Ухвала
від 12.12.2023 по справі 380/16448/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

з питань закриття провадження у справі

12 грудня 2023 рокусправа № 380/16448/23

Львівський окружний адміністративний суд у складі

головуючої судді Желік О.М.,

за участю секретаря судового засідання Клочко Н.С.,

представника відповідача Баїк Ю.П.,

прокурора Луки Г.В.,

розглянувши у підготовчому засіданні клопотання представника відповідача про закриття провадження в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Узлісся» до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, за участі Львівської обласної прокуратури про визнання дій протиправними, скасування акту проведення перевірки, зобов`язання вчинити дії, -

в с т а н о в и в:

на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Узлісся» до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області із вимогами:

- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Львівській області щодо складання Акту №239-ДК/133 від 19.05.2020 року перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки;

- скасувати Акт №239-ДК/133 від 19.05.2020 року перевірки за дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки, складений Головним управління Держгеокадастру у Львівській області;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Львівській області утриматись від вчинення дій, спрямованих на проведення перевірки суб`єкта господарювання - Товариства з обмеженою відповідальністю «Узлісся» та належної йому на праві приватної власності Споруди - спортивного майданчика для занять спортом на відкритому повітрі загальною площею 92065 кв. м., що розташована в межах земельний ділянок з кадастровими номерами 4623387200:02:000:0292, 4623387200:02:000:0293, 4623387200:02:000:0294.

Ухвалою судді від 19.07.2023 в справі відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання, за наявними матеріалами.

04.08.2023 від представника відповідача на адресу суду надійшло клопотання про закриття провадження у справі у зв`язку із тим, що справа не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства. Обгрунтовує подане клопотання тим, що дії по складанню акта перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту земельної ділянки та висновки, викладені в акті, не породжують обов`язкових юридичних наслідків та є висновками тільки контролюючого органу, зазначення яких в акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту земельної ділянки не суперечить чинному законодавству. Окрім цього вказує, що акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту земельної ділянки не є рішенням суб`єкта владних повноважень у розумінні статті 19 КАС України, не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для осіб, є відображенням дій працівників Відповідача і самі собою не породжують правових наслідків для Позивача та, відповідно, такий акт не порушує прав останнього , тому його висновки не можуть бути предметом спору.

Також зазначає, що оскільки спір за заявленими позовними вимогами не є публічно-правовим, вимога позивача про зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Львівській області утриматися від вчинення дій, спрямованих на проведення перевірки суб`єкта господарювання Товариства з обмеженою відповідальністю «Узлісся» та належної йому на праві приватної власності Споруди спортивного майданчика для занять спортом на відкритому повітрі загальною площею 92065 кв. м., що розташована в межах земельних ділянок з кадастровими номерами 4623387200:02:000:0292, 4623387200:02:000:0293, 4623387200:02:000:0294 теж не може бути предметом окремого судового розгляду.

Ухвалою суду від 05.09.2023 призначено справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Узлісся» до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про визнання дій протиправними, скасування акту проведення перевірки, зобов`язання вчинити дії до розгляду в порядку загального позовного провадження.

У підготовчому засіданні, що відбулось 12.12.2023, судом постановлено на обговорення клопотання представника відповідача про закриття провадження у справі. Представник відповідача та прокурор клопотання про закриття провадження у справі підтримали. Представник позивача в підготовче засідання не з`явився, хоча був належним чином повідомлений про дату, місце та час його проведення.

Вирішуючи подане представником відповідача клопотання про закриття провадження у справі суд керується таким.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) суд закриває провадження у справі, зокрема, якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства

Судом встановлено, що предметом позову в межах даної адміністративної справи є визнання протиправними дій Головного управління Держгеокадастру у Львівській області щодо складання Акту №239-ДК/133 від 19.05.2020, скасування такого акту, а також зобов`язання відповідача утриматись від вчинення дій, спрямованих на проведення перевірки об`єкта, розташованого в межах земельних ділянок з кадастровими номерами 4623387200:02:000:0292, 4623387200:02:000:0293, 4623387200:02:000:0294.

Відповідно до частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

За змістом частини першої статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Відтак, до адміністративного суду вправі звернутися кожна особа, яка вважає, що її право чи охоронюваний законом інтерес порушено чи оспорюється. Водночас право особи на звернення до адміністративного суду обумовлено суб`єктивним уявленням особи про те, що її право чи законний інтерес потребує захисту. Обов`язковою умовою здійснення такого захисту судом є наявність відповідного порушення права або законного інтересу на момент звернення до суду.

Неодмінною ознакою порушення права особи є зміна стану її суб`єктивних прав та обов`язків, тобто припинення чи неможливість реалізації її права та/або виникнення додаткового обов`язку.

Рішення, дія чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень є такими, що порушують права і свободи особи в тому разі, якщо, по-перше, такі рішення, дія чи бездіяльність прийняті владним суб`єктом поза межами визначеної законом компетенції, а по-друге, оспорюванні рішення, дія чи бездіяльність є юридично значимими, тобто такими, що мають безпосередній вплив на суб`єктивні права та обов`язки особи шляхом позбавлення можливості реалізувати належне цій особі право або шляхом покладення на цю особу будь-якого обов`язку.

Статтею 187 Земельного кодексу України встановлено, що контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Приписами статті 188 Земельного кодексу України передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Статтею 2 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» передбачено, що об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Згідно із статтею 5 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Статтею 6 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» передбачені повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

До повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, зокрема: здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині:

- додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;

- додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок.

У свою чергу, у відповідності до положень статті 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема, складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення.

Аналіз наведених норм права свідчить про те, що контроль за використанням та охороною земель є прямим обов`язком інспекторів Головного управління Держгеокадастру у Львівській області. Законодавством визначено перелік конкретних дій та заходів на вчинення яких уповноважено державних інспекторів Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, до яких зокрема, належить складання актів перевірок, що в свою чергу свідчить про те, що дії державного інспектора Головного управління Держгеокадастру у Львівській області щодо складання спірного Акту перевірки здійсненні владним суб`єктом в межах визначеної законом компетенції.

Окрім цього, обов`язковою ознакою дій суб`єкта владних повноважень, які можуть бути оскаржені до суду, є те, що вони безпосередньо породжують певні правові наслідки для суб`єктів відповідних правовідносин і мають обов`язковий характер.

Водночас суд відзначає, що дії по складанню акта перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту земельної ділянки та висновки, викладені в акті, не породжують обов`язкових юридичних наслідків та є висновками тільки контролюючого органу, зазначення яких в акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту земельної ділянки не суперечить чинному законодавству.

Така інформація акта може бути підтверджена або спростована судом у разі спору про законність рішень, дій, в основу яких покладені згадувані висновки акта.

Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту земельної ділянки це документ в якому викладена інформація, що відображає ситуацію, що склалась під час використання фізичними та юридичними особами земельних ділянок із зазначенням в них, у разі наявності, порушень вимог чинного законодавства.

Таким чином, акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту земельної ділянки не є рішенням суб`єкта владних повноважень у розумінні статті 19 КАС України, не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для осіб, є відображенням дій працівників Відповідача і самі собою не породжують правових наслідків для Позивача та, відповідно, такий акт не порушує прав останнього , тому його висновки не можуть бути предметом спору; такий акт є носієм доказової інформації про виявлені контролюючим органом порушення вимог законодавства суб`єктами господарювання, документом, на підставі якого приймається відповідне рішення контролюючого органу, а тому оцінка акта (в тому числі й оцінка дій службових осіб контролюючого органу щодо його складання, викладення у ньому висновків перевірки) може бути надана судом при вирішенні спору щодо оскарження рішення, прийнятого на підставі такого акта.

Аналогічні висновки під час вирішення спору у подібних правовідносинах зроблені Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 13 березня 2019 року у справі № 820/3713/17 та Верховним Судом, зокрема, у постанові від 30 січня 2020 року у справі № 640/4550/19.

У цих справах було наголошено, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Тобто, у порядку адміністративного судочинства може бути оскаржене лише таке рішення, яке порушує безпосередньо права чи обов`язки Позивача.

З урахуванням викладеного суд доходить висновку, що у цій справі обраний позивачем спосіб захисту прав шляхом подання позову про визнання протиправними дій щодо складання акта перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки та скасування акта, сам по собі не сприяє ефективному відновленню порушеного права.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Львівській області утриматись від вчинення дій, спрямованих на проведення перевірки суб`єкта господарювання Товариства з обмеженою відповідальністю «Узлісся» та належної йому на праві приватної власності Споруди спортивного майданчика для занять спортом на відкритому повітрі загальною площею 92065 кв. м., що розташована в межах земельних ділянок з кадастровими номерами 4623387200:02:000:0292, 4623387200:02:000:0293, 4623387200:02:000:0294, суд зазначає таке.

У разі визнання судом неправомірними дій чи бездіяльність відповідача суд може зобов`язати його вчинити чи утриматись від вчинення певних дій у спосіб, визначений чинним законодавством, яким може бути захищено/відновлено порушене право.

Резолютивна частина рішення не повинна містити приписів, що прогнозують можливі порушення з боку відповідача та зобов`язання його до вчинення чи від вчинення дій на майбутнє (постанова Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 19 червня 2018 року у справі № 826/3244/15 (пункти 26-27)).

Враховуючи наведене та те, що спір за заявленими позовними вимогами не є публічно-правовим, вимога позивача про зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Львівській області утриматися від вчинення дій, спрямованих на проведення перевірки суб`єкта господарювання Товариства з обмеженою відповідальністю «Узлісся» та належної йому на праві приватної власності Споруди спортивного майданчика для занять спортом на відкритому повітрі загальною площею 92065 кв. м., що розташована в межах земельних ділянок з кадастровими номерами 4623387200:02:000:0292, 4623387200:02:000:0293, 4623387200:02:000:0294 теж не може бути предметом окремого судового розгляду.

Отже, враховуючи відсутність порушення прав позивача у правовідносинах з відповідачем, зокрема у зв`язку із тим, що акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту земельної ділянки не є рішенням суб`єкта владних повноважень у розумінні статті 19 КАС України, а дії по складанню цього акта не породжують обов`язкових юридичних наслідків, провадження у справі підлягає закриттю відповідно до пункту 1 частини першої статті 238 КАС України, а клопотання представника відповідача задоволенню.

Керуючись ст.ст.139, 142, 238, 239, 243, 248, 256, 294, пп.15.5 п.15 розділу VІІ «Перехідні положення» КАС України, суд,

п о с т а н о в и в:

клопотання представника відповідача про закриття провадження у справі задовольнити.

Провадження в адміністративній справі №380/16448/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Узлісся» до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, за участі Львівської обласної прокуратури про визнання дій протиправними, скасування акту проведення перевірки, зобов`язання вчинити дії закрити.

Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення.

Апеляційна скарга на ухвалу суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст ухвали складено та підписано 13.12.2023.

СуддяЖелік О.М.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.12.2023
Оприлюднено18.12.2023
Номер документу115661076
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —380/16448/23

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Желік Олександра Мирославівна

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Желік Олександра Мирославівна

Ухвала від 19.07.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Желік Олександра Мирославівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні