Рішення
від 14.11.2023 по справі 286/1715/23
ОВРУЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 286/1715/23

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 листопада 2023 року м. Овруч

Овруцький районний суд Житомирської області в складі:

головуючого судді Кулініча Я. В.

з секретарем Грищенко Н. А.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін в м. Овруч цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Комунального підприємства «Коростенське міжміське бюро технічної інвентаризації» про скасування державної реєстрації права власності на нерухоме майно, треті особи: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , Овруцька міська рада Житомирської області , -

В С Т А Н О В И В:

08.05.2023 року ОСОБА_1 , який проживає в АДРЕСА_1 звернувся до суду із позовом до Комунального підприємства «Коростенське міжміське бюро технічної інвентаризації», що знаходиться в м. Коростень, вул. Сосновського, 36-а, Житомирської області, в якому просить поновити йому строк для звернення до суду у зв`язку із пропуском з поважної причини, скасувати державну реєстрацію права власності на нерухоме майно за адресою: кв. АДРЕСА_2 , здійснену 05 квітня 2007 року, 09 червня 2007 року, 26 грудня 2007 року Комунальним підприємством «Коростенське міжміське бюро технічної інвентаризації». Свої вимоги мотивує тим, що він є власником квартири АДРЕСА_2 . Даний будинок має п`ять квартир, кожна з яких має по декілька власників. Нещодавно звернувшись до державного реєстратора Гладковицької сільської ради з метою зареєструвати своє право власності в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, так як договір не був зареєстрований в реєстрі, який почав функціонувати з 2013 року. Його право власності було зареєстровано в реєстрі речових прав, яке проводило Коростенське МБТІ. Як виявилось, право власності на його квартиру зареєстровано за колишніми власниками квартири, в яких він її придбав ОСОБА_2 та у всіх інших співвласників квартир зареєстровано право власності в його квартирі. Оскільки, відповідач не має доступу до електронного реєстру з 01.01.2023 року, то виправити помилку вони не можуть. Про порушення свого права дізнався при зверненні до державного реєстратора.

Клопотання про розгляд справи за участю сторін від учасників справи не надходило.

Відповідач відзив на позовну заяву у встановлений строк не надав, ухвалу про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження отримав 23.05.2023 року, про що свідчить рекомендоване повідомлення, що міститься в матеріалах справи.

Треті особи ОСОБА_7 , ОСОБА_9 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_4 , ОСОБА_11 пояснень на позовну заяву не надали, ухвалу про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження отримали 01.06.2023 року, про що свідчать рекомендовані повідомлення, які містяться в матеріалах справи.

Треті особи ОСОБА_7 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження повідомлялися за адресою місця свого проживання, однак конверти повернулися на адресу суду з відміткою Укрпошти «за закінченням терміну зберігання».

Представник третьої особи Овруцької міської ради Житомирської області надала клопотання про розгляд справи без представника третьої особи, проти задоволення позовної заяви не заперечує та просить суд винести рішення з урахуванням вимог чинного законодавства.

Суд, дослідивши матеріали справи, дійшов наступного висновку.

Відповідно до ч.1 ст.4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Відповідно до договору купівлі продажу квартири від 19.04.2008 року посвідченого приватним нотаріусом Овруцького районного нотаріального округу Кушнерчук О.М., ОСОБА_1 є власником квартири АДРЕСА_2 (а.с.6-8).

Позивачу відмовлено у проведенні державної реєстрації нерухомого майна, а саме квартири за вищевказаною адресою, оскільки згідно інформації, яка міститься в архівній складовій РРП власниками майна є інші фізичні особи та юридична особа (а.с.5).

Згідно інформації №311324106 від 30.09.2022 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна - квартира АДРЕСА_2 на праві приватної власності належить: 7/250 частки ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , 1/20 частки ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_15 , 7/100 частки ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_16 , ОСОБА_9 , 6/25 частки ОСОБА_17 , 7/50 частки територіальній громаді в особі Овруцької міської ради. В графі причина відсутності коду зазначено архівний запис (15-17).

Лист КП «Коростенське міжміське бюро технічної інвентаризації» Житомирської обласної ради №301 від 21.10.2022 року свідчить, що квартира АДРЕСА_2 зареєстрована за ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 на підставі Договору купівлі продажу квартири від 19.04.2008 року посвідченого приватним нотаріусом Овруцького районного нотаріального округу, реєстровий №452. При формуванні витягу була допущена електронна помилка в реєстраційних номерах (а.с.12).

Надаючи правову оцінку вказаним відносинам, суд зазначає наступне.

Частиною 1 статті 1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно їх обтяжень" від 01.07.2004 № 1952-ІУ (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що цей Закон регулює відносини, пов`язані з державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно всіх форм власності, їх обмежень та правочинів щодо нерухомості.

Відповідно положень статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обмежень державна реєстрація прав - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до п.5 Прикінцевих положень Закону України "Про реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовій (далі - Закон), до створення єдиної системи органів реєстрації прав, а також до формування Державного реєстру прав у складі державного земельного кадастру реєстрація об`єктів нерухомого майна проводиться комунальними підприємствами бюро технічної інвентаризації.

Згідно ч. ч. 1, 4 ст. 18 Закону, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно проводиться на підставі заяви правоволодільця (правонабувача), сторін (сторони) правочину, за яким виникло речове право, або уповноважених ними (нею) осіб. Для державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно місцевого органу державної реєстрації прав разом із заявою про державну реєстрацію подаються документи про правочини щодо такого об`єкта нерухомого майна та їх копії або інші документи, що свідчать про встановлення, зміну чи припинення речового права.

Відповідно до статті 19 Закону, підставою для державної реєстрації прав, що посвідчують виникнення, перехід, припинення речових прав на нерухоме майно, обмежень цих прав, є в тому числі: нотаріально посвідчений договір купівлі-продажу, довічного утримання, даруванні земельної ділянки або іншого нерухомого майна; свідоцтво про право на спадщину; свідоцтва право власності на будівлю (частину будівлі), споруду; рішення суду стосовно речових прав на нерухоме майно, обмежень цих прав, що набрали законної сили; інші акти органів державної влади або органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, прийнятих у межах повноважень визначених законом.

Відповідно до п. 1.1. Тимчасового положення про порядок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002 №7/50 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин/ далі -Тимчасове положення) Тимчасове положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно (далі Положення) визначає порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно в Україні і спрямоване на забезпечення визнання та захисту цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майн, активізації інвестиційної діяльності.

Пунктом 2.1 Тимчасового положення визначено, що для реєстрації виникнення, існування, припинення прав власності на нерухоме майно та оформлення прав власності на нерухоме майно до БТІ разом із заявою про реєстрацію прав власності подаються правовстановлювальні документи, їх копії (нотаріально засвідчені), а також інші документи, що визначені цим Положенням.

Відповідальність за достовірність та повноту інформації у документах несе власник (власники) нерухомого майна.

Відповідно до приписів пункту 3.1 Тимчасового положення з моменту прийняття заяви розпочинається розгляд реєстратором заяви та доданих до неї документів. Реєстратор: установлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на об`єкт нерухомості, інших підстав для відмови в реєстрації прав; перевіряє угоди, які відповідно до чинного законодавства України не були нотаріально посвідчені; приймає рішення про реєстрацію прав власності чи про відмову в реєстрації прав власності; видає витяги з Реєстру прав або відмовляє у наданні таких витягів. У своїх діях реєстратор керується виключно чинним законодавством України.

При цьому, пунктом 3.5 Тимчасового положення передбачено, що реєстрації підлягають виключно заявлені права за умови їх відповідності чинному законодавству України і пред`явленим правовстановлювальним документам.

Забороняється тлумачення прав реєстратором або самостійне внесення ним змін до відомостей про заявлені права власності.

Відповідно до частини 2 статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

Між тим, відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" право здійснювати реєстрацію та вчиняти дії щодо її скасування належать виключно державному реєстратору.

Реєстрації підлягають виключно заявлені права за умови їх відповідності чинному законодавству України і пред`явленим правовстановлювальним документам. Забороняється тлумачення прав реєстратором або самостійне внесення ним змін до відомостей про заявлені права власності.

Згідно ч. 1 ст.31 Закону, органи державної реєстрації прав несуть відповідальність за своєчасність і достовірність даних у Державному реєстрі прав про речові права на нерухоме майно та встановлені щодо них обмеження, а також за повноту та достовірність даних у витягах із Державного реєстру прав, які надаються заявникам.

Частиною 2 статті 27 Закону передбачено, що державна реєстрація речових прав скасовується в разі припинення дії договору, укладення іншого договору або винесення судом відповідного рішення, про що вносяться дані до Державного реєстру прав.

Оскільки, допущення помилки при оформленні витягу призвело до порушення прав позивача, які підлягають судовому захисту, шляхом скасування державної реєстрації права власності.

Щодо строку позовної давності, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 256 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.

Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки (стаття 257 ЦК України).

За загальним правилом перебіг загальної і спеціальної позовної давності починається з дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила. За зобов`язаннями з визначеним строком виконання перебіг позовної давності починається зі спливом строку виконання (частини перша, п`ята статті 261 ЦК України).

Початок перебігу позовної давності співпадає з моментом виникнення у зацікавленої сторони права на позов, тобто можливості реалізувати своє право в примусовому порядку через суд.

Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові (частина четверта статті 267 ЦК України).

Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновку про те, що строк позовної давності розпочинається з моменту, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права.

Позивач про порушення свого права дізнався в січні 2023 року, із відмови державного реєстратора, тому суд вважає, що строк звернення до суду з вказаним позовом не пропущений.

З огляду на викладене, позов обгрунтований та підлягає задоволенню.

Керуючись ст. ст. 12, 13, 81, 141, 259, 263-265, 268 ЦПК України, на підставі ст. ст. 15,16 ЦК України, ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» суд,

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити.

Скасувати державну реєстрацію права власності на нерухоме майно за адресою: кв. АДРЕСА_2 , здійснену 05 квітня 2007 року, 09 червня 2007 року та 26 грудня 2007 року Комунальним підприємством «Коростенське міжміське бюро технічної інвентаризації».

Апеляційна скарга на рішення може бути подана безпосередньо до Житомирського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його ухвалення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя: Я. В. Кулініч

СудОвруцький районний суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення14.11.2023
Оприлюднено20.12.2023
Номер документу115710174
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них: про приватну власність, з них: щодо реєстрації або обліку прав на майно

Судовий реєстр по справі —286/1715/23

Рішення від 14.11.2023

Цивільне

Овруцький районний суд Житомирської області

Кулініч Я. В.

Ухвала від 15.05.2023

Цивільне

Овруцький районний суд Житомирської області

Кулініч Я. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні