А8/257-07
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
02.11.07р.
Справа № А8/257-07
За позовом: Українсько –Ізраїльського товариства з обмеженою відповідальністю та іноземними інвестиціями "Ейс-Україна" (м. Дніпропетровськ)
до: Дніпропетровського міського управління земельних ресурсів (м. Дніпропетровськ)
про: зобов'язання вчинити певні дії
Суддя Дубінін І.Ю.
Представники:
від позивача: Оскаленко М.Ю. –представник (дов. б/№ від 14.08.07 р.)
від відповідача: Лапшик М.П. –представник (дов № 105 від 11.01.07 р.)
Суть спору:
Позивач звернувся з позовом до відповідача про зобов'язання останнього видати позивачу довідку про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Щорса, 6-А (кадастровий № 1210100000:06:013:0023), загальною площею 0,6332 кв.м., з визначенням коефіцієнту функціонального використання –0,5.
Крім того, позивач просить суд поновити строк звернення з адміністративною позовною заявою до суду.
Позов мотивовано тим, що між позивачем та Дніпропетровською міською радою був укладений договір оренди вказаної земельної ділянки від 18.02.04 р. на строк до 08.10.05 р. з правом поновлення цього договору на новий строк, для будівництва будівлі фізкультурно-спортивного комплексу по вул. Щорса, 6-А. При укладенні вказаного договору оренди відповідачем була видана довідка № 173 від 19.01.04 р. про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, в якій було визначено коефіцієнт функціонального використання 0,5. 27.10.05 р. Дніпропетровською міською радою було прийняте рішення № 4280 про затвердження акта державної приймальної комісії від 04.10.05 р. про прийняття в експлуатацію тенісних кортів, загальною площею 0,6332 кв.м., розташованих за адресою м. Дніпропетровськ, вул. Щорса, 6-А. З цього періоду, згідно даних Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку земельних ділянок для розрахунку плати за землю, було визначено коефіцієнт функціонального використання 2,5. Позивач вважає такі дії відповідача неправомірними, оскільки земельні ділянки, зайняті територіями об'єктів фізичної культури і спорту, відносяться до земель рекреаційного призначення із застосуванням при проведенні розрахунків плати за землю коефіцієнта функціонального використання землі, який дорівнює 0,5. Звернення позивача про зміну коефіцієнта функціонального використання було залишене відповідачем без задоволення. Оскільки між сторонами вирішувалося питання про правильність застосування коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки, проводилось відповідне листування, а з березня 2006 року до теперішнього часу велися переговори в усній формі, строк звернення до суду з позовною заявою було пропущено.
Відповідач проти позову заперечує, посилаючись на те, що строк дії договору оренди земельної ділянки, укладеного позивачем з Дніпропетровською міською радою, сплинув 08.10.05 р. і на теперішній час позивач використовує земельну ділянку по вул. Щорса для фактичного розміщення будівлі фізкультурно-спортивного призначення без будь-яких правовстановлюючих документів. Враховуючи наведене, відповідач вважає, що позивач на теперішній час не є землекористувачем цієї землі і не має права вимагати усунення будь-яких порушень своїх прав на землю. Віднесення земель до тієї чи іншої категорії, відповідно до ст. 20 ЗК України, здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Будь-якого рішення про віднесення земельної ділянки площею 0,6362 га до земель рекреаційного призначення уповноваженим органом не приймалось, а тому ствердження позивача, що зазначена земельна ділянка відповідає критеріям віднесення її до земель рекреаційного призначення є необгрунтованим. Рішенням міської ради від 08.10.03 р. № 343/12 було визначено цільове використання земельної ділянки, а саме: 1.12.7 (фізкультурно-спортивні споруди), що відповідає землям громадського призначення, та 1.11.6 (інша комерційна діяльність), що відповідає землям комерційного використання. При цьому слід зазначити, що відповідно до Українського класифікатора цільового використання землі, затвердженого листом Держкомзему України від 24.04.98 р. № 14-1-7/1205, землі рекреаційного призначення мають код 1.17. Враховуючи наведене, відповідачем і було застосовано до вищевказаної земельної ділянки коефіцієнт функціонального призначення 2,5.
Ухвалою господарського суду від 11.09.07 р. провадження у справі було зупинене по 16.10.07 р. включно за клопотанням позивача.
По справі оголошувалась перерва з 16.10.07 р. по 02.11.07 р. включно.
Вислухавши представника сторін, розглянувши матеріали справи, господарський суд, -
В С Т А Н О В И В:
Згідно ч.1 ст. 72 КАС України, обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 20.09.04 р. по справі № 32/284, залишеним в силі постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 13.01.05 р., було задоволено позов Українсько-Ізраїльського товариства з обмеженою відповідальністю та іноземними інвестиціями "Ейс-Україна" до Дніпропетровської міської ради та Дніпропетровського міського управління земельних ресурсів, визнано недійсним рішення сесії XXIV скликання Дніпропетровської міської ради від 30.07.03 р. № 119/111 "Про передачу земельної ділянки по вул. Щорса, 6-А в оренду Українсько-Ізраїльському товариству з обмеженою відповідальністю та іноземними інвестиціями "Ейс-Україна", код 31384882, по фактичному розміщенню будівель фізкультурно-спортивного комплексу" в частині визначення відповідно до УКЦВЗ коду цільового використання земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Щорса, 6-А, (кадастровий номер 1210100000:06:0310010 ), загальною площею 16590 кв.м. - 1.11.6. "Інша комерційна діяльність"; зобов'язано Дніпропетровську міську раду визначити відповідно до ЗК України категорію цільового використання вказаної земельної ділянки з використанням коефіцієнту функціонального використання - 0,5, та укласти з ТОВ та II "Ейс-Україна" договір оренди згаданої земельної ділянки для розміщення будівель фізкультурно-оздоровчого комплексу на умовах визначення вартості даної земельної ділянки та розміру орендної плати, розрахованих з використанням коефіцієнту функціонального використання - 0,5; зобов'язано Дніпропетровське міське управління земельних ресурсів здійснити грошову оцінку названої земельної ділянки з використанням коефіцієнту функціонального використання - 0,5.
Вказане рішення господарського суду від 20.09.04 р. по справі № 32/284 набрало законної сили, змінене та скасоване не було, що підтверджується довідкою господарського суду, і в справі №32/284 брали участь ті ж позивач та відповідач, що у цій справі.
Враховуючи наведене, обставини, встановлені вказаним рішенням господарського суду, не підлягають доведенню при розгляді цієї справи.
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 20.09.04 р. по справі № 32/284 було встановлено:
Рішенням сесії XXIV скликання Дніпропетровської міської ради від 30.07.03 р. № 119/111 "Про передачу земельної ділянки по вул. Щорса, 6-А в оренду Українсько-Ізраїльському товариству з обмеженою відповідальністю та іноземними інвестиціями "Ейс-Україна" код ЄДРПОУ 31384882, по фактичному розміщенню будівель фізкультурно-спортивного комплексу" затверджено матеріали земельно-кадастрової інвентаризації, розроблені ДП "Дніпропетровський міський центр державного земельного кадастру" та передано в оренду строком на 15 років Українсько-Ізраїльському товариству з обмеженою віддповідальністю та іноземними інвестиціями "Ейс-Україна" по фактичному розміщенню будівель фізкультурно-спортивного комплексу за адресою: вул. Щорса, 6-А, земельну ділянку площею 1,6590 га; визначено код цільового використання землі (УКЦВЗ) - 1.11.6. ("Інша комерційна діяльність") та визначено орендну плату за користування цією земельною ділянкою у розмірі земельного податку, який обчислюється відповідно до вимог чинного законодавства; ТОВ з II "Ейс-Україна" зобов'язано укласти з міськрадою договір оренди земельної ділянки і звернутися до Дніпропетровського міського управління земельних ресурсів для забезпечення державної реєстрації нотаріально посвідченого договору оренди земельної ділянки.
На виконання зазначеного рішення міськради Дніпропетровське міське управління земельних ресурсів, на підставі "Методики грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів", здійснило грошову оцінку земельної ділянки та 18.08.03 р. видала ТОВ з II "Ейс-Україна" "Довідку про нормативну грошову оцінку земельної ділянки" за вихідним № 525.
Як вбачається зі змісту довідки, під час розрахунку вартості земельної ділянки, на якій розташовані будівлі фізкультурно-спортивного комплексу, було застосовано коефіцієнт функціонального використання - 2,50. Грошова оцінка земельної ділянки склала на 18.08.03 р. 18 059 173,90 грн.
Зазначені відомості щодо вартості земельної ділянки були вказані Дніпропетровською міськрадою у проекті договору оренди земельної ділянки, який був запропонований для укладання ТОВ з II "Ейс-Україна". 3 урахуванням вартості земельної ділянки був визначений і розмір орендної плати за користування земельною ділянкою на весь термін дії договору - 2 708 876,10 грн.
Позивач не погодився із застосуванням відповідачами під час визначення грошової оцінки землі коефіцієнту функціонального використання - 2,50 та звернувся до міськради та УЗР з проханням переглянути розмір грошової оцінки земельної ділянки з використанням |коефіцієнту функціонального використання - 0,5, обґрунтовуючи свою вимогу наступним:
Цільове використання земельної ділянки, що надається ТОВ з II "Ейс-Україна" - забезпечення функціонування будівель фізкультурно-спортивного комплексу.
Відповідно ж до вимог Земельного кодексу України (ст. 51), до земель рекреаційного призначення належать (поміж-іншим) земельні ділянки, зайняті територіями об'єктів фізичної культури і спорту.
Згідно з приписами додатку № 3 (Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки) "Порядку грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів", який регламентує механізм грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та земель населених пунктів, до земель рекреаційного призначення, до складу яких входять і землі відпочинку і спорту, повинен застосовуватися Кф 0,50.
Дніпропетровське міське управління земельних ресурсів відмовило позивачу у зміні (зменшені) коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки з 2,50 на 0,50, пославшись на приписи наказу Держкомстату України від 16.10.01 р. № 420 (відповідно до яких, до земель, які використовуються в комерційних цілях, належать також землі фізичної культури і спорту, на яких проводиться підприємницька діяльність) та на лист Держкомзему України від 03.04.02 р. № 14-11-7/1982 (згідно якому під час проведення грошової оцінки земельні ділянки, де здійснюється надання послуг у сфері фізичної культури і спорту без залучення коштів державних або місцевих бюджетів, необхідно відносити до земель комерційного використання).
Позивач вважає, що спірне рішення Дніпропетровської міськради в частині визначення відповідно до УКЦВЗ коду цільового використання земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Щорса, 6-А (кадастровий номер 1210100000:06:0310010) загальною площею 16590 кв.м. - 1.11.6. "Інша комерційна діяльність", прийняте з урахуванням грошової вартості земельної ділянки, здійсненою УЗР із застосуванням Кф 2,50, не відповідає вимогам ст.50 Земельного кодексу України, у зв'язку з чим повинне бути визнане судом недійсним у зазначеній частині.
За даними технічного паспорту будівлі, що знаходяться на вищезазначеній земельній ділянці, мають призначенням організацію та проведення заходів з фізичної культури та спорту.
Відповідно до довідки Дніпропетровського обласного управління статистики, основним видом діяльності ТОВ з II "Ейс-Україна" є експлуатація спортивних споруд.
Враховуючи ж ту обставину, що в іншій частині спірне рішення є законним, то обов'язок укласти відповідний договір оренди залишився як у Дніпропетровської міськради, так і у ТОВ з II "Ейс-Україна".
Згідно ж з приписами ст. 649 ЦК України, розбіжності, що виникли між сторонами при укладанні договору на підставі правового акту органу місцевого самоврядування, вирішується судом.
В судовому засіданні 20.09.04 р. позивач доповнив докази, що підтверджують викладені в позовній заяві обставини, а саме - послався на приписи ст. 40 Закону України "Про фізичну культуру і спорт", згідно яким, земельні ділянки, на яких розташовані фізкультурно-оздоровчі та спортивні споруди, належать до земель рекреаційного призначення.
Відповідно до ст. 35 Закону України "Про землеустрій", інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об'єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного Земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
Земельно-оціночні роботи при здійсненні землеустрою виконуються з метою визначення якісних характеристик, економічної цінності та вартості земель у порядку, встановленому законом. Оцінка земель проводиться для порівняльного аналізу і прогнозу ефективності використання землі, як природного ресурсу та основного засобу виробництва, а також при здійсненні цивільно-правових угод, для визначення розміру зельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, справляння державного мита та в інших випадках, визначених законом.
Залежно від призначення оцінки земель проводиться економічна та грошова оцінка земель за методиками, затвердженими Кабінетом Міністрів України (ст. 38).
Як вбачається зі змісту спірного рішення сесії XXIV скликання Дніпропетровської міської ради від 30.07.03 р. № 119/111 "Про передачу земельної ділянки по вул. Щорса, 6-А в оренду Українсько-Ізраїльському товариству з обмеженою відповідальністю та іноземними інвестиціями "Ейс-Україна", код ЄДРПОУ 31384882, по фактичному розміщенню будівель фізкультурно-спортивного комплексу", міськрада затвердила матеріали земельно-кадастрової інвентаризації зазначеної земельної ділянки та код цільового використання землі (УКЦВЗ) - 1.11.6. (інша комерційна діяльність) - тобто - затвердила склад категорії земельної ділянки та категорію земель за функцією використання.
Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.
Правовий порядок в Україні грунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ст. 19 Конституції України).
Місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципах законності (ст. 4 Закону України "Про місцеве самоврядування"). Органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції (ст. 24 Закону ).
Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: ...34) вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин; 35) затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад (ст. 26 Закону).
До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать (поміж-іншим) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад (ст. 33 Закону).
Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. Рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень у дію (ст. 59 Закону). Спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку (ст. 77 Закону).
У відповідності до ст. 2 ЗК України (в редакції, що діяла на час прийняття спірного рішення - 30.07.03 р.), земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об'єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
У відповідності до ст. 3 ЗК України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно ст. 12 ЗК України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить:
а) розпорядження землями територіальних громад;
б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу;
в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу;
г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу;
г') викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад селищ, міст;
д) організація землеустрою;
е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів;
є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства;
ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства;
з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу;
й) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом;
і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок;
ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст;
й) вирішення земельних спорів;
к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Згідно ст. 19 ЗК України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення), е) землі лісового фонду; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення. Зміна цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України (ст. 20).
Порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для: а)визнання недійсними рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам (ст. 21).
До земель рекреаційного призначення належать землі, які використовуються для організації відпочинку населення, туризму та проведення спортивних заходів (ст. 50).
До земель рекреаційного призначення належать земельні ділянки зелених зон і зелених насаджень міст та інших населених пунктів, навчально-туристських та екологічних стежок, маркованих трас, земельні ділянки, зайняті територіями будинків відпочинку, пансіонатів, об'єктів фізичної культури і спорту, туристичних баз, кемпінгів, яхт-клубів, стаціонарних і наметових туристично-оздоровчих таборів, будинків рибалок і мисливців, дитячих туристичних станцій, дитячих та спортивних таборів, інших аналогічних об'єктів (ст. 51).
Землі рекреаційного призначення можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності (ст. 52).
Відповідно до приписів ст. 40 Закону України "Про фізичну культуру і спорт", земельні ділянки, на яких розташовані фізкультурно-оздоровчі та спортивні споруди, належать до земель рекреаційного призначення.
У відповідності до ст. 23 Закону України «Про плату за землю", грошова оцінка земельної ділянки проводиться Державним комітетом України по земельних ресурсах за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України. Грошова оцінка земельної ділянки щороку за станом на 1 січня уточнюється на коефіцієнт індексації, порядок проведення (якої затверджується Кабінетом Міністрів України.
Механізм грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та земель населених пунктів регламентується "Порядком грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів" (затверджений наказом Держкомзему України, Держкоммістобудування України, Мінсільгосппроду України та Української академії аграрних наук від 27 листопада І995 року № 76/230/325/150, з подальшими змінами та доповненнями).
У відповідності з п. 1.7. Порядку, для організації і проведення робіт з грошової оцінки земель і встановлення їх ціни, включаючи земельні ділянки несільськогосподарського призначення, що підлягають продажу, Київська і Севастопольська міські державні адміністрації, виконкоми міських (міст обласного підпорядкування) Рад народних депутатів, районні державні адміністрації створюють комісії у складі спеціалістів управлінь (відділів) земельних ресурсів, сільського господарства і продовольства, містобудування і архітектури, планово - економічного, фінансового, охорони навколишнього природного середовища і ядерної безпеки, комунального господарства, сільськогосподарських та інших підприємств, працівників тих сільських, селищних та міських (міст районного підпорядкування) Рад народних депутатів, на території яких розташовані земельні ділянки, що приватизуються. Комісії очолюють заступники голів відповідних державних адміністрацій та виконкомів міських Рад народних депутатів. Результати грошової оцінки земель міст Києва і Севастополя, міст обласного підпорядкування, в тому числі грошової оцінки і ціни земельних ділянок несільськогосподарського призначення, що підлягають продажу у цих містах, розглядаються і погоджуються місцевими органами Держкомзему та містобудування і архітектури. Дані грошової оцінки затверджуються Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями, виконкомами міських (міст обласного підпорядкування) Радами народних депутатів за поданням комісій, зазначених у п. 1.7.
В додатку № 3 (Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки) "Порядку грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів", визначено: до земель рекреаційного призначення, в склад яких входять землі відпочинку і спорту, повинен застосовуватися Кф 0,50.
Повноваження Держкомстату України, наведені в Положенні про Державний комітет статистики України" (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин), відповідно до якого, основними завданнями Держкомстату України є: реалізація державної політики в галузі статистики; збирання, опрацювання, узагальнення та всебічний аналіз статистичної інформації про процеси, що відбуваються в економічному і соціальному житті України та її регіонів, зокрема про проведення економічних реформ, рівень життя та соціальний захист населення, формування багатоукладної економіки та її структурну перебудову, розвиток зовнішньоекономічної діяльності, хід приватизації та земельної реформи; розроблення і впровадження статистичної методології, яка базуеться на результатах наукових досліджень, міжнародних стандартах і рекомендаціях; забезпечення переходу національноЇ системи обліку та статистики на міжнародні стандарти; забезпечення достовірності, об'єктивності, оперативності та цілісності статистичної інформації; забезпечення доступності, гласності та відкритості зведених статистичних даних згідно з законодавством.
Надаючи правову оцінку змісту зазначеного Положення, слід дійти висновку, що до повноважень Держкомстату України не відноситься вирішення питання щодо віднесення земельних ділянок до певної категорії земель.
Відповідно до "Положення про Державний комітет України по земельних ресурсах", Держкомзем України у своїй діяльності керується Конституцією України, законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, а також цим Положенням.
Основними завданнями Держкомзему України є: підготовка пропозицій щодо формування державної політики у сфері регулювання земельних відносин, використання, охорони та моніторингу земель, ведення державного земельного кадастру та забезпечення її реалізації; координація проведення земельної реформи в Україні; здійснення державного контролю за використанням та охороною земель; організація і забезпечення ведення державного земельного кадастру; здійснення землеустрою; розроблення та участь у реалізації державних, галузевих і регіональних програм з питань регулювання земельних відносин, раціонального використання, охорони та моніторингу земель, відновлення родючості грунтів, ведення державного земельного кадастру. Держкомзем України узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до його компетенції, розробляє пропозиції щодо вдосконалення цього законодавства і в установленому порядку вносить їх на розгляд Президентові України і Кабінету Міністрів України. У межах своїх повноважень Держкомзем України організовує виконання актів законодавства та здійснює систематичний контроль за їх реалізацією.
Надаючи правову оцінку змісту зазначеного Положення, слід дійти висновку, що до повноважень Держкомзему України не відноситься вирішення питання щодо віднесення земельних ділянок до певної категорії земель.
Згідно ст. 649 ЦК України, розбіжності, що виникли між сторонами при укладенні договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування та в інших випадках, встановлених законом, вирішуються судом.
З урахуванням зазначеного, суд дійшов висновку, що спірне рішення сесії XXIV скликання Дніпропетровської міської ради від 30.07.03 р. № 119/111 "Про передачу земельної ділянки по вул. Щорса, 6-А в оренду Українсько-Ізраїльському товариству з обмеженою відповідальністю та іноземними інвестиціями "Ейс-Україна", код ЄДРПОУ 31384882, по фактичному розміщенню будівель фізкультурно-спортивного комплексу" в частині визначення відповідно до УКЦВЗ коду цільового використання земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Щорса, 6-А (кадастровий номер 1210100000:06:0310010) загальною площею 16590 кв.м. - 1.11.6. "Інша комерційна діяльність" - не відповідає вимогам ст.ст. 50, 51 ЗК України - а тому підлягає визнанню недійсним в цій частині.
Крім того, суд дійшов висновку, що Дніпропетровське міське управління земельних ресурсів помилково здійснило грошову оцінку земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Щорса, 6-А (кадастровий номер 1210100000:06:0310010) загальною площею 16 590 кв.м. для розміщення будівель фізкультурно-оздоровчого комплексу, з використанням коефіцієнту функціонального використання - 2,5.
Вищенаведене стало підставою для задоволення позовних вимог у справі № 32/284.
Господарським судом також встановлено:
Рішенням Дніпропетровської міської ради (далі-Рада) № 343/12 від 08.10.03 р. було затверджено проект відведення земельної ділянки площею 0,6332 га (кадастровий номер 1210100000:06:013:0023), складений міським комунальним підприємством «Земград»та передано вказану ділянку Українсько-ізраїльському товариству з обмеженою відповідальністю та іноземними інвестиціями «Ейс-Україна» (далі-позивач) в оренду для будівництва будівлі фізкультурно-спортивного комплексу по вул. Щорса, 6-А.
На підставі вищевказаного рішення між Радою та позивачем був укладений договір оренди даної земельної ділянки від 18.02.04 р.
Згідно п. 2.1. договору, земельна ділянка передавалася в оренду до 08.10.05 р.
За умовами п. 2.4. договору, по закінченню терміну дії договору позивач має право на поновлення його на новий термін з урахуванням умов, визначених чинним законодавством.
Згідно ст. 33 Закону України "Про оренду землі", після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки відповідно до умов договору, має за інших рівних умов переважне право на поновлення договору. У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди, то за відсутності письмових заперечень орендодавця протягом одного місяця після закінчення строку договору він підлягає поновленню на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. Письмове заперечення здійснюється листом-повідомленням.
Відповідно до ст. 764 ЦК України, якщо наймач продовжує користуватися майном після закінчення строку договору найму, то, за відсутності заперечень наймодавця протягом одного місяця, договір вважається поновленим на строк, який був раніше встановлений договором.
Станом на момент розгляду справи сторонами не надано суду доказів того, що Радою були направлені позивачу письмові заперечення проти продовження строку дії вказаного договору оренди земельної ділянки на новий строк або припинення цього договору.
Позивач продовжує користуватись згаданою земельною ділянкою і вносити орендну плату за таке користування, що свідчить про поновлення договору оренди на новий строк.
При укладанні вказаного договору Дніпропетровське міське управління земельних ресурсів (далі-відповідач), згідно овідки № 173 від 19.01.04 р. про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, визначив коефіцієнт функціонального використання (далі-Кф) –0,50.
Викладене також підтверджується довідками про дані Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку земельних ділянок для розрахунку плати за землю № 5140 від 16.09.05 р. та № 5140 від 22.04.2005 р.).
27.10.05 р. Радою було прийняте рішення № 4280 про затвердження акта державної приймальної комісії від 04.10.05 р. про прийняття в експлуатацію тенісних кортів, загальною площею 0,6332 кв.м., розташованих за адресою м. Дніпропетровськ, вул. Щорса, 6-А.
3 цього періоду, згідно даних Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку земельних ділянок для розрахунку плати за землю, коефіцієнт функціонального використання становив:
Ш з 01.01.2006 р. по 31.12.2006 р. - 2,50 (Довідка № 5140 від 28.02.2007 р.);
Ш з 01.01.2007 р. по 31.12.2007 р. - 2,50 (Довідка № 5140 від 28.02.2007 р.).
У листопаді 2005 року позивач, листом № 291 від 16.11.05 р., звернулося до відповідача з проханням застосувати при підготовці доповнення до даних державного земельного кадастру для розрахунку плати за землю на вищевказану земельну ділянку коефіцієнт функціонального використання землі 0,5, як це було вказано у документах раніше, а не 2,50.
Листами № 15817-7 від 15.12.05 р. та № 3163-7 від 16.03.06 р. відповідач відмовив в задоволенні прохання позивача.
Підставою для такої відмови було посилання на рішення Дніпропетровської міської Ради №343/12 від 08.10.03 р., яким було визначено цільове використання землі (УКЦВЗ) 1.12.7 (фізкультурно-спортивні споруди) 1.11.6 (інша комерційна діяльність), яке, на думку відповідача, передбачає після введення об'єкту в експлуатацію, застосування коефіцієнту функціонального використання - 2,5, а також посилання на наказ Держкомстату України № 420 від 16.10.01 р. «Про внесення змін і доповнень до форм державної статистичної звітності з земельних ресурсів та Інструкцію з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель»(форми № 6-зем, № 6а-зем, № 6б-зем, № 2-зем), в якому уточнено, що до земель, які використовуються в комерційних цілях, належать також землі фізичної культури та спорту, на яких проводиться підприємницька діяльність.
У лютому 2006 р. позивач підписав проект доповнення до даних ДЗК № 2793 від 15.11.05 р., № 125 від 26.01.2006 р., але з запереченнями, викладеними у листі № 25 від 22.02.06 р. В запереченні позивач, посилаючись на норми діючого законодавства, повторно наполягав на визначенні коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки - 0,50.
При викладених обставинах господарський суд вважає позовні вимоги обгрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, виходячи також з наступного:
Відповідно до установчих документів та довідки Дніпропетровського обласного управління статистики, основним видом діяльності позивача є діяльність спортивних об'єктів, а сам позивач є підприємством, яке працює в області фізичної культури та спорту. Предметом та метою діяльності позивача є сприяння підвищенню ролі фізичної культури та спорту у всебічному та гармонійному розвитку, як засобу духовного відродження громадян, зміцненню здоров'я, формування здорового способу життя.
Вищезгадана земельна ділянка, яка знаходиться в оренді у позивача, межує з земельною ділянкою, що була предметом спору у справі № 32/284, користувачем якої також є позивач.
На спірній земельній ділянці розташовані тенісні корти, які є невід'ємною частиною єдиного майнового спортивного комплексу, розташованого на двох суміжних земельних ділянках.
При викладених обставинах, до спірної земельної ділянки в повній мірі застосовуються ті ж самі обставини та нормативні акти, які були встановлені у справі № 32/284, і які не підлягають доведенню у цій справі.
Відповідно до приписів ст. 40 Закону України "Про фізичну культуру і спорт", земельні ділянки, на яких розташовані фізкультурно-оздоровчі та спортивні споруди, належать до земель рекреаційного призначення.
Зокрема, згідно ст.ст. 50 –52 ЗК України, до земель рекреаційного призначення належать землі, які використовуються для організації відпочинку населення, туризму та проведення спортивних заходів. До земель рекреаційного призначення належать земельні ділянки зелених зон і зелених насаджень міст та інших населених пунктів, навчально-туристських та екологічних стежок, маркованих трас, земельні ділянки, зайняті територіями будинків відпочинку, пансіонатів, об'єктів фізичної культури і спорту, туристичних баз, кемпінгів, яхт-клубів, стаціонарних і наметових туристично-оздоровчих таборів, будинків рибалок і мисливців, дитячих туристичних станцій, дитячих та спортивних таборів, інших аналогічних об'єктів, а також земельні ділянки, надані для дачного будівництва і спорудження інших об'єктів стаціонарної рекреації. Землі рекреаційного призначення можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності.
Відповідно до додатку № 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року № 18/15/21/11, до земель оздоровчого та рекреаційного призначення (за винятком земель, віднесених до категорії O92.7 - землі підприємств, що здійснюють діяльність у сфері відпочинку та розваг (азартні ігри та ігри на гроші тощо) –застосовується Кф –0,5.
Серед переліку земель комерційного використання, визначеного в додатку № 1 до вказаного Порядку, не визначено земельні ділянки під об'єктами фізичної культури і спорту, призначені для проведення спортивних заходів.
Відповідно до норм ст. 19 ЗК України, встановлений вичерпний перелік категорій цільового використання земель, до якого, зокрема, входять землі рекреаційного призначення, передбачені п. "г" даної статті, у якому відсутня така категорія земель як "землі комерційної діяльності".
Повноваження Держкомстату України наведені у "Положенні про Державний комітет статистики України" (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин), відповідно до якого, основними завданнями Держкомстату України є: реалізація державної політики в галузі статистики; збирання, опрацювання, узагальнення та всебічний аналіз статистичної інформації про процеси, що відбуваються в економічному і соціальному житті України та її регіонів, зокрема про проведення економічних реформ, рівень життя та соціальний захист населення, формування багатоукладної економіки та її структурну перебудову, розвиток зовнішньоекономічної діяльності, хід приватизації та земельної реформи; розроблення і впровадження статистичної методології, яка базується на результатах наукових досліджень, міжнародних стандартах і рекомендаціях; забезпечення переходу національної системи обліку та статистики на міжнародні стандарти; забезпечення достовірності, об'єктивності, оперативності та цілісності статистичної інформації; забезпечення доступності, гласності та відкритості зведених статистичних даних згідно із законодавством.
Надаючи правову оцінку змісту зазначеного Положення суд вважає, що до повноважень Держкомстату України не відноситься вирішення питання щодо віднесення земельних ділянок до певної категорії земель.
Посилання відповідача є необгрунтованими та безпідставним, оскільки вимоги Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми № 6-зем, № 6а-зем, № 6б-зем, № 2-зем), затвердженої наказом Держкомстату України від 05.11.98 р. № 377 стосуються порядку заповнення форм державної статистичної звітності з кількісного обліку земель, а не визначають категорію земель за функцією використання. Отже, предмет регулювання даних норм не є визначення критеріїв грошової оцінки земель. Неспростовних, переконливих та обґрунтованих підстав щодо використання зазначеної Інструкції Дніпропетровським міським управлінням земель ресурсів суду не наведено.
За таких обставин дії відповідача є неправомірними.
Згідно ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні грунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Викладене є підставою для задоволення позовних вимог.
Оскільки між сторонами вирішувалося питання про правильність застосування коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки, проводилось відповідне листування, а з березня 2006 року до теперішнього часу велися переговори в усній формі, строк звернення до суду з позовною заявою було пропущено.
Згідно ст.ст. 99, 100 КАС України, адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється річний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів. Пропущення строку звернення до адміністративного суду є підставою для відмови у задоволенні адміністративного позову за умови, якщо на цьому наполягає одна із сторін. Якщо суд визнає причину пропущення строку звернення до суду поважною, адміністративна справа розглядається і вирішується в порядку, встановленому цим Кодексом. Позовні заяви приймаються до розгляду адміністративним судом незалежно від закінчення строку звернення до адміністративного суду.
З метою захисту порушених внаслідок неправомірних дій відповідача прав позивача, а також враховуючи те, що відповідач не наполягає на пропуску строку звернення як на підставі для відмови в позові, господарський суд вважає за можливе визнати причини пропуску строку звернення до суду з позовною заявою поважними і задовольнити клопотання позивача про поновлення вказаного строку.
Керуючись Конституцією України, Законом України "Про фізичну культуру і спорт", ЗК України, ст.ст. 17, 71, 87, 89, 94, 98, 99,100, 158, 160-163, 186, 264 КАС України, господарський суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Поновити строк звернення до адміністративного суду.
Адміністративний позов задовольнити.
Зобов'язати Дніпропетровське міське управління земельних ресурсів (49600 м.Дніпропетровськ, вул. Набережна Леніна, 29; п/р № 35222002001708, в УДКУ у Дніпропетровській області, МФО 805012, код 23369601) протягом двадцяти календарних днів з моменту набрання чинності цією постановою видати Українсько-Ізраїльському товариству з обмеженою відповідальністю та іноземними інвестиціями "Ейс-Україна" (код 31384882) довідку про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Щорса, 6-А (кадастровий № 1210100000:06:013:0023), загальною площею 0,6332 кв.м., з визначенням коефіцієнту функціонального використання –0,5.
Суддя І.Ю. Дубінін
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 23.11.2007 |
Оприлюднено | 30.11.2007 |
Номер документу | 1157529 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Дубінін І.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні