ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 листопада 2023 року Черкаси справа №925/1285/23
Господарський суд Черкаської області у складі судді Кучеренко О.І. із секретарем судового засідання Міняйло А.С.,
розглянув у відкритому судовому засіданні у приміщенні суду справу
до Товариства з обмеженою відповідальністю «Смарт-Тикет Технолоджи» (вул.Теліги Олени, 6, офіс 310, м.Київ, 04112, ідентифікаційний код 43711815)
про стягнення 244 332,00 грн,
за участю представників:
від позивача Попов В.О., за довіреністю,
від відповідача Овсій Д.Ю., за посадою (приймає участь у режимі відеоконференції),
25.09.2023 Комунальне підприємство «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради звернулось у Господарський суд Черкаської області із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Смарт-Тикет Технолоджи», у якому просить суд стягнути з відповідача збитки у вигляді неодержаного прибутку (втраченої вигоди) у сумі 244 332,00 грн. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач є надавачем послуг з перевезення пасажирів електричним транспортом у місті Черкаси на замовлення міської ради. Справляння плати за проїзд здійснювалось за допомогою автоматизованої системи обліку, діяльність якої зобов`язаний був забезпечити відповідач. У зв`язку із виникненням у період з 21.06.2023 до 09.07.2023 проблем з користування валідаторами (апаратами обліку оплати за проїзд) та не усунення відповідачем проблем та недоліків, пов`язаних з експлуатацією та обслуговуванням автоматизованої системи обліку оплати проїзду, що призвели до не справлення плати за транспортні послуги надані, позивачу було завдано збитків. На неодноразові звернення позивача, відповідач надіслав позивачу лист №42 з повідомленням про те, що з 21.06.2023 відповідачем ведуться роботи з усуненню аварійного збою технічного обладнання, проте фактичних дій та заходів щодо реального відновленням працездатності обладнання автоматизованої системи обліку оплати проїзду, яке встановлено в тролейбусах позивача, працівниками відповідача не вчинялося. Повноцінне відновлення працездатності обладнання автоматизованої системи обліку оплати проїзду та працездатність стаціонарних валідаторів відбулося лише 10.09.2023. Позивач вважає, що за умови надання ним транспортних послуг відповідно до договору про організацію надання транспортних послуг з перевезень міським електричним транспортом на 2023 рік №11-2023 та належної роботи АСООП за договором про здійснення справляння плати за транспортні послуги в міському пасажирському транспорті м. Черкаси №1 від 08.10.2021, позивач обґрунтовано мав одержати від продажу усіх видів проїзних документів у червні та липні 2023 року 3 260 610,00 грн (з урахуванням комісії відповідача), проте з вини відповідача, яка виразилася у невиконанні останнім своїх зобов`язань за договором з організації належної роботи валідаторів та АСООП, позивач у спірний період отримав лише 3 016 278,00 грн, внаслідок чого за розрахунком позивача він недоотримав 244 332,00 грн упущеної вигоди, за стягнення якої позивач і звернувся з цим позовом до суду.
Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 29.09.2023 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків.
05.10.2023 представник позивача направив до суду заяву про усунення недоліків, до якого долучив докази, зазначені в ухвалі від 29.09.2023.
Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 06.10.2023 позовну заяву Комунального підприємства «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради прийнято до розгляду і відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження. Судове засідання призначено об 11 год 00 хв 31.10.2023 та встановлено відповідачу строк 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання суду відзиву на позов та усіх доказів, якими обґрунтовує свої заперечення, а також строки для подання відповіді на відзив та заперечень на відповідь на відзив (у разі їх наявності).
Відповідач, у встановлений судом строк, відзив на позов суду не надав. Ухвала Господарського суду Черкаської області від 06.10.2023, яка була направлена на адресу місцезнаходження відповідача (судом був замовлений витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань), проте вручена останньому не була та 27.10.2023 повернулася до суду із зазначенням причини повернення «адресат відсутній за вказаною адресою», що за положеннями статті 242 Господарського процесуального Кодексу України є належним повідомленням сторони у справі про розгляд справи судом.
31.10.2023 від представника відповідача до суду надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
Протокольною ухвалою від 31.10.2023 суд оголосив перерву у справі до 14 год 30 хв 21.11.2023.
07.11.2023 від представника відповідача до суду надійшла заява про участь у судовому засіданні, яке призначене об 11 год 00 хв 31.10.2023, у режимі відеоконференції, яка була задоволена ухвалою Господарського суду Черкаської області від 08.11.2023.
У судове засідання 21.11.2023 представник відповідача не з`явився, але у цей день надіслав суду клопотання про відкладення розгляду справи.
Протокольною ухвалою від 21.11.2023 суд відмовив у задоволенні клопотання відповідача про відкладення розгляду справи, розпочав розгляд справи та оголосив перерву у справі до 15 год 15 хв 22.11.2023.
У судове засідання 22.11.2023 з`явилися представники сторін, проте, після оголошення головуючою справи, що розглядається, представник відповідача заперечив проти проведення засідання та усно заявив про намір подати заяву про відвід судді від розгляду справи.
Протокольною ухвалою від 22.11.2023 суд оголосив перерву у справі до 12 год 00 хв 23.11.2023.
23.11.2023 від представника Товариства з обмеженою відповідальністю «Смарт-Тикет Технолоджи» до суду надійшла заява від 22.11.2023 про відвід судді Кучеренко О.І. у справі №925/1285/23.
Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 23.11.2023 відмовлено у задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Смарт-Тикет Технолоджи» про відвід судді Кучеренко О.І. у справі №925/1285/23.
Відповідно до частини 9 статті 165 Господарського процесуального кодексу України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
У судовому засіданні 23.11.2023 було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи, суд встановив наступне.
08.10.2021 між виконавчим комітетом Черкаської міської ради (замовник), Товариством з обмеженою відповідальністю «Смарт-Тикет Технолоджи» (оператор) та Комунальним підприємством Черкаської міської ради «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» (комунальне підприємство) було укладено договір №1 про здійснення справляння плати за транспортні послуги в міському пасажирському транспорті м. Черкаси (далі договір про здійснення справляння плати).
Відповідно до розділу 1 «Основні терміни та їх визначення» договору про здійснення справляння плати, зазначені терміни застосовуються у наступному значенні:
автоматизована система обліку оплати проїзду (далі АСООП) - програмно-технічний комплекс, призначений для здійснення обліку наданих транспортних послуг та обліку пасажирів;
валідатор - пристрій для реєстрації проїзду та справляння/списання плати з пасажира (ручний термінал та/або стаціонарний термінал);
оператор особа, уповноважена здійснювати справляння плати за транспортні послуги в міському пасажирському транспорті м. Черкаси.
перевізник комунальне підприємство «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради, яке надає послуги з перевезення пасажирів у міському пасажирському транспорті;
електронний квиток проїзний документ встановленої форми, який після реєстрації в АСООП дає право пасажиру на одержання транспортних послуг.
Оператор за дорученням замовника забезпечує впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду (АСООП) в діяльності комунального підприємства «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» при здійсненні перевезень пасажирів міським пасажирським транспортом (пункт 2.1 договору про здійснення справляння плати).
Оператор протягом визначеного в договорі строку зобов`язується здійснювати справляння плати за транспортні послуги комунального підприємства «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» (пункт 2.2 договору про здійснення справляння плати).
Обов`язки оператора визначені у пункті 3.1 договору про здійснення справляння плати, серед яких: забезпечення виконання взятих за договором зобов`язань; обчислення консолідованих даних по всіх проїздах та проведених транзакціях з оплати/передоплати транспортних послуг; облік коштів, отриманих від пасажирів шляхом купівлі електронних квитків та/або їх поповнення; проведення перерахунку коштів отриманих від пасажирів на розрахункові рахунки комунального підприємства «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» згідно з даними обліку; надання звітів щодо проведених транспортних транзакцій виконавчому комітету та комунальному підприємству «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради»; забезпечення безперебійної роботи АСООП; синхронізація роботи усіх елементів АСООП; контроль за оплатою/фіксацією проїзду пасажирами
Замовник доручає оператору створити та забезпечити стабільну роботу АСООП (пункт 3.2.4 договору про здійснення справляння плати).
Замовник доручає оператору проводити оперативне обслуговування валідаторів та надавати оперативну допомогу працівникам замовника та Комунального підприємства «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» при користуванні ними (пункт 3.2.5 договору про здійснення справляння плати).
До обсягу зобов`язань з оперативного обслуговування валідатора входить: забезпечення термінової допомоги працівникам комунального підприємства «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» у випадку виникнення проблем з користуванням валідаторами на лінії (в телефонному режимі); виїзд на лінію для усунення проблем, що виникли в процесі користування валідатором на лінії та не можуть бути усунені самостійно. За необхідності проводити заміну валідатора, у випадку неможливості відновлення його роботоздатності на лінії. Оператор зобов`язаний забезпечити прибуття уповноваженої особи до місця находження транспортного засобу, у якому вийшов з ладу валідатор протягом одного оборотного рейсу; проведення оглядів технічної справності валідаторів; забезпечення синхронізації в роботі валідаторів та програмного забезпечення; надання термінових консультацій щодо роботи АСООП працівникам комунального підприємства «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради», що залучені до роботи системи оперативне усунення проблем та недоліків, пов`язаних з експлуатацією та обслуговуванням АСООП (оновленням програмного забезпечення валідаторів тощо). Сервісне обслуговування АСООП повинне забезпечувати усунення претензій щодо роботи обладнання протягом доби після звернення. У випадку відмов обладнання, що забезпечує продаж електронного квитка (валідаторів та ін.), його ремонт (заміна) повинна здійснюватися в кінці оборотного рейсу транспортного засобу на кінцевих зупинках транспорту протягом часу відстою транспортного засобу (не більше 60 хв) (пункт 3.2.5.1 договору про здійснення справляння плати).
Комунальне підприємство «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» зобов`язується: безоплатно прийняти від оператора за актом приймання-передачі обладнання, яке необхідно встановити на транспортних засобах Комунального підприємства «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» та використовувати його за призначенням, а саме для продажу та реєстрації електронного квитка в АСООП (пункт 6.3 договору про здійснення справляння плати).
Оператор зобов`язується негайно інформувати замовника та Комунальне підприємство «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» про всі нештатні ситуації чи відхилення у роботі АСООП; щомісячно до 6 числа наступного за звітним періодом формувати замовнику та Комунальному підприємству «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» звіт про кількість проданих електронних квитків та тарифних пакетів (пункт 6.4 договору про здійснення справляння плати).
Кошти від придбання та поповнення електронних квитків пасажирами надходять на рахунок оператора, що відкритий у фінансовій установі, з дотриманням вимог чинного законодавства (пункт 7.1 договору про здійснення справляння плати).
Оператор, кожного наступного банківського дня після звітного дня, за допомогою програмного забезпечення та зібраних за допомогою АСООП даних формує звіт про фактичну кількість перевезених пасажирів (пункт 7.2 договору про здійснення справляння плати).
Оператор зобов`язаний здійснювати зарахування коштів на поточний рахунок комунального підприємства «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» не пізніше 3 (трьох) банківських днів з дня надходження до оператора звітів про проведені операції, у залежності від реально виконаної роботи (кількості завалідованих електронних квитків) в попередній (звітний) період, за мінусом 10% комісійної винагороди оператора за надані послуги, що визначені цим договором (пункт 7.3 договору про здійснення справляння плати).
Оператор отримує комісійну винагороду за виконання зобов`язань за цим договором, у розмірі 5% від суми проведених операції щодо завалідованих електронних квитків, яка надійшла на рахунок у звітному періоді, шляхом самостійного її утримання з коштів, що підлягають перерахуванню Комунальним підприємством «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» (пункт 7.4 договору про здійснення справляння плати).
Кошти, отримані оператором від пасажирів чи юридичних осіб, які купують електронний квиток, не є власністю оператора, крім коштів, що становлять винагороду оператора відповідно до пункту 7.4 цього договору (пункт 7.5 договору про здійснення справляння плати).
Оператору забороняється вносити будь-які зміни у звіти, сформовані на основі даних, що сформовані валідаторами під час роботи транспортних засобів на лінії та роботи пунктів продажу та поповнення електронних квитків. Форми звітів погоджуються сторонами (пункт 7.6 договору про здійснення справляння плати).
У разі порушення своїх зобов`язань за цим договором сторони несуть відповідальність згідно із чинним законодавством України. Порушенням зобов`язання за цим договором вважається невиконання або неналежне виконання умов договору (пункт 8.1 договору про здійснення справляння плати).
У випадку порушення до винної сторони може бути застосовано оперативно-господарські санкції, передбачені статтею 236 Господарського процесуального кодексу України (пункт 8.7 договору про здійснення справляння плати).
Договір набирає чинності з дати його підписання сторонами і діє до 08.10.2031, але в будь-якому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов`язань (пункт 12.1 договору про здійснення справляння плати).
Договір про здійснення справляння плати підписаний уповноваженими представниками замовника, оператора та комунального підприємства (перевізника) та скріплений їх відповідними печатками.
30.06.2022 Черкаською міською радою видано наказ «Про впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду (АСООП) в міському пасажирському транспорті м.Черкаси №97 (а.с.27-28), який у подальшому був викладений у новій редакції згідно з наказом №126 від 02.08.2022 (а.с.29-31).
Судом також встановлено, що 21.04.2023 між Департаментом дорожньо-транспортної інфраструктури та екології Черкаської міської ради (замовник) та Комунальним підприємством Черкаської міської ради «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» (перевізник) було укладено договір про організацію надання транспортних послуг з перевезень міським електричним транспортом на 2023 рік №11-2023 (далі договір про організацію надання транспортних послуг), за умовами якого перевізник за замовленням замовника здійснює перевезення пасажирів та їх багажу. Замовник надає право перевізнику здійснювати зазначені транспортні послуги за визначеними маршрутами (лініями) та зобов`язується сплачувати за фактично виконані перевізником транспортні послуги на умовах цього договору в межах асигнувань, передбачених у міському бюджеті на 2023 рік шляхом падання трансфертів перевізнику. Загальна вартість транспортних послуг становить 73 139 902,19 грн. Обсяги транспортних послуг за маршрутами (лініями) та типами рухомого складу і показники їх якості встановлюються на підставі замовлення на пасажирські перевезення тролейбусами відповідно до вимог Закону України «Про міський електричний транспорт». Облік виконаної роботи здійснювати за звітами єдиної міської системи диспетчеризації та супутникового моніторингу пасажирського транспорту загального користування «Дозор» (пункт 1 договору про організацію надання транспортних послуг).
Невід`ємними частинами цього договору є: показники транспортних послуг на пасажирські перевезення тролейбусами на 2023 рік за встановленими маршрутами (лініями) (додаток 1); величина затвердженого розрахункового тарифу на транспортні послуги, що надаватимуться перевізником у 2023 році (вартість 1 тролейбусо-кілометра пасажироперевезень) (додаток 2); завдання перевізнику щодо обсягу доходів від продажу проїзних документів та чистого доходу від надання додаткових послуги за іншими напрямами господарської діяльності (додаток 3) (пункт 2 договору про організацію надання транспортних послуг).
Розрахунковим періодом є календарний місяць (пункт 3 договору про організацію надання транспортних послуг).
Оплата замовником наданих перевізником транспортних послуг здійснюється два рази на місяць: за першу половину місяця до 22 числа звітного місяця, а за другу половину місяця до 7 числа місяця, наступного за звітним, шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок перевізника на підставі оформлених в установленому порядку актів виконаних робіт, які перевізник надає замовнику за 5 робочих днів до дати оплати послуг (додаток 4) (пункт 4 договору про організацію надання транспортних послуг).
Сума коштів, що підлягає перерахуванню перевізнику за надані транспортні послуги, визначається як різниця між вартістю наданих за звітний період транспортних послуг (з урахуванням компенсації за втрачені рейси з незалежних від перевізника причин) та обсягом власних доходів перевізника (доходу від продажу проїзних документів та чистого доходу від надання додаткових послуг за іншими напрямами господарської діяльності). Обсяг власних доходів перевізника встановлюється завданням замовника з урахуванням показників аналогічного періоду минулого року. Обсяг виконаної транспортної роботи визначається звітами міської системи диспетчеризації GPS моніторингу «Дозор». Вартість наданих перевізником транспортних послуг визначається як добуток виконаного обсягу транспортної роботи на затверджений розрахунковий тариф на транспортні послуги (вартість 1 тролейбусо-кілометра пасажироперевезень) (пункт 5 договору про організацію надання транспортних послуг).
Замовник серед іншого зобов`язаний здійснювати в повному обсязі та своєчасну оплату фактично виконаних перевізником обсягів транспортних послуг згідно з умовами цього договору в межах бюджетних асигнувань на 2023 рік (пункт 11.4 договору про організацію надання транспортних послуг).
Перевізник у свою чергу серед іншого зобов`язаний забезпечувати дотримання ним встановленого порядку справляння плати за проїзд, виконання передбачених завданням обсягів доходів від реалізації проїзних документів та чистого доходу від надання додаткових послуг за іншими напрямами господарської діяльності (пункт 13.1 договору про організацію надання транспортних послуг).
Цей договір набирає чинності з дати його укладання та діє до 31.12.2023. Керуючись статтею 631 Цивільного кодексу України, сторони дійшли згоди про те, що умови договору застосовуються також до відносин, що виникли між сторонами до укладання цього договору з 25.03.2023 (пункт 20 договору про організацію надання транспортних послуг).
Договір підписаний уповноваженими представниками Департаменту дорожньо-транспортної інфраструктури та екології Черкаської міської ради та Комунального підприємства Черкаської міської ради «Черкасиелектротранс» та скріплений їх відповідними печатками.
До договору про організацію надання транспортних послуг №11-2023 від 21.04.2023 між Департаментом дорожньо-транспортної інфраструктури та екології Черкаської міської ради та Комунальним підприємством «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» укладені додатки: додаток №1 «Показники транспортних послуг на пасажирські перевезення тролейбусами на 2023 рік»; додаток №2 «Розрахунковий тариф на транспортні послуги, що надаватимуться КП «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» з перевезень пасажирів тролейбусами у 2023 році»; додаток №3 «Завдання щодо обсягу доходів від продажу проїзних документів та чистого доходу від надання додаткових послуг за іншими напрямами господарської діяльності по КП «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» у 2023 році»; додаток №4 «Акт виконаних робіт з надання транспортних послуг КП «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» за період»; додаток №5 «Акт» та додаток №6 «Розрахунок суми коштів, що підлягає перерахуванню перевізнику за надані транспортні послуги у 2023 році».
Керівниками сторін за договором підписано Додаток №1 «Показники транспортних послуг на пасажирські перевезення тролейбусами на 2023 рік», у якому визначено обсяги доходів від продажу усіх видів проїзних документів на кожен квартал 2023 року (а.с.38-48); Додаток №3 «Завдання щодо обсягу доходів від продажу проїзних документів та чистого доходу від надання додаткових послуг за іншими напрямами господарської діяльності по КП «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» у 2023 році» (а.с.53).
Відповідно до додатку №3 до договору про організацію надання транспортних послуг, показник від продажу усіх видів проїзних документів на червень та липень 2023 року був визначений сторонами у розмірі по 1 820 000,00 грн у місяць.
Згідно з актом виконаних робіт з надання транспортних послуг Комунальним підприємством «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» №6 від 19.06.2023 (а.с.61-62) за період з 01.06.2023 до 15.06.2023 обсяг транспортної роботи на маршрутах з пасажирами за планом (розрахунком) становлять 101 344,70 тролейбусо-кілометрів пасажироперевезень, фактичний показник 97136,72 тролейбусо-кілометрів пасажироперевезень (відсоток виконання 95,8). Затверджений розрахунковий тариф на транспортні послуги (вартість 1 тролейбусо-кілометра пасажироперевезень) становить 65,40733504 грн. Плановий показник доходу перевізника від продажу проїзних документів усіх видів становить 910 434,80 грн, фактичний показник 1 029 680,00 грн (відсоток виконання 113,1). Чистий дохід перевізника від надання додаткових послуг за іншими напрямами господарської діяльності за планом 186 246,00 грн, фактичний показник 4621,29 грн (відсоток виконання 2,5). Вартість наданих транспортних послуг (який вираховується як обсяг транспортної роботи на маршрутах з пасажирами * вартість 1 тролейбусо-кілометра пасажироперевезень) за планом становить 6 628 686,75 грн, фактичний показник 6 353 453,99 грн. Фактичний показник з компенсації збитків від втрачених рейсів з незалежних від перевізника причин (згідно з актами) становить 18183,24 грн. Загальна сума, яка підлягає перерахуванню на розрахунковий рахунок перевізника складає 5 274 956,43 грн.
Відповідно до акту виконаних робіт з надання транспортних послуг Комунальним підприємством «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» №7 від 06.07.2023 (а.с.64-65) за період з 16.06.2023 до 30.06.2023 обсяг транспортної роботи на маршрутах з пасажирами за планом (розрахунком) становлять 101 247,90 тролейбусо-кілометрів пасажироперевезень, фактичний показник 97082,04 тролейбусо-кілометрів пасажироперевезень (відсоток виконання 95,9). Плановий показник доходу перевізника від продажу проїзних документів усіх видів становить 909 565,20 грн, фактичний показник 539310,00 грн (відсоток виконання 59,3). Чистий дохід перевізника від надання додаткових послуг за іншими напрямами господарської діяльності за планом 186 246,00 грн, фактичний показник 403 232,30 грн (відсоток виконання 216,5). Вартість наданих транспортних послуг за планом становить 6 622 355,32 грн, фактичний показник 6 349 877,52 грн. Фактичний показник з компенсації збитків від втрачених рейсів з незалежних від перевізника причин (згідно з актами) становить 6279,10 грн. Загальна сума, яка підлягає перерахуванню на розрахунковий рахунок перевізника складає 5 260 345,42 грн.
Відповідно до акту виконаних робіт з надання транспортних послуг Комунальним підприємством «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» №8 від 19.07.2023 (а.с.67-68) за період з 01.07.2023 до 15.07.2023 обсяг транспортної роботи на маршрутах з пасажирами за планом (розрахунком) становлять 97016,90 тролейбусо-кілометрів пасажироперевезень, фактичний показник 91768,00 тролейбусо-кілометрів пасажироперевезень (відсоток виконання 94,6). Плановий показник доходу перевізника від продажу проїзних документів усіх видів становить 867 267,30 грн, фактичний показник 795880,00 грн (відсоток виконання 91,8). Чистий дохід перевізника від надання додаткових послуг за іншими напрямами господарської діяльності за планом 185 596,00 грн, фактичний показник 79077,46 грн (відсоток виконання 42,6). Вартість наданих транспортних послуг за планом становить 6 389 940,41 грн, фактичний показник 6 044 225,82 грн. Загальна сума, яка підлягає перерахуванню на розрахунковий рахунок перевізника складає 4 991 362,52 грн.
Відповідно до акту виконаних робіт з надання транспортних послуг Комунальним підприємством «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» №9 від 04.08.2023 (а.с.69-70 за період з 16.07.2023 до 31.07.2023 обсяг транспортної роботи на маршрутах з пасажирами за планом (розрахунком) становлять 104 664,60 тролейбусо-кілометрів пасажироперевезень, фактичний показник 94644,25 тролейбусо-кілометрів пасажироперевезень (відсоток виконання 90,4). Плановий показник доходу перевізника від продажу проїзних документів усіх видів становить 935 632,70 грн, фактичний показник 986550,00 грн (відсоток виконання 105,4). Чистий дохід перевізника від надання додаткових послуг за іншими напрямами господарської діяльності за планом 185 596,00 грн, фактичний показник 366 064,76 грн (відсоток виконання 197,2). Вартість наданих транспортних послуг за планом становить 6 893 650,05 грн, фактичний показник 6 233 667,72 грн. Загальна сума, яка підлягає перерахуванню на розрахунковий рахунок перевізника складає 5 112 439,02 грн.
Акти виконаних робіт з надання транспортних послуг №6, №7, №8 та №9 підписані уповноваженими представниками Департаменту дорожньо-транспортної інфраструктури та екології Черкаської міської ради та Комунального підприємства «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» та скріплені їх печатками.
У матеріалах справи міститься копія журналу повідомлень (звернень) водіїв тролейбусів про виникнення проблем з користування валідаторами на лінії (технічну несправність), оригінал якого був оглянутий судом під час судового засідання 23.11.2023. У цьому журналі містяться записи водіїв про несправності у роботі пристроїв з оплати вартості проїзду, у тому числі і за період з 08.05.2023 до 18.07.2023, протягом якого водії тролейбусів повідомляли диспетчерів позивача про технічну несправність системи валідації Товариства з обмеженою відповідальністю «Смарт-Тикет Технолоджи» (а.с.55-57). Такі записи містяться також, як до так і після визначеного позивачем періоду.
Масові збої у роботі валідаторів також підтверджене і добовим звітом диспетчера виробничо-диспетчерського відділу Комунального підприємства «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» за 21.06.2023 (а.с.84-86), згідно з яким зафіксовані масові скарги водіїв на збій в роботі валідаторів.
22.06.2023 директор позивача надіслав на електронну адресу відповідача лист-звернення №669, у якому повідомив відповідача про несправність роботи всього обладнання, що забезпечує продаж електронного квитка (валідаторів) на всіх тролейбусах, які працюють на лінії у місті Черкаси та просив розглянути питання щодо можливості відшкодування збитків, які понесло Комунальне підприємство «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» внаслідок недоотримання доходів (упущена вигода) у зв`язку з несправністю роботи валідаторів та неможливістю знімання оплати за надані послуги з перевезення (а.с.58-60).
У відповідь на лист-звернення позивача, відповідач надіслав позивачу лист №42 від 22.06.2023, у якому повідомив, що Товариством з обмеженою відповідальністю «Смарт-Тикет Технолоджи» з 21.06.2023 ведуться роботи з усунення аварійного збою технічної роботи обладнання, Товариство прикладає максимально зусиль для відновлення роботи АСООП (а.с.71).
22.08.2023 позивач повторно надіслав відповідачу претензію №907 від 21.08.2023, у якій посилаючись на пункти 3.1.7, 3.2.5.1 та 8.1 договору про здійснення справляння плати за транспортні послуги в міському пасажирському транспорті м.Черкаси №1 від 08.10.2021 вимагав від відповідача у термін до 01.10.2023 компенсувати збитки, які завдані Комунальному підприємству «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» невиконанням своїх зобов`язань за договором шляхом перерахування коштів у сумі 593 931,60 грн (а.с.72-75).
Претензія залишена відповідачем без відповіді та без задоволення.
Мотиви та джерела права, з яких виходить суд при прийнятті рішення та оцінка аргументів учасників справи.
Предметом спору у цій справі є вимога позивача про стягнення з відповідача 244 332,00 грн упущеної вигоди у зв`язку з невиконанням відповідачем своїх зобов`язань за договором про здійснення справляння плати за транспортні послуги у частині організації належної роботи валідаторів та автоматизованої системи обліку оплати праці.
Частиною 1 статті 193 Господарського кодексу України визначено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором (частина 2 статті 193 Господарського кодексу України).
Судом встановлено та не заперечується сторонами у справі, що на підставі договору про здійснення справляння плати та договору про організацію надання транспортних послуг, позивач за замовленням департаменту Черкаської міської ради здійснював пасажирські перевезення міським електричним транспортом.
Для реєстрації проїзду та справляння/списання плати з пасажирів, міський пасажирській транспорт міста був обладнаний спеціальними пристроями валідаторами, які працюють на основі автоматизованої системи обліку оплати проїзду (АСООП) та видають пасажирам відповідний електронний квиток, який дає право пасажиру на одержання транспортних послуг.
За доводами позивача у зв`язку з незабезпеченням відповідачем належної роботи системи оплати вартості проїзду ним не було отримано грошові кошти, які були сплачені пасажирами за проїзд.
У відповідності до положень статей 216-218 Господарського Кодексу України учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.
Застосування господарських санкцій повинно гарантувати захист прав і законних інтересів громадян, організацій та держави, в тому числі відшкодування збитків учасникам господарських відносин, завданих внаслідок правопорушення, та забезпечувати правопорядок у сфері господарювання.
Господарсько-правова відповідальність базується на принципах, згідно з якими потерпіла сторона має право на відшкодування збитків незалежно від того, чи є застереження про це в договорі.
Підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.
У сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції.
Відповідно до статті 224 Господарського кодексу України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.
До складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб`єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов`язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов`язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом (частина 1 статті 225 Господарського кодексу України).
Згідно з частиною 1 статті 226 Господарського кодексу України учасник господарських відносин, який вчинив господарське правопорушення, зобов`язаний вжити необхідних заходів щодо запобігання збиткам у господарській сфері інших учасників господарських відносин або щодо зменшення їх розміру, а у разі якщо збитків завдано іншим суб`єктам, - зобов`язаний відшкодувати на вимогу цих суб`єктів збитки у добровільному порядку в повному обсязі, якщо законом або договором сторін не передбачено відшкодування збитків в іншому обсязі.
Відповідно до положень частин першої - третьої статті 22 Цивільного кодексу України, особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: 1) втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода). Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.
Отже, відшкодування збитків є однією із форм або заходів цивільно-правової відповідальності, яка вважається загальною або універсальною в силу положень статті 22 Цивільного кодексу України, а порушення цивільного права, внаслідок якого особі завдано збитки, є підставою для їх відшкодування.
Як зазначає Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду у постанові від 21.04.2021 у справі №913/335/20, збитки - це об`єктивне зменшення будь-яких майнових благ сторони, що обмежує його інтереси як учасника певних господарських відносин і проявляється у витратах, зроблених кредитором, втраті або пошкодженні майна, а також у неодержаних кредитором доходах, які б він одержав, якби зобов`язання було виконано боржником.
Відповідальність у вигляді відшкодування збитків може бути покладено на особу за наявності в її діях складу цивільного правопорушення.
За загальними правилами розподілу обов`язку доказування кожна сторона повинна довести обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (частини перша та третя статті 74 Господарського процесуального кодексу України).
На позивача покладається обов`язок довести наявність збитків, протиправність поведінки заподіювача збитків та причинний зв`язок між такою поведінкою із заподіяними збитками. У свою чергу, відповідач повинен довести, що в його діях відсутня вина у заподіянні збитків.
У розумінні вищенаведених норм, особа, яка порушила зобов`язання, несе цивільно-правову відповідальність, зокрема, у вигляді відшкодування збитків.
Збитки як правова категорія включають в себе й упущену (втрачену) вигоду (lucrum cessans), яка відрізняється від реальних збитків (damnum emergens) тим, що реальні збитки характеризують зменшення наявного майна потерпілого (проведені витрати, знищення і пошкодження майна тощо), а у разі упущеної вигоди наявне майно не збільшується, хоча і могло збільшитися, якби не правопорушення. Тобто упущена вигода відображає різницю між реально можливим у майбутньому потенційно отриманим майном та вже наявним майном.
Тобто така міра відповідальності як відшкодування збитків у вигляді упущеної вигоди перш за все є спрямованою на захист (відновлення) порушеного права потерпілого, що цілком узгоджується із приписами частини другої статті 216 Господарського кодексу України, якою з-поміж іншого визначено, що застосування господарських санкцій, якими у розумінні частини другої статті 217 Господарського кодексу України є відшкодування збитків, повинно гарантувати захист прав і законних інтересів громадян, організацій та держави, в тому числі відшкодування збитків учасникам господарських відносин, завданих внаслідок правопорушення.
Відповідно до статті 22 Цивільного кодексу України у вигляді упущеної вигоди відшкодовуються тільки ті збитки, які б могли бути реально отримані при належному виконанні зобов`язання.
Крім того, позивачу (кредитору) слід довести, що він міг і повинен був отримати визначені доходи, і тільки неправомірні дії відповідача (боржника) стали єдиною і достатньою причиною, яка позбавила його можливості отримати прибуток.
У справі, що розглядається, позивач просить суд стягнути з відповідача 244 332,00 грн упущеної вигоди, обґрунтовуючи це тим, що він не отримав ці кошти внаслідок того, що відповідач не виконав свої зобов`язання за договором у частині належного функціонування автоматизованої системи обліку оплати праці у період з 21.06.2023 до 09.07.2023.
Матеріали справи містять докази на підтвердження несправності роботи валідаторів та аварійного збою роботи автоматизованої системи обліку оплати проїзду, зокрема журнал повідомлень (звернень) водіїв тролейбусів про виникнення проблем з користуванням валідаторами на лінії (технічну несправність, добовий звіт диспетчера виробничо-диспетчерського відділу Комунального підприємства «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» за 21.06.2023, цей факт також визнається і відповідачем у листі про усунення аварійного збою технічної роботи обладнання.
За умовами договору про здійснення справляння плати за транспортні послуги відповідач зобов`язався забезпечити безперебійну роботу автоматизованої системи обліку оплати проїзду, контроль за оплатою/фіксацією проїзду пасажирами. Матеріалами справи підтверджено факт неналежної роботи валідаторів, що свідчить про невиконання відповідачем своїх зобов`язань за договором, які тривали у часі.
Водночас, з наданих суду доказів, неможливо достеменно встановити протягом якого часу мало місце несправність у роботі валідаторів, що вплинули на можливість пасажирів оплатити вартість транспортних послуг, оскільки як можна встановити з платіжних інструкцій, на підставі яких відповідач щодня здійснював перерахування коштів, отриманих від пасажирів на рахунок позивача, слідує, що такі кошти за надані послуги за спірний період надходили, що свідчить про те, що у цей період валідатори працювали (хоча і з перебоями), оскільки знімали плату з пасажирів за проїзд.
Отже, встановити загальний час, протягом якого валідаторами не знімалася плата за проїзд пасажирів, з наданих суду матеріалів, неможливо.
Як зазначено судом вище, для застосування такої міри відповідальності, як стягнення збитків, потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення, а саме: протиправної поведінки, наявності збитків, причинного зв`язку між протиправною поведінкою боржника та збитками кредитора, вини. Відсутність хоча б одного з вищевказаних елементів, які утворюють склад цивільного правопорушення, звільняє боржника від відповідальності за невиконання або неналежне виконання ним взятих на себе зобов`язань. Для застосування відповідальності у вигляді стягнення збитків, позивач повинен довести наявність у нього збитків, протиправних дій відповідача та причинного зв`язку між збитками позивача та діями відповідача. Вимога про відшкодування збитків може пред`являтися виключно у разі, якщо збитки є результатом порушення права і виключно до особи, яка це право порушила.
Покладення на особу обов`язку відшкодування збитків у вигляді упущеної вигоди можливе тільки за умови реальної можливості одержання доходу особою, яка вважає, що їй завдано шкоди. У такому разі пред`явлення вимоги про відшкодування неодержаних доходів (упущеної вигоди) покладає на кредитора обов`язок довести, що ці доходи (вигода) не є абстрактними, а дійсно були б ним отримані. У вигляді упущеної вигоди відшкодовуються тільки ті збитки у розмірі доходів, які б могли бути реально отримані.
У справі, що розглядається, позивач в обґрунтування права на відшкодування збитків у вигляді упущеної вигоди посилався на неодержання ним доходу, який, як ним зазначається, він повинен був отримати за результатом надання транспортних послуг з перевезення пасажирів та їх багажу у період з 21.06.2023 до 09.07.2023, проте внаслідок невиконання відповідачем своїх зобов`язань з організації належної роботи валідаторів та безперебійної роботи автоматизованої системи обліку оплати проїзду, позивач за його розрахунком не отримав 244 332,00 грн.
В обґрунтування розміру упущеної вигоди у сумі 244 332,00 грн, позивач посилається на, визначені у додатку до договору про організацію надання транспортних послуг з перевезень, прогнозовані доходи позивача за надані транспортні послуги з пасажирських перевезень у 2023 році з розбивкою доходу за кожний місяць, які також відображені у актах виконаних робіт з надання транспортних послуг за червень та липень 2023 року.
Тобто вимоги позивача про стягнення упущеної вигоди базуються на розрахунку прогнозованого (ймовірного) прибутку отриманого як дохід від продажу проїзних документів усіх видів.
Водночас, за умовами договору про організацію надання транспортних послуг, який укладений між позивачем та Департаментом дорожньо-транспортної інфраструктури та екології Черкаської міської ради передбачено, що загальна вартість транспортних послуг у 2023 році становить 73 139 902,19 грн. При цьому обсяги транспортних послуг за маршрутами (лініями) та типами рухомого складу і показники їх якості встановлюються на підставі замовлення на пасажирські перевезення тролейбусами відповідно до вимог Закону України «Про міський електричний транспорт», а облік виконаної роботи здійснювати за звітами єдиної міської системи диспетчеризації та супутникового моніторингу пасажирського транспорту загального користування «Дозор».
За умовами цього договору сума коштів, що підлягає перерахуванню перевізнику за надані транспортні послуги, визначається як різниця між вартістю наданих за звітний період транспортних послуг (з урахуванням компенсації за втрачені рейси з незалежних від перевізника причин) та обсягом власних доходів перевізника (доходу від продажу проїзних документів та чистого доходу від надання додаткових послуг за іншими напрямами господарської діяльності). Обсяг власних доходів перевізника встановлюється завданням замовника з урахуванням показників аналогічного періоду минулого року. Обсяг виконаної транспортної роботи визначається звітами міської системи диспетчеризації GPS моніторингу «Дозор». Вартість наданих перевізником транспортних послуг визначається як добуток виконаного обсягу транспортної роботи на затверджений розрахунковий тариф на транспортні послуги (вартість 1 тролейбусо-кілометра пасажироперевезень) (пункт 5 договору про організацію надання транспортних послуг).
Отже, умовами договору визначено, що Департамент дорожньо-транспортної інфраструктури та екології Черкаської міської ради, як замовник послуг, сплачує позивачу кошти за надані послуги у розмірі, який визначається як різниця між вартістю наданих за звітний період транспортних послуг (визначається звітами міської системи диспетчеризації GPS моніторингу «Дозор» помноженим на затверджений розрахунковий тариф) та обсягом власних доходів перевізника (доходу від продажу проїзних документів та чистого доходу від надання додаткових послуг за іншими напрямами господарської діяльності).
Дослідивши надані суду акти виконаних робіт з надання транспортних послуг Комунальним підприємством «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради» №7 від 06.07.2023 та №8 від 19.07.2023, судом встановлено, що ці акти містять інформацію про показники з надання транспортних послуг із пасажирських перевезень міським електричним транспортом (тролейбусами) за період з 16.06.2023 по 30.06.2023 та з 01.07.2023 до 15.07.2023. У тому числі і суму, яка підлягає перерахуванню позивачу, як перевізнику. Ця сума визначена як різниця суми вартості наданих транспортних послуг і компенсації збитків від втрачених рейсів з незалежних від перевізника причин та суми доходу перевізника від продажу проїзних документів усіх видів та чистого доходу перевізника від надання додаткових послуг за іншими напрямами господарської діяльності.
Проаналізувавши зміст цих актів, суд дійшов висновку, що Департамент, як замовник послуг, визначив суму вартості наданих позивачем транспортних послуги виходячи з розміру фактично наданих послуг за мінусом суми коштів, які були перераховані відповідачем на рахунок позивача за продаж проїзних документів усіх видів, а також інших доходів позивача.
Тобто, у разі, коли сума доходу перевізника від продажу проїзних документів є меншою, ніж визначена у прогнозованих величинах доходів (навіть якщо це пов`язано з фактом тимчасових збоїв у роботі автоматизованої системи обліку оплати проїзду), позивачу ці кошти були виплачені замовником як плата за замовлені послуги з перевезення, оскільки плата за послуги визначається виходячи з виконаного обсягу транспортної роботи, який не залежить від власних доходів позивача. Отже, визначена позивачем сума у розмірі 244 332,00 грн не є збитками позивача у розумінні статті 224 Господарського кодексу України. Наведене свідчить про відсутність недоотримання позивачем будь-яких грошових коштів і відповідно до об`єктивного зменшення будь-яких майнових благ позивача.
Відповідно до вимог частини 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно з частиною 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Враховуючи викладене та виходячи із встановлених судом обставин справи, суд дійшов висновку, що позивачем не доведено наявності складу цивільного (господарського) правопорушення, як необхідної умови застосування такої міри відповідальності, як стягнення збитків, оскільки позивачем не надано суду належних доказів про наявність у нього збитків у сумі 244 332,00 грн, що є одним з чотирьох обов`язкових елементів, які утворюють склад цивільного правопорушення, що на переконання суду є самостійною підставою для відмови у задоволенні позову.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається, зокрема, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Оскільки позовні вимоги не підлягають до задоволення, витрати, які понесені у зв`язку із розглядом цієї справи покладається на позивача та йому не відшкодовуються.
Керуючись статтями 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1.У задоволенні позову відмовити повністю
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано, у разі подання апеляційної скарги рішення набирає законної сили після прийняття судом апеляційної інстанції судового рішення. Рішення може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Північного апеляційного господарського суду.
Повне рішення складене 14.12.2023.
Суддя О.І.Кучеренко
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 23.11.2023 |
Оприлюднено | 18.12.2023 |
Номер документу | 115680736 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Кучеренко О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні