КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 грудня 2023 року № 320/11940/23
Суддя Київського окружного адміністративного суду Леонтович А.М., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом ТОВ "ЛАЙФГРУП"
до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, Державної податкової служби України
про зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
І. Зміст позовних вимог
До Київського окружного адміністративного суду звернулось ТОВ "ЛАЙФГРУП" з позовом до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, Державної податкової служби України , в якому просить суд:
-скасувати рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7831626/42948486 від 12.12.2022 та зобов?язати Головне управління ДПС у м. Києві зареєструвати податкову накладну №1 від 14.01.2022;
-скасувати рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7831628/42948486 від 12.12.2022 та зобов?язати Головне управління ДПС у м. Києві зареєструвати податкову накладну №2 від 26.01.2022;
-скасувати ррішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7831629/42948486 від 12.12.2022 та зобов?язати Головне управління ДПС у м. Києві зареєструвати податкову накладну №4 від 26.01.2022;
-скасувати рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7831627/42948486 від 12.12.2022 та зобов?язати Головне управління ДПС у м. Києві зареєструвати податкову накладну №3 від 26.01.2022.
ІІ. Виклад позиції позивача та заперечень відповідача
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, ним для реєстрації спірної податкової накладної подано до податкового органу увесь перелік первинних документів на підтвердження здійснення господарських операцій передбачених чинним законодавством України. Позивач вважає, що надані документи до контролюючого органу підтверджують здійснення господарських операцій за результатом яких видані податкові накладні №1 від 14.01.2022, №2 від 26.01.2022, №3 від 26.01.2022, №4 від 26.01.2022.
Відповідачі своїм правом на відзив не скористались.
ІІІ. Процесуальні дії суду у справі
Ухвалою суду від 18.04.2023 відкрито спрощене позовне провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд без повідомлення (виклику) учасників справи.
Частиною 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Згідно з частиною 2 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання; якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів.
З огляду на завершення 30-ти денного терміну для подання заяв по суті справи, суд вважає можливим розглянути та вирішити справу по суті за наявними у ній матеріалами.
IV. Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛАЙФГРУП» є юридичною особою приватного права, зареєстроване 11.04.2019, номер запису: 10651020000030443.
З 01.07.2019 Товариство зареєстроване платником податку на додану вартість на загальних підставах, з індивідуальним податковим номером 429484826518, що підтверджується витягом з реєстру платників податку на додану вартість.
Основним видом економічної діяльності Товариства є КВЕД: « 73.11 Рекламні агентства», що включає в себе забезпечення повного набору рекламних послуг (за допомогою власних можливостей або на договірній основі), у т.ч. консультування, послуги з художнього оформлення реклами, виготовлення рекламних матеріалів, їх купівлю. Також, сюди включається створення та проведення рекламних кампаній та проведення маркетингових кампаній та інших рекламних послуг задля залучення її утримання кліснтів.
Окрім цього, пріоритетним напрямком господарської діяльності Товариства є компютерне програмування. Товариство надає своїм клієнтам рекламні послуги з популяризації їх брендів, організації та проведення рекламних заходів, розміщення реклами, дослідження кон?юнктури ринку, розробки дизайну рекламних матеріалів, створення друкованих рекламних матеріалів, тощо.
Під час здійснення господарської діяльності, ТОВ «ЛАЙФГРУП» отримало замовлення про надання рекламних послуг від ТОВ «ВИНФОРТ» на підставі чого між підприємствами було укладеного Договір про надання послуг №LG-03/08-30-1 від 30.08.2021.
На виконання умов договору, між компаніями було укладено Додаткову угоду №4 від 01.12.2021 до Договору про надання послуг №LG-03/08-30-1 від 30.08.2021, в якій зазначені умови надання виконавцем замовнику рекламних послуг з СММ супроводу, що включає в себе копирайтинг 20 постів та 20 сториз, підготовку контент плану та послуги з таргетингу.
Загальна вартість послуг до сплати складає 33 209,70 грн.
14.01.2022 ТОВ «ВИНФОРТ» здійснило передоплату на розрахунковий рахунок ТОВ «ЛАЙФГРУП», що підтверджується банківською випискою від 23.11.2022 за період 14.01.2022.
За фактом передоплати було складено податкову накладну №1 від 14 січня 2022.
Згідно п. 1.2 та п. 1.3 Договору, послуги надаються за завданнями Замовника, відповідно до затвердженого технічного завдання.
ТОВ «ЛАЙФГРУП» отримало передоплату від ТОВ «ВИНФОРТ» і за правилом «першої події», ТОВ «ЛАЙФГРУП» склало та відправило на реєстрацію відповідну податкову накладну.
Товариство зверталось до підрядника, а саме до ПП «ШТАНДАРТ-ПП».
Між ТОВ «ЛАЙФГРУП» та ПП «ШТАНДАРТ-ПП» було укладено договір про надання послуг №LB-12/05-11-21 від 05.11.2021, відповідно до п. 1.1. якого, ПП «ШТАНДАРТ-ПП» як виконавець, надає ТОВ «ЛАЙФГРУП», як замовнику послуги, перелік та умови надання яких закріплені відповідними додатковими угодами до цього договору, які є його невід?ємними частинами, а замовник зобов?язується своєчасно і у повному обсязі оплачувати виконавцю вартість наданих послуг, у порядку передбаченому даним договором та відповідними додатковими угодами.
Пунктом 1.2. договору №LB-12/05-11-21 від 05.11.2021 визначено, що послуги надаються за завданням замовника. Конкретні об?єми послуг, строки їх надання, вартість та умови оплати, інші умови за узгодженням сторін (зокрема але не виключно, технічне завдання, вимоги щодо якості послуг, обов??язків сторін тощо) узгоджуються сторонами цим договором або додатковими угодами до цього договору, які є невід?ємними частинами цього договору.
Відповідно до п. 3.1. договору №LB-12/05-11-21 від 05.11.2021, загальна сума договору визначається загальною сумою виставлених виконавцем рахунків на оплату послуг і додаткових витрат та/або актів надання послуг. Вартість послуг визначається відповідними додатковими угодами, що є невід?ємними частинами цього договору, як вказано в п. 3.2. договору №LB-12/05-11-21 від 05.11.2021.
Згідно пункту 4.1. договору №LB-12/05-11-21 від 05.11.2021, сторони узгодили, що приймання-передача наданих послуг здійснюється шляхом підписання акту наданих послуг. Строк дії договору встановлено до 31.12.2022, що передбачено п. 9.1. договору №LB-12/05-11-21 від 05.11.2021.
Окрім того, до договору №LB-12/05-11-21 від 05.11.2021, сторонами було укладено додаткову угоду №1 від 16.12.2021, за якою виконавець зобов?язався надати замовнику послуги з СММ супроводу, а саме: копирайтинг 20 постів та 20 сторіз, підготовку контент плану та послуги з таргетингу, загальною вартістю 22 000 грн.
16.12.2021 ТОВ «ЛАЙФГРУП» здійснило 100% передоплату на розрахунковий рахунок ПП «ШТАНДАРТ-ПП» у розмірі 22 000 грн.
За даним фактом (згідно правила «першої події»), відповідно до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України було виписано податкову накладну №9 від 16 грудня 2021 року на суму 22 000 грн. 00 коп., яку зареєстровано в Єдиному реєстрі 29 грудня 2021 року.
06.01.2022 між ТОВ «ЛАЙФГРУП» та ПП «ШТАНДАРТ-ПП» було укладено акт надання послуг №6 від 06.01.2022.
26.01.2022 між ТОВ «ЛАЙФГРУП» та ТОВ «ВИНФОРТ» було підписано акт надання послуг №2 від 26.01.2022.
Отже, ПП «ШТАНДАРТ-ПП», в повному обсязі надало Товариству послуги, зазначені в додатковій угоді №1 від 16.12.2021 до договору №LB-12/05-11-21 від 05.11.2021, що підтверджується актом надання послуг №6 від 06 січня 2022 року.
Таким чином, ТОВ «ЛАЙФГРУП» надало контролюючому органу документально підтверджену інформацію стосовно господарської діяльності з ТОВ «ВИНФОРТ», проте на думку відповідача, цієї інформації було недостатньо, через що було заблоковано відповідну податкову накладну.
Під час провадження господарської діяльності, ТОВ «ЛАЙФГРУП» отримало замовлення про надання рекламних послуг від ТОВ «РАДІМАР КОНСАЛТИНГ ГРУП», на підставі чого між підприємствами було укладеного договір про надання послуг №LG-02/11-21-KI від 02.11.2021.
Згідно з п. 1.2 та п. 1.3 договору, послуги надаються за завданням замовника, що затверджується технічним завданням.
На виконання умов договору між компаніями була складена та підписана додаткова угода №1 від 12.11.2021 до договору про надання послуг №LG-02/11-21-KI від 02.11.2021, якою було закріплено, що виконавець надає замовнику рекламні послуги з організації регіональних конференцій, загальна вартість яких складає 899 501,96 грн.
26.01.2022 ТОВ «ЛАЙФГРУП» виставило ТОВ «РАДІМАР КОНСАЛТИНГ ГРУП»
Рахунок на оплату №2 від 26.01.2022 на загальну суму 899 501,96 грн.
ТОВ «ЛАЙФГРУП» зауважує, що для виконання укладеного з ТОВ «РАДІМАР КОНСАЛТИНГ ГРУП» договору про надання послуг №LG-02/11-21-КІ від 02.11.2021, Товариство звернулось до підрядника до ТОВ «ЕПАТАЖ».
Між ТОВ «ЛАЙФГРУП», як замовником та ТОВ «ЕПАТАЖ» як виконавцем, було укладено договір про надання послуг №LG-05/11-21 від 05.11.2021, відповідно до п. 1.1. якого, виконавець зобов?язується надавати замовнику послуги, перелік та умови надання яких закріплені відповідними додатковими угодами, які є його невід?ємною частиною, а замовник зобов?язується своєчасно і у повному обсязі оплачувати виконавцю вартість наданих послуг.
15.11.2021 між ТОВ «ЛАЙФГРУП» та ТОВ «ЕПАТАЖ.» було укладено додаткову угоду №1 від 15.11.2021 до договору про надання послуг №LG-05/11-21 від 05.11.2021, у якій сторони узгодили, що вартість послуг, визначених у п. 1 додаткової угоди становить 270 000 грн.
18.11.2021 ТОВ «ЛАЙФГРУП» та ТОВ «ЕПАТАЖ.» було укладено додаткову угоду №2 від 18.11.2021 року до договору про надання послуг №LG-05/11-21 від 05.11.2021, якій сторони узгодили, що вартість послуг, визначених у п. 1 додаткової угоди становить 228 000 грн.
02.12.2021 ТОВ «ЛАЙФГРУП» та ТОВ «ЕПАТАЖ.» було укладено додаткову угоду №3 від 02.12.2021 до договору про надання послуг №LG-05/11-21 від 05.11.2021, у якій сторони узгодили, що вартість послуг, визначених у п. 1 додаткової угоди становить 192 000 грн.
17.12.2021 ТОВ «ЛАЙФГРУП» та ТОВ «ЕПАТАЖ.» було укладено додаткову угоду №4 від 17.12.2021 до договору про надання послуг №LG-05/11-21 від 05.11.2021, у якій сторони узгодили, що вартість послуг, визначених у п. 1 додаткової угоди становить 206 400 грн.
11.01.2022 ТОВ «ЕПАТАЖ.» надало ТОВ «ЛАЙФГРУП» послуги, відповідно до додаткової угоди №1, на загальну суму 270 000 грн., що підтверджується актом здачі-прийому виконаних робіт (наданих послуг) №ОУ-0111/1 від 11.01.2022.
18.01.2022 ТОВ «ЕПАТАЖ.» надало ТОВ «ЛАЙФГРУП» послуги, відповідно до додаткової угоди №2, на загальну суму 228 000 грн., що підтверджується актом здачі-прийому виконаних робіт (наданих послуг) №ОУ-0118/1 від 18.01.2022.
21.01.2022 ТОВ «ЕПАТАЖ.» надало ТОВ «ЛАЙФГРУП» послуги, відповідно до додаткової угоди №3, на загальну суму 192 000 грн., що підтверджується актом здачі-прийомки виконаних робіт (наданих послуг) №ОУ-0121/1 від 21.01.2022.
25.01.2022 ТОВ «ЕПАТАЖ.» надало ТОВ «ЛАЙФГРУП» послуги, відповідно до додаткової угоди №3, на загальну суму 206 400 грн., що підтверджується актом здачі-прийомки виконаних робіт (наданих послуг) №ОУ-0125/1 від 25.01.2022.
27.01.2022 ТОВ «ЛАЙФГРУП» здійснило оплату на розрахунковий рахунок ТОВ «ЕПАТАЖ.» на загальну суму 270 000 грн., що підтверджується банківською випискою від 23.11.2022 за період з 27.01.2022 по 27.01.2022.
28.01.2022 «ЛАЙФГРУП» здійснило оплату на розрахунковий рахунок ТОВ «ЕПАТАЖ.» на загальну суму 626 400 грн., що підтверджується банківською випискою від 23.11.2022 за період з 28.01.2022 по 28.01.2022.
Отже, ТОВ «ЕПАТАЖ.» надало послуги ТОВ «ЛАЙФГРУП» на загальну суму 896 400 грн., що підтверджується вищезгаданими первинними документами.
26.01.2022 ТОВ «РАДІМАР КОНСАЛТИНГ ГРУП» здійснило оплату на розрахунковий рахунок ТОВ «ЛАЙФГРУП» в розмірі 899 501,96 грн., що підтверджується банківською випискою від 23.11.2022 за період з 26.01.2022 по 26.01.2022.
За даним фактом виконання робіт та за правилами «першої події», відповідно до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України було складено та подано на реєстрацію податкову накладну №2 від 26.01.2022, податкову накладну №3 від 26.01.2022 та податкову накладну №4 від26.01.2022.
Однак відповідно до квитанцій про реєстрації податкових накладних, податкові накладні були зупинені з підстави, визначеної п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, які були вказані у вищезазначених податкових накладних.
03.02.2022 між ТОВ «ЛАЙФГРУП» та ТОВ «РАДІМАР КОНСАЛТИНГ ГРУП» було укладено акт надання послуг №3 від 03.02.2022 на загальну суму 899 501,96 грн.
ТОВ «ЛАЙФГРУП» надало ТОВ «РАДІМАР КОНСАЛТИНГ ГРУП» послуги на загальну суму 899 501,96 грн., що підтверджується вищезгаданими первинними документами, зокрема банківськими виписками, актом надання послуг.
05.12.2022 ТОВ «ЛАЙФГРУП» на адресу Головного управління ДПС у м. Києві подало пояснення №05/12-1 від 05.12.2022 на розблокування податкової накладної №1 від 14.01.2022, пояснення №05/12-2 від 05.12.2022 на розблокування податкової накладної №2 від 26.01.2022, пояснення №05/12-3 від 05.12.2022 на розблокування податкової накладної №3 від 26.01.2022 та пояснення №05/12-4 від 05.12.2022 на розблокування податкової накладної №4 від 26.01.2022.
Таким чином, позивачем було надано усі необхідні документи, які підтверджують реальність здійснення операцій до податкової накладної №1 від 14.01.2022 року, податкових накладних №2, №3 та №4 від 26.01.2022, однак відповідач не врахував документи та пояснення.
За результатами розгляду вищезгаданих пояснень, контролюючий орган виніс рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7831626/42948486 від 12.12.2022, №7831628/42948486 від 12.12.2022, №7831629/42948486 від 12.12.2022 та №7831627/42948486 від 12.12.2022, відповідно до яких, контролюючий орган відмовив у реєстрації відповідних податкових накладних, на підставі того, що платником податку не було надано копії документів, а саме первинних документів щодо постачання/придбання товарів /послуг, зберігання та транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм галузевої специфіки.
Не погоджуючись з вищезгаданими висновками комісії яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, ТОВ «ЛАЙФГРУП», на адресу ДПС України відправило скарги на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №16/12-1 від 16.12.2022, №16/12-2 від 16.12.2022, №16/12-3 від 16.12.2022 та №16/12-4 від 16.12.2022.
За наслідками адміністративного оскарження рішень Комісії, ДПС України було прийнято рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №81758/42948486/2 від 30.12.2022, №2532/42948486/2 від 09.01.2023, №81702/42948486/2 від 30.12.2022 та №81750/42948486/2 від 30.12.2022, якими скарги залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.
Не погодившись з рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних та рішення ДПС України, позивач звернувся до суду з цим позовом.
V. Норми права
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права, обов`язки платників податків та зборів, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02.12.2010 №2755-VI (в редакції, чинній на час виникнення між сторонами спірних відносин).
Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації в порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (абзац перший); підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня (абзац п`ятий); якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин (абзац десятий).
Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 передбачено механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку(додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно пунктів 6, 7, 10, 11 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11). Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25).
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (набрав чинності 14.12.2019), яким визначено, зокрема, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі комісія регіонального рівня) (пункт 2).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4).
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (пункт 5).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП) (пункт 6).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7).
ДПС розміщує та постійно оновлює на своєму офіційному вебпорталі відомості щодо засобів електронного зв`язку, за допомогою яких можуть подаватися письмові пояснення та копії документів (пункт 8).
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку (пункт 10).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства (пункт 11).
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначено «Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246.
Відповідно до пункту 19 «Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Згідно пункту 20 «Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин), у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
VІ. Оцінка суду
Підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність: платника податку - критеріям ризиковості платника податку; податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.
Так, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/ розрахунку коригування; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що підставою для зупинення реєстрації поданих позивачем податкові накладні №1 від 14.01.2022, №2 від 26.01.2022, №3 від 26.01.2022, №4 від 26.01.2022 була не відповідність платника податку пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в ПК/РК.
Водночас, як вбачається з матеріалів справи, контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних №1 від 14.01.2022, №2 від 26.01.2022, №3 від 26.01.2022, №4 від 26.01.2022.
Суд звертає увагу на те, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Зупинення реєстрації податкової накладної не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, а також прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача шляхом скасування рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.
Також, під час розгляду справи судом встановлено, що позивачем направлено відповідачу пояснення та копії первинних документів для підтвердження підстав подання податкових накладних №1 від 14.01.2022, №2 від 26.01.2022, №3 від 26.01.2022, №4 від 26.01.2022 з метою їх реєстрації, якою підтверджується надання позивачем послуг та оплата зазначеним контрагентом наданих послуг.
Відтак, суд дійшов висновку про необґрунтованість рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації податкових накладних №1 від 14.01.2022, №2 від 26.01.2022, №3 від 26.01.2022, №4 від 26.01.2022 критерію обґрунтованості.
Суд констатує, що рішення Комісії повинні містити чіткі підстави для відмови в реєстрації податкових накладних, у цьому випадку, або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішень про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування, або надання платником податку копій документів, які не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішень про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування.
Суди, приймаючи рішення, виходить з того, що оскаржуване рішення не містить чіткого визначення підстав для прийняття Комісією рішення про відмову в реєстрації податкової накладної. Натомість платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковою накладною, у реєстрації якої відмовлено.
Як встановлено судом, податковим органом у рішенні не наведено жодної конкретної інформації щодо причин, підстав та обґрунтувань прийняття такого рішення.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Враховуючи наведене, суд дійшов до висновку, що матеріали справи не містять належних і достатніх доказів спростування відповідачами, як суб`єктами владних повноважень, тверджень позивача, наведення ним відповідних мотивів прийняття спірного рішення та неврахування наданих позивачем комісії документів, а відтак, підтверджень правомірності рішень податкового органу. Відтак, оскаржувані рішення прийняті відповідачем необґрунтовано, без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, у зв`язку із чим, такі рішення є протиправними та підлягаєють скасуванню.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, подані позивачем №1 від 14.01.2022, №2 від 26.01.2022, №3 від 26.01.2022, №4 від 26.01.2022 до Єдиного реєстру податкових накладних, суд зазначає, що відповідно до підпункту 201.1, пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
Пунктом 28 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин), окрім іншого, визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пункту 19 «Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Згідно пункту 20 «Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин), у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Таким чином, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.
Втім, Європейський суд з прав людини у пункті 50 рішення від 13.01.2011 (остаточне) по справі «Чуйкіна проти України» (case of Chuykina v. Ukraine) (Заява № 28924/04) зазначив про те, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює «право на суд», в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі «Голдер проти Сполученого Королівства» (Golder v. the United Kingdom), пп. 2836, Series A № 18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати «вирішення» спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах «Мултіплекс проти Хорватії» (Multiplex v. Croatia), заява №58112/00, пункт 45, від 10.07.2003, та «Кутіч проти Хорватії» (Kutic v. Croatia), заява №48778/99, пункт 25, ECHR 2002-II).
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи і не спростовано відповідачем, надані позивачем пояснення та документи складено з дотриманням вимог законодавства. Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
З метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання відповідача зареєструвати податкові накладні позивача у Єдиному реєстрі податкових накладних.
VII. Висновок суду
За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Положеннями статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України закріплено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню.
VІІІ. Розподіл судових витрат
Відповідно до ч. 1 ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем сплачено судовий збір у розмірі 10 736,00 грн. Враховуючи задоволення позову, на користь позивача слід присудити понесені ним судові витрати в розмірі 10 736,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань призначених для Головного управління ДПС у м. Києві, оскільки саме комісією регіонального рівня прийняте оскаржуване рішення про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в реєстрі.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Скасувати рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7831626/42948486 від 12.12.2022 та зобов?язати Головне управління ДПС у м. Києві зареєструвати податкову накладну №1 від 14.01.2022.
Скасувати рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7831628/42948486 від 12.12.2022 та зобов?язати Головне управління ДПС у м. Києві зареєструвати податкову накладну №2 від 26.01.2022.
Скасувати ррішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7831629/42948486 від 12.12.2022 та зобов?язати Головне управління ДПС у м. Києві зареєструвати податкову накладну №4 від 26.01.2022.
Скасувати рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7831627/42948486 від 12.12.2022 та зобов?язати Головне управління ДПС у м. Києві зареєструвати податкову накладну №3 від 26.01.2022.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Лайфгруп» (код ЄДРПОУ 42948486, місцезнаходження: 01024, м. Київ, вул. Лаврська, буд. 6) судові витрати в розмірі 10736,00 грн (десять тисяч сімсот тридцять шість грн. 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань, призначених для Головного управління Державної податкової служби у м. Києві (ідентифікаційний код 44116011; місцезнаходження: 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Леонтович А.М.
Дата виготовлення та підписання повного тексту рішення - 19.12.2023
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2023 |
Оприлюднено | 21.12.2023 |
Номер документу | 115754623 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Леонтович А.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні