Рішення
від 21.12.2023 по справі 904/5305/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21.12.2023м. ДніпроСправа № 904/5305/23

за позовом Новомосковської окружної прокуратури в інтересах держави в особі:

Позивача-1: Виконавчого комітету Личківськоі сільської ради, с. Личкове, Новомосковський район, Дніпропетровська область

Позивача-2: Відділу освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Личківської сільської ради, с. Личкове, Новомосковський район, Дніпропетровська область

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Квінтіс Пром 12", м. Дніпро

про визнання недійсними додаткових угод, стягнення заборгованості в розмірі 171 175, 66 грн.

Суддя Ліпинський О.В.

Представники: справу розглянуто без повідомлення (виклику) учасників справи

СУТЬ СПОРУ:

Новомосковська окружна прокуратура звернулась до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом в інтересах держави в особі Виконавчого комітету Личківськоі сільської ради (надалі - Позивач-1) та Відділу освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Личківської сільської ради, (надалі - Позивач-2) в якому просить суд:

1. Визнати недійсною Додаткову угоду №1 від 21.01.2021 до Договору №16 від 18.01.2021, укладену між Відділом освіти, молоді та спорту Виконавчого комітету Личківської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест".

2. Визнати недійсною Додаткову угоду №2 від 27.01.2021 до Договору №16 від 18.01.2021, укладену між Відділом освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Личківської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест".

3. Визнати недійсною Додаткову угоду №3 від 05.02.2021 до Договору № 16 від 18.01.2021, укладену між Відділом освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Личківської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест".

4. Визнати недійсною Додаткову угоду №4 від 11.02.2021 до Договору №16 від 18.01.2021, укладену між Відділом освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Личківської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест".

5. Визнати недійсною Додаткову угоду №5 від 02.04.2021 до Договору №16 від 18.01.2021, укладену між Відділом освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Личківської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест".

6. Визнати недійсною Додаткову угоду №6 від 12.04.2021 до Договору №16 від 18.01.2021, укладену між Відділом освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Личківської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест".

7. Визнати недійсною Додаткову угоду №7 від 24.05.2021 до Договору №16 від 18.01.2021, укладену між Відділом освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Личківської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест".

8. Визнати недійсною Додаткову угоду №8 від 24.05.2021 до Договору №16 від 18.01.2021, укладену між Відділом освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Личківської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест".

9. Визнати недійсною Додаткову угоду №9 від 25.05.2021 до Договору №16 від 18.01.2021, укладену між Відділом освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Личківської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест".

10. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Квінтіс Пром 12", як правонаступника ТОВ "Екотехноінвест" на рахунок Відділу освіти, молоді та спорту Личківської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області грошові кошти у сумі 171 175,66 грн., сплачені за непоставлений товар за договором про постачання (закупівлю) природного газу №16 від 18.01.2021.

Позовні вимоги мотивовані тим, що додаткові угоди № 1-9 до Договору, укладені з порушенням вимог ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" та ст. 652 ЦК України.

Ухвалою суду від 09.10.2023 року відкрито провадження у справі № 904/5305/23, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) учасників, відповідно до ч. 5 ст. 252 ГПК України.

Ухвала суду від 01.08.2023 року, що направлялась за адресою місцезнаходження Відповідача згідно з Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, повернулися до суду з поштовою відміткою "адресат відсутній за вказаною адресою".

Зважаючи на те, що в силу приписів п. 5 ч. 6 ст. 242 ГПК України, днем вручення судового рішення є, в тому числі день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси, суд дійшов висновку про належне повідомлення відповідача про розгляд даної справи.

Відповідач відзив на позовну заву не надав, в зв`язку із чим, керуючись ч. 9 ст. 165 ГПК України, справа вирішується за наявними матеріалами.

Враховуючи приписи ч. 4 ст. 240 ГПК України, у зв`язку з розглядом справи без повідомлення (виклику) учасників справи, рішення прийнято без його проголошення.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши подані докази, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

Як убачається з матеріалів справи, Новомосковською окружною прокуратурою за результатами вивчення стану законності у сфері публічних закупівель товарів, робіт та послуг для потреб дітей встановлено, що відповідно до інформації опублікованої в електронній системі публічних закупівель "Ргогогго", 09.12.2020 року Відділ освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Личківської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області оприлюднив оголошення № ІІА-2020-12-09-008484-С про проведення відкритих торгів щодо закупівлі природного газу обсягом 266737 метрів кубічних з терміном постачанням з 01.01.2021 до 31.12.2021 з очікуваною вартістю 2 360 600 гривень.

Відповідно до Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, переможцем відкритих торгів визнано товариство з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест" (відповідно до даних Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, з 25.11.2022 назву товариства з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест" змінено на товариство з обмеженою відповідальністю "Квінтіс Пром 12") з ціновою пропозицією 1 593 620,85 гривень, з яким 18.01.2021 укладено Договір № 16 постачання природного газу (далі - Договір).

Відповідно до п. 1.2. та п. 2.2. Договору, річний плановий обсяг постачання газу становить 266,737 тис.м.куб., а строк поставки - до 31 грудня 2021 року.

Згідно п. 1.3 Договору, планові обсяги постачання газу по місяцях, всього 266, 737 тис. куб.м.

Відповідно до п. 4.1 Договору ціна за 1000 куб.м. природного газу на момент укладення даного договору, становить 5 974,50 грн., у тому числі ПДВ - 995,75 грн.

Загальна вартість всього обсягу поставки складає 1 593 620,85 грн. з урахуванням ПДВ - 265 603,47 грн.

Таким чином, зазначена ціна відповідає ціновій пропозиції переможця відкритих торгів.

Пунктом 4.2. Договору встановлено, що ціна Договору може бути змінена лише за наявності випадків для внесення змін до істотних умов Договору відповідно до положень, визначених статтею 41 Закону України "Про публічні закупівлі".

Умови договору про закупівлю не відрізняються від змісту тендерної пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі. В свою чергу, пунктом 12.2 Договору передбачено, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, передбачених п. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", що мають бути оформлені шляхом укладання додаткової угоди до цього Договору, а саме:

1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;

2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;

3) покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;

4) продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов`язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;

5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), у тому числі у разі коливання ціни товару на ринку;

6) зміни ціни в договорі про закупівлю у зв`язку зі зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування;

7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Рlatts ARGUS, регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;

8) зміни умов у зв`язку із застосуванням положень частини шостої цієї статті.

В подальшому, внаслідок укладання сторонами додаткових угод до Договору ціна за товар неодноразово збільшувалась.

21.01.2021 року, тобто через три дні після укладання Договору, між сторонами укладено Додаткову угоду № 1, якою внесено зміни до п. 4.1 Договору: зменшено суму Договору на 93 620,85 грн. та визначено, що ціна за 1000 куб. м. природного газу з 20.01.2021 становить 6 571,95 грн. у т.ч. ПДВ. Загальна сума договору складає 1 500 000,00 грн., у т.ч. ПДВ.

27.01.2021, тобто через шість днів після укладання Додаткової угоди №1 до Договору, між сторонами укладено Додаткову угоду № 2, якою знову внесено зміни до п. 4.1 Договору та визначено, що ціна за 1000 куб. м. природного газу з 20.01.2021 становить 7 229,14. у т.ч. ПДВ, без збільшення суми Договору.

05.02.2021 року між сторонами укладено Додаткову угоду № 3, якою внесено зміни у п. 4.1 Договору та визначено, що ціна за 1000 куб. м. природного газу з 22.01.2021 становить 7 951,05 грн. у т.ч. ПДВ, без збільшення суми Договору.

11.02.2021 між сторонами укладено Додаткову угоду №4, якою внесено зміни у п. 4.1 Договору та визначено, що ціна за 1000 куб. м. природного газу з 24.01.2021 становить 8 746,15 грн. у т.ч. ПДВ.

Додатковою угодою № 5 від 02.04.2021, сторони дійшли згоди збільшити ціну за одиницю товару з 15.03.2021 без збільшення суми Договору. Ціна за 1000 куб. м. газу за Додатковою угодою №5 встановлена в розмірі 9 463,86 грн. у т.ч. ПДВ. Річний плановий обсяг постачання газу - 161,212963 тис. куб. м. Загальна сума Договору складає 1 500 000,00 грн. у т.ч. ПДВ.

У Додатковій угоді № 6 від 12.04.2021 до Договору, сторони зазначили про збільшення ціни за одиницю товару з 12.04.2021 без збільшення суми Договору, проте фактично в цій угоді продубльовані умови, викладені в Додатковій угоді №5.

Так, ціна за 1000 куб. м. газу за Додатковою угодою №6 встановлена у розмірі 9463,86 грн. у т.ч. ПДВ. Річний плановий обсяг постачання газу - 161,212963 тис. куб. м. Загальна сума Договору складає 1 500 000,00 грн. у т.ч. ПДВ.

Додатковою угодою № 7 від 24.05.2021 до Договору, сторони дійшли згоди збільшити ціну за одиницю товару з 24.05.2021 без збільшення суми Договору.

Ціна за 1000 куб. м. газу за Додатковою угодою №7 встановлена у розмірі 10 409,28 грн. у т.ч. ПДВ. Річний плановий обсяг постачання газу - 153,958435 тис. куб. м. Загальна сума Договору складає 1 500 000,00 грн. у т.ч. ПДВ.

У Додатковій угоді №8 від 24.05.2021 до Договору, сторони зазначили про збільшення ціни за одиницю товару з 24.05.2021 без збільшення суми Договору, проте фактично в цій угоді продубльовані умови, викладені в Додатковій угоді №7.

Так, ціна за 1000 куб. м. газу за Додатковою угодою №8 встановлена у розмірі 10 409,28 грн. у т.ч. ПДВ. Річний плановий обсяг постачання газу - 153,958435 тис. куб. м. Загальна сума Договору складає 1 500 000,00 грн. у т.ч. ПДВ.

Додатковою угодою № 9 від 25.05.2021 до Договору, сторони дійшли згоди збільшити ціну за одиницю товару з 25.05.2021 без збільшення суми Договору.

Ціна за 1000 куб. м. газу за Додатковою угодою №9 встановлена у розмірі 11 449,14 грн. у т.ч. ПДВ. Річний плановий обсяг постачання газу - 145,5793199 тис. куб. м. Загальна сума Договору складає 1 500 000,00 грн. у т.ч. ПДВ.

Укладені додаткові угоди призвели до збільшення ціни за одиницю товару з 5 974,50 грн. до 11 449,14 грн., тобто на 91%, при цьому сторонами вносилися зміни до Договору щодо зменшення обсягів поставки газу за договором лише при укладанні Додаткових угод №5-9.

Прокурор вказує, що при укладенні додаткових угод №1 від 21.01.2021, №2 від 27.01.2021, №3 від 05.02.2021, №4 від 11.02.2021, №6 від 12.04.2021, №8 від 24.05.2021 до Договору, Відповідачем як постачальником за Договором не надано на адресу споживача - Відділу освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Личківської сільської ради жодного документу на підтвердження підстав для зміни ціни природного газу, при цьому ціна газу за цими угодами підвищена із 5 974,50 грн. за 1000 м. куб. до 10 409,28 грн.

Разом з тим, відповідно до даних веб-ресурсу сайту товарної біржі "Українська енергетична біржа" щодо приведеної вартості природного газу на європейських хабах (Day-Ahead) до кордону України за посиланням: https://www.ueex.com.ua/exchange-quotations/natural-gas/other-price-indicators/#data-filter, за періоди з 18.01.2021 по 27.01.2021 та з 05.02.2021 до 12.04.2021 відсутнє коливання ціни на газ в бік збільшення, а навпаки простежується зниження ціни на газ.

Крім того, уклавши додаткову угоду №1 від 21.01.2021 до Договору, сторонами використано передбачену статтею 41 Закону України "Про публічні закупівлі" можливість змінити умови укладеного договору шляхом збільшення ціни за одиницю товару до 10%, оскільки ціна газу за цією угодою підвищена із 5 974,50 грн. за 1000 м. куб. до 6 571,95 грн., тобто на 10%.

При укладенні додаткової угоди №1 від 21.01.2021 до Договору, товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест", як постачальником за Договором, не надано на адресу споживача - Відділу освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Личківської сільської ради, жодного документу на підтвердження підстав для зміни ціни природного газу, при цьому ціна газу за цією угодою підвищена до 6 571,95 грн. за 1000 м. куб.

Аналогічно, при укладенні додаткових угод №2 від 27.01.2021, №3 від 05.02.2021, №4 від 11.02.2021 до Договору, товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест" не надано на адресу Відділу освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Личківської сільської ради жодного документу на підтвердження підстав для зміни ціни природного газу, при цьому ціна газу за цими угодами підвищена до 8 746,15 грн. за 1000 м. куб.

Додаткова угода №5 від 02.04.2021 укладена на підставі експертного висновку Харківської торгово - промислової палати №659/21 від 16.03.2021 щодо вартості природного газу на європейських хабах (газорозподільних центрах) до кордону України, враховує коливання ціни на природний газ за період із 03.03.2021 по 15.03.2021. Вказаний висновок складений на підставі даних офіційного веб-сайту ТБ "Українська енергетична біржа". Водночас, як зазначено у самому висновку, дана довідка має фактографічно - інформаційний характер та не враховує умов договорів та контрактів.

Вказаний вище висновок не містить відомостей щодо динаміки ціни на природній газ на території України, в ній відсутній аналіз вартості ціни на дату укладення Договору та додаткової угоди, а також дату, з якої сторони розповсюдили її дію, тобто з 15.03.2021, у зв`язку з чим не містять належного обґрунтування для зміни істотних умов Договору на підставі п. 2. ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі".

Крім того, згідно даних Товарної біржі "Українська енергетична біржа", середньозважена ціна місячного ресурсу природного газу станом на 02.04.2021 в порівнянні з ціною на 11.02.2021 навпаки знизилася з 8 200,45 грн. до 7 725,85 грн.

При укладенні додаткової угоди №6 від 12.04.2021 до Договору, товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест" як постачальником за Договором не надано на адресу споживача - Відділу освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Личківської сільської ради жодного документу на підтвердження підстав для зміни ціни природного газу, при цьому в угоді зазначено про підвищення ціни газу до 9 463,86 грн. за 1000 м. куб., чим фактично продубльовано умови додаткової угоди №5.

Додаткова угода №7 від 24.05.2021 укладена на підставі експертного висновку Харківської торгово-промислової палати №928-1/21 від 16.04.2021 щодо вартості природного газу на європейських хабах (газорозподільних центрах) до кордону України, враховує коливання ціни на природний газ за період із 01.04.2021 по 13.04.2021. Вказаний висновок складений на підставі даних офіційного веб-сайту ТБ "Українська енергетична біржа". Водночас, як зазначено у самому висновку, дана довідка має фактографічно - інформаційний характер та не враховує умов договорів та контрактів.

Прокурор зазначає, що вказаний вище висновок не містить відомостей щодо динаміки ціни на природній газ на території України, в ній відсутній аналіз вартості ціни на дату укладення Договору та додаткової угоди, у зв`язку з чим не містять належного обґрунтування для зміни істотних умов Договору на підставі п. 2. ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі".

Разом з тим, відповідно до даних веб-ресурсу сайту товарної біржі "Українська енергетична біржа" щодо приведеної вартості природного газу на європейських хабах (Day-Ahead) до кордону України за посиланням: https://www.ueex.com.ua/exchange-quotations/natural-gas/other-price-indicators/#data-filter, за період із 01.04.2021 по 13.04.2021, простежується коливання ціни на газ, однак станом на 01.04.2021 ціна на газ на хабі ТТР становить 9392,58 грн. та до 13.04.2021 збільшується до 10 236,90 грн., та на хабі СЕСН становить 9434,16 грн. та до 02.04.2021 збільшується до 10325,96 грн., у той час як додатковою угодою №7 від 24.05.2021 сторонами збільшено ціну газу до 10 409,28 грн., що свідчить про необґрунтованість такого підвищення ціни на газ.

При укладенні додаткової угоди №8 від 24.05.2021 до Договору, Відповідачем як постачальником за Договором не надано на адресу споживача - Відділу освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Личківської сільської ради жодного документу на підтвердження підстав для зміни ціни природного газу, при цьому в угоді зазначено про підвищення ціни газу до 10 409,28 грн. за 1000 м. куб., чим фактично продубльовано умови додаткової угоди №7.

Додаткова угода №9 від 25.05.2021, укладена на підставі експертного висновку Харківської торгово - промислової палати від 11.05.2021 №1086/21 щодо вартості природного газу на європейських хабах (газорозподільних центрах) до кордону України, враховує коливання ціни на природний газ за період із 13.04.2021 по 01.05.2021. Вказаний висновок складений на підставі даних офіційного веб-сайту ТБ "Українська енергетична біржа". Водночас, як зазначено у самому висновку, дана довідка має фактографічно - інформаційний характер та не враховує умов договорів та контрактів.

Вказаний вище висновок не містить відомостей щодо динаміки ціни на природній газ на території України, в ній відсутній аналіз вартості ціни на дату укладення Договору та додаткової угоди, у зв`язку з чим не містять належного обґрунтування для зміни істотних умов Договору на підставі п. 2. ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі".

Тобто сторонами, всупереч інтересів держави, без будь-яких належних на те підстав, без жодного належно обґрунтованого документального підтвердження щодо підвищення ціни на природний газ, в порушення норм Закону України "Про публічні закупівлі" та положень укладеного договору, укладено 9 додаткових угод, якими збільшено ціну за одиницю товару з 5 974,50 грн. до 11 449,14 грн., тобто на 91%, що значно перевищує дозволений Законом України "Про публічні закупівлі" максимальний 10% поріг підвищення ціни за одиницю товару, та не відповідає вимогам тендерної документації, що в свою чергу свідчить про їх недійсність.

Так, ціна за 1000 куб. м. газу в Договорі визначена відповідно до тендерної пропозиції товариства з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест" за результатами аукціону, який відбувся 28.12.2020 року, що підтверджується Протоколом розкриття тендерних пропозиції.

Згідно з інформаційною довідкою, наданою товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест" на підтвердження відповідності вимогам тендерної документації, товариство з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест" отримало відповідну ліцензію на провадження господарської діяльності з постачання природного газу на території України, тобто було обізнано про ціни, що склалися на ринку природного газу під час подання тендерної пропозиції та було обізнано про них.

В подальшому, від 18.01.2021 між товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест" та Відділом освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Личківської сільської ради був укладений Договір на узгоджених умовах, чим засвідчено, що товариство з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест" має можливість та погоджується виконати домовленість, щодо ціни та об`ємів поставки, запропонованих за результатами аукціону.

Прокурор зазначає про те, що вказані обставини підтверджують відсутність коливання ціни на предмет закупівлі у обсязі визначеному в додаткових угодах, а спірні додаткові угоди до Договору, укладені без належного обґрунтування, достатнього документального підтвердження, а також за відсутності коливання ціни на товар, тобто в порушення вимог п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі".

Ініціювання зміни умов договору в бік збільшення закупівельної ціни на предмет закупівлі відразу після підписання договору без належних обґрунтувань коливання ціни на ринку споживчих товарів свідчить про недобросовісну конкуренцію та неправомірну поведінку переможця процедури закупівель і суперечить меті закупівель щодо здійснення її за найнижчою ціною.

Таким чином, можливість зміни ціни договору внаслідок недобросовісних дій сторін (сторони) договору робить результат закупівлі невизначеним та тягне за собою неефективне використання бюджетних коштів, що є прямим порушенням принципів процедури закупівлі, визначених преамбулою та ст. 3 Закону України "Про публічні закупівлі".

З огляду на викладене, прокурор вважає, що вказані обставини є підставою для визнання спірних додаткових угод недійсними відповідно до ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України.

Як зазначає прокурор, в результаті укладання спірних додаткових угод державі в особі Відділу освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Личківської сільської ради заподіяна шкода у вигляді надмірно сплачених грошових коштів, а саме: обсяг спожитого газу за ціною згідно недійсних додаткових угод склав 61, 73895 тис. куб.м. газу, первісна ціна за спірним договором складала 5 974,50 грн., тобто Відповідач-2 повинен був за відповідний обсяг спожитого газу сплатити 368 859, 36 грн., натомість останній фактично сплатив 540 035, 02 грн. (а.с. 81-87), у зв`язку з чим, сума надмірно сплаченнях коштів складає 171 175, 66 грн., які підлягають до стягнення з відповідача, як за товар, який так і не був поставлений продавцем, на підставі статті 670 Цивільного кодексу України.

Вказані обставини стали причиною для звернення прокурора до господарського суду з даним позовом.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що вимоги позивача підлягають задоволенню з наступних підстав.

Згідно з частиною першою статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Частиною третьою статті 215 Цивільного кодексу України передбачено, що якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Згідно з абзацом 1 частини першої статті 216 Цивільного кодексу України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.

Загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, встановлені у статті 203 Цивільного кодексу України, відповідно до якої зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним. Правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх і непрацездатних дітей.

Вирішуючи спори про визнання правочинів недійсними, господарський суд повинен встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов`язує визнання таких правочинів недійсними на момент їх вчинення (укладення) і настання відповідних наслідків, та в разі задоволення позовних вимог зазначати в судовому рішенні, в чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та яким нормам законодавства не відповідає оспорюваний правочин. Тобто, для того щоб визнати той чи інший правочин недійсним, позивач по справі має довести, що такий правочин, саме в момент його укладання, зокрема, суперечив Цивільному кодексу України, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Договір, додаткові угоди до якого є предметом вимог про визнання їх недійсними у даній справі, укладений за результатами відкритих торгів, з огляду на що на правовідносини за спірним договором розповсюджуються приписи Закону України "Про публічні закупівлі", який встановлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади.

Метою вказаного Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

Положеннями статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі" визначено, що закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об`єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням.

Статтею 41 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Статтею 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Відповідно до частин 4, 5 статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури.

Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії.

Судом встановлено, що станом на момент підписання договору про закупівлю сторонами погоджені всі істотні умови - предмет, ціна та строк виконання зобов`язань за договором відповідно до вимог частини 3 статті 180 Господарського кодексу України та Закону України "Про публічні закупівлі".

Виходячи зі змісту частини 1 статті 653 Цивільного кодексу України, у разі зміни договору зобов`язання сторін змінюються відповідно до змінених умов. Таким чином, у залежності від коливання ціни товару на ринку сторони протягом дії договору про закупівлю можуть вносити зміни декілька разів в частині ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків кожного разу з урахуванням попередніх змін, внесених до нього, сукупність яких може перевищувати 10 відсотків від ціни за одиницю товару, визначеної сторонами на момент укладання договору про закупівлю та за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної у договорі, і виконати свої зобов`язання відповідно до такого договору з урахуванням зазначених змін. Водночас, внесення таких змін до договору про закупівлю повинно бути обґрунтованим та документально підтвердженим.

Коливання ціни на ринку повинно розцінюватися саме після підписання договору, оскільки частиною 5 статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" урегульовано саме зміну істотних умов у разі виникнення такого явища, як коливання ціни на ринку.

Виходячи із викладеного, внесення змін до договору є правомірним лише у випадку документального підтвердження коливання ціни на товар у період з моменту укладення договору до моменту укладення додаткової угоди (або отримання пропозиції про її укладення).

При цьому існування обставин, які є підставою для зміни ціни товару, повинні бути доведені належними та допустимими доказами та такі коливання ціни товару на ринку повинні бути наявні саме на момент внесення таких змін.

Оскільки законодавством у сфері публічних закупівель конкретну особу, наділену повноваженнями надавати інформацію на підтвердження коливання ціни товару на ринку, не визначено, як і не визначено форму/вигляд інформації щодо такого коливання, то, виходячи з норм чинного законодавства, до суб`єктів надання такої інформації можна віднести, зокрема, Державну службу статистики України, на яку постановою КМУ № 442 від 10.09.2014 року "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" покладено функцію з контролю за цінами в частині здійснення моніторингу динаміки цін (тарифів) на споживчому ринку; державне підприємство "Державний інформаційно-аналітичний центр моніторингу зовнішніх товарних ринків", яке на замовлення суб`єкта господарювання виконує цінові/товарні експертизи, зокрема, щодо відповідності ціни договору наявній кон`юнктурі певного ринку товарів; Торгово-промислову палату України, яка у межах власних повноважень надає послуги щодо цінової інформації.

Водночас, у документі, який видає компетентна організація, має бути зазначена чинна ринкова ціна на товар і її порівняння з ринковою ціною станом на дату, з якої почалися змінюватися ціни на ринку, як у бік збільшення, так і у бік зменшення (тобто наявності коливання). Необхідність зазначення такої інформації зумовлюється також тим, що у випадку коливання цін, зміни до договору про закупівлю вносяться з урахуванням показників коливання цін, що стали підставою для здійснення попередніх змін до договору. Кожна зміна до договору має містити окреме документальне підтвердження; документ про зміну ціни повинен містити належне підтвердження викладених в ньому даних, проведених досліджень коливання ринку, джерел інформації тощо.

Беручи до уваги вищевказані положення законодавства, оскільки на момент укладення спірних додаткових угод, як випливає зі змісту наданих у справу доказів, не було документально підтверджено коливання ціни на товар, що зумовило б необхідність та правомірність укладення таких угод до основного Договору №16 від 18.01.2021 року, суд приходить до висновку, що сторони спірного договору внесли зміни до нього шляхом укладення оспорюваних додаткових угод безпідставно, в зв`язку з чим, оспорюванні додаткові угоди, укладені всупереч приписам закону (зокрема, всупереч вимогам Закону України "Про публічні закупівлі"), а відтак, позовні вимоги в цій частині є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 2 статті 712 Цивільного кодексу України передбачено, що до договору постачання застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

Відповідно до статті 655 Цивільного кодексу України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

У статті 669 Цивільного кодексу України визначено, що кількість товару, що продається, встановлюється у договорі купівлі-продажу у відповідних одиницях виміру або грошовому вираженні.

Відповідно до частини 1 статті 670 Цивільного кодексу України якщо продавець передав покупцеві меншу кількість товару, ніж це встановлено договором купівлі-продажу, покупець має право вимагати передання кількості товару, якої не вистачає, або відмовитися від переданого товару та його оплати, а якщо він оплачений, - вимагати повернення сплаченої за нього грошової суми.

З огляду на те, що господарським судом визнано недійсними додаткові №1 від 21.01.2021, №2 від 27.01.2021, №3 від 05.02.2021, №4 від 11.02.2021, №5 від 02.04.2021, №6 від 12.04.2021, №7 від 24.05.2021, №8 від 24.05.2021 №9 від 25.05.2021 до Договору №16 від 18.01.2021, вбачаються підстави для стягнення з Постачальника (на підставі вищенаведених положень ст. ст. 712, 655, 670 (ч.1) Цивільного кодексу України) на користь Споживача грошових коштів у сумі 171 175,66 грн., сплачених за непоставлений товар.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись статями 73-79, 86, 91, 129, 165, 233, 238, 240, 241 252 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити.

Визнати недійсною Додаткову угоду №1 від 21.01.2021 до Договору №16 від 18.01.2021, укладену між Відділом освіти, молоді та спорту Виконавчого комітету Личківської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест".

Визнати недійсною Додаткову угоду №2 від 27.01.2021 до Договору №16 від 18.01.2021, укладену між Відділом освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Личківської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест".

Визнати недійсною Додаткову угоду №3 від 05.02.2021 до Договору № 16 від 18.01.2021, укладену між Відділом освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Личківської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест".

Визнати недійсною Додаткову угоду №4 від 11.02.2021 до Договору №16 від 18.01.2021, укладену між Відділом освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Личківської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест".

Визнати недійсною Додаткову угоду №5 від 02.04.2021 до Договору №16 від 18.01.2021, укладену між Відділом освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Личківської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест".

Визнати недійсною Додаткову угоду №6 від 12.04.2021 до Договору №16 від 18.01.2021, укладену між Відділом освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Личківської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест".

Визнати недійсною Додаткову угоду №7 від 24.05.2021 до Договору №16 від 18.01.2021, укладену між Відділом освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Личківської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест".

Визнати недійсною Додаткову угоду №8 від 24.05.2021 до Договору №16 від 18.01.2021, укладену між Відділом освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Личківської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест".

Визнати недійсною Додаткову угоду №9 від 25.05.2021 до Договору №16 від 18.01.2021, укладену між Відділом освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Личківської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Екотехноінвест".

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Квінтіс Пром 12" (49031, вул. Поля Олександра, 593, м. Дніпро, код ЄДРПОУ 34933742) на рахунок Відділу освіти, молоді та спорту Личківської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області (51140, вул. Центральна, 103, с. Личкове, Новомосковський район, Дніпропетровська область, код ЄДРПОУ) грошові кошти в сумі 171 175 66 грн. сплачені за непоставлений товар за договором про постачання (закупівлю) природного газу №16 від 18.01.2021.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Квінтіс Пром 12 (49031, вул. Поля Олександра, 593, м. Дніпро, код ЄДРПОУ 34933742) на користь Дніпропетровської обласної прокуратури (49044, м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, 38, код ЄДРПОУ 02909938) витрати зі сплати судового збору в розмірі 21 472,00 грн.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили у відповідності до ст.241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.В. Ліпинський

Дата ухвалення рішення21.12.2023
Оприлюднено25.12.2023
Номер документу115815971
СудочинствоГосподарське
Сутьвизнання недійсними додаткових угод, стягнення заборгованості в розмірі 171 175, 66 грн

Судовий реєстр по справі —904/5305/23

Судовий наказ від 16.01.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

Судовий наказ від 16.01.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

Рішення від 21.12.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

Ухвала від 15.12.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

Ухвала від 04.12.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

Ухвала від 09.10.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні