Рішення
від 19.12.2023 по справі 300/6269/23
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" грудня 2023 р. справа № 300/6269/23

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Гомельчука С.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ТзОВ "Торговий дім ЗЗБК ЕТАЛОН", (вул.Галицька, 58, с.Ямниця, Івано-Франківський район, Івано-Франківська область, 77422) до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, (вул. Незалежності, 20, м. Івано-Франківськ, 76018), Державної податкової служби України, (Львівська площа, буд.8, м. Київ, 04053) про скасування рішення і зобов`язання до вчинення дій, -

ВСТАНОВИВ:

ТзОВ "Торговий дім ЗЗБК ЕТАЛОН" (далі по тексту - позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області (далі по тексту - відповідач-1), Державної податкової служби України (далі по тексту - відповідач-2), в якому просить:

- скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби України в Івано-Франківській області від 26 грудня 2022 року № 7938544/39943891 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 28 листопада 2022 року;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №4 від 28 листопада 2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 23 листопада 2022 року між позивачем та приватним підприємством "СИПЛАЙНЗАХІД" укладено договір поставки № 2311/2022, відповідно до якого позивач прийняв на себе зобов`язання передати у власність ПП "СИПЛАЙНЗАХІД" товар у вигляді товарного бетону та цементного розчину. На виконання умов договору від 23 листопада 2022 року № 2311/2022, ТОВ "ТД ЗЗБК "ЕТАЛОН" здійснено поставку на користь ПП "СИПЛАЙНЗАХІД" партії товару "Бетон В20 F-200 W6" в кількості 34 метри кубічних, загальною вартістю 125800,27 грн, в тому числі ПДВ 20966,71 грн. Факт поставки підтверджується видатковою накладною № 4 від 28 листопада 2022 року, а також товарно-транспортними накладними. Разом 28 листопада 2022 року поставлено партію товару обсягом 34 метри кубічних (9 м. куб + 9 м. куб + 9 м. куб + 7 м. куб) загальною вартістю 104 833,56 грн без урахування ПДВ 20966,71 грн.

Позивачем на дату відвантаження товару сформована скерована на реєстрацію податкова накладна № 4 від 28 листопада 2022 року. Згідно квитанції від 14 грудня 2022 року, позивача повідомлено про прийняття податкової накладної та про зупинку реєстрації податкової накладної № 4 від 28 листопада 2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних. В квитанції зазначено наступне: "Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 3824, відсутні в таблиці даних платника податку па додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. І Критеріїв ризиковості здійснення операцій". Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення прореєстрацію/'відмовув реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач вказав, що надав пояснення з приводу зазначених ознак ризиковості, проте відповідачем - 1 прийнято рішення № 7938544/39943891 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 28 листопада 2022 року.

Вказану відмову позивач вважає протиправною.

Ухвалою суду від 15.09.2023 відкрито провадження у справі. Розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження.

Відповідачі скористалися правом на надання відзиву, який надійшов на адресу суду 02.10.2023. Відзив обґрунтовано тим, що ТзОВ "Еталон" сформовано податкову накладну №4 від 28.11.2022 та подано на реєстрацію в ЄРПН, однак підприємству надіслано квитанцію, в якій зазначено, відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платнику податку, яким подано для реєстрації ПН/РК було надано відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

ТзОВ на розгляд Комісії ГУ ДПС в Івано-Франківській області направлено повідомлення №1 про надання пояснень та копій документів в кількості 24 додатку. При цьому, позивачем не надано копії первинних документів щодо придбання щебеня, піска, добавки для цементів, необхідних для виробництва бетону (договора, товарно-транспортні накладні, тощо). Не представлено договір з перевізником ТОВ "Сіті Буд", який зазначений у поданій ТТН на реалізацію товару (бетону), акт виконаних робіт та документи про оплату послуг з перевезень. Подані ВН та ТТН на реалізацію не містять інформації про посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції покупця, що не дає змоги ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, тощо.

Крім того зазначив, щодо позовної заяви позивачем надано значно більший пакет документів, при цьому, при оскарженні даного рішення позивач не скористався поясненням контролюючого органу, щодо переліку необхідних документів.

На підставі вказаного просить відмовити в задоволенні позовних вимог.

Ухвалою суду від 15.11.2023 суд перейшов до розгляду справи за правилами загального позовного провадження. Підготовче судове засідання призначено на 23.11.2023.

Підготовче судове засідання у справі було відкладено на 05.12.2023, на 12.12.2023.

Ухвалою суду від 12.12.2023 підготовче провадження закрито. Розгляд справи призначено на 19.12.2023.

19.12.2023 від відповідачів надійшли додаткові пояснення у справі, відповідно до яких представник відповідачів повторно звернув увагу, що позивачем не було надано на вимогу контролюючого органу первинних документів та вказав, що до суду надано більший пакет документів, ніж на вимогу контролюючого органу. У задоволенні позовних вимог просить відмовити.

Суд, розглянувши справу за правилами загального провадження, дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги та заперечення на позов, встановив таке.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім ЗЗБК "Еталон" є суб`єктом господарювання. Основний вид діяльності - 23.61 Виготовлення виробів із бетону для будівництва; 46.73 (Основний) Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 47.52 Роздрібна торгівля залізними виробами, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами в спеціалізованих магазинах; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 46.72 Оптова торгівля металами та металевими рудами; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.

23 листопада 2022 року між позивачем та приватним підприємством "СИПЛАЙНЗАХІД" укладено договір поставки № 2311/2022, відповідно до якого позивач прийняв на себе зобов`язання передати у власність ПП "СИПЛАЙНЗАХІД" товар у вигляді товарного бетону та цементного розчину (а.с. 9-11).

Специфікацією № 1 до договору поставки від 23 листопада 2022 року № 2311/2022 визначено найменування товару "Бетон В20 F-200 W6", обсяг поставки - 1000 метрів кубічних. Загальні вартість товару за специфікацією № 1 з урахуванням ПДВ - 3700008.00 грн (а.с. 13).

На виконання умов договору від 23 листопада 2022 року № 2311/2022, ТОВ "ТД ЗЗБК "ЕТАЛОН" здійснено поставку на користь ПП "СИПЛАЙНЗАХІД" партії товару "Бетон В20 F-200 W6" в кількості 34 метри кубічних, загальною вартістю 125800,27 грн., в тому числі ПДВ 20966,71 грн. Позивачем на виконання поставки створено видаткову накладну № 4 від 28 листопада 2022 року, та товарно-транспортні накладні:

-№ 8794 від 28 листопада 2022 року, відповідно до якої поставлено "Бетон В20 F-200 W6" в кількості 9 метрів кубічних па загальну вартість 27750,06 грн без урахування ПДВ;

-№ 8795 від 28 листопада 2022 року, відповідно до якої поставлено "Бетон В20 F-200 W6" в кількості 7 метрів кубічних на загальну вартість 21583,38 грн без урахування ПДВ;

№ 8796 від 28 листопада 2022 року, відповідно до якої поставлено "Бетон В20 F-200 W6" в кількості 9 метрів кубічних на загальну вартість 27750,06 грн без урахування ПДВ;

-№ 8797 від 28 листопада 2022 року, відповідно до якої поставлено "Бетон В20 F-200 W6" в кількості 9 метрів кубічних на загальну вартість 27750,06 грн без урахування ПДВ.

28 листопада 2022 року поставлено партію товару обсягом 34 метри кубічних (9 м. куб + 9 м. куб + 9 м. куб + 7 м. куб) загальною вартістю 104 833,56 грн без урахування ПДВ 20966,71 грн.

Позивачем сформовано податкову накладну №4 від 28.11.2022, яку подано на реєстрацію в ЄРПН, однак підприємству надіслано квитанцію, в якій зазначено, відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платнику податку, яким подано для реєстрації ПН/РК надано відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Податковим органом позивачу надіслано квитанцію, в якій зазначено, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена.

ТзОВ "Еталон" на розгляд Комісії ГУ ДПС в Івано-Франківській області направлено повідомлення №1 про надання пояснень та копій документів в кількості 24 додатку (кількість зазначено в повідомленні), а саме:

- повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК 9273982727 від 20.12.2022 1 аркуш;

- документ довільного формату 9273979985 від 20.12.2022 (Сиплайн ПН №4 від 28.11.2022.pdf) 2 аркуші;

-документ довільного формату 9273980002 від 20.12.2022 (Пояснення до ПН 28.11.22.pdf) 1 аркуш;

- документ довільного формату 9273980073 від 20.12.2022 (Сиплайн ВН№4 от 28.11.22. pdf) 9 аркушів;

- документ довільного формату 9273980239 від 20.12.2022 (Договір 1611-01 оренда площадки Аурум 15.pdf) 5 аркушів;

- документ довільного формату 9273980367 від 20.12.2022 (Сиплайн Договір.pdf) 5 аркушів;

- документ довільного формату 9273980419 від 20.12.2022 (Сиплайн Рахунок №4 від 28.11.22.pdf) 1 аркуш;

- документ довільного формату 9273981150 від 20.12.2022 (ОСВ 26 за 28.11.2022.pdf) 1аркуш;

- документ довільного формату 9273981396 від 20.12.2022 (Договір 2211-22 оренда бетонного узла Нова-20.pdf) 5 аркушів;

- документ довільного формату 9273981882 від 20.12.2022 (РН 17.11.22 добавка) 1 аркуш;

- документ довільного формату 9273981911 від 20.12.2022 (Договір 221123-01 (23.11.22) Оренда обладнання БАК- ТД Еталон.PDF) 5 аркушів;

- договір довільного формату 9273981975 від 20.12.2022 (Договір 7112022 Договор цемент Профцемент) 3 аркуші;

- документ довільного формату 9273982221 від 20.12.2022 (Рахунок 2066 від 23.11.22пісок цемент ЗЗБК Еталон.pdf) 1 аркуш;

- документ довільного формату 9273982352 від 20.12.2022 (РН 23.11.22 пісок цемент ЗЗБК Еталон.pdf) 1 аркуш;

- документ довільного формату 9273982608 від 20.12.2022 (РН 21.11.22 цемент.pdf) 1 аркуш;

- документ довільного формату 9273982839 від 20.12.2022 (Рахунок 554 від 17.11.22(добавка.pdf) 1 аркуш;

- документ довільного формату 9273983180від 20.12.2022 (Банк22.11.22 цементу) 1 аркуш;

- документдовільного формату 9273983798від 20.12.2022(Банк08.12.22

добавка) 1 аркуш.

26.12.2022 комісією з реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №7938544/39943891 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 28.11.2022 у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів. Зокрема, не надано копій первинних документів щодо придбання щебня, піска, добавки для цементів, необхідних для виробництва бетону (договора, товарно-транспортні накладні, тощо). Не представлено договір з перевізником ТОВ "Сіті Буд", який зазначений у податковій ТТН на реалізацію товару (бетону), акт виконаних робіт та документи на оплату послуг з перевезень. Подані ВН та ТТН на реалізацію не містять інформації про посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції покупця, що не дає змоги ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, тощо.

05.06.2023 позивачем подано скаргу щодо оскаржуваного рішення та 15.06.2023 податковим органом прийнято рішення за результатами розгляду вказаної скарги, яким залишено скаргу без задоволення.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спеціальним нормативно-правовим актом з питань оподаткування, який встановлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України (далі - ПК України).

Об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України Згідно пп."а", "б" п.185.1 ст.185 ПК України).

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми п.187.1 ст.187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 цього Кодексу, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).(п.188.1 ст.188 ПК України).

Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно п.201.7 ст.201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Відповідно до п 201.10 ст.201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Згідно з пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246 (далі - Порядок № 1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

- відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

- чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

- наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 20.1 статті 201 Кодексу;

- наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

- наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

- факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

- наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

- дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п. 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС (п. 14 Порядку №1246).

Пункт 201.16 статті 201 ПК України містить аналогічні норми, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Згідно з пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246 (далі - Порядок № 1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

- відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

- чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

- наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 20.1 статті 201 Кодексу;

- наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

- наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

- факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

- наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

- дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п. 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС (п. 14 Порядку №1246).

Пункт 201.16 статті 201 ПК України містить аналогічні норми, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. № 1165 (далі - Порядок № 1165 в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Пунктами 4, 5 Порядку № 1165 встановлено, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

У ході розгляду справи встановлено, що реєстрацію податкової накладної позивача зупинено з тих підстав, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 3824, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

У квитанції від 14.12.2022 запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку/кригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 26).

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку № 520 рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" і "Про електронні довірчі послуги".

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

Пунктами 6, 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".

Відповідно до пункту 10 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Пунктом 12 Порядку № 520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Суд зазначає, що позивач на підтвердження реальності здійснення операції надав контролюючому органу пояснення.

За результатами розгляду вказаних документів відповідачем-1 прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7938544/39943891 від 26.12.2022.

Зі змісту прийнятого відповідачем-1 рішення №7938544/39943891 від 26.12.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної слідує, що підставою для його прийняття слугувало "ненадання платником податку договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузової специфіки, накладних, а саме не надано копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких не надано копій первинних документів щодо придбання щебня, піска, добавки для цементів, необхідних для виробництва бетону (договора, товарно-транспортні накладні, тощо). Не представлено договір з перевізником ТОВ "Сіті Буд", який зазначений у податковій ТТН на реалізацію товару (бетону), акт виконаних робіт та документи на оплату послуг з перевезень. Подані ВН та ТТН на реалізацію не містять інформації про посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції покупця, що не дає змоги ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, тощо.

У ході розгляду справи позивачем не надано до суду доказів надання контролюючому органу вказаних документів.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу (ч. 1 ст. 77 КАС України).

Судом встановлено, що оскільки позивачем не подано контролюючому органу належні та достатні документи щодо підтвердження правомірності формування податкової накладної, тому комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (регіонального рівня) діяла у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, є правомірними.

Завдання суду полягає у перевірці наявності достатніх документів для спростування сумнівів контролюючого органу про ризиковість платника податку та ризиковість здійснених операцій, а також чи такі документи були надані контролюючому органу і наскільки обґрунтовані підстави для відмови у врахуванні таких при прийнятті рішення про відмову у реєстрації ПН, тобто акцент покладено саме на перевірку обґрунтованості прийняття рішення про відмову у реєстрації.

На підтвердження фактичного здійснення господарських операцій, платник повинен мати відповідні первинні документи, які мають бути належно оформленими, містити всі необхідні реквізити, бути підписані уповноваженими особами та, які в сукупності з встановленими обставинами справи, зокрема, і щодо можливостей здійснення господарюючими суб`єктами відповідних операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна, обсягу матеріальних та трудових ресурсів, економічно необхідних для виконання умов, обумовлених договорами, мають свідчити про беззаперечний факт реального вчинення господарських операцій, що і є підставою для формування платником податкового обліку.

Недоведеність фактичного здійснення господарської операції позбавляє первинні документи юридичної значимості для цілей формування податкової вигоди, а покупця - права на формування цієї податкової вигоди навіть за наявності правильно оформлених за зовнішніми ознаками та формою, але недостовірних та у зв`язку з цим юридично дефектних первинних документів та незважаючи на наявність у платника податку доказів сплати продавцеві вартості товарів/послуг, якщо рух коштів не забезпечений зв`язком з фактично вчиненою господарською операцією учасників правовідносин. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 14.02.2020 у справі №804/249/16).

Завдання суду полягає у перевірці наявності достатніх документів для спростування сумнівів контролюючого органу про ризиковість платника податку та ризиковість здійснених операцій, а також чи такі документи були надані контролюючому органу і наскільки обґрунтовані підстави для відмови у врахуванні таких при прийнятті рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Частиною 1 статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об 'єктивному дослідженні.

Оскільки визначальним принципом здійснення правосуддя в адміністративних справах є принцип офіційного з 'ясування всіх обставин у справі, а тому суд під час розгляду справи повинен створювати необхідні умови для всебічного, повного й об`єктивного дослідження справи, однак не зобов`язаний підміняти собою учасників процесу, шукаючи докази виключно за власною ініціативою. Адміністративний суд має активно підтримувати перебіг провадження, досліджувати фактичні обставини справи в найбільш повному обсязі.

На підставі вказаного суд робить висновок щодо відсутності підстав для задоволення позовних вимог.

Судові витрати відповідно до приписів ст. 139 КАС України розподіду не підлягають.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Гомельчук С.В.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.12.2023
Оприлюднено22.12.2023
Номер документу115797366
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —300/6269/23

Рішення від 19.12.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

Ухвала від 15.11.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

Ухвала від 15.09.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні