ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"19" жовтня 2023 р. м. Київ Справа №911/1813/23
За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «БТК Вайс» (01103, м. Київ, вул. Менделєєва, буд. 12. оф. 94/1)
до Глевахівської селищної ради (08631, Київська обл., Фастівський р-н, смт Глеваха, вул. Вокзальна, буд. 26)
про визнання договору укладеним
Суддя Третьякова О.О.
Секретар судового засідання Капля Є.В.
Представники:
від позивача: Кравченко А.М.
від відповідача: Боженко І.Ф.
Обставини справи:
Товариство з обмеженою відповідальністю «БТК Вайс» (далі позивач) звернулось з позовом до Глевахівської селищної ради (далі відповідач) про визнання укладеним договору на закупівлю, оголошену в електронній системі закупівель «Prozorro» за ідентифікатором №UA-2023-01-09-003313-a між Товариством з обмеженою відповідальністю «БТК Вайс» та Глевахівською селищною радою у редакції прохальної частини позовної заяви.
Позовні вимоги мотивовані порушенням вимог законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення Глевахівською селищною радою Фастівської району Київської області закупівлі за бюджетні кошти робіт (назва предмета закупівлі: «Генератори», ідентифікатор закупівлі UA-2023-01-09-003313-a).
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що він був єдиним учасником, який взяв участь у вказаній закупівлі та подав тендерну пропозицію, та відповідач 23.01.2023 за наслідками розгляду тендерної пропозиції позивача прийняв рішення про визначення позивача переможцем закупівлі з остаточною пропозицією у сумі 950000,00 грн та про намір укласти договір про закупівлю з позивачем як переможцем. Однак в подальшому відповідач договір про закупівлю з позивачем не уклав та не вчиняє будь-яких дій щодо укладання такого договору з позивачем.
Посилаючись на те, що оголошення відповідача про проведення закупівлі UA-2023-01-09-003313-a було офертою укласти договір про закупівлю і подана позивачем тендерна пропозиція була також офертою укласти договір про закупівлю на умовах, зазначених в тендерній пропозиції, а рішення відповідача про визначення переможцем закупівлі позивача та про намір укласти договір про закупівлю з позивачем було акцептом оферти позивача, але відповідач так і не уклав у встановлений строк договір про закупівлю з позивачем, позивач просить суд визнати укладеним договір про закупівлю між позивачем та відповідачем у редакції прохальної частини позовної заяви.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 19.06.2023 відкрито провадження у справі №911/1813/23 за вказаними позовними вимогами, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 27.07.2023, встановлено учасникам справи строки для вчинення необхідних процесуальних дій.
30.06.2023 до Господарського суду Київської області від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач позов не визнав та пояснив, що проект договору про закупівлю у складі тендерної документації та заявлена позивачем в тексті позовної заяви редакція договору про закупівлю не містить усіх істотних умов, а саме істотних умов в частині вартості монтажних робіт та пусконалагоджувальних робіт, які входили до складу предмета закупівлі.
05.07.2023 до Господарського суду Київської області від позивача надійшла відповідь на відзив, у якій позивач з доводами відповідача у відзиві не погодився та зазначив, що вартість закупівлі включала в себе вартість генератора та робіт. Конкретний розмір вартості генератора та вартості робіт позивач при цьому у відповіді на відзив не вказав.
10.07.2023 до Господарського суду Київської області від відповідача надійшло заперечення на відповідь на відзив, у якому відповідач повторив свою правову позицію про те, що спірний договір про закупівлю містить в собі елементи договору купівлі-продажу (поставки) генератора та договору підряду на виконання монтажних та пусконалагоджувальних робіт, однак заявлена позивачем редакція договору про закупівлю не містить даних про вартість робіт (вартість генератора та вартість монтажних та пусконалагоджувальних робіт не виокремлені в загальній сумі договору на закупівлю).
27.07.2023 підготовче засідання не відбулось у зв`язку з перебуванням судді Третьякової О.О. на лікарняному, ухвалою суду від 02.08.2023 підготовче засідання призначено на 07.09.2023.
В підготовче засідання 07.09.2023 з`явилися позивач та відповідач, за наслідками з`ясування позицій сторін про можливість закриття підготовчого провадження протокольною ухвалою закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 21.09.2023.
В судове засідання 21.09.2023 з`явилися позивач та відповідач, які надали пояснення по суті справи. Позивач позовні вимоги підтримав. Відповідач пояснив, що потреба у відповідача в купівлі генератора не відпала, проте в заявленій позивачем редакції договору про закупівлю зазначена лише загальна сума договору, однак вартість генератора, його марку та вартість монтажних та пусконалагоджувальних робіт в тексті договору, визнати укладеним який позивач просить суд, позивач не зазначає, тобто вартість генератора та вартість підрядних робіт як істотні умови в договорі позивачем не визначені, а самостійно відповідач не може виокремити вартість генератора та вартість підрядних робіт, оскільки не є їх постачальником (виконавцем). Позивач в судовому засіданні не зміг повідомити, якою є ціна (вартість) генератора, його марка та вартість монтажних та пусконалагоджувальних робіт в загальній сумі договору про закупівлю, про визнання укладеним якого позивач заявляє позовні вимоги. Позивач пояснив, що проект договору про закупівлю він готував на підставі тендерної документації відповідача, яка не містила вимог про зазначення окремо ціни генератора, його марки та окремо вартості монтажних та пусконалагоджувальних робіт, повідомити окремо ціну генератора, його марку та вартість монтажних та пусконалагоджувальних робіт в складі загальної суми договору про закупівлю позивач в судовому засіданні не зміг. Протокольною ухвалою в судовому засідання оголошувалась перерва на 19.10.2023.
02.10.2023 від позивача надійшли письмові пояснення з правовою позицією позивача у спорі, відповідно до якої вимоги щодо марки генератора в тендерній документації відповідачем не встановлювались, а тендерна пропозиція позивача на загальну суму 950000,00 грн включала в себе як вартість генератора, так і вартість монтажних та пусконалагоджувальних робіт, тому позивач вважає, що договір про закупівлю має бути укладений у заявленій позивачем редакції на вказану загальну суму без її розбивки на вартість генератора та вартість робіт.
В судове засідання 19.10.2023 з`явились сторони, які надали пояснення по суті справи, підтримавши раніше викладені ними правові позиції у спорі. За результатами з`ясування обставин справи, перевірки їх доказами та проведення судових дебатів 19.10.2023 у судовому засіданні після виходу з нарадчої кімнати судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, проаналізувавши позовні вимоги та заперечення проти них, з`ясувавши всі фактичні обставин справи, на яких ґрунтується позов, відзив та інші заяви учасників по суті справи, оцінивши наявні докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтуються на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому їх дослідженні, суд
встановив:
09.01.2023 Глевахівською селищною радою Фастівського району Київської області (замовник, відповідач) в електронній системі закупівель «Prozorro» було оприлюднене оголошення з ідентифікатором UA-2023-01-09-003313-a про проведення відкритих торгів на закупівлю, назва предмета закупівлі «Генератори», вид предмета закупівлі товари, кількість товарів « 1 штуки», строк поставки товару до 31.12.2023, очікувана вартість закупівлі 950000,00 грн, надалі закупівля.
Відповідно до вказаного оголошення кінцевим строком подання учасниками тендерних пропозицій та датою розкриття тендерних пропозицій є 17.01.2023. Оголошення розміщене для публічного ознайомлення за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-01-09-003313-a/print/open/pdf.
Тендерна документація на вказану закупівлю була затверджена протокольним рішення уповноваженої особи відповідача від 28.12.2022 №3 та оприлюднена в електронній системі закупівель.
Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі була зазначена в Додатку 4 до тендерної документації, відповідно до якого предметом закупівлі є дизельний генератор в кількості 1 штуки, обов`язкові технічні характеристики якого були визначені в таблиці цього Додатку 4.
Також вказаним Додатком 4 було визначено, що у вартість обладнання, яке є предметом закупівлі, включається повний комплекс підготовки обладнання до роботи, зокрема розвантужувальні роботи, проведення підготовчих монтажних робіт, встановлення обладнання, його монтаж та підключення до обладнання замовника, пусконалагоджувальні роботи, проведення навчання працівників замовника, супроводження роботи обладнання протягом першого місяця роботи.
Вказаним Додатком 4 був визначений також примірний перелік матеріалів, необхідних для монтажу генератора (зокрема, кабелі силові до 100 м, кабель сигнальний мідний до 100 м, заземлювачі, залиття площадки бетоном та ін.) та примірний перелік необхідних робіт щодо підготовки генератора до роботи (зокрема, монтаж обладнання з використанням крану/маніпулятора, залиття площадки бетоном, монтаж кабелів та заземлювачів тощо, виконання робіт з перекомутації в щитовій замовника, пуско-налагодження).
Відповідно до Додатку 4 до тендерної документації поставка товару здійснюється на умовах DDP (Інкотермс 2010) (для товарів, що поставляються в межах України для резидента України), 08361 Київська обл, Фастівський р-н, смт.Глеваха, вул. Вокзальна, 26. Встановлення генератора здійснюється за конкретним місцем зазначення Замовника. Постачальник повинен забезпечити розвантаження товару, пусконалагоджувальні роботи (перший запуск) за допомогою власних фахівців належної кваліфікації в межах ціни закупівлі товару.
Проект договору про закупівлю містився в Додатку 8 до тендерної документації. В пункті 3.1 проекту договору, що містився в тендерній документації, було передбачено, що постачання здійснюється за цінами, передбаченими у Специфікації (Додаток 1 до проекту договору), та включає вартість товару, тари, всі податки і збори, передбачені законодавством, монтаж, пусконалагоджувальні роботи, транспорті витрати постачальника. В самому проекті Специфікації до проекту договору, яка містилась в Додатку 8 тендерної документації відповідача, була встановлена лише форма специфікації до договору на закупівлю, однак ця форма не містила конкретних позицій найменувань товару (робіт, послуг) або конкретних найменувань складових товару (робіт, послуг), що були предметом закупівлі. Разом з цим в цій формі Специфікації містився стовпчик для його заповненнями конкретними даними про технічні характеристики предмета закупівлі (креслення, марку, ГОСТ, ДСТУ, ТУ, ТУ У тощо) при укладенні договору про закупівлю за наслідками процедури закупівлі.
В примітках до проекту договору про закупівлю (Додаток 8 до тендерної документації) відповідачем при цьому було вказано, що зазначений проект договору не є остаточним та вичерпним і може бути доповнений і скоригований під час укладання договору з учасником-переможцем торгів в залежності від специфіки предмету, характеру, інших умов конкретного договору.
Форма тендерної пропозиції була визначена в Додатку 1 до тендерної документації. На відміну від Специфікації до проекту договору про закупівлю (Додаток 8 до тендерної документації), в затвердженій замовником формі тендерної пропозиції не вимагалось розкриття учасником технічних характеристик конкретного предмета закупівлі, який учасник в тендерній пропозиції пропонує поставити замовнику (його марку, креслення тощо), а учаснику в тендерній пропозиції було достатньо вказати найменування предмету закупівлі (яке і так вже було визначено замовником генератори), кількість, ціну та загальну вартість пропозиції учасника без деталізації складу та вартості складових предмета закупівлі.
Сторони не оспорюють та матеріалами справи підтверджується, що позивач був єдиним учасником цієї закупівлі UA-2023-01-09-003313-a, завантаживши 16.01.2023 в електронну систему закупівель «Prozorro» тендерну пропозицію позивача від 11.01.2023 вих.№10. В тендерній пропозиції позивача було вказано, що позивач як учасник закупівлі має можливість та погоджується виконати вимоги замовника та договору про закупівлю за наступною ціною:
-найменування предмету закупівлі: генератор дизельний,
-кількість: 1 штука,
-ціна без ПДВ: 950000,00 грн,
-ПДВ: 0,00 грн (не платник ПДВ),
-загальна вартість пропозиції: 950000,00 грн.
Також в складі тендерної пропозиції позивача позивачем був поданий лист-підтвердження від 11.01.2023 №11 щодо «умов проекту договору», у якому позивач повідомляв про свою згоду з усіма умовами проекту договору відповідача, що містився в тендерній документації.
Тендерна пропозиція позивача не містила даних про конкретні складові предмета закупівлі (про вартість та марку генератора та про вартість монтажних та пусконалагоджувальних робіт).
Відповідно до реєстру отриманих тендерних пропозицій, під час процедури закупівлі в установлений строк надійшла лише одна тендерна пропозиція від Товариства з обмеженою відповідальністю «БТК Вайс» (позивач).
Уповноваженою особою відповідача тендерну пропозицію позивача було визнано такою, що відповідає законодавству та тендерній документації, прийнято рішення про визначення позивача з остаточною пропозицією у сумі 950000,00 грн переможцем торгів та рішення про намір укласти договір про закупівлю з позивачем. Вказане підтверджується протоколом щодо прийняття рішення уповноваженою особою відповідача від 23.01.2023 №13 (у тексті протоколу міститься описка зазначено протокол від « 23 січня 2022 року»).
23.01.2023 відповідачем в електронній системі закупівель оприлюднене оголошення про намір укласти договір про закупівлю з позивачем.
Позивач листом від 24.03.2023 №12 звертався до відповідача з вимогою укласти договір про закупівлю, проте такий договір відповідач з позивачем так і не підписав.
У зв`язку з непідписанням відповідачем з позивачем договору про закупівлю в установлений строк, позивач просить суд визнати укладеним договір про закупівлю між позивачем та відповідачем в редакції прохальної частини позовної заяви.
Відповідач проти позову заперечує, посилаючись на відсутність істотних умов в редакції договору про закупівлю, яка міститься в прохальній частині позовної заяви, та неможливість самостійного усунення відповідачем цієї прогалини.
Надаючи правову оцінку вищевказаним обставинам, а також доводам та запереченням сторін, суд виходить з того, що правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади врегульовані Законом України «Про публічні закупівлі», надалі Закон (із змінами та доповненнями на час здійснення процедури закупівлі). Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Відповідно до ст.3 Закону закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об`єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням.
Суд при цьому відмічає, що втілення такого принципу закупівлі як максимальна економія та ефективність залежить, насамперед, від ефективності дій самого замовника закупівлі з підготовки та проведенню процедури закупівлі. Максимальна економія та ефективність під час здійснення закупівлі може фактично не бути досягнута як внаслідок об`єктивних перешкод, які не залежали від замовника, так і суб`єктивних перешкод, викликаних діями, упущеннями чи бездіяльністю замовника.
Важливе значення для ефективності, тобто досягнення потрібних (найкращих) результатів закупівлі, мають підготовчі дії замовника до проведення закупівлі зокрема, здійснення замовником аналізу ринку аналогічних товарів (послуг, робіт) та відповідних цінових пропозицій; визначення предмету та обсягу предмету закупівлі, очікуваної вартості; визначення способів залучення якомога більшої кількості потенційних учасників (постачальників) для участі в закупівлі з метою забезпечення змагальності та отримання найкращого результату закупівлі; визначення замовником умов проведення тендеру та складення замовником належної тендерної документації тощо.
Разом з тим, в аспекті оцінки ефективності проведеної відповідачем закупівлі суд зазначає, що завдання судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а у гарантуванні дотримання вимог права, інакше було б порушено принцип розподілу влади. Як вказано з цього приводу в постанові Верховного Суду у справі № 910/6322/20 від 22.04.2021 принцип розподілу влади заперечує надання суду адміністративно-дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право, тому завданням судочинства завжди є контроль легальності.
Отже, в цьому аспекті суд при розгляді справи не надає оцінку того, наскільки ефективними були дії відповідача, який, публікуючи оголошення про закупівлю генератора, умови якої передбачали як поставку для відповідача самого генератора, так і проведення певного обсягу монтажних та пусконалагоджувальних робіт, не передбачив в тендерній документації технічне завдання або кошторис на виконання для відповідача вказаних робіт.
Так, відповідно до п.34 ч.1 ст.1 Закону товари це продукція, об`єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов`язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів.
Відповідно до ч.2 ст.22 Закону у тендерній документації зазначаються такі відомості:
- інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону;
- інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби);
- кількість товару та місце його поставки;
- місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяги;
- строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг;
- проект договору про закупівлю з обов`язковим зазначенням порядку змін його умов.
Відповідно до ч.1 ст.26 Закону тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Таким чином, тлумачення статей 22 та 26 Закону свідчить, що тендерна документація по суті є пропозицією з визначенням всіх істотних умов та представленням проекту договору, а тендерна пропозиція зустрічною пропозицією учасника укласти договір на умовах, вказаних у ній, за результатами розгляду та оцінки якої замовник визначає переможця та приймає рішення про намір укласти договір.
Відповідно до ч.15 ст.29 Закону за результатами розгляду та оцінки тендерної пропозиції замовник визначає переможця процедури закупівлі та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю згідно з цим Законом.
Суд при цьому враховує, що відповідачем тендерну пропозицію позивача було визнано такою, що відповідає законодавству та тендерній документації, та відповідачем було прийнято рішення про визначення позивача з остаточною пропозицією у сімі 950000,00 грн переможцем торгів та про намір укласти договір про закупівлю з позивачем. Вказане підтверджується протоколом щодо прийняття рішення уповноваженою особою відповідача від 23.01.2023 №13.
Згідно з ч.1 та 6 ст.33 Закону рішення про намір укласти договір про закупівлю приймається замовником у день визначення учасника переможцем процедури закупівлі/спрощеної закупівлі. Протягом одного дня з дати ухвалення такого рішення замовник оприлюднює в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю. Замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору може бути продовжений до 60 днів.
Також, згідно з ч.1 та ч.5 ст.41 Закону договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, визначених частиною 5 цієї статті.
Отже, визначення переможця закупівлі, прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю та направлення переможцю повідомлення про намір укласти договір, свідчить про те, що замовник (відповідач) прийняв тендерну (зустрічну) пропозицію переможця та погодився на укладення договору на запропонованих позивачем в тендерній пропозиції умовах.
Таким чином, суд погоджується з доводами позивача про те, що відповідач порушив вимоги ч.6 статті 33 Закону щодо необхідності укладення договору про закупівлю з позивачем, якого відповідач визнав переможцем процедури закупівлі. Тобто в даному випадку мала місце бездіяльність відповідача, який, прийнявши рішення про намір укласти договір про закупівлю з позивачем, в подальшому не вчиняв дій щодо укладення такого договору з позивачем. Відповідач в ході розгляду справи не надав доказів, які б вказували на те, що відповідач вчиняв дії, спрямовані на укладення договору про закупівлю з позивачем.
Водночас, суд також відмічає, що ні запропонований відповідачем в тендерній документації проект договору про закупівлю, ні зустрічна пропозиція позивача в тендерній пропозиції (в якій позивач вказав загальну вартість предмету закупівлі 950000,00 грн та погоджувався з іншими умовами проекту договору про закупівлю, який містився в тендерній документації відповідача), ні заявлена позивачем в позовній заяві редакція договору про закупівлю, не містять усіх істотних умов договору.
Посилання позивача у спорі на те, що договір про закупівлю, який міститься в прохальній частині позовної заяви і визнати укладеним який позивач просить суд, був підготовлений позивачем на підставі проекту договору про закупівлю, який містився в тендерній документації, не спростовує висновок про те, що заявлена позивачем редакція договору про закупівлю в позові не містить усіх істотних умов відповідного договору.
Правовідносини між позивачем та відповідачем з приводу прийняття на себе позивачем зобов`язання за плату від відповідача поставити відповідачу генератор та виконати монтажні для пусконалагоджувальні роботи стосуються правовідносин як за договором поставки, так і за договором підряду.
Тобто договір про закупівлю, визнати укладеним який позивач просить суд у визначеній позивачем в позовній заяві редакції, за своєю правовою природою є змішаним договором, який містить елементи договору поставки та договору підряду.
Той факт, що закупівля генератора та послуг з виконання монтажних та пусконалагоджувальних робіт здійснювалась відповідачем у рамках однієї процедури закупівлі, не звільняє сторін він необхідності укладення договору про закупівлю з дотриманням Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених Законом.
Відповідно до ст.628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Сторони мають право укласти договір, в якому містяться елементи різних договорів (змішаний договір). До відносин сторін у змішаному договорі застосовуються у відповідних частинах положення актів цивільного законодавства про договори, елементи яких містяться у змішаному договорі, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті змішаного договору.
Відповідно до ст.712 Цивільного кодексу України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму. До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін. Законом можуть бути передбачені особливості регулювання укладення та виконання договорів поставки, у тому числі договору поставки товару для державних потреб.
За змістом ст.691 Цивільного кодексу України ціна товару визначається сторонами договору, а якщо вона не встановлена у договорі і не може бути визначена виходячи з його умов, - за ціною, що визначається відповідно до статті 632 цього Кодексу.
Відповідно до ст.837 Цивільного кодексу за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу.
Також відповідно до ст.843 Цивільного кодексу України у договорі підряду визначається ціна роботи або способи її визначення. Якщо у договорі підряду не встановлено ціну роботи або способи її визначення, ціна встановлюється за рішенням суду на основі цін, що звичайно застосовуються за аналогічні роботи з урахуванням необхідних витрат, визначених сторонами. Ціна роботи у договорі підряду включає відшкодування витрат підрядника та плату за виконану ним роботу.
Визначення в договорі поставки ціни товару впливає на реалізацію інших прав та обов`язки сторін такого договору, наприклад, на право покупця у певному випадку вимагати зменшення ціни товару (ст.ст.678, 684 Цивільного кодексу України).
Визначення в договорі підряду ціни роботи впливає на реалізацію інших прав та обов`язків сторін такого договору, наприклад, на право замовника у певному випадку вимагати зменшення плати за роботу (ст.852 Цивільного кодексу України), право підрядника у певному випадку вимагати збільшення кошторису (ст.844 Цивільного кодексу України).
Таким чином, визначення позивачем в запропонованій ним редакції договору про закупівлю, який є змішаним договором та містить елементи договору поставки та договору підряду, загальної ціни договору без визначення того, яка частина цієї суми припадає на вартість товару, а яка частина цієї суми припадає на вартість підрядних робіт, веде до створення правової невизначеності між сторонами щодо наступного виконання сторонами умов такого договору, у якому не визначена ціна товару та ціна підрядних робіт.
В цьому аспекті суд також відмічає, що правила «Інкотермс», на які міститься посилання як в проекті договору про закупівлю в тендерній пропозиції, так і в редакції договору про закупівлю позивача, можуть бути застосовані лише та виключно для договорів постачання товарів, які мають матеріальну форму і можуть переміщуватись в просторі. «Інкотермс» не застосовують у торгівлі послугами чи роботами це випливає не з прямої заборони законодавця, а із сутності самих правил: вони не містять умов постачання, які могли б бути застосовані до послуг чи робіт або правочинів інших, аніж купівля-продаж товарів.
Таким чином, суд приходить до висновку, що в даному випадку має місце протиправна бездіяльність відповідача щодо непідписання договору про закупівлю з позивачем, однак заявлений позивачем позов є передчасним, оскільки позивачем не були визначені та не були запропоновані відповідачу істотні умови щодо ціни генератора та щодо ціни підрядних робіт в складі загальної вартості договору про закупівлю, а визнання договору про закупівлю у заявленій позивачем редакції без визначення окремо ціни генератора та ціни підрядних робіт призведе до створення правової невизначеності у правовідносинах позивача та відповідача щодо подальшого виконання такого договору.
Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Подібні висновки сформульовані, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі № 338/180/17, від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16, від 30.01.2019 у справі № 569/17272/15-ц, від 02.07.2019 у справі № 48/340.
Застосування судом того чи іншого способу захисту має приводити до відновлення порушеного права позивача без необхідності повторного звернення до суду. Судовий захист повинен бути повним та відповідати принципу процесуальної економії, тобто забезпечити відсутність необхідності звернення до суду для вжиття додаткових засобів захисту. Такі висновки сформульовані в постановах Великої Палати Верховного Суду від 22.09.2020 у справі № 910/3009/18, від 19.01.2021 у справі № 916/1415/19, від 16.02.2021 року у справі №910/2861/18.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про відмову позивачу в позові про визнання укладеним договору про закупівлю в заявленій позивачем редакції, яка не містить визначення окремо ціни генератора та ціни підрядних робіт в такому змішаному договорі.
Керуючись ст. 2, 7, 8, 11, 13, 14, 18, 20, 73-80, 129, 233, 236-238, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
вирішив:
відмовити в задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «БТК Вайс» (01103, м. Київ, вул. Менделєєва, буд. 12. оф. 94/1, код ЄДРПОУ 43644487) до Глевахівської селищної ради (08631, Київська обл., Фастівський р-н, смт Глеваха, вул. Вокзальна, буд. 26, код ЄДРПОУ 04359146) про визнання укладеним з моменту набрання рішенням законної сили договору на закупівлю, оголошену в електронній системі закупівель «Prozorro» за ідентифікатором №UA-2023-01-09-003313-а, між Товариством з обмеженою відповідальністю «БТК Вайс» та Глевахівською селищною радою в наведеній позивачем в позовній заяві редакції:
«Договір про закупівлю
смт Глеваха«» 202__ р. Даний договір укладено за результатами проведення закупівлі, оголошення номер №UA-2023-01 -09-003313-а.
ПОКУПЕЦЬ: Глевахівська селищна рада, в особі селищного голови Петренка Володимира Васильовича, який діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» з одної сторони та
ПОСТАЧАЛЬНИК: Товариство з обмеженою відповідальністю «ВТК ВАЙС», яке має статус не платника податку на додану вартість, в особі Директора Бакуса Дмитра Миколайовича, який діє на підставі Статуту, з другої СТОРОНИ, а разом СТОРОНИ, уклали даний Договір про наступне:
1.ПРЕДМЕТ ДОГОВОРУ
1.1.У відповідності з цим договором ПОСТАЧАЛЬНИК зобов`язується поставити і передати у власність ПОКУПЦЮ певну продукцію Генератори (ДК 021:2015: 31120000-3
-Генератори), (далі ТОВАР) з його монтажем та здійснити пусконалагоджувальні роботи, відповідно до Специфікації № 1 (Додаток № 1), а ПОКУПЕЦЬ зобов`язується прийняти і оплатити цей ТОВАР на умовах даного Договору.
1.2.Найменування ТОВАРУ: Генератори (2022 року випуску).
1.3.Кількість та асортимент ТОВАРУ визначається у Специфікації №1 (Додаток № 1), яка є невід`ємною частиною даного Договору.
1.4.ПОСТАЧАЛБНИК гарантує, що ТОВАР новий, належить йому на праві власності та не перебуває під забороною відчуження, арештом, не є предметом застави та іншим засобом забезпечення виконання зобов`язань перед будь-якими' фізичними та/або юридичними особами, державними органами і державою, а також не є предметом будь- якого іншого обтяження чи обмеження, передбаченого чинним законодавством України.
2.ЯКІСТЬ ТОВАРУ
2.1.Вхідний контроль, приймання ТОВАРУ по якості та кількості проводиться кінцевим одержувачем - ПОКУПЦЯ.
2.2.При виявленні невідповідності кількості, якості чи асортименту ТОВАРУ, виклик представника ПОСТАЧАЛЬНИКА для участі у прийманні ТОВАРУ та складання двостороннього акту є обов`язковим. У такому разі, ТОВАР не підлягає використанню до взаємного врегулювання питань.
2.3.ПОСТАЧАЛЬНИК гарантує якість та надійність ТОВАРУ протягом терміну, який передбачено нормативно-технічною документацією виробника на даний ТОВАР.
2.4.При виявленні виробничих дефектів в гарантійний період експлуатації, виклик представника ПОСТАЧАЛЬНИКА є обов`язковий.
2.5.Термін усунення недоліків або заміни ТОВАРУ в межах гарантійного терміну
-не пізніше 20 робочих днів з моменту отримання ПОСТАЧАЛЬНИКОМ відповідної вимоги на адресу ПОСТАЧАЛЬНИКА. ПОСТАЧАЛЬНИК усуває недоліки та проводить заміну ТОВАРУ на якісний за свій рахунок.
3.ЦІНА ДОГОВОРУ
3.1.Ціна визначається даним Договором і приймається Сторонами: в національній валюті України. Постачання здійснюється за цінами, передбаченими у Специфікації №1 (Додаток №1), включає вартість ТОВАРУ, тари, всі податки і збори, передбачені чинним законодавством, монтаж, пусконалагоджувальні роботи, транспортні витрати ПОСТАЧАЛЬНИКА.
3.2.Сума Договору становить 950 000,00 грн. (дев`ятсот п`ятдесят тисяч гривень), без ПДВ.
3.3.Зміна ціни ТОВАРУ та суми Договору здійснюється за взаємною згодою Сторін. Ціни, що змінюються та коригуються згідно цього Договору, застосовуються з моменту укладення Сторонами відповідної Додаткової угоди.
4.ПОРЯДОК ЗДІЙСНЕННЯ ОПЛАТИ
4.1.Оплата поставленого ТОВАРУ по даному Договору здійснюється ПОКУПЦЕМ у безготівковій формі протягом 30 банківських днів у відповідності до вимог чинного законодавства та у відповідності з рахунком-фактурою та видатковою накладною на дану партію ТОВАРУ.
4.2.Бюджетні зобов`язання за Договором виникають відповідно до планів фінансування, доведених в межах бюджетних асигнувань.
11.2.Бюджетні фінансові зобов`язання за Договором виникають при наявності перерахованих коштів на рахунок Замовника у межах бюджетних асигнувань. Оплата товару проводиться у межах одержаних асигнувань на казначейський рахунок Замовника.
У разі затримки бюджетного фінансування не з вини Замовника, оплата за поставлену продукцію здійснюється протягом 5 (п`яти) банківських днів з дати отримання Замовником бюджетного фінансування на свій реєстраційний рахунок.
11.3.Ненадходження коштів з місцевого бюджетів та інших джерел фінансування на реєстраційний рахунок Замовника для оплати товару за цим Договором, а також несвоєчасне їх перерахування органом державного казначейства Сторони визнають обставиною, що має місце не з вини Замовника.
4.3.Датою оплати вважається дата відправлення коштів ПОКУПЦЕМ за банківськими реквізитами ПОСТАЧАЛЬНИКА.
5.УМОВИ І ТЕРМІН ПОСТАЧАННЯ ТОВАРУ
5.1.ПОСТАЧАЛЬНИК здійснює поставку ТОВАРУ на умовах DDP (Україна, 08631, Україна, Київська область, Фастівський район, смт. Глеваха, вул. Вокзальна, 26 (відповідно до вимог «ІНКОТЕРМС» у ред. 2010 р.).
5.2.Поставка ТОВАРУ здійснюється протягом 10 (десяти) днів, на підставі відповідної письмової заявки ПОКУПЦЯ, підписаної уповноваженими представниками Покупця. Відповідальність за достовірність інформації, яка вказується у заявці, несе ПОКУПЕЦЬ.
5.3.ТОВАР відвантажується в упаковці, що відповідає характеру ТОВАРУ, який поставляється. Упаковка повинна відповідати встановленим у країні виробника нормам і стандартам, яке забезпечує збереження ТОВАРУ при транспортуванні до місця призначення та розвантаженні транспортного засобу.
5.4.У кожне тарне місце повинен бути вкладений пакувальний аркуш, у якому вказується найменування, кількість ТОВАРУ, вага нетто і брутто даного місця, найменування виробника та ПОСТАЧАЛЬНИКА.
5.5.Кожне пакувальне місце повинне мати маркування на тарі або бирці.
5.6.Вартість пакування входить до вартості ТОВАРУ.
5.7.Перехід права власності на ТОВАР відбувається після її фактичної передачі на підставі належно оформлених первинних документів.
6.ПЕРЕДАЧА І ПРИЙМАННЯ ТОВАРУ
6.1Для приймання ТОВАРУ ПОКУПЦЮ надаються наступні документи видаткова накладна.
6.2Товаросупровідні документи, повинні надаватись ПОКУПЦЮ в оригіналі одночасно з відвантаженням ТОВАРУ.
6.3ПОСТАЧАЛЬНИК відшкодовує ПОКУПЦЮ всі збитки, понесені останнім у зв`язку з несвоєчасним представленням документів згідно п.6.1 Договору або з приводу їх неправильного оформлення.
6.4Уповноважений представник ПОКУПЦЯ (вантажоодержувача ТОВАРУ, вказаного в п. 5.1. Договору) при прийнятті ТОВАРУ зобов`язаний звірити відповідність кількості і асортименту ТОВАРУ, вказаному в рахунку - фактурі і видаткова накладна.
6.5ПОСТАЧАЛЬНИК на підставі визнаної претензії в погоджений термін, але не більше 20 днів, робить за свій рахунок заміну невідповідного асортименту, заміну неякісного ТОВАРУ та усуває виявлені дефекти або здійснює допоставку ТОВАРУ, поставленого з нестачею.
7.ПРАВА ТА ОБОВ`ЯЗКИ СТОРІН
7.1ПОКУПЕЦЬ зобов`язаний:
7.1.1Приймати поставлений ТОВАР згідно з документами, зазначеними в п. 6.1. Договору.
7.1.2Своєчасно та в повному обсязі здійснювати оплату за поставлений ТОВАР.
7.2ПОКУПЕЦЬ має право:
7.2.1Контролювати поставку ТОВАРУ у строки встановлені цим Договором.
7.2.2Повернути ПОСТАЧАЛЬНИКУ неякісний ТОВАР.
7.2.3Повернути рахунок ПОСТАЧАЛЬНИКУ без здійснення оплати в разі ненадання або неналежного оформлення документів, зазначених у п. 6.1 Договору (відсутність печатки, підписів тощо).
7.2.4Розірвати Договір в односторонньому порядку у разі невиконання ПОСТАЧАЛЬНИКОМ зобов`язань по Договору у термін передбачений п. 5.3 Договору. У разі розірвання Договору в односторонньому порядку ПОКУПЕЦЬ повідомляє про це ПОСТАЧАЛЬНИКА письмово за 10 календарних днів до дати розірвання договору.
7.2.5Зменшувати обсяги закупівлі ТОВАРУ та загальної вартості цього Договору залежно від реального фінансування видатків. У такому разі Сторони Ёносять відповідні зміни до цього Договору.
7.3ПОСТАЧАЛЬНИК зобов`язаний:
7.3.1Поставити ТОВАР у строк, встановлений цим Договором.
7.3.2Здійснити монтаж та пусконалагоджувальні роботи.
7.3.3Забезпечити поставку ТОВАРУ, якість якого відповідає умовам, встановленим розділом 2 цього Договору
7.3.4Проводити заміну невідповідного асортименту, заміну неякісного ТОВАРУ, усунути виявлені дефекти.
7.3.5Виконувати заявки в строки передбачені п. 5.3. цього Договору.
7.4ПОСТАЧАЛЬНИК має право:
7.4.1Своєчасно і в повному обсязі отримувати плату за поставлений ТОВАР.
7.4.2Вимагати дострокового розірвання Договору у разі невиконання зобов`язань ПОКУПЦЕМ, повідомивши його про це у строк за ЗО (тридцять) календарних днів до дати розірвання.
8ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ СТОРІН
8.1За невиконання чи неналежне виконання зобов`язань за даним договором винна Сторона несе відповідальність згідно з чинним законодавством України і цим Договором.
8.2Сторони відповідно до частини другої статті 625 Цивільного кодексу України встановили, що розмір відповідальності Покупця за прострочення виконання грошового зобов`язання за цим Договором становить 0,1 (нуль цілих одна десята) процента річних від простроченої суми грошових зобов`язань за цим Договором.
8.3ПОСТАЧАЛЬНИК за Даним Договором несе наступну відповідальність:
8.3.1За несвоєчасну поставку ТОВАРУ ПОСТАЧАЛЬНИК сплачує ПОКУПЦЮ штраф у розмірі 20% від суми непоставленого в строк ТОВАРУ.
8.3.2За постачання ТОВАРУ неналежної якості ПОСТАЧАЛЬНИК сплачує ПОКУПЦЮ штраф у розмірі 20% від вартості поставленого неякісного ТОВАРУ, при цьому власними силами і засобами замінює неякісний ТОВАР.
8.4Сплата штрафних санкцій не звільняє Сторони від взятих на себе зобов`язань.
9ОБСТАВИНИ НЕПЕРЕБОРНОЇ СИЛИ
9.1Перебіг строку виконання Сторонами забов`язань за цим Договором може бути призупинений тільки у разі настання обставин непереборної сили (форс-мажору). Під форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) слід розуміти обставинами, визначені ч.2 ст.14-1 Закону Україна «Про Торгово-Промислові Палати в Україні» (із змінами та доповненнями).
9.2Сторона, яка зазнала дії обставин непереборної сили, має протягом трьох календарних днів повідомити про це іншу Сторону. Факт наявності та строк дії обставин непереборної сили підтверджуються вповноваженим на те органом (шляхом надання відповідного документу торгово-промислової палати України).
9.3Після припинення дії обставин непереробної сили перебіг строку виконання забов`язань поновлюється, про що учасниками надається окреме підтвердження в довільній формі у складі пропозиції.
9.4Якщо дія обставин непереборної сили триває більш ніж тридцять календарних днів поспіль, то Сторони мають право припинити дію цього Договору. При цьому збитки, заподіяні припиненням дії Договору не відшкодовуються й штрафні санкції не сплачуються.
10ВИРІШЕННЯ СПОРІВ
10.1Усі спори та розбіжності, які виникають між сторонами за цим Договором або у зв`язку з ним, вирішуються шляхом переговорів.
10.2Додержання досудового врегулювання спору є обов`язковим.
10.3Усі спори між сторонами, по яких не було досягнуто згоди, вирішуються у порядку передбаченому чинним законодавством України в господарському суді за місцем знаходження відповідача.
11ЗАСТЕРЕЖЕННЯ ПРО КОНФІДЕНЦІЙНІСТЬ
11.1Сторони погодилися, що текст договору, будь-які матеріали, інформація та відомості, які стосуються договору, є конфіденційними і не можуть передаватися третім особам без попередньої письмової згоди іншої Сторони договору, крім випадків, коли таке передавання пов`язане з одержанням офіційних дозволів, документів для виконання договору або оплати податків, інших обов`язкових платежів, а також у випадках, передбачених чинним законодавством, яке регулює зобов`язання Сторін договору.
12СТРОК ДІЇ ДОГОВОРУ
12.1. Договір набирає чинності з моменту підписання його сторонами і діє по 31.12.2023, а в частині розрахунків - до повного виконання.
13. ІНШІ УМОВИ ДОГОВОРУ
13.1. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:
1)зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;
2)погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення;
3)покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
4)продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов`язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
5)погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг);
6)зміни ціни в договорі про закупівлю у зв`язку з зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування, а також у зв`язку з зміною системи оподаткування пропорційно до зміни податкового навантаження внаслідок зміни системи оподаткування;
7)зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS, регульованих цін (тарифів), нормативів, середньозважених цін на електроенергію на ринку на добу наперед, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;
8)зміни умов у зв`язку із застосуванням положень частини шостої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі».
13.2.Зміни та доповнення вступають в силу, якщо вони підписані уповноваженими представниками Сторін у письмовій формі, та вчинені відповідно до положень Договору та чинного законодавства.
13.3.Жодна із Сторін не має права передавати свої права за цим Договором третій стороні без письмової згоди другої Сторони.
13.4.Цей Договір укладено в двох примірниках, що мають однакову юридичну силу, по одному примірнику для кожної із сторін.
13.5.Сторона зобов`язується у п`ятиденний строк повідомити іншу Сторону про зміни юридичної і фактичної адреси, зміни у банківських реквізитах, запланованій реорганізації, або ліквідації. У випадку реорганізації, Сторона у п`ятиденний термін зобов`язується підписати з іншою Стороною Додаткову угоду, в якій визначено подальший порядок взаємовідносин між Сторонами Збитки, заподіяні внаслідок несвоєчасного повідомлення про зміни, відшкодовує винна Сторона.
13.6.Додатки до даного договору є його невід`ємною частиною, якщо вони підписані уповноваженими представниками Сторін.
13.7.Сторони підтверджують, що досягай згоди з усіх істотних умов даного Договору.
14 ДОДАТКИ ДО ДОГОВОРУ
14.1.Невід`ємною частиною цього Договору є: 14.1.1. Специфікація № 1 (Додаток № 1).
15 МІСЦЕЗНАХОДЖЕННЯ ТА БАНКІВСЬКІ РЕКВІЗИТИ СТОРІН
ПОСТАЧАЛЬНИКА Товариство з обмеженою відповідальністю «БТК ВАЙС» ПОКУПЕЦЬ: ГЛЕВАХІВСЬКА СЕЛИЩНА РАДА
ДОДАТОК № 1 до договору № від 202_ р.
СПЕЦИФІКАЦІЯ № 1
№ п/пНайме-нуванняТехнічні характеристики (креслення, марка, ТОСТ, ДСТУ, ТУ, ТУ У, тощо).Од. вимірук-тьЦіна без ПДВ, грн.Сума, грн.1Генератор дизельнийВид паливаДизель Варіант виконанняВ кожусі Номінальна потужність (кВт)24.0 Тип запускуЕлектростарт Напруга220 В/ 380 В Система охолодженняЖидкостне АВР (автоматичне введення резерву)Шафа АВР у комплекті Лічильник мотогодинТак Витрата палива (л / год на 1 кВт) не більше Час безперервної роботи (година)24 Рівень шуму (дБА) не більше90 Наявність АКБТак Регулятор напруги AVRТакшт1950000,00950000,00Всього без ПДВ950000,00ПДВ 20% Всього без ПДВ950000,00Загальна сума поставки складає: 950 000,00 грн. (дев`ятсот п`ятдесят тисяч гривень), без ПДВ.
Від імені ПОСТАЧАЛЬНИКАВід імені ПОКУПЦЯ»
Рішення Господарського суду Київської області набирає законної сили у строк та порядку, які передбачені ст.241 Господарського процесуального кодексу України, та може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 15.12.2023.
Суддя О.О. Третьякова
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 19.10.2023 |
Оприлюднено | 18.12.2023 |
Номер документу | 115680206 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг |
Господарське
Господарський суд Київської області
Третьякова О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні