ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 грудня 2023 року
м. Київ
cправа № 903/822/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Волковицька Н. О. - головуючий, Могил С. К., Случ О. В.,
секретар судового засідання - Мельникова Л. В.,
розглянувши касаційну скаргу Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань»
на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 05.09.2023 у справі
за позовом Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань»
до 1) Цуманської селищної ради,
2) Товариства з обмеженою відповідальністю «Цумань-Риба»
про визнання протиправним та скасування рішення селищної ради, визнання недійсними договорів оренди землі,
(у судове засідання з`явиkbся представники: позивача - Кушнірук А. В., Товариства з обмеженою відповідальністю «Цумань-Риба» - Карпюк Л. В., Попик Л. П.),
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст і підстави позовних вимог
1.1. Дочірнє підприємство «Рибгосп «Цумань» звернулося до Господарського суду Волинської області з позовом до Цуманської селищної ради та Товариства з обмеженою відповідальністю «Цумань-Риба» (далі - ТОВ «Цумань-Риба») про визнання протиправним та скасувати рішення Цуманської селищної ради № 15/8 від 20.06.2017 щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) ТОВ «Цумань-Риба» для ведення рибного господарства, які знаходяться на території Цуманської об`єднаної територіальної громади (далі - ОТГ), а саме, щодо земельних ділянок площею 0,9669 га кадастровий номер 0721855700:01:001:2038, площею 0,7227 га кадастровий номер 0721855700:01:001:2039, площею 1,6247 га кадастровий номер 0721855700:01:001:2037; визнання недійсними договорів оренди землі від 20.07.2017, укладені між Цуманською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Цумань-Риба» про передання в оренду земельних ділянок площею 0,9669га кадастровий номер 0721855700:01:001:2038, площею 0,7227га кадастровий номер 0721855700:01:001:2039, площею 1,6247га кадастровий номер 0721855700:01:001:2037, що розташовані на території Цуманської об`єднаної територіальної громади для обслуговування гідротехнічних споруд для ведення рибного господарства (землі водного фонду).
Позов аргументовано тим, що 20.06.2017 рішенням Цуманської селищної ради № 15/8 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ТОВ «Цумань-Риба» для ведення рибного господарства, згідно з яким ТОВ «Цумань-Риба» передано в оренду на 49 років земельні ділянки, які знаходяться на території Цуманської об`єднаної територіальної громади. У подальшому, між відповідачами на підставі вказаного вище рішення укладено спірні договори оренди на земельні ділянки. Позивач зазначає, що такі ділянки перебувають у його постійному користуванні згідно з чинними актами на право постійного користування.
Позивач стверджує, що є спеціалізованим підприємством рибного господарства з прісноводного розведення риби та являється правонаступником Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» ВАТ «Волиньрибгосп», а тому за відсутності його волевиявлення як постійного користувача земельних ділянок на добровільну відмову від права користування землею, Цуманська селищна рада не мала законних підстав на поділ земельної ділянки, затвердження технічної документації та передачу земельних ділянок в оренду іншій особі.
2. Фактичні обставини справи, встановлені судами
2.1. Як установили суди попередніх інстанцій і свідчать матеріали справи, згідно зі свідоцтвом про державну реєстрацію (перереєстрацію) суб`єкта підприємницької діяльності-юридичної особи 12.02.1999 року зареєстровано Відкрите акціонерне товариство «Волиньрибгосп».
Відповідно до витягу зі Статуту ВАТ «Волиньрибгосп» товариство має право у встановленому чинним законодавством порядку, зокрема створювати на території України та за її межами свої філії, представництва та дочерні підприємства, компанії.
Рішенням загальних зборів акціонерів ВАТ «Волиньрибгосп», оформленими протоколом №1 від 05.05.2000, затверджено Статут Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань», згідно з яким засновником Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» є ВАТ «Волиньрибгосп». Дочірнє підприємство «Рибгосп «Цумань» ВАТ «Волиньрибгосп» створене з метою здійснення ним господарської діяльності за окремими напрямами діяльності товариства, має статус юридичної особи і здійснює частину основних господарських функцій товариства. Підприємство має розрахункові рахунки в банківських установах, відокремлене майно, яке враховується на власному балансі. При цьому баланс підприємства не входить до балансу товариства. Місцезнаходження підприємства: Волинська область, Ківерцівський район, смт Цумань, вул. Васильєва, 46.
Відповідно до пунктів 5.1, 5.2 вказаного Статуту, майно підприємства складається з основних засобів та оборотних коштів, а також цінностей, вартість яких відображається у самостійному балансі підприємства. Майно засновника, передане підприємству для створення статутного фонду, належить засновнику. Підприємство самостійно здійснює управління цим майном відповідно до мети та предмету своєї діяльності згідно з діючим законодавством. Джерелами формування майна підприємства є: грошові та матеріальні внески засновника; доходи, отримані від реалізації продукції, послуг та інших видів господарської діяльності; кредити банків та інших кредиторів; капітальні вкладення і дотації з бюджету; придбання майна інших підприємств і організацій; безоплатні та благодійні внески, пожертвування організацій підприємств і громадян; інші джерела, не заборонені законодавством України. Розпорядження майном підприємства (відчуження, застава, передача в оренду, списання і т.д.) здійснюється за рішенням засновника.
Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань державна реєстрація - Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань», код ЄДРПОУ - 30907944 (Дочірнє підприємство «Рибгосп «Цумань» Відкритого акціонерного товариства «Волиньрибгосп») здійснена - 18.07.2000.
27.12.2001 Ківерцівською районною радою народних депутатів Ківерцівського району Волинської області видано Дочірному підприємству «Рибгосп «Цумань» ВАТ «Волиньрибгосп» смт Цумань, вул. Васильєва, 46 Державний акт на право постійного користування землею серії I-ВЛ №001576, розташованої на території Цуманської селищної ради В розмірі 49,88 га в межах згідно з планом землекористування. Землі надано у постійне користування для ведення рибного господарства. Акт зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 27-а. План зовнішніх меж долучено до акта.
Вказане також підтверджується наданим Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області витягом з книги записів реєстрації Державних актів на право постійного користування землею з записом від 27.12.2001 № 27-а.
27.08.2005 рішенням загальних зборів акціонерів ВАТ «Волиньрибгосп» оформлене протоколом № 7, зокрема вирішено здійснити реорганізацію дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» та створити філію «Рибне господарство - Цумань». 25.03.2006 рішенням загальних зборів акціонерів ВАТ «Волиньрибгосп» оформлене протоколом № 8 вирішено скасувати рішення загальних зборів акціонерів ВАТ «Волиньрибгосп» зокрема щодо здійснення реорганізації Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» шляхом перетворення у філію «Рибне господарство - Цумань» в частині припинення діяльності Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань». Затвердити Статут Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» у новій редакції.
В матеріалах справи наявна заява керівника Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» Попик Л.П. до державного реєстратора в Ківерцівському районі, в якій просить внести в державний реєстр запис про відміну ліквідації Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань».
Згідно зі Статутом Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» ВАТ «Волиньрибгосп», затверджений загальними зборами акціонерів ВАТ «Волиньрибгосп» від 25.03.2006 державна реєстрація змін до установчих документів здійснено 05.06.2006) засновником Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» є ВАТ «Волиньрибгосп». Дочірнє підприємство «Рибгосп «Цумань» ВАТ «Волиньрибгосп» створене з метою здійснення ним господарської діяльності за окремими напрямами діяльності товариства. Дочірнє підприємство «Рибгосп «Цумань» ВАТ «Волиньрибгосп» є самостійною юридичною особою з дати його державної реєстрації. Вищий орган управління ДП «Рибгосп» Цумань» ВАТ «Волиньрибгосп» є загальні збори ВАТ «Волиньрибгосп». Місцезнаходження підприємства: 45233, Волинська область, смт Цумань, вул. Васильєва, 46. Відповідно до пунктів 5.1, 5.2 вказаного Статуту, майно підприємства складається з основних засобів та оборотних коштів, а також цінностей, вартість яких відображається у самостійному балансі підприємства. Майно засновника, передане підприємству для створення статутного фонду, належить засновнику. Підприємство самостійно здійснює управління цим майном відповідно до мети та предмету своєї діяльності згідно з діючим законодавством. Джерелами формування майна підприємства є: грошові та матеріальні внески засновника; доходи, отримані від реалізації продукції, послуг та інших видів господарської діяльності; кредити банків та інших кредиторів; капітальні вкладення і дотації з бюджету; придбання майна інших підприємств і організацій; безоплатні та благодійні внески, пожертвування організацій підприємств і громадян; інші джерела, не заборонені законодавством України. Розпорядження майном підприємства (відчуження, застава, передача в оренду, списання і т.д.) здійснюється за рішенням засновника.
07.09.2012 рішеннями зборів учасників ТОВ «Волинська торгово-транспортна корпорація» зокрема вирішено купити частку у статутному капіталі Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» Відкритого акціонерного товариства «Волиньрибгосп» у розмірі 100% статутного капіталу шляхом укладення договору купівлі-продажу за ціною 41000,00 грн. Затвердити нову редакцію Статуту ДП «Рибгосп «Цумань» ВАТ «Волиньрибгосп».
10.09.2012 на засіданні правління ВАТ «Волиньрибгосп» одноголосно прийнято рішення про відчуження у зв`язку із скрутним фінансовим станом ВАТ «Волиньрибгосп» частки у статутному капіталі ДП «Рибгосп «Цумань» ВАТ «Волиньрибгосп» у розмірі 100 % статутного капіталу шляхом укладення договору купівлі-продажу.
10.09.2012 між ВАТ «Волиньрибгосп» (продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Волинська торгово-транспортна корпорація» (покупець) укладено договір купівлі-продажу, предметом якого є купівля частки у статутному капіталі Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» ВАТ «Волиньрибгосп» (код ЄДРПОУ 30907944), засновником якого є ВАТ «Волиньрибгосп» у розмірі 100 % статутного капіталу, яку ВАТ «Волиньрибгосп» передає у власність ТОВ «Волинська торгово-транспортна корпорація». З моменту укладення цього договору ТОВ «Волинська торгово-транспортна корпорація» стала по відношенню до Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» ВАТ «Волиньрибгосп» його новим засновником, та несе всі обов`язки та права засновника, що випливають із установчих документів та чинного законодавства. Вказаний договір купівлі-продажу частки у статутному капіталі ДП «Рибгосп «Цумань» ВАТ «Волиньрибгосп» від 10.09.2012 не оспорювався, не визнавався ВАТ «Волиньрибгосп» недійсним.
06.06.2012 позачерговими загальними зборами акціонерів ВАТ «Волиньрибгосп» оформлені протоколом №01 зокрема вирішено відкликати із посади голови правління - генерального директора ВАТ «Волиньрибгосп» ОСОБА_1 та членів правління ВАТ «Волиньрибгосп»: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 . Головою правління - генеральним директором ВАТ «Волиньрибгосп» переобрати ОСОБА_1 . Членами правління ВАТ «Волиньрибгосп» обрати: ОСОБА_6 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_3 .
У свою чергу від ВАТ «Волиньрибгосп» договір купівлі-продажу частки у статутному капіталі ДП «Рибгосп «Цумань» ВАТ «Волиньрибгосп» від 10.09.2012 було підписано генеральним директором ОСОБА_1 , що діє на підставі Статуту та у відповідності до протоколу засідання Правління товариства від 05.09.2012 № 5/09-12.
Згідно з п. 1.1, 1.4 Статуту Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» ВАТ «Волиньрибгосп», затвердженого зборами учасників ТОВ «Волинська торгово-транспортна корпорація», оформлені протоколом №09/2012 від 07.09.2012 року, засновником Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» ВАТ «Волиньрибгосп» є Товариство з обмеженою відповідальністю «Волинська торгово-транспортна корпорація». Місцезнаходження підприємства: 45233, Волинська область, Ківерцівський район, смт Цумань, вул. Васильєва, 46.
Згідно з пунктом 2.1 Статуту, підприємство є власником майна, переданого йому засновником, продукції, виробленої внаслідок господарської діяльності, прибутків, а також іншого майна, придбаного їм на інших підставах, незаборонених чинним законодавством.
Рішенням загальних зборів учасників ТОВ «Західторгкомплект» від 01.08.2013 оформлене протоколом № 2, зокрема, вирішено купити частку у статутному капіталі Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» Відкритого акціонерного товариства у розмірі 100 % статутного капіталу шляхом укладення договору купівлі-продажу за ціною 100 000 грн. Змінити найменування Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» Відкритого акціонерного товариства «Волиньрибгосп» на Дочірнє підприємство «Рибгосп «Цумань». Затвердити нову редакцію Статуту Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» (код ЄДРПОУ 30907944).
01.08.2013 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Волинська торгово-транспортна корпорація» (продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Західторгкомплект» (покупець) укладено договір купівлі-продажу частки, згідно умов п.1.1 предметом цього договору є купівля частки у статутному капіталі Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» Відкритого акціонерного товариства «Волиньрибгосп» (місцезнаходження: 45233, Волинська область, Ківерцівський район, смт Цумань, вул.Васильєва, 46), засновником якого є продавець, у розмірі 100 відсотків статутного капіталу, яку продавець передає у власність покупцю, а покупець приймає і зобов`язується сплатити їх вартість на умовах, встановлених цим договором.
Згідно з п.1.1, 2.2 Статуту Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань», затвердженого зборами учасників ТОВ «Західторгкомплект», оформленого протоколом від 01.08.2013 № 2, власником Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» є Товариство з обмеженою відповідальністю «Західторгкомплект». Місцезнаходження підприємства: 45233, Волинська область, Ківерцівський район, смт Цумань, вул. Васильєва, будинок 46.
Відповідно до пунктів 5.3, 5.5 вказаного Статуту, підприємство володіє, користується і розпоряджається майном, що йому належить та виконує відносно нього будь-які дії, що не суперечать законодавству України, цьому Статуту, меті діяльності підприємства та рішенням власника. Підприємство є власником зокрема іншого майна, набутого на підставах, не заборонених законодавством
Рішенням загальних зборів учасників ТОВ «Західторгкомплект» від 12.08.2013 року оформленим протоколом № 3 вирішено змінити місцезнаходження Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» з 45233, Волинська область, Ківерцівський район, смт Цумань, вул. Васильєва, будинок 46 на 43000, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Кривий Вал, 34.
Рішенням загальних зборів учасників ТОВ «Західторгкомплект» від 27.12.2013 оформлене протоколом № 4 вирішено зокрема змінити місцезнаходження Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» з 43000, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Кривий Вал, 34 на 33013, Рівненська область, місто Рівне, вулиця Набережна, 28.
Рішенням № 17/02/20 учасника ТОВ «Західторгкомплект» від 17.02.2020 вирішено змінити місцезнаходження Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» затвердивши нове місцезнаходження Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» за адресою: 43021, Волинська область, м.Луцьк, вул.Стрілецька, буд. 41.
Згідно зі Статутом Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» (затверджено рішенням учасника ТОВ «Західторгкомплект» №17/02/20 від 17.02.2020) Дочірнє підприємство «Рибгосп «Цумань» є приватним підприємством. Підприємство є юридичною особою, створене з метою отримання прибутку, має самостійний баланс, рахунки, включаючи валютний в установах банків, може мати печатку, штамп, фірмовий знак і ніші реквізити. Власником підприємства є юридична особа ТОВ «Західторгкомплект».
05.03.2020 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Західторгкомплект» (продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Трансгазіндастрі АГ» (покупець) укладено договір купівлі-продажу корпоративних прав в статутному капіталі Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань», згідно умов п.1.1 продавець передає у власність покупцеві вклад(частку) у статутному капіталі Дочірнього підприємства «Рибгосп» «Цумань» в розмірі 200 000,00 грн, що становить 100 % статутного капіталу підприємства, а покупець приймає цей вклад (частку) та сплачує за нього вартість в розмірі та в порядку обумовленому цим договором.
Згідно зі Статутом Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань», затвердженого рішенням зборів співвласників Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» оформлене протоколом від 06.03.2020 № 06/03/20, Дочірнє підприємство «Рибгосп «Цумань» є дочірнім підприємством. Власником підприємства є Товариство з обмеженою відповідальністю «Трансгазіндастрі АГ».
Відповідно до пунктів 4.1, 4.2 вказаного Статуту, майно підприємства складають основні фонди і оборотні засоби, які належать йому на праві власності, вартість яких відображається в самостійному балансі підприємства. Майно підприємства формується за рахунок, зокрема інших джерел, не заборонених законодавством України.
20.08.2020 між ТОВ «Трансгазіндастрі АГ» та ТОВ «Агро-Буд Цумань» укладено договір купівлі-продажу корпоративних прав в статутному капіталі позивача, відповідно до якого ТОВ «Трансгазіндастрі АГ» передало у власність ТОВ «Агро-Буд Цумань» вклад (частку) у статутному капіталі позивача у розмірі 200 000 грн, що становить 100 % статутного капіталу позивача, а ТОВ «Агро-Буд Цумань» повинно було прийняти цей вклад (частку) та сплатити за нього грошову суму у розмірі та в порядку обумовленому цим договором.
Згідно зі Статутом Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» (затверджено протоколом загальних зборів співвласників ДП «Рибгосп «Цумань» від 20.08.2020 №20/08/20-1) Дочірнє підприємство «Рибгосп «Цумань» є дочірнім підприємством, яке утворено, шляхом перетворення структурного підрозділу Рибцеху «Цумань» ВАТ «Волиньрибгосп», а в подальшому Рибгоспу «Цумань» в дочірнє підприємство. Підприємство є правонаступником прав та обов`язків Дочірнього підприємства «Рибгосп» Цумань» Відкритого акціонерного товариства «Волиньрибгосп». Власником підприємства є юридична особа, створена за законодавством України: Товариство з обмеженою відповідальністю «Агро-Буд Цумань», код ЄДРПОУ 43759736.
Згідно з пунктами 4.1, 4.2 вказаного Статуту, майно підприємства складають основні фонди і оборотні засоби, які належать йому на праві власності, вартість яких відображається в самостійному балансі підприємства. Майно підприємства формується за рахунок зокрема інших джерел, не заборонених законодавством України.
У квітні 2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Цумань-Риба» звернулося до Господарського суду Волинської області з позовом до Дочірнього підприємства «Рибгосп» Цумань», Державного реєстратора речових прав Адамчука Руслана в якому просив суд скасувати право постійного користування земельною ділянкою кадастровий номер 0721855700:01:001:2037, зареєстроване за ДП «Рибгосп» Цумань» державним реєстратором Затурцівської селищної ради Локачинського району, Волинської області Адамчуком Русланом Євгенійовичем, зареєстроване за ДП «Рибгосп» Цумань» державним реєстратором Затурцівської селищної ради Локачинського району, Волинської області Адамчуком Русланом Євгенійовичем; земельною ділянкою, кадастровий номер 0721855700:01:001:2039, зареєстроване за ДП «Рибгосп» Цумань» державним реєстратором Затурцівської селищної ради Локачинського району, Волинської області Адамчуком Русланом Євгенійовичем; визнати дії державного реєстратора Затурцівської селищної ради Локачинського району, Волинської області Адамчука Руслана Євгенійовича щодо реєстрації права постійного користування земельними ділянками за ДП «Рибгосп» Цумань» та розірвання договорів оренди земельних ділянок із кадастровими номерами 0721855700:01:001:2037, 0721855700:01:001:2038, 0721855700:01:001:2039, які розташовані в межах населеного пункту смт Цумань та укладені між Цуманською селищною радою та ТзОВ «Цумань-Риба» незаконними; поновити договори оренди земельних ділянок із кадастровими номерами 0721855700:01:001:2037, 0721855700:01:001:2038, 0721855700:01:001:2039, які були укладені між ТзОВ «Цумань-Риба» та Цуманською селищною радою 20.07.2017 на строк 49 років для ведення рибного господарства.
Рішенням Господарського суду Волинської області від 31 серпня 2021 року залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 22.12.2021 року у справі №903/260/21 позов задоволено частково. Скасовано право постійного користування земельної ділянки кадастровий номер 0721855700:01:001:2037, зареєстроване за Дочірнім підприємством «Рибгосп» Цумань» державним реєстратором Затурцівської селищної ради Локачинського району, Волинської області Адамчуком Русланом Євгенійовичем. Скасовано право постійного користування земельної ділянки кадастровий номер 0721855700:01:001:2038, зареєстроване за Дочірнім підприємством «Рибгосп» Цумань» державним реєстратором Затурцівської селищної ради Локачинського району, Волинської області Адамчуком Русланом Євгенійовичем. Скасовано право постійного користування земельної ділянки кадастровий номер 0721855700:01:001:2039, зареєстроване за Дочірнім підприємством «Рибгосп» Цумань» державним реєстратором Затурцівської селищної ради Локачинського району, Волинської області Адамчуком Русланом Євгенійовичем. Визнано дії державного реєстратора Затурцівської селищної ради Локачинського району, Волинської області Адамчука Руслана Євгенійовича щодо реєстрації права постійного користування земельними ділянками за Дочірнім підприємством «Рибгосп» Цумань» та розірвання договорів оренди земельних ділянок із кадастровими номерами 0721855700:01:001:2037, 0721855700:01:001:2038, 0721855700:01:001:2039, які розташовані в межах населеного пункту смт Цумань та укладені між Цуманською селищною радою та ТзОВ «Цумань-Риба» незаконними.
У вказаних судових рішеннях, як суд першої інстанції так і суд апеляційної інстанції звернув увагу на те, що предметом спору у справі № 903/260/21 не є визнання недійсним чи скасування Державного акта на право постійного користування серії I-ВЛ №001576 від 27 грудня 2001 року, що виданий Радою народних депутатів Ківерцівського району Волинської області Дочірному підприємству «Рибгосп» Цумань» ВАТ «Волиньрибгосп», площею 49, 88 га для ведення рибного господарства.
Задовольняючи позовні вимоги в частині реєстрації права постійного користування земельними ділянками за кадастровими номерами 0721855700:01:001:2037, 0721855700:01:001:2038, 0721855700:01:001:2039 за Дочірнім підприємством «Рибгосп» Цумань» державним реєстратором Затурцівської селищної ради Локачинського району, Волинської області Адамчуком Русланом Євгенійовичем судами встановлено, що державна реєстрація права власності проведена з порушенням вимог пункту 21, 22 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою КМУ від 25.12.20015 №1127 у редакції, що діяла на час проведення реєстраційних дій щодо пошуку відомостей у Державному реєстрі прав про речові права та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів таких прав у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині. Встановлені факти порушень є істотними, оскільки призвели до державної реєстрації незаявленого права.
Рішенням Цуманської селищної ради Ківерцівського району Волинської області за №15/8 від 20.06.2017 вирішено затвердити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) в межах Цуманської селищної ради для ведення рибного господарства. Категорія земель землі водного фонду: кадастровий номер 0721855700:01:001:2038 площею 0,9669 га; кадастровий номер 0721855700:01:001:2039 площею 0,7227 га; кадастровий номер 0721855700:01:001:2037 площею 1,6248 га., а також передати Товариству з обмеженою відповідальністю «Цумань-Риба» земельні ділянки в оренду на 49 років.
20 липня 2017 року між Цуманською селищною радою Ківерцівського району Волинської області (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Цумань-Риба» (орендар) укладено три договори оренди землі.
Відповідно до пунктів 1, 2, 7 вказаних договорів, орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки комунальної власності для ведення рибного господарства з кадастровими номерами 0721855700:01:001:2037 площею 1, 6248 га, 0721855700:01:001:2038 площею 0, 9669 га, 0721855700:01:001:2039 площею 0, 7227 га, які розташовані в смт Цумань. Договори укладено на строк 49 років.
З витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності вбачається наступна інформація станом на 19.06.2017 та 26.07.2017:
- земельна ділянка кадастровий номер 0721855700:01:001:2037 площею 1,6248 га з цільовим призначенням для ведення рибного господарства за адресою Волинська область, Ківерцівський район, смт Цумань передана Цуманською селищною радою в оренду на 49 років ТОВ «Цумань-Риба», форма власності комунальна;
- земельна ділянка кадастровий номер 0721855700:01:001:2038 площею 0,9669 га з цільовим призначенням для ведення рибного господарства за адресою Волинська область, Ківерцівський район, смт Цумань передана Цуманською селищною радою в оренду на 49 років ТОВ «Цумань-Риба», форма власності комунальна;
- земельна ділянка кадастровий номер 0721855700:01:001:2039 площею 0,7227 га з цільовим призначенням для ведення рибного господарства за адресою Волинська область, Ківерцівський район, смт Цумань передана Цуманською селищною радою в оренду на 49 років ТОВ «Цумань-Риба», форма власності комунальна.
Листом від 04.06.2019 № ПІ-38/0-38/0/63-19 Головне управління Держгеокадастру у Волинській області у відповідь на запит повідомило ДП «Рибгосп «Цумань» зокрема, що відомості про земельні ділянки, які зазначені в Державному акті серії I-ВЛ № 001576 внесені до Державного земельного кадастру за кадастровими номерами в тому числі 0721855700:01:001:2038; 0721855700:01:001:2039; 0721855700:01:001:2037.
Листом від 07.05.2020 № 484/01-30 Цуманська селищна рада у відповідь на звернення щодо надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою на встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), які зазначені в Державному акті на право постійного користування землею серії І-ВЛ №001576 повідомила ДП «Рибгосп «Цумань» про те, що відповідно вищезгаданого Державного акта в 2014 році розроблена вказана технічна документація із землеустрою на основі якої сформовано земельні ділянки та присвоєно кадастрові номери: 0721855700:01:001:2037; 0721855700:01:001:2038; 0721855700:01:001:2039. Рішенням Цуманської селищної ради №15/8 від 20.06.2017 року затверджена вищезгадана технічна документація та земельні ділянки передано в оренду ТОВ «Цумань-Риба».
Листом від 19.06.2020 № 613/01-30 Цуманська селищна рада у відповідь на запит представника позивача повідомила про те, що рішення про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ТОВ «Цумань-Риба» для ведення рибного господарства, згідно якого було виготовлено технічну документацію на земельні ділянки площею 0,9669 га - 0721855700:01:001:2038; 0,7227 га - 0721855700:01:001:2039 га; 1.6247 га - 0721855700:01:001:2037, Цуманською селищною радою не приймалося.
Листом від 30.04.2021 № 28-3-0.3-2898/2-21 Головне управління Держгеокадастру у Волинській області у відповідь на запит повідомило ДП «Рибгосп «Цумань», зокрема, про те, що в межах Державного акта на право постійного користування землею від 27.12.2001 серія І-ВЛ № 001576 виданого Дочірньому підприємству «Рибгосп «Цумань» для ведення рибного господарства на території Цуманської селищної ради Ківерцівського району, розташовані земельні ділянки з кадастровими номерами: 0721855700:05:000:0442; 0721855700:05:000:0443; 0721855700:05:000:0444; 0721855700:01:001:2037; 0721855700:01:001:2038; 0721855700:01:001:2039. Додатково проінформувало, що стосовно земельних ділянок з кадастровими номерами 0721855700:01:001:2037; 0721855700:01:001:2038; 0721855700:01:001:2039 згідно даних Державного земельного кадастру зареєстровано право постійного користування за Дочірнім підприємством «Рибгосп «Цумань».
Крім того, витягом з книги записів реєстрації державних актів на право постійного користування землею, підтверджується, що за записом від 27.12.2001 № 27-а зареєстрований Державний акт на право постійного користування землею від 27.12.2001 серія І-ВЛ № 001576 видано Дочірньому підприємству «Рибгосп «Цумань» ВАТ «Волиньрибгосп» для ведення рибного господарства на території Цуманської селищної ради.
Листом від 09.11.2021 № Ф-488 Цуманська селищна рада у відповідь на лист Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» від 08.11.2021 повідомила зокрема про те, що право постійного користування земельною ділянкою площею 49,88 га для ведення рибного господарства, що виникло у ДП «Рибгосп «Цумань» згідно з Державним актом І-ВЛ№001576 не припинялося у встановленому законом порядку. 20 червня 2017 року рішенням Цуманської селищної ради « 15/8 було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення(відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ТОВ «Цумань-Риба» для ведення рибного господарства та передано останньому в оренду на 49 років земельні ділянки площею 0,9669 га - кадастровий номер 0721855700:01:001:2038; площею 0,7227 га - кадастровий номер 0721855700:01:001:2039; площею 1,6247 га - кадастровий номер 0721855700:01:001:2037. Однак на момент, прийняття даного рішення ТОВ «Цумань-Риба» повідомило сесії недостовірні відомості, щодо правонаступництва прав на земельну ділянку, а звернень від інших користувачів (в тому числі ДП «Рибгосп-Цумань») не надходило, відповідно ,в зв`язку з цим Цуманською селищною радою було прийнято рішення та укладено договори оренди саме з ТОВ «Цумань-Риба», тобто в порушення прав ДП «Рибгосп «Цумань», адже право постійного користування останнього не було припинено.
Листом від 14.12.2021 №2150/01-18 Цуманська селищна рада також повідомила представника ДП «Рибгосп «Цумань» адвоката Кушнірука А.В., що правовстановлюючим документом на підставі, якого здійснювалося виготовлення технічної документації є Державний акт І-ВЛ № 001576 на право постійного користування земельними ділянками, виданий 27.12.2001 Дочірньому підприємству «Рибгосп «Цумань» ВАТ «Волиньрибгосп». Право постійного користування за ДП «Рибгосп «Цумань» у встановленому законом порядку не припинялося.
2.2. 17.08.2023 від Головного управління Держгеокадастру у Волинській області на виконання вимог ухвали суду від 09.08.2023 до суду апеляційної інстанції надійшли належним чином завірені копії поземельних книг по вказаним земельним ділянкам.
Згідно із записом від 26.04.2017 № 001 у поземельній книзі щодо земельної ділянки з кадастровим номером 0721855700:01:001:2037, яку відкрито 26.04.2017, вказана земельна ділянка - розташована у Волинській області, Ківерцівського району, смт Цумань, категорія земель: землі водного фонду; код цільового призначення: 10.07. Для рибогосподарських потреб; площа 1,6248 га.; форма власності: державна власність; власник: Цуманська селищна рада.
Згідно із записом від 13.06.2017 № 004 вказана земельна ділянка - розташована у Волинській області, Ківерцівського району, смт Цумань, категорія земель: землі водного фонду; код цільового призначення: 10.07. Для рибогосподарських потреб; площа 1,6248 га.; форма власності: комунальна власність; власник: Цуманська селищна рада.
Згідно із записом від 20.06.2017 № 005 в розділі право власності зазначено, що власником є Цуманська селищна рада, дата реєстрації речового права - 14.06.2017.
28.07.2017 в розділі оренда, суборенда здійснено запис № 006 про реєстрацію 21.07.2017 права оренди на вказану земельну ділянку у ТОВ «Цумань-Риба».
24.10.2020та 04.02.2021 року в розділі право власності, право постійного користування здійснено записи № 009 та № 010 про реєстрацію 16.10.2020 права постійного користування земельною ділянкою за Дочірнім підприємством «Рибгосп» «Цумань».
28.01.2022 та 01.08.2022 в розділі оренда, суборенда здійснено запис № 013 та № 015 про реєстрацію 20.07.2017 права оренди на вказану земельну ділянку за ТОВ «Цумань-Риба».
Згідно із поземельною книгою щодо земельної ділянки з кадастровим номером 0721855700:01:001:2038, яку відкрито 26.04.2017 згідно запису від 26.04.2017 № 001 вказана земельна ділянка - розташована у Волинській області, Ківерцівського району, смт Цумань, категорія земель: землі водного фонду; код цільового призначення: 10.07. Для рибогосподарських потреб; площа 0,9669 га; форма власності: державна власність; власник: Цуманська селищна рада.
Згідно із записом від 13.06.2017 № 004 вказана земельна ділянка - розташована у Волинській області, Ківерцівського району, смт Цумань, категорія земель: землі водного фонду; код цільового призначення: 10.07. Для рибогосподарських потреб; площа 0,9669 га.; форма власності: комунальна власність; власник: Цуманська селищна рада.
Згідно із записом від 20.06.2017 № 005 в розділі право власності заначено, що власником є Цуманська селищна рада, дата реєстрації речового права - 14.06.2017.
28.07.2017 в розділі оренда, суборенда здійснено запис № 006 про реєстрацію 21.07.2017 права оренди на вказану земельну ділянку за ТОВ «Цумань-Риба».
24.10.2020 та 04.02.2021 в розділі право власності, право постійного користування здійснено записи № 009 та № 010 про реєстрацію 16.10.2020 права постійного користування земельною ділянкою за Дочірнім підприємством «Рибгосп» «Цумань».
27.01.2022 та 01.08.2022 в розділі оренда, суборенда здійснено запис № 013 та № 015 про реєстрацію 20.07.2017 права оренди на вказану земельну ділянку у ТОВ «Цумань-Риба».
Згідно із поземельною книгою щодо земельної ділянки з кадастровим номером 0721855700:01:001:2039, яку відкрито 26.04.2017 згідно запису від 26.04.2017 № 001 вказана земельна ділянка - розташована у Волинській області, Ківерцівського району, смт Цумань, категорія земель: землі водного фонду; код цільового призначення: 10.07. Для рибогосподарських потреб; площа 0,7227 га; форма власності: державна власність; власник: Цуманська селищна рада.
Згідно із записом від 13.06.2017 № 003 вказана земельна ділянка - розташована у Волинській області, Ківерцівського району, смт Цумань, категорія земель: землі водного фонду; код цільового призначення: 10.07. Для рибогосподарських потреб; площа 0,7227 га.; форма власності: комунальна власність; власник: Цуманська селищна рада.
Згідно із записом від 20.06.2017 № 004 в розділі право власності заначено, що власником є Цуманська селищна рада, дата реєстрації речового права - 14.06.2017.
28.07.2017 в розділі оренда, суборенда здійснено запис № 005 про реєстрацію 21.07.2017 права оренди на вказану земельну ділянку за ТОВ «Цумань-Риба».
24.10.2022 та 04.02.2021 в розділі право власності, право постійного користування здійснено записи № 008 та № 009 про реєстрацію 16.10.2020 права постійного користування земельною ділянкою за Дочірнім підприємством «Рибгосп» «Цумань».
27.01.2022 та 01.08.2022 в розділі оренда, суборенда здійснено запис № 012 та № 014 про реєстрацію 20.07.2017 права оренди на вказану земельну ділянку у ТОВ «Цумань-Риба».
3. Короткий зміст судових рішень у справі
3.1. Рішенням Господарського суду Волинської області від 27.04.2022 у справі № 903/822/21, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 17.08.2022, у задоволенні позову відмовлено повністю.
3.2. Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 20.12.2022 касаційну скаргу Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» задоволено частково; рішення Господарського суду Волинської області від 27.04.2022 та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 17.08.2022 у справі №903/822/21 скасовано, справу передано на новий розгляд до Господарського суду Волинської області.
Верховний Суд, скасовуючи вказані судові рішення зазначив, що у даній справі дослідженню та встановленню підлягають обставини щодо особи, яка набула право постійного користування спірними земельними ділянками, з огляду на те, що суди посилаються як на положення статуту ВАТ «Волиньрибгосп» про те, що дочірні підприємства можуть наділятися основними засобами та обіговими коштами, які належать ВАТ «Волиньрибгосп», а позивач навпаки зауважує на можливість Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» ВАТ «Волиньрибгосп» мати власне майно та самостійно набувати відповідні права. З огляду на вказані обставини дослідити необхідно, чи є постійним користувачем Дочірнє підприємство «Рибгосп «Цумань» ВАТ «Волиньрибгосп» і чи є позивач (як він стверджує) тією ж особою, якій надано право постійного користування (Дочірнім підприємством «Рибгосп «Цумань» ВАТ «Волиньрибгосп»), з огляду на зміст Державного акта на право постійного користування від 27.12.2001 І-ВЛ № 001576, протокол зборів від 01.08.2013 № 2, статути позивача, інші докази, на які посилається позивач та які наявні у матеріалах справи.
3.3. Рішенням Господарського суду Волинської області від 02.05.2023 позов задоволено.
Рішення аргументоване тим, що Дочірнє підприємство «Рибгосп «Цумань» як спеціалізоване підприємство рибного господарства з прісноводного розведення риби, є правонаступником Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» ВАТ «Волиньрибгосп».
Оскільки право постійного користування позивача землею підтверджено державним актом, листами ГУ Держгеокадастру у Волинській області та зазначені вище земельні ділянки сформовані в межах Державного акта на право постійного користування землею серії I-ВЛ № 001576, Цуманська селищна рада не вправі була формувати дані ділянки, вирішувати питання про затвердження технічної документації та передавати їх в оренду іншій особі без припинення права постійного користування.
Твердження відповідача-2 про те, що оспорюване рішення Цуманської селищної ради є актом індивідуальної дії, який вичерпав свою дію виконанням, не заслуговують на увагу суду, адже дане рішення встановлює право оренди ТОВ «Цумань-риба» на земельні ділянки строком на 49 років та слугує підставою для виникнення та існування між сторонами орендних відносин, протягом усього строку оренди визначеного даним рішенням, а тому не актом індивідуальної дії, який вичерпав свою дію виконанням.
За відсутності волевиявлення ДП «Рибгосп «Цумань» як постійного користувача земельних ділянок на добровільну відмову від права користування землею, Цуманська селищна рада не мала законних підстав на поділ земельної ділянки, затвердження технічної документації та передачу земельних ділянок в оренду іншій особі.
У зв`язку із цим, рішення Цуманської селищної ради від 20.06.2017 № 15/8 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ТОВ «Цумань-Риба» для ведення рибного господарства є протиправним та підлягає скасуванню.
Укладення Цуманською селищною радою із відповідачем ТОВ «Цумань-Риба» договорів оренди щодо тих самих земельних ділянок, які перебувають у постійному користуванні ДП «Рибгосп «Цумань», не відповідає нормам чинного законодавства, звичаям ділового обороту та є порушенням законних прав позивача, оскільки обмежує його у здійсненні реалізації його права користування землею. У зв`язку із цим, вимоги позивача щодо визнання недійсними договорів оренди землі, укладених 20.07.2017 між Цуманською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Цумань-Риба про передання в оренду земельних ділянок площею 0,9669 га кадастровий номер 0721855700:01:001:2038, площею 0,7227 га кадастровий номер 0721855700:01:001:2039, площею 1, 6247 га кадастровий номер 0721855700:01:001:2037 підлягають до задоволення.
3.4. Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 05.09.2023 у справі № 903/822/21 рішення суду першої інстанції скасовано, у задоволенні позову відмовлено.
Постанова аргументована тим, що з моменту реєстрації ДП «Рибгосп «Цумань» ВАТ «Волиньрибгосп» (код ЄДРПОУ 30907944) - 18.07.2000 року, після зміни найменування підприємства на ДП «Рибгосп «Цумань» (код ЄДРПОУ 30907944) - 01.08.2013 та до моменту звернення з позовом у цій справі до суду першої інстанції - жовтень 2021 року, ідентифікаційний код юридичної особи не змінювався. Враховуючи наявні в матеріалах справи докази, правові висновки Верховного Суду та з огляду на зміст Державного акта на право постійного користування від 27.12.2001 І-ВЛ №001576, протокол зборів загальних зборів учасників ТОВ «Західторгкомплект» від 01.08.2013 №2, статути позивача суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що Дочірнє підприємство «Рибгосп «Цумань» є тією ж самою юридичною особою (Дочірнім підприємством «Рибгосп «Цумань» ВАТ «Волиньрибгосп»), якій виданий Державний акт на право постійного користування від 27.12.2001 І-ВЛ № 001576 та в межах якого останній є постійним користувачем земельними ділянками з кадастровими номерами: 0721855700:01:001:2037; 0721855700:01:001:2038; 0721855700:01:001:2039 та жодним чином протягом часу свого існування не реорганізовувалось у порядку визначеному законом.
Твердження ТОВ «Цумань-Риба» про те, що саме філія «Рибне господарство - Цумань» ВАТ «Волиньрибгосп» є реальним правонаступником ДП «Рибгосп «Цумань» є безпідставними, оскільки належних доказів на підтвердження вказаного твердження відповідачем-2, ані суду першої інстанції, ані суду апеляційної інстанції не надано та спростовуються вищевкзаними доказами та встановленими обставинами справи. Вказане твердження також спростовується наявними в матеріалах справи доказами.
З огляду на те, що рішення Цуманської селищної ради №15/8 від 20.06.2017 вже виконано на час звернення з позовом до суду шляхом укладення 20 липня 2017 року договорів оренди землі, та враховуючи практику Верховного Суду, вимога позивача про скасування рішення Цуманської селищної ради № 15/8 від 20.06.2017 щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) ТОВ «Цумань-Риба» для ведення рибного господарства, які знаходяться на території Цуманської ОТГ, а саме, щодо земельних ділянок площею 0,9669 га кадастровий номер 0721855700:01:001:2038, площею 0,7227 га кадастровий номер 0721855700:01:001:2039, площею 1,6247га кадастровий номер 0721855700:01:001:2037 не може забезпечити відновлення порушеного речового права позивача, зокрема повернення у постійне користування спірних земельних ділянок. Неможливо скасувати рішення органу місцевого самоврядування, яке вичерпало свою дію.
Відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству» починаючи з 16.01.2020 статтю 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» викладено у новій редакції, згідно з якою виконанню підлягають виключно судові рішення: 1) про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень; 2) про визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень; 3) про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Вказаний правовий висновок викладений в постановах Верховного Суду 20.08.2020 № 916/2464/19; від 14.07.2020 у справі № 910/8387/19; 23.06.2020 № 906/516/19; від 23.06.2020 у справі № 905/633/19; від 23.06.2020 у справі № 922/2589/19, від 03.09.2020 у справі № 914/1201/19.
Тобто, рішення суду про визнання недійсним договорів оренди на вказані спірні земельні ділянки не є підставою для внесення запису про скасування речового права - права оренди відповідача 2 без одночасного скасування відповідного рішення про державну реєстрацію права оренди. У разі визнання недійсним договору, що став підставою для прийняття рішення про державну реєстрацію прав, слід одночасно заявляти вимогу про скасування вказаного рішення про державну реєстрацію прав. Такі вимоги є відповідним і законним способом судового захисту в даному випадку, оскільки за чинним Цивільним кодексом України речове право виникає з моменту його реєстрації. Подібні правові висновки викладені у постановах Верховного Суду від 30.07.2019 у справі № 28/29-б-43/212-2012, від 11.09.2018 у справі № 909/968/16.
Крім того, за змістом норм ст.26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (в редакції станом на звернення з позовом до суду і вирішення справи) законодавець з метою ефективного захисту порушених прав уточнив, що ухвалення судових рішень про визнання недійсним чи скасування документів, на підставі яких проведено реєстрацію прав, має супроводжуватись одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства. Така правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі Касаційного господарського суду від 23.06.2020 у справі № 922/2589/19. Таким чином, рішення суду щодо недійсності правочинів не зумовить виникнення обов`язку скасування рішення про державну реєстрацію речового права - права оренди відповідача-2 на відповідні земельні ділянки.
4. Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу
4.1. Дочірнє підприємство «Рибгосп «Цумань» звернулося до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову апеляційного господарського суду і залишити без змін рішення суду першої інстанції.
Підставами касаційного оскарження є пункти 1, 2, 3 частини другої статті 287 ГПК України.
Заявник стверджує, що судами не враховано висновки щодо застосування статей 7, 11, 23 ЗК України (1990 року), ст. 92, 116, 122, 123, 124, 125 ЗК України, ст. З, 26,27 Закону України «Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на майно та їх обтяжень», ст. 15, 16, 21, 203, 215, 321, 396 ЦК України, викладених у постановах Верховного Суду від 30.05.2018 у справі № 923/466/17, від 04.12.2018 у справі № 910/18560/16, від 05.12.2019 у справі № 914/73/18, від 14.01.2020 у справі № 910/21404/17, від 23.10.2018 у справі № 903/857/18, від 20.08.2019 у справі № 911/714/18, від 18.04.2018 у справі № 439/212/14-ц, від 23.06.2020 у справі № 179/1043/16-ц, від 16.10.2019 у справі № 663/1738/16-ц, від 02.09.2020 у справі № 918/194/19, від 31.01.2019 у справі № 914/839/18, від 19.08.2020 у справі № 904/284/19, від 04.08.2020 у справі №915/657/18, від 12.02.2020 у справі № 914/748/19, від 20.08.2020 у справі № 916/2464/19, від 14.07.2020 у справі № 910/8387/19, ввід 23.06.2020 у справі № 906/516/19, від 23.06.2020 у справі № 905/633/19, від 23.06.2020 справі № 922/2589/19, від 03.09.2020 у справі № 914/1201/19, від 05.12.2019 у оправі № 914/73/18, від 14.01.2020 у справі № 910/21404/17, постанові Верховного Суду України від 21.02.2011 року у справі № 21-3а11.
Спосіб захисту, обраний позивачем не потребує додаткового відновлення реєстрації права, адже реєстрація права постійного користування не є обов`язковою, а вимога про витребування не відновить запис права постійного користування.
Скаржник стверджує, що рішення органу місцевого самоврядування не могло вичерпати свою дію, оскільки фактично є правовстановлюючим документом на право оренди і не скасувавши його у відповідача буде можливість повторно зареєструвати за собою право оренди. У цьому випадку, відповідно до практики Верховного Суду, відновленням становища, яке існувало до порушення, є також визнання недійсним рішення органу місцевого самоврядування.
За відсутності волевиявлення позивача як законного користувача спірних земельних ділянок, у Ради не було повноважень для поділу ділянок та передання їх в оренду іншій особі.
У свою чергу, відповідно до приписів статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав. Таким чином, внаслідок задоволення позовних вимог у справі № 903/822/21, позивач зможе захистити своє право постійного користування і державний реєстратор зобов`язаний буде внести запис про скасування державної реєстрації права оренди за відповідачем.
У відзивах на касаційну скаргу відповідачі вказують на безпідставність доводів скаржника, посилаючись на постанови Верховного Суду від 30.08.2022 у справі № 914/1658/15, від 21.09.2022 у справі № 908/976/19, від 02.02.2021 у справі № 925/642/19 та інших стверджують про обрання позивачем неефективного способу захисту, а тому просять залишити без змін оскаржену постанову.
5. Позиція Верховного Суду
5.1. Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.
5.2. Відповідно до статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
5.3. Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам.
Аналогічну правову позицію викладено, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі № 338/180/17, від 11.09.2018 у справі №905/1926/16 та від 30.01.2019 у справі № 569/17272/15-ц.
За змістом пункту 1 частини першої статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до статті 11 зазначеного Закону державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав. Втручання, крім випадків, передбачених цим Законом, будь-яких органів влади, їх посадових осіб, юридичних осіб, громадян та їх об`єднань у діяльність державного реєстратора під час проведення реєстраційних дій забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом.
У частині другій статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (у редакції, чинній до 16.01.2020, яка діяла на час прийняття оскарженого рішення державного реєстратора) було унормовано порядок внесення записів до Державного реєстру прав, змін до них та їх скасування.
Зокрема, за змістом зазначеної норми у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав. У разі скасування судом документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав до 01.01.2013, або скасування записів про державну реєстрацію прав, інформація про які відсутня в Державному реєстрі прав, запис про державну реєстрацію прав вноситься до Державного реєстру прав та скасовується.
Однак, згідно із Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", який набрав чинності з 16.01.2020, статтю 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" викладено у новій редакції.
Так, відповідно до пунктів 1, 2, 3 частини третьої статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (у редакції, чинній із 16.01.2020) відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню. У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону. Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).
Викладене свідчить, що з 16.01.2020, тобто на час ухвалення оскаржуваної постанови апеляційного господарського суду, такого способу захисту порушених речових прав як скасування запису про проведену державну реєстрацію права закон не передбачав, тому апеляційний господарський суд помилково констатував необхідність використання позивачем такого способу судового захисту, який в практичному аспекті не зможе забезпечити і гарантувати позивачеві відновлення порушеного права, а отже неспроможний надати особі ефективний захист її прав.
За змістом вказаної норми виконанню підлягають виключно судові рішення: 1) про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень; 2) про визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень; 3) про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень,
Аналогічні правові висновки наведені у постановах Верховного Суду від 23.06.2020 у справах № 906/516/19, № 905/633/19, № 922/2589/19, від 30.06.2020 у справі № 922/3130/19, від 14.07.2020 у справі № 910/8387/19, від 20.08.2020 у справі № 916/2464/19, від 03.09.2020 у справі № 914/1201/19, якими обґрунтована підстава касаційного оскарження.
5.4. Як слідує із матеріалів справи та встановлено судами, рішенням від 20.06.2017 №15/8 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) товариству з обмеженою відповідальністю Цумань-Риба для ведення рибного господарства, Цуманська селищна рада затвердила технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) в межах Цуманської селищної ради для ведення рибного господарства. Категорія земель землі водного фонду:- кадастровий номер 0721855700:01:001:2038 площею 0, 9669 га; - кадастровий номер 0721855700:01:001:2039 площею 0, 7227 га; - кадастровий номер 0721855700:01:001:2037 площею 1, 6248 га. 20.07.2017 між Цуманською селищною радою та ТОВ "Цумань-Риба" підписано три договори оренди землі. З витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності вбачається, що станом на 19.06.2017 земельні ділянки з кадастровими номерами 0721855700:01:001:2037, 0721855700:01:001:2038, 0721855700:01:001:2039 передані Відповідачем-1 Відповідачу-2 в оренду на 49 років, форма власності комунальна.
Листами ГУ Держгеокадастру у Волинській області від 04.06.2019 року №ПІ-38/0- 38/0/63-18 та від 30.04.2021 року №28-3-0.3-2898/2-21 підтверджено факт розташування трьох ділянок в межах чинного Державного акта на право постійного користування землею серії I-ВЛ №001576, виданого Дочірньому підприємству "Рибгосп "Цумань" ВАТ "Волиньрибгосп",
Суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги послався на те, що оскільки право постійного користування землею підтверджено державним актом, листами ГУ Держгеокадастру у Волинській області та зазначені вище земельні ділянки сформовані в межах Державного акта на право постійного користування землею серії I-ВЛ №001576, Цуманська селищна рада не вправі була формувати дані ділянки, вирішувати питання про затвердження технічної документації та передавати їх в оренду іншій особі без припинення права постійного користування.
У той же час, суд апеляційної інстанції відмовив у задоволенні позову. На думку суду, обраний позивачем спосіб захисту є неефективним, оскільки задоволення вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Цуманської селищної ради № 15/8 від 20.06.2017 не може призвести до відновлення порушеного речового права позивача, зокрема повернення у його постійне користування спірних земельних ділянок. У свою чергу, рішення суду про визнання недійсним договорів оренди на вказані спірні земельні ділянки не є підставою для внесення запису про скасування речового права - права оренди відповідача 2 без одночасного скасування відповідного рішення про державну реєстрацію права оренди. Посилаючись на висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 30.07.2019 у справі №28/29-б-43/212-2012, від 11.09.2018 у справі №909/968/16, суд зазначив, що у разі визнання недійсним договору, що став підставою для прийняття рішення про державну реєстрацію прав, слід одночасно заявляти вимогу про скасування вказаного рішення про державну реєстрацію прав. Такі вимоги є відповідним і законним способом судового захисту в даному випадку, оскільки за чинним Цивільним кодексом України речове право виникає з моменту його реєстрації.
Однак, Верховний Суд вважає такі висновки апеляційного господарського суду частково помилковими. Зокрема, висновки, які викладені у постановах Верховного Суду від 30.07.2019 у справі № 28/29-б-43/212-2012, від 11.09.2018 у справі №909/968/16 та застосовані судом апеляційної інстанції, не є релевантними до спірних правовідносин, оскільки стосуються особливостей застосування Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у редакції, чинній до 16.01.2020. Водночас позов у межах справи поданий вже після набрання чинності іншої редакції зазначеного закону.
Крім того, як слідує із висновків, якими обґрунтована касаційна скарга, і які, у тому числі, цитує суд апеляційної інстанції у оскарженій постанові, за змістом статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" виконанню підлягають виключно судові рішення, зокрема, про визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Надміру формалізований підхід до заявлених позовних вимог (за яким позивач у позовній заяві повинен вказати спосіб захисту, визначений приписами ЦК України та ГК України) суперечить завданню господарського судочинства, яким є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.
Диспозитивність - один з базових принципів судочинства, керуючись яким, позивач самостійно вирішує, які позовні вимоги заявляти. Суд позбавлений можливості формулювати позовні вимоги замість позивача. Якщо особою заявляється належна позовна вимога, яка може її ефективно захистити, суди не повинні відмовляти у її задоволенні виключно з формальних міркувань. Така відмова призведе до необхідності особи повторно звертатись до суду за захистом своїх прав (які при цьому могли бути ефективно захищені), що невиправдано затягне вирішення справи по суті.
В абзаці третьому частини третьої статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (у редакції, чинній на момент звернення з позовом), зокрема, встановлювалося, що ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).
Сама по собі державна реєстрація не є окремою підставою набуття особою права власності, а є офіційним засвідченням державою набуття особою права власності. Положення абзацу третього частини третьої статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (у відповідній редакції) адресовані насамперед суду, який, задовольняючи позов, має чітко визначитися з тим, кому саме і яке речове право внаслідок задоволення такого позову належить.
Відповідний висновок, викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 21.12.2022 у справі № 914/2350/18 (914/608/20).
У разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень") проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Спосіб захисту опосередковується позовною вимогою, яка втілює безпосередню мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту (позивач), вважаючи, що таким чином буде припинено порушення (чи оспорювання) його прав, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в інший спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.
5.5. Позивач фактично обґрунтовує позовні вимоги наявністю у нього права постійного користування на спірні земельні ділянки та протиправністю дій щодо передання в оренду таких ділянок іншій особі. Суди встановили порушення прав позивача. У цьому разі відмова у позові виключно з причини відсутності посилання на певний спосіб захисту, передбачений частиною другою статті 16 ЦК України, не відповідає завданню господарського судочинства (зокрема, щодо справедливого та своєчасного вирішення судом спорів), визначеному у частині першій статті 3 ГПК України.
Таким чином, належним способом захисту у цьому випадку є позов про визнання недійсними документів, на підставі яких за відповідачем-2 проведено державну реєстрацію права оренди на земельну ділянку.
З матеріалів справи вбачається, що документами, на підставі яких за відповідачем-2 проведено державну реєстрацію прав, є саме договори оренди землі, укладені 20.07.2017 між Цуманською селищною радою та ТОВ «Цумань-Риба» про передання в оренду земельних ділянок площею 0,9669 га кадастровий номер 0721855700:01:001:2038, площею 0,7227 га кадастровий номер 0721855700:01:001:2039, площею 1, 6247 га кадастровий номер 0721855700:01:001:2037.
У зв`язку із викладеним, суд апеляційної інстанції помилково скасував рішення суду першої інстанції в частині задоволення вимог щодо визнання недійсними договорів оренди спірних земельних ділянок.
5.6. У той же час, колегія суддів відхиляє доводи скаржника та посилання на висновки Верховного Суду у частині, яка стосується визнання протиправним та скасування рішення Цуманської селищної ради від 20.06.2017 № 15/8 з огляду на те, що ним не доведено обставини, що саме вказане рішення є тим документом, на підставі якого проведено державну реєстрацію права оренди за відповідачем-2 у розумінні приписів статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Інші посилання на висновки Верховного Суду також не приймаються до уваги, з огляду на те, що вони стосуються обґрунтованості заявлених позовних вимог, відсутності підстав для обрання іншого способу захисту, що у контексті меж касаційної скарги та обставин визнання недійсним спірних договорів оренди не вбачається необхідним.
5.7. Крім того, хоча касаційна скарга містить посилання на підстави касаційного оскарження, передбачені пунктами 2 та 3 частини другої статті 287 ГПК України, але такі підстави не обґрунтовані скаржником належним чином, Верховний Суд відхиляє відповідні посилання.
5.8. У свою чергу, колегія суддів вважає, що доводи, наведені у відзивах на касаційну скаргу не спростовують зазначених обставин, а висновки Верховного Суду на які посилаються відповідачі не є застосовними до спірних правовідносин та не враховують зміст заявлених позовних вимог та особливостей застосування приписів статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у цьому контексті.
5.9. Враховуючи викладене, оскільки доводи скаржника частково підтвердилися, а позовні вимоги щодо визнання недійсними договорів оренди землі, укладених 20.07.2017 між Цуманською селищною радою та ТОВ «Цумань-Риба» про передання в оренду земельних ділянок площею 0,9669 га кадастровий номер 0721855700:01:001:2038, площею 0,7227 га кадастровий номер 0721855700:01:001:2039, площею 1, 6247 га кадастровий номер 0721855700:01:001:2037 підлягають задоволенню, постанову апеляційного господарського суду у цій частині необхідно скасувати і залишити в силі рішення суду першої інстанції.
6. Висновки за результатами розгляду касаційної скарги та норми права, якими керувався суд
6.1. Суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право скасувати постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишити в силі рішення суду першої інстанції у відповідній частині (пункт 4 частини першої статті 308 ГПК України).
6.2. Відповідно до статті 312 ГПК України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо в передбачених статтею 300 цього Кодексу межах встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.
6.3. З урахуванням меж перегляду справи в касаційній інстанції колегія суддів вважає, що доводи, викладені у касаційній скарзі, частково знайшли своє підтвердження, а тому касаційну скаргу слід задовольнити частково, скасувати постанову суду апеляційної інстанції в частині відмови у задоволенні вимог щодо визнання недійсними договорів оренди та залишити в силі рішення суду першої інстанції щодо зазначених вимог.
7. Розподіл судових витрат
7.1.Відповідно до статті 129 ГПК у зв`язку з тим, що касаційна скарга позивача підлягає частковому задоволенню, постанова суду апеляційної інстанції - частковому скасуванню, а рішення суду першої інстанції - залишенню в силі, витрати зі сплати судового збору в розмірі 13 620 грн за розгляд касаційної скарги в частині визнанні недійсними договорів підлягають стягненню з відповідачів у відповідних частинах.
Керуючись статтями 129, 300, 301, 308, 312, 314, 315, 317 ГПК, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу Дочірнього підприємства «Рибгосп «Цумань» задовольнити частково.
2. Постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 05.09.2023 у справі № 903/822/21 скасувати в частині відмови у визнанні недійсними договорів оренди землі, укладені 20.07.2017 між Цуманською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Цумань-Риба про передання в оренду земельних ділянок площею 0,9669га кадастровий номер 0721855700:01:001:2038, площею 0,7227га кадастровий номер 0721855700:01:001:2039, площею 1,6247га кадастровий номер 0721855700:01:001:2037, що розташовані на території Цуманської об`єднаної територіальної громади для ведення рибного господарства (землі водного фонду).
3. Рішення Господарського суду Волинської області від 02.05.2023 у справі № 903/822/21 про задоволення позовних вимог в цій частині залишити в силі.
4. Стягнути з Цуманської селищної ради (45233, Волинська обл., Луцький район, смт Цумань, вул.Грушевського, буд.2, код ЄДРПОУ 04333885) на користь Дочірнього підприємства "Рибгосп" Цумань" (43021, Волинська обл., м. Луцьк, вул. Стрілецька, буд.41, код ЄДРПОУ 30907944) 6810 грн витрат зі сплати судового збору за подання касаційної скарги.
5. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Цумань-Риба» (45233, Волинська обл, Луцький район, смт Цумань, вул. Васильєва, буд.46, код ЄДРПОУ 39063639) на користь Дочірнього підприємства "Рибгосп" Цумань" (43021, Волинська обл, м. Луцьк, вул. Стрілецька, буд.41, код ЄДРПОУ 30907944) 6810 грн витрат зі сплати судового збору за подання касаційної скарги.
6.Видачу відповідного наказу доручити Господарському суду Волинської області.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий Н. О. Волковицька
Судді С. К. Могил
О. В. Случ
Суд | Касаційний господарський суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2023 |
Оприлюднено | 22.12.2023 |
Номер документу | 115821504 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Слободян Оксана Геннадіївна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Слободян Оксана Геннадіївна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Слободян Оксана Геннадіївна
Господарське
Касаційний господарський суд Верховного Суду
Волковицька Н.О.
Господарське
Господарський суд Волинської області
Слободян Оксана Геннадіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні