Рішення
від 20.12.2023 по справі 140/22107/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 грудня 2023 року ЛуцькСправа № 140/22107/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Ковальчука В.Д., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Крафт Тревел до Відділу державного нагляду (контролю) у Волинській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю Крафт Тревел (далі ТзОВ Крафт Тревел) звернулося з позовом до Відділу державного нагляду (контролю) у Волинській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу № ПШ 002327 від 10 липня 2023 року.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржуваною постановою Відділу державного нагляду (контролю) у Волинській області про застосування адміністративно-господарського штрафу від 10 липня 2023 року № ПШ 002327 за порушення режиму праці та відпочинку водієм транспортного засобу, відповідальність за яке передбачена абзацом 8 частини 1 статті 60 Закону України Про автомобільний транспорт від 05.04.2001 №2344-ІІІ (далі Закон № 2344-ІІІ), а саме 07.06.2023 денний час відпочинку розпочато із запізненням на 00:03 год.

Позивач не погоджується із вказаною постановою та зазначає, що денний час відпочинку водій ОСОБА_1 07.06.2023 не порушив із запізненням на 03 хв., так як впродовж 07.06.2023 водій керував автомобілем 8 год. 48 хв. (дозволено 09.00 год.), а час відпочинку тривав 11 год. 21 хв.

Відповідачем помилково враховано одну хвилину о 07:00 часу та 2 хвилини часу о 11:39, затрачену водієм для проведення підготовчо-заключного періоду, який не входить в час керування, і відповідно, водій керував безперервно в період часу 07:11 до 11:39 - 04 год. 28 хв., не порушивши вимоги п. 4.1 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 №340.

На підставі наведеного просить позов задовольнити.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 21.08.2023 відкрито провадження у справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

В поданому до суду відзиві на позовну заяву представник відповідача Курцеба Н.І. позов не визнала та просить відмовити у його задоволенні з підстав правомірності оскаржуваної постанови.

Зазначає, що водієм ОСОБА_1 порушено режим роботи і відпочинку водія, а саме п. 5.3 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, оскільки інспектором встановлено порушення вимог саме щодо денного безперервного часу відпочинку водія, оскільки робоча зміна водія становила 15 год. 03 хв., відповідно період щоденного безперервного відпочинку становить менше 9 послідовних годин (08:57 год.), а не порушення щодо перерви для відпочинку та харчування водія (п. 4.1 цього Положення).

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що старшим державним інспектором Відділу державного нагляду (контролю) у Волинській області проведена рейдова перевірка (місце перевірки: 127 км а/д Н-22; дата і час перевірки: 13.06.2023, 17 год. 24 хв.), про що складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 13.06.2023 №АР001625.

Вказаним актом рейдової перевірки встановлено, що водій ОСОБА_1 здійснював керування транспортним засобом марки DAF XF 460 FT, номерний знак НОМЕР_1 , з причепом, що належить ТзОВ Крафт Тревел відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 , та зафіксовано порушення статті 34 Закону №2344-ІІІ при здійсненні внутрішніх перевезень вантажу (шпон струганий дубовий) згідно ТТН №1508 від 13.06.2023 по маршруту Цумань-Луцьк перевізник не забезпечив дотримання водієм режиму праці та відпочинку, а саме 07.06.2023 денний час відпочинку розпочато із запізненням на 00:03 год. Водій відмовився від підпису акта перевірки.

19.06.2023 відповідач надіслав позивачу рекомендованим листом повідомлення від 19.06.2023 №44957/22/24-23 про розгляд 10.07.2023 з 10 по 12 годину справи про порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт, виявлених під час рейдової перевірки.

Постановою начальника Відділу державного нагляду (контролю) у Волинській області про застосування адміністративно-господарського штрафу від 10.07.2023 № ПШ 002327 за порушення режиму праці та відпочинку водієм транспортного засобу, відповідальність за яке передбачена абзацом 8 частини 1 статті 60 Закону № 2344-ІІІ, до перевізника ТзОВ Крафт Тревел застосовано адміністративно-господарський штраф у сумі 340,00 грн.

При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

Згідно із статтею 1 Закону № 2344-ІІІ у цьому Законі наведені терміни вживаються в такому значенні:

автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами;

автомобільний самозайнятий перевізник - це фізична особа - суб`єкт господарювання, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів на таксі без застосування праці найманих водіїв;

вантажні перевезення - перевезення вантажів вантажними автомобілями;

документи на вантаж - документи, визначені відповідно до Митного кодексу України, законів України Про транспортно-експедиторську діяльність, Про транзит вантажів, інших актів законодавства, в тому числі міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, які необхідні для здійснення перевезення вантажу автомобільним транспортом;

рейдова перевірка (перевірка на дорозі) - перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо дотримання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт;

товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу (крім фізичних осіб, які здійснюють перевезення вантажу за рахунок власних коштів та для власних потреб) документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, який складається у паперовій та/або електронній формі та містить обов`язкові реквізити, передбачені цим Законом та правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом.

За приписами частин сімнадцятої, вісімнадцятої, двадцять першої статті 6 Закону №2344-ІІІ рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України. У разі проведення позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі) автомобільний перевізник, що буде перевірятися, про час проведення перевірки не інформується. Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) та порядок здійснення габаритно-вагового контролю визначаються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до Конвенції Міжнародної організації праці 1979 року № 153 про тривалість робочого часу та періоди відпочинку на дорожньому транспорті, статті 18 Закону № 2344-ІІІ та з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв колісних транспортних засобів наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 07.06.2010 № 340, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 вересня 2010 року за №811/18106, затверджено Положення про робочий час і час відпочинку водія колісних транспортних засобів (далі Положення №340).

Відповідно до статті 18 Закону №2344-ІІІ з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв транспортних засобів автомобільні перевізники зобов`язані: організовувати роботу водіїв транспортних засобів, режими їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України; здійснювати заходи, спрямовані на забезпечення безпеки дорожнього руху; забезпечувати виконання вимог законодавства з питань охорони праці; здійснювати організацію та контроль за своєчасним проходженням водіями медичного огляду, забезпечувати їх санітарно-побутовими приміщеннями й обладнанням.

За змістом статті 34 Закону № 2344-ІІІ автомобільний перевізник повинен, зокрема, забезпечувати умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства.

Відповідно до статті 48 Закону № 2344-ІІІ передбачено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи на підставі яких виконуються вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:

для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;

для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Отже, до переліку документів для здійснення внутрішніх перевезень вантажів визначених ст.48 Закону №2344 віднесено також інші документи, що передбачені законодавством.

З урахуванням наведеного, вважаємо, що передбачений у ст. 48 Закону №2344-ІІІ перелік документів не є вичерпним. Згідно приписів Інструкції №385 водій транспортного засобу, обладнаного тахографом повинен мати при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом

Таким чином, в контексті ст. 48 Закону №2344-ІІІ протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу, заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР необхідно відносити до категорії «інші документи, передбачені законодавством».

Наявність тахографу у перевіреному транспортному засобі та здійснення зазначеним транспортним засобом саме внутрішніх перевезень позивачем не заперечується та не є спірними обставинами.

Згідно з положеннями ст. 49 Закону №2344-ІІІ водій транспортного засобу зобов`язаний мати при собі та передавати для перевірки уповноваженим на те посадовим особам документи, передбачені законодавством, для здійснення зазначених перевезень, дотримуватись режиму праці та відпочинку.

Відповідно до пункту 1.5 Положення №340 у цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:

відпочинок - безперервний період часу, який водій може використовувати на свій розсуд;

підготовчо-заключний період - час для виконання робіт перед виїздом на маршрут (у рейс) та після повернення;

робочий час водія - час, протягом якого водій зобов`язаний виконувати свої обов`язки, визначені трудовим договором і правилами внутрішнього трудового розпорядку;

щоденний відпочинок - період, протягом якого водій може вільно розпоряджатися своїм часом протягом доби;

відпочинок - безперервний період часу, який водій може використовувати на свій розсуд;

змінний період керування - сумарна тривалість періодів керування за робочий день (зміну);

змінна перерва - сумарна тривалість перерв за робочий день (зміну), період, протягом якого водій не керує автомобілем та не виконує іншої роботи і який використовується для відпочинку;

робоча зміна - період роботи водія відповідно до графіка змінності (зміна), який може бути як безперервним, так і розділеним на частини.

Відповідно до п. 2.1 Положення №340 до робочого часу водія включаються:

а)змінний період керування;

б)підготовчо-заключний період;

в)час простоїв не з вини водія (у тому числі коли водій не зобов`язаний перебувати на робочому місці, але має залишатися на зв`язку, бути готовим відповісти на будь-який виклик, почати чи відновити рух або виконувати іншу роботу);

г)час простоїв (у пунктах навантаження та розвантаження вантажів, у місцях посадки та висадки пасажирів);

ґ) час проведення медичних оглядів водія перед виїздом на маршрут (у рейс) та після повернення;

д)час проведення робіт з усунення технічних несправностей ТЗ на маршруті (у рейсі);

е)час охорони ТЗ з вантажем або без нього під час стоянки на кінцевих та проміжних пунктах при здійсненні міжміських перевезень у разі, якщо такі обов`язки передбачені трудовим договором, укладеним з водієм;

є) половина часу, передбаченого завданням на рейс міжміського сполучення, при роботі двох водіїв на ТЗ, обладнаному спальним місцем;

ж)інший час, передбачений законодавством України.

Відповідно до ст. 1 Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, q) "інша робота" - будь-яка трудова діяльність, крім управління транспортним засобом, включаючи роботу на того самого чи іншого роботодавця, у транспортному секторі або поза ним.

Як визначено п. 5.1 Положення №340, тривалість щоденного (міжзмінного) відпочинку водія протягом будь-якого двадцятичотиригодинного періоду, рахуючи від початку робочого дня (зміни), має бути не менше 11 послідовних годин.

Відповідно до п. 5.3 Положення №340 водіям, яким установлено підсумований облік робочого часу, тривалість щоденного (міжзмінного) відпочинку в окремі періоди може бути зменшено до 9 послідовних годин протягом будь-якого двадцятичотиригодинного періоду, але не частіше ніж тричі на тиждень, рахуючи від початку робочої зміни, при цьому робочий час протягом облікового періоду не повинен перевищувати норми робочого часу, установленої законодавством.

Згідно із абзацом 8 частини 1 статті 60 Закону № 2344-ІІІ за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: порушення режимів праці та відпочинку водіями транспортних засобів - штраф у розмірі двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Із зчитаної картки водія відповідно до роздруківки із тахографа за 07.06.2023, долученої до позову, слідує, що саме водій ОСОБА_1 розпочав робочий час о 06:53 год., а закінчив його о 21:56 год., відправившись на відпочинок.

Так, рахуючи двадцятичотирьохгодинний період від початку робочого дня водія ОСОБА_1 (з 6 години 53 хвилини) щоденний (міжзмінний) відпочинок повинен був розпочатися о 21 годині 53 хвилини, в іншому разі період щоденного відпочинку буде становити менше 9 (рівно) послідовних (не сумарних, а саме безперервних) годин.

У спірному випадку, рахуючи початок 24-годинного періоду з початку робочого дня з 06 год. 53 хв. до 21 год. 56 хв. робоча зміна водія становила 15 год. 03 хв. Таким чином, зважаючи на зазначене, у зазначених спірних правовідносинах період щоденного безперервного відпочинку становить менше 9 послідовних годин, адже 24:00 год. - 15:03 год. = 08:57 год.

В той же час, позивач неправильно трактує порушення, стверджуючи, що водій керував автомобілем 8 год. 48 хв., а відпочивав 11 год. 21 хв., адже зазначені показники встановлено через призму сумарності (шляхом додавання), а не послідовності відпочинку. Крім того, позивач безпідставно додає час перерв до часу відпочинку, адже час перерви належить до часу робочої зміни, а час відпочинку має ознаку безперервності.

Таким чином, у даних спірних правовідносинах водієм ОСОБА_1 порушено режим роботи і відпочинку, а саме п. 5.3 Положення №340, відповідальність за що передбачена абз. 8 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344-ІІІ, а тому відповідач, прийнявши оскаржувану постанову № ПШ 002327 від 10 липня 2023 року, діяв у межах повноважень, наданих йому законодавством та довів правомірність прийнятої постанови, а тому у задоволенні позову слід відмовити.

З огляду на те, що позивачу відмовлено у задоволенні позову, відсутні підстави для вирішення питання розподілу судових витрат відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись статтями 2, 72-77, 243-246, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю Крафт Тревел до Відділу державного нагляду (контролю) у Волинській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 10 липня 2023 року № ПШ 002327 відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю Крафт Тревел (44255, Волинська область, Камінь-Каширський район, село Седлище, вул. Боровики, буд. 10, код ЄДРПОУ 43803004).

Відповідач: Відділ державного нагляду (контролю) у Волинській області Державної служби України з безпеки на транспорті (43020, Волинська область, м. Луцьк, вул. Підгаєцька, будинок 3).

Суддя В.Д. Ковальчук

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.12.2023
Оприлюднено25.12.2023
Номер документу115825535
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —140/22107/23

Рішення від 20.12.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

Ухвала від 21.08.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні