Рішення
від 07.12.2023 по справі 335/4931/23
ОРДЖОНІКІДЗЕВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЗАПОРІЖЖЯ

1Справа № 335/4931/23 2/335/2007/2023

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 грудня 2023 року м.Запоріжжя

Орджонікідзевський районний суд м.Запоріжжя в складі: головуючої судді Апаллонової Ю.В., за участю секретаря судового засідання Анісімової А.І., прокурора Харченко В.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Запоріжжі в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом Першого заступника керівника Пологівської окружної прокуратури Запорізької області в інтересах Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області до ОСОБА_1 про розірвання договору оренди та повернення земельних ділянок,

ВСТАНОВИВ:

До Орджонікідзевського районного суду м.Запоріжжя звернувся з позовом Перший заступник керівника Пологівської окружної прокуратури Запорізької області в інтересах Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області до ОСОБА_1 про розірвання договору оренди та повернення земельних ділянок.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що 21.01.2021 між ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області (код ЄДРПОУ 39820689) як орендодавцем та фізичною особою ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) як орендарем укладено договір оренди землі № 8/57-21-ДО (далі договір).

Предметом договору є земельні ділянки сільськогосподарського призначення (рілля) державної власності для городництва загальною площею 613,8426 га, які розташовані на території Пологівського району Запорізької області, за межами населеного пункту (п. 1 договору).

Після укладення вказаного договору за заявою ОСОБА_1 проведено державну реєстрацію права оренди земельних ділянок, зазначених у ньому.

Підставою передачі земельних ділянок в оренду є наказ Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 28.12.2020 № 8-9810/15-20-СГ.

Пунктом 7 договору визначено, що його укладено строком на 30 років.

Крім того, сторонами укладено додатковий договір № 68/57-21ДО від 27.01.2021 про внесення змін до договору оренди землі від 21.01.2021 № 8/57-21-ДО, яким внесено зміни до пункту 10 розділу «Орендна плата», зокрема визначено, що орендна плата вноситься за перший рік у 90-денний строк після підписання договору оренди; починаючи з наступного року відповідно до Податкового кодексу України.

Таким чином, відповідно до договору орендна плата за 2021 рік у розмірі 951871,99 грн мала бути сплачена ОСОБА_1 у строк до 21.04.2021.

У подальшому, на виконання Указу Президента України від 15.10.2020 № 449 «Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин», постанови Кабінету Міністрів України від 16.10.2020 № 1113 «Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин» Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області наказом № 40-ОТГ від 28.01.2021 «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» та № 65-ОТГ від 05.02.2021, яким внесені зміни нього, зазначені у спірному договорі земельні ділянки передано у комунальну власність Пологівської міської територіальної громади.

Крім того, у зв`язку з набранням чинності 27.05.2021 Закону України № 1423-ІХ від 28.04.2021 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» набув законної сили п. 24 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України, відповідно до якого органам місцевого самоврядування надано повноваження на розпорядження всіма землями державної власності, розташованими за межами населених пунктів у межах відповідних територіальних громад, крім земель, які залишились у державній власності.

Таким чином, відбулася законодавча заміна власника земельних ділянок - сторони договору оренди землі від 21.01.2021 № 8/57-21-ДО з Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на Пологівську міську раду Пологівського району Запорізької області, що не потребує внесення змін до договору.

У зв`язку з чим, орендодавцем за договором оренди землі від 21.01.2021 № 8/57-21-ДО наразі виступає Пологівська міська територіальна громада в особі Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області.

Незважаючи на визначені договором права та обов`язки сторін, ОСОБА_1 не виконано взяті на себе зобов`язання, передбачені вказаним пунктом, а саме не сплачена орендна плата за 2021 рік у визначений договором строк, у зв`язку з чим виникла заборгованість у розмірі 951871,99 грн; не замовлено та не виготовлено агрохімічні паспорти земельних ділянок, що підтверджується інформацією Запорізької філії державної установи «Держґрунтохорона» від 18.05.2023; до органу доходів та зборів не передано договір оренди у п`ятиденний строк з моменту підписання, що підтверджується листом Головного управління ДПС у Запорізькій області від 25.03.2021 № 7632/5/08-01-24-03-21.

З огляду на викладене, Пологівською окружною прокуратурою встановлено, що договір оренди землі від 21.01.2021№ 8/57-21-ДО, укладений між Пологівською міською радою (Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області) та ОСОБА_1 , підлягає розірванню, а земельні ділянки поверненню на користь Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області.

Позивач проситьсуд розірватидоговір орендиземельної ділянкивід 21.01.2021№ 8/57-21-ДО,укладений міжПологівською міськоюрадою Пологівськогорайону Запорізькоїобласті та ОСОБА_1 щодонадання устрокове платнекористування земельнихділянок сільськогосподарськогопризначення комунальноївласності длягородництва загальноюплощею 613,8426га,які розташованіна територіїПологівського районуЗапорізької області,за межаминаселеного пункту,зареєстрований вДержавному реєстріречових правщодо земельнихділянок, з кадастровим номером 2324281200:03:005:0001 - номер запису про інше речове право 40459315 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2275550423242);з кадастровим номером 2324286800:06:011:0010 - номер запису про інше речове право 40416759 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2275737423242); з кадастровим номером 2324285000:07:016:0010 - номер запису інше речове право 40448351 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2023825123242); з кадастровим номером 2324210100:13:007:0025- номер запису про інше речове право 40416405 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2278325523242); з кадастровим номером 2324210100:13:007:0039 - номер запису про інше речове право 40444043 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2275432723242); з кадастровим номером 2324284600:08:014:0002 - номер запису про інше речове право 40404802 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2278569423242); з кадастровим номером 2324281900:13:017:0012 - номер запису про інше речове право 40445563 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1781574223242); з кадастровим номером 2324281900:11:026:0011 - номер запису про інше речове право 40417698 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1781599523242); з кадастровим номером 2324281900:13:026:0001 - номер запису про інше речове право 40412849 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1602363423242);з кадастровим номером 2324281200:02:001:0001 - номер запису про інше речове право 40438610 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2068103323242);з кадастровим номером 2324281200:03:016:0003 - номер запису про інше речове право 40413552 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2275489823242); з кадастровим номером 2324286800:09:006:0010 - номер запису про інше речове право 40405734 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2275756123242).

Зобов`язати ОСОБА_1 повернути на користь Пологівської міської територіальної громади в особі Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області предмет договору оренди від 21.01.2021 № 8/57-21-ДО, що включає в себе земельні ділянки комунальної власності загальною площею 613,8426 га з цільовим призначенням для городництва, які знаходяться на території Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області, поза межами населеного пункту, а саме: земельну ділянкуз кадастровимномером 2324281200:03:005:0001площею 65,0080га;земельну ділянкуз кадастровимномером 2324286800:06:011:0010,площею 54,9000га;земельну ділянкуз кадастровийномером 2324285000:07:016:0010,площею 18,0000га;земельнуділянку зкадастровим номером2324210100:13:007:0025,площею 45,4033га;земельну ділянкуз кадастровимномером 2324210100:13:007:0039,площею 78,8572га;земельнуділянку зкадастровим номером2324284600:08:014:0002,площею 25,6183га;земельну ділянкуз кадастровимномером 2324281900:13:017:0012,площею 55,8686га;земельнуділянку зкадастровим номером2324281900:11:026:0011,площею 67,0536га;земельну ділянкуз кадастровимномером 2324281900:13:026:0001,площею 65,8012га;земельну ділянкуз кадастровимномером 2324281200:02:001:0001,площею 19,2106га;земельнуділянку зкадастровим номером2324281200:03:016:0003,площею 26,8218га;земельнуділянку зкадастровим номером2324286800:09:006:0010,площею 58,7000га.Стягнути з ОСОБА_1 на користь Запорізької обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02909973, адреса: вул. Матросова 29а, м. Запоріжжя, 69057, розрахунковий рахунок №UA438201720343180001000000271, код класифікації видатків бюджету 2800, відкритий в Державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 820172, отримувач: прокуратура Запорізької області, ЄДРПОУ 02909973) кошти, витрачені у 2023 році на сплату судового збору при здійсненні представництва інтересів держави, у розмірі 5368 грн.

Ухвалою судді Орджонікідзевського районного суду м.Запоріжжя від 08.06.2023 року було відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою Орджонікідзевського районного суду м.Запоріжжя від 19.10.2023 року закрито підготовче провадження та призначеного до судового розгляду.

Представник позивача в судовому засіданні, просив задовольнити позовні вимоги у повному обсязі, посилаючись на обставини викладені у позові.

Відповідач всудове засіданняне з`явилась,про день,час тамісце розглядусправинеодноразово повідомлялась належним чином, відзив на позов не подала.

Відповідно до положень ч. 8 ст. 178 ЦПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Суд у зв`язку з їх неявкою та неповідомленням про поважні причини такої неявки в судове засідання в порядку статті 280 ЦПК України, враховуючи відсутність відповідних заперечень від позивача, ухвалив слухати справу за відсутності відповідача, яка не з`явилася, у порядку заочного розгляду справи.

Заслухавши пояснення, дослідивши матеріали справи, суд, на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин цієї справи дійшов таких висновків.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

За правилами ч. 1 ст. 19 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється порядку іншого судочинства.

Статтями 13, 14 Конституції України встановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу.

Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону. Від імені Українського народу право власності здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише, на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ч. 2 ст. 19 Конституції України).

Згідно ч. 1 ст. 6 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.

Згідно з частинами 1, 2 статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Зокрема, підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є договори та інші правочини.

Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (ст. 626 Цивільного кодексу України).

Згідно з приписами ст. 627 Цивільного кодексу України, відповідно до статті 6 цього кодексу сторони є вільними в укладені договору, виборі контрагента та визначені умов договору з урахуванням вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства (ст. 628 Цивільного кодексу України).

За положеннями статті 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або необхідними для договорів даного виду, а також усі умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

Згідно з ч. 1 ст. 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про оренду землі», оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно зі ст. 2 Закону України «Про оренду землі», відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до ст. 13 Закону України «Про оренду землі», договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Договір оренди землі укладається у письмовій формі (ч. 1 ст. 14 Закону України «Про оренду землі»).

Відповідно до ст. 15 Закону України «Про оренду землі» істотними умовами договору оренди землі: є об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно з положеннями статей 21, 22 Закону України «Про оренду землі» (у редакції на дату укладання договору), орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України. Орендна плата справляється у грошовій формі. Розрахунки щодо орендної плати за земельні ділянки, що перебувають у державній і комунальній власності, здійснюються виключно у грошовій формі.

Крім того, статтею 526 ЦК України передбачено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Згідно зі ст. 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Крім того, згідно зі ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до вимог ст. 610 ЦК України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Статтею 25 Закону України «Про оренду землі» визначено, що орендар зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі сплачувати орендну плату за земельну ділянку, а в разі оренди земельної ділянки в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом - також і орендну плату за водний об`єкт.

Статтею 125 Земельного кодексу України встановлено, право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.

Згідно зі ст. 17 Закону України «Про оренду землі», об`єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.

Відповідно до ст. 36 Закону України «Про оренду землі», у разі невиконання зобов`язань за договором оренди землі сторони несуть відповідальність згідно із законом та договором.

Невиконання, так і неналежне виконання умов договору, є підставою для розірвання такого договору, оскільки згідно зі статтею 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Відповідно до ч. 1 ст. 32 Закону України «Про оренду землі» на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

Право сторони розірвати договір за рішенням суду у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом, визначено частиною другою статті 651 Цивільного кодексу України.

Критерії істотності порушення умов договору неодноразово були предметом дослідження Верховного Суду.

Зокрема, у п.п. 116-117 постанови від 16.02.2021 у справі № 910/2861/18 Верховний Суд наголосив на тому, що істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору (абзац другий частини другої статті 651 ЦК України). Тобто йдеться про таке порушення договору однією зі сторін, яке тягне для другої сторони досягнення нею цілей договору.

Оцінка порушення договору як істотного здійснюється судом відповідно до критеріїв, що встановлені вказаною нормою. Оціночне поняття істотності порушення договору законодавець розкриває за допомогою іншого оціночного поняття - "значної міри" позбавлення сторони того, на що вона розраховувала при укладенні договору. Істотність порушення визначається виключно за обставинами, що склалися у сторони, яка вимагає розірвання договору. У такому випадку вина (як суб`єктивний чинник) сторони, що припустилася порушення договору, не має будь-якого значення і для оцінки порушення як істотного, і для виникнення права вимагати розірвання договору на підставі частини другої статті 651 ЦК України.

Крім того, вирішуючи питання про оцінку істотності порушення стороною договору, суди повинні встановити не лише наявність істотного порушення договору, але й наявність шкоди, завданої цим порушенням другою стороною, яка може бути виражена у вигляді реальних збитків та (або) упущеної вигоди, її розмір, який не дозволяє потерпілій стороні отримати очікуване при укладенні договору, а також установити, чи є справді істотною різниця між тим, на що має право розраховувати сторона, укладаючи договір, і тим, що в дійсності вона змогла отримати (постанова Верховного Суду від 28.08.2019 у справі № 910/5381/18).

Судом встановлено, що21.01.2021 між ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області (код ЄДРПОУ 39820689) як орендодавцем та фізичною особою ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) як орендарем укладено договір оренди землі № 8/57-21-ДО (далі договір).

Предметом договору є земельні ділянки сільськогосподарського призначення (рілля) державної власності для городництва загальною площею 613,8426 га, які розташовані на території Пологівського району Запорізької області, за межами населеного пункту (п. 1 договору).

Після укладення вказаного договору за заявою ОСОБА_1 проведено державну реєстрацію права оренди земельних ділянок, зазначених у ньому, а саме:

- право оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 2324281200:03:005:0001 площею 65,0080 га зареєстровано 03.02.2021, номер запису про інше речове право 40459315 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2275550423242), розмір орендної плати - 112859,13 грн.;

- право оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 2324286800:06:011:0010, площею 54,9000 га зареєстровано 03.02.2021, номер запису про інше речове право 40416759 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2275737423242), розмір орендної плати - 117505,46 грн;

- право оренди на земельну ділянку з кадастровий номером 2324285000:07:016:0010, площею 18,0000 га зареєстровано 03.02.2021 номер запису інше речове право 40448351 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2023825123242), розмір орендної плати - 41880,40 грн;

- право оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 2324210100:13:007:0025, площею 45,4033 га зареєстровано 03.02.2021 номер запису про інше речове право 40416405 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2278325523242), розмір орендної плати - 110913,48 грн;

- право оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 2324210100:13:007:0039, площею 78,8572 га зареєстровано 03.02.2021 номер запису про інше речове право 40444043 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2275432723242), розмір орендної плати - 143516,80 грн;

- право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 2324284600:08:014:0002, площею 25,6183 га зареєстровано 02.02.2021 номер запису про інше речове право 40404802 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2278569423242), розмір орендної плати - 26145,72 грн;

- право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 2324281900:13:017:0012, площею 55,8686 га зареєстровано 03.02.2021 номер запису про інше речове право 40445563 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1781574223242), розмір орендної плати - 90696,08 грн;

- право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 2324281900:11:026:0011, площею 67,0536 га зареєстровано 02.02.2021 номер запису про інше речове право 40417698 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1781599523242), розмір орендної плати - 94307,97 грн;

- право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 2324281900:13:026:0001, площею 65,8012 га зареєстровано 02.02.2021 номер запису про інше речове право 40412849 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1602363423242), розмір орендної плати - 127564,92 грн;

- право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 2324281200:02:001:0001, площею 19,2106 га зареєстровано 02.02.2021 номер запису про інше речове право 40438610 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2068103323242), розмір орендної плати - 17098,54 грн;

- право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 2324281200:03:016:0003, площею 26,8218 га зареєстровано 02.02.2021 номер запису про інше речове право 40413552 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2275489823242), розмір орендної плати - 42833,09 грн;

- право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 2324286800:09:006:0010, площею 58,7000 га зареєстровано 02.02.2021 номер запису про інше речове право 40405734 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2275756123242), розмір орендної плати - 119875,55 грн.

Підставою передачі земельних ділянок в оренду є наказ Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 28.12.2020 № 8-9810/15-20-СГ.

Пунктом 7 договору визначено, що його укладено строком на 30 років.

Крім того, сторонами укладено додатковий договір № 68/57-21ДО від 27.01.2021 про внесення змін до договору оренди землі від 21.01.2021 № 8/57-21-ДО, яким внесено зміни до пункту 10 розділу «Орендна плата», зокрема визначено, що орендна плата вноситься за перший рік у 90-денний строк після підписання договору оренди; починаючи з наступного року відповідно до Податкового кодексу України.

Таким чином, відповідно до договору орендна плата за 2021 рік у розмірі 951871,99 грн мала бути сплачена ОСОБА_1 у строк до 21.04.2021.

У подальшому, на виконання Указу Президента України від 15.10.2020 № 449 «Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин», постанови Кабінету Міністрів України від 16.10.2020 № 1113 «Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин» Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області наказом № 40-ОТГ від 28.01.2021 «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» та № 65-ОТГ від 05.02.2021, яким внесені зміни нього, зазначені у спірному договорі земельні ділянки передано у комунальну власність Пологівської міської територіальної громади.

Крім того, у зв`язку з набранням чинності 27.05.2021 Закону України № 1423-ІХ від 28.04.2021 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» набув законної сили п. 24 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України, відповідно до якого органам місцевого самоврядування надано повноваження на розпорядження всіма землями державної власності, розташованими за межами населених пунктів у межах відповідних територіальних громад, крім земель, які залишились у державній власності.

Відповідно до ч. 5 ст. 32 Закону України «Про оренду землі» перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи (у тому числі в порядку спадкування), реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або припинення договору, якщо інше не передбачено договором оренди землі. Договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення, яка передається в оренду для закладання та/або вирощування багаторічних насаджень (плодових, ягідних, горіхоплідних, винограду), не може містити положень про зміну його умов або припинення договору у зв`язку з переходом права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи (у тому числі в порядку спадкування), реорганізацією юридичної особи.

Відповідно до ч. 1 ст. 148-1 Земельного кодексу України до особи, яка набула право власності на земельну ділянку, що перебуває у користуванні іншої особи, з моменту переходу права власності на земельну ділянку переходять права та обов`язки попереднього власника земельної ділянки за чинними договорами оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту щодо такої земельної ділянки.

Внесення змін до договорів оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту чи застави із зазначенням нового власника земельної ділянки не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору (ч. 4 ст. 148-1 ЗК України).

Частиною 5 статті 148-1 Земельного кодексу України визначено, що вимоги цієї статті поширюються на випадки переходу повноважень з розпорядження земельними ділянками державної власності від одного органу до іншого, а також при переході права власності на земельні ділянки від держави до територіальної громади і навпаки, та при переході права власності на земельні ділянки від однієї територіальної громади до іншої.

Таким чином, з урахуванням зазначених норм права, відбулася законодавча заміна власника земельних ділянок - сторони договору оренди землі від 21.01.2021 № 8/57-21-ДО з Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на Пологівську міську раду Пологівського району Запорізької області, що не потребує внесення змін до договору.

У зв`язку з чим, орендодавцем за договором оренди землі від 21.01.2021 № 8/57-21-ДО наразі виступає Пологівська міська територіальна громада в особі Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області.

Відповідно до п. 27 договору на орендаря покладено обов`язки, зокрема: орендар зобов`язаний у п`ятиденний строк після державної реєстрації права оренди земельних ділянок державної власності надати копію договору відповідному органу доходів і зборів; своєчасно та у повному обсязі вносити орендну плату; замовити та отримати агрохімічний паспорт поля земельних ділянок.

Незважаючи на визначені договором права та обов`язки сторін, ОСОБА_1 не виконано взяті на себе зобов`язання, передбачені вказаним пунктом, а саме не сплачена орендна плата за 2021 рік у визначений договором строк, у зв`язку з чим виникла заборгованість у розмірі 951871,99 грн; також відповідачем не замовлено та не виготовлено агрохімічні паспорти земельних ділянок, що підтверджується інформацією Запорізької філії державної установи «Держґрунтохорона» від 18.05.2023; до органу доходів та зборів не передано договір оренди у п`ятиденний строк з моменту підписання, що підтверджується листом Головного управління ДПС у Запорізькій області від 25.03.2021 № 7632/5/08-01-24-03-21.

Відповідно до п. 10 договору оренди від 21.01.2021 № 8-57-21-ДО з урахуванням внесених змін орендна плата за 2021 (перший) рік мала бути сплачена відповідачем у 90-денний строк після підписання договору, тобто до 21.04.2021.

Разом з тим, відповідно до інформації Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області від 27.04.2023 орендна плата за використання земельних ділянок ОСОБА_1 до місцевого бюджету не надходила.

Окрім того, згідно з інформацією Головного управління ДПС у Запорізькій області від 17.06.2022 податковий борг ОСОБА_1 по орендній платі з фізичних осіб за користування земельними ділянками, які розташовані на території Пологівського району, становить 951871,99 грн.

Таким чином, відповідачем не сплачено орендну плату за перший рік користування земельними ділянками, у зв`язку з чим виникла заборгованість на вказану суму.

Згідно зі ст. 612 Цивільного кодексу України, боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Враховуючи те, що згідно зі ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним, об`єктом плати за землю є земельна ділянка, а плата за землю справляється відповідно до закону, основною ціллю орендодавця за договором оренди землі є отримання плати за землю. У даному випадку орендодавець не отримав нічого з того, на що розраховував при укладенні договору.

Отже, невиконання ОСОБА_1 обов`язку зі сплати орендної плати відповідно до закону та встановлених договором умов значною мірою позбавило сторону договору того, на що вона розраховувала при його укладенні, а саме своєчасного та повного надходження коштів до бюджету, що є істотним порушенням умов договору.

Також згідно з пп. 3 п. 27 договору оренди на ОСОБА_1 покладено обов`язок у п`ятиденний строк після державної реєстрації права оренди земельних ділянок надати копію договору органу доходів і зборів.

Відповідно до інформації Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право оренди зазначених у договорі земельних ділянок зареєстровано за ОСОБА_1 у період з 02.02.2021 по 03.02.2021. Таким чином, вона мала передати договір оренди до органу доходів та зборів до 07.02.2021 та 08.02.2021 включно.

Проте, порушуючи пп. 3 ст. 27 договору, відповідач не виконала покладений на неї обов`язок та не надала вказаний договір уповноваженому органу.

Так, згідно з інформацією Головного управління ДПС у Запорізькій області від 25.03.2021 № 7632/5/08-01-24-03-21 відповідно до бази даних ІТС «Податковий блок» ОСОБА_1 на обліку як платник земельного податку (орендної плати за землю) не значиться, земельний податок або орендна плата громадянкою ОСОБА_1 не сплачувалась. Також інформація по договору оренди до ГУ ДПС у Запорізькій області за користування земельними ділянками площею 613,8426 га громадянкою ОСОБА_1 не надходила, копії договорів відсутні.

Таким чином, невиконання вимог щодо надання до органу Державної податкової служби України договору оренди землі у п`ятиденний строк після його державної реєстрації свідчить про відсутність у ОСОБА_1 наміру звітувати та сплачувати плату за землю (орендну плату за користування земельними ділянками), тобто свідоме ухилення від виконання взятих на себе обов`язків.

У постановах Верховного Суду від 17.04.2019 у справі № 910/6381/18, від 14.08.2019 у справі № 910/8879/18, від 17.03.2020 у справі № 911/1102/18 зазначено, що істотним порушенням договору є не лише грошовий вираз завданої шкоди, прямі збитки, а й випадки, коли потерпіла сторона не зможе використати результати договору. Вирішальне значення для застосування зазначеного положення закону має співвідношення шкоди з тим, що могла очікувати від виконання договору сторона.

Так, відповідно до п. 27 Договору орендар зобов`язаний замовити та отримати агрохімічний паспорт поля, земельних ділянок.

Згідно зі ст. 1 Закону України «Про збереження родючості ґрунтів» агрохімічна паспортизація - агрохімічне обстеження ґрунтів на сільськогосподарських угіддях з видачею агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки, в якому фіксуються початкові та поточні рівні забезпечення поживними речовинами, запаси гумусу, реакція ґрунтового розчину, рівні забруднення ґрунтів токсичними речовинами і радіонуклідами та інші властивості ґрунтів.

Згідно з положеннями ч. ч. 1, 4, 5, 6 ст. 37 Закону України «Про охорону земель» (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) на власників та землекористувачів, в тому числі орендарів земельних ділянок, покладений обов`язок здійснювати заходи щодо охорони родючості ґрунтів, передбачені цим Законом та іншими нормативно - правовими актами.

З метою здійснення контролю за динамікою родючості ґрунтів систематично проводиться їх агрохімічне обстеження, видаються агрохімічні паспорти, в яких фіксуються початкові та поточні рівні забезпечення поживними речовинами ґрунтів та рівні їх забруднення. Дані агрохімічної паспортизації земель використовуються в процесі регулювання земельних відносин при: передачі у власність або наданні в користування, в тому числі в оренду, земельної ділянки; зміні власника земельної ділянки або землекористувача; проведенні грошової оцінки земель; визначенні розмірів плати за землю; здійсненні контролю за станом родючості ґрунтів.

Форму агрохімічного паспорта та порядок його ведення встановлює центральний орган виконавчої влади з питань аграрної політики. Відповідно до пп.1.2 Порядку ведення агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №536 від 11 жовтня 2011 року (далі Порядок ведення агрохімічного паспорта поля), агрохімічний паспорт поля, земельної ділянки - документ, що містить дані щодо агрохімічної характеристики ґрунтів і стану їх забруднення токсичними речовинами та радіонуклідами.

Частиною 6 статті 21 Закону України «Про збереження родючості ґрунтів» передбачено, що наявність агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки є обов`язковою при передачі земельних ділянок у власність, користування, наданні дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки.

Дані агрохімічної паспортизації земель та відомості агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки використовуються в процесі регулювання земельних відносин при передачі у власність або наданні в користування, в тому числі в оренду, земельної ділянки.

Крім того, обов`язок виготовлення агрохімічного паспорту передбачено і статтею 25 Закону України «Про збереження родючості ґрунтів», відповідно до якої землевласники та землекористувачі зобов`язані забезпечувати проведення ґрунтового, агрохімічного, фітосанітарного та еколого-токсилогічного обстежень ґрунтів на земельних ділянках сільськогосподарського використання.

Крім того, статтею 24 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що орендодавець має право вимагати від орендаря: використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди, дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів тощо.

Верховний Суд в постанові від 16.01.2019 по справі № 173/1086/14-ц дійшов висновку про те, що на момент укладення договору оренди землі істотними умовами договору визначено використання земельної ділянки, яка передається в оренду, умови збереження стану об`єкту оренди, зокрема, збереження родючого шару землі, а тому збитки, завдані порушеннями положень щодо охорони ґрунтів, мають бути відшкодовані.

Так, згідно з пунктом 17 договору оренди, укладеного між ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області та ОСОБА_1 , орендодавець у разі погіршення корисних властивостей орендованих земельних ділянок, пов`язаних зі зміною їх стану, спричиненою орендарем, має право на відшкодування збитків у розмірі, визначеному сторонами.

У разі погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей орендованих земельних ділянок або приведення їх у непридатний для використання за цільовим призначенням стан збитки, що підлягають відшкодуванню, визначаються відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993.

Згідно з пп. 3.2, 3.3 Порядку ведення агрохімічного паспорта поля результати агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення використовуються, зокрема, при визначенні розмірів плати за землю, плануванні заходів щодо відтворення родючості ґрунтів та підвищення урожайності сільськогосподарських культур, розрахунку якісного стану ґрунтів, показників деградації земель та ґрунтів, оптимального співвідношення культур у сівозмінах, які встановлюються для запобігання виснаженню і втраті родючості ґрунтів унаслідок ґрунтовтому, а також в інших випадках, передбачених законодавством.

Крім того, відомості щодо рівнів забезпечення поживними речовинами ґрунтів та забруднення токсичними речовинами і радіонуклідами вносяться до агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки кожні 5 років.

Таким чином, виготовлення агротехнічного паспорта поля, земельної ділянки в першу чергу необхідне для здійснення контролю за дотриманням землекористувачем вимог чинного законодавства щодо збереження стану родючості ґрунтів та недопущення їх виснаження.

У даному випадку обов`язок виготовлення агротехнічного паспорта полів, земельних ділянок ОСОБА_1 передбачено не тільки законом, а й умовами договору. Так, у разі встановлення факту погіршення корисних властивостей орендованих земельних ділянок Пологівська міська рада Пологівського району Запорізької області має право на відшкодування збитків, завданих таким погіршенням. Проте відсутність агротехнічних паспортів полів, земельних ділянок унеможливлює факт встановлення завдання таких збитків у зв`язку з тим, що початкові показники родючості орендованих земель сільськогосподарського призначення не зафіксовані у агрохімічних паспортах.

Агрохімічний паспорт поля, земельної ділянки видається у двох примірниках, один з яких зберігається у землевласника або землекористувача, а інший в центральному органі виконавчої влади з питань формування та забезпечення реалізації державної аграрної політики (п. 3.1 Порядку ведення агротехнічного паспорта поля).

Проте, згідно з інформацією Запорізької філії державної установи «Інститут охорони ґрунтів України» від 17.12.2021 № 158-08/04/273 та інформацією від 18.05.2023 № 158-08/01/75, наданими на запит Пологівської окружної прокуратури, ОСОБА_1 за виготовленням агрохімічних паспортів у Запорізьку філію ДУ «Держґрунтохорона» не зверталась, відповідні агрохімічні паспорти не виготовлялись.

Отже, в даному випадку наявне істотне порушення пункту 27 договору оренди землі, так як при його укладенні орендодавець розраховував на те, що ОСОБА_1 виготовить агротехнічні паспорти полів, що дозволить у подальшому контролювати дотримання нею вимог чинного законодавства щодо охорони родючості ґрунтів та у разі встановлення факту погіршення властивостей земельних ділянок стягнути завдані збитки.

Однак через невиконання зазначеного обов`язку встановлення таких збитків неможливе у зв`язку з відсутністю даних щодо первісного стану земельних ділянок на момент їх передачі в оренду.

Відповідно до чинного законодавства та умов договору орендна плата має сплачуватися ОСОБА_1 як фізичною особою раз на рік за користування земельними ділянками площею 613,8426 га та її розмір становить 951871, 99 грн, а її несплата вже створила суттєвий дисбаланс місцевого бюджету та значною мірою позбавила орендодавця того, на що він очікував від виконання договору.

Крім того, відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно у ОСОБА_1 як у фізичної особи відсутнє будь-яке майно, на яке може бути звернено стягнення. Таким чином, у разі наявності рішення суду про стягнення заборгованості з орендної плати його неможливо буде виконати, що у свою чергу не призведе до реального поновлення порушених прав та інтересів громади.

Так само і невиготовлення агрохімічних паспортів полів, земельних ділянок має наслідком істотне порушення прав територіальної громади на здійснення заходів з охорони земель та відшкодування шкоди у разі погіршення стану земельних ділянок.

Так, відповідно до пп. 2 п. 32 договору оренди землі, дія договору припиняється достроково шляхом його розірвання за рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором.

Згідно з ч. ч. 2-4 ст. 653 Цивільного кодексу України у разі розірвання договору зобов`язання сторін припиняються. Якщо договір розривається у судовому порядку, зобов`язання припиняється з моменту набрання рішенням суду про розірвання договору законної сили. Сторони не мають права вимагати повернення того, що було виконане ними за зобов`язанням до моменту розірвання договору, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до ст. 34 Закону України «Про оренду землі» у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором.

Згідно з п. 17 договору після припинення його дії орендар повертає орендодавцеві земельні ділянки у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав їх в оренду.

Таким чином, належним та ефективним способом захисту прав та інтересів позивача є розірвання договору оренди землі від № 8/57-21-ДО від 21.01.2021, укладеного між Пологівською міською радою Пологівського району Запорізької області (Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області) та ОСОБА_1 , та повернення предмету договору - земельних ділянок на користь Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області, у зв`язку з істотними порушеннями орендарем умов Договору в частині сплати орендної плати, виготовлення агротехнічних паспортів полів, земельних ділянок та надання копії договору до органів ДПС.

Невиконання орендарем обов`язку зі сплати орендної плати у розмірі понад 950 тисяч гривень призвело до втрат доходів місцевого бюджету, спричинило обмеження можливостей власника землі одержати економічну вигоду від реалізації права користування комунальною власністю третіми особами, що є істотним порушенням майнових інтересів Пологівської міської територіальної громади в особі Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області.

Крім того, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України Указом Президента України № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» на території України введено воєнний стан із 05 год. 30 хв. 24 лютого 2022 року, який триває по цей час. Територія Пологівської міської ради Запорізької області є тимчасово окупованою збройними формуваннями держави-агресора з 03.03.2023, що об`єктивно зумовило виникнення складної економічної ситуації, необхідності додаткового фінансування в тому числі органів місцевого самоврядування.

У зв`язку з цим, захист інтересів держави є основним пріоритетом роботи усіх без винятку органів, а порушення у цій сфері є неприпустимими в умовах сьогодення.

Порушення земельного законодавства стосовно оренди землі в частині сплати орендної плати, що є необхідним для забезпечення стабільної роботи органу місцевого самоврядування, не сприяє раціональному та ефективному використанню бюджетних коштів і значною мірою порушує економічні інтереси держави.

Вказані вище порушення вимог законодавства призвели до фактичних втрат бюджетних коштів на суму понад 950 тис. грн. При цьому відповідно до Закону України «Про Збройні Сили України» забезпечення національної безпеки України є однією з найважливіших функцій держави, основні завдання із захисту суверенітету та територіальної цілісності якої покладаються на Збройні Сили України. Успішні їх дії залежать від рівня матеріально-технічного забезпечення.

Неотримана орендна плата могла бути використана для матеріально-технічного забезпечення бойової готовності та боєздатності сил територіальної оборони Пологівського району та боєздатності підрозділів Збройних Сил України, та, як наслідок, забезпечення національної безпеки України.

Крім того, відповідно до положень ч. ч. 1, 4, 5, 6 ст. 37 Закону України «Про охорону земель» (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) на власників та землекористувачів, в тому числі орендарів земельних ділянок, покладений обов`язок здійснювати заходи щодо охорони родючості ґрунтів, передбачені цим Законом та іншими нормативно - правовими актами. З метою здійснення контролю за динамікою родючості ґрунтів систематично проводиться їх агрохімічне обстеження, видаються агрохімічні паспорти, в яких фіксуються початкові та поточні рівні забезпечення поживними речовинами ґрунтів та рівні їх забруднення. Дані агрохімічної паспортизації земель використовуються в процесі регулювання земельних відносин при: передачі у власність або наданні в користування, в тому числі в оренду, земельної ділянки; зміні власника земельної ділянки або землекористувача; проведенні грошової оцінки земель; визначенні розмірів плати за землю; здійсненні контролю за станом родючості ґрунтів. Форму агрохімічного паспорта та порядок його ведення встановлює центральний орган виконавчої влади з питань аграрної політики.

Відповідно до Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 № 220 у разі передачі в оренду земельної ділянки (земельних ділянок) сільськогосподарського призначення державної та/або комунальної власності(сільськогосподарські угіддя) включається право орендодавця вимагати відповідно до законодавства від орендаря збереження родючості ґрунтів шляхом проведення не рідше ніж один раз на три роки перевірки стану орендованої земельної ділянки (орендованих земельних ділянок) щодо відповідності показникам агрохімічного паспорта земельної ділянки.

Таким чином, виготовлення агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки при укладенні договору оренди землі державної та/або комунальної власності є істотною умовою договору, недотримання якої призводить до порушення суспільного інтересу територіальної громади у забезпеченні та контролі дотримання користувачами земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності вимог чинного законодавства щодо забезпечення та збереження родючості ґрунтів, недопущення погіршення стану орендованої земельної ділянки.

Також, згідно з Положенням про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15, Положенням про Головне управління Держгеокадастру в області

(далі - Положення), затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 № 333 Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області є територіальним органом Держгеокадастру та реалізує його повноваження на території Запорізької області, зокрема, розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, а також одночасно наділене повноваженнями здійснення державного контролю (нагляду) за додержанням земельного законодавства.

Згідно з п. є1 ч. 1. ст. 151 Земельного кодексу України (в редакції від 16.10.2020) до повноважень центрального органу належало розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Статтею 84 Земельного кодексу у зазначеній редакції визначалося, що у державній власності перебували усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності (у тому числі землі поза межами населених пунктів).

Разом з тим, 27.05.2021 набрав чинності Закон України від 28.04.2021 №1423-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин».

Відповідно до п. 58 вищевказаного Закону розділ Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України був доповнений пунктом 24, яким визначається, що здня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель, перелік яких визначений законом.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом (п. 24 розділ Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України).

Так, на підставінаказу Головногоуправління Держгеокадаструу Запорізькійобласті №40-ОТГвід 28.01.2021«Про передачуземельних ділянокдержавної власностіу комунальнувласність» та№ 65-ОТГвід 05.02.2021,яким внесенозміни доцього наказуі викладенододаток уновій редакції,Пологівській міськійтериторіальній громаді у комунальну власність за актом приймання-передачі передано земельні ділянки сільськогосподарською призначення державної власності загальною площею 681,4723 га, які розташовані на території Пологівської міської територіальної громади, за межами населеного пункту, у тому числі земельні ділянки за спірним договором.

Таким чином, внаслідок набрання чинності вказаним Законом землі державної власності сільськогосподарського призначення, які розташовані на території Пологівської міської територіальної громади Пологівського району Запорізької області за межами населених пунктів змінили свою власність з державної на комунальну.

Відповідно до ст. 80 Земельного кодексу України, ст. ст. 2, 172, 327, 374 Цивільного кодексу України право власності на землі комунальної власності належать територіальній громаді, яка реалізує це право через відповідні органи місцевого самоврядування.

Особливості реалізації прав територіальної громади через органи місцевого самоврядування визначено у рішенні Конституційного Суду України від 16.04.2009 у справі №1-9/2009.

З аналізу конституційних положень вбачається, що органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу і самостійно вирішуючи питання місцевого значення віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Особливості реалізації прав територіальної громади через органи місцевого самоврядування визначено у рішенні Конституційного Суду України від 16.04.2009 у справі №1-9/2009.

Враховуючи, що права Пологівської міської територіальної громади Пологівського району Запорізької області, у тому числі і право на захист, реалізуються через її представницький орган, статус органу, уповноваженого здійснювати функції у спірних правовідносинах, має виключно Пологівська міська рада Пологівського району Запорізької області.

Належний спосіб захисту, виходячи із застосування спеціальної норми права, повинен забезпечити ефективне використання цієї норми у її практичному застосуванні гарантувати особі спосіб відновлення порушеного права або можливість отримання нею відповідного відшкодування.

У рішенні від 31.07.2003 у справі «Дорани проти Ірландії» Європейський суд з прав людини зазначив, що під захистом права розуміється застосування державою примусу, спрямоване на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин і забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною, внаслідок чого відбудеться припинення порушення (чи оспорювання) прав цього суб`єкта, компенсація витрат, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в інший спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.

У постанові Верховного Суду від 16.12.2020 по справі № 676/58/17-ц колегія суддів дійшла висновку, що спосіб захисту права чи інтересу може бути визначено як вираз змісту (суті) міри державного примусу, за допомогою якого відбувається досягнення бажаного для особи результату, право чи інтерес якої порушені, правового результату.

При цьому спосіб захисту втілює безпосередню мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту (позивач), вважаючи, що у такий спосіб буде припинено порушення (чи оспорювання) його прав, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в інший спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.

Як правило, суб`єкт порушеного права може скористатися не будь-яким, а цілком конкретним способом захисту свого права (пункт 5.6 постанови Великої Палати Верховного Суду від 22.08.2018 у справі №925/1265/16).

Способами захисту цивільних прав та інтересів, серед іншого, може бути припинення правовідношення (п. 7 ч. 1 ст. 16 ЦК України).

Враховуючи викладене, належним та ефективним способом захисту прав територіальної громади є розірвання договору оренди землі від 21.01.2021, укладеного між Пологівською міською радою Пологівського району Запорізької області (Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області) та ОСОБА_1 , та повернення земельних ділянок до Пологівської територіальної громади Пологівського району Запорізької області.

Так, відповідно до ч. 1 ст. 32 Закону України «Про оренду землі» на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

Проте згідно з наданою Пологівською міською радою на запит Пологівської окружної прокуратури інформацією від 27.04.2023, про порушення прав їй стало відомо з листа окружної прокуратури. Заходи щодо захисту інтересів територіальної громади шляхом звернення до суду з позовом до ОСОБА_1 про розірвання договору оренди землі та повернення земельних ділянок не вживалися, при цьому міська рада звертатися до суду не планує через ряд об`єктивних факторів, пов`язаних з тимчасовою окупацією території громади.

З урахуванням того, що Пологівська міська рада є стороною спірного договору оренди землі, що свідчить про її обізнаність про порушене право, не вжила заходів щодо його захисту, наявні підстави для представництва інтересів держави прокурором.

Частина 1 ст. 81 ЦПК України визначає, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків встановлених цим Кодексом. Відповідачу надавався строк на надання до суду відзиву на позовну заяву і всіх доказів, які можливо доставити до суду, що підтверджують заперечення проти позову, але відзив до суду не надходив. Відповідач не спростував наведені позивачем обставини, хоча такий процесуальний обов`язок передбачений ст.ст.12,13 ЦПК України.

Аналізуючи надані по справі докази, у їх сукупності, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі, оскільки при вирішенні спору по суті суд враховує вимоги ст.ст.12,81ЦПК України, відповідно до яких цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків ,встановлених цим Кодексом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Суд, на підставі наявних у справі доказів, прийшов до переконання про можливість задоволення позову у повному обсязі.

Крім того, у відповідності зі ч.1ст.141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Отже, оскільки позовні вимоги задоволені в повному обсязі, з відповідача необхідно стягнути сплачений при подачі позову до суду судовий збір у загальній сумі 5368,00 грн.

Керуючись ст. ст.2,4,5,12,13,81,89,141,261,263-265,268,273, 280-283 ЦПК України,

УХВАЛИВ:

Позов Першого заступника керівника Пологівської окружної прокуратури Запорізької області в інтересах Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області до ОСОБА_1 про розірвання договору оренди та повернення земельних ділянок, задовольнити.

Розірвати договір оренди земельної ділянки від 21.01.2021 № 8/57-21-ДО, укладений між Пологівською міською радою Пологівського району Запорізької області (Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області) (ЄДРПОУ 20516504) та ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) щодо надання у строкове платне користування земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності для городництва загальною площею 613, 8426 га, які розташовані на території Пологівського району Запорізької області, за межами населеного пункту, зареєстрований в Державному реєстрі речових прав щодо земельних ділянок:

- з кадастровим номером 2324281200:03:005:0001 - номер запису про інше речове право 40459315 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2275550423242);

-з кадастровим номером 2324286800:06:011:0010 - номер запису про інше речове право 40416759 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2275737423242);

-з кадастровим номером 2324285000:07:016:0010 - номер запису інше речове право 40448351 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2023825123242);

-з кадастровим номером 2324210100:13:007:0025- номер запису про інше речове право 40416405 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2278325523242);

-з кадастровим номером 2324210100:13:007:0039 - номер запису про інше речове право 40444043 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2275432723242);

-з кадастровим номером 2324284600:08:014:0002 - номер запису про інше речове право 40404802 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2278569423242);

-з кадастровим номером 2324281900:13:017:0012 - номер запису про інше речове право 40445563 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1781574223242);

-з кадастровим номером 2324281900:11:026:0011 - номер запису про інше речове право 40417698 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1781599523242);

-з кадастровим номером 2324281900:13:026:0001 - номер запису про інше речове право 40412849 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1602363423242);

-з кадастровим номером 2324281200:02:001:0001 - номер запису про інше речове право 40438610 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2068103323242);

-з кадастровим номером 2324281200:03:016:0003 - номер запису про інше речове право 40413552 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2275489823242);

-з кадастровим номером 2324286800:09:006:0010 - номер запису про інше речове право 40405734 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2275756123242).

Зобов`язати ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) повернути на користь Пологівської міської територіальної громади в особі Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області (вул. Єдності, 24, м. Пологи, Пологівський район, Запорізька обл., 70608, ідентифікаційний код юридичної особи 20516504) предмет договору оренди від 21.01.2021 № 8/57-21-ДО, що включає в себе земельні ділянки комунальної власності загальною площею 613,8426 га з цільовим призначенням для городництва, які знаходяться на території Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області, поза межами населеного пункту, а саме:

-земельну ділянку з кадастровим номером 2324281200:03:005:0001 площею 65,0080 га;

-земельну ділянку з кадастровим номером 2324286800:06:011:0010, площею 54,9000 га;

-земельну ділянку з кадастровий номером 2324285000:07:016:0010, площею 18,0000 га;

-земельну ділянку з кадастровим номером 2324210100:13:007:0025, площею 45,4033 га;

-земельну ділянку з кадастровим номером 2324210100:13:007:0039, площею 78,8572 га;

-земельну ділянку з кадастровим номером 2324284600:08:014:0002, площею 25,6183 га;

-земельну ділянку з кадастровим номером 2324281900:13:017:0012, площею 55,8686 га;

-земельну ділянку з кадастровим номером 2324281900:11:026:0011, площею 67,0536 га;

-земельну ділянку з кадастровим номером 2324281900:13:026:0001, площею 65,8012 га;

-земельну ділянку з кадастровим номером 2324281200:02:001:0001, площею 19,2106 га;

-земельну ділянку з кадастровим номером 2324281200:03:016:0003, площею 26,8218 га;

-земельну ділянку з кадастровим номером 2324286800:09:006:0010, площею 58,7000 га.

Стягнути з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) на користь Запорізької обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02909973, адреса: вул. Матросова 29а, м.Запоріжжя, 69057, розрахунковий рахунок№UА438201720343180001000000271, код класифікації видатків бюджету - 2800, відкритий в Державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 820172, отримувач: прокуратура Запорізької області, ЄДРПОУ 02909973) кошти, витрачені у 2023 році на сплату судового збору при здійсненні представництва інтересів держави, у розмірі 5368,00 грн. (п`ять тисяч триста шістдесят вісім грн. 00 копійок)

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив за письмовою заявою відповідача, яку може бути подано до Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя протягом 30 днів з дня ухвалення рішення.

Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його ухвалення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом 20 днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду. Строк на подання заяви про перегляд заочного рішення може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин.

Заочне рішення може бути оскаржене позивачем в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Запорізького апеляційного суду або через Орджонікідзевського районний суд м. Запоріжжя протягом тридцяти днів з дня його ухвалення. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частину судового рішення або у разі розгляду справи без повідомлення учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження.

Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених ЦПК України, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

Вступна та резолютивна частина рішення виготовлена у нарадчій кімнаті та проголошена у судовому засіданні 07.12.2023 року. Повне рішення складено 15.12.2023 року.

Суддя: Ю.В. Апаллонова

СудОрджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя
Дата ухвалення рішення07.12.2023
Оприлюднено18.12.2023
Номер документу115668999
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них оренди

Судовий реєстр по справі —335/4931/23

Рішення від 07.12.2023

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя

Апаллонова Ю. В.

Рішення від 07.12.2023

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя

Апаллонова Ю. В.

Ухвала від 19.10.2023

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя

Апаллонова Ю. В.

Ухвала від 08.06.2023

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя

Апаллонова Ю. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні