ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 грудня 2023 рокусправа №380/18092/23Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого - судді Кухар Н.А., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Мірта ТМ" до Державної податкової служби України про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії,-
в с т а н о в и в:
До Львівського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "Мірта ТМ" (79026, м. Львів, вул. Володимира Великого, 63/81; ЄДРПОУ 41917106) з позовом до Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053; код ЄДРПОУ: 43005393), в якому позивач просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Державної податкової служби України щодо не відновлення податкових показників ?Накл ТОВ «МІРТА ТМ» в розмірі 6689634 грн. 92 коп. на рахунку платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість;
- зобов`язати ДПС України (внести відповідні дані до системи електронного адміністрування податку на додану вартість щодо відновлення податкових показників ?Накл ТОВ «МІРТА ТМ» в розмірі 6689634 грн. 92 коп.;
- стягнути з відповідача на користь ТОВ «МІРТА ТМ» судові витрати .
В обґрунтування позовних позивач зазначає, що рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 17 травня 2021 року у справі №380/8687/20 було визнано протиправним та скасовано рішення №2786 від 22.05.2020 Головного управління ДПС у Львівській області про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи ТОВ «Мірта ТМ» (код ЄДРПОУ 41917106) та зобов`язано Головне управління ДПС у Львівській області поновити дію реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи ТОВ «Мірта ТМ» (код ЄДРПОУ41917106) з моменту її анулювання зі збереженням податкових показників (?Накл) в розмірі 6689634 грн. 92 коп. в системі електронного адміністрування податку на додану вартість юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю «Мірта ТМ» (код ЄДРПОУ41917106). До моменту анулювання позивача платником ПДВ в СЕА ПДВ відображався показник в розмірі 6689634 грн. 92 коп. Після анулювання, зазначений показник припинив відображатися в СЕА ПДВ.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено головуючого суддю Кухар Н.А
Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2023 року позовну заяву залишено без руху та надано позивачу час для усунення недоліків позовної заяви, шляхом сплати судового збору.
Ухвалою судді Львівського окружного адміністративного суду від 17 серпня 2023 року відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без повідомлення сторін.
Ухвалою про відкриття провадження запропоновано відповідачу протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі подати до суду відзив на позовну заяву, а також роз`яснено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин справа буде вирішена за наявними матеріалами.
Представник відповідача подала відзив на позовну заяву, в якому просила у задоволенні позову відмовити з огляду на наступне. За даними ІКС «Податковий блок» (далі ІКС ПБ) ТОВ «МІРТА ТМ» з 18.04.2018 по теперішній час знаходиться на обліку в ГУ ДПС у Львівській області, Львівська ДПІ (Личаківський район м. Львова). Основний вид діяльності 46.90- неспецiалiзована оптова торгівля. Згідно баз даних ДПС ТОВ «МІРТА ТМ» 01.03.2018 зареєстровано в якості платника ПДВ з індивідуальним податковим номером 419171013063.
Відповідно до пп. «г» п. 184.7 ст. 184 Кодексу у зв`язку із наданням декларацій про відсутність поставок протягом року 22.05.2020 підприємству анульовано реєстрацію платника ПДВ на підставі рішення про анулювання реєстрації платником ПДВ № 2786 від 22.05.2020.
На виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 17.05.2021 року у справі №380/8687/20 за позовом ТОВ «МІРТА ТМ» ГУ ДПС у Львівській області 07.11.2022 поновлено реєстрацію платником ПДВ з індивідуальним податковим номером 419171013063. Проте, не здійснено в автоматичному режимі перерахунок показників ТОВ «МІРТА ТМ» у СЕА ПДВ, що стало підставою звернення платника до суду з новим позовом. Відповідно до даних автоматизованих інформаційних систем ДПС у СЕА ПДВ по ТОВ «МІРТА ТМ» 09.10.2020 було проведено операцію з типом 99 «Анулювання реєстрації платника ПДВ». На дату анулювання реєстрації платника ПДВ у ТОВ «МІРТА ТМ» у СЕА ПДВ обліковувалась сума реєстраційного ліміту у розмірі 6 689 624,92 грн. (відповідно до позову, платник просить відновити суму 6 689 634,92 грн. (на 10 грн. більше). Сума податку (?Накл), на яку ТОВ «МІРТА ТМ» має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН, що обчислена за формулою, визначеною пунктом 200?.3 статті 200? Кодексу на дату анулювання реєстрації платника ПДВ була сформована за рахунок: ?НаклОтр 62 015 448 грн. + ?Митн 5 964 930 грн.+ ?Поповн 108 797 грн.- ?НаклВид 61 399 540 грн.- ?Перев 10,0 гривень.
Керівник підприємства - Держило Тарас Романович (РНОКПП НОМЕР_1 ), є посадовою особою ще на 23 підприємствах. Всі підприємства входять до складу однієї «транзитно-конвертаційної групи», пов`язані між собою спільними товарно-грошовими потоками та були перереєстровні/придбані гр. ОСОБА_1 в лютому 2021 року, після анулювання реєстрації платників ПДВ. Загальна сума показників ?Накл, що підлягатимуть перерахунку після поновлення реєстрації платників ПДВ по вищезазначених суб`єктах господарювання становить більше 37 млн. гривень.
Відповідно до даних «Єдиного державного реєстру судових рішень» ухвалою Львівського апеляційного суду від 23.05.2019 у справі № 463/3239/19 накладено арешт на грошові кошти, що знаходяться на розрахункових рахунках вищезазначених підприємств. В матеріалах ухвали зазначено, 07 лютого 2019 року та 11 квітня 2019 року до ЄРДР внесено відомості про вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч.2 ст. 364, ч.2 ст. 205 КК України та порушено кримінальне провадження № 62019140000000093: «згідно з оперативною інформацією, наданої представництвом внутрішньої безпеки у Львівській області СБУ, встановлено, що до протиправної діяльності залучено ТОВ «Авераж Захід», ТОВ «АМБОН», ТОВ «Бізнес Інжиніринг», ТОВ «Топ Буд Дизайн», ТОВ «Галілео Захід», ТОВ «ЗАХІД БЕСТ», ТОВ «Крістал Пелес», ТзОВ «МІРТА ТМ», ТзОВ «ФЕЛІНС». Аналізом даних ЄРПН по вищезазначених підприємствах, в т.ч. і по ТОВ «МІРТА ТМ» встановлено, що всі вони пов`язані спільними товарно-грошовими потоками, входять до складу «транзитно-конвертаційної групи» та здійснюють незаконну діяльність, пов`язану з наданням податкової вигоди (формування податкового кредиту та формування ліміту) на адресу третіх осіб з метою мінімізації ПДВ.
ТОВ «МІРТА ТМ» протягом 2018 року здійснювало імпорт товарів господарського призначення (килимки, покриття пластмасові, плівки з полімерів, нетканний матеріал, нитки, вироби з чорних металів), а також взуття та одяг в асортименті, шоколаду, на загальну суму ПДВ 6,0 млн. гривень. Окрім цього, підприємством придбавалися у значних обсягах продукти харчування (м`ясо свинини та субпродукти, солодощі, миючі засоби, замінники жиру, квіти) на загальну суму ПДВ 62,0 млн. гривень. При цьому, по ТОВ «МІРТА ТМ» відсутні відомості про використання у господарській діяльності складських приміщень та необхідного обладнання (морозильні камери, холодильники) для зберігання продуктів харчування та залишків нереалізованої продукції
Аналізом даних ЄРПН встановлено, що рядом суб`єктів господарювання, які пов`язані між собою спільними товарно-грошовими потоками здійснювалася незаконна діяльність, що полягала у постачанні підприємствам реального сектору економіки послуг для штучного формування податкового кредиту з ПДВ з метою ухилення від оподаткування та мінімізації сплати ПДВ. Отже, позовні вимоги щодо визнання протиправною бездіяльність Державної податкової служби України щодо не відновлення податкових показників ?Накл ТОВ «МІРТА ТМ» в розмірі 6 689 634 гривень 92 копійок на рахунку платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість та зобов`язати Державну податкову службу України внести відповідні дані до системи електронного адміністрування податку на додану вартість щодо відновлення податкових показників ?Накл ТОВ «МІРТА ТМ» в розмірі 6689634 грн. 92 коп. є безпідставними, необґрунтованими, та такими, що не підлягають задоволенню.
За вказаних обставин, вищезазначене свідчить про відсутність правових підстав для задоволення позову
Представник позивача подав відповідь на відзив на позовну заяву в якому позовні вимоги підтримав повністю.
Частиною 1 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження здійснюється судом за правилами, встановленими цим Кодексом для розгляду справи за правилами загального позовного провадження, з особливостями, визначеними у цій главі.
Відповідно до ч. 2 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України, визначено, що розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.
Суд, з`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив наступне.
ТОВ «МІРТА ТМ» з 18.04.2018 по теперішній час знаходиться на обліку в ГУ ДПС у Львівській області, Львівська ДПІ (Личаківський район м. Львова). Основний вид діяльності 46.90- неспецiалiзована оптова торгівля. Згідно баз даних ДПС ТОВ «МІРТА ТМ» 01.03.2018 зареєстровано в якості платника ПДВ з індивідуальним податковим номером 419171013063.
22.05.2020 року ГУ ДПС у Львівській області прийнято рішення №2786 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТзОВ «Мірта ТМ» (код ЄДРПОУ 41917106) з 22.05.2020 року, відповідно до якого комісією встановлено: платник ТзОВ «Мірта ТМ» (ЄДРПОУ 41917106) зареєстрований як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців подає та подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту, що підтверджено довідкою про подання/неподання платником ПДВ та/або реєстром (переліком) податкових декларацій від 22.05.2020 року. Платник подає податкові декларації з податку на додану вартість протягом періоду з травня 2019р. по квітень 2020р. з показниками, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту, та має за останні 12 календарних місяців обсяги оподаткування операцій 0 гривень. Наслідком встановленого комісією став висновок про те, що перелічені документи є підставою для анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, у зв`язку з тим, що особа, яка зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців подає контролюючому органу декларацію з податку на додану вартість (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту та відповідно до пп.«г» п.184.1 ст.184 Податкового Кодексу України від 02.12.2010р. №2755-VI. Датою анулювання реєстрації є 22.05.2020.
Вважаючи вказане рішення відповідача протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду з відповідним позовом за захистом своїх прав та інтересів.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 17 травня 2021 року у справі №380/8687/20, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26 серпня 2021 року, адміністративний позов ТОВ «Мірта ТМ» задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення №2786 від 22.05.2020 Головного управління ДПС у Львівській області про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи ТОВ «Мірта ТМ» (код ЄДРПОУ 41917106).
Зобов`язано Головне управління ДПС у Львівській області поновити дію реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи ТОВ «Мірта ТМ» (код ЄДРПОУ41917106) з моменту її анулювання зі збереженням податкових показників (?Накл) в розмірі 6 689 634 грн 92 коп. в системі електронного адміністрування податку на додану вартість юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю «Мірта ТМ» (код ЄДРПОУ41917106).
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 30 листопада 2022 року у справі №380/8687/20 касаційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області залишено без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 17 травня 2021 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26 серпня 2021 року залишено без змін.
На виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 17 травня 2021 року у справі №380/8687/20 ТОВ «МІРТА ТМ» ГУ ДПС у Львівській області 07.11.2022 поновлено реєстрацію платником ПДВ з індивідуальним податковим номером 419171013063.
Проте, не здійснено в автоматичному режимі перерахунок показників ТОВ «МІРТА ТМ» у СЕА ПДВ, що стало підставою звернення платника до суду з новим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий Кодекс України (далі ПК України, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Основні принципи функціонування СЕА ПДВ визначено ст.200-1 ПК України.
Згідно з п.200-1.1 ст.200-1 ПК України система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку: суми податку, що містяться у складених та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних; суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість; суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних; інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.
Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 200-1.2 ст. 200-1 ПК України установлено, що платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
Розрахунки з бюджетом у системі електронного адміністрування податку на додану вартість здійснюються з цих рахунків, крім випадку, передбаченого абзацом другим пункту 87.1 статті 87 цього Кодексу.
Відповідно до п.200-1.3 ст.201-1 ПК України платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку (?Накл), обчислену за такою формулою: ?Накл = ?НаклОтр + ?Митн + ?ПопРах + ?Овердрафт - ?НаклВид - ?Відшкод - ?Перевищ. У цій нормі наведене значення кожного показника згаданої формули.
Таким чином, сума податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (?Накл), вміщує в себе, окрім інших складових, і суму поповнення та залишку коштів на рахунках в СЕА ПДВ (?ПопРах).
З рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника перераховуються кошти до державного бюджету в сумі податкових зобов`язань з податку на додану вартість, що підлягає сплаті за наслідками звітного податкового періоду, та на поточний рахунок платника податку за його заявою, яка подається до контролюючого органу у складі податкової звітності з податку на додану вартість, у розмірі суми коштів, що перевищує суму задекларованих до сплати до бюджету податкових зобов`язань та суми податкового боргу з податку. При цьому перерахування коштів на поточний рахунок платника може здійснюватися у разі відсутності перевищення суми податку, зазначеної у складених податкових накладних, складених у звітному періоді та зареєстрованих у Єдиному реєстрі податкових накладних, над сумою податкових зобов`язань з податку за операціями з постачання товарів/послуг, задекларованих у податковій звітності з податку на додану вартість у цьому звітному періоді (п.200-1.5 ст.200-1 ПК України).
Приписи п.200-1.8 ст.200-1 ПК України встановлюють, що після анулювання реєстрації платника податку залишок коштів на його рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість перераховується до бюджету, а такий рахунок закривається. Перерахування коштів до бюджету здійснюється на підставі реєстру, який центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію податкової та митної політики, надсилає органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника і сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету. На підставі такого реєстру такий орган перераховує суми податку до бюджету.
Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 №569 (далі Порядок №569), визначено механізм відкриття та закриття рахунків у системі електронного адміністрування ПДВ, особливості складення податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних у такій системі, а також механізм проведення розрахунків з бюджетом з використанням зазначених рахунків.
Згідно з п.3 Порядку №569 періодичність, структура та формат обміну інформацією і реєстрами платників податку, необхідними для функціонування системи електронного адміністрування податку, визначаються ДПС та Казначейством.
Електронні рахунки відкриваються виключно на підставі реєстру платників податку, який ДПС надсилає Казначейству не раніше ніж за один робочий день до дати реєстрації особи платником податку (п.5 Порядку №569).
Відповідно до п.6 Порядку №569 Казначейство відповідно до вимог статті 69 Кодексу надсилає ДПС повідомлення про відкриття електронного рахунка в день його відкриття. Після надходження такого повідомлення ДПС інформує платника податку про реквізити його електронного рахунка.
Пунктом 7 Порядку №569 передбачено, що у разі анулювання реєстрації платника податку залишок коштів на його електронному рахунку перераховується до бюджету, а такий рахунок закривається.
Для закриття електронного рахунка ДПС надсилає Казначейству реєстр платників податку, в якому зазначаються найменування або прізвище, ім`я та по батькові платника податку, податковий номер або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб - підприємців, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) та номером паспорта), індивідуальний податковий номер платника податку та сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету.
На підставі такого реєстру Казначейство перераховує суми податку до бюджету.
Повідомлення про закриття електронних рахунків Казначейство надсилає ДПС у день закриття такого рахунка.
Згідно з п.27 Порядку №569 у разі анулювання реєстрації платника податку податкові зобов`язання визначаються на підставі податкової звітності з податку за підсумками останнього звітного (податкового) періоду, визначеного пунктом 184.6 статті 184 Кодексу. Залишок коштів на електронному рахунку платника податку після розрахунків з бюджетом за результатами останнього звітного (податкового) періоду перераховується до бюджету.
Якщо після анулювання реєстрації платника податку залишок коштів на електронному рахунку недостатній для сплати до бюджету узгоджених податкових зобов`язань з податку на підставі поданих контролюючому органу податкових декларацій з податку, остаточний розрахунок з бюджетом таким платником здійснюється з поточного рахунка на електронний рахунок.
Якщо залишок коштів на електронному рахунку, який після анулювання реєстрації платника податку перераховано до бюджету, перевищує суми узгоджених податкових зобов`язань з податку за результатами останнього звітного (податкового) періоду, такі суми повертаються з бюджету в порядку, передбаченому статтею 43 Кодексу, за заявою платника податку.
Порядок повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені врегульовано приписами ст.43 ПК України.
Відповідно до 43.4-1 ПК України у разі повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з податку на додану вартість, зарахованих до бюджету з рахунка платника податку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість у порядку, визначеному пунктом 200-1.5 статті 200-1 цього Кодексу, такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, а у разі його відсутності на момент звернення платника податків із заявою на повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з податку на додану вартість чи на момент фактичного повернення коштів - шляхом перерахування на поточний рахунок платника податків в установі банку.
З наведеного правового регулювання слідує, що згідно з приписами п.200-1.8 ст.200-1 ПК України та п.7 Порядку №569 одним із наслідків анулювання свідоцтва платника податку є закриття відповідного електронного рахунку такого платника податку в СЕА ПДВ. Така вимога є імперативною та підлягає виконанню саме контролюючим органом. Відтак, відсутні підстави вважати протиправними дії контролюючого органу із закриття електронного рахунку платника податку та припинення відображення суми реєстраційного ліміту в СЕА ПДВ за наявності чинного рішення про анулювання свідоцтва платника ПДВ.
При цьому положення п.200-1.8 ст.200-1 ПК України та п.27 Порядку №569 передбачають, що кошти з електронного рахунку підлягають зарахуванню до бюджету в сумі узгоджених податкових зобов`язань. Залишок коштів, що перевищує суми узгоджених податкових зобов`язань, повертається з бюджету в порядку, визначеному ст.43 ПК України, за заявою платника податку.
Так, Верховний Суд у постановах від 11.02.2021 у справі №804/5054/16, від 18.12.2020 у справі №804/3109/16 указував, що законна сила судового рішення - це така його властивість, яка робить рішення загальнообов`язковим для виконання та поширюється на усі органи державної влади і органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, посадових чи службових осіб та громадян. Рішення суду про визнання протиправним та скасування правового акта індивідуальної дії (рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ), яке набрало законної сили, означає, що такий акт не породжує жодних правових наслідків від моменту його прийняття, у тому числі до набрання законної сили відповідним рішенням суду.
Встановлення судом факту протиправності рішення суб`єкта владних повноважень зумовлює виникнення потреби в обтяженні цього або іншого (в разі коли має місце подія вибуття платника податків поза межі територіальної юрисдикції певного органу ДПС) суб`єкта обов`язком усунути всі спричинені рішенням негативні юридичні наслідки та повернути платника податків у первинне правове становище, котре існувало до моменту прийняття цього рішення, вчинивши дії з поновлення реєстрації суб`єкта господарювання як платника ПДВ, поновлення дії договору про визнання електронних документів, поновлення функціонування рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ, повернення коштів, перерахованих до бюджету з електронного рахунка, відновлення даних рахунку в СЕА ПДВ. Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 29.08.2019 у справі №826/25699/15, від 02.10.2018 у справі №820/159/16, від 17.12.2020 у справі №820/499/16, від 20.04.2021 у справі №820/498/16.
Верховний Суд у постановах від 19.08.2021 у справі №520/9214/19, від 06.12.2021 у справі №520/8522/19 виснував, що на виконання судового рішення про скасування рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ контролюючий орган зобов`язаний самостійно вчинити дії із повернення платника податків у становище, що існувало до винесення протиправного акта індивідуальної дії. Такі дії охоплюють собою: поновлення реєстрації суб`єкта господарювання як платника ПДВ; поновлення (або відкриття нового) електронного рахунка в СЕА ПДВ; відображення на такому рахунку реєстраційної суми (?Накл), яка має бути перерахована за формулою, наведеною в п.200-1.3 ст.201-1 ПК України, з урахуванням обставин використання наданого платнику податків права із повернення з бюджету коштів, що перевищують суму узгоджених податкових зобов`язань, та наявності підстав для сплати узгоджених податкових зобов`язань.
На користь такого підходу при вирішенні питання про поновлення (відображення) показника реєстраційної суми в СЕА ПДВ після скасування рішення про анулювання свідоцтва платника ПДВ свідчать і внесені законодавцем зміни в частині уточнення та вдосконалення процедури виконання судового рішення, яке набрало законної сили, щодо внесення до реєстру платників податків на додану вартість змін щодо скасування (відміни) анулювання реєстрації платника на додану вартість.
Відповідно до Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві" від 16.01.2020 № 466-IX законодавець п.200-1.3 ст.201-1 ПК України доповнив абзацами двадцять сьомим і двадцять восьмим.
Згідно з положеннями цих норм у разі внесення за рішенням контролюючого органу або рішенням суду, яке набрало законної сили, до реєстру платників податку на додану вартість змін щодо скасування (відміни) анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, ?Накл (сума, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) такого платника підлягає перерахунку за звітний (податковий) період, в якому відбулося анулювання реєстрації платника податку, яке скасоване (відмінене). Такий перерахунок здійснюється контролюючим органом протягом трьох робочих днів, що настають за днем внесення контролюючим органом до реєстру платників податку на додану вартість змін щодо скасування анулювання реєстрації такого платника, крім випадків, коли на момент скасування рішення про анулювання реєстрації особа застосовує спрощену систему оподаткування, яка не передбачає сплату податку на додану вартість, або повторна реєстрація (наступна за відміненою) платником податку такої особи є анульованою з підстав, передбачених пунктом 184.1 статті 184 цього Кодексу.
Аналогічною за змістом нормою було доповнено Порядок №569.
З матеріалів справи слідує, що рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 17 травня 2021 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26 серпня 2021 року, адміністративний позов ТОВ «Мірта ТМ» задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення №2786 від 22.05.2020 Головного управління ДПС у Львівській області про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи ТОВ «Мірта ТМ» (код ЄДРПОУ 41917106).
Зобов`язано Головне управління ДПС у Львівській області поновити дію реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи ТОВ «Мірта ТМ» (код ЄДРПОУ41917106) з моменту її анулювання зі збереженням податкових показників (?Накл) в розмірі 6689634 грн 92 коп. в системі електронного адміністрування податку на додану вартість юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю «Мірта ТМ» (код ЄДРПОУ41917106).
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 30 листопада 2022 року у справі №380/8687/20 касаційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області залишено без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 17 травня 2021 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26 серпня 2021 року залишено без змін.
На виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 17 травня 2021 року у справі №380/8687/20 ТОВ «МІРТА ТМ» ГУ ДПС у Львівській області 07.11.2022 поновлено реєстрацію платником ПДВ з індивідуальним податковим номером 419171013063.
Однак відповідач не відновив облік показників в СЕА ПДВ після скасування рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ.
Також контролюючим органом не надано належних та допустимих доказів, що на підставі поданих ним Казначейству реєстрів залишок коштів з рахунку позивача в СЕА ПДВ було зараховано до бюджету.
Суд звертає увагу на те, що обов`язок поновити реєстраційний ліміт ТОВ «МІРТА ТМ» виник в силу факту визнання протиправним та скасування рішення №2786 від 22.05.2020 Головного управління ДПС у Львівській області про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи ТОВ «Мірта ТМ» (код ЄДРПОУ 41917106) на підставі рішення суду та повністю належить контролюючому органу.
Перевіряючи обґрунтованість заявленої до відновлення на рахунку в СЕА ПДВ суми в розмірі 6689624 грн. 92 коп., суд зазначає, що спір в цій частині між сторонами відсутній, відповідач не заперечує, що на час анулювання реєстрації ТОВ «Мірта ТМ», як платника ПДВ, на рахунку останнього знаходилась сума саме в указаному розмірі.
За сукупністю наведених обставин, з огляду на необхідність повернення позивача у становище, що існувало до винесення протиправного рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ, та вчинення відповідних дій щодо відновлення реєстраційного ліміту, суд приходить до висновку про наявність підстав для зобов`язання ДПС відновити ТОВ «Мірта ТМ» реєстраційну суму (суму ліміту) в СЕА ПДВ в розмірі 6689624 грн. 92 коп.
Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При цьому, згідно ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За наслідками судового розгляду, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду достатніх беззаперечних доказів на обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, і не довів правомірності оскаржуваної бездіяльності.
Отже, враховуючи встановлені судом обставини справи, оцінивши докази в їх сукупності за правилами ст. 90 КАС України та аналізуючи наведені положення законодавства, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення.
Щодо питання про розподіл судових витрат, суд зазначає наступне.
При зверненні до суду позивачем сплачено суму судового збору у розмірі 2684,00 грн.
Отже, відповідно до положень ст. 139 КАС України сплачений позивачем судовий збір за подання позову до суду в сумі 2684,00 грн. підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.
Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295 КАС України, суд,-
в и р і ш и в:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Мірта ТМ" до Державної податкової служби України про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії задоволити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Державної податкової служби України щодо не відновлення податкових показників ?Накл ТОВ «МІРТА ТМ» в розмірі 6689634 грн. 92 коп. на рахунку платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8; код ЄДРПОУ 43005393) відновити товариству з обмеженою відповідальністю "Мірта ТМ" реєстраційну суму ( суму ліміту) в системі електронного адміністрування податку на додану вартість в розмірі 6689624 грн. 92 коп.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Мірта ТМ" сплачений судовий збір в розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8; код ЄДРПОУ 43005393).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Восьмого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
СуддяКухар Наталія Андріївна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2023 |
Оприлюднено | 20.12.2023 |
Номер документу | 115716919 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кухар Наталія Андріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні