруди, не вжив починаючи з 2021 року необхідних заходів з метою приведення її у готовність, що є підставою для зобов`язання у межах компетенції та повноважень вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди протирадіаційного укриття № 13571, що розташоване за адресою: Дніпропетровська область, Павлоградський район, с. Богуслав, вул. Центральна, 65, у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затвердженого Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від.09.07.2018.
При цьому великий обсяг робіт, відсутність коштів на забезпечення цивільного захисту населення тощо, в тому числі й у зв`язку з відсутністю відповідного бюджетного асигнування, не можуть визнаватися поважними причинами для відкладення заходів щодо приведення захисних споруд цивільного захисту населення у належний для експлуатації стан.
З огляду на викладене, суд зробив висновок, що позовні вимоги керівника Павлоградська окружної прокуратури в інтересах держави в особі ГУ ДНС з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, є обґрунтованими, позов слід задовольнити повністю.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведення експертизи.
Враховуючи те, що позивач, як суб`єкт владних повноважень, під час подання позову поніс лише судові витрати у вигляді сплаченого судового збору, тому судові витрати з відповідача не стягуються, а підстави для стягнення судового збору відсутні.
Керуючись ст. статтями 139, 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позовна заява Павлоградської окружної прокуратури (вул.Світличної Ганни 64а, м. Павлоград, Дніпропетровська область, код ЄДРПОУ 0290993833) до відповідача-1: Богданівської сільської ради (вул. Українська, буд. 35А, с. Богданівка, Павлоградський район, Дніпропетровська область, 51464, код ЄДРПОУ 51464), відповідача-2: Богуславського ліцею Богданівської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області (вул. Центральна, 65, с. Богуслав, Павлоградський район, Дніпропетровська область, 51486, код ЄДРПОУ 26459552), третя особа: Виконавчий комітет Богданівської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області (вул. Українська, буд. 35А, с. Богданівка, Павлоградський район, Дніпропетровська область, 51464, код ЄДРПОУ 40210421) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Богданівської сільської ради (адреса: 51464, Дніпропетровська область, Павлоградський район, с. Богданівка, вул. Жовтнева, 35-а, код ЄДРПОУ 04338865), Богуславського ліцею Богданівської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області (Богуславський ліцей) (адреса: 51486, Дніпропетровська область, Павлоградський район, с. Богуслав, вул. Центральна, 65, код ЄДРПОУ 26459552) в частині невжиття заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту сховища №13571, що знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, Павлоградський район, с. Богуслав, вул. Центральна, 65, у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту»;
Зобов`язати Богданівську сільську раду (адреса: 51464, Дніпропетровська область, Павлоградський район, с. Богданівка, вул. Жовтнева, 35-а, код ЄДРПОУ 04338865), Богуславський ліцей Богданівської сільської ради Павлоградського району Дніпропетровської області (Богуславський ліцей) (адреса: 51486, Дніпропетровська область, Павлоградський район, с. Богуслав, вул. Центральна, 65, код ЄДРПОУ 26459552) привести у стан готовності до використання за призначенням захисну споруду цивільного захисту №13571, що знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, Павлоградський район, с. Богуслав, вул. Центральна, 65, у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складено 14.12.2023 року.
Суддя С.В. Ніколайчук
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2023 |
Оприлюднено | 18.12.2023 |
Номер документу | 115659410 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні