Рішення
від 19.12.2023 по справі 120/10936/23
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

19 грудня 2023 року Справа № 120/10936/23 ЗП/280/28/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сацького Р.В., розглянувши за правилами письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Каліон Азов" в особі відокремленого підрозділу "Виробничий цех переробки кварцових пісків "Товариства з обмеженою відповідальністю "Каолін Азов"

про стягнення суми адміністративно - господарської санкції і пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю,

ВСТАНОВИВ:

Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду Адміністративну справу № 120/10936/23 за позовом Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю "Каліон Азов" в особі відокремленого підрозділу "Виробничий цех переробки кварцових пісків "Товариства з обмеженою відповідальністю "Каолін Азов" про стягнення суми адміністративно-господарських санкцій та пені на користь Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю у розмірі 107 831,44 грн - передано за підсудністю до Запорожского окружного адміністративного суду супровидним листом 22 серпня 2023 року за вх. № 36563.

У позовній заяві зазначено наступне. Відповідачем не сплачено всупереч вимогам ст. 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» та «Порядку сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю», затвердженого 31.01.2007 постановою Кабінету Міністрів України № 70, заявлену суму адміністративно-господарської санкції і пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році.

Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначено наступне.

Відокремлений підрозділ «Виробничий цех переробки кварцових пісків «ТОВ «Каолін Азов»» (ЄДРПОУ 38460985) має правовий статус суб`єкта «без права юридичної особи» та є підрозділом юридичної особи ТОВ «Каолін Азов» (ЄДРПОУ 33331434) без права веденя податкового та бухгалтерського обліку та самостійно не веде розрахунки із застрахованими особами.

Відповідачем наказом № 3к від 31 березня 2022 року та наказом № 4-к від 08.04.2022 оголошено початок простою на підприємстві (у т.ч. «Підрозділ») не з вини працівників з 01 квітня 2022 р. та з 11 квітня 2022 р. до можливості відновити роботу, та працівників звільнено від обов`язку бути присутніми на робочих місцях.

Станом на 01.01.2022 на підприємстві відповідача було працевлаштоване 2 особи з інвалідністю, про що з метою уточнення даних щодо працевлаштованих в штаті підприємства інвалідів 16.06.2023 та 28.07.2023 відповідачем було подано уточнюючу об`єднану звітність за 1-4 квартали 2022 року, в яких зазначено ознаку інвалідності щодо працевлаштованих осіб та, відповідно, стосовно наявності інвалідів в штаті Відповідача.

Відповідач вважає позовну заяву про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені необгрунтованною та такою, що не підлягає задоволенню.

25 серпня 2023 року ухвалою суду позовну заяву Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю було залишено без руху для усунення недоліків щодо сплати судового збору,.06 вересня 2023 року за вх. № 36563 від позивача до суду надійшла платіжна інструкція від 30.08.2023 № 851.

Ухвалою судді від 11.09.2023 в адміністративній справі відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) та без проведення судового засідання.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.

Позивач створив та надіслав позивачу у формі електронного документа через електронний кабінет позивача на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України «Розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю» за 2022 рік, обчислених відповідно до ст. 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні».

У «Розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю» за 2022 рік, обчислених відповідно до ст. 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» зазначено: 1) «Середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за рік, осіб»«24»; 2) «Середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, осіб»«0»; 3) «Норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця, округлені до цілого значення), одиниць»«1»; 4) «Фонд оплати праці штатних працівників, тис. грн»«2419557,46»; 5) «Середня річна заробітна плата штатного працівника (04/01), грн»«100814,89»; 6) «Кількість робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайнятих особами з інвалідністю для роботодавців, у яких працює 26 осіб і більше (03-02), одиниць»«9»; 7) «Сума коштів адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (для роботодавців, у яких працює 26 осіб і більше, сума коштів адміністративно-господарських санкцій (05х06); від 16 до 25 осіб, сума коштів адміністративно-господарських санкцій (05); від 8 до 15 осіб, сума коштів адміністративно-господарських санкцій (05/2), грн»«100814,89».

Через порушення терміну сплати адміністративно - господарської санкції відповідачем нараховано позивачу пеню у сумі 7 016,55 грн.

При вирішенні спору щодо стягнення з відповідача сум адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та пені суд виходить наступного.

Згідно приписів частини 2 статті 2 КАС України, відповідно до яких у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною 1 статті 2 КАС Українизавданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно - правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною 2 статті 19 Конституції Українивизначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцією Українита законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

При вирішенні спору по суті судом прийнято до уваги приписи: Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (ст. ст. 1, 18, 19, 20); «Порядку сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю», затвердженого 31.01.2007 постановою Кабінету Міністрів України № 70; «Порядку надсилання розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік», затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 10.03.2023 за № 14-1, Наказом Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю від 10.03.2023 за № 17, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.03.2023 за № 456/39512 (набрав чинності з 17.03.2023); Господарського кодексу України (ст.ст. 55, 238); Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (ст. 4); та інших норм права у редакціях на час виникнення спірних правовідносин.

Відокремлений підрозділ «Виробничий цех переробки кварцових пісків «ТОВ «Каолін Азов»» (ЄДРПОУ 38460985) має правовий статус суб`єкта «без права юридичної особи» та є підрозділом юридичної особи ТОВ «Каолін Азов» (ЄДРПОУ 33331434).

Підрозділ зареєстровано та розташовано за адресою: Запорізька область, Пологівський р-н, м. Оріхів, вул. Пісочна 1-д. Вид діяльності 08.12 «Добування піску, гравію, глин і каоліну», місце видобування - Буряківський кар`єр кварцових пісків (Оріхівська ОТГ) на підставі спеціального дозволу на користування надрами № 3912 від 21 червня 2006 р.

Згідно наданою копією Положення «Про відокремлений підрозділ «Виробничий цех переробки кварцових пісків» Товариства з обмеженою відповідальністю «Каолін Азов», затвердженого загальними зборами ТОВ «Каолін Азов» № 23/2013 від 21.02.2013 та копії платіжної інструкції про сплату ТОВ «Каолін Азов» з власного рахунку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування»-персонал «Підрозділу» враховується та обліковується у штатному розкладі Товариства, майно й кошти «Підрозділу» враховуються в загальному балансі Товариства, «Підрозділ» не має балансу, не веде податкового та бухгалтерського обліку, самостійно не веде розрахунки із застрахованими особами. Розрахунки із застрахованими особами, а також перерахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування здійснюється ТОВ «Каолін Азов» та з його поточного рахунку.

З огляду на ст.ст. 1, 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» відокремлені підрозділи юридичної особи (філії, відділення, представництва) визначаються Законом як самостійні суб`єкти, які мають виконувати норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та сплачувати адміністративно-господарські санкції у разі його порушення тільки за умови ведення ними окремого обліку результатів фінансової та господарської діяльності.

Позивачем не здійснено документального обґрунтування складання «Розрахунку сум адміністративно - господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням «Підрозділом» нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю» за 2022 рік, обчислених відповідно до ст. 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні».

Указом Президента України від 24.02.2022 за № 64/2022 «Про введення воєнного стану» у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації в Україні введений воєнний стан.

Згідно Положенню про «Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», затвердженого 22.12.2022 наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004, згідно з якими у період з 12.03.2022 по 31.12.2022 вся територія Оріхівської ОТГ відноситься до території активних бойових дій , та «Підрозділ» не має можливості вести господарську діяльність

ТОВ «Каолін Азов» наказом № 3к від 31 березня 2022 року та наказом № 4-к від 08.04.2022 р. було оголошено початок простою на підприємстві (у т.ч. «Підрозділ») не з вини працівників з 01 квітня 2022 р. та з 11 квітня 2022 р. до можливості відновити роботу, та працівників звільнено від обов`язку бути присутніми на робочих місцях.

За ст. 34 Кодексу законів про працю України простій - це зупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами.

Позивачем не обґрунтовано позовну заяву щодо можливості виконання відповідачем нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю

Згідно з частиною 1 статті 19 Закону України № 875 для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Частиною 2 статті 19 Закону України № 875 передбачено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та з урахуванням вимог статті 18цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Відповідно до частини 4 статті 19 Закону України № 875-XII виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.

Судом встановлено, що саме ТОВ «Каолін Азов» є тою юридичною особою, яка відноситься до категорії суб`єктів підприємницької діяльності, яким відповідно достатті 19 Закону України № 875-ХІІ встановлюється норматив робочих місць для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю, який у відповідача повинен складати 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік.

Середньооблікова чисельності штатних працівників облікового складу відповідача у 2022 році становила 32 осіби, відповідно норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю становив - 1 (1,28).

Станом на 01.01.2022 на підприємстві відповідача було працевлаштоване 2 особи з інвалідністю, які числилися на підприємстві протягом 2022 року, що підтверджується наданими відповідачем копіями наказів про прийняття на роботу, довідками до акту огляду МСЕК щодо кожного з працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, копіями витягів з трудових книжок, копіями уточнюючих податкових розрахунків за 2022 рік.

Доказів у спростування таких обставин позивачем не надано, як не надано і доказів на підтвердження наявності іншої середньооблікової кількості штатних працівників відповідача, а також працівників, яким встановлено інвалідність. Позивачем не надано до суду доказів того, що «Розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю» за 2022 рік, обчислених відповідно до ст. 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», ним складено з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності.

Виходячи з встановлених обставин та викладених вище норм чинного законодавства, суд дійшов висновку, що матеріалами справи підтверджується виконання відповідачем у 2022 році нормативу щодо працевлаштування осіб з інвалідністю, встановленого Законом, а отже, підстави для виконання обов`язку у відповідача зі сплати адміністративно -господарських санкцій за невиконання нормативу - відсутні.

Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі. Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає позовні вимоги не обґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати належить покласти на позивача. Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255 та 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (просп. Соборний, буд. 75, оф. 226, м. Запоріжжя, 69002, код ЄДРПОУ 20508338) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Каліон Азов" (код ЄДРПОУ 33331434, вул. Богачука, б. 24, смт Глухівці, Хмільницький р-н, Вінницька обл.) в особі відокремленого підрозділу "Виробничий цех переробки кварцових пісків "Товариства з обмеженою відповідальністю "Каолін Азов" (ЄДРПОУ 38460985, Запорізька область, Пологівський р-н, м. Оріхів, вул. Пісочна 1-Д) про стягнення суми адміністративно -господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році на користь Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю у розмірі 107 831,44 гривень - відмовити у повному обсязі.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Рішення суду виготовлено у повному обсязі та підписане суддею 19 грудня 2023 року.

Суддя Р.В. Сацький

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.12.2023
Оприлюднено25.12.2023
Номер документу115827396
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —120/10936/23

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 11.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Рішення від 19.12.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 25.08.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 24.07.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Чернюк Алла Юріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні