Постанова
від 20.12.2023 по справі 360/822/23
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 грудня 2023 року справа №360/822/23

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Компанієць І.Д., суддів: Гайдара А.В., Казначеєва Е.Г.,

розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Новоайдарської селищної військової адміністрації Щастинського району Луганської області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2023 року у справі № 360/822/23 (головуючий І інстанції Качанок О.М.) за позовом ОСОБА_1 до Новоайдарської селищної ради, Новоайдарської селищної військової адміністрації Щастинського району Луганської області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив:

- визнати протиправними дії Новоайдарської селищної ради з оприлюднення не в повному обсязі публічної інформації на офіційному сайті, а саме відсутні прізвище, ім`я та по батькові громадян, чиї заяви було розглянуто та кому відмовлено в копіях рішень позачергової сесії Новоайдарської селищної ради сьомого скликання № 69 від 10.09.2020 з земельних питань, розміщених на офіційному сайті відповідача, а саме в рішеннях № 69/1, № 69/2, № 69/3;

- зобов`язати Новоайдарську селищну раду оприлюднити публічну інформацію на офіційному сайті в повному обсязі в копіях рішень позачергової сесії Новоайдарської селищної ради сьомого скликання № 69 від 10.09.2020 з земельних питань, а саме в рішеннях № 69/1, № 69/2, № 69/3, вказавши прізвище, ім`я та по батькові громадян, чиї заяви було розглянуто та кому відмовлено.

В обґрунтування позову зазначив, що 22.07.2023 позивач, з метою підготовки журналістського матеріалу згідно з редакційним завданням для газети Східна брама ХХІ, звернувся до офіційного сайту https://novoaydarska.gromada.org.ua Новоайдарської селищної ради.

Проте, на офіційному сайті відповідача оприлюднена не в повному обсязі публічна інформація, а саме відсутні прізвища, ім`я та по батькові громадян, чиї заяви було розглянуто та кому відмовлено в рішеннях позачергової сесії Новоайдарської селищної ради сьомого скликання № 69 від 10.09.2020 з земельних питань, розміщених на офіційному сайті відповідача, а саме № 69/1, № 69/2, № 69/3.

Такі дії відповідача порушують право позивача на можливість вільного одержання, використання, поширення інформації, необхідної для реалізації його прав, свобод і законних інтересів.

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2023 року позов задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Новоайдарської селищної ради щодо не оприлюднення в повному обсязі на її офіційному веб-порталі публічної інформації в рішеннях шістдесят дев`ятої сесії Новоайдарської селищної ради сьомого скликання від 10.09.2020 № 69/1, № 69/2 та № 69/3, в частині прізвища, ім`я та по батькові осіб, відносно яких прийнято ці рішення.

Зобов`язано Новоайдарську селищну військову адміністрацію Щастинського району Луганської області оприлюднити на її офіційному сайті в повному обсязі публічну інформацію в рішеннях шістдесят дев`ятої сесії Новоайдарської селищної ради сьомого скликання від 10.09.2020 № 69/1, № 69/2 та № 69/3, вказавши прізвища, ім`я та по батькові осіб, відносно яких прийнято ці рішення.

Вирішено питання судових витрат по справі.

Не погодившись з рішенням, відповідач - Новоайдарська селищна військова адміністрація Щастинського району Луганської області звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду першої інстанції в частині зобов`язання відповідача вчинити певні дії, прийняти постанову, якою в задоволенні цієї частини позовних вимог відмовити.

Обґрунтування апеляційної скарги.

В розумінні Закону № 2939 Новоайдарівська селищна військова адміністрація не є розпорядником інформації, відображеної та задокументованої у проектах рішень та рішеннях Новоайдарівської селищної ради, та відповідно до ст.ст. 14, 15 Закону № 2939 не має повноважень та обов`язку щодо оприлюднення публічної інформації в рішеннях шістдесятої позачергової сесії Новоайдарівської селищної ради сьомого скликання від 31.01.2020 № 60/1, 60/2, 60/3, 60/4 в частині прізвища, ім`я та по батькові осіб, відносно яких прийнято ці рішення.

Відповідно до частини першої статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.

З огляду на наведене суд перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції тільки в межах доводів апеляційної скарги відповідача.

Враховуючи режим роботи суддів та працівників апарату Першого апеляційного адміністративного суду з часу введення на території України правового режиму воєнного стану, з метою збереження життя та здоров`я, а також забезпечення безпеки суддів та працівників апарату суду, дана постанова прийнята колегією суддів за умови наявної можливості доступу колегії суддів до матеріалів адміністративної справи.

Апеляційним судом витребувано у Луганського окружного адміністративного суду справу, однак суд першої інстанції листом повідомив, що всі документи у цій справі сформовано в електронному вигляді та експортовано в КП Діловодство спеціалізованого суду.

Верховний Суд листом від 19.08.2022 № 2097/0/2-22 на лист вх. № 1730/0/1-22 щодо надання Науково-консультативною радою при Верховному Суді висновку з питань, пов`язаних з електронним адміністративним судочинством повідомив, що підстав для звернення до НКР щодо надання вченими-членами НКР наукових висновків немає. Суд проводить розгляд справи за матеріалами судової справи у паперовій або електронній формі в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів) (ч. 9 ст. 18 КАС України).

Відповідно до листів Державної судової адміністрації України від 01.08.2018 № 15-14040/18, від 13.09.2018 № 15-17388/18 судами забезпечено сканування та експортування в підсистему Електронний суд матеріалів всіх судових справ, як перебували в провадженні суддів станом на 01.08.2018. Тобто вказана підсистема містить усі матеріали судової справи.

Отже, враховуючи зазначені листи, апеляційний суд вважає за можливе здійснити апеляційний перегляд за документами, наявними в підсистемі Електронний суд.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції розглядає справу у порядку письмового провадження.

Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, розглядаючи апеляційну скаргу в межах викладених доводів, встановив наступне.

Фактичні обставини справи.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується паспортом громадянина України, карткою платника податків.

Відповідно до інформації Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Новоайдарська селищна рада, ідентифікаційний код: 04335571, місцезнаходження: вул. Дружби, 1, смт. Новоайдар, Щастинський район, Луганська область, 93500, є органом місцевого самоврядування, у процесі припинення юридичної особи не перебуває.

Новоайдарська селищна рада та Новоайдарська селищна військова адміністрація Щастинського району Луганської області мають спільний офіційний веб-сайт https://novoaydarska.gromada.org.ua/, який розміщений в домені GOV.UA.

Дослідженням вказаного офіційного веб-сайту за посиланням https://novoaydarska.gromada.org.ua/docs/?type=0conv=4018sess=22543number=from_date=title=filter=y встановлено, що на цій веб-сторінці опубліковані рішення шістдесят дев`ятої сесії Новоайдарської селищної ради сьомого скликання від 10.09.2020 № 69/1, № 69/2 та № 69/3, щодо яких позивачем заявлено вимоги в цій справі про оприлюднення в повному обсязі інформації.

У вказаних рішеннях відсутня інформація щодо прізвища, ім`я та по батькові громадян, за заявами яких були винесені ці рішення.

З рішень та з наявної інформації в комп`ютерній програмі Діловодство спеціалізованого суду вбачається, що вказані рішення Новоайдарської селищної ради прийнято на виконання судових рішень Луганського окружного адміністративного суду від 13.08.2020 у справі № 360/2228/20, від 13.08.2020 у справі № 360/2229/20 та від 14.08.2020 у справі № 360/2227/20, якими, зокрема, зобов`язано Новоайдарську селищну раду повторно розглянути відповідні заяви ОСОБА_1 про надання земельних ділянок у користування для ведення фермерського господарства.

Суд першої інстанції, зобов`язуючи Новоайдарівську селищну військову адміністрацію Щастинського району Луганської області оприлюднити на офіційному сайті публічну інформацію, виходив з того, що Новоайдарську селищну раду на момент виникнення спірних правовідносин не припинено як юридичну особу, проте її повноваження припинені наразі в силу Закону України Про правовий режим воєнного стану, а права та обов`язки виконує Новоайдарська селищна військова адміністрація Щастинського району Луганської області.

Оцінка суду.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 34 Конституції України передбачено, що кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 13 Закону України «Про доступ до публічної інформації» № 2939 (далі Закон № 2939) розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання.

На підставі пунктів 1 та 6 частини першої статті 14 Закону № 2939 розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати інформацію, передбачену цим та іншими законами; надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об`єктивність наданої інформації і оновлювати оприлюднену інформацію.

Пунктом 2 частини першої статті 15 Закону № 2939 визначено, що розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати нормативно-праві акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності.

В зв`язку з військовою агресією РФ проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України Про правовий режим воєнного стану Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/202 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні, постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, який в подальшому продовжувався та діє до тепер.

Указом Президента України від 23.09.2022 № 665/2022 Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області, який згідно з пунктом 4 набирає чинності з дня його оприлюднення, на виконання Закону України Про правовий режим воєнного стану, утворено, зокрема Новоайдарську селищну військову адміністрацію Щастинського району Луганської області.

Указ Президента України від 23.09.2022 № 665/2022 Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області набрав чинності 27.09.2022.

Згідно з інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Новоайдарська селищна військова адміністрація Щастинського району Луганської області (місцезнаходження: вул. Дружби, буд. 1, смт. Новоайдар, Щастинський район, Луганська область, 93500, ідентифікаційний код 44840780) є органом державної влади, державна реєстрація створення юридичної особи проведена 29.09.2022, номер запису: 1010621020000000012.

Таким чином, Новоайдарська селищна військова адміністрація Щастинського району Луганської області тимчасово набула правосуб`єктності, прав та обов`язків 29.09.2022 з дня внесення запису про її державну реєстрацію як юридичної особи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 5 Закону України «Про правовий режим воєнного стану № 389 (далі Закон № 389 в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.

Рішення про утворення військових адміністрацій приймається Президентом України за поданням обласних державних адміністрацій або військового командування.

Військові адміністрації населених пунктів утворюються в межах територій територіальних громад, у яких сільські, селищні, міські ради та/або їхні виконавчі органи, та/або сільські, селищні, міські голови не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження, а також в інших випадках, передбачених цим Законом.

Військову адміністрацію населеного пункту (населених пунктів) очолює начальник, який призначається на посаду та звільняється з посади Президентом України за пропозицією Генерального штабу Збройних Сил України або відповідної обласної державної адміністрації.

Начальником військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) може бути призначений відповідний сільський, селищний, міський голова.

Згідно з частиною восьмою статті 4 Закону № 389 військові адміністрації населених пунктів, районні, обласні військові адміністрації здійснюють свої повноваження протягом дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування.

На підставі частини другої статті 9 Закону № 389 кабінет Міністрів України, інші органи державної влади, військове командування, військові адміністрації, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування здійснюють повноваження, надані їм Конституцією України, цим та іншими законами України.

Як визначено частиною третьою статті 9 Закону № 389 в умовах воєнного стану особа, уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, не несе відповідальність, у тому числі, кримінальну, за рішення, дії чи бездіяльність, негативні наслідки яких неможливо було передбачати або які охоплюються виправданим ризиком, за умови, що такі дії (бездіяльність) були необхідні для відсічі збройної агресії проти України або ліквідації (нейтралізації) збройного конфлікту.

Відповідно до пункту 1 частини другої статті 10 Закону № 389 у разі утворення військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) Верховна Рада України за поданням Президента України може прийняти рішення про те, що у період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування начальник військової адміністрації, крім повноважень, віднесених до його компетенції цим Законом, здійснює повноваження сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, сільського, селищного, міського голови.

Згідно з Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих РФ, затвердженим наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, територія Новоайдарівської селищної територіальної громади з 25.02.2022 по теперішній час є тимчасово окупованою.

В зв`язку з нездійсненням повноважень Новоайдарською селищною радою та її виконавчими органами на території Новоайдарської селищної територіальної громади тимчасово утворено Новоайдарську селищну військову адміністрацію.

На підставі підпункту 1 пункту першого постанови Верховної Ради України від 03.11.2022 № 2705-ІХ «Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів у Сватівському, Старобільському, Щастинському районах Луганської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану», яка набрала чинності 08.11.2022, у період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування начальники (…) Новоайдарської (…) сільських військових адміністрацій Щастинського району Луганської області крім повноважень, віднесених до їх компетенції Законом України "Про правовий режим воєнного стану", здійснюють повноваження відповідних сільських, селищних та міських рад, їх виконавчих комітетів, відповідних сільських, селищних, міських голів.

Таким чином, саме Новоайдарська селищна військова адміністрація Щастинського району Луганської області зобов`язана оприлюднити на офіційному сайті в повному обсязі публічну інформацію в рішеннях шістдесят дев`ятої сесії Новоайдарської селищної ради сьомого скликання від 10.09.2020 № 69/1, № 69/2 та № 69/3, вказавши прізвища, ім`я та по батькові осіб, відносно яких прийнято ці рішення.

З огляду на викладене суд не приймає доводи апелянта, що Законом № 389 та постановою Верховної ради № 2705 не передбачено виконання обов`язків органів місцевого самоврядування начальниками військових адміністрацій.

В даному випадку покладення обов`язку здійснити певні дії не є відповідальністю, як помилково вважає відповідач, а є засобом відновлення порушених прав позивача.

Щодо посилання апелянта на ч. 10 ст. 9 Закону № 389 суд зазначає наступне.

На підставі частини десятої статті 9 Закону № 389 у період дії воєнного стану на акти органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій та військових адміністрацій, а також їх посадових осіб не поширюються вимоги пункту 3 частини першої (у частині оприлюднення проектів актів), частини четвертої статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації", Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" та Закону України "Про державну допомогу суб`єктам господарювання".

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 15 Закону № 2939 розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати перелік та умови отримання послуг, що надаються цими органами, форми і зразки документів, правила їх заповнення.

Згідно з частиною четвертою статті 15 Закону № 2939 проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Між тим, в межах спірних правовідносин до публічної інформації, яку просить зобов`язати оприлюднити позивач, застосовними є п. 2 ч. 1 ст. 15 Закону № 2939, а не п. 3 ч. 1 ст. 15 Закону № 2939.

За таких обставин колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення адміністративного позову.

Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

За приписами пункту 1 частини першої статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвали судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Оскільки судове рішення в межах доводів апеляційної скарги є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для її задоволення та скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.

Керуючись статтями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 327, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Новоайдарської селищної військової адміністрації Щастинського району Луганської області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2023 року у справі № 360/822/23 залишити без задоволення.

Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2023 року у справі № 360/822/23 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття 20 грудня 2023 року.

Касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів до Верховного Суду з дня складання повного судового рішення в порядку, визначеному ст. 328 КАС України.

Повне судове рішення складено 20 грудня 2023 року.

Головуючий суддяІ.Д. Компанієць

Судді А.В. Гайдар

Е.Г. Казначеєв

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.12.2023
Оприлюднено22.12.2023
Номер документу115798508
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на доступ до публічної інформації

Судовий реєстр по справі —360/822/23

Ухвала від 01.02.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.М. Качанок

Ухвала від 23.01.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.М. Качанок

Постанова від 20.12.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 20.12.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 26.10.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Рішення від 06.10.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.М. Качанок

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.М. Качанок

Ухвала від 31.07.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.М. Качанок

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні