Рішення
від 19.12.2023 по справі 460/21440/23
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

19 грудня 2023 року м. Рівне№460/21440/23

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді К.М.Недашківської, розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Горинь Агро Плюс» до Острозької міської ради про визнання протиправними дій та скасування рішення.

До Рівненського окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Горинь Агро Плюс» (далі позивач) до Острозької міської ради (далі відповідач), в якому позивач просить суд визнати протиправними дії відповідача та скасувати рішення №1107 від 30.06.2023 в частині пункту 3. Про внесення змін в попередньо прийняте рішення:

3.1. Товариству з обмеженою відповідальністю «Горинь Агро Плюс»:

а) у зв`язку з уточненням кількості і площі невитребуваних земельних часток паїв, внести зміни в п.п.3.9. п.3. рішення Острозької міської ради від 27 січня 2023 року №894 Про розгляд заяв громадян, клопотань підприємств, установ, організацій про вилучення та надання земельних ділянок в Острозькій міській територіальній громаді, змінивши загальну орієнтовну площу земельних ділянок з 48,00 га на 19,00 га: площею 0,2277 га (масив №3-с, ділянка №16); площею 2.0215 га (масив №25, ділянка №4); площею К7681 га (масив №23, ділянка №30); площею 2,1000 га (масив №12, ділянка №6); площею 2,1000 га (масив №3, ділянка №1); площею 2,1000 га (масив №36, ділянка №5); площею 2,1000 га (масив №5, ділянка №2); площею 2,1000 га (масив №5. Ділянка №1); площею 2.1000 га (масив №5, ділянка №24); площею 2,1000 га (масив №34, ділянка №11); площею 0,1793 га (масив №3-с, ділянка №12).

Заяви по суті справи.

Позовна заява обґрунтована тим, що рішенням Острозької міської ради №894 від 27.01.2023 Товариству з обмеженою відповідальністю «Горинь Агро Плюс»: надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) на невитребувані земельні частки (паї) орієнтовною площею 48,00 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які розташовані на території Острозької міської територіальної громади за межами населених пунктів колишньої Білашівської сільської ради Рівненського району Рівненської області, з метою їх подальшого надання в користування на умовах оренди (підпункт а) пункту 3.9 Рішення). Проте, в подальшому рішенням органу місцевого самоврядування від 30.06.2023 №1107 до рішення №894 внесені зміни шляхом зменшення загальної орієнтованої площі земель до 19,00 га. Позивач вказує, що таке рішення є протиправним, оскільки органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення чи вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Просив задовольнити позов повністю.

Відзив на позовну заяву обґрунтований тим, що позивач заявою від 15.05.2023 дав свою згоду на коригування площі та, відповідно, на внесення змін до Рішення №894. Оскаржуване рішення №1107 від 30.06.2023 прийняте у порядку, установленому законодавством, а тому є законним. Просив відмовити позивачу у задоволенні позову.

Ухвалою суду від 13.09.2023 заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Горинь Агро Плюс» про забезпечення адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Горинь Агро Плюс» до Острозької міської ради про визнання протиправними дій та скасування рішення залишено без задоволення.

Ухвалою суду від 18.09.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється відповідно до частини четвертої статті 229 КАС України.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.

Дослідивши наявні у матеріалах справи докази у їх сукупності та з`ясувавши всі обставини, які мають правове значення для вирішення спору по суті, суд

В С Т А Н О В И В:

30.12.2022 Товариство з обмеженою відповідальністю «Горинь Агро Плюс» звернулося до органу місцевого самоврядування із заявою про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок невитребуваних земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, з метою подальшого заключення договорів оренди земельних ділянок, які розташовані за межами населених пунктів на території Острозької міської територіальної громади с. Білашів.

27.01.2023 рішенням Острозької міської ради «Про розгляд заяв громадян, клопотань підприємств, установ, організацій про вилучення та надання земельних ділянок в Острозькій міській територіальній громаді» №894 (далі Рішення №894), Товариству з обмеженою відповідальністю «Горинь Агро Плюс»:

надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) на невитребувані земельні частки (паї) орієнтовною площею 48,00 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які розташовані на території Острозької міської територіальної громади за межами населених пунктів колишньої Білашівської сільської ради Рівненського району Рівненської області, з метою їх подальшого надання в користування на умовах оренди (підпункт а) пункту 3.9 Рішення);

розроблену документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) подати на затвердження до Острозької міської ради (підпункт б) пункту 3.9 Рішення).

15.05.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю «Горинь Агро Плюс» звернулося до органу місцевого самоврядування із заявою про внесення змін до пункту 3.9 Рішення №894 у зв`язку з уточненням кількості та площі невитребуваних часток (паїв), загальна орієнтовна площа невитребуваних земельних часток паїв становить 65 га.

26.06.2023 комісією з питань земельних відносин, екології та сільського господарства Острозької міської ради оформлено Протокол №29, у якому зазначено:

питання Про внесення змін до попередньо прийнятого рішення: Товариству з обмеженою відповідальністю «Горинь Агро Плюс»: а) у зв`язку з уточненням кількості і площі невитребуваних земельних часток паїв, внести зміни в підпункт 3.9 пункту 3 Рішення №894, змінивши загальну орієнтовну площу земельних ділянок з 48,00 га на 65,00 га;

ухвалили: внести зміни в площу земельних ділянок.

30.06.2023 рішенням Острозької міської ради «Про розгляд заяв громадян, клопотань підприємств, установ, організацій про вилучення та надання земельних ділянок в Острозькій міській територіальній громаді» №1107 (далі Рішення №1107) внесено зміни до Рішення №984: у зв`язку з уточненням кількості і площі невитребуваних земельних часток паїв, внести зміни в пп. 3.9 п. 3 Рішення №894, змінивши загальну орієнтовну площу земельних ділянок з 48,00 га на 19,00 га.

Перевіривши правову та фактичну обґрунтованість мотивів, покладених суб`єктом владних повноважень в основу оскаржуваного Рішення №1107, на відповідність вимогам частини другої статті 2 КАС України, яка визначає, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку; суд зазначає таке.

Відповідно до частини першої статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до частини першої статті 3 Земельного кодексу України (далі ЗК України), земельні відносини регулюютьсяКонституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель (частина друга статті 4 ЗК України).

Відповідно до частини першої статті 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом (частина п`ята статті 116 ЗК України).

Відповідно до частини першої статті 123 ЗК України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:

надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;

формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно доЗакону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

У разі надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, що передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність та користування відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122цього Кодексу, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня прийняття рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або з дня повідомлення особою, зацікавленою в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, про замовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у порядку, передбаченому цією частиною, відобразити на картографічній основі Державного земельного кадастру орієнтовне місце розташування земельної ділянки, зазначити дату та номер відповідного рішення, а також майбутнє цільове призначення земельної ділянки. Зазначена інформація оприлюднюється на безоплатній основі на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до статті 20 Закону України «Про землеустрій» від22.05.2003№858-IV (далі Закон №858-IV), землеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі:

а) розробки документації із землеустрою щодо організації раціонального використання та охорони земель;

б) встановлення та зміни меж об`єктів землеустрою;

в) надання, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок;

г) встановлення в натурі (на місцевості) меж земель, обмежених у використанні і обмежених (обтяжених) правами інших осіб (земельні сервітути);

ґ) організації нових і впорядкування існуючих об`єктів землеустрою;

д) виявлення порушених земель і земель, що зазнають впливу негативних процесів, та проведення заходів щодо їх відновлення чи консервації, рекультивації порушених земель, землювання малопродуктивних угідь, захисту земель від ерозії, підтоплення, заболочення, вторинного засолення, висушення, ущільнення, забруднення промисловими відходами, радіоактивними і хімічними речовинами та інших видів деградації, консервації деградованих і малопродуктивних земель;

е) розроблення комплексного плану території територіальної громади, генерального плану населеного пункту, детального плану території.

Заходи, передбачені затвердженою в установленому порядку документацією із землеустрою, є обов`язковими для виконання органами державної влади та органами місцевого самоврядування, власниками землі, землекористувачами, у тому числі орендарями.

Власники землі, землекористувачі, у тому числі орендарі, при здійсненні землеустрою зобов`язані забезпечити доступ розробникам документації із землеустрою до своїх земельних ділянок, що підлягають землеустрою.

Згідно з положеннями статті 25 Закону №858-IV, документація із землеустрою розробляється в електронній та паперовій формах у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. Особливим видом такої документації є документація із землеустрою, яка одночасно є містобудівною документацією, - комплексні плани просторового розвитку територій територіальних громад, генеральні плани населених пунктів, детальні плани територій. Затверджена документація із землеустрою є публічною та загальнодоступною. Одним із видів документації із землеустрою є, зокрема технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

За приписами статті 30 Закону №858-IV, погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленомуЗемельним кодексом України, цим Законом.

Відповідно до статті 55 Закону №858-IV, встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється відповідно до відомостей Державного земельного кадастру, матеріалів Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель, матеріалів топографо-геодезичних робіт.

Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) розробляється за рішенням власника (розпорядника) земельної ділянки, землекористувача.

У разі передачі у власність та користування земельної ділянки на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за рішенням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування технічна документація розробляється на підставі дозволу, виданого відповідним органом (крім випадків, якщо відповідно до закону розроблення технічної документації здійснюється без надання такого дозволу).

Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) включає:

а) завдання на складання технічної документації із землеустрою;

б) пояснювальну записку;

в) матеріали топографо-геодезичних робіт;

г) кадастровий план земельної ділянки;

ґ) перелік обмежень у використанні земельної ділянки;

д) відомості про встановлені межові знаки.

На підставі аналізу вищезазначених норм права, слід дійти висновку, щоодним із видів технічної документації із землеустрою є проект землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

При цьому, процес встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) включає такі етапи розробки, погодження та затвердження проекту землеустрою:

1) отримання дозволу на розробку проекту землеустрою;

2) розробка проекту землеустрою;

3) погодження меж земельної ділянки із суміжними землекористувачами або землевласниками;

4) у разі необхідності погодження проекту землеустрою з органами у сфері управління земельними ресурсами та земельного кадастру;

5) затвердження проекту землеустрою на пленарному засіданні відповідної міської ради.

Як встановлено судом та підтверджено наявними у матеріалах справи доказами, позивач отримав дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) на невитребувані земельні частки (паї) орієнтовною площею 48,00 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які розташовані на території Острозької міської територіальної громади за межами населених пунктів колишньої Білашівської сільської ради Рівненського району Рівненської області, з метою їх подальшого надання в користування на умовах оренди (підпункт а) пункту 3.9 Рішення №894).

В подальшому, Товариство з обмеженою відповідальністю «Горинь Агро Плюс» звернулося до органу місцевого самоврядування із заявою від 15.05.2023 про внесення змін до пункту 3.9 Рішення №894 у зв`язку з уточненням кількості та площі невитребуваних часток (паїв), загальна орієнтовна площа невитребуваних земельних часток паїв становить 65 га.

26.06.2023 комісією з питань земельних відносин, екології та сільського господарства Острозької міської ради оформлено Протокол №29, у якому зазначено:

питання Про внесення змін до попередньо прийнятого рішення: Товариству з обмеженою відповідальністю «Горинь Агро Плюс»: а) у зв`язку з уточненням кількості і площі невитребуваних земельних часток паїв, внести зміни в підпункт 3.9 пункту 3 Рішення №894, змінивши загальну орієнтовну площу земельних ділянок з 48,00 га на 65,00 га;

ухвалили: внести зміни в площу земельних ділянок.

Рішенням №1107 внесено зміни до Рішення №984: у зв`язку з уточненням кількості і площі невитребуваних земельних часток паїв, внести зміни в пп. 3.9 п. 3 Рішення №894, змінивши загальну орієнтовну площу земельних ділянок з 48,00 га на 19,00 га.

Положеннями статей 26 та 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», визначено, що вирішення питань у сфері земельних правовідносин реалізується органом місцевого самоврядування шляхом прийняття відповідних рішень на пленарних засіданнях.

Відповідно до статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами.

Згідно зі статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема: розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу;організація землеустрою.

З наведених вище норм права вбачається, щосільська, селищна, міська рада у сфері регулювання земельних правовідносин та організації землеустрою може виступати як власник земельної ділянки, який здійснює у встановленому порядку розпорядження землями комунальної власності, у тому числі погоджує межі земельної ділянки суміжним землевласникам або землекористувачам шляхом підписання відповідного акта погодження.

З іншої сторони, відповідний орган місцевого самоврядування міська рада та її виконавчі органи у сфері землеустрою реалізують й публічно-управлінські повноваження, зокрема шляхом надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою, надання погодження, та затвердження.

Між позивачем та ФОП ОСОБА_1 укладений договір від 27.06.2023 про виконання проектно-вишукувальних робіт з розроблення технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі на місцевості на невитребувані земельні частки (паї) орієнтовною площею 48,00 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які розташовані на території Острозької міської територіальної громади за межами населених пунктів колишньої Білашівської сільської ради Рівненського району Рівненської області.

Суд зазначає, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення чи вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення.

Тому оскаржуване Рішення №1107 є протиправним та необґрунтованим.

Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначає, що позивач заявою від 15.05.2023 дав свою згоду на коригування площі та відповідно, на внесення змін до Рішення №894.

Суд відхиляє такі доводи відповідача та зазначає, що заява позивача від 15.05.2023 стосувалася прохання внесення змін до Рішення №894 шляхом уточнення площі земельних ділянок в сторону збільшення з 48,00 га на 65,00 га.

Натомість оскаржуваним Рішенням №1107 скориговано загальну орієнтовну площу земель з 48,0 га на 19,00 га.

Суд зазначає, що оскаржуване Рішення №1107 не відповідає критерію «обґрунтованості».

Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (далі ЄКПЛ або Конвенція) та Протоколи до неї є частиною національного законодавства України відповідно до статті 9 Конституції України як чинний міжнародний договір, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Ратифікація Конвенції відбулася на підставі Закону України №475/97-ВР від 17.07.1997; Конвенція набула чинності для України 11.09.1997.

За приписами статті 8 КАС України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» №3477-IV від 23.02.2006, суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), №37801/97, п.36, від 01 липня 2003 року, яке, відповідно до ч. 1 статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

У рішенні від 10 лютого 2010 року у справі «Серявін та інші проти України» Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Разом з тим, приймаючи рішення або вчиняючи дію, суб`єкт владних повноважень не може ставати на сторону будь-якої з осіб та не може виявляти себе заінтересованою стороною у справі, виходячи з будь-якого нелегітимного інтересу, тобто інтересу, який не випливає із завдань цього суб`єкта, визначених законом.

Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.

Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.

Так в оскаржуваному Рішенні №1107 зазначено, що таке прийняте на підставі, зокрема, погоджень з постійними комісіями міської ради.

Проте, у даному випадку погодження постійної комісії фактично не було, оскільки у Протоколі №29 зазначено:

питання Про внесення змін до попередньо прийнятого рішення: Товариству з обмеженою відповідальністю «Горинь Агро Плюс»: а) у зв`язку з уточненням кількості і площі невитребуваних земельних часток паїв, внести зміни в підпункт 3.9 пункту 3 Рішення №894, змінивши загальну орієнтовну площу земельних ділянок з 48,00 га на 65,00 га;

ухвалили: «внести зміни в площу земельних ділянок».

Тобто постійною комісією розглядалося питання щодо внесення змін по площі земель з 48,00 га на 65,00 га; в графі «ухвалили» не зазначено жодних відомостей щодо площі земель; а оскаржуване Рішення №1107 стосується змін щодо площі земель з 48,00 га на 19,00 га.

За приписами статті 19 Конституції України від 28.06.1996 №254к/96-ВР, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідачем не доведено правомірності оскаржуваного Рішення №1107 в порядку статті 77 КАС України, а тому права та інтереси позивача підлягають судовому захисту шляхом визнання протиправним і скасування такого рішення суб`єкта владних повноважень.

За правилами частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

На користь позивача підлягає стягненню сума судового збору у розмірі 2684,00 грн, сплачена відповідно до платіжної інструкції від 08.09.2023 №205.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Горинь Агро Плюс» (вулиця Центральна, 69, село Білашів, Острозький район, Рівненська область, 30346; код ЄДРПОУ 21418128) до Острозької міської ради (вулиця Героїв Майдану, 4, місто острог, Рівненська область, 35400; код ЄДРПОУ 05391005) про визнання протиправними дій та скасування рішення задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Острозької міської ради від 30.06.2023 №1107 в частині пункту 3. Про внесення змін в попередньо прийняте рішення: 3.1. Товариству з обмеженою відповідальністю «Горинь Агро Плюс»: а) у зв`язку з уточненням кількості і площі невитребуваних земельних часток паїв, внести зміни в п.п.3.9. п.3. рішення Острозької міської ради від 27 січня 2023 року №894 Про розгляд заяв громадян, клопотань підприємств, установ, організацій про вилучення та надання земельних ділянок в Острозькій міській територіальній громаді, змінивши загальну орієнтовну площу земельних ділянок з 48,00 га на 19,00 га: площею 0,2277 га (масив №3-с, ділянка №16); площею 2.0215 га (масив №25, ділянка №4); площею К7681 га (масив №23, ділянка №30); площею 2,1000 га (масив №12, ділянка №6); площею 2,1000 га (масив №3, ділянка №1); площею 2,1000 га (масив №36, ділянка №5); площею 2,1000 га (масив №5, ділянка №2); площею 2,1000 га (масив №5. Ділянка №1); площею 2.1000 га (масив №5, ділянка №24); площею 2,1000 га (масив №34, ділянка № НОМЕР_1 ); площею 0,1793 га (масив №3-с, ділянка №12).

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Горинь Агро Плюс» суму судового збору у розмірі 2684 грн 00 коп за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Острозької міської ради.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 19 грудня 2023 року

Суддя К.М. Недашківська

Дата ухвалення рішення19.12.2023
Оприлюднено21.12.2023
Номер документу115756641
СудочинствоАдміністративне
Сутьпротиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу. Дослідивши наявні у матеріалах справи докази у їх сукупності та з`ясувавши всі обставини, які мають правове значення для вирішення спору по суті, суд

Судовий реєстр по справі —460/21440/23

Рішення від 19.12.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

К.М. Недашківська

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

К.М. Недашківська

Ухвала від 13.09.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

К.М. Недашківська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні