Рішення
від 06.12.2023 по справі 920/1084/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

06.12.2023м. СумиСправа № 920/1084/22

Господарський суд Сумської області у складі судді Вдовенко Д.В.,

за участю секретаря судового засідання Кириченко-Шелест А.Г.,

Розглянувши в порядку загального позовного провадження справу № 920/1084/22

за позовомКомунального підприємства Міськводоканал Сумської міської ради (вул. Білопільський шлях, буд. 9, м. Суми, 40009),

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Гуала Кложерс Технологія Україна (вул. Лінійна, буд. 18, м. Суми, 40007),

про стягнення 152 920 грн 88 коп.,

представники учасників справи:

від позивача Грицина В.В.;

від відповідача Кучменко С.В.;

УСТАНОВИВ:

Позивач подав позовну заяву (вх. № 3242 від 22.12.2022), в якій просить суд стягнути з відповідача 143 403 грн 45 коп. заборгованості за об`єми скинутих понаднормативно забруднених стічних вод відповідно до договору про надання послуг з централізованого постачання холодної води і водовідведення від 25.03.2020 № 2760, укладеного між сторонами.

Ухвалою від 04.01.2023 господарський суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі № 920/1084/22 за правилами спрощеного позовного провадження; призначив судове засідання для розгляду справи по суті на 02.02.2023, 11:00; надав відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня отримання ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву; надав позивачу семиденний строк з дня отримання відзиву на позовну заяву для подання відповіді на відзив; надав відповідачу семиденний строк з дня отримання відповіді на відзив для подання заперечення.

Ухвала суду про відкриття провадження від 04.01.2023 була надіслана відповідачу за адресою місцезнаходження та отримана останнім 09.01.2023, про що свідчать повідомлення про вручення поштового відправлення.

16.01.2023 відповідач подав клопотання (вх. № 186 від 16.01.2023), в якому просить суд: продовжити строк для подання відзиву на позовну заяву, оскільки ні копія позовної заяви, ні копія заяви про усунення недоліків і доданих до них документів на підприємство не надходила (представник відповідача ознайомився з матеріалами справи № 920/1084/23 09.01.2023); розглядати справу за правилами загального позовного провадження, зважаючи на обсяг та характер доказів у справі, можливу необхідність проведення експертизи, враховуючи категорію і складність справи, а також значення справи для відповідача.

26.01.2023 відповідач подав відзив на позовну заяву (вх. № 568/23 від 26.01.2023), в якому просить суд поновити строк для подання відзиву на позовну заяву, розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження, відмовити у задоволенні позову. Відповідач зазначає, що в даній справі не можуть бути застосовані Правила приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення міста Суми, які були затверджені рішенням Виконавчого комітету Сумської міської ради від 15.01.2019 № 4, оскільки вказане рішення було прийнято не на підставі та не у спосіб, що встановленні Конституцією та законами України, скасоване рішенням Сумської міської ради від 30.06.2021 № 1232-МР. Відповідач не наголошує на можливому порушенні відповідачем вимог нормативних документів відносно відбору і аналізу проб у стічних водах, оскільки наполягає на незаконності Правил № 4.

02.02.2023 позивач подав відповідь на відзив (вх. № 63 від 02.02.2023), в якій просить суд задовольнити позовні вимоги. Позивач зазначає, що відбір проб стічних вод на об`єктах відповідача здійснено 31.10.2019 та 06.02.2020, що підтверджено відповідними актами відбору проб від 31.10.2019 № 886, від 06.02.2020 № 138. Рішенням Сумської міської ради від 30.06.2021 № 1232-МР скасовано п. 1 рішення Виконавчого комітету Сумської міської ради від 15.01.2019 № 4, яким затверджено Правила № 4. Прийняте Сумською міською радою рішення від 30.06.2021 № 1232-МР не стосується періоду виникнення заборгованості відповідача та предмету спору, оскільки зазначеним рішенням Правила № 4 не визнані протиправними та нечинними. Правомірність дій Виконавчого комітету Сумської міської ради щодо затвердження Правил № 4 та дотримання ним процедури прийняття регуляторного акту підтверджується рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 08.11.2019 у справі № 480/3175/19, що набрало законної сили. Зміни до укладеного договору сторонами не вносилися, тому відсутні підстави не застосовувати до правовідносин сторін Правила № 4, які в період відбору проб стічних вод відповідача та виставлення йому відповідних нарахувань за скид понаднормативно забруднених стічних вод були законними та чинними, обов`язковими для виконання. Позивачем дотримано процедуру відбирання, зберігання та транспортування проб. Аналіз (дослідження) стічних вод позивачем проведено своєчасно, у строки, що визначені чинним законодавством. Акти відбору проб стічних вод та протоколи дослідження якості стічних вод складені з дотриманням вимог Правил № 4, п. 9.1. КНД 211.1.0.009-94, тому є дійсними та є належними доказами по справі. Своїм правом бути присутнім в лабораторії позивача під час дослідження якості відібраної у споживача контрольної проби стічних вод відповідач не скористався, як і не скористався правом звернення до незалежної лабораторії для проведення аналізу арбітражних проб, які були відібрані одночасно з контрольною пробою та зберігалися у КП Міськводоканал СМР .

У судовому засіданні 02.02.2023 за участю представників позивача та відповідача, суд постановив протокольну ухвалу про продовження відповідачу строку на подання відзиву на позовну заяву відповідно до ст. 118, 119 ГПК України та прийняття відзиву на позовну заяву до розгляду; протокольну ухвалу про оголошення перерви в судовому засіданні до 23.02.2023, 12:30.

10.02.2023 відповідач подав заперечення (вх. № 871/23 від 10.02.2023), в якому просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог. Відповідач зазначає, що обставини, які стали підставою для скасування Сумською міською радою рішення Виконавчого комітету про затвердження Правил № 4 не досліджувались Сумським окружним адміністративним судом при ухваленні рішення від 08.11.2019 у справі № 480/3175/19, на яке в обґрунтування своєї позиції щодо законності Правил № 4, посилається КП Міськводоканал СМР. Відповідач вважає, що у даній справі не можуть бути застосовані Правила № 4, якими була встановлена відповідальність суб`єктів господарювання міста Суми у вигляді нарахування та стягнення коштів за об`єми скинутих понаднормативно забруднених стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій (ДК) забруднюючих речовин, оскільки вказані Правила № 4 були скасовані рішенням Сумської міської ради від 30.06.2021 № 1232-МР, яке має зворотну дію в часі у відповідності до ч. 1 ст. 58 Конституції України та правових висновків, наведених в рішенні Конституційного Суду України від 09.02.1999 № 1-рп/99. Щодо порушення порядку відбору проб стічних вод, відповідач зазначає, що актом розмежування балансової належності водопровідних та каналізаційних мереж ТОВ Гуала Кложерс Технологія Україна, який є додатком до укладеного між сторонами договору про надання послуг з централізованого постачання холодної води і водовідведення від 25.03.2020 № 2760, встановлено два контрольні колодязі для відбору проб стічних вод (КК-1, КК-2). В актах відбору проб стічних вод від 31.10.2019 № 886 та від 06.02.2020 № 138 також вказано кількість контрольних колодязів - 2. Проте, з актів вбачається, що представниками КП Міськводоканал СМР проби відбирались лише з одного контрольного колодязя КК-2. КП Міськводоканал СМР порушено порядок відбору проб, який встановлений пунктами 1.3, 1.7, 4.1, 6.1, 6.11.2, 6.11.3 Правил № 4, у зв`язку з чим представник відповідача відмовився від підписання акту відбору проб стічних вод від 06.02.2020 № 138.

21.02.2023 позивач подав додаткові пояснення по справі (вх. № 132 від 21.02.2023), в яких просить суд задовольнити позовні вимоги. Позивач зазначає, що на сьогоднішній день відсутні будь-які рішення адміністративного суду, в тому числі ті, що набрали законної сили, якими Правила № 4 були визнані протиправними та нечинними. За результатами розгляду апеляційної скарги КП Міськводоканал Сумської міської ради на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 25.11.2021 у справі № 480/6629/21, постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 13.02.2023 рішення Сумського окружного адміністративного суду від 25.11.2021 по справі № 480/6629/21 скасоване та винесено нове рішення, яким задоволено позовні вимоги КП Міськводоканал Сумської міської ради в повному обсязі; визнано протиправним та скасовано рішення Сумської міської ради від 30.06.2021 № 1232-МР Про часткове скасування рішення виконавчого комітету Сумської міської ради Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення міста Суми № 4 від 15.01.2019. Допустимі концентрації (далі - ДК) забруднюючих речовин, що можуть скидатися до систем централізованого водовідведення міста Суми, наведені в додатку 3 до Правил № 4, визначалися спеціалістами державного підприємства Науково-дослідного та конструкторсько-технологічного інституту міського господарства в м. Києві на підставі вимог розділу 4 Правил № 316. Правила № 4, на відміну від Правил № 316, враховують саме місцеві особливості приймання і очищення стічних вод споживачів та визначають ДК забруднюючих речовин, що можуть скидатися до систем централізованого водовідведення міста Суми, виходячи з технічних можливостей міської каналізаційної мережі та існуючого комплексу очисних споруд в м. Суми. Відбір проб стічних вод по об`єкту відповідача, що здійснювався з контрольного колодязя КК-1 не є предметом розгляду даної справи, оскільки за результатами хімічного аналізу проб стічних вод, відібраних з КК-1, або були відсутні перевищення ДК забруднюючих речовин, або були відсутні стоки через зупинку роботи механічного цеху відповідача, що не давало можливості позивачу відібрати проби стічних вод на дослідження, що ніяким чином не впливає на розрахунок величини плати за скид стічних вод у систему централізованого водовідведення виробника та розмір заборгованості за об`єми понаднормативно забруднених стічних вод, що є предметом розгляду даної справи.

23.02.2023 відповідач подав клопотання про витребування доказів (вх. № 663 від 23.02.2023), в якому просить суд витребувати у КП Міськводоканал Сумської міської ради засвідчену копію дозволу на спеціальне водокористування, оскільки відомості зазначеного дозволу мають значення для повного, всебічного та об`єктивного розгляду даної справи.

У судовому засіданні 23.02.2023 представник позивача зазначив, що заперечує проти клопотання відповідача про витребування дозволу на спеціальне водокористування, оскільки даний доказ не стосується предмету позову.

Ухвалою від 23.02.2023 господарський суд задовольнив клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю Гуала Кложерс Технологія Україна (вх. № 186 від 16.01.2023) про розгляд справи № 920/1084/22 за правилами загального позовного провадження; призначив розгляд справи № 920/1084/22 за правилами загального позовного провадження; призначив підготовче засідання у справі з повідомленням сторін на 20.03.2023, 10:30.

У судовому засіданні 20.03.2023 за участю представників сторін, суд постановив протокольну ухвалу про залишення без розгляду клопотання відповідача про витребування доказів (вх. № 663 від 23.02.2023) за заявою відповідача; протокольну ухвалу про оголошення перерви в судовому засіданні до 04.04.2023, 12:40.

03.04.2023 відповідач подав заяву (вх. № 1147 від 03.04.2023), в якій просить суд зупинити провадження у справі № 920/1084/22 до набрання законної сили рішенням в адміністративній справі № 480/782/21.

03.04.2023 відповідач подав додаткові обґрунтування позиції по справі (вх. № 2034 від 03.04.2023), в яких зазначає, що на адвокатський запит, КП Міськводоканал СМР була надана засвідчена копія дозволу на спеціальне водокористування від 06.04.2021 № 26/СМ/49д-21 зі строком його дії з 06.04.2021 по 06.04.2024. З цього дозволу вбачається, що встановлені КП Міськводоканал СМР гранично допустимі концентрації деяких забруднюючих речовин із зворотними (стічними) водами в річку Псел більші, ніж вони встановлені для споживачів, що скидають їх до системи централізованого водовідведення м. Суми згідно з додатком 3 до Правил № 4. КП Міськводоканал СМР для скиду стічних вод в річку Псел встановлений наступний вміст гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин: для сульфатів - 90,9 мг/дм3, а споживачам для скиду до системи централізованого водовідведення м. Суми згідно з додатком 3 до Правил № 4 - 77,4 мг/дм3; для фосфатів - 6,14 мг/дм3, а споживачам для скиду до системи централізованого водовідведення м. Суми згідно з додатком 3 до Правил № 4 4,9 мг/дм3; для хлоридів - 127,6 мг/дм3, а споживачам для скиду до системи централізованого водовідведення м. Суми згідно з додатком 3 до Правил № 4 - 79,0 мг/дм3. Тобто, стічні води із вказаними речовинами КП Міськводоканал СМР скидає в річку Псел більш забрудненими, ніж вони повинні скидатися споживачами до системи централізованого водовідведення м. Суми. КП Міськводоканал СМР не здійснює очистку стічних вод від цих речовин, як встановлено Правилами № 4 та іншими нормативно-правовими актами в галузі водного господарства. По всім іншим, більш ніж десяти речовинам, КП Міськводоканал СМР встановлені менші показники для скиду стічних вод в річку Псел, ніж для споживачів для скиду до системи централізованого водовідведення м. Суми, що підтверджує той факт, що КП Міськводоканал СМР очищує стічні води від цих речовин. Таким чином для трьох речовин для споживачів встановлені значно занижені показники цих речовин для скиду їх зі стічними водами до системи централізованого водовідведення м. Суми, ніж для скиду стічних вод з цими речовинами КП Міськводоканал СМР в річку Псел.

04.04.2023 позивач подав додаткові пояснення у справі (вх. № 269 від 047.04.2023), в яких підтримує позовні вимоги. Позивач зазначає, що згідно з актом щодо неможливості відбору проб стічних вод споживача від 31.10.2019 № 885, при виїзді на об`єкт споживача, з метою контролю якості стічних вод згідно з Правилами № 4, неможливо було провести відбір проб стічних вод відповідача у контрольному колодязі № 1, що знаходиться за адресою м. Суми, вул. Лінійна, 18, у зв`язку наявністю перешкод, зокрема контрольний колодязь № 1 був на підпорі, що також підтверджено актом від 15.11.2019 № 935. Згідно з актом щодо неможливості відбору проб стічних вод споживача від 06.02.2020 № 137, також неможливо було відібрати стічні води відповідача з контрольного колодязя № 1, оскільки в КК-1 були відсутні стоки. Зазначені акти були складені в двох примірника по одному для виробника та споживача, тому дані обставини відомі відповідачу і відповідні акти наявні у сторін. Однак, дані обставини не впливають на предмет спору. Так, в разі можливості відбору проб стічних вод відповідача з контрольного колодязя № 1 (КК-1) при їх дослідженні лабораторією підприємства було б складено окремий протокол дослідження якості стічних вод. Щодо твердження відповідача про суттєве завищення ДК забруднюючих речовин у Правилах № 4 порівняно з Дозволом на спеціальне водокористування позивач зазначає, що наданий КП Міськводоканал Сумської міської ради, як виробнику та виконавцю послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, Дозвіл на спеціальне водокористування, окрім іншого, містить нормативи гранично допустимого скидання (ГДС) забруднюючих речовин у водні об`єкти із зворотними водами і взагалі не стосуються гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин, встановлених Правилами № 4 для споживачів, що скидають стічні води до системи централізованого водовідведення м. Суми. Тобто ГДС встановлюються для виробника, а ГДК встановлюються для споживача, ці показники не можна порівнювати, оскільки це зовсім різні поняття.

Через загрозу безпеці учасників справи та працівників суду, у зв`язку з тим, що з 12 год. 43 хв. до 14 год. 43 хв. 04.04.2023 у Сумській області була оголошена повітряна тривога (повідомлення Telegram - каналу, що інформує про повітряну тривогу "Тривога. Сумська область"), судове засідання у справі 04.04.2023 не відбулось.

Ухвалою від 04.04.2023 господарський суд призначив підготовче засідання з повідомленням сторін на 27.04.2023, 12:00.

26.04.2023 відповідач подав додаткові пояснення до заяви про зупинення провадження у справі (вх. № 2542 від 26.04.2023).

27.04.2023 позивач подав заперечення на клопотання (вх. № 338 від 27.04.2023), в якому просить суд відмовити відповідачу в задоволенні заяви про зупинення провадження у справі № 920/1084/22 до набрання законної сили судовим рішенням у справі № 480/782/21.

Ухвалою від 27.04.2023 господарський суд зупинив провадження у справі № 920/1084/22 до набрання законної сили судовим рішенням у справі № 480/782/21.

Постановою Північного апеляційного господарського суду від 17.07.2023 ухвалу Господарського суду Сумської області від 27.04.2023 у справі № 920/1084/22 скасовано; матеріали справи № 920/1084/22 повернуто до Господарського суду Сумської області для продовження розгляду.

Ухвалою від 28.08.2023 господарський суд призначив підготовче засідання у справі з повідомленням сторін на 12.09.2023, 10:00.

11.09.2023 позивач подав заяву про збільшення позовних вимог (вх. № 3489 від 11.09.2023), в якій просить суд стягнути з відповідача 152 920 грн. 88 коп. заборгованості за об`єми скинутих понаднормативно забруднених стічних вод. Позивач збільшив позовні вимоги на 9517 грн 43 коп. плати за перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах, нарахованої на підставі акту відбору проб стічних вод від 23.03.2023 № 206, протоколу дослідження якості стічних вод від 27.03.2023 № 31.

У судовому засіданні 12.09.2023, за участю представників позивача та відповідача, розглянувши заяву про збільшення позовних вимог (вх. 3489 від 11.09.2023), суд постановив протокольну ухвалу про прийняття відповідної заяви до розгляду, встановлення відповідачу п`ятнадцятиденного строку для подання відзиву на позовну заяву з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог; протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 09.10.2023, 11:20.

28.09.2023 відповідач подав відзив на заяву про збільшення позовних вимог (вх. № 6159 від 28.09.2023), в якому просить суд відмовити у задоволенні заяви. Відповідач зазначає, що позов ґрунтується на договорах про надання послуг з централізованого постачання холодної води і водовідведення від 10.07.2017 № 2760 та від 25.03.2020 № 2760. Проте, під час відібранням проб стічних вод 23.03.2023, діяв договір про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення від 06.12.2022 № 2760/396. Згідно з пунктом 40 цього договору, він набирає чинності з моменту його підписання сторонами, тобто з 06.12.2022. В пункті 38 договору встановлено, що до споживачів, які використовують питну воду для виробництва продукції, для виробничих потреб та скидають до системи централізованої водовідведення стічні води технологічного походження застосовуються норми, встановлені Законом України Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення, Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затвердженими наказом Мінжитлокомунгоспу від 27.06.2008 № 190, Правилами приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, що затверджені наказом Мінрегіону від 01.12.2017 № 316, та місцевими правилами приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту. Відповідач зазначає, що не використовує питну воду для виробництва продукції, для виробничих потреб та не скидає до системи централізованого водовідведення стічні води технологічного походження, що зокрема підтверджується технічними умовами від 05.11.2019 № 19/8365 на приєднання ТОВ Гуала Кложерс Технологія Україна до водопровідних та каналізаційних мереж, а також витягом з паспорту водного господарства від 26.08.2016. За цих обставин до ТОВ Гуала Кложерс Технологія Україна не можуть застосовуватися місцеві правила - Правила приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення міста Суми, що були затверджені рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 15.01.2019 № 4. Відповідно до претензії від 31.05.2023 № 2404/22 про сплату коштів в розмірі 9 517,43 грн, КП Міськводоканал СМР просить їх стягнути на підставі договору від 25.03.2020 № 2760, який вже не діяв на час відібрання проб 23.03.2023 та на підставі Правил № 4, які, не можуть бути застосовані в силу вимог пункту 38 договору. В акті відбору проб стічних вод № 206 від 23.03.2023 також здійснюється посилання на договір від 25.03.2020 № 2760.

06.10.2023 позивач подав відповідь на відзив на заяву про збільшення позовних вимог (вх. № 921 від 06.10.2023), в якій просить суд задовольнити позовні вимоги. Позивач зазначає, що відповідачем не доведено належними доказами, що товариство не використовує воду для виробництва продукції, для виробничих потреб та не скидає до систем централізованого водовідведення стічні води технологічного походження. Правила № 4 поширюються на юридичних осіб незалежно від форм власності та відомчої належності.

У судовому засіданні 09.10.2023, за участю представників позивача та відповідача, суд постановив: протокольну ухвалу про прийняття відзиву разом з доданими до нього доказами до розгляду, про прийняття відповіді на відзив до розгляду; протокольну ухвалу про оголошення перерви в судовому засіданні до 18.10.2023, 14-15.

13.10.2023 відповідач подав заперечення (вх. № 6482 від 13.10.2023), в якому зазначає, що ТОВ Гуала Кложерс Технологія Україна не використовує питну воду для виробництва продукції, для виробничих потреб та не скидає до системи централізованого водовідведення стічні води технологічного походження, що підтверджується паспортом водного господарства відповідача від 26.08.2016 по об`єкту розташованому в м. Суми по вул. Лінійній, 18 та технічними умовами від 05.11.2019 № 19/8365 на приєднання об`єкту відповідача, який розташований в м. Суми по вул. Лінійній, 17 до водопровідних та каналізаційних мереж. Паспорт погоджений з КП Міськводоканал СМР. Згідно з паспортом ТОВ Гуала Кложерс Технологія Україна споживає воду виключно для господарсько-побутових потреб і взагалі не споживає для виробничих потреб. В технічних умовах, а саме в розділі Умови водопостачання вказується, що водопостачання здійснюється для господарсько-питних потреб в об`ємі 3,375 м3/добу та вказується про відсутність водопостачання для технологічних потреб. В розділі Умови водовідведення Технічних умов також вказуються господарсько-побутові потреби в об`ємі 3,375 м3/добу та відсутність виробничих потреб. Технічні умови підписані КП Міськводоканал СМР та затверджені виконавчим комітетом Сумської міської ради. Зміни до цих технічних умов не вносились. Отже, оскільки ТОВ Гуала Кложерс Технологія Україна не споживає воду для виробничих потреб, тобто не використовує питну воду для виробництва продукції та не скидає до системи централізованого водовідведення стічні води технологічного походження, місцеві Правила № 4 не повинні застосовуватися до відповідача.

18.10.2023 позивач подав додаткові пояснення (вх. № 973 від 18.10.2023), в яких просить суд задовольнити позовні вимоги. Позивач зазначає, що наданий відповідачем Паспорт водного господарства містить окрему інформацію про об`єкт відповідача станом на 2016 рік, яка наразі є не актуальною. З 21.01.2019 такий документ, як Паспорт водного господарства, не передбачений жодним нормативно-правовим актом. Позовні вимоги стосуються об`єкта за адресою: м. Суми, вул. Лінійна, 18, тому надані відповідачем технічні умови від 05.11.2019 № 18/8365 на приєднання об`єкту відповідача по вул. Лінійна, 17 в м. Суми до водопровідних та каналізаційних мереж не стосуються предмету спору.

Ухвалою від 18.10.2023 господарський суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті у судовому засіданні з повідомленням сторін на 15.11.2023, 11:30.

07.11.2023 відповідач подав додаткові пояснення щодо невикористання води для технологічних потреб (вх. № 7036 від 07.11.2023), в яких зазначає, що ТОВ «Гуала Кложерс Технологія Україна» не використовує питну воду для виробництва продукції, для виробничих потреб та не скидає до системи централізованого водовідведення стічні води технологічного походження, що підтверджується паспортом водного господарства відповідача від 26.08.2016 по об`єкту розташованому в м. Суми по вул. Лінійній, 18. Даний паспорт був погоджений КП «Міськводоканал» СМР. Згідно з цим паспортом, ТОВ «Гуала Кложерс Технологія Україна» споживає воду виключно для господарсько-побутових потреб і взагалі не споживає для виробничих потреб. Оскільки КП «Міськводоканал» СМР в додаткових поясненнях наголошує на тому, що з 21.01.2019 Паспорт водного господарства не передбачений нормативно-правовими актами відповідач надає Звіти про використання води за 2021 та 2022 роки форми № 2-ТП-водгосп (річна), затверджені наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 16.03.2016 № 78 (в редакції наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 24.01.2022 № 49) за погодженням з Держстатом. З цих Звітів чітко вбачається, що вся вода, яка використовується ТОВ «Гуала Кложерс Технологія Україна», використовується виключно для питних і санітарно-гігієнічних потреб, і не використовується для виробничих (технологічних) потреб. Вказана звітність є обов`язковою та подається до Держводагентства України на підставі ст. 24, 25 Водного кодексу України, Порядку ведення державного обліку водокористування, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 16.03.2016 № 78, який зареєстрований в Мінюсті 03.04.2015 за №382/26827. Та обставина, що відповідач не використовує питну воду для виробництва продукції, для виробничих потреб та не скидає до системи централізованого водовідведення стічні води технологічного походження, підтверджується Фінальним звітом за результатами аудиту з охорони прані, техніки безпеки та охорони навколишнього середовища від 23.06.2023. Даний аудит проведений ТОВ «Бюро Верігас Україна», яке має відповідний сертифікат екологічного аудитора та внесене до Реєстру екологічних аудиторів.

14.11.2023 відповідач подав клопотання (вх. № 7167/23 від 14.11.2023), в якому просить суд відкласти розгляд справи на інший день, у зв`язку з неможливістю явки в судове засідання представника.

У судовому засіданні 15.11.2023, за участю представника позивача, суд постановив протокольну ухвалу про відкладення розгляду справи по суті на 06.12.2023, 14-30; протокольну ухвалу про повідомлення відповідача про дату, час і місце судового засідання в порядку ст. 120 ГПК України.

Позивач підтримує позовні вимоги.

Відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову.

Враховуючи достатність часу, наданого сторонам для подання доказів в обґрунтування своїх позицій по справі, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивності господарського процесу, господарський суд, в межах наданих йому повноважень, створив належні умови для реалізації учасниками процесу своїх прав.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов таких висновків.

10.07.2017 між сторонами укладений договір про надання послуг з централізованого постачання холодної води і водовідведення № 2760 за умовами якого позивач зобов`язується своєчасно надавати відповідачу відповідної якості послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення, а відповідач зобов`язується своєчасно оплачувати надані послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах, що передбачені договором.

Згідно з п. 1.3. договору послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення надаються за об`єктом: будівля № 18 по вул. Лінійна.

Відповідно до п. 4.2.14 договору споживач зобов`язаний дотримуватися встановлених кількісних та якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках. Оплачувати рахунки за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням при порушенні встановлених допустимих концентрацій забруднюючих речовин у концентрації, визначеної місцевими правилами приймання стічних вод.

Пунктом 4.3.7. договору визначене право виконавця контролювати якість, кількість та режим скиду стічних вод споживача. Пред`являти споживачу рахунки при порушенні місцевих правил приймання стічних вод та скиду стічних вод з понаднормативним забрудненням.

Згідно з п. 4.4.16. договору виконавець зобов`язаний здійснювати нагляд за умовами скиду стічних вод споживача, за виконанням споживачем місцевих правил приймання стічних вод і вимог договору. При виявленні перевищення допустимих концентрацій або інших порушень місцевих правил приймання стічних вод, виконавець зобов`язаний у встановленому порядку пред`явити споживачу рахунок.

Договір вступає в силу з дня підписання сторонами та діє до 30 червня 2020 року включно. Сторонами погоджено, що умови договору застосовуються до правовідносин між ними, які виникли до його укладення, а саме з 01 липня 2017 року (ч. 3 ст. 631 ЦК України») (п. 9.1. договору в редакції протоколу погодження розбіжностей від 10.07.2017 до договору).

25.03.2020 між сторонами укладений договір про надання послуг з централізованого постачання холодної води і водовідведення № 2760 за умовами якого позивач зобов`язується своєчасно надавати відповідачу відповідної якості послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення, а відповідач зобов`язується своєчасно оплачувати надані послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах, що передбачені договором.

Згідно з п. 1.3. договору послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення надаються за об`єктом: вул. Лінійна, 18.

Відповідно до п. 4.2.15 договору споживач зобов`язаний дотримуватися встановлених кількісних та якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках. Оплачувати рахунки за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням при порушенні встановлених допустимих концентрацій забруднюючих речовин у концентрації, визначеної місцевими правилами приймання стічних вод.

Пунктом 4.3.7. договору визначене право виконавця контролювати якість, кількість та режим скиду стічних вод споживача. Пред`являти споживачу рахунки при порушенні місцевих правил приймання стічних вод та скиду стічних вод з понаднормативним забрудненням.

Згідно з п. 4.4.16. договору виконавець зобов`язаний здійснювати нагляд за умовами скиду стічних вод споживача, за виконанням споживачем місцевих правил приймання стічних вод і вимог договору. При виявленні перевищення допустимих концентрацій або інших порушень місцевих правил приймання стічних вод, виконавець зобов`язаний у встановленому порядку пред`явити споживачу рахунок.

Договір набуває чинності з 01 липня 2020 року та діє до 31 грудня 2020 року включно. У разі якщо за 1 (один) місяць до закінчення терміну дії договору жодна зі сторін не повідомить іншу сторону в письмовій формі про його розірвання, термін дії договору є автоматично продовженим на кожний наступний календарний рік. Доповнення та зміни до договору вносяться за письмовим погодженням сторін (п. 9.1. договору в редакції протоколу погодження розбіжностей від 01.07.2020 до договору).

06.12.2022 між сторонами укладений договір про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення № 2760/396 за умовами якого позивач зобов`язується надавати відповідачу послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (далі - послуги) відповідної якості, а відповідач зобов`язується своєчасно та в повному обсязі оплачувати надані послуги за тарифами, встановленими відповідно до законодавства, в строки і на умовах, визначених договором.

У пункті п. 2. договору викладено інформацію про споживача, зокрема зазначено адреси об`єктів надання послуг: вул. Лінійна, буд. 17; вул. Лінійна, буд. 18 (2 вводи, п.н. 2 і 3).

Відповідно до п. 38 договору до споживачів, які використовують питну воду для виробництва продукції, для виробничих потреб та скидають до системи централізованого водовідведення стічні води технологічного походження, застосовуються норми, встановлені Законом України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення», Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затвердженими наказом Мінжитлокомунгоспу від 27 червня 2008 р. № 190, Правилами приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення, що затверджені наказом Мінрегіону від 1 грудня 2017 р. № 316, та Правилами приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення населеного пункту.

Договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами і діє до 31 грудня 2023 року включно (п. 40 договору в редакції протоколу погодження розбіжностей від 19.01.2023 до договору).

Обов`язком держави згідно зі ст. 16 Конституції України є забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу.

Охорона навколишнього природного середовища, раціональне використання природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки життєдіяльності людини є невід`ємною умовою сталого економічного та соціального розвитку України. З цією метою Україна здійснює на своїй території екологічну політику, спрямовану на збереження безпечного для існування живої і неживої природи навколишнього середовища, захисту життя і здоров`я населення від негативного впливу, зумовленого забрудненням навколишнього природного середовища, досягнення гармонійної взаємодії суспільства і природи, охорону, раціональне використання і відтворення природних ресурсів (преамбула Закону "Про охорону навколишнього природного середовища").

Порядок користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення населених пунктів України визначають Правила користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 №190 (далі - Правила користування).

Ці Правила (в редакції, що діяла до 13.07.2021) є обов`язковими для всіх юридичних осіб незалежно від форм власності і підпорядкування та фізичних осіб - підприємців, що мають у власності, господарському віданні або оперативному управлінні об`єкти, системи водопостачання та водовідведення, які безпосередньо приєднані до систем централізованого комунального водопостачання та водовідведення і з якими виробником укладено договір на отримання питної води, скидання стічних вод.

У редакції наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 19 квітня 2021 року № 97 Правила є обов`язковими для всіх споживачів, які отримують послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (далі - споживач), та суб`єктів господарювання, що провадять господарську діяльність у сфері централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення та мають у власності, господарському віданні або оперативному управлінні об`єкти, системи централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення, і з якими суб`єктом господарювання укладено договір на отримання послуг з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення (далі - виконавець послуги з централізованого водопостачання / централізованого водовідведення), замовників послуг з централізованого водопостачання та водовідведення.

Згідно з абз.4 ч.1 ст.11 Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) затвердження правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення віднесено до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства.

До повноважень органів місцевого самоврядування у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення належить затвердження місцевих правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення відповідних населених пунктів (ст.13 Закону).

Відповідно до ст.13-1 Закону місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту встановлюють вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту.

Місцеві правила розробляються на підставі та з урахуванням вимог правил приймання стічних вод та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.

У разі, якщо відповідний орган місцевого самоврядування не ухвалив рішення про затвердження місцевих правил, застосовуються правила приймання стічних вод, затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Відповідно до п. 5 Правил № 190 у редакції наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 19 квітня 2021 року № 97, приймання стічних вод від споживачів до системи централізованого водовідведення здійснюється відповідно до Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01 грудня 2017 року № 316, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 15 січня 2018 року за № 56/31508 (далі - Правила приймання стічних вод), та Порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01 грудня 2017 року № 316, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 15 січня 2018 року за № 56/31509, а також місцевих правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту, які затверджуються органом місцевого самоврядування в установленому порядку.

Відповідно до п. 4 Правил №316 на підставі цих Правил виконавець розробляє місцеві Правила приймання, в яких враховують місцеві особливості приймання та очищення стічних вод, а також визначають ДК забруднюючих речовин, що можуть скидати до системи централізованого водовідведення. Місцеві правила приймання затверджуються органами місцевого самоврядування та є обов`язковими для виробників та споживачів.

Такими місцевими правилами щодо міста Суми є затверджені рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 15.01.2019 №4 Правила приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення міста Суми (далі Правила № 4).

Правила № 4 враховують місцеві особливості приймання і очищення стічних вод споживачів та визначають допустимі концентрації (далі - ДК) забруднюючих речовин, що можуть скидатися до систем централізованого водовідведення міста Суми, виходячи з технічних можливостей міської каналізаційної мережі та існуючого комплексу очисних споруд в м. Суми.

Правила №4 у спірні періоди були чинними, рішення виконавчого комітету Сумської міської ради про їх затвердження не скасоване, не визнане протиправним чи нечинним.

Відповідно до п.3.1 Правил №4 до систем централізованого водовідведення приймаються стічні води споживачів, які не призводять до порушення роботи каналізаційних мереж та очисних споруд, безпеки їх експлуатації та можуть бути очищені на каналізаційних очисних спорудах (КОС) виробника відповідно до вимог Правил охорони поверхневих вод від забруднення зворотними водами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.1999 №465.

Стічні води споживача, що приймаються до систем централізованого водовідведення, не повинні містити речовин, зазначених в п.3.2 Правил №4. Крім того, забороняється скидати до системи централізованого водовідведення без попереднього знешкодження та знезараження на локальних очисних спорудах з обов`язковою утилізацією або захороненням утворених осадів стічні води, що містять забруднюючі речовини, визначені у переліку забруднюючих речовин, що заборонені до скидання до системи централізованого водовідведення згідно з додатком 2 до Правил №4.

Відповідно до розділу 2 Правил №4 споживачі повинні: дотримуватися вимог до скиду стічних вод та установлених кількісних та якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках споживачів, вимагати від субспоживачів виконання вимог цих Правил (п.п.2.2.1); здійснювати систематичний контроль за кількістю та якістю стічних вод, які скидаються ними до систем централізованого водовідведення, згідно з графіком відбору проб, погодженим із виробником, надавати виробнику інформацію про обсяги та якісний склад стічних вод, які скидають до систем централізованого водовідведення (п.п.2.2.2).

Пунктом 6.1 Правил №4 передбачено, що споживачі здійснюють контроль за кількістю та якістю стічних вод, які вони скидають до системи централізованого водовідведення або безпосередньо на каналізаційні очисні споруди виробника. Перелік забруднень, на наявність яких робиться аналіз, встановлюються додатками 2, 3 до цих Правил. Періодичність контролю визначається не менше одного разу на три місяці.

Підпунктом 2.1.3 п.2.1 Правил №4 визначено, що виробник повинен контролювати якість, кількість і режим скидання стічних вод споживачами.

При цьому відповідно до пп. 2.1.5 п. 2.1 Правил №4 виробник повинен здійснювати раптовий (не погоджений зі споживачами заздалегідь) відбір контрольних проб. Механізм контролю, зокрема порядок відбору проб, встановлюється розд.6 цих Правил.

Споживачі, які скидають стічні води до системи централізованого водовідведення або безпосередньо на каналізаційні очисні споруди виробника, повинні забезпечити можливість проведення виробником у будь-який час доби контролю за скидом стічних вод (п. 6.3. Правил № 4).

Відповідно до п. 6.6. Правил № 4, з метою контролю якості стічних вод споживачів виробник здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є достатньою підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень.

Згідно з п. 6.8. Правил № 4, у разі виявлення перевищення ДК забруднюючих речовин, встановлених цими Правилами, виробник у строк не більше п`яти робочих днів з дати відбору контрольної проби направляє споживачу лист-повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживача та протокол дослідження якості стічних вод, оформлений згідно з додатком 5 до цих Правил. Споживач має право бути присутнім під час проведення виробником досліджень якості стічних вод споживача у лабораторії виробника, завчасно письмово повідомивши про це виробника. Споживач має право самостійно звернутися до лабораторії виробника у письмовій формі для отримання висновку про результат аналізу контрольної проби за окремими показниками з урахуванням терміну збереження проби.

Відповідно до п. 6.9. Правил № 4, у разі незгоди споживача з результатами даних лабораторії виробника щодо якості стічних вод згідно з аналізом контрольної проби, за результатами якого зроблено висновок про наявність у стічних водах споживача перевищень ДК забруднюючих речовин, споживач має право звернутися до незалежної лабораторії, що здійснює свою діяльність у цій галузі відповідно до вимог Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність», для проведення аналізу арбітражних проб, які відбираються одночасно з контрольною пробою і зберігаються належним чином виробником та споживачем, з урахуванням вимог та положень ДСТУ ISO 5667-3-2001 "Якість води. Відбір проб. Частина 3. Настанови щодо зберігання та поводження з пробами".

Згідно з п. 8.12, 8.13 Правил № 4 плата за скид споживачем стічних вод із перевищенням ДК забруднюючих речовин, що встановлено аналізом контрольної проби та підтверджено актом, стягується за період від попереднього відбору контрольної проби, проведеного виробником, до дати зафіксованого порушення, але не більше дев`яноста днів. Підвищена плата стягується за весь обсяг стічних вод, скинутих споживачем за цей період з певного об`єкта.

Плата за скид стічних вод до систем централізованого водовідведення у разі порушення вимог щодо якості і режиму їх скидання вноситься споживачем на розрахунковий рахунок виробника протягом десяти днів з дня його отримання.

Відповідно до ст. 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Згідно зі ст. 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідно до вимог ст. 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Статтею 612 ЦК України визначено, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Відповідно до матеріалів справи, 31.10.2019, 06.02.2020 та 23.03.2023 позивачем були відібрані проби стічних вод на об`єкті споживача за адресою м. Суми, вул. Лінійна, 18 з контрольного колодязя № 2.

Щодо проведеного відбору проб складено акти відбору проб стічних вод № 886 від 31.10.2019, № 138 від 06.02.2020 та № 206 від 23.03.2023.

Лабораторією виробника КП "Міськводоканал" СМР проведено лабораторне дослідження якості стічних вод за відібраними пробами, результати якого зафіксовані у протоколах дослідження якості стічних вод № 396 від 06.11.2019, № 33 від 11.02.2020, № 31 від 27.03.2023.

В результаті проведених лабораторних досліджень встановлено перевищення гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах на об`єкті споживача по вул. Лінійній, 18 в м. Суми:

31.10.2019 - азоту амонійного (110,66 мг/л при дозволеній нормі 20,0 мл/л), фосфатів (25,25 мл/л при дозволеній нормі 4,9 мл/л) та хлоридів (149,74 мл/л при дозволеній нормі 79,0 мл/л);

06.02.2020 - азоту амонійного (28,45 мл/л при дозволеній нормі 20,0 мл/л), фосфатів (16,82 мл/л при дозволеній нормі 4,9 мл/л) та ХСК (4810,0 мл/л при дозволеній нормі 500,00 мл/л);

23.03.2023 - фосфатів (9,65 мг/л при дозволеній нормі 4,9 мг/л); хлоридів (81,54 мг/л при дозволеній нормі 79,0 мг/г).

Допустимі концентрації (ДК) забруднюючої речовини в пробі стічних вод споживача визначені у додатку № 3 до Правил № 4.

Відповідно до п. 4.2 Правил № 4 для всіх споживачів, що скидають стічні води до системи централізованого водовідведення м. Суми або безпосередньо на очисні споруди м. Суми, встановлюються максимально допустимі концентрації забруднюючих речовин.

Згідно з п. 4.3 Правил № 4, у разі визначення допустимих концентрацій забруднюючої речовини в стічних водах, що скидаються до системи централізованого водовідведення або безпосередньо на очисні споруди м. Суми, за допустимі концентрації у каналізаційній мережі приймають допустимі концентрації, визначені додатком 3 до цих Правил.

З урахуванням положень Правил № 4, суд не надає оцінку доводам відповідача в обґрунтування заперечень проти позову щодо встановлених КП Міськводоканал СМР гранично допустимих концентрацій деяких забруднюючих речовин із зворотними (стічними) водами в річку Псел у дозволі на спеціальне водокористування від 06.04.2021 № 26/СМ/49д-21, оскільки такий дозвіл стосується виключно позивача.

У зв`язку з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин в стічних водах відповідача, позивач здійснив розрахунок плати за скид стічних вод споживача з понаднормативними забрудненнями на загальну суму 152 920 грн. 88 коп., в тому числі 131 062 грн. 65 коп. за актом № 886 від 31.10.2019, 12 340 грн. 80 коп. за актом № 138 від 06.02.2020, 9517 грн. 43 коп. за актом № 206 від 23.03.2023.

Величину плати за скид стічних вод у систему централізованого водовідведення виробника позивач розрахував за формулою відповідно до п. 8.3 Правил № 4, з урахуванням встановленого у спірні періоди тарифу за надання послуг з централізованого водовідведення споживача, об`єму скинутих споживачем стічних вод у межах, обумовлених договором, об`єму скинутих споживачем стічних вод з понаднормативними забрудненнями (за 90 днів відповідно до п. 8.12 Правил № 4), коефіцієнту кратності, який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень для технологічних процесів очищення стічних вод та екологічного стану водойми, визначеного відповідно до п. 8.11. Правил № 4.

На підставі актів відбору проб стічних вод від 31.10.2019 № 886, від 06.02.2020 №138, від 23.03.2023 № 206 та протоколів дослідження якості стічних вод від 06.11.2019 № 396, від 11.02.2020 № 33, від 27.03.2023 № 31 позивачем складено листи-повідомлення про виявлене перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин від 06.11.2019 № 05/8418 (направлене відповідачу рекомендованим листом, фіскальний чек від 06.11.2019), від 11.02.2020 № 05/1367 (направлене відповідачу рекомендованим листом, фіскальний чек від 12.02.2020) та від 27.03.2023 № 1386/05 (направлене відповідачу рекомендованим листом, фіскальний чек від 28.03.2023).

Листом № 21/3143 від 05.12.2019 позивач надіслав на адресу відповідача рахунок від 05.12.2019 № 135 плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням, а також лист-повідомлення про виявлене перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин від 06.11.2019 № 05/8418, акт відбору проб стічних вод від 31.10.2019 № 886, протокол дослідження якості стічних вод від 06.11.2019 № 396 (фіскальний чек від 11.12.2019).

Листом № 21/3308 від 18.05.2020 позивач надіслав на адресу відповідача рахунок від 18.05.2020 № 33 плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням, а також лист-повідомлення про виявлене перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин від 11.02.2020 № 05/1367, акт відбору проб стічних вод від 06.02.2020 № 138, протокол дослідження якості стічних вод від 11.02.2020 № 33 (фіскальний чек від 20.05.2020).

Листом № 1615/21 від 09.04.2023 позивач надіслав на адресу відповідача рахунок від 10.04.2023 № 10 плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням, а також лист-повідомлення про виявлене перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин від 27.03.2023 № 1386/05, акт відбору проб стічних вод від 23.03.2023 № 206, протокол дослідження якості стічних вод від 27.03.2023 № 31 (поштова накладна, опис вкладення, фіскальний чек від 10.04.2023).

Оскільки відповідач не оплатив рахунки за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням, позивач звернувся з позовом до суду.

Суд встановив, що відбір проб стічних вод відповідача здійснювався представниками КП "Міськводоканал" Сумської міської ради.

Згідно з абз. 3 п. 6.6. Правил № 4 акт відбору проб стічних вод складається виробником за формою, визначеною додатком 4 до Правил.

Наявні в матеріалах справи акти відбору проб стічних вод підписані представниками виробника, містять таку інформацію: назва споживача, у якого відбирається проба; об`єкт контролю; кількість контрольних колодязів; пункт та місце відбору проб; назва проб; мета відбору проби; вид проби; спосіб відбору проби; дата та час відбору проби; об`єм проби; кількість проб; номер проби; номер та характеристика тари (посудини), (тип матеріалу тари, його об`єм); візуальна органолептична характеристика проби; процедура попередньої обробки проб (спосіб консервування); інформування споживача про можливість бути присутнім під час дослідження якості відібраних у нього проб стічних вод; особу, в якої зберігається арбітражна проба відібраних у споживача стічних вод; показники лічильника води; посада, ініціали, підпис пробовідбірника. Остання графа актів відбору проб містить інформацію коли (дата і час) дана проба отримана інженером-лаборантом для виконання аналізів та почато його проведення, а також ініціали та підпис інженера-лаборанта.

Для визначення вмісту забруднень у стічних водах споживачів використовуються дані лабораторії виробника, тобто КП "Міськводоканал" Сумської міської ради, що передбачено п. 6.4 Правил № 4.

В протоколах дослідження якості стічних вод зазначено інформацію про проби, які досліджувались: дата та номер акта відбору проб стічних вод, підприємство у якого відбиралися стічні води, місце відбору проби, назва проби, дата та час відбору проби, кількість відібраної проби, номер проби та результати аналізів стічних вод.

Акт відбору проб стічних вод від 31.10.2019 № 886 підписаний представником споживача без зауважень.

Акт відбору проб стічних вод від 06.02.2020 № 138 не підписаний споживачем (відмова від підпису).

Відповідач зазначає, що акт відбору проб стічних вод від 06.02.2020 № 138 не був підписаний, у зв`язку з порушенням позивачем порядку відбору проб, зокрема відбір проб тільки з одного контрольного колодязя КК-2. Актом розмежування балансової належності водопровідних та каналізаційних мереж ТОВ Гуала Кложерс Технологія Україна, який є додатком до укладеного між сторонами договору, встановлено два контрольні колодязі для відбору проб стічних вод (КК-1, КК-2).

Відповідно до п. 1 Правил № 316 контрольний колодязь - колодязь на випуску водовідведення споживача безпосередньо перед приєднанням до колектора виконавця або в іншому місці за погодженням із виконавцем мереж з вільним доступом виконавця до такого колодязя.

Відповідно до п. 4.1., 6.11.2., 6.11.3 Правил № 4 розрахунок ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживачів проводять для кожних КОС (каналізаційних очисних споруд) виробника або для кожного з каналізаційних колекторів, які відводять стічні води до цих очисних споруд.

Відбір контрольних проб при скиданні стічних вод споживача до систем централізованого водовідведення м. Суми виконується з контрольних колодязів, що знаходяться на каналізаційному випуску споживача, безпосередньо перед приєднанням до каналізаційного колектора виробника або в іншому місці за погодженням із виробником.

Місце розташування контрольного колодязя споживача визначається відповідно до схеми розподілу балансової належності водопровідних та каналізаційних мереж споживача і виробника, який є додатком до договору.

Суд встановив, що позивачем відбиралися проби тільки з КК-2, лабораторне дослідження якості стічних вод, результати якого зафіксовані у протоколі дослідження якості стічних вод № 33 від 11.02.2020, проводилося за пробами, відібраними з КК-2, розрахунок плати за скид стічних вод споживача з понаднормативними забрудненнями здійснений за результатами дослідження проб, що відібрані з КК-2.

Відповідач не обґрунтував, яким чином відібрання позивачем проб з одного колодязя впливає на результати досліджень та розрахунок плати.

Також суд зазначає, що відповідно до наявних в матеріалах справи доказів, 06.02.2020 позивачем було складено акт № 137 від 06.02.2020 про неможливість відбору проб стічних вод з КК-1, у зв`язку з відсутністю стоків у контрольному колодязі (а.с. 230, том 1).

За цих обставин суд вважає необґрунтованими доводи відповідача про порушення позивачем порядку відбору проб 06.02.2020.

Оскільки виявлені в пробах, відібраних на об`єкті відповідача 31.10.2019 та 06.02.2020, перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах, що встановлено дослідженнями контрольних проб, є достатньою підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень, розрахунок плати здійснений відповідно до Правил № 4, відповідач виставлені позивачем рахунки не оплатив протягом десяти днів з дня отримання, суд вважає правомірними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню вимоги позивача в частині стягнення з відповідача 143403 грн. 45 коп. заборгованості за скид стічних вод із перевищенням ДК забруднюючих речовин.

Щодо нарахування позивачем 9517 грн 43 коп. плати за перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах на підставі акту відбору проб стічних вод від 23.03.2023 № 206 (акт не підписаний споживачем), протоколу дослідження якості стічних вод від 27.03.2023 № 31 суд зазначає таке.

Відповідно до п. 1.10. Правил № 4 приймання стічних вод споживачів до системи централізованого водовідведення або безпосередньо на каналізаційні очисні споруди здійснюється виключно за договорами.

На дату відбору проб 23.03.2023 правовідносини сторін були врегульовані договором від 06.12.2022 № 2760/396, відповідно до пункту 38 якого норми, встановлені Законом України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення», Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затвердженими наказом Мінжитлокомунгоспу від 27 червня 2008 р. № 190, Правилами приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення, що затверджені наказом Мінрегіону від 1 грудня 2017 р. № 316, та Правилами приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення населеного пункту застосовуються до споживачів, які використовують питну воду для виробництва продукції, для виробничих потреб та скидають до системи централізованого водовідведення стічні води технологічного походження.

Умови зазначеного пункту договору узгоджуються з п. 2 розділу I Правил № 316 в редакції Наказу Міністерства розвитку громад та територій № 286 від 09.11.2021, згідно з яким Правила поширюються на суб`єктів господарювання, що провадять господарську діяльність з централізованого водовідведення (відведення та/або очищення стічних вод) (далі - виконавці), на юридичних осіб незалежно від форм власності та відомчої належності, фізичних осіб - підприємців, фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність і взяті на облік як самозайняті особи у контролюючих органах згідно з Податковим кодексом України, які використовують воду (у тому числі питну) для виробництва товарів та надання послуг та скидають стічні води до систем централізованого водовідведення або безпосередньо у очисні споруди системи централізованого водовідведення виконавця (далі - споживачі).

Оскільки сторонами у договорі погоджено умову, за якої до споживача застосовуються відповідні норми, в тому числі Правила приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення населеного пункту, твердження позивача про те, що в незалежності від умов укладеного договору, Правила № 4 поширюються на всіх юридичних осіб суд вважає безпідставними.

Суд враховує, що Правила № 4 розроблено на підставі Правил № 316, до яких наказом Міністерства розвитку громад та територій № 286 від 09.11.2021, який набрав чинності 06.01.2022, було внесено зміни, зокрема і щодо суб`єктів, на яких Правила поширюються. Правила № 4 в цій частині не відповідають Правилам № 316.

Суд встановив, що позивач не подав доказів на підтвердження використання відповідачем питної води на об`єкті вул. Лінійна, 18, м. Суми для виробництва продукції, для виробничих потреб та доказів того, що відповідач скидає до системи централізованого водовідведення стічні води технологічного походження.

Види діяльності відповідача за даними ЄДРПОУ не свідчать про використання відповідачем питної води на об`єкті вул. Лінійна, 18, м. Суми для виробництва продукції чи для виробничих потреб та не свідчать про те, що відповідач скидає до системи централізованого водовідведення стічні води технологічного походження.

Відповідач надав докази, зокрема звіти про використання води за 2021-2022 роки, відповідно до яких на об`єкті вул. Лінійна, 18 вода використовувалася на питні і санітарно-гігієнічні потреби (виробничі/технологічні потреби 0.00), а також витяг з фінального звіту за результатами аудиту з охорони праці, техніки безпеки та охорони навколишнього середовища від 23.06.2023, відповідно до п. 8.6. якого, вода не використовується відповідачем в технологічному процесі на виробничій площадці (вода використовується лише для санітарно-гігієнічних потреб (санітарні кімнати)).

Зазначені докази стосуються 2021-2022 років, а не березня 2023 року. Водночас такі докази спростовують доводи позивача про те, що про використання води у відповідних цілях свідчать види діяльності відповідача згідно з ЄДРПОУ.

За цих обставин, оскільки позивач не подав доказів на підтвердження використання відповідачем питної води для виробництва продукції, для виробничих потреб, скиду відповідачем до системи централізованого водовідведення стічних вод технологічного походження, що є підставою відповідно до п. 38 договору, укладеного між сторонами, для застосування до відповідача Правил № 4, суд відмовляє у задоволенні позову в частині стягнення з відповідача 9517 грн 43 коп. плати за перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах, нарахованої на підставі акту відбору проб стічних вод від 23.03.2023 № 206, протоколу дослідження якості стічних вод від 27.03.2023 № 31.

Відповідно до ч. 9 ст. 129 ГПК України на відповідача покладаються витрати позивача по сплаті судового збору в сумі 2481 грн. 00 коп.

Керуючись ст. ст. 2, 13, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Гуала Кложерс Технологія Україна (вул. Лінійна, буд. 18, м. Суми, 40007, код ЄДРПОУ 35743082) на користь Комунального підприємства "Міськводоканал" Сумської міської ради (вул. Білопільський шлях, буд. 9, м. Суми, 40009, код ЄДРПОУ 03352455) 143 403 грн. 45 коп. заборгованості за об`єми скинутих понаднормативно забруднених стічних вод, 2481 грн 00 коп. витрат по сплаті судового збору.

3. У задоволенні позову в іншій частині відмовити.

4. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

5. Відповідно до ст. ст. 241, 256, 257 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Північного апеляційного господарського суду.

Повне рішення складене та підписане суддею 19.12.2023.

СуддяД. В. Вдовенко

Дата ухвалення рішення06.12.2023
Оприлюднено21.12.2023
Номер документу115770356
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 152 920 грн 88 коп

Судовий реєстр по справі —920/1084/22

Рішення від 06.12.2023

Господарське

Господарський суд Сумської області

Вдовенко Дар'я Володимирівна

Ухвала від 15.11.2023

Господарське

Господарський суд Сумської області

Вдовенко Дар'я Володимирівна

Ухвала від 18.10.2023

Господарське

Господарський суд Сумської області

Вдовенко Дар'я Володимирівна

Ухвала від 25.09.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Колос І.Б.

Ухвала від 28.08.2023

Господарське

Господарський суд Сумської області

Вдовенко Дар'я Володимирівна

Ухвала від 21.08.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Колос І.Б.

Постанова від 17.07.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Станік С.Р.

Ухвала від 29.05.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Станік С.Р.

Ухвала від 17.05.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Станік С.Р.

Ухвала від 27.04.2023

Господарське

Господарський суд Сумської області

Вдовенко Дар'я Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні