Рішення
від 19.12.2023 по справі 906/1466/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,

e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ 03499916

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" грудня 2023 р. м. Житомир Справа № 906/1466/23

Господарський суд Житомирської області у складі: судді Машевської О.П.

за участю секретаря судового засідання: Звєрєвої С.Р.

за участю представників сторін:

від позивача: Драгіцина Т.М., адвокат, ордер серії АМ №1045621 від13.02.23 (в режимі відеоконференції)

від відповідача: не прибув

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" (м. Київ) в особі Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" Акціонерного товариства" Українська залізниця"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Інерт 1520"

про стягнення 76409 грн 97 коп

Процесуальні дії по справі.

Відповідно до ухвали суду від 14.11.23р. справу за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" (м. Київ) в особі Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" Акціонерного товариства" Українська залізниця" до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Інерт 1520" про стягнення 76409,97 грн. розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження, перше засідання з розгляду справи по суті призначено на 19.12.23р. о 11:00 год.

27.11.23р. до суду повернулося поштове повідомлення про вручення рекомендованого з повідомлення відправлення, надісланого на адресу відповідача ухвали суду від 14.11.23р. про відкриття провадження у справі з відміткою про вручення 21.11.23р. особою за довіреністю Прокопенко М.М. (а.с. 105).

Відповідно до прецедентної практики Європейського суду з прав людини у справі «Пономарьов проти України» сторони спору зобов`язані в розумні інтервали часу вживати заходів, щоб дізнатись про стан відомого їм судового провадження (ч. 4 ст. 11 Кодексу).

Як нагадує Суд у справі «Осіпов проти України», стаття 6 Конвенції гарантує не право бути особисто присутнім у судовому засіданні під час розгляду цивільної справи, а більш загальне право ефективно представляти свою справу в суді та на рівність у користуванні правами з протилежною стороною, передбаченими принципом рівності сторін. Суд повинен лише встановити, чи було надано заявнику, стороні цивільного провадження, розумну можливість ознайомитися з наданими іншою стороною зауваженнями або доказами та прокоментувати їх, а також представити свою справу в умовах, що не ставлять його в явно гірше становище vis-а-vis його опонента (там само). З точки зору Конвенції заявник не має доводити, що його відсутність у судовому засіданні справді підірвала справедливість провадження або вплинула на його результат, оскільки така вимога позбавила б змісту гарантії статті 6 Конвенції.

Відповідно до положень ч. ч. 1, 2, 4, 7 ст. 120 ГПК України суд викликає учасників справи у судове засідання або для участі у вчиненні процесуальної дії, якщо визнає їх явку обов`язковою. Суд повідомляє учасників справи про дату, час і місце судового засідання чи вчинення відповідної процесуальної дії, якщо їх явка є не обов`язковою.

З урахуванням викладеного та оскільки кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з невчиненням нею процесуальних дій (ч.4 ст. 13 Кодексу), у судовому засіданні 01.06.2023 року прийнято вступну та резолютивну частини рішення суду про задоволення позову.

Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.

Позивач Акціонерне товариство "Українська залізниця" (м. Київ) в особі Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" Акціонерного товариства" Українська залізниця" звернулося з позовом до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Інерт 1520" про стягнення 76409,97 грн., з яких: 75 269, 45 грн основного боргу, 837, 79 грн 3% річних, 302, 73 грн інфляційних втрат (надалі за текстом - Залізниця, Товариство).

В обґрунтування підстав позову Залізниця посилається на те, що згідно умов укладеного з Товариством Договору №3515 на подачу та збирання вагонів при станції Коростень Південно-Західної залізниці (надалі за текстом - Договір №3515), було надано для улаштування примикання під`їзної колії земельну ділянку площею 756 м.кв. в смузі відведення залізниці.

За умовами абз. 3 п. 14 Договору №3515 Товариство зобов`язане сплачувати Залізниці відшкодування витрат на утримання земельної ділянки у межах смуги відведення залізниці не пізніше, як за 10 днів до початку звітного місяця, за ставками визначеними калькуляцією за формулою: (П+К) х S, де П - це діюча ставка місцевого земельного податку, К - витрати залізниці на утримання смуги відведення, S - площа земельної ділянки, що зайнята під`їздною колією у межах смуги відведення залізниці.

Згідно затверджених калькуляцій, розмір витрат на утримання 1м.кв. земельної ділянки в 2023 році становить - 8,52 грн. без ПДВ на місяць. Відповідно до телеграфної вказівки від 06.03.2023 №М-08/8 нарахування плати за новою калькуляцією проводиться з квітня 2023 року.

Сума земельного податку по Коростенській міській раді становить1,0729 грн. за 1м.кв. на місяць.

Залізниця доводить, що Товариство не виконало в повному обсязі свого договірного грошового зобов`язання по відшкодування витрат на утримання земельної ділянки у межах смуги відведення залізниці за період з січня 2023 року по жовтень 2023 року на суму 75269,45 грн.

Відповідач відзиву на позов не подав.

Справу розглянуто за наявними у ній доказами відповідно до ч. 9 ст. 165, ч. 2 ст. 178 ГПК України.

Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

Згідно Державного акту на право постійного користування землею серії ЖТ 27-000027 від 01.04.1998 року Залізниці (Коростенській дистанції колії Південно-Західної залізниці) на праві постійного користування належить земельна ділянка загальною площею 27, 3286 га.

06 грудня 2019 року між позивачем Акціонерним товариством "Українська залізниця" в особі структурного підрозділу служби комерційної роботи та маркетингу регіональної філії "Південно-Західна залізниця" АТ "Українська залізниця" (як Залізниця) та відповідачем Товариством з обмеженою відповідальністю "Інерт 1520" (як Користувач, Товариство) був укладений Договір №3515 про подачу та збирання вагонів при станції Коростень Південно-Західної залізниці за умовами якого згідно із Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів і на умовах цього договору здійснюється подача, розставлення на місця ремонту локомотивів збирання, забирання з під`їздної колії, яка належить Користувачу та примикає стрілочним переводом №225 до під`їздної колії ТДВ "Коростенський комбінат хлібопродуктів" станції Коростень Південно-Західної залізниці і обслуговується локомотивом Залізниці. Межею під`їздної колії є знак "Межа під`їздної колії", який встановлено навпроти вістря пера стрілочного переводу №225 (п. 1. Договору №3515).

Розгорнута довжина під`їздної колії становить 294,0 погонних метрів (п. 2. Договору №3515).

У межах смуги відведення залізниці під`їздною колією і спорудами Користувача зайнято ділянку землі площею 756 м.кв. (п. 3. Договору №3515).

У п. 14. Договору №3515 сторони домовилися про те, що Користувач колії сплачує Залізниці плату:

- за подачу, забирання вагонів - згідно Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги (далі Тарифне керівництво №1);

- за користування вагонами (контейнерами) - згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами;

- за утримання ділянок землі у смузі відведення залізниці - згідно Тарифного керівництва №1 сплачується не пізніше як за 10 днів до початку звітного місяця за ставками визначеними калькуляціями за формулою: (П+К) х S, де П- діяча ставка місцевого земельного податку за 1 кв.м.; К - витрати залізниці на утримання 1 кв.м. землі в межах смуги відведення залізниці, які розраховуються залізницею один раз на рік та доводяться до відома підприємств шляхом вивішення оголошень в товарній касі станції або шляхом направлення повідомлень чи в будь-який інший спосіб виходячи з умов технології роботи станції); S - площа земельної ділянки, зайнята під`їздною колією у межах смуги відведення, кв.м.;

- за маневрову роботу - згідно Тарифного керівництва №1;

- інші збори і плати - згідно Тарифного керівництва №1.

Збори і плати вносяться через філію "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" ПАТ "Укрзалізниця" згідно окремо укладеного договору про надання послуг, з урахуванням діючих коефіцієнтів.

Строк дії Договору №3515, згідно п. 20 якого, укладено строком на 5 (п`ять) років, з 06.12.2019 року до 06.12.2024 року.

Залізниця розрахувала відшкодування земельного податку за 2023 рік таким чином:

- площа земельної ділянки: 756 м.кв.;

- підстава для проведення розрахунків: Податковий кодекс України, Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки 19-6-0.17-2544/173-18 від 19.07.2018 року; рішення Коростенської міської ради №327 від 10.06.2021 року "Про встановлення ставок із сплати земельного податку на 2022 рік".

Площа земельної ділянки (га) х нормативну грошову оцінку земельної ділянки в межах населеного пункту (грн), х 3% (ст. 274.1. Податкового Кодексу України): 0,0756 х 4291594,73 грн х 3% = 9733,34 грн в рік : 12 міс. = 811,11 грн, в місяць. Ставка земельного податку за 1 кв.м. в місяць складає 811,11 грн. / 756 кв.м. = 1,0729 грн.

Розпорядженням АТ "Укрзалізниця" за вих. № М-08/8 від06.03.2023року, доведено до відома Філію "Південно-Західної залізниці" про те, що в зв`язку з переглядом калькуляції витрат на утримання смуги відведення по службі колії на 2023 рік надається розрахована службою колії ставка (К) витрат залізниці за утримання 1 кв.м. землі у межах смуги відведення залізниці, яка складає 8,52 грн. без ПДВ, нарахування плати за новою калькуляцією слід проводити починаючи з квітня 2023року (а.с. 29).

Нараховані суми були включені до накопичувальних карток №06123195 за січень 2023 року на суму 3880,55 грн.; №03010021 за лютий 2023 року на суму 3880,55 грн.; №15020338 за березень 2023 року на суму 3880,55 грн.; №07030489 за квітень 2023 року на суму 7569,51 грн.; №10040653 за травень 2023 року на суму 7252,23 грн.; №03050781 за червень 2023 року на суму 7252,23 грн.; №14061103 за липень 2023 року на суму 7252,23 грн.; №17071365 за серпень 2023 року на суму 7252,23 грн.; №13081505 за вересень 2023 року на суму 7252,23 грн.; №06091598 за жовтень 2023 року на суму 7252,23 грн. для їх стягнення відповідно до Правил розрахунків за перевезення вантажів.

Залізницею складено Акти загальної форми №5172 від 09.12.22р.; №107 від09.01.23р.; №615 від 19.02.23р.; №879 від 10.03.23р.; №1266 від 13.04.23р.; №1623 від 10.05.23р.; №2238 від 20.06.23р.; №2878 від 21.07.23р.; №3513 від 13.09.23р.; №4187 від 14.09.23р. відправлені на узгодження у зв`язку з відсутністю коштів на рахунку накопичувальні картки мають статус прострочені (а.с. 55-73).

28.07.2023 року за № АН-4-09/539 Залізниця надіслала Товариству претензію з вимогою про сплату заборгованості на суму 48220,08 грн (без ПДВ), однак яка залишилася без задоволення.

Зазначене зумовило Залізницю звернутися з позовом до суду про примусове стягнення боргу за надані послуги на суму 75 269,45 грн.

Додатково Залізниця заявила до стягнення 837,79 грн 3% річних та 302,73 грн суми інфляційних втрат.

Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

1. Згідно ст. 2 Закону України "Про транспорт" від 10 листопада 1994 року за № 232/94-ВР з подальшими змінами визначено, що відносини, пов`язані з діяльністю транспорту, регулюються цим Законом, кодексами (статутами) окремих видів транспорту, іншими актами законодавства України.

Нормативні акти, які визначають умови перевезень, порядок використання засобів транспорту, шляхів сполучення, організації безпеки руху, охорони громадського порядку, пожежної безпеки, санітарні та екологічні вимоги, що діють на транспорті, є обов`язковими для власників транспорту і громадян, які користуються послугами транспорту та шляхами сполучення.

Частиною 12 ст. 6 вказаного Закону визначено, що перевезення пасажирів, вантажів, багажу та пошти, надання інших транспортних послуг, експлуатація і ремонт шляхів сполучення здійснюються залізницями, пароплавствами, суб`єктами господарювання у морських портах, автомобільними, авіаційними, дорожніми підприємствами та організаціями, якщо це передбачено їх статутами.

Землями транспорту визнаються землі, надані в користування підприємствам і організаціям транспорту згідно із Земельним кодексом України, для виконання покладених на них завдань щодо експлуатації, ремонту, вдосконалення і розвитку об`єктів транспорту (ч. 1 ст. 11 вказаного Закону).

Законом України "Про залізничний транспорт" від 4 липня 1996 року № 273/96-ВР з подальшими змінами зазначено, що залізничний транспорт - виробничо-технологічний комплекс підприємств залізничного транспорту, призначений для забезпечення потреб суспільного виробництва і населення країни в перевезеннях у внутрішньому і міжнародному сполученнях та надання інших транспортних послуг усім споживачам без обмежень за ознаками форми власності та видів діяльності тощо (абз. 1 ст.1 зазначеного Закону).

2. Землі, що надаються в користування для потреб залізничного транспорту, визначаються відповідно до Земельного кодексу України та Закону України "Про транспорт".

До земель залізничного транспорту належать землі смуг відведення залізниць під залізничним полотном та його облаштуванням, станціями з усіма будівлями і спорудами енергетичного, локомотивного, вагонного, колійного, вантажного і пасажирського господарства, сигналізації та зв`язку, водопостачання, каналізації; під захисними та укріплювальними насадженнями, службовими, культурно-побутовими будівлями та іншими спорудами, необхідними для забезпечення роботи залізничного транспорту (ч.ч. 1, 2 ст. 6 вказаного Закону).

Згідно ч. 2 п. 1 Статуту залізниць України (надалі за текстом - Статут), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 квітня 1998 р. N457 визначено, що основною організаційною ланкою на залізничному транспорті є залізниця.

Пункт 2 Статуту визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом.

Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

У відповідності до ст. 71 Статуту визначено, що взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій, визначаються договором.

Правилами обслуговування залізничних під`їздних колій, затверджені наказом Мінтранспорту України 21.11.2000 за №644 та зареєстровані в Мін`юсті України 24.11.2000 за №875/5096 передбачено, що до залізничних під`їзних колій належать колії, що з`єднані із загальною мережею залізниць безперервною рейковою колією і належать підприємствам, підприємцям, організаціям, установам, незалежно від форм власності, а також громадянам - суб`єктам підприємницької діяльності (далі - підприємство).

Залізничні під`їзні колії призначено для транспортного обслуговування одного або кількох підприємств у взаємодії із залізничним транспортом загального користування.

Під`їзні колії з усіма спорудами і пристроями, локомотиви і вагони повинні утримуватися в повній справності згідно з чинними Правилами технічної експлуатації (ПТЕ) залізниць України, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 16.01.95 N27, і ПТЕ підприємств (п. 1.1. вказаних Правил).

Згідно Інструкції про порядок обслуговування та організацію руху на під`їздній колії ТОВ "Інерт 1520" що примикає до станції Коростень регіональної філії "Південно-Західна залізниця" АТ "Укрзалізниця", затвердженої начальником виробничого підрозділу Коростенська дирекція залізничних перевезень 22.10.2019 року зазначено, що під`їздна колія експлуатується ТОВ "Інерт 1520", на яку приймаються локомотиви, яких здійснюється ремонт.

Під`їздна колія ТОВ "Інерт 1520", примикає стрілочним переводом №225 до під`їздної колії ТДВ "Коростенський комбінат хлібопродуктів" станції Коростень виробничого підрозділу Коростенська дирекція залізничних перевезень регіональної філії "Південно-Західна залізниця" АТ "Укрзалізниця".

3. Захист майнового права в суді кожна особа вправі здійснювати шляхом звернення з позовом, предмет якого або кореспондує із способами захисту, визначеними у ст. 16 ЦК України, договором або іншим законом.

Відповідно до ст. 16 ЦК України одним із способів захисту є примусове виконання обов`язку в натурі.

За приписами статті 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

За приписами статті 530 ЦК України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідно до ст.525 ЦК України, ч. 6 ст. 193 ГК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Судом встановлено, що Товариство не виконало в повному обсязі своє зобов`язання відшкодовувати Залізниці витрати на утримання земельної ділянки, зайнятою під`їздною колією ТОВ "Інерт 1520", на площі 756 м.кв. за Договором №3515 на суму 75 269,45 грн.

Позовна вимога про стягнення основного боргу в загальному розмірі 75 269,45 грн обґрунтована та підлягає задоволенню.

4. Частиною 2 ст. 625 ЦК України визначено обов`язок боржника, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також 3% річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Зобов`язання зі сплати інфляційних втрат та 3% річних є акцесорним, додатковим до основного, залежить від основного зобов`язання і поділяє його долю. Відповідно, й вимога про їх сплату є додатковою до основної вимоги (п. 43 постанови ВПВС від 07.04.20р. у справі №910/4590/19).

Статтею 625 ЦК України передбачено розрахунок індексу інфляції не за окремі інтервали часу, а в цілому за весь період прострочення і якщо індекс інфляції в окремі періоди є меншим за одиницю та має при цьому економічну характеристику - "дефляція", то це не змінює його правової природи та не може мати наслідком пропуску такого місяця, оскільки протилежне зруйнує послідовність математичного ланцюга розрахунків, визначеному Порядком проведення індексації грошових доходів населення.

Правильність здійсненого позивачем розрахунку 3% річних на суму 837,79 грн. та інфляційних втрат на суму 302,73 грн. судом перевірено за допомогою сервісу "калькулятор підрахунку заборгованості та штрафних санкцій", розміщено в мережі Інтернет за посиланням https://ips.ligazakon.net/calculator/ff (постанова ОП ВС у складі КГС від 18.09.20р. у справі №916/4693/15).

5. У відповідності до частини 1 статті 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.

Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України позивач довів обґрунтованість позовних вимог, натомість відповідач не спростував зазначеного та не скористався правом участі у змагальному процесі.

Щодо розподілу судового збору.

Відповідно до ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

При зверненні з позовом до суду позивач сплатив судовий збір в розмірі 2684, 00 грн із суми позовних вимог в розмірі 76 409,97 грн.

Суд покладає на відповідача судовий збір в повному розмірі на суму 2684, 00 грн.

Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Інерт 1520" (вул. І.Франка, 3-Б, м.Коростень, Житомирської області, 11500, код ЄДРПОУ 40000624) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (вул. Єжи Гедройця, 5, м. Київ, 03150, код ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (01601, м. Київ, вул. Лисенка, 6, код ЄДРПОУ 40081221):

- 75 269, 45 грн основного боргу;

- 837, 79 грн 3% річних;

- 302, 73 грн інфляційних втрат;

- 2684, 00 грн судового збору. Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено: 19.12.23

Суддя Машевська О.П.

Віддрукувати:

1- у справу , 2- позивачу ( через Ел. суд + на ел. пошту: drahitsyna@sw.uz.gov.ua

4- відповідачу на ел. пошту: inert1520@i.ua

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення19.12.2023
Оприлюднено21.12.2023
Номер документу115742929
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —906/1466/23

Рішення від 19.12.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 06.12.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 14.11.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 08.11.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні