ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10 E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
11 грудня 2023 року Справа № 903/866/23Господарський суд Волинської області в складі судді Дем`як В. М., за участю секретаря судового засідання Мартинюк І.О., розглянувши справу
про відшкодування шкоди
Представники сторін:
від позивача: Івченко Олександр Федорович
від відповідача: Кущик Олена Сергіївна, довіреність №84 від 07.11.2023; Іванова Світлана Анатоліївна, директор КП Нововолинський комбінат шкільного харчування
встановив:
Управління освіти Нововолинської міської ради Волинської області звернулося з позовом до відповідача Комунального підприємства "Нововолинський комбінат шкільного харчування" про стягнення 29 544, 40 грн. в т.ч. 19 562,11 грн. по оплаті недоотриманої орендної плати та 9 982,29 грн. комунальних послуг.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на порушення відповідачем вимог п.7 Методики розрахунку орендної плати за комунальне майно територіальної громади міста Нововолинська та пропорції її розподілу, затвердженої рішенням Нововолинської міської ради від 22.05.20П №45/15 через неукладення договорів оренди переданого в користування відповідача кухонного обладнання та порушення зобов`язань щодо відшкодування витрат за спожиті комунальні послуги, внаслідок чого завдано матеріальної шкоди (збитків) Управлінню освіти.
Ухвалою суду від 22.08.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
04.09.2023 від Комунального підприємства "Нововолинський комбінат шкільного харчування" через відділ документального забезпечення та контролю суду надійшов відзив на позовну заяву за вх.№01-75/5200/23 від 04.09.2023, у якому відповідач просить суд у задоволенні позовної заяви відмовити повністю.
Ухвалою суду від 16.10.2023 постановлено перейти до розгляду справи №903/866/23 за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання суду на 08.11.2023.
Ухвалою суду від 08.11.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 11.12.2023.
04.09.2023 від Комунального підприємства "Нововолинський комбінат шкільного харчування" через відділ документального забезпечення та контролю суду надійшло клопотання від 29.11.2023 №90 за. вх.№01-75/7343/23 в якому відповідач зазначає, що він до звернення із позовною заявою до суду здійснив оплату комунальних платежів на суму 9982,29 грн., просить суд долучити до матеріалів справи додаткові докази, а саме: копії платіжної інструкції №38 від 25.10.2022 на суму 9982,29 грн. про оплату комунальних послуг та претензії від 07.10.2022 №782/01-26.
11.12.2023 від Управління освіти Нововолинської міської ради Волинської області через відділ документального забезпечення та контролю суду надійшли письмові пояснення від 11.12.2023 №994/01-26 за вх.№01-75/7531/23.
Присутній в судовому засіданні представник позивача, з посиланнями на обставини, викладені у позовній заяві та додаткових письмових поясненнях, а також на докази, долучені до справи, пред`явлені до відповідача позовні вимоги підтримав, просить суд позов задоволити.
Представник відповідача та директор підприємства в судовому засіданні позовні вимоги заперечили та просять суд відмовити у позові з підстав викладених у відзиві на позовну заяву за вх.№01-75/5200/23 від 04.09.2023.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, встановив:
Ревізійною групою управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області, відповідно до п. 2.2.1 Плану проведення заходів державного фінансового контролю Західного офісу Держаудитслужби на III квартал 2021 року було проведено ревізію фінансово-господарської діяльності Управління освіти виконавчого комітету Нововолинської міської ради за період з 01.01.2018 по 30.06.2021 року.
Згідно із актом №03-22/08 від 30.12.2021 ревізії фінансово-господарської діяльності Управління освіти виконавчого комітету Нововолинської міської ради за період з 01.01.2018 по 30.06.2021 складеним за результатами приведення ревізії, встановлено порушення вимог пункту 7 Методики розрахунку орендної плати за комунальне майно територіальної громади міста Нововолинська та пропорції її розподілу, затвердженої рішенням Нововолинської міської ради від 22.05.20П №45/15 через не укладання договорів оренди переданого в користування комунального підприємства "Нововолинський комбінат шкільного харчування" кухонного обладнання, внаслідок чого Управлінням освіти недоотримано орендної плати на загальну суму 19 562,11 грн., чим завдано матеріальної шкоди (збитків) Управлінню освіти виконавчого комітету Нововолинської міської ради.
Також встановлено, що Управлінню освіти виконавчого комітету Нововолинської міської ради з 01.12.2020 року на момент завершення ревізії не відшкодовувалися витрати за спожиті КП "Нововолинський комбінат шкільного харчування" комунальні послуги. В порушення ч. 1 ст. 26, ч. 3 ст. 51 Бюджетного кодексу України Управлінням освіти за рахунок бюджетних асигнувань загального фонду (затверджених за КПКВК 0611090, 0611070) протягом грудня 2020 року та січня-червня 2021 року проведені видатки на оплату комунальних послуг (електроенергія, теплопостачання, водопостачання), спожитих сторонньою юридичною особою орендарем КП "Нововолинський КПТХ" на суму 9 982,29 грн.
Листом Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області Західного офісу Держаудитслужби Державної аудиторської служби України від 14.01.2022 р. №130303-13/115-2022 "Про усунення виявлених ревізією порушень законодавства" зобов`язано Управління освіти забезпечити відшкодування матеріальної шкоди (збитків).
З метою досудового врегулювання господарського спору позивачем на адресу відповідача було направлено претензії від 01.04.2022 №268/01-26 та від 08.05.2023 №379/01-26 з вимогою проведення боржником належних розрахунків по оплаті недоотриманої орендної плати на загальну суму 19 562,11 грн. та 9 982,29 грн. комунальних послуг.
Щодо стягнення 9 982,29 грн. матеріальної шкоди за оплату комунальних послуг, судом встановлено наступне.
Згідно ст. 163 ГПК України ціна позову визначається у позовах про стягнення грошових коштів - сумою, яка стягується, або сумою, оспорюваною за виконавчим чи іншим документом, за яким стягнення провадиться у безспірному (безакцептному) порядку.
Виходячи із приписів ст. 5 ГПК України можливість задоволення позовних вимог перебуває у залежності від наявності (доведеності) наступної сукупності умов: наявність у позивача певного захищуваного суб`єктивного права або інтересу, порушення такого суб`єктивного права (інтересу) з боку відповідача та належність (адекватність встановленому порушенню) обраного способу судового захисту. Відсутність (недоведеність) будь-якого з означених елементів унеможливлює задоволення позовних вимог.
Суд встановив, що відповідач згідно платіжної інструкції від 25.10.2022 №38 сплатив завдану матеріальну шкоду (збитки) до відкриття провадження по справі у розмірі 9 982,29 грн. вартості комунальних послуг, а відтак суд відмовляє у задоволенні позову про стягнення 9 982,29 грн. у зв`язку з відсутністю порушеного права позивача відповідачем на момент відкриття провадження у справі.
Щодо стягнення 19 562,11 грн. матеріальної шкоди (збитків) за недоотримання орендної плати за користування майном, суд зазначає наступне.
Одним із способів захисту цивільних прав та інтересів згідно ст. 16 ЦК України є відшкодування збитків.
Збитками є втрати, яких особа зазнала у зв`язку із знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода) (ст. 22 ЦК України).
Під збитками в розумінні ч. 2 ст. 224 ГК України передбачаються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.
До складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб`єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов`язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов`язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом (ст. 225 ГК України).
Суд встановив, що відповідно до акту перевірки №03-22/08 від 30.12.2021 ревізії фінансово-господарської діяльності Управління освіти виконавчого комітету Нововолинської міської ради за період з 01.01.2018 по 30.06.2021 встановлено, що кухонне обладнання від моменту його поставки замовнику використовується для забезпечення виробничої діяльності Нововолинського КШХ у приміщеннях харчоблоків для надання послуг з харчування учнів загальноосвітніх навчальних закладів міста (а.с. 8-9).
Однак, акт приймання-передачі матеріальних цінностей цьому підприємству не складався, орендна плата за нього не нараховувалася, чим порушено п. 7 Методики розрахунку орендної плати за комунальне майно територіальної громади міста Нововолинська та пропорції її розподілу затвердженої рішенням Нововолинської міської ради від 22.05.2015 № 45/15 (а.с. 15-17).
Внаслідок зазначеного порушення Управління освіти Нововолинської міської ради Волинської області у бухгалтерському обліку відображено недостовірні дані щодо обліку операцій з нарахування надходження доходів від орендної плати, чим порушено вимоги ч. 1 ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 №996.
В ході ревізії відповідно до вимог Методики проведено розрахунок орендної плати за користування Нововолинським КШК новопридбаним обладнанням, яким встановлено, що недоотримано орендної плати за грудень 2019 року на суму 869,58 грн. та за січень-грудень 2020 року 9 959,79 грн., січень-травень 2021 року 8 734,38 грн. чим завдано збитків Управлінню освіти Нововолинської міської ради Волинської області на загальну суму 19 563,75 грн.
Порушення допущено колишнім начальником управління освіти Лакиш О.О. та колишнім начальником Остапюк О.М., яким укладено угоди про закупівлю майна яке не використовується для забезпечення навчального процесу, та передано його у користування сторонній юридичній особі без оформлення договорів про оренду майна.
Відповідач в відзиві на позовну заяву за вх.№01-75/5200/23 від 04.09.2023 зазначає, що господарські відносини між Управлінням освіти Нововолинської міської ради Волинської області та Комунальним підприємством "Нововолинський комбінат шкільного харчування" засновувалися на умовах електронних закупівель через електронну систему публічних закупівель Prozorro і договорів про закупівлю послуг з організації гарячого харчування в школах, пришкільних закладах відпочинку з денним перебуванням та позаміському дитячому закладі оздоровлення та відпочинку "Прикордонник" та Договорів про організацію харчування учнів загальноосвітніх навчальних закладів міста Нововолинська і регулюються чинним законодавством України та додатковими рішеннями Нововолинської міської ради, розпорядженнями Нововолинського міського голови та іншими нормативно-правовими актами.
Відповідно до рішення Нововолинської міської ради народних депутатів Волинської області від 29.01.1998 № 7/10 "Про рішення міської ради від 13.11.1997 № 26/9 "Про клопотання організацій та заяви громадян" комбінат шкільного харчування звільняється з плати за виробничі приміщення, тепла, газу, воду та каналізацію, а здійснює лише оплату за електроенергію, використану для приготування їжі для школярів.
02 січня 2018 року між Управлінням освіти виконавчого комітету Нововолинської міської ради Волинської області та КП НКШХ було укладено низку додаткових договорів про організацію харчування учнів загальноосвітніх закладів міста Нововолинська на період з дати їх укладання до 31 грудня 2018 року. Відповідно до пункту 6.2. розділу 6 договорів про організацію харчування учнів загальноосвітніх навчальних закладів м. Нововолинська від 02.01.2018 р. за спільною згодою Сторінці Договори вважаються продовженими на кожен наступний рік, якщо жодна зі сторін не заявить в письмовій формі про припинення дії цих Договорів за місяць до закінчення терміну їх дії. Протягом періоду з моменту укладання і до 30 червня 2021 року жодна із Сторін даних Договорів не заявляли в письмовій формі про припинення дії цих Договорів за місяць до закінчення терміну їх дії тому вони вважалися продовженими на кожен наступний рік і діяли на момент здійснення ревізії фінансово-господарської діяльності Управління освіти Нововолинської міської ради.
Відповідно до підпункту 2.1.2. пункту 2.1. розділу 2 договорів від 02.01.2018 №№18-01, 18-02, 18-03, 18-04, 18-05, 18-06, 18-07, 18-08, 18-09, 18.10., Про організацію харчування учнів загальноосвітніх навчальних закладів м. Нововолинська Управління освіти зобов`язане надавати Підприємству безкоштовно торгово-технологічне та холодильне обладнання, меблі, столовий посуд, набори, кухонний інвентар. Враховувати це майно на своєму балансі.
09 січня 2018 року за результатами електронної закупівлі системи Прозоро № UA-2017-12-26-002643-b було укладено Договір про закупівлю послуг з організації гарячого харчування в школах, пришкільних закладах відпочинку з денним перебуванням та позаміському дитячому закладі оздоровлення та відпочинку «Прикордонник» за державні кошти № 48 від 09.01.2018, зокрема, відповідно до підпунктів 6.4.3. пункту 6.4. розділу 6 виконавець має інші права, що не зазначені в Договорі, визначаються чинним законодавством.
14 січня 2019 року за результатами електронної закупівлі системи Прозоро № UA-2019-01-03-000361-C було укладено Договір про закупівлю послуг з організації гарячого харчування в школах, пришкільних закладах відпочинку з денним перебуванням та позаміському дитячому закладі оздоровлення та відпочинку «Прикордонник» за державні кошти №49ПП від 14.01.2019, зокрема, відповідно до підпунктів 6.1.5. пункту 6.1, розділу 6 Договору про закупівлю послуг з організації гарячого харчування в школах, пришкільних закладах відпочинку з денним перебуванням та позаміському дитячому закладі оздоровлення та відпочинку «Прикордонник» за державні кошти № 49ПП від 14.01.2019 замовник зобов`язаний надавати Виконавцю безкоштовно торгово-технологічне та холодильне обладнання, меблі, столовий посуд, набори, кухонний інвентар враховувати це майно на своєму балансі.
07 квітня 2020 року за результатами аукціону закупівлі UA-2020-03-12-000399-b було укладено новий Договір №20-24ПП про закупівлю послуг з організації гарячого харчування в школах, пришкільних закладах відпочинку з денним перебуванням та позаміському дитячому закладі оздоровлення та відпочинку «Прикордонник» від 07.04.2020, зокрема, відповідно до підпунктів 6.1.5. пункту 6.1. розділу 6 Договору про закупівлю послуг з організації гарячого харчування в школах, пришкільних закладах відпочинку з денним перебуванням та позаміському дитячому закладі оздоровлення та відпочинку «Прикордонник» за державні кошти № 20-24ПП від 07.04.2020 р. замовник зобов`язаний надавати виконавцю безкоштовно торгово-технологічне та холодильне обладнання, меблі, столовий посуд, набори, кухонний інвентар. Враховувати це майно на своєму балансі.
Відтак відповідач вважає, що виконував усі умови укладених Договорів про організацію харчування учнів загальноосвітніх навчальних закладів м. Нововолинська, що були укладені відповідно до норм цивільного і господарського законодавства і договорів з організації гарячого харчування в школах, пришкільних закладах відпочинку з денним перебуванням та позаміському дитячому закладі оздоровлення та відпочинку "Прикордонник" за державні кошти за період з 01 січня 2018 року по 30 червня 2021року, що укладались і регулювались з урахуванням особливостей Закону України "Про публічні закупівлі" від 25.12.2015 р. 922-VIII.
КП "Нововолинський комбінат шкільного харчування" зазначає, що за період з 01 січня 2018 року по 30 червня 2021 року акти прийому-передачі кухонного обладнання не підписувались, договори про оренду кухонного інвентарю не укладались, оскільки виконувались норми укладених договорів про організацію харчування школярів прийнятих між Управлінням освіти Нововолинської міської ради і Комунальним підприємством "Нововолинський комбінат шкільного харчування", як з переможцем аукціону електронних торгів системи державних закупівель Prozorro .
З врахуванням встановлених обставин справи, суд дійшов висновку, що розрахунок суми збитків здійснений Управлінням освіти Нововолинської міської ради Волинської області є частково безпідставним, з огляду на наступне.
Відповідно до положень ч. 2 ст. 2 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" №157-1Х від 03.10.2019 (далі по тексту Закон України №157-ІХ) передача в оренду майна, що перебуває у комунальній власності, здійснюється органами місцевого самоврядування відповідно до вимог цього Закону.
Згідно ч. 1 ст. 3 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" №157-1Х від 03.10.2019 об`єктами оренди за цим Законом є: єдині майнові комплекси підприємств, їхніх відокремлених структурних підрозділів; нерухоме майно (будівлі, споруди, приміщення, а також їх окремі частини); інше окреме індивідуально визначене майно; майно, що не увійшло до статутного (складеного) капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації) (далі - майно, що не увійшло до статутного капіталу), а також майно, заборонене до приватизації, яке може при перетворенні державного підприємства в господарське товариство надаватись такому товариству на правах оренди; майно, щодо якого до статутного капіталу внесено право господарського відання на майно; майно, закріплене на праві господарського відання за акціонерними товариствами та їхніми дочірніми підприємствами у процесі їх утворення та діяльності; майно, передане до статутного капіталу акціонерних товариств на праві господарського відання; майно органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, державних і комунальних установ та організацій, Збройних Сил України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Державної кримінально-виконавчої служби України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, правоохоронних та фіскальних органів, Національної академії наук України та національних галузевих академій наук, що не використовується зазначеними органами для здійснення своїх функцій, - без права викупу та передачі в суборенду орендарем; майно, що не підлягає приватизації, може бути передано в оренду без права викупу орендарем та передачі в суборенду.
Орендодавцями є, зокрема, балансоутримувачі - щодо: нерухомого майна, загальна площа якого не перевищує 400 квадратних метрів на одного балансоутримувача, якщо менший розмір площі не встановлено рішенням представницького органу місцевого самоврядування - щодо об`єктів комунальної власності або галузевими особливостями оренди майна; нерухомого майна для організації та проведення науково-практичних, культурних, мистецьких, громадських, суспільних та політичних заходів - на строк, що не перевищує п`яти календарних днів протягом шести місяців, а також щодо майна, яке передається суб`єктам виборчого процесу для проведення публічних заходів (зборів, дебатів, дискусій) під час та на період виборчої кампанії; нерухомого майна для організації та проведення науково-практичних, культурних, мистецьких, громадських, суспільних та політичних заходів - на строк, що не перевищує 30 календарних днів протягом одного року щодо кожного орендаря, якщо балансоутримувачем є державне або комунальне підприємство, установа, організація, що здійснює діяльність з організування конгресів і торговельних виставок; іншого окремого індивідуально визначеного майна.
Згідно ст. 9 Закону України №157-ІХ забороняється передавати державне або комунальне майно в безоплатне користування або позичку.
Положеннями пунктів 1, 2 розділу "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України № 157-ІХ визначено, що цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію з 1 лютого 2020 року.
Договори оренди державного або комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, продовжуються в порядку, передбаченому законодавством, яке діяло до дати набрання чинності цим Законом, до дати, яка наступить раніше:
набрання чинності рішенням Кабінету Міністрів України чи рішенням представницького органу місцевого самоврядування (щодо договорів оренди комунального майна, розташованого в межах відповідної територіальної громади), передбаченимабзацом п`ятим частини другої статті 18 цього Закону, або 1 липня 2020 року.
Після настання однієї з дат, яка відповідно до цього пункту наступить раніше, але у будь-якому випадку не раніше дня введення в дію цього Закону, договори оренди продовжуються в порядку, визначеному цим Законом.
Договори оренди державного та комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, зберігають свою чинність та продовжують діяти до моменту закінчення строку, на який вони були укладені.
Стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності.
В абзаці 4 пункту 5 мотивувальної частини рішення Першого сенату Конституційного Суду України від 12.07.2019 № 5-р(І)/2019 викладено наступну правову позицію: "Конституційний Суд України вважає, що за змістом частини першої статті 58 Основного Закону України новий акт законодавства застосовується до тих правовідносин, які виникли після набрання ним чинності. Якщо правовідносини тривалі і виникли до ухвалення акта законодавства та продовжують існувати після його ухвалення, то нове нормативне регулювання застосовується з дня набрання ним чинності або з дня, встановленого ним нормативно-правовим актом, але не раніше дня його офіційного опублікування".
Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акту.
Частинами 1, 2 ст. 5 ЦК України, акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності. Акт цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім випадків, коли він пом`якшує або скасовує цивільну відповідальність особи.
Як стверджує позивач кухонне обладнання є індивідуально визначеним майном, яке знаходиться на балансі Управління освіти Нововолинської міської ради Волинської області, та може бути об`єктом оренди і передавати його в безоплатне користування з 01.02.2020 забороняється, в силу закону, який має вишу юридичну силу ніж рішення органу місцевого самоврядування. При цьому, враховуючи наведену правову позицію Конституційного Сулу України, приписи ч. 2 ст. 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" №157-1Х від 03.10.2019 щодо заборони передавати державне або комунальне майно в безоплатне користування, підлягають застосуванню з 01.02.2020 і до тривалих правовідносин, які виникли до введення в дію Закону України № 157-ІХ та продовжують існувати після йото введення в дію.
Відповідно рішення Нововолинської міської ради народних депутатів Волинської області від 29.01.1998 №7/10 "Про рішення міської ради від 13.11.1997 № 26/9 "Про клопотання організацій та заяви громадян" суперечать приписам ч. 2 ст. 9 Закону України №157- IX з 01.02.2020 та не підлягають застосуванню до спірних правовідносин.
Відповідно до ч. 1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Згідно ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
В силу приписів ч. 1 ст. 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
За змістом положень ч. 1 ст. 217 ЦК України недійсність окремої частини правочину немає наслідком недійсності інших його частин і правочину в цілому, якщо можна припустити, що правочин був би вчинений і без включення до нього недійсної частини.
Суд встановив, що відповідно умов вище зазначених договорів замовник був зобов`язаний надавати виконавцю безкоштовно торгово-технологічне та холодильне обладнання, меблі, столовий посуд, набори, кухонний інвентар, проте зазначене положення договорів, в частині надання позивачем даного майна відповідачу на безоплатній основі, суперечить приписам ч. 2 ст. 9 Закону України №157-ІХ не відповідає вимогам закону та не створює юридичних наслідків для сторін даного договору, крім тих, що пов`язані з її недійсністю.
Суд, враховуючи, що одержане відповідачем за вищевказаними договорами полягає у безоплатному користуванні майном (кухонним обладнанням) позивача, всупереч вимог ч. 2 ст. 9 Закону України №157-ІХ то відповідач в силу приписів ч. 1 ст. 216 ЦК України зобов`язаний відшкодувати вартість такого користування майном, тобто, відшкодувати вартість оренди цього майна, за цінами які існують на момент відшкодування.
Відповідно до ч. 2 ст. 17 Закону України №157-ІХ у разі передачі майна в оренду без проведення аукціону орендна плата визначається відповідно до Методики розрахунку орендної плати, яка затверджується Кабінетом Міністрів України щодо державного майна та представницькими органами місцевого самоврядування - щодо комунального майна.
Суд встановив, що рішенням Нововолинської міської ради від 25.05.2015 №45/15 "Про оренду комунального майна територіальної громади міста Нововолинська" затверджено "Методику розрахунку орендної плати за комунальне майно територіальної громади міста Нововолинська та пропорції її розподілу" (а.с.15-18), на підставі якої Управлінням Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області проведено розрахунок втрачених доходів позивачем внаслідок безкоштовного користування відповідачем кухонним обладнанням на загальну суму 19 563,75 грн.
З огляду на положення ст. 58 Конституції України та висновки, викладені у рішеннях Конституційного Суду України відносно дії нормативно-правових актів у часі, суд встановив, що з 01.02.2020 підлягають застосуванню норми Закону України "Про оренду державного та комунального майна" від 03.10.2019 №157-1Х, відтак правомірним є нарахування орендної плати з 01.02.2020 по 31.05.2021 на загальну суму 17 862,55 грн.
У стягненні недоотриманої орендної плати за грудень 2019 року на суму 869,58 грн. та за січень 2020 року на суму 829,98 грн. в позові відмовити.
З врахуванням викладеного, доводи відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву за вх.№01-75/5200/23 від 04.09.2023 судом до уваги не приймаються.
Згідно ч.1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до положень статті 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Також, згідно з нормами статті 78 Господарського процесуального кодексу України достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.
Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Правилами статті 13 Господарського процесуального кодексу України визначено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Згідно з положеннями статті 129 ГПК України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін. У спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
За таких обставин, оцінивши подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному, всебічному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог частково, з покладенням судового збору на відповідача пропорційно задоволеним вимогам в порядку ст. 129 Господарського процесуального кодексу України.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 13, 73, 74, 75, 76-80, 123, 126, 129, 232, 236-240 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-
вирішив:
1. Позов задоволити частково.
2. Стягнути з Комунального підприємства "Нововолинський комбінат шкільного харчування" (45400, Волинська область, Володимирський район, місто Нововолинськ, вулиця Кауркова, будинок 39 А, код ЄДРПОУ 13352657) на користь Управління освіти Нововолинської міської ради Волинської області (45400, Волинська область, Володимирський район, місто Нововолинськ, проспект Дружби, будинок 27, код ЄДРПОУ 02141696) 17 862,55 грн. матеріальних збитків за користування комунальним майном та 1622,75 грн. витрат пов`язаних з оплатою судового збору.
3. В решті позову відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення до Північно-західного апеляційного господарського суду.
Повний текст рішення
складено 20.12.2023.
Суддя В. М. Дем`як
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2023 |
Оприлюднено | 25.12.2023 |
Номер документу | 115815929 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Дем'як Валентина Миколаївна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Дем'як Валентина Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні