Постанова
від 19.12.2023 по справі 320/1353/23
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/1353/23 Суддя (судді) першої інстанції: Лисенко В.І.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 грудня 2023 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:

Головуючого суддів Файдюка В.В.,

Суддів Губської Л.В.,

Мєзєнцева Є.І.,

При секретарі Масловській К.І.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м. Києві на рішення Київського окружного адміністративного суду від 20 червня 2023 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АСТ АГРО" до Головного управління ДПС у м. Києві, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю "АСТ АГРО " (далі - ТОВ "АСТ АГРО" , позивач) звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві (далі - відповідач 1, ГУ ДПС у м.Києві), Державної податкової служби України (далі - відповідач 2, ДПСУ), в якому просило:

- визнати протиправними та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняті Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у м. Києві:

№ 3388628/39590635 від 18.11.2021 року, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «АСТ АГРО» (код за ЄДРПОУ 39590635) відмовлено у реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 1 від 30.09.2021 року.

№ 3388629/39590635 від 18.11.2021 року, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «АСТ АГРО» (код за ЄДРПОУ 39590635) відмовлено у реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 1 від 08.10.2021 року.

№ 3388631/39590635 від 18.11.2021 року, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «АСТ АГРО» (код за ЄДРПОУ 39590635) відмовлено у реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 2 від 08.10.2021 року

№ 3388630/39590635 від 18.11.2021 року, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «АСТ АГРО» (код за ЄДРПОУ 39590635) відмовлено у реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 3 від 11 жовтня 2021 року.

-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «АСТ АГРО» (код за ЄДРПОУ 39590635):

№ 1 від 30 вересня 2021 року, днем її подання, 13 жовтня 2021 року,

№ 1 від 08 жовтня 2021 року, днем її подання, 29 жовтня 2021 року,

№ 2 від 08 жовтня 2021 року, днем її подання, 29 жовтня 2021 року,

№ 3 від 11 жовтня 2021 року, днем її подання, 29 жовтня 2021 року.

Позов мотивовано безпідставністю винесення рішення про відмову в реєстрації поданих позивачем податкових накладних, оскільки контролюючим органом необґрунтовано зупинено реєстрацію податкових накладних без чіткого зазначення в чому полягає ризиковість здійсненої операції. Пояснив, що рішення про відмову в реєстрації поданих позивачем податкових накладних не містять будь-яких мотивів його ухвалення та не зазначено підстав неврахування наданих позивачем документів та пояснень. Стверджував, що для відновлення його порушеного права, слід зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою подання на реєстрацію, податкові накладні, що подані ТОВ "АСТ АГРО".

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 20 червня 2023 року даний адміністративний позов задоволено.

При цьому, суд виходив з того, що, незважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між позивачем та його контрагентом, відповідачем протиправно прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Не погоджуючись з таким рішенням суду, ГУ ДПС у м.Києві подало апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позовних вимог у повному обсязі, зазначаючи, що рішення Комісії є обґрунтованим, оскільки платником податків не надано копій документів, а саме: щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Зокрема, не надано документи щодо здійснення розрахунків за поставлений товар, відсутні документи, що посвідчують якість соняшнику (картки аналізів, сертифікати якості, не надано доказів перевезення товару(товарно-транспортних накладних).

14.07.2023 року до Шостого апеляційного адміністративного суду від представника відповідача 1 надійшло клопотання про залучення до матеріалів справи додаткових доказів.

07.11.2023 року від представника позивача до Шостого апеляційного адміністративного суду подано відзив на апеляційну скаргу, відповідно до якого останній просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги, зазначаючи про її безпідставність та наполягаючи на законності оскаржуваного рішення.

Відповідно до п.3 ч.1 статті 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Приймаючи до уваги, що в суді першої інстанції справа розглядалась в порядку спрощеного провадження, враховуючи, що за наявними у справі матеріалами її може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів та з огляду на відсутність необхідності розглядати справу у судовому засіданні, справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку.

Судом встановлено, що 01.09.2021 року між ТОВ «АСТ АГРО» та ПзІІ «Вайтерра Україна» було укладено Договір поставки № VF-00338 (надалі - Договір поставки).

Відповідно до умов Договору поставки ТОВ «АСТ АГРО» (Продавець по Договору) зобов`язується поставити ПзІІ «Вайтерра Україна» (Покупець по Договору) соняшник, врожаю 2021 року, українського походження.

Згідно укладеної Сторонами Специфікації № VP-05315 від 01.09.2021 (п. 1) до Договору поставки, ТОВ «АСТ АГРО» зобов`язується поставити і передати у власність ПзІІ «Вайтерра Україна» соняшник українського походження врожаю 2021 року на умовах EXW «Франко елеватор» (Інкотермс -2020) - Вінницька промислова група СХК (код юридичної особи 33623350, адреса: 21022, м. Вінниця, вул. С. Зулінського, 54А) (далі - Зерновий склад).

Термін EXW згідно «Інкотермс 2020» означає, що продавець вважається таким, що виконав свої зобов`язання з постачання, коли він надасть товар у розпорядження покупця на своєму підприємстві чи в іншому названому місці (наприклад: на заводі, фабриці, складі тощо).

Тобто поставка товару на територію Зернового складу вважається виконанням зобов`язання Продавця.

Відповідно до п. 1.1. Додаткової угоди № 1 від 08.10.2021 до Договору поставки, поставка здійснюється з 01 вересня 2021 року до 20 жовтня 2021 року.

Підтвердженням поставки 30.09.2021 товару - соняшника, врожаю 2021 року у кількості 200 тонн на загальну суму 3 322 026, 12 грн. в т.ч. ПДВ (14%- 407 968, 12 грн.) за адресою - Вінницька промислова група СХК (код юридичної особи 33623350, адреса: 21022, м. Вінниця, вул. С. Зулінського, 54А) є видаткова накладна № 00000033 від 30.09.2021, акт № 96 приймання-передачі від 30.09.2021, складська квитанція на зерно № 356 від 30.09.2021, видана на ім`я ПзІІ «Вайтерра Україна» з приміткою про переоформлення даної партії Товару від ТОВ «АСТ АГРО».

Підтвердженням поставки 08.10.2021 товару - соняшника, врожаю 2021 року у кількості 276, 163 тонн на загальну суму 4 544 885, 36 грн. в т.ч. ПДВ (14%- 558 143, 82 грн.) за адресою - Вінницька промислова група СХК (код юридичної особи 33623350, адреса: 21022, м. Вінниця, вул. С. Зулінського, 54А) є видаткова накладна № 00000036 від 08.10.2021, акт № 108 приймання-передачі від 08.10.2021, складська квитанція на зерно № 504 від 08.10.2021, видана на ім`я ПзІІ «Вайтерра Україна» з приміткою про переоформлення даної партії Товару від ТОВ «АСТ АГРО».

Підтвердженням поставки 08.10.2021 товару - соняшника, врожаю 2021 року у кількості 149,035 тонн на загальну суму 2 452 707,24 грн. в т.ч. ПДВ (14%-301 209,66 грн.) за адресою - Вінницька промислова група СХК (код юридичної особи 33623350, адреса: 21022, м. Вінниця, вул. С. Зулінського, 54А) є видаткова накладна № 00000037 від 08.10.2021, акт № 109 приймання-передачі від 08.10.2021, складська квитанція на зерно № 505 від 08.10.2021, видана на ім`я ПзІІ «Вайтерра Україна» з приміткою про переоформлення даної партії Товару від ТОВ «АСТ АГРО».

Підтвердженням поставки 11.10.2021 товару - соняшника, врожаю 2021 року у кількості 183,604 тонн на загальну суму 3 023 924, 72 грн. в т.ч. ПДВ (14%-371 359, 18 грн.) за адресою - Вінницька промислова група СХК (код юридичної особи 33623350, адреса: 21022, м. Вінниця, вул. С. Зулінського, 54А) є видаткова накладна № 00000038 від 11.10.2021, акт № 116 приймання-передачі від 11.10.2021, складська квитанція на зерно № 534 від 11.10.2021, видана на ім`я ПзІІ «Вайтерра Україна» з приміткою про переоформлення даної партії Товару від ТОВ «АСТ АГРО».

Актами приймання-передачі № 96 від 30.09.2021, № 108 від 08.10.2021, № 109 від 08.10.2021, № 116 від 11.10.2021 підтверджується, що Покупець прийняв Товар за кількісним показником в межах ДСТУ, діючого на території України, який знаходиться на території Зернового складу за адресою - ТОВ «СХК «Вінницька промислова група» (код юридичної особи 33623350, адреса: 21022, м. Вінниця, вул. С. Зулінського, 54А) на дату складення та підписання акту приймання-передачі.

Підтвердженням розрахунків між сторонами за Договором поставки є Оборотно-сальдова відомість по рахунку 361 за вересень-жовтень 2021 року по контрагенту ПзІІ «ВАЙТЕРРА УКРАЇНА».

Право власності на товар від Продавця до Покупця переходить з моменту підписання актів приймання-передачі № 96 від 30.09.2021, № 108 від 08.10.2021, № 109 від 08.10.2021, № 116 від 11.10.2021.

31 серпня 2021 року між ТОВ «СХК «Вінницька промислова група» (Зерновий склад) та ТОВ «АСТ АГРО» (Поклажодавець) укладено Договір складського зберігання № 31/08-21, відповідно до умов якого Поклажодавець зобов`язується передати, а Зерновий склад зобов`язується прийняти на зберігання зернові, зернобобові, круп`яні та олійні культури та надавати послуги, передбачені в Додатку № 1 до цього Договору, і в установлений термін повернути зерно Поклажодавцю або особі, зазначеній ним як одержувач, у стані, передбаченому цим Договором та законодавством України.

На виконання норм податкового законодавства позивачем за результатами зазначених господарських операцій було складено та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні.

18 листопада 2021 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у м. Києві прийнято Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 3388628/39590635, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «АСТ АГРО» відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 1 від 30.09.2021 року.

18 листопада 2021 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у м. Києві прийнято Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 3388629/39590635, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «АСТ АГРО» відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 1 від 08.10.2021 року.

18 листопада 2021 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у м. Києві прийнято Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 3388631/39590635, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «АСТ АГРО» відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 2 від 08.10.2021 року.

18 листопада 2021 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у м. Києві прийнято Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 3388630/39590635, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «АСТ АГРО» відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 3 від 11.10.2021.

Вважаючи дії та рішення відповідачів протиправними, а свої права порушеними, позивач звернувся з даним адміністративним позовом до суду.

Згідно підпунктів "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Отже, у даному випадку, виникнення податкових зобов`язань Продавця з реєстрації податкових накладних в ЄРПН - починається з дати отримання товару Покупцем, що підтверджується підписаними між сторонами видатковими накладними №00000033 від 30.09.2021р., № 00000036 від 08.10.2021р., № 00000037 від 08.10.2021р., № 00000038 від 11.10.2021р. та актами приймання-передачі № 96 від 30.09.2021р., № 108 від 08.10.2021р., № 109 від 08.10.2021р., № 116 від 11.10.2021р.

Відповідно до п. 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Відповідно до вищенаведених вимог Податкового кодексу України, Товариством були складені Податкові накладні:

- № 1 від 30 вересня 2021 року на суму товару, що був відвантажений на адресу ПзІІ «ВАЙТЕРРА УКРАЇНА» (код за ЄДРПОУ 23393195) згідно Видаткової накладної № 00000033 від 30.09.2021р., суму 3 322 026, 12 грн. в т.ч. ПДВ (14%- 407 968, 12 грн.) та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних 13 жовтня 2021 р. Відповідно до Квитанції від 13.10.2021 року - Документ прийнято. Реєстрація зупинена (реєстраційний номер 9304919931).

У квитанції від 13.10.2021 р. про зупинення реєстрації податкової накладної зазначено наступне:

Відповідно до п. 201.16. ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 08.10.2021 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо показник «D»=11.0939%, «Р»=0.

- № 1 від 08 жовтня 2021 року на суму товару, що був відвантажений на адресу ПзІІ «ВАЙТЕРРА УКРАЇНА» (код за ЄДРПОУ 23393195) згідно Видаткової накладної № 00000037 від 08.10.2021р., на суму 4 544 885, 36 грн. в т.ч. ПДВ (14%- 558 143, 82 грн.) та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних 29 жовтня 2021 р. Відповідно до Квитанції від 29.10.2021 року - Документ прийнято. Реєстрація зупинена (реєстраційний номер 9324636978).

У квитанції від 29.10.2021 р. про зупинення реєстрації податкової накладної зазначено наступне:

Відповідно до п. 201.16. ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 08.10.2021 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо показник «D»=11.0939%, «Р»=0.

- № 2 від 08 жовтня 2021 року на суму товару, що був відвантажений на адресу ПзІІ «ВАЙТЕРРА УКРАЇНА» (код за ЄДРПОУ 23393195) згідно Видаткової накладної № 00000036 від 08.10.2021р., на суму 2 452 707,24 грн. в т.ч. ПДВ (14%-301 209,66 грн.) та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних 29 жовтня 2021 р. Відповідно до Квитанції від 29.10.2021 року - Документ прийнято. Реєстрація зупинена (реєстраційний номер 9324646172).

У квитанції від 29.10.2021 р. про зупинення реєстрації податкової накладної зазначено наступне:

Відповідно до п. 201.16. ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 08.10.2021 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо показник «D»=11.0939%, «Р»=0.

- № 3 від 11 жовтня 2021 року на суму товару, що був відвантажений на адресу ПзІІ «ВАЙТЕРРА УКРАЇНА» (код за ЄДРПОУ 23393195) згідно Видаткової накладної № 00000038 від 11.10.2021, на суму 3 023 924, 72 грн. в т.ч. ПДВ (14%-371 359, 18 грн.) та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних 29 жовтня 2021 р. Відповідно до Квитанції від 29.10.2021 року - Документ прийнято. Реєстрація зупинена (реєстраційний номер 9324645928).

У квитанції від 29.10.2021 р. про зупинення реєстрації податкової накладної зазначено наступне:

Відповідно до п. 201.16. ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 08.10.2021 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо показник «D»=11.0939%, «Р»=0.

Згідно пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Так, механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (далі - Порядок № 1165).

Пунктом 4 Порядку № 1165 визначено, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Згідно п.5, 6 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Згідно п.7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п.10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до п. 12, 13 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою КМ України № 1246 від 29 грудня 2010 року, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 1.3 і 200 1.9 статті 200 1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених п.12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Як вбачається зі змісту квитанції, надісланої позивачу відповідачем, контролюючим органом було сформовано висновок, що відображена у податкових накладних інформація відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Додатком 1 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, до яких належить, зокрема, п.8: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування.

Необхідно зазначити, що пункт 8 Критеріїв є загальним та неконкретизованим, оскільки не містить чітко визначених підстав для зупинення реєстрації податкових накладних, а вживання слів - "наявна податкова інформація" є неконкретизованим та незрозумілим. Посилання відповідачем у квитанції на пункт 8 Критеріїв без зазначення конкретної податкової інформації прямо впливає на можливість надання у подальшому платником податків відповідних документів, оскільки незрозуміло, у чому полягає ризиковість здійснення господарської операції.

Крім того, з аналізу змісту вказаних норм вбачається, що підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність: 1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку; 2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.

Зокрема, за наслідками включення платника податку на додану вартість до переліку ризикових суб`єктів з ознаками ризиковості відбувається автоматичне зупинення реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такому платнику податкових накладних. При цьому, саме включення платника податку до переліку ризикових суб`єктів господарювання за ознаками ризиковості здійснюється за рішеннями комісій головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Проте, наразі відповідачами не надано суду доказів наявності у контролюючих органів податкової інформації, яка б свідчила про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.

Таким чином, суд дійшов висновку, що відповідачами не доведено ані існування підстав для застосування до позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку з відповідними наслідками у вигляді внесення до переліку ризикових суб`єктів господарювання, ані доказів наявності обґрунтованих сумнівів в реальності господарських операцій позивача з його контрагентом.

Відповідно до п.2, 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 року (далі - Порядок № 520), прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі по тексту - комісія регіонального рівня).

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно п.5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктом 11 Порядку № 520 передбачено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Отже, Комісія регіонального рівня перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) та за результатом такої перевірки приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування.

При цьому, форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані.

За встановленими обставинами справи, на виконання вимог чинного законодавства позивачем засобами електронного документообігу було направлено відповідачу повідомлення разом з поясненнями щодо фактичного здійснення господарських операцій та надано наступні документи:

- Договір поставки № VF-00338 від 01.09.2021, укладений між ТОВ «АСТ АГРО» та ПзІІ «Вайтерра Україна»;

- Специфікація № VP-05315 від 01.09.2021 до Договору поставки № VF-00338 від 01.09.2021, укладеного між ТОВ «АСТ АГРО» та ПзІІ «Вайтерра Україна»;

- Додаткова угода № 1 від 08.10.2021 до Договору поставки № VF-00338 від 01.09.2021, укладеного між ТОВ «АСТ АГРО» та ПзІІ «Вайтерра Україна»;

- Видаткова накладна № 00000033 від 30.09.2021;

- Видаткова накладна № 00000036 від 08.10.2021;

- Видаткова накладна № 00000037 від 08.10.2021;

- Видаткова накладна № 00000038 від 11.10.2021;

- Акт № 96 приймання-передачі від 30.09.2021;

- Акт № 108 приймання-передачі від 08.10.2021;

- Акт № 109 приймання-передачі від 08.10.2021;

- Акт № 116 приймання-передачі від 11.10.2021;

- Складська квитанція на зерно № 356 від 30.09.2021;

- Складська квитанція на зерно № 504 від 08.10.2021;

- Складська квитанція на зерно № 505 від 08.10.2021;

- Складська квитанція на зерно № 534 від 11.10.2021;

- Довіреність № VP 23092139 від 01.09.2021, що видана заступнику начальника Вінницького відділення ПзІІ «Вайтерра Україна» Тихонюку Сергію Олександровичу на отримання від ТОВ «АСТ АГРО» цінностей за Договором поставки № VF-00338 від 01.09.2021, Специфікацією № VF-00338 від 01.09.2021.

Після чого, 18.11.2021 р. засобами електронного зв`язку ТОВ «АСТ АГРО» отримало Рішення відповідно до яких останньому було відмовлено у реєстрації Податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податків копій документів, а саме:

- первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Товариство з обмеженою відповідальністю «АСТ АГРО» не погодилось із Рішеннями про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних

№3388628/39590635 від 18.11.2021 р.,

№ 3388629/39590635 від 18.11.2021 р.,

№ 3388631/39590635 від 18.11.2021р.,

№ 3388630/39560935від 18.11.2021 р. та 01 грудня 2021 року направило Скаргу на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, в порядку п. 56.23 ст.56 ПК України, постанови КМУ № 1165 р. від 11.12.2019.

За результатом розгляду скарги, ДПС України були прийняті Рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: № 57378/39560935/2 від 07.12.2021 року, № 57380/39560935/2 від 07.12.20201 року, № 57379/39560935/2 від 07.12.2021 року, № 57377/39560935/2, якими залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

Підстава залишення скарги без задоволення в рішеннях зазначена ідентична: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, ненадання платником податку копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.

Таким чином, всупереч поданих документів, податковим органом прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У спірному рішенні фактично була лише викладена загальна норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації податкової накладної, а також без повідомлення причин, за яких надані позивачем документи не були враховані.

Між тим, на переконання суду, всі надані з поясненнями документи відображають дійсність операції за ПН, і складені без порушення чинного законодавства. Тобто, позивачем було надано пояснення та усі необхідні документи, передбачені п.5 Порядку №520, що не дає підстав для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН.

Аналіз наведених вище правових норм дає підстави для висновку, що рішення Комісії контролюючого органу повинно містити як чітку підставу для зупинення реєстрації ПН/РК, так і чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Однак, рішення про зупинення реєстрації податкової накладної не містить в собі мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків, як і не містять доказів наявності податкової інформації, що свідчать про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланням на відповідні документи.

Крім того, у спірному рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної не наведені мотиви неврахування чи відхилення наданих позивачем пояснень та документів, а також не зазначено, якої саме інформації у поясненнях окрім тієї, що наведена позивачем, не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної

Натомість аналіз змісту оспорюваних рішень дає підстави стверджувати, що комісія ГУ ДПС у м.Києві, розглядаючи подані позивачем документи, не з`ясовувала специфіку проведених господарських операцій та не визначала перелік документів, який є необхідним для підтвердження наявності підстав для реєстрації поданої позивачем спірної податкової накладної.

Разом з тим, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкових накладних призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого позивач не зміг належним чином виконати свої обов`язки щодо реєстрації податкової накладної.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, які прийняті на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації податкових накладних, теж не є законними.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 10 квітня 2020 року у справі №819/330/18.

Таким чином, оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є формальним та об`єктивно не містить чіткого визначення підстав та мотивів для його прийняття, а тому не може бути визнане законним та обґрунтованим.

Верховний Суд у постанові від 23 жовтня 2018 року по справі №822/1817/18 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт відповідних Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Колегія суддів зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Однак, відповідач не навів жодного обґрунтування щодо підстав для зупинення реєстрації податкових накладних.

Тому невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Посилання представника відповідача 1 на матеріали в рамках кримінального провадження № 32020100000000574, що внесене до Єдиного реєстру досудових розслідувань 03 грудня 2020 року за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 212 КК України колегія суддів оцінює критично, оскільки в рамках винесення ухвали від 08.09.2021 року судом не досліджувались відносини ТОВ "АСТ АГРО" з контрагентами. Крім того, жодних вироків по даній справі винесено не було.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про протиправність оспорюваного рішення.

Щодо зобов`язання ДПС зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідну податкову накладну, колегія суддів виходить з наступного.

Згідно п.28 Порядку зупинення реєстрації ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Аналогічні норми закріплені в п.19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою № 1246, згідно якого податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).

Відповідно до п.20 вказаного Порядку у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС.

За таких обставин, враховуючи відсутність обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції про наявність підстав для зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

Решта тверджень та посилань сторін судовою колегією апеляційного суду не приймається до уваги через їх неналежність до предмету позову або непідтвердженість матеріалами справи.

За правилами статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 329, 331 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м. Києві - залишити без задоволення.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 20 червня 2023 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та подальшому оскарженню не підлягає, відповідно до п.2 ч.1 статті 263, п.2 ч.5 статті 328 КАС України.

Повний текст рішення виготовлено 19 грудня 2023 року.

Головуючий суддя: В.В. Файдюк

Судді: Л.В. Губська

Є.І. Мєзєнцев

Дата ухвалення рішення19.12.2023
Оприлюднено21.12.2023
Номер документу115759819
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —320/1353/23

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 18.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 19.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 31.10.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 31.10.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 17.07.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Рішення від 20.06.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Ухвала від 17.02.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Ухвала від 27.01.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні