Рішення
від 11.12.2023 по справі 914/2041/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11.12.2023 Справа № 914/2041/23

Господарський суд Львівської області у складі судді Зоряни ГОРЕЦЬКОЇ, за участю секретаря судового засідання Марти ПРИШЛЯК, розглянув у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Стрийської окружної прокуратури,

в інтересах держави в особі позивача: Стрийської міської ради,

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Моріон +",

про стягнення безпідставно збережених коштів,

представники сторін:

прокуратури: Леонтьєва Н.Т.

від позивача: Кобко Т.В.;

від відповідача: не з?явився.

ІСТОРІЯ РОЗГЛЯДУ СПРАВИ

На розгляд Господарського суду Львівської області надійшла позовна заява Стрийської окружної прокуратури, в інтересах держави а особі Стрийської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Моріон +" про стягнення безпідставно збережених коштів.

Ухвалою Господарського суду Львівської області від 10.07.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Рух справи відображено у відповідних ухвалах суд.

В судове засідання 11.12.2023 з`явилась представниця прокуратури, позивач та відповідач явку уповноважених представників не забезпечили.

Враховуючи, що зібраних матеріалів достатньо для з`ясування обставин справи та прийняття рішення, судом 11.12.2023 проголошено вступну та резолютивну частини рішення по справі.

АРГУМЕНТИ СТОРІН

Позиція позивача

Прокурор обґрунтовує позовні вимоги тим, що відповідач користувався земельною ділянкою площею 0,4381 га з кадастровим номером 46225385200:07:000:0108 без правових підстав з 03.07.2020 по 15.02.2022. Стягненню підлягають безпідставно збережені кошти в розмірі 48 353,00 грн.

Позиція відповідача

Відповідач позовні вимоги заперечив з підстав викладених у відзиві на позовну заяву.

ОБСТАВИНИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Встановлено, що 02.07.2015 між Львівською обласною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю «Моріон+» (далі - ТзОВ "Моріон+", Відповідач) було укладено договір оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 0,4381 га з кадастровим номером 4625385200:07:000:0108 із земель промисловості, транспорту, енергетики, оборони та іншого призначення для розробки Верчанського родовища в т. ч. Південно-Західної ділянки гравійно-піщаних порід за межами населеного пункту на території Підгірцівської сільської ради (далі - Договір).

Згідно з п.8 Договору, такий укладено на строк 5 років до 02.07.2020.

Пунктом 9 Договору передбачалось, що орендна плата вноситься у грошовій формі в розмірі 4 відсотки від нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки, що становить 18 243,79 грн на рік, на розрахунковий рахунок Підгірцівської сільської ради.

У встановленому Законом України «Про оренду землі» та Договором порядку земельна ділянка передана Орендарю, що підтверджується актом приймання-передачі земельної ділянки до договору оренди землі від 02.07.2015.

Згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, 16.07.2021 зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 46225385200:07.000:0108 за Стрийською міською радою.

Рішенням Господарського суду Львівської області від 16.11.2021 у справі № 914/2014/21, що набрало законної сили 09.12.2021, задоволено повністю позов Заступника керівника Львівської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Стрийської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Моріон+», а саме: зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю «Моріон+» (82441, Львівська область, Стрийський район, с. Верчани, вул. 24 серпня, будинок, 30-З, 26, код ЄДРПОУ 35056303) повернути земельну ділянку площею 0,4381 га з кадастровим номером 4625385200:07:000:0108, яка розташована на території Підгірцівської сільської ради, власнику - Стрийській міській раді (82400, Львівська область, м. Стрий, вул. Шевченка,71, код ЄДРПОУ 26256903).

На виконання вказаного рішення Господарським судом Львівської області видано наказ від 09.12.2021, який звернуто до виконання в Стрийський відділ державної виконавчої служби у Стрийському районі Львівської області

28.06.2022 державним виконавцем Стрийського відділу державної виконавчої служби у Стрийському районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) винесено постанову про закінчення виконавчого провадження ВП № 68046157 на підставі п.9 ч. 1 ст.39 Закону України «Про виконавче

провадження», згідно якої боржник Товариство з обмеженою відповідальністю «Моріон+» повернув земельну ділянку площею 0,4381 га з кадастровим номером 46225385200:07.000:0108 власнику Стрийській міській раді, що підтверджується актом приймання-передачі об`єкта оренди від 16.02.2022.

Згідно даних з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, 24.02.2022 зареєстровано припинення іншого речового права Товариства з обмеженою відповідальністю «Моріон+» права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 46225385200:07.000:0108. Підставою припинення права оренди земельної ділянки зазначено акт приймання-передачі об`єкта оренди від 16.02.2022, складеного між Товариством з обмеженою відповідальністю «Моріон+» та Стрийською міською радою.

ОЦІНКА СУДУ

Частина 1 статті 93 Земельного Кодексу України встановлює, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт «в» ч. 1 ст. 96 ЗК України).

Предметом регулювання глави 83 Цивільного кодексу України (надалі ЦК України) є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Статтею 1212 ЦК України передбачено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Зобов`язання з безпідставного набуття, збереження майна виникають за наявності трьох умов: а) набуття або збереження майна, б) набуття або збереження за рахунок іншої особи, в) відсутність правової підстави для набуття або збереження майна (відсутність положень закону адміністративного акта, правочину або інших підстав, передбачених статтею 11 ЦК України).

Об`єктивними умовами виникнення зобов`язань із набуття, збереження майна без достатньої правової підстави виступають: набуття або збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); шкода у вигляді зменшення або не збільшення майна у іншої особи (потерпілого) обумовленість збільшення або збереження майна на стороні набувача шляхом зменшення або відсутності збільшення на стороні потерпілого; відсутність правової підстави для вказаної зміни майнового стану цих осіб.

За змістом частини першої статті 1212 ЦК України безпідставно набутим майном є майно, набуте особою або збережене нею у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави.

Тобто, незалежно від наявності вини в поведінці Відповідача, сам факт несплати Відповідачем плати за користування земельною ділянкою у встановленому законодавчими актами розмірі, свідчить про втрату позивачем майна, яке у спірних правовідносинах підпадає під визначення Європейського суду з прав людини «виправдане очікування» щодо отримання можливості ефективного використання права власності.

Згідно статті 1214 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави. З цього часу вона відповідає також за допущене нею погіршення майна.

Відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.

Таким чином, встановлено факт користування (тимчасового зайняття) Відповідачем земельною ділянкою без правової підстави, а отже, без правової підстави за рахунок власника цієї земельної ділянки Стрийської територіальної громади в особі Стрийської міської ради збереження у себе коштів, які мали бути заплачені за користування земельною ділянкою. А тому Відповідач зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.

Згідно Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 № 284 (із змінами), власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні, зокрема, тимчасовим зайняттям земельних ділянок. Відповідно до п. 3 Порядку, відшкодуванню підлягають інші збитки власників землі, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. Неодержаний дохід - це, зокрема, доход, який міг би одержати власник землі із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її тимчасового зайняття, обмеження прав.

Стрийською окружною прокуратурою скеровано лист за вихідним № 14.57/05-42- 166вих-23 від 06.01.2023 на адресу Стрийської міської ради щодо надання інформації про нарахування розміру збитків (неодержаних доходів), заподіяних внаслідок незаконного користування (тимчасового зайняття) Товариством з обмеженою відповідальністю «Моріон+» земельною ділянкою комунальної власності з кадастровим номером 46225385200:07.000:0108 після закінчення строку дії договору оренди землі і до дати повернення земельної ділянки, а також про вжиті заходи з метою стягнення до місцевого бюджету Стрийської територіальної громади неодержаних доходів.

Листом Виконавчого комітету Стрийської міської ради № 03-17/5-2-02 від 16.01.2023 повідомлено Стрийську окружну прокуратуру, що скеровано запит в Головне управління ДПС у Львівській області і після отримання інформації щодо наявної заборгованості ТзОВ «Моріон+» узагальнені дані та інші документи будуть надані в розпорядження прокуратури. У подальшому листом Виконавчого комітету Стрийської міської ради № 03-17/4-2 від -31.01.2023 повідомлено Стрийську окружну прокуратуру, що відповідно до отриманої інформації з Головного управління ДПС у Львівській області, заборгованість ТзОВ Моріон+ по орендній платі за землю станом на 16.02.2022 відсутня та долучено копію листа Головного управління ДПС у Львівській області № 1018/5/13-01-04-12-09 від 25.01.2023, відповідно до якого заборгованість ТзОВ Моріон+ по орендній платі за землю станом на 16.02.2022 відсутня. Разом з тим, у вказаному листі Головного управління ДПС у Львівській області зазначено, що ТзОВ Моріон+ податкові декларації по платі за землю (орендній платі) на 2020-2022 роки не подано.

Згідно листа Головного управління ДПС у Львівській області № 1018/5/13-01-04-12-09 від 25.01.2023, ТзОВ Моріон+ не декларувало податкові зобов`язання з плати за землю на 2020-2022 роки, а відтак в цих періодах орендна плата за землю суб`єкту господарювання не нараховувалась, у зв`язку з чим в листі зазначається про відсутність заборгованості з орендної плати за землю станом на 16.02.2022.

Стрийською окружною прокуратурою в черговий раз скеровано лист за вихідним № 14.57/05-42-2963вих-23 від 26.04.2023 на адресу Стрийської міської ради щодо надання інформації про нарахування розміру збитків (неодержаних доходів), заподіяних внаслідок незаконного користування (тимчасового зайняття) Товариством з обмеженою відповідальністю «Моріон+» земельною ділянкою комунальної власності з кадастровим номером 46225385200:07.000:0108 після закінчення строку дії договору оренди землі і до дати повернення земельної ділянки, а також про вжиті заходи з метою стягнення до місцевого бюджету Стрийської територіальної громади неодержаних доходів.

Листом Виконавчого комітету Стрийської міської ради №03-17/38-2 від 12.05.2023 повідомлено Стрийську окружну прокуратуру, що нарахування розміру збитків (неодержаних доходів), заподіяних внаслідок незаконного користування (тимчасового зайняття) ТзОВ Моріон+ земельної ділянки не проводилось, Стрийська міська рада з позовом до суду про стягнення збитків не зверталася і про остаточне визначення суми збитків окружну прокуратуру буде повідомлено додатково. Однак, на час пред`явлення позову від Стрийської міської ради не надходила інформація про визначення суми збитків та про звернення (намір звернутися) до суду для їх стягнення.

Відтак, очевидним є факт не здійснення захисту інтересів держави суб`єктом владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження.

З урахуванням наведеного прокурором здійснено розрахунок збитків (неодержаних місцевим бюджетом Стрийської територіальної громади доходів у вигляді орендної плати за землю), заподіяних внаслідок користування (тимчасового зайняття) ТзОВ «Моріон+» земельною ділянкою комунальної власності з кадастровим номером 46225385200:07.000:0108 без правових підстав.

Так, згідно Витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок за 2019 рік, наданого листом Відділу № 5 Управління надання адміністративних послуг ГУ Держгеокадастру у Львівській області № 1349/15-23 від 04.05.2023, на даний час нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 46225385200:07.000:0108 становить 797 709,74 грн. Крім цього, згідно листа Відділу № 5 Управління надання адміністративних послуг ГУ Держгеокадастру у Львівській області № 1529/15-23 від 24.05.2023, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 46225385200:07.000:0108 із врахуванням коефіцієнтів індексації у 2020 році становила 630 600,58 грн, у 2021 році 630 600,58 грн та у 2022 році 693 660,64 грн.

Договором оренди земельної ділянки встановлено орендну плату у грошовій формі в розмірі 4% (відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. У зв`язку з цим за період з 03.07.2020 по 31.12.2021 (29 днів липня 2020 року + 5 місяців 2020 року + 2021 рік) сума неодержаних місцевим бюджетом Стрийської територіальної громади доходів у вигляді орендної плати за землю від Товариства з обмеженою відповідальністю «Моріон+» становить 37 700,40 грн.

Рішенням сесії Стрийської міської ради від 24.06.2021 № 419 Про місцеві податки встановлено та введено в дію з 01.01.2022 ставки місцевих податків на території Стрийської територіальної громади, зокрема, згідно пункту 3.2.17. додатку № 3 до рішення, встановлено орендну плату за землю для фізичних та юридичних осіб за земельну ділянку, надану в оренду для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами, у розмірі 12% (відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 46225385200:07.000:0108 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами. У зв`язку з цим за період з 01.01.2022 по 15.02.2022 (1 місяць 2022 року + 15 днів лютого 2022 року) сума неодержаних місцевим бюджетом Стрийської територіальної громади доходів у вигляді орендної плати за землю від ТзОВ «Моріон+» становить 10652,63 грн.

Таким чином, всього за період після закінчення строку дії договору оренди землі і до дати повернення земельної ділянки, тобто за період користування (тимчасового зайняття) ТзОВ «Моріон+» земельною ділянкою з кадастровим номером 46225385200:07.000:0108 сума неодержаних місцевим бюджетом Стрийської територіальної громади доходів у вигляді орендної плати за землю становить 48353 грн. (37 700,40 грн + 10 652,63 грн)

Відповідно до статті 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Статтею 14 Податкового кодексу України визначено, що плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідач не є власником та постійним землекористувачем земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдина можлива форма здійснення плати за землю для нього, як землекористувача, є орендна плата (ст. 14.1.72 Податкового кодексу України).

Податковим кодексом України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є обов`язковим платежем, а його розмір визначається на підставі законодавчих актів, тобто є регульованою ціною (ст. 14.1.125, 14.1.136, 288.5 Податкового кодексу України).

Отже, відповідні кошти підлягають стягненню з відповідача на користь позивача в порядку ст. 1212-1214 Цивільного кодексу України. Зазначене узгоджується з висновками, викладеними у постановах Верховного Суду від 20.11.2018 у справі №922/3412/17, від 25.05.2018 у справі №922/3413/17, від 09.02.2022 у справі № 910/8770/19, від 09.11.2021 у справі № 905/1680/20, від 14.02.2022 у справі №646/4738/19, від 10.10.2022 у справі № 922/1336/21.

Ненадходження коштів за користування відповідачем ненадходження коштів за користування Відповідачем земельною ділянкою комунальної власності без правових підстав призводить до спричинення шкоди державним інтересам та підриву основ фінансово - економічної діяльності держави та економічної безпеки держави в цілому.

З урахуванням наведеного, несплата відповідачем коштів за користування земельною ділянкою комунальної власності без правових підстав порушує право даної територіальної громади на володіння, ефективне користування і розпорядження на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй; ослаблює економічні інтереси органу місцевого самоврядування з огляду на наповненість місцевого бюджету через ненадходження коштів.

Усвідомлюючи порушення інтересів територіальної громади та маючи відповідні повноваження для їх захисту, Стрийська міська рада не зверталась з позовом до суду на захист інтересів територіальної громади, внаслідок чого місцевий бюджет втрачає значну суму коштів у вигляді неодержаних доходів від користування (тимчасового зайняття) Відповідачем земельною ділянкою комунальної власності без правових підстав. Водночас, згідно листів Виконавчого комітету Стрийської міської ради № 03-17/5-2-02 від 16.01.2023, № 03-17/4-2 від 31.01.2023 та № 03-17/38-2 від 12.05.2023, міська рада тривалий час позовну заяву з метою захисту інтересів держави не подавала та наміру подавати таку позовну заяву не має.

Таким чином, неналежне виконання органом місцевого самоврядування своїх повноважень в частині відшкодування безпідставно збережених коштів в розмірі 48 353,00 грн призводить до значних втрат місцевого бюджету. Відтак, вказане є підставою для представництва прокурором інтересів держави в суді в особі Стрийської міської ради.

Про факти порушення інтересів держави та нездійснення у зв`язку з цим захисту її законних інтересів вказують долучені прокурором до позовної заяви матеріали, і причина, через яку Позивачем не здійснено відповідних дій, ніяким чином не перешкоджає прокурору здійснювати представництво інтересів держави в особі названого органу місцевого самоврядування згідно з ст. 23 Закону України «Про прокуратуру».

Судовий збір відповідно до ст. 129 ГПК України покладається на відповідача.

Керуючись ст.ст. 2, 10, 12, 13, 20, 73, 74, 76, 79, 129, 165, 178, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Моріон+» (82441, Львівська область, Стрийський район, с. Верчани, вул. 24 серпня, будинок, 30-З, 26, код ЄДРПОУ 35056303) на користь Стрийської міської ради (82400, Львівська область, м. Стрий, вул. Шевченка, 71, код ЄДРПОУ 26256903) безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати в сумі 48 353,00 грн.

3.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Моріон+» (82441, Львівська область, Стрийський район, с. Верчани, вул. 24 серпня, будинок, 30-З, 26, код ЄДРПОУ 35056303) сплачений Львівською обласною прокуратурою судовий збір на рахунок UА 138201720343140001000000774 у ДКСУ у м. Києві, МФО 820172, отримувач: Львівська обласна прокуратура, код ЄДРПОУ 02910031.

4.Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили в порядку ст. 241 ГПК України, та може бути оскаржено в порядку та строки, визначені ст. 256, 257 ГПК України.

Повний текст рішення складено 18.12.2023.

СуддяГорецька З.В.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення11.12.2023
Оприлюднено21.12.2023
Номер документу115744641
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —914/2041/23

Ухвала від 08.01.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Горецька З.В.

Рішення від 11.12.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Горецька З.В.

Ухвала від 20.11.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Горецька З.В.

Ухвала від 30.10.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Горецька З.В.

Ухвала від 25.09.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Горецька З.В.

Ухвала від 04.09.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Горецька З.В.

Ухвала від 07.08.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Горецька З.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні