ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
21 грудня 2023 року (09:15)Справа № 280/3713/21 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді КалашникЮ.В., розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (69002, м. Запоріжжя, вул. Фортечна, буд. 65, код ЄДРПОУ 38625593) до Товариства з обмеженою відповідальністю «ВКФ «Універсал» (72311, Запорізька область, м.Мелітополь, пр. Богдана Хмельницького, буд. 100-А, код ЄДРПОУ 20504524) про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації,
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (далі ГУ ДСНС України у Запорізькій області, позивач) звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «ВКФ «Універсал» (далі ТОВ «ВКФ «Універсал», відповідач), в якому, з урахуванням уточненого позову (вх. № 3172 від 17.01.2022) просить: застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель та приміщень ТОВ «ВКФ «Універсал», розташованих за адресами: 72311, Запорізька область, м. Мелітополь, вул. Богдана Хмельницького, 100 та 72311, Запорізька область, м. Мелітополь, вул. Богдана Хмельницького, 100-А, встановивши судовим рішенням спосіб і порядок його виконання шляхом зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю «ВКФ «Універсал» повністю зупинити експлуатацію будівель та приміщень за вказаними адресами, окрім робіт пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, до повного усунення вищезазначених порушень.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що за результатами проведеної перевірки позивачем встановлено численні порушення вимог правил пожежної та техногенної безпеки при експлуатації об`єктів, де здійснює господарську діяльність ТОВ«ВКФ «Універсал», зокрема: гаражі для технічного обслуговування та ремонту автомобілі, майстерні, складські будівлі, адміністративна будівля та допоміжні споруди, розташовані за адресою: 72311, Запорізька область, м. Мелітополь, вул. Богдана Хмельницького, 100 та 100-А, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, у зв`язку з чим наявні підстави для зупинення експлуатації будівель та приміщень ТОВ«ВКФ «Універсал», до усунення виявлених порушень. На підставі вищевикладеного, позивач просить позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Ухвалою суду від 24.05.2021 призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 22.06.2021.
09.07.2021 до суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх. №38879), в якому останній зазначає, що відповідачем проведена робота щодо підвищення рівня пожежної безпеки та усунення порушень, викладених у позові. Наразі, у відповідача наявний ряд порушень, які не були усунуті у зв`язку із недостатністю часу.
Підготовче провадження не одноразово відкладалось, за клопотанням відповідача.
Під час розгляду справи провадження у справі неодноразово відкладалось, зупинялось та поновлювалось.
18.12.2023 до суду від представника позивача надійшло клопотання (вх. №56175) про розгляд справи у порядку письмового провадження.
Представник відповідача у судове засідання не прибув, про причини неявки суду не повідомив.
Відповідача повідомлено про судовий розгляд в порядку, передбаченому підпунктом 20 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) як особу, місцезнаходження якої знаходиться на тимчасово окупованій території України.
Крім того, відповідача повідомлялось про проведення судових засідань на електрону адресу, яку визначені представником у відзиві та клопотаннях.
Відповідно до ч.9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Згідно з частиною четвертою статті 229 КАС України, при розгляді справи в порядку письмового провадження фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд, оцінивши повідомлені позивачем обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наявність достатніх підстав для прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі.
Розглянувши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини.
На підставі наказу №08.12.2020 від НС-486/53, посвідчення на перевірку №3105 від 09.12.2020, позивачем проведено позапланову перевірку об`єктів, де здійснює господарську діяльність ТОВ «ВКФ «Універсал» гаражі для технічного обслуговування та ремонту автомобілі, майстерні, складські будівлі, адміністративна будівля та допоміжні споруди, розташованих за адресами: 72311, Запорізька область, м. Мелітополь, вул. Богдана Хмельницького, 100-А, та 72311, Запорізька область, м. Мелітополь, вул. Богдана Хмельницького, 100, за наслідками якої складено Акт №307 від 15.12.2021 (а.с.105-108).
В ході перевірки позивачем встановлено, що гаражі для технічного обслуговування та ремонту автомобілів, майстерні, складські будівлі, адміністративна будівля та допоміжні споруди, у яких здійснює господарську діяльність ТОВ «ВКФ «Універсал», за адресами: 72311, Запорізька область, м. Мелітополь, вул. Богдана Хмельницького, 100 та 100-А, експлуатується з порушенням норм пожежної та техногенної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:
1) Працівники підприємства не пройшли інструктажі з питань пожежної безпеки та спеціальне навчання (пожежно-технічний мінімум) для осіб, які задіяні на роботі з підвищеною пожежною небезпекою (особи, задіяні для розпалення твердопаливних печей).
Відповідно до вимог пункту 15 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, особи, яких приймають на роботу пов`язану з підвищеною пожежною небезпекою, повинні попередньо (до початку самостійного виконання роботи) пройти спеціальне навчання (пожежно-технічний мінімум).
Відсутність навчання та перевірки знань з питань пожежної безпеки посадових осіб та працівників підприємства веде до відсутності контролю за станом пожежної безпеки об`єктів підприємства, не проведення відповідної профілактичної роботи з відвідувачами, не проведення заходів по запобіганню виникнення пожежі, неправильним діям в разі виникнення пожежі, що несе загрозу життю та здоров`ю людей.
2) Посадові особи та працівники не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки.
Відповідно до вимог пункту 16 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за №252/26697, посадові особи та працівники проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року №444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях».
Відсутність навчання та перевірки знань з питань пожежної безпеки посадових осіб та працівників підприємства веде до відсутності контролю за станом пожежної безпеки об`єктів підприємства, не проведення відповідної профілактичної роботи з відвідувачами, не проведення заходів по запобіганню виникнення пожежі, неправильним діям в разі виникнення пожежі, що несе загрозу життю та здоров`ю людей.
3) Не проведене вогнезахисне обробляння дерев`яних елементів горищного покриття (крокви, лати) засобами вогнезахисту, що забезпечують І групу вогнезахисної ефективності адміністративного корпусу. (м. Мелітополь, пр. Б.Хмельницького, буд.100 А).
Відповідно до вимог пункту 2.5 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.
Під час пожежі спостерігаються велика швидкість розповсюдження вогню, чому можуть сприяти необроблені горючі матеріали, а також виділення токсичних продуктів горіння, що несе загрозу для здоров`я і життя людей.
4) Допущене застосовування будівельних матеріалів з вищими показниками пожежної небезпеки на стінах евакуаційних виходів 1 та 2-го поверхів адміністративної будівлі (м. Мелітополь, пр. Б. Хмельницького, буд. 100 А).
Відповідно до вимог пункту 2.23 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, забороняється зменшувати кількість та розміри евакуаційних виходів з будівель і приміщень, класи вогнестійкості несучих та огороджувальних конструкцій, застосовувати будівельні матеріали з вищими показниками пожежної небезпеки, змінювати інженерні та планувальні рішення й умови освітлення згідно з нормованою вимогою.
Застосування будівельних матеріалів з вищими показниками пожежної небезпеки на шляхах евакуації (коридори, сходові клітини) призводить до швидкого розповсюдженню вогню по ним, що унеможливлює використовувати їх для евакуації людей в разі виникнення пожежі, а також перешкоджатиме проведенню швидкої та безпечної евакуації людей пожежно-рятувальними підрозділами ДСНС, що загрожує життю та здоров`ю людей.
5) Не забезпечено сходову клітку, коридори корпусу роздягальні евакуаційним освітленням (м. Мелітополь, пр. Б. Хмельницького, буд. 100).
Відповідно до вимог пункту 2.31 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації мають бути забезпечені евакуаційним освітленням.
Світильники евакуаційного освітлення повинні вмикатися з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей.
Сходові клітини в будівлі є основними шляхами евакуації з поверхів будівлі назовні.
Відсутність евакуаційного освітлення сходових клітин унеможливлює проведення евакуаційних заходів як в темний час доби, так і в умовах недостатньої видимості під час виникнення пожежі, що несе загрозу для здоров`я і життя людей під час проведення евакуаційних заходів через сходові клітини.
6) З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів не здійснюються за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (м. Мелітополь, пр. Б.Хмельницького, буд. 100 та буд.100 А) а саме: у електрощитовій біля автомийки, у складі біля теплиці, у з`єднювальних коробках, у боксі № 13, у підвалі будівлі адміністрації.
Відповідно до вимог пункту 1.6 глави 1 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, з`єднання жил проводів повинно бути здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів.
При з`єднанні проводів «скрутками» в розподільчих коробках та інших місцях, можливе виникнення короткого замикання, перегрівання та перенавантаження електромережі та електричного обладнання, що несе загрозу для здоров`я і життя людей від виниклої пожежі або ураження електричним струмом.
7) Допущено розміщення електрощитів з невстановленим ступенем захисту оболонок на відстані менше 1 метра від горючих матеріалів (м. Мелітополь, пр.Б.Хмельницького, буд.100 А), а саме: у приміщенні бухгалтерії.
Відповідно до вимог пункту 1.9 глави 1 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за №252/26697, електричне обладнання, машини, апарати, прилади, електрощити зі ступенем захисту оболонок менше ІР 44 повинні розміщуватися на відстані не менше 1 м від горючих матеріалів, за винятком матеріалів груп Г1, Г2.
У разі виникнення короткого замкнення електрообладнання від яких на відстані менше 1 метра знаходяться горючі матеріали, може статися пожежа, яка буде швидко поширюватися з великою кількістю небезпечних продуктів горіння, що несе загрозу для здоров`я і життя людей.
8) До топлення печей на підприємстві допущені особи, які не пройшли протипожежний інструктаж. Розпорядженням керівника підприємства не встановлено режим, час та тривалість топлення печей з урахуванням місцевих умов.
Відповідно до вимог пункту 2.3 глави 2 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за №252/26697, топлення печей та котлів на підприємствах повинно проводитися призначеними особами, які пройшли протипожежний інструктаж. Режим, час та тривалість топлення печей встановлюються розпорядженням керівника підприємства з урахуванням місцевих умов.
Не дотримання режиму використання може привести до перегрівання та несправності приладів опалення, що може призвести до пожежі, що несе загрозу для здоров`я і життя людей.
9) Не проводиться очищення димоходу та печі на твердому паливі від сажі з періодичністю не рідше одного разу на три місяці та фіксацією у спеціальному журналі.
Відповідно до вимог пункту 2.5 глави 2 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, очищення димоходів та печей від сажі потрібно проводити перед початком, а також протягом усього опалювального сезону, а саме: опалювальних печей періодичної дії на твердому та рідкому паливі - не рідше одного разу на три місяці.
Не очищення печей та димоходів може призвести до отруєння чадним газом, загорання сажі, як наслідок - виникнення пожежі, що несе загрозу для здоров`я і життя людей.
10) Допущено використання металевої димової труби для печі у приміщенні для сторожа (м. Мелітополь, пр. Б. Хмельницького, буд. 100).
Відповідно до вимог пункту 2.13 глави 2 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, під час експлуатації пічного опалення не допускається використовувати для димових труб асбестоцементні й металеві труби, влаштовувати глиноплетені та дерев`яні димоходи.
Металевий димохід під час топлення печі може нагрітися до високих температур, через що може статися загорання горючих матеріалів поблизу металевого димохода, що несе загрозу для здоров`я і життя людей.
11) Лінію живлення до побутового кондиціонеру не забезпечено автономним пристроєм електричного захисту у адміністративній будівлі.
Відповідно до вимог пункту 2.26 глави 1 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, лінії живлення до кожного побутового кондиціонера, групи кондиціонерів необхідно забезпечувати автономним пристроєм електричного захисту незалежно від наявності захисту на загальній лінії, яка живить групу кондиціонерів.
Під час використання кондиціонерів можливі перепади напруги, оскільки кондиціонер забезпечений компресором та вентиляторами, які мають значні пускові струми, що викликають коливання напруги в мережі.
Це може призвести до аварійної роботи електромережі і як наслідок - коротке замикання з подальшим горінням і виникненням пожежі, що несе загрозу для здоров`я і життя людей.
12) Не обладнані будівлі, приміщення та споруди системами протипожежного захисту, а саме: адміністративну будівлю, (м. Мелітополь, пр. Б.Хмельницького, буд. 100 А), склад біля теплиці (м. Мелітополь, пр. Б. Хмельницького, буд. 100), дільницю розподілу та обліку газу (м. Мелітополь, пр. Б. Хмельницького, буд. 100), частину будівлі роздягальні (м. Мелітополь, пр. Б. Хмельницького, буд. 100).
Відповідно до вимог пункту 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту».
Наявність на об`єкті системи протипожежного захисту (автоматичної установки пожежної сигналізації) сприяє швидкому виявленню ознак пожежі в початковій стадії її розвитку та забезпечує сповіщення людей про небезпеку та необхідність проведення як дій по евакуації людей з приміщень об`єкта, так і для гасіння пожежі на невеликій площі.
Відсутність такої системи сприяє вільному горінню з подальшим розповсюдженням вогню на значну площу, що несе загрозу для здоров`я і життя людей.
13) Не проведено випробування на тиск та витрату води зовнішнього протипожежного водопроводу з оформленням акту (м. Мелітополь, пр. Б.Хмельницького, буд. 100).
Відповідно до вимог абзацу 4 пункту 21 глави 2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, для контролю працездатності мережі систем зовнішнього протипожежного водопроводу власнику мережі водопостачання або іншій відповідальній особі, визначеній у відповідному договорі згідно з вимогами чинного законодавства необхідно 1 раз на рік проводити випробування на тиск та витрату води з оформленням акта.
Випробування водопроводу повинно проводитися також після кожного ремонту, реконструкції або підключення нових споживачів до мережі водопроводу.
Пожежні автоцистерни, які прибувають на пожежу, повинні становитися на зовнішнє джерело протипожежного водопостачання.
Це необхідно для подачі великої кількості вогнегасних речовин в осередок пожежі для швидкого гасіння.
Не проведення перевірки об`єктових джерел зовнішнього протипожежного водопостачання не дає оцінити їх стан, справність та можливість використання.
Несправність зовнішніх джерел протипожежного водопостачання веде до перебоїв роботи пожежної техніки та подачі вогнегасних речовин в разі виникнення пожежі, сприяє поширенню пожежі на значну площу, унеможливлює проведення заходів по рятуванню або евакуації людей, матеріальних цінностей тощо, що несе загрозу життю та здоров`ю людей.
14) Територію, будівлі, споруди, приміщення не забезпечені первинними засобами пожежогасіння, що використовуються для локалізації та ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку (м. Мелітополь, пр. Б. Хмельницького, буд. 100 та буд.100 А).
Відповідно до вимог пункту 3.6 глави 3 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за №252/26697, територія підприємств, будинки, споруди, приміщення, технологічні установки повинні бути забезпечені первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку.
Ця вимога стосується також будівель, споруд та приміщень, обладнаних будь-якими типами систем пожежогасіння, пожежної сигналізації або внутрішніми пожежними кран-комплектами.
Вогнегасник - технічний засіб, призначений для припинення горіння подаванням вогнегасної речовини, що міститься в його корпусі, під дією надлишкового тиску, за масою і конструктивним виконанням придатний для транспортування і застосування людиною.
Первинні засоби пожежогасіння застосовують для ліквідації пожежі на початковій стадії її розвитку саме персоналом об`єкта до прибуття пожежно-рятувального підрозділу.
За відсутності достатньої кількості первинних засобів пожежогасіння (вогнегасників) є ризик розповсюдження вогню та продуктів горіння на значну площу, що несе загрозу для здоров`я та життя людини.
15) На території підприємства не встановлені спеціальні пожежні щити (стенди) для розміщення первинних засобів пожежогасіння з необхідним комплектом засобів пожежогасіння (м. Мелітополь, пр. Б. Хмельницького, буд. 100 та буд.100 А).
Відповідно до вимог пункту 3.11 глави 3 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, для розміщення первинних засобів пожежогасіння у виробничих, складських, допоміжних приміщеннях, будинках, спорудах, а також на території підприємств повинні встановлюватися спеціальні пожежні щити (стенди).
Пожежні щити (стенди) повинні встановлюватись на території об`єкта площею більше 200 м-2 з розрахунку один щит (стенд) на 5000 м-2 захищуваної площі.
До комплекту засобів пожежогасіння, які розміщуються на пожежному щиті, входять: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.
Відсутність достатньої кількості первинних засобів пожежогасіння в небезпечних приміщеннях (котельні готелю) веде до того, що в разі виникнення пожежі людина не зможе своєчасно відреагувати на загоряння, що може привести до розповсюдження пожежі на значну площу із загрозою для здоров`я та життя людини.
16) Не проведене технічне обслуговування наявних вогнегасників.
Відповідно до вимог пункту 3.17 глави 3 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, технічне обслуговування вогнегасників повинно здійснюватися відповідно до Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом МВС України від 15.01.2018 року № 25, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 23 лютого 2018 року за № 225/31677, а також ДСТУ 4297-2004 «Технічне обслуговування вогнегасників. Загальні технічні вимоги».
Не проведення своєчасного технічного обслуговування вогнегасників може призвести до неможливості їх використання в разі виникнення пожежі, що в свою чергу може розповсюдження вогню на значну площу, призвести до травмування та загибелі людей.
Статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Зазначені порушення стали підставою для звернення позивача до суду із позовною заявою про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації до Бердянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 Бердянської міської ради Запорізької області.
Суд, зазначає що законом, який визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) є Закон України «Про основні засади державного нагляду контролю у сфері господарської діяльності».
Відповідно до частини 5 статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Частиною 4 статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» визначено, що виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Згідно частини 1 статті 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Відповідно до частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема:
11) складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень;
12) звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Крім того, слід зазначити, що зі змісту даної норми слідує, що право на звернення до суду виникає у органу державного нагляду на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, та за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг.
При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що виходячи із системного аналізу положень Кодексу цивільного захисту України та Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» органи ДСНС мають право звертатися до суду з позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей. У разі якщо такі порушення не створюють загрозу життю та здоров`ю людей, орган ДСНС зобов`язаний скласти припис за допомогою якого зобов`язати підконтрольний об`єкт усунути виявлені порушення та застосувати штрафні санкції у разі невиконання у встановлені строки припису, що не потребує зупинення виробництва та відповідно звернення до адміністративного суду.
Так, судом встановлено, що наразі відповідачем не усунуто усі порушення правил пожежної та техногенної безпеки, викладені у Акті позапланової №307 від 15.12.2021 зокрема: не обладнано будівлі, приміщення та споруди системою протипожежного захисту.
Згідно з п. 4 Розділу І Правил пожежної безпеки в Україні, пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.
Відповідно до ст. 2 Закону України «Про пожежну безпеку», забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ та організацій покладається на їх керівників і уповноважених ними осіб, якщо інше не передбачено відповідним договором.
Суд зауважує, що виявлені порушення правил пожежної та техногенної безпеки, які викладені у акті, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду №307 від 15.12.2021, дійсно створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Так, зокрема відсутність автоматичної системи пожежної сигналізації та системи оповіщення призведе до пізнього виявлення пожежі та оповіщення людей, які перебувають у будівлі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, продукти горіння та чадний газ унеможливлять своєчасну та безпечну евакуацію людей з будівлі та призведуть до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння.
Суд зазначає, що згідно вимог п. 24 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України, надзвичайна ситуація це обстановка на окремій території чи суб`єкті господарювання на ній або водному об`єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров`ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об`єкті, провадження на ній господарської діяльності.
Згідно вимог пункту 25 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України, небезпечна подія - подія, у тому числі катастрофа, аварія, пожежа, стихійне лихо, епідемія, епізоотія, епіфітотія, яка за своїми наслідками становить загрозу життю або здоров`ю населення чи призводить до завдання матеріальних збитків.
У розділі 6 Класифікатору зазначені коди надзвичайних ситуацій у наслідок пожеж та вибухів.
За визначенням ДСТУ 2272-06 "Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять" небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опечення, отруєння леткими продуктами згоряння або піролізу, травмування чи загибелі людей та (або) до заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать: підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища.
Згідно з вимогами пункту 33 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України, пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.
Таким чином, пожежі відносяться до надзвичайних ситуацій, а загроза життю та здоров`ю людей виникає не лише при наявності порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що безпосередньо можуть до неї призвести, але й за наявності інших порушень по нездійсненню заходів щодо захисту людей від шкідливого впливу небезпечних чинників при вже виниклій пожежі.
Отже, порушення, які були виявлені під час перевірки будівель та споруд відповідача були такими, що створювали загрозу життю та/або здоров`ю людей, а відтак і достатніми підставами для застосування до відповідача заходів реагування, саме у вигляді зупинення експлуатації будівель, споруд та приміщень, в яких здійснює господарську діяльність ТОВ «ВКФ «Універсал».
Встановлені та неусунені порушення, на переконання суду, свідчать про високі ризики пожежі та в разі настання техногенної або пожежної події можуть завдати істотну шкоду життю та здоров`ю людей як працівників, так і відвідувачів ТОВ«ВКФ «Універсал».
Станом на дату прийняття рішення у справі відповідачем не надано доказів повного усунення встановлених під час перевірки порушень.
Згідно вимог статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною 1 статті 72 КАС України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що на момент розгляду справи наявні підстави для заборони експлуатації будівлі та приміщень, в яких здійснює господарську діяльність ТОВ «ВКФ «Універсал», а відтак позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Оскільки, відповідно до приписів ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати у даному випадку з відповідача стягненню не підлягають.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 139, 143, 243-246 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (69002, м. Запоріжжя, вул. Фортечна, буд. 65, код ЄДРПОУ 38625593) до Товариства з обмеженою відповідальністю «ВКФ «Універсал» (72311, Запорізька область, м.Мелітополь, пр. Богдана Хмельницького, буд. 100-А, код ЄДРПОУ 20504524) про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації, - задовольнити.
Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі та приміщень Товариства з обмеженою відповідальністю «ВКФ «Універсал», розташованих за адресами: 72311, Запорізька область, м. Мелітополь, вул. Богдана Хмельницького, 100, та 72311, Запорізька область, м. Мелітополь, вул. Богдана Хмельницького, 100-А, шляхом зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю «ВКФ «Універсал» повністю зупинити експлуатацію будівель та приміщень за вказаними адресами, окрім робіт пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, до повного усунення порушень.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення у повному обсязі складено та підписано 21.12.2023.
Суддя Ю.В. Калашник
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2023 |
Оприлюднено | 25.12.2023 |
Номер документу | 115827468 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні