Рішення
від 15.12.2023 по справі 520/28732/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 грудня 2023 р. № 520/28732/23

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Волошина Д.А., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Керівника Харківської окружної прокуратури Харківської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до Комунального некомерційного підприємства Мереф`янської міської ради "Мереф`янська центральна районна лікарня" про зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

Керівник Харківської окружної прокуратури Харківської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд зобов`язати Комунальне некомерційне підприємство Мереф`янської міської ради «Мереф`янська центральна районна лікарня» привести в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисну споруду цивільного захисту (протирадіаційне укриття) з обліковим номером 79240, що розташована за адресою: вулиця Дніпровська, 148, місто Мерефа Харківського району Харківської області, з метою її використання за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018, а саме: відкоригувати технічну документацію захисної споруди цивільного захисту відповідного пункту 20 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138; поновити паспорт та облікову картку захисної споруди цивільного захисту відповідно до додатків 2, 3 Вимог щодо забезпечення нумерації та здійснення обліку Фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 №579 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 року за № 880/32332); провести розрахунки укриття населення (працюючих) у захисній споруді цивільного захисту відповідно до пункту 1 глави 4 розділу VII Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 року №579 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 року за №879/32331 (далі - Вимог); вивісити покажчики руху до захисної споруди цивільного захисту та біля вхідних дверей табличку розміром 60 х 50 см із зазначенням номера споруди, її балансоутримувача, місць зберігання ключів, особи, відповідальної за утримання та експлуатацію, її місцезнаходження і номера телефону; забезпечити у нічний час освітлення або дублювання світловими покажчиками таблички позначення захисної споруди і входи відповідно до пунктів 3, 4 розділу II та додатку 1 Вимог; забезпечити захисну споруду цивільного захисту первинними засобами пожежогасіння, обладнати її системами протипожежного захисту відповідно до вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за № 252/26697), державних будівельних норм і національних стандартів, що діють у сфері пожежної безпеки, а також абзацу 1 пункту 5 розділу II Вимог; забезпечити позначення і освітлення місць розташування первинних засобів пожежогасіння у захисній споруді цивільного захисту відповідно до абзацу 5 пункту 5 розділу II Вимог; забезпечити можливість користування входом та достатню (нормативну) пропускну спроможність до захисної споруди цивільного захисту у середину її приміщень особам з інвалідністю та іншими маломобільним групам населення відповідно до пункту 6 розділу II Вимог; для визначення відповідності комунікацій, інженерних мереж, інженерного та спеціального обладнання, систем життєзабезпечення в належному технічному стані забезпечення утримання та експлуатації систем водопостачання, каналізації, опалення, електрообладнання захисної споруди цивільного захисту відповідно до вимог чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок, захисту захисної споруди цивільного захисту від підтоплення і затоплення ґрунтовими, поверхневими, технологічними та стічними водами надати проектну документацію на захисну споруду цивільного захисту відповідно до пунктів 7, 8, 9,10,13 розділу II Вимог; обладнати усі розетки, установлені в захисній споруді цивільного захисту, трафаретними позначеннями: «Радіо», «Телефон», « 220 В» , на стіні або у вигляді табличок відповідно до абзацу 5 пункту 9 розділу II Вимог; забезпечити утримання та експлуатацію систем водопостачання, каналізації і опалення захисної споруди цивільного захисту (розробити експлуатаційні схеми, вжити заходів щодо приведення у задовільний санітарний стан приладів та приміщень системи каналізації, встановити покажчики руху води, теплоносіїв, провести обслуговування системи водопостачання, опалення, пофарбувати інженерні комунікації у відповідний колір, вжити заходів щодо захисту систем від корозії) відповідно до пунктів 10.13 розділу II Вимог; забезпечити резервне освітлення захисної споруди цивільного захисту від переносних електричних ліхтарів, акумуляторних світильників або від стаціонарних та переносних дизель- та бензогенераторів за умов їх розташування зовні протирадіаційного укриття відповідно до пункту 4 розділу IV Вимог; скласти (розробити) необхідну документацію щодо підтримання захисної споруди цивільного захисту у готовності до використання за призначенням відповідно до глави 3 розділу VІ та додатків 15, 16, 17 Вимог; скласти (розробити) необхідну документацію захисної споруди цивільного захисту відповідно до пункту 19 Акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту та додатку 18 Вимог; виконати першочергові підготовчі заходи, роботи відповідно до пункту 3 глави 1 розділу VII Вимог; забезпечити формування з обслуговування захисної споруди засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку відповідно до пункту 5 глави 1 розділу VII та додатку 19 Вимог; забезпечити захисну споруду цивільного захисту необхідним майном на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю, відповідно до переліку майна, необхідного для укомплектування захисної споруди відповідно до пункту 6 глави 1 розділу VII та додатків 20, 21 Вимог; визначити і довести до населення, яке підлягає укриттю, розподіл по спорудах фонду захисних споруд цивільного захисту, маршрути прямування до захисних споруд цивільного захисту відповідно до пункту 1 глави 4 розділу VII Вимог; вжити вичерпних заходів щодо забезпечення населення, яке підлягає укриттю, прибувати до захисної споруди цивільного захисту із засобами індивідуального захисту, дводобовим запасом продуктів у поліетиленовій упаковці, а також найбільш необхідними речами відповідно до пункту 2 глави 4 розділу VII Вимог; для організації роботи з виведення (евакуації) осіб, які укриваються у захисній споруді цивільного захисту, виконати заходи відповідно до пунктів 17, 18 глави 4 розділу VII Вимог.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Харківською окружною прокуратурою Харківської області з огляду на актуальність збереження фонду захисних споруд та поширення публікацій у ЗМІ щодо неналежного стану їх утримання та використання, ураховуючи триваючий військовий стан в Україні та ведення активних бойових дій саме на Харківської області, вивчається питання повноти виконання органами виконавчої влади, місцевого самоврядування та дотримання балансоутримувачами і власниками таких приміщень вимог законодавства у сфері цивільного захисту щодо їх збереження за функціональним призначенням та утримання у стані, що відповідає вимогам і стандартам. Встановлено, що на території міста Мерефа наявна захисна споруда цивільного захисту - ПРУ № 79240, що розташована за адресою: вул. Дніпровська, 148, місто Мерефа, Харківський район, Харківська область, яке в умовах військової агресії Російської Федерації проти України через недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є не готовим до використання за призначенням, через що не здатне забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 16.10.2023 відкрито спрощене провадження в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України, та запропоновано відповідачу надати відзив на позов. Запропоновано позивачу подати до суду відповідь на відзив, а відповідачу - заперечення протягом п`яти календарних днів з моменту отримання відповідних документів.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана відповідачу на адресу, зазначену у позові та у витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, та отримана відповідачем 27.10.2023, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення.

Відповідач подав до суду заяву про визнання адміністративного позову, в якій вказав, що визнає позовні вимоги в повному обсязі.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Дослідивши матеріали справи та вказані заяви, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що Харківським районним управлінням Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області проведено планову перевірку Комунального некомерційного підприємства Мереф`янської міської ради "Мереф`янська центральна районна лікарня" щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

За результатами проведеної перевірки 05.10.2020 складено Акт № 221, яким зафіксовано наявність порушень вимог законодавства. Акт складений у присутності заступника генерального директора комунального некомерційного підприємства Мереф`янської міської ради "Мереф`янська центральна районна лікарня" Коломійця Олексія Олексійовича та підписано останнім.

Також, 05.10.2020 Харківським районним управлінням Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області видано Припис № 210 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної небезпеки КНП Мереф`янської міської ради "Мереф`янська центральна районна лікарня".

Згідно з вказаним приписом необхідно усунути наступні порушення, що стосуються ПРУ № 79240 КНП Мереф`янської міської ради "Мереф`янська центральна районна лікарня":

- провести технічний стан приміщень захисних споруд і їх ремонт відповідно до чинних положень про проведення планово-попереджувальних ремонтів будівель і споруд залежно від їх основного функціонального призначення;

- захисну споруду разі розміщення в ній пункту управління системами зв`язку і оповіщення забезпечити;

- щорічно проводити перевірку та обслуговування систем каналізації сховищ;

- щорічно проводити перевірку системи вентиляції сховища;

- захисну споруду необхідним майном та засобами на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю забезпечити;

- забезпечити формування спеціальним інвентарем та майном, у тому числі засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку;

- інженерні комунікацій захисної споруди цивільного захисту пофарбувати відповідно до їх призначення.

- експлуатація та утримання електрообладнання захисної споруди виконати у відповідності до вимог чинного законодавства у сфері улаштування

- комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення захисної споруди утримувати в належному технічному стані;

- стан входів та виходів захисної споруди цивільного захисту їх доступність для усіх категорій населення, зокрема, для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення виконати у відповідності до вимог з утримання;

- технічний стан захисної споруди цивільного захисту виконати у відповідності до вимог з утримання;

- забезпечити захисну споруду цивільного захисту первинними засобами пожежогасіння.

Вищевказаний припис отримано під підпис заступником генерального директора КНП Мереф`янської міської ради "Мереф`янська центральна районна лікарня" Коломійцем О.О.

Узгоджений з суб`єктом господарювання строк виконання припису було встановлено до 23.10.2020.

Згідно Акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища, протирадіаційного укриття №79240, розташованого за адресою: вулиця Дніпровська, 148, місто Мерефа Харківського району Харківської області, складеного 22.08.2023, сховище оцінюється як "не готове", надано рекомендації щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням:

- відкоригувати технічну документацію захисної споруди цивільного захисту відповідного пункту 20 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138;

- поновити паспорт та облікову картку захисної споруди цивільного захисту відповідно до додатків 2, 3 Вимог щодо забезпечення нумерації та здійснення обліку Фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 № 579 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 року за №880/32332);

- провести розрахунки укриття населення (працюючих) у захисній споруді цивільного захисту відповідно до пункту 1 глави 4 розділу VII Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 року № 579 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 року за № 879/32331 (далі - Вимог);

- вивісити покажчики руху до захисної споруди цивільного захисту та біля вхідних дверей табличку розміром 60 х 50 см із зазначенням номера споруди, її балансоутримувача, місць зберігання ключів, особи, відповідальної за утримання та експлуатацію, її місцезнаходження і номера телефону;

- забезпечити у нічний час освітлення або дублювання світловими покажчиками таблички позначення захисної споруди і входи відповідно до пунктів 3, 4 розділу II та додатку 1 Вимог;

- забезпечити захисну споруду цивільного захисту первинними засобами пожежогасіння, обладнати її системами протипожежного захисту відповідно до вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за № 252/26697), державних будівельних норм і національних стандартів, що діють у сфері пожежної безпеки, а також абзацу 1 пункту 5 розділу II Вимог;

- забезпечити позначення і освітлення місць розташування первинних засобів пожежогасіння у захисній споруді цивільного захисту відповідно до абзацу 5 пункту 5 розділу II Вимог;

- забезпечити можливість користування входом та достатню (нормативну) пропускну спроможність до захисної споруди цивільного захисту у середину її приміщень особам з інвалідністю та іншими маломобільним групам населення відповідно до пункту 6 розділу II Вимог;

- для визначення відповідності комунікацій, інженерних мереж, інженерного та спеціального обладнання, систем життєзабезпечення в належному технічному стані, забезпечення утримання та експлуатації систем водопостачання, каналізації, опалення, електрообладнання захисної споруди цивільного захисту відповідно до вимог чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок, захисту захисної споруди цивільного захисту від підтоплення і затоплення ґрунтовими, поверхневими, технологічними та стічними водами надати проектну документацію на захисну споруду цивільного захисту відповідно до пунктів 7, 8, 9,10,13 розділу II Вимог;

- обладнати усі розетки, установлені в захисній споруді цивільного захисту, трафаретними позначеннями: «Радіо», «Телефон», « 220 В» , на стіні або у вигляді табличок відповідно до абзацу 5 пункту 9 розділу II Вимог;

- забезпечити утримання та експлуатацію систем водопостачання, каналізації і опалення захисної споруди цивільного захисту (розробити експлуатаційні схеми, вжити заходів щодо приведення у задовільний санітарний стан приладів та приміщень системи каналізації, встановити покажчики руху води, теплоносіїв, провести обслуговування системи водопостачання, опалення, пофарбувати інженерні комунікації у відповідний колір, вжити заходів щодо захисту систем від корозії) відповідно до пунктів 10. 1 З розділу II Вимог;- Забезпечити резервне освітлення захисної споруди цивільного захисту від переносних електричних ліхтарів, акумуляторних світильників або від стаціонарних та переносних дизель- та бензогенераторів за умов їх розташування зовні протирадіаційного укриття відповідно до пункту 4 розділу IV Вимог;

- скласти (розробити) необхідну документацію щодо підтримання захисної споруди цивільного захисту у готовності до використання за призначенням відповідно до глави 3 розділу VІ та додатків 15, 16, 17 Вимог;

- скласти (розробити) необхідну документацію захисної споруди цивільного захисту відповідно до пункту 19 Акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту та додатку 18 Вимог;

- виконати першочергові підготовчі заходи, роботи відповідно до пункту 3 глави 1 розділу VII Вимог;

- забезпечити формування з обслуговування захисної споруди засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку відповідно до пункту 5 глави 1 розділу VII та додатку 19 Вимог;

- забезпечити захисну споруду цивільного захисту необхідним майном на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю, відповідно до переліку майна, необхідного для укомплектування захисної споруди відповідно до пункту 6 глави 1 розділу VII та додатків 20, 21 Вимог;

- визначити і довести до населення, яке підлягає укриттю, розподіл по спорудах фонду захисних споруд цивільного захисту, маршрути прямування до захисних споруд цивільного захисту відповідно до пункту 1 глави 4 розділу VII Вимог;

- вжити вичерпних заходів щодо забезпечення населення, яке підлягає укриттю, прибувати до захисної споруди цивільного захисту із засобами індивідуального захисту, дводобовим запасом продуктів у поліетиленовій упаковці, а також найбільш необхідними речами відповідно до пункту 2 глави 4 розділу VII Вимог;

- для організації роботи з виведення (евакуації) осіб, які укриваються у захисній споруді цивільного захисту, виконати заходи відповідно до пунктів 17, 18 глави 4 розділу VII Вимог.

У позовній заяві позивач вказує, що на даний час встановлені порушення відповідачем не було усунуто, вказівки не виконано та захисна споруда цивільного захисту сховища, протирадіаційного укриття №79240, розташована за адресою: вулиця Дніпровська, 148, місто Мерефа Харківського району Харківської області, є не готовою.

Відповідно до листа Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області від 09.10.2023 № 65010-6647/65103, вбачається, що органи ДСНС України позов щодо вжиття заходів з метою приведення захисної споруди цивільного захисту сховища, протирадіаційного укриття №79240, розташованого за адресою: вулиця Дніпровська, 148, місто Мерефа Харківського району Харківської області, до стану готовності не подавали.

Так, вищевказані приписи та акти органу ДСНС, що були винесені відносно відповідача, є чинними, отримані уповноваженою особою відповідача під підпис та до суду не оскаржені.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до норм ст. 7 Закону України «Про засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства.

Згідно з положеннями ст. 8 Закону України «Про засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» - орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду контролю законом має право надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків.

Також, обов`язок виконувати законну вимогу органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства, передбачений ст. 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та п. 15 ч. 1 ст. 20 Кодекс цивільного захисту України.

Невиконання вимог припису територіальних органів ДСНС, не забезпечує основної мети - підтримання об`єкта цивільного захисту у стані готовності, яке має основним призначенням укриття населення від засобів масового ураження в особливий період та надзвичайних ситуацій у мирний час.

За інформацією, викладеною у акті оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційне укриття № 79240 перебуває у неготовому для використання стані.

Виявлені недоліки повинні бути усунуті, а захисна споруда цивільного захисту № 79240 має відповідати вимогам Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку та Порядку використання у мирний час захисних споруд цивільного захисту для господарських, культурних і побутових потреб, затвердженим Постановою КМУ від 10.03.2017 №138, Вимогам щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

Статтею 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022 на території України з 24.02.2022 введено воєнний стан, який на даний час діє.

Відповідно до норм ст. 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно з нормами ст. 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно до ст. 4 Кодексу цивільного захисту України, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 21 Кодексу цивільного захисту України громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до ч. 4 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Відповідно до ч. 5 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (надалі - Порядок) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до п. 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно пункту 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:

- не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;

- не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Згідно з пунктом 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до п. 1 Розділу І «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п. 6 Розділу VIII Вимоги).

Відповідно підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимоги, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувач і здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимоги визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням бапансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено п. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України та п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138.

Отже, невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення захисної споруди № 79240 до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічні правові позиції за позовами прокурора висловлені Верховним Судом у постанові від 03.10.2018 по справі №826/12192/16 та у постанові від 25.07.2019 по справі №820/5164/15.

Окрім того, Велика Палата Верховного Суду у постанові від 15.09.2019 по справі №820/4717/16 дійшла висновку про те, що спір такого характеру розглядається у порядку адміністративного судочинства, а також підтвердила право прокурора на звернення до суду з таким позовом в інтересах держави в особі територіального органу ДСНС.

Відповідно ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

З матеріалів справи встановлено факт перебування захисної споруди цивільного захисту в неготовому для використання стані та невжиття уповноваженими органами належних заходів щодо зобов`язання балансоутримувача привести захисну споруду у стан готовності до використання.

Таким чином, після початку 24.02.2022 повномасштабної військової агресії Російської Федерації проти України та введення на всій території України воєнного стану виникли обґрунтовані та реальні підстави для використання споруди безпосередньо за призначенням, проте всупереч вищевказаним нормам законодавства у сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту відповідач й дотепер не виконує свого прямого та безпосереднього обов`язку щодо утримання захисної споруди № 79240, розташованої за адресою: вулиця Дніпровська, 148, місто Мерефа Харківського району Харківської області, у належному та придатному для використання за призначенням стані.

Суд зазначає, що сторонами до суду не було надано акту встановленої форми, складеного фахівцями Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області за результатами проведення перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, а саме встановленого додатком №11 до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затвердженого наказом МВС України від 09.07.2018 №579, з якого б вбачалось, що відповідачем усунено всі порушення, виявлені під час проведення планової перевірки на захисній споруді цивільного захисту з обліковим номером 79240, що розташована за адресою: вулиця Дніпровська, 148, місто Мерефа Харківського району Харківської області, на виконання вимог Припису Харківського районного управління Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області від 05.10.2020 № 210.

Також, слід вказати, що згідно ст. 137 Господарського кодексу України правом оперативного управління у цьому Кодексі визнається речове право суб`єкта господарювання, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом) для здійснення некомерційної господарської діяльності, у межах, встановлених цим Кодексом та іншими законами, а також власником майна (уповноваженим ним органом). Власник майна, закріпленого на праві оперативного управління за суб`єктом господарювання, здійснює контроль за використанням і збереженням переданого в оперативне управління майна безпосередньо або через уповноважений ним орган і має право вилучати у суб`єкта господарювання надлишкове майно, а також майно, що не використовується, та майно, що використовується ним не за призначенням.

Відповідно до паспорту захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційного укриття) №79240, яке розташоване за адресою: вулиця Дніпровська, 148, місто Мерефа Харківського району Харківської області, вказана споруда належить Комунальному некомерційному підприємству Мереф`янської міської ради "Мереф`янська центральна районна лікарня".

Отже, судом встановлено, що Комунальне некомерційне підприємство Мереф`янської міської ради "Мереф`янська центральна районна лікарня" є належним відповідачем у даній справі.

Більш того, КНП Мереф`янської міської ради "Мереф`янська центральна районна лікарня" подало до суду заяву про визнання адміністративного позову, в якій вказало, що визнає позовні вимоги в повному обсязі.

Відповідно до частини 1 статті 189 Кодексу адміністративного судочинства України відповідач може визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.

У ході розгляду справи судом не встановлено, що дії відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси.

За приписами ч. 1 та ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України.

Таким чином, порушення, зазначені в адміністративному позові, про застосування заходів реагування щодо державного нагляду відповідачем не усунуто.

Зважаючи на встановлені у справі обставини, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, а також на визнання відповідачем позову в повному обсязі, суд дійшов висновку про задоволення адміністративного позову.

Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись ст.ст. 19, 241-246, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Керівника Харківської окружної прокуратури Харківської області (Григорівське шоссе, буд. 52, м. Харків, 61098) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, буд. 8, м. Харків, 61013, ЄДРПОУ 38631015) до Комунального некомерційного підприємства Мереф`янської міської ради "Мереф`янська центральна районна лікарня" (вул. Дніпровська, м. Мерефа, Харківський р-н, Харківська обл., 62472, ЄДРПОУ 02002227) про зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Зобов`язати Комунальне некомерційне підприємство Мереф`янської міської ради "Мереф`янська центральна районна лікарня" вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - сховища № 79240, розташованого за адресою: вулиця Дніпровська, 148, місто Мерефа Харківського району Харківської області, а саме: відкоригувати технічну документацію захисної споруди цивільного захисту відповідного пункту 20 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138; поновити паспорт та облікову картку захисної споруди цивільного захисту відповідно до додатків 2, 3 Вимог щодо забезпечення нумерації та здійснення обліку Фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 №579 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 року за № 880/32332); провести розрахунки укриття населення (працюючих) у захисній споруді цивільного захисту відповідно до пункту 1 глави 4 розділу VII Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 року №579 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 року за №879/32331 (далі - Вимог); вивісити покажчики руху до захисної споруди цивільного захисту та біля вхідних дверей табличку розміром 60 х 50 см із зазначенням номера споруди, її балансоутримувача, місць зберігання ключів, особи, відповідальної за утримання та експлуатацію, її місцезнаходження і номера телефону; забезпечити у нічний час освітлення або дублювання світловими покажчиками таблички позначення захисної споруди і входи відповідно до пунктів 3, 4 розділу II та додатку 1 Вимог; забезпечити захисну споруду цивільного захисту первинними засобами пожежогасіння, обладнати її системами протипожежного захисту відповідно до вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за № 252/26697), державних будівельних норм і національних стандартів, що діють у сфері пожежної безпеки, а також абзацу 1 пункту 5 розділу II Вимог; забезпечити позначення і освітлення місць розташування первинних засобів пожежогасіння у захисній споруді цивільного захисту відповідно до абзацу 5 пункту 5 розділу II Вимог; забезпечити можливість користування входом та достатню (нормативну) пропускну спроможність до захисної споруди цивільного захисту у середину її приміщень особам з інвалідністю та іншими маломобільним групам населення відповідно до пункту 6 розділу II Вимог; для визначення відповідності комунікацій, інженерних мереж, інженерного та спеціального обладнання, систем життєзабезпечення в належному технічному стані забезпечення утримання та експлуатації систем водопостачання, каналізації, опалення, електрообладнання захисної споруди цивільного захисту відповідно до вимог чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок, захисту захисної споруди цивільного захисту від підтоплення і затоплення ґрунтовими, поверхневими, технологічними та стічними водами надати проектну документацію на захисну споруду цивільного захисту відповідно до пунктів 7, 8, 9,10,13 розділу II Вимог; обладнати усі розетки, установлені в захисній споруді цивільного захисту, трафаретними позначеннями: «Радіо», «Телефон», « 220 В» , на стіні або у вигляді табличок відповідно до абзацу 5 пункту 9 розділу II Вимог; забезпечити утримання та експлуатацію систем водопостачання, каналізації і опалення захисної споруди цивільного захисту (розробити експлуатаційні схеми, вжити заходів щодо приведення у задовільний санітарний стан приладів та приміщень системи каналізації, встановити покажчики руху води, теплоносіїв, провести обслуговування системи водопостачання, опалення, пофарбувати інженерні комунікації у відповідний колір, вжити заходів щодо захисту систем від корозії) відповідно до пунктів 10.13 розділу II Вимог; забезпечити резервне освітлення захисної споруди цивільного захисту від переносних електричних ліхтарів, акумуляторних світильників або від стаціонарних та переносних дизель- та бензогенераторів за умов їх розташування зовні протирадіаційного укриття відповідно до пункту 4 розділу IV Вимог; скласти (розробити) необхідну документацію щодо підтримання захисної споруди цивільного захисту у готовності до використання за призначенням відповідно до глави 3 розділу VІ та додатків 15, 16, 17 Вимог; скласти (розробити) необхідну документацію захисної споруди цивільного захисту відповідно до пункту 19 Акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту та додатку 18 Вимог; виконати першочергові підготовчі заходи, роботи відповідно до пункту 3 глави 1 розділу VII Вимог; забезпечити формування з обслуговування захисної споруди засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку відповідно до пункту 5 глави 1 розділу VII та додатку 19 Вимог; забезпечити захисну споруду цивільного захисту необхідним майном на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю, відповідно до переліку майна, необхідного для укомплектування захисної споруди відповідно до пункту 6 глави 1 розділу VII та додатків 20, 21 Вимог; визначити і довести до населення, яке підлягає укриттю, розподіл по спорудах фонду захисних споруд цивільного захисту, маршрути прямування до захисних споруд цивільного захисту відповідно до пункту 1 глави 4 розділу VII Вимог; вжити вичерпних заходів щодо забезпечення населення, яке підлягає укриттю, прибувати до захисної споруди цивільного захисту із засобами індивідуального захисту, дводобовим запасом продуктів у поліетиленовій упаковці, а також найбільш необхідними речами відповідно до пункту 2 глави 4 розділу VII Вимог; для організації роботи з виведення (евакуації) осіб, які укриваються у захисній споруді цивільного захисту, виконати заходи відповідно до пунктів 17, 18 глави 4 розділу VII Вимог.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Д.А. Волошин

Дата ухвалення рішення15.12.2023
Оприлюднено18.12.2023
Номер документу115683556
СудочинствоАдміністративне
Сутьзобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —520/28732/23

Рішення від 15.12.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні