Рішення
від 19.12.2023 по справі 160/26121/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 грудня 2023 рокуСправа №160/26121/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Лозицької І.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Обсідіант Схід» до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасувати рішення та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю ««Обсідіант Схід»з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області від 07.04.2023 р. №22256 про включення ТОВ «Обсідіант Схід» (код ЄДРПОУ 42294346) до переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області від 12.09.2023 р. №58242 про включення ТОВ «Обсідіант Схід» (код ЄДРПОУ 42294346) до переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку;

- зобов`язати Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області (код ВП 44118658, 49000, м.Дніпро, вул. Сімферопольська, буд. 17-А) виключити ТОВ «Обсідіант Схід» (код ЄДРПОУ 42294346) з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.06.2023 р. № 9016253/42294346, згідно з яким ТОВ «Обсідіант Схід» (код ЄДРПОУ 42294346) відмовлено у реєстрації податкової накладної № 5 від 23.03.2023 р. на загальну суму з податком на додану вартість: 165300,04 грн;

- зобов`язати Державну податкову службу України: зареєструвати податкову накладну № 5 від 23.03.2023 р. на загальну суму з податком на додану вартість: 165300,04 грн., складену ТОВ «Обсідіант Схід» (код ЄДРПОУ 42294346), в Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її подання.

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що в оскаржуваному рішенні комісії № 9016253/42294346 від 19.06.2023 р. ГУ ДПС у Дніпропетровській області останнє посилається на формальне формулювання - «надання платником копій документів, складених із порушенням законодавств)», наведено лише загальне формулювання та не вказано, який саме документ із значної кількості поданих документів, на думку ГУ ДПС У Дніпропетровській області, складений із порушенням законодавства. Також, комісія ГУ ДПС у Дніпропетровській області посилається на вищевказану підставу в обґрунтування прийняття рішень про відмову у реєстрації податкової накладної - встановлено наявність ризикових операцій, взаємодія з ризиковими постачальниками - проте позивач зазначає, що ризиковими постачальниками підприємства стали внаслідок віднесення ТОВ «Обсідіант Схід» до переліку ризикових платників податку. Вищевказане свідчить про те, що комісії № 9016253/42294346 від 19.06.2023 р. ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо відмови у реєстрації податкової накладної № 5 від 23.03.2023 р. є протиправним та таким, що порушують права позивача. При цьому, Висновок контролюючого органу про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку ґрунтується на тому, що серед контрагентів позивача є суб`єкти господарювання, які включені до переліку ризикових. Тобто негативна податкова інформація стосується не господарської діяльності позивача, а його контрагентів. На підставі викладеного, просить суд задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.10.2023 року відкрито провадження в адміністративній справі та приздачено розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Цією ж ухвалою відповідачам надано строк для подання письмового відзиву на позовну заяву - протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

Заперечуючи проти позовної заяви, відповідачем 03.11.2023 року подано відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що ТОВ "ОБСІДІАНТ СХІД" (код 42294346), обліковується як платник податків за основним місцем обліку (стан: 0) в ГУ ДПС у Дніпропетровській області (Соборний район), вид діяльності - виробництво інструментів. Згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних ТОВ "ОБСІДІАНТ СХІД" (код 42294346) подано на реєстрацію на адресу ОСОБА_1 (код НОМЕР_1 ) з реалізацією товару - шини податкову накладну №5 від 23.03.2023 на загальну суму 165 300,04 грн., у т.ч. ПДВ 27 550,01 грн. За результатами розгляду Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області документів, наданих платником з Повідомленням до податкової накладної № 5 від 23.03.2023 винесено Рішення від 19.06.2023р. 9016253/42294346 про відмову в реєстрації зазначених податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, з причини ненадання платником податку копій документів, а саме: встановлено наявність ризикових операцій, та взаємодія з ризиковими постачальниками.

Щодо вимоги позивача про визнання протиправним та скасування рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку зазначено таке. 07.04.2023р. за результатами проведеного аналізу ПН, розгляду фінансово-господарської діяльності суб`єкта господарювання, Комісією враховано інформацію відповідного структурного підрозділу, отриману в межах алгоритму дій щодо віднесення (внесення) ТОВ "ОБСІДІАНТ СХІД" (код ЄДРПОУ 42294346), як такого, що відповідає пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку (коди податкової інформації, який є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку: 01, 06, 07).

Разом з відзивом на позовну заяву, відповідачем -1 подано заяву про заперечення проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Заперечуючи проти позовної заяви, відповідачем 2, 03.11.2023 року подано відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що ТОВ "ОБСІДІАНТ СХІД" (код 42294346), обліковується як платник податків за основним місцем обліку (стан: 0) в ГУ ДПС у Дніпропетровській області (Соборний район), вид діяльності - виробництво інструментів.

Згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних ТОВ "ОБСІДІАНТ СХІД" (код 42294346) подано на реєстрацію на адресу ОСОБА_1 (код НОМЕР_1 ) з реалізацією товару - шини податкову накладну № 5 від 23.03.2023р. на загальну суму 165 300,04 грн., у т.ч. ПДВ 27 550,01 грн.

За результатами розгляду Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області документів, наданих платником з Повідомленням до податкової накладної № 5 від 23.03.2023р. винесено Рішення від 19.06.2023р. № 9016253/42294346 про відмову в реєстрації зазначених податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, з причини непадання платником податку копій документів, а саме: встановлено наявність ризикових операцій, та взаємодія з ризиковими постачальниками. Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта. Наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному державному органу та особам уповноваженим на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення, а отже позовні вимоги ТОВ «Обсідіант Схід» про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є необґрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіонального рівня, зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є передчасним.

Дослідивши матеріали справи та надані докази, проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов таких висновків.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Обсідіант Схід» (код за ЄДРПОУ42294346) зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 09.07.2018 року, перебуває на обліку у ГУ ДПС у Дніпропетровській обл., Соборна ДПІ, зареєстроване платником податку на додану вартість з 01.08.2018 року, ІПН 422943404638. Згідно рішення єдиного учасника № 11/08 від 11.08.2022 року та Наказу № 2-К від 12.08.2022 року директором підприємства призначено Охріменко Олександра Олександровича (РНОКПП НОМЕР_2 ).

Товариство зареєстроване за наступною адресою (адреса): 49040, місто Дніпро, вул. Панікахи, будинок 2 згідно Договору оренди № 36-18 від 01.10.2018 р., укладеного з ПрАТ «Науково-виробниче підприємство «ОРБІТА» (код ЄДРПОУ 04833760) та орендує офісне приміщення загальною площею 5,6 кв. м.

Господарську діяльність позивач здійснює за наступною адресою: м. Дніпро, проспект Богдана Хмельницького 122А, згідно Договору оренди № 22-А від 04.05.2020 року укладеного з ПАТ «ДНІПРОПЕТРОВСЬК МЕТАЛОПРОМ» (Код ЄДРПОУ 02138926), відповідно до якого ТОВ «Обсідіант Схід» орендує офісні приміщення загальною площею 15 кв. м та складські приміщення площею 30 кв.м.

Відомості про основні засоби, через які проводиться діяльність, а саме: орендовані офісні та складські приміщення відображені у поданому 01.07.2020 р. Повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (формою 20-ОПП).

Основний вид діяльності позивача - код КВЕД 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля, а саме: торгівля шинами, дисками та камерами для сільськогосподарської техніки, спеціалізованої техніки, вантажного та легкового транспорту. Також наявні допоміжні види діяльності, а саме: код КВЕД 45.31 , 46.71, 49.41, 52.29.

ТОВ «Обсідіант Схід» з 07.10.2018 року має відриті рахунки в АТ «КБ «ПРИВАТБАНК», що підтверджується довідкою № 230802SU10373800 від 02.08.2023р., виданою АТ «КБ «ПРИВАТБАНК».

07.04.2023р. Комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної прийнято оскаржуване рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 22256, яким відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019р. № 1165, з у зв`язку з виявленням обставин та/або отримання інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, а саме пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Код податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: 01 постачання товару, походження якого не прослідковується ланцюгом постачання; 06 платник податку задіяний у здійсненні групою платників податку, у тому числі щодо яких прийнято рішення про відповідність критеріям ризикованості; 07 недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування ( за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції).

Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 27.06.2022-27.02.2023; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011201000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 34655289;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 27.06.2022-27.02.2023; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011201000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 42294094;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 27.06.2022-27.02.2023; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011201000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 43499464;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 15.02.2022-14.03.2023; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011201000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 34655289;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 15.02.2022-14.03.2023; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011201000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 39230900;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 15.02.2022-14.03.2023; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011201000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 40130630;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 15.02.2022-14.03.2023; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011201000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 40472114;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 15.02.2022-14.03.2023; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011201000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 41719670;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 15.02.2022-14.03.2023; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011201000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 42294094;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 15.02.2022-14.03.2023; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011201000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 4399464;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 14.09.2022-14.10.2022; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011900000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 34655289;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 27.06.2022-14.10.2022; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011100090; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 34655289;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 27.06.2022-14.10.2022; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011100090; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 43499244;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 05.04.2022-18.04.2022; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 401120900; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 34655289;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 15.02.2022-14.03.2023; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011700000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 34655289;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 15.02.2022-14.03.2023; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011700000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 40130630;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 15.02.2022-14.03.2023; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011700000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 41719670;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 15.02.2022-14.03.2023; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011700000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 42294094;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 07.07.2022-14.09.2022; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011900000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 34655289;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 07.07.2022-14.09.2022; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011900000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 41719670;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 07.07.2022-14.09.2022; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011900000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 42294094;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 03.03.2023-03.03.2023; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011900000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 41266391;

12.09.2023 Комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної прийнято оскаржуване рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 58242, яким відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019р. № 1165, з урахуванням отриманої від платника податку інформації та копій відповідних документів від 01.09.2023 року № 02/08 прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, а саме пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Код податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: 01 постачання товару, походження якого не прослідковується ланцюгом постачання; 06 платник податку задіяний у здійсненні групою платників податку, у тому числі щодо яких прийнято рішення про відповідність критеріям ризикованості; 07 недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції); 12 - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 14.10.2022-14.10.2022; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011100090; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 43499244;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 05.04.2022-18.04.2022; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011209000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 34655289;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 15.12.2022-15.12.2022; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011700000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 34655289;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 14.03.2023-14.03.2023; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011700000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 40130630;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 18.10.2022-25.10.2022; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011700000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 42294094;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 14.10.2022-14.10.2022; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011800000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 34655289;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 27.02.2023-27.02.2023; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011201000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 42294094;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 08.02.2023-08.02.2023; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011201000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 43499464;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 29.03.2023-29.03.2023; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011100090; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 42294094;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 11.10.2022-17.03.2023; Код згідно з державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова 81.21; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 41306439;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 19.12.2022-19.12.2022; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011700000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 34655289;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 19.12.2022-19.12.2022; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011100090; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 34655289;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 29.10.2022-29.10.2022; Код згідно УКТЗД операції визначеної як ризикова 4011900000; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 43499244;

У графі «Ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку» комісією не зазначено документи, не надані для підтвердження невідповідності критеріям ризиковості платника податку.

Вказане рішення прийнято на підставі протоколу № 231від 07.04.2023 року, копія якого міститься у матеріалах справи. У вказаному протоколі зазначено про розгляд та врахування в роботі (внесення до бази даних ІС «Податковий блок») інформації, отриманої в межах Алгоритму дій структурного підрозділу ГУ ДПС щодо моніторингу реєстрації податкових накладних в ЄРПН, затвердженого Розпорядженням ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 05.07.2022 No33-р ФГ "УКР ІН ТРЕЙЛ" (код 42905196), ТОВ "ПРОМБУДМОНТАЖ" (31197882), ТОВ "СТРОЙФОРМ" (код 41695304), ТОВ "ХДЗ" (код 5633939), ТОВ "АВТОПІЛОТ ПЛЮС" (код 36072106), ТОВ "КОМАНДОР" Л.Т.Д. (код 21934860), ТОВ "ПІДПРИЄМСТВО КОНУС" (33983593), ТОВ "КДВ-ТРЕЙД" (код 39861018), ПП "ЦКФ" (35852193), ТОВ "АЛЕНС" (код 20198659), ТОВ "ГУДВІЛ" (код ЄДРПОУ 31155567), ТОВ" ОБСІДІАНТ СХІД" (код ЄДРПОУ 42294346), ТОВ "АРТ ІМПЕКС ЛТД" (код 41904982), ПП "ТЕХНО-ЛЮКС" (31292231), ФОП ОСОБА_2 (2978602414), які за даними відповідного структурного підрозділу відповідають критеріям ризиковості.

Згідно Договору поставки № 00300 від 04.01.2020 р. укладеного з ФОП ОСОБА_3 (далі-Покупець) РНОКПП НОМЕР_1 , поставив Товар на загальну суму 165 300,00 грн. з ПДВ (Шина 9.00R20 (260R508) И-Н142Б Forward Traction 12нс (Код УКТ ЗЕТ 4011209000) у кількості 5 штук, за ціною 9016,67 грн. без урахування ПДВ; Шина 9.00R20 (260R508) И-Н142Б, 12нс РОСАВА (Код УКТЗЕТ 4011209000) у кількості 4 штук, за ціною 8791,67 грн. без урахування ПДВ; Шина 9.00R20 (260R508) И-Н142Б, 14нс РОСАВА (Код УКТ ЗЕТ 4011209000) у кількості 1 штука, за ціною 8916,67 грн. без урахування ПДВ; Шина 9.00R20 140/137K (ИН-142БМ), 14сл, з камерой без ободной стрічки (НкШЗ) (Код УКТ ЗЕТ 4011209000) у кількості 1 штука, за ціною 9150,00 грн. без урахування ПДВ; Шина 9.00R20 И-Н 142 БМ 12PR (Код УКТ ЗЕТ 4011209000) у кількості 1 штука, за ціною 9016,67 грн. без урахування ПДВ; Шини 12.00R20(320R508) ИД-304 У-4, 18нс РОСАВА (Код УКТ ЗЕТ 4011209000) у кількості 2 штуки, за ціною 10883,33 грн. без урахування ПДВ; - Шина 10,00R20 И-281,У-4 нс18 ОМСКШИНА (Код УКТ ЗЕТ 4011209000) у кількості 1 штука, за ціною 8650,00 грн без урахування ПДВ).

На виконання приписів п. 201.16 ст. 201 ПКУ 12.04.2023 р. склало та направило в Єдиний реєстр податкових накладних податкову накладну №5 від 23.03.2023 р. 13 квітня 2023 р. ТОВ «Обсідіант Схід» отримало квитанцію № 2 наступного змісту:

«Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 23.03.2023 №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Додатково повідомляємо: показник "D"=9.1508%, "Р"=13390.6

Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

15 червня 2023 року ТОВ «Обсідіант Схід» подало до ГУ ДПС у Дніпропетровській області Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена № 1 від 15.05.2023 р. з копіями документів, що підтверджують реальність здійснення господарської операції (44 додатків: Договір оренди № 22-А від 04.05.2020 року та до нього Акт приймання-передачі приміщення в оренду №1 від 04.05.2020 року, Додаткова угода №1 від 28.12.2021 року, Додаткова угода № 2 від 28.12.2022 року; Повідомлення 20-ОПП від 01.07.2020 року (офіси та склад); Договір № 290520/A від 29 травня 2020 р. з перевезення вантажів автомобільним транспортом в міжміському та міському сполученні з ФОПІ Васькевич Віталій Олександрович; Фотознімки складу та офісу від 07.06.2023;Податковий розрахунок сум доходу нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб і сум утриманого з них податку ,а також сум нарахованого єдиного внеску, за 1 квартал 2023 року № 1 від 04.04.2023 року, з квитанцією № 2; Первинні документи, щодо реалізації товару: Договір поставки №00300 від 04.01.2020 року з ФОП ОСОБА_3 ; Рахунок на оплату по замовленню № 6 від 23.03.2023 року; Видаткова накладна №5 від 23.03.2023 року; Платіжне доручення № 1277 від 23.03.2023 року; Картка рахунку 361 ФОП ОСОБА_3 за березень 2023 року; Податкова накладна № 5 від 23.03.2023 року, з квитанцією; ТН до Видаткової накладної №5 від 23.03.2023 року від ФОП ОСОБА_3 . Первинні документи, щодо придбання і транспортування товарів: Рахунок на оплату № 429 від 28.05.2020 року; Видаткова накладна № 474 від 29.05.2020 року від ТОВ "ТД Алтай Шина"; Платіжне доручення №1083 від10.06.2020 року; Податкова накладна №120 від 29.05.2020 року, з квитанцією; ТН №ИТЛ-290520-3, N№ИТЛ-290520-4, N.ИТЛ-290520-5 до Видаткової накладної № 474 від 29.05.2020 року від ТОВ "ТД Алтай Шина", Рахунок № СФ-0000005 від 05.06.2020 р. та Акт №OY-0000005/-1 від 05.06.2020р.; Договір поставки № 00616 від 22.02.2019 року з ТОВ "Фірма Обсідіант"; Рахунок на оплату №107 від 28.02.2020 року; Видаткова накладна № 0000021 від 28.02.2020 року від ТОВ "Фірма Обсідіант"; Платіжне доручення № 2899 від 01.07.2021 року; Податкова накладна №12 від 28.02.2020 року, з квитанцією; Договір поставки № 02794 від 06.02.2019 року з ТОВ "Обсідіант"; Рахунок на оплату №391 від 30.04.2020 року; Видаткова накладна № 337 від 30.04.2020 року від ТОВ "Обсідіант"; Платіжне доручення № 877 від 15.05.2020 року; Податкова накладна № 60 від 30.04.2020 року, з квитанцією; Договір поставки № 0206 від 02.06.2020 року з ТОВ "Днепрторг"; Рахунок на оплату № 206/2 від 02.06.2020 року; Видаткова накладна № 310 від 05.06.2020 року від ТОВ "Днепрторг"; Платіжне доручення № 1047 від 04.06.2020 року; Податкова накладна №9 від 04.06.2020 року, з квитанцією; ТТН №ИТЛ-050620-2, N.ИТЛ-050620-3 до Видаткової накладної № 310 від 05.06.2020 року від ТОВ "Днепрторг", Рахунок № СФ-0000005 від 05.06.2020р. та Акт №OY-0000005/-1 від 05.06.2020р.;Рахунок на оплату №547 від 25.05.2021 року; Видаткова накладна № 471 від 25.05.2021 року від ТОВ "Обсідіант"; Платіжне доручення № 2881 від 08.06.2021 року; Податкова накладна № 91 від 25.05.2021 року, з квитанцією; Рахунок на оплату №604 від 11.09.2020 року; Видаткова накладна № 788 від 11.09.2020 року від ТОВ "ТД Укртехпром"; Платіжне доручення № 1911 від 11.09.2020 року; Податкова накладна № 67 від 11.09.2020 року, з квитанцією; ITH .ТЛ-110920-4 до Видаткової накладної № 788 від 11.09.2020 року від ТОВ "ТД Укртехпром", Рахунок № СФ0000011 від 11.09.2020р. та Акт № ОУ-0000011/-1 від 11.09.2020р.;Картка рахунку 281 згідно переліку товарів; Картка рахунку 631 згідно переліку постачальників.)

19.06.2023 року відповідачем-1 відносно позивача було прийнято рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9016253/42294346, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 5 від 23.03.2023 року на підставі надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.

Позивач не погодився з вищезазначеними рішеннями та звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи заявлений спір по суті, суд зазначає наступне.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулюєПодатковий кодекс України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до п.201.1ст.201 Податкового кодексу Українина дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з п.201.10ст.201 Податкового кодексу Українипри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цьогоКодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з п.201.10ст.201 Податкового кодексу Українипорядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165(далі - Порядок №1165).

Відповідно до п.5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Критерії ризиковості платника податку на додану вартість визначені в додатку 1 до Порядку № 1165.

Так, платник податку відповідає критеріям ризиковості, якщо:

1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банку/небанківського надавача платіжних послуг, крім рахунків у Казначействі (крім бюджетних установ).

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту16.1.3 пункту 16.1 статті 16та абзацу першого пункту49.2і пункту49.18 статті 49 Податкового кодексу України(далі - Кодекс), з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XXПерехідні положенняКодексу.

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту16.1.3 пункту 16.1 статті 16та пункту46.2 статті 46 Кодексу, з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XXПерехідні положенняКодексу.

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Відповідно до п. 5 та 6 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстріподаткову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3). У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складеноподаткову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»,«Про електронні довірчі послугитаПорядку обміну електронними документами з контролюючими органами», затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Згідно п. 7, 8, 9 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингуподаткової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет. Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет.

Додатком 3 до Порядкузупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, якими є:

1. Обсяг постачання товару/послуги згідно з кодомУКТЗЕД/Державногокласифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодомУКТЗЕД/Державногокласифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.

2. Відсутність (анулювання, зупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво, експорт, імпорт і оптову торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами215.3.1і 215.3.2 пункту215.3 статті 215 Податкового кодексу України(далі - Кодекс), стосовно товарів, зазначених платником податку в податковій накладній/розрахунку коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі на дату їх складення.

3. Відсутність на дату складення податкової накладної/розрахунку коригування відомостей (актуального запису) в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, у яких зазначено товар (пальне) за кодами згідно зУКТЗЕДвідповідно до підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу.

4. Складення розрахунку коригування постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, якщо передбачається зміна номенклатури товару/послуги (для товарів за кодами згідно зУКТЗЕД- зміна перших чотирьох цифр кодів, а для послуг за кодами відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів, за умовними кодами такого товару - перших п`яти цифр кодів), за відсутності у врахованій таблиці даних платника податку товару/послуги згідно з кодомУКТЗЕД/Державногокласифікатора продукції та послуг/умовного коду товару, на який здійснюється зміна номенклатури товару/послуги.

5. Перевищення суми компенсації вартості товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, поданого отримувачем такого товару/послуги для реєстрації в Реєстрі, над величиною залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) з 1 січня 2017 р., зазначеного постачальником у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування, складених на отримувача такого/такої товару/послуги, та обсягу постачання з 1 січня 2017 р., зменшеного у 1,5 рази та зазначеного отримувачем у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування на постачання такого/такої товару/послуги.

6. Подання для реєстрації в Реєстрі розрахунку коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, у строк, що перевищує 30 календарних днів з дня складення податкової накладної, зареєстрованої в Реєстрі без порушення граничних строків реєстрації, встановленихКодексом, крім розрахунку коригування до податкової накладної, у якій відображені операції з постачання електричної енергії (товарна підпозиція 2716 згідно зУКТЗЕД), постачання природного газу (товарні підпозиції 2705, 2709 та 2711 11 згідно зУКТЗЕД), постачання теплової енергії (умовний код товару 00401).

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок 520).

Відповідно до п. 2-11 Порядку 520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстр платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження: інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питанні прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригуванню в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлене повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійсненню операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимогЗаконів України "Про електронні документи та електронний документообіг", та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

ДПС розміщує та постійно оновлює на своєму офіційному веб-порталі відомості щодо засобів електронного зв`язку, за допомогою яких можуть подаватися письмові пояснення та копії документів.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній /розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених і порушенням законодавства.

Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову і реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку копії первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у томі числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахувань наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Тобто, первинним об`єктом судового дослідження в даній справі є обставини, за яких відповідач вчинив дії про зупинення реєстрації податкових накладних. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, перелік яких встановлений податковим законодавством.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

З матеріалів справи вбачається, що підставою для відмови у реєстрації податкової накладної № 5 від 23.03.2023 року є встановлення наявності ризикових операцій, та взаємодія з ризиковими постачальниками.

Головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства.

Оскаржуване рішення Головного управління ДІІС в Дніпропетровській області не відповідає наведеним вище вимогам щодо чіткості та зрозумілості, та породжують їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на не можливість реалізації свого права або обов`язку платником податків щодо виконання юридичного волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Слід зазначити, що будь-яких доказів на підтвердження податкової інформації про здійснення позивачем ризикових операцій по взаємовідносинам ТОВ «Обсідіант Схід» не надано.

Крім того, неправомірним є й посилання податкового органу у рішенні про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних на подання окремих документів з порушенням законодавства, без зазначення які саме документи платником податку були складені з порушенням законодавства та без оцінки достатності та належності первинних документів, наданих платником податків.

З наявних матеріалів справи вбачається, що первинні документи, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної, складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, які засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Отже, враховуючи вищевикладене, суд вважає оскаржуване рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, відповідно до якого було відмовлено позивачу у реєстрації податкової накладної протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначенихПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкової накладної. Податковий орган не позбавлений у випадку реєстрації податкової накладної перевіряти у подальшому реальність господарських операцій між позивачем та його контрагентом за механізмами, визначеними положеннямиПодаткового кодексу України.

Стосовно позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби Українизареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, суд зазначає наступне.

Відповідно до положень п. 19, п. 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246(далі - Порядок № 1246) податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).

- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується.

При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

За таких обставин, враховуючи той факт, що оскаржуване рішення про відмову у реєстрації податкової накладної визнано судом протиправними та скасовано, з урахуванням положень пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, суд вважає доцільним зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 5 від 23.03.2023 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Обсідіант Схід» датою її фактичного надходження.

Щодо рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 07.04.2023р. № 22256 та від 12.09.2023р. № 58242 про відповідність ТОВ«Обсідіант Схід» критеріям ризиковості платника податку за п.8 Критеріїв ризиковості, суд зазначає наступне.

Так, п. 8 додатку 1 до Порядку № 1165 передбачено одним із критеріїв наступний: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

За змістом затвердженої форми рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4 до Порядку №1165) вказане рішення може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Отже, Порядком встановлена можливість платника податку оскаржити рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, у тому числі у судовому порядку.

У затвердженій формі рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку передбачено необхідність зазначення контролюючим органом однієї із двох підстав для прийняття такого рішення, а саме:

- у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльностіабо

- з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів.

Крім того, у формі рішенні вказано про необхідність зазначення пункту критерію ризиковості платника податку, а у разі відповідності суб`єкта пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку необхідно також зазначити, яка саме інформація була підставою для висновків про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Судом встановлено, що оскаржувані рішення від 07.04.2023р. № 22256 та від 12.09.2023 № 58242 не містять жодного розшифрування податкової інформації, яка стала підставою для висновків про відповідність позивача критеріям ризиковості.

У протоколі № 231від 07.04.2023 року зазначено, що за результатами проведеного аналізу ПН, розгляду фінансово-господарської діяльності суб`єкта господарювання, Комісією враховано інформацію відповідного структурного підрозділу, отриману в межах Алгоритму дій, щодо віднесення (внесення): ФГ "УКР ІН ТРЕЙЛ" (код 42905196), ТОВ "ПРОМБУДМОНТАЖ" (31197882), ТОВ "СТРОЙФОРМ" (код 41695304), ТОВ "ХД}" (код 5633939), ТОВ "АВТОПІЛОТ ПЛЮС" (код 36072106) , ТОВ "КОМАНДОР" Л.T.Д. код 21934860), ТОВ "ПІДПРИЄМСТВО КОНУС" (33983593), ТОВ "КДВ-ТРЕИД" (код 39861018), ПП "ЦКФ" (35852193), як таких, що відповідають пункту 7 критеріїв ризиковості платника податку.

ТОВ "АЛЕНС" (20198659), як такого, що відповідає пункту 7 та 8 критеріїв ризиковості платника податку (коди податкової інформації, який є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку: 11, 12, 13).

ТОВ "ГУДВІЛ" (код ЄДРПОУ 31155567), як такого, що відповідає пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку (коди податкової інформації, який є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку: 14).

ТОВ "ОБСІДІАНТ СХІД" (код ЄДРПОУ 42294346), як такого, що відповідає пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку (коди податкової інформації, який є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку: 01, 06, 07).

ТОВ "АРТ ІМПЕКС ЛТД" (код 41904982), як такого, що відповідає пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку (коди податкової інформації, який є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку: 13, 12).

ПП "ТЕХНО-ЛЮКС" (31292231), як такого, що відповідає пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку (коди податкової інформації, який є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку: 12).

ФОП ОСОБА_2 (2978602414), як такого, що відповідає пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку (коди податкової інформації, який с підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку: 12, 13). Рішення комісії погодженого одноголосно.

Відповідач не надав доказів, які досліджувалися під час засідання комісії, і які слугували підставою для прийняття оскаржуваного рішення, зокрема відповідачем не подано доказів провадження заявником господарської діяльності в умовах та обставинах, котрі характеризуються ознаками недодержання вимог чинного законодавства України, а зміст оскаржуваного рішення та зміст відзиву на позов не містять ані юридичних мотивів, ані фактичних мотивів кваліфікації заявника як ризикового платника податків.

Рішення містять у вигляді таблиці виключно перелік із описом кодів податкової інформації, яка стала підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Однак такий опис є узагальненим, без посилання на конкретні господарські операції.

Таким чином, зі змісту рішення про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Обсідіант Схід» критеріям ризиковості не можливо встановити, що саме стало підставою для такого висновку та унеможливлює самостійно визначити позивачем обсяг та перелік документів, необхідних для спростування вказаного висновку, а тому дане рішення не відповідає критерію правової визначеності та обґрунтованості.

Документального підтвердження обставин того, що позивач та/або його контрагенти задіяні у проведенні ризикових операцій відповідач не надав. Під час розгляду справи відповідач не надав жодного доказу, який досліджувався в ході засідання комісії, і який слугував підставою для прийняття оскаржуваного рішення.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Відповідно до частини першоїстатті 5 Кодексу адміністративного судочинства Україникожна особа має право в порядку, встановленому цимКодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема, визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

У цьому випадку, необґрунтоване прийняття вказаного рішення тягне за собою правові наслідки у вигляді зупинення реєстрації податкових накладних, неможливості сформувати податковий кредит контрагентами позивача та, як наслідок, ризик припинення господарських взаємовідносин.

Враховуючи викладене, рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку винесене з порушенням норм чинного законодавства, тому є протиправним та підлягає скасуванню. Скасування такого рішення є наслідком виключення позивача з вказаного переліку з метою поновлення порушених прав та інтересів останнього.

Відповідно дост. 90 Кодексу адміністративного судочинства Українисуд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Частина2ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначає, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача.

В той же час, і ч. 1статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України покладено обов`язок на позивача довести ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги та заперечення.

Разом з тим, відповідачі як суб`єкти владних повноважень, не надали суду доказів на підтвердження правомірності рішень про відмову в реєстрації податкової накладної та про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд доходить висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Визначаючись щодо розподілу судових витрат, суд виходив з того, що відповідно до ч. 1ст. 139 КАС України,при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи те, що суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог повністю, на користь позивача слід стягнути сплачений ним при поданні позовної заяви до суду судовий збір у сумі 8052,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області та Державної податкової служби України пропорційно з кожного по 4026,00 грн.

Керуючись ст.ст. 9, 72-77, 139, 242-243, 255, 245-246, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Обсідіант Схід» до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасувати рішення та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області від 07.04.2023 р. №22256 про включення ТОВ «Обсідіант Схід» (код ЄДРПОУ 42294346) до переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області від 12.09.2023 р. №58242 про включення ТОВ «Обсідіант Схід» (код ЄДРПОУ 42294346) до переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Зобов`язати Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області (код44118658, 49000, м.Дніпро, вул. Сімферопольська, буд. 17-А) виключити ТОВ «Обсідіант Схід» (код ЄДРПОУ 42294346) з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.06.2023 р. № 9016253/42294346, згідно з яким ТОВ «Обсідіант Схід» (код ЄДРПОУ 42294346) відмовлено у реєстрації податкової накладної № 5 від 23.03.2023 р. на загальну суму з податком на додану вартість: 165300,04 грн.

Зобов`язати Державну податкову службу України: зареєструвати податкову накладну № 5 від 23.03.2023 р. на загальну суму з податком на додану вартість: 165300,04 грн., складену ТОВ «Обсідіант Схід» (код ЄДРПОУ 42294346), в Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її подання.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Обсідіант Схід» понесені судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 4026, 00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17-А, код ЄДРПОУ 44118658).

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Обсідіант Схід» понесені судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 4026, 00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ 43005393).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя І.О. Лозицька

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.12.2023
Оприлюднено21.12.2023
Номер документу115753305
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/26121/23

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 28.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 26.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Рішення від 19.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

Ухвала від 13.10.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні