Постанова
від 19.12.2023 по справі 400/225/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 грудня 2023 р.м. ОдесаСправа № 400/225/23

Головуючий в 1 інстанції: Біоносенко В.В. Дата і місце ухвалення: 01.09.2023р., м. Миколаїв Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду

у складі:

головуючого Ступакової І.Г.

суддів Бітова А.І.

Лук`янчук О.В.

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Департаменту праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 01 вересня 2023 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Миколаївської обласної державної адміністрації, Департаменту праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И Л А :

В січні 2023 року ОСОБА_1 звернувся до Миколаївського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Департаменту соціального захисту населення Миколаївської обласної державної адміністрації, Департаменту праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради, в якому просив суд:

- визнати протиправною бездіяльність Департаменту соціального захисту населення Миколаївської обласної державної адміністрації по нарахуванню та здійсненню виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня 2020 року у меншому розмірі, ніж передбачено ч.5 ст.12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;

- зобов`язати Департамент соціального захисту населення Миколаївської обласної державної адміністрації нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену частину грошової допомоги до 5 травня 2020 року у розмірі 6800 грн.;

- визнати протиправною бездіяльність Департаменту соціального захисту населення Миколаївської обласної державної адміністрації по нарахуванню та здійсненню виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня 2021 року у меншому розмірі, ніж передбачено ч.5 ст.12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;

- зобов`язати Департамент соціального захисту населення Миколаївської обласної державної адміністрації нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену частину грошової допомоги до 5 травня 2021 року у розмірі 7354 грн.;

- визнати протиправною бездіяльність Департаменту праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради по нарахуванню та здійсненню виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня 2022 року у меншому розмірі, ніж передбачено ч.5 ст.12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;

- зобов`язати Департамент праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену частину грошової допомоги до 5 травня 2022 року у розмірі 9670 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що відповідачі, в порушення ч.5 ст.12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», протиправно не виплатили ОСОБА_1 , як учаснику бойових дій, грошову допомогу до 5 травня за 2020-2022 роки в розмірі 5-ти мінімальних пенсій за віком. На звернення ОСОБА_1 з цього приводу до Департаменту праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради останній листом від 18.10.2022р. відмовив у перерахунку та виплаті відповідної грошової допомоги, у зв`язку з чим виникли підстави для звернення до суду за захистом своїх прав.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 01 вересня 2023 року позов задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Департаменту праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради щодо не нарахування та не виплати ОСОБА_1 разової грошової допомоги, як учаснику бойових дій, до 5 травня за 2020, 2021 та 2022 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

Зобов`язано Департамент праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради нарахувати та виплатити ОСОБА_1 невиплачену частину щорічної разової грошової допомоги до 05 травня за 2020, 2021 та 2022 рік, як учаснику бойових дій, у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком, з урахуванням раніше виплачених сум.

Не погоджуючись з вказаним рішенням суду першої інстанції в частині визнання протиправною бездіяльності Департаменту щодо не нарахування та не виплати ОСОБА_1 разової грошової допомоги, як учаснику бойових дій, до 5 травня за 2022 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком та зобов`язання виплатити недоплачену частину вказаної допомоги за 2022 рік, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення у відповідній частині та відмовити в задоволенні таких вимог ОСОБА_1 .

Апелянт зазначає, що у Департаменту праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради були відсутні зобов`язання щодо виплати позивачу грошової допомоги як учаснику бойових дій до 5 травня за 2022 рік, оскільки жодний орган, вказаний у п.3 Постанови КМУ №540 від 07.05.2022р., не подав до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення подання, де б ОСОБА_1 значився отримувачем грошової допомоги за 2022 рік. Судом не враховано, що якщо особа перебуває на обліку в територіальному органі ПФУ, то таку допомогу нараховує та виплачує саме орган ПФУ, що чітко визначено Постановою №540. Питання чи перебуває позивач на обліку в територіальних органах ПФУ судом першої інстанції не з`ясовано.

На підставі ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає правильність висновків суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги Департаменту праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради, тобто в частині наявності у нього обов`язку щодо здійснення нарахування та виплати на користь ОСОБА_1 грошової допомоги як учаснику бойових дій до 5 травня за 2022 рік.

Справу розглянуто судом апеляційної інстанції в порядку письмового провадження на підставі п.3 ч.1 ст.311 КАС України.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та з матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 є ветераном війни - учасником бойових дій, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 від 26.04.2016р., а тому має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни.

У 2022 році разову грошову допомогу як учасник бойових дій до 5 травня ОСОБА_1 не отримав.

15.09.2022р. ОСОБА_1 звернувся до Департаменту праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради із заявою щодо перерахунку та виплати відповідної грошової допомоги за 2020-2022 роки.

Листом від 18.10.2022р. Департамент праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради, серед іншого, повідомив позивача, що інформація щодо виплати йому разової грошової допомоги ветеранам війни до 5 травня у 2022 році в управлінні соціальних виплат і компенсацій Центрального району Департаменту праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради відсутня, так як в списках для виплати допомоги він не значиться.

Не погоджуючись з правомірністю таких дій Департаменту ОСОБА_1 оскаржив їх в судовому порядку.

Задовольняючи позов суд першої інстанції врахував правову позицію Верховного Суду у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду, викладену у постанові від 13.06.2023р. у справі №560/8064/22, про наявність у ветеранів війни учасників бойових дій права на отримання у 2022 році разової грошової допомоги до 5 травня в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, як це передбачено ст.12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», а не у розмірі, визначеному постановою КМУ від 07.05.2022р. №540. При цьому, суд зазначив, що не нарахування та не виплата відповідної допомоги з підстав відсутності ОСОБА_1 в переліку осіб, які мають право на таку допомогу, не спростовує факту наявності у позивача такого права при наявності статусу учасника бойових дій.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.

Правовий статус ветеранів війни та створення належних умов для їх життєзабезпечення визначає Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22.10.1993р. №3551-XII.

Так, відповідно до статті 12 Закону №3551-XII (у редакції Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 25.12.1998р. №367-XIV) щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

Відповідно до частини сьомої статті 20 та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України Кабінет Міністрів України постановою «Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань» затвердив Порядок №540.

Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань» №540 від 07.05.2022р. установлено, що виплата грошової допомоги у 2022 році здійснюється:

органами Пенсійного фонду України - особам, які перебувають на обліку в територіальних органах Пенсійного фонду України як особи, яким призначено пенсію (щомісячне довічне грошове утримання), станом на 5 травня 2022 р., шляхом включення у відомості (списки) на виплату пенсій;

структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад - особам, які не перебувають на обліку в територіальних органах Пенсійного фонду України як особи, яким призначено пенсію (щомісячне довічне грошове утримання), станом на 5 травня 2022 р., шляхом перерахування коштів на спеціальні рахунки військових частин, установ і організацій за місцем їх служби, а особам, які не є військовослужбовцями, поліцейськими, особами начальницького та рядового складу, - на поточні рахунки таких осіб в уповноважених банках.

Згідно п.3 Постанови №540 Міністерству оборони, Міністерству внутрішніх справ, Міністерству інфраструктури, Національній гвардії, Національній поліції, Національному антикорупційному бюро, Державній податковій службі, Державній митній службі, Державній службі з надзвичайних ситуацій, Державному бюро розслідувань, Службі безпеки, Службі зовнішньої розвідки, Службі судової охорони, Міністерству юстиції, Управлінню державної охорони, Державній службі з надзвичайних ситуацій, Адміністрації Державної прикордонної служби, Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Офісу Генерального прокурора, Державній судовій адміністрації, Державній спеціальній службі транспорту, іншим утвореним відповідно до законів військовим формуванням, підприємствам, установам, організаціям забезпечити подання до 31 травня поточного року структурним підрозділам з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад переліків осіб, які мають право на отримання грошової допомоги та не перебувають на обліку в територіальних органах Пенсійного фонду України.

У разі неможливості забезпечити подання органами, визначеними в абзаці першому цього пункту, до 31 травня поточного року структурним підрозділам з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад переліків осіб, які мають право на отримання грошової допомоги, такі органи можуть подати до 30 вересня поточного року інформацію в розрізі категорій та чисельності осіб, які мають право на отримання грошової допомоги, а також сум для виплати грошової допомоги.

З вказаних положень Постанови №540 слідує, що якщо станом на 05.05.2022р. особа перебуває на обліку в територіальних органах Пенсійного фонду України як одержувач пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) виплату грошової допомоги у 2022 році здійснюють органи ПФУ, в інших випадках структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад на підставі інформації, яка надходить до них від установ, передбачених пунктом 3 Постанови №540.

Заперечуючи проти позову та в обґрунтування вимог апеляційної скарги Департамент не ставить під сумнів право позивача на отримання відповідної грошової допомоги, однак стверджує, що він не є органом, який має здійснювати виплату позивачу допомоги до 5 травня за 2022 рік.

З метою офіційного з`ясування обставин справи та перевірки вказаних доводів апелянта колегія суддів ухвалою від 12.12.2023р. зобов`язала Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області надати до П`ятого апеляційного адміністративного суду відомості та їх документальне підтвердження щодо перебування ОСОБА_1 на обліку в територіальному органі Пенсійного фонду України як особи, якій призначено пенсію (щомісячне довічне грошове утримання), станом на 5 травня 2022 року.

На виконання вимог вказаної ухвали ГУ ПФУ в Миколаївській області листом від 15.12.2023р. повідомило суд, що ОСОБА_1 не перебував станом на 05 травня 2022 року на обліку як особа, якій призначено пенсію (щомісячне довічне грошове утримання) та не отримував жодних виплат на підставі Законів України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

За таких обставин, виплату позивачу грошової допомоги до 5 травня у 2022 році має здійснювати орган соціального захисту населення на підставі інформації, яка надходить до нього від установ, передбачених пунктом 3 Постанови №540.

Та обставина, що жодний орган, вказаний у п.3 Постанови КМУ №540 від 07.05.2022р., не подав до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення подання, де б ОСОБА_1 значився отримувачем грошової допомоги за 2022 рік, не може бути підставою для невиплати такої допомоги за наявності у позивача беззаперечного права на її отримання.

Більше того, як вже зазначалося, ОСОБА_1 звертався з відповідною заявою до Департаменту, який, в свою чергу, не перевірив наявність у нього права на отримання грошової допомоги саме від органу соціального захисту населення та обмежився лише посиланням на те, що позивач у списках на виплату цієї допомоги не значиться.

Враховуючи викладене у сукупності колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що право ОСОБА_1 на отримання разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році у розмірі, передбаченому ч.5 ст.12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», наразі є порушеним, а тому підлягає відновленню в судовому порядку.

Доводи апеляційної скарги Департаменту праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради висновків суду не спростовують, а тому підстав для задоволення скарги відповідача та скасування рішення суду від 01.09.2023р. колегія суддів не вбачає.

Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Враховуючи, що дана справа у відповідності до п.3 ч.6 ст.12 КАС України, належить до категорії справ незначної складності, тому постанова суду апеляційної інстанції, відповідно до ч.5 ст.328 КАС України, в касаційному порядку оскарженню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 308, 311, п.1 ч.1 ст.315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, колегія суддів , -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Департаменту праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради залишити без задоволення, рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 01 вересня 2023 року залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України.

Повний текст судового рішення виготовлений 19 грудня 2023 року.

Головуючий: І.Г. Ступакова

Судді: А.І. Бітов

О.В. Лук`янчук

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.12.2023
Оприлюднено21.12.2023
Номер документу115759095
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування)

Судовий реєстр по справі —400/225/23

Постанова від 19.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 24.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 24.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 19.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Рішення від 01.09.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

Ухвала від 01.09.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

Ухвала від 24.05.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

Ухвала від 03.05.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

Ухвала від 13.01.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні