Рішення
від 21.12.2023 по справі 280/6442/23
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

21 грудня 2023 року Справа № 280/6442/23 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді АртоузО.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ВАЙН-ХОЛЛ» (70501, Запорізька область, Пологівський район, місто Оріхів, вул. Героїв Крут, 113, ЄДРПОУ 39805346) до Головного управління ДІІС у Запорізькій області (69107, Запорізька область, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, ЄДРПОУ ВП 44118663) про визнаним протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

14 серпня 2023 року до Запорізького окружного адміністративного суду засобами поштового зв`язку надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ВАЙН-ХОЛЛ» (далі позивач) до Головного управління ДІІС у Запорізькій області (далі відповідач) про визнаним протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, відповідно до якої позивач просить суд:

визнати протиправним та скасувати рішення ГУ ДПС № 26787/6/08-01-04-05-03 від 04.07.2023 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку;

зобов`язати ГУ ДПС у Запорізькій області прийняти нове рішення, щодо неможливості виконання платником податків (ТОВ «ВАЙН-ХОЛЛ» код ЄДРПОУ 39805346) свого податкового обов`язку, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України у звітних (податкових) періодах, що припадають на період дії воєнного стану;

стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Запорізькій області ( код в ЄДРПОУ 44118663, 69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, на користь ТОВ «ВАЙН-ХОЛЛ» (код ЄДРПОУ 39805346), 70501, Запорізька область, Пологівський район, місто Оріхів, вул. Героїв АТО, 22А) судові витрати у вигляді судового збору у розмірі 2 684,00 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні 00 копійок).

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 11.05.2023 у справі №280/6501/22 рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 09.11.2022 №28959/6/08-01-04-05-03 визнано неправомірним та скасовано, зобов`язано Головне управління ДПС у Запорізькій області повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Вайн-Холл» про відсутність можливості виконання податкових зобов`язань від 27.09.2022, з урахуванням висновків суду. На виконання вказаної Постанови суду відповідач направив позивачу Попереднє рішення № 22348/6/08-01-04-05-03 від 07.06.2023, в якому запропонував надати пояснення та додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків. 04 липня 2023 року відповідачем винесено рішення №26787/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, зазначивши підставу - «у зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, пропонується надати такі пояснення та додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків». Позивач вважає рішення ГУ ДПС у Запорізькій області № 26787/6/08-01-04-05-03 від 04.07.2023 незаконним та необґрунтованим, у зв`язку з чим звернувся з позовом до суду. Позивач просить задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою суду від 18.08.2023 відкрито спрощене позовне провадження у справі, вирішено здійснити розгляд справи без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) та без проведення судового засідання.

31 серпня 2023 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов відзив Головного управління ДПС у Запорізькій області на позовну заяву. Представник відповідача заперечує проти задоволення позовних вимог та зазначає, що 04.07.2023 ГУ ДПС у Запорізькій області на виконання Постанови Третього апеляційного адміністративного суду від 11.05.2023 по справі № 280/6501/22 прийнято Рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 04.07.2023 № 26787/6/08-01-04-05-03. Підстави: зі змісту заяви не встановлено причинно-наслідковий зв`язок між зазначеними в ній обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та неможливістю виконання ним податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності. До заяви не додані документи, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, згідно з Переліком документів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225. Згідно даних ЄРПН та Системи електронного адміністрування позивач здійснює операції з імпорт ЛГП та продуктів харчування у значних розмірах зі сплатою ПДВ митним органам та веде фінансово-господарську діяльність на митній території України, подає податкову звітність з акцизного податку. Платником не надано доказів належності пошкоджено техніки, зазначеної в акті про пожежу позивачу. Відтак, відповідач просить суд у задоволенні позову відмовити.

Заперечуючи проти позиції відповідача, позивачем подано відповідь на відзив, яка надійшли до суду 05.09.2023 та долучена до матеріалів справи. В обґрунтування своєї позиції позивач вказує на те, що відповідачем повторно проігнорував висновки Третього апеляційного адміністративного суд. Посилання відповідача в оскаржуваному рішенні на те, що позивач частково здійснює підприємницьку діяльність, не може бути однозначною підставою для прийняття рішення про визнання можливості здійснення платником своїх податкових обов`язків, оскільки даної підстави для відмови у визнання неможливості здійснення платником своїх податкових обов`язків, як ще здійснення (якимось-чином в умовах воєнних дій) підприємницької діяльності, чинним законодавством не передбачено. Позивач просить суд задовольнити в повному обсязі позовні вимоги.

Ухвалою суду від 25.09.2023 витребувано у Головного управління ДІІС у Запорізькій області належним чином посвідчені копії заяви позивача про неможливість виконання підприємством своїх обов`язків, визначених у пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 XX «Перехідні положення» ПК України, та всіх документів, що стали підставою для прийняття оскаржуваного рішення.

27 вересня 2023 року відповідачем надано суду копії витребуваних документів.

Ухвалою суду від 06.10.2023 вирішено перейти до розгляду справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 31.10.2023 о/об 11:00 год.

Протокольною ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 31.10.2023 відкладено підготовче засідання в справі на 21.11.2023 о/об 11:30 год.

Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 21.11.2023 продовжено строк проведення підготовчого провадження та відкладено підготовче засідання у справі на 12 грудня 2023 року о/об 12:30 год.

11 грудня 2023 року на адресу суду надійшло клопотання представника позивача про розгляд справи без його участі за наявними матеріалами справи.

В підготовче засідання 12.12.2023 представником відповідача подано заяву про закінчення підготовчого провадження та перехід до розгляду справи по суті в порядку письмового провадження. Просив суд розглянути заяву без його участі.

Ухвалою суду від 12.12.2023 вирішено закінчити підготовче провадження у справі № 280/6442/23 та призначено справу до судового розгляду по суті в порядку письмового провадження.

Розглянувши наявні у справі матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.

З матеріалів справи судом встановлено, що позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «ВАЙН-ХОЛЛ» (код ЄДРПОУ 39805346) (далі ТОВ «ВАЙН-ХОЛЛ») зареєстроване як юридична особа 27.05.2015.

Відповідно Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ТОВ «ВАЙН-ХОЛЛ» зареєстроване за адресою Україна, 70500, Запорізька обл., Оріхівський р-н, місто Оріхів, вул. Вержбицького, будинок 22 А і здійснює наступні види економічної діяльності за КВЕД:

46.34 Оптова торгівля напоями (основний);

46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами;

47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами;

47.23 Роздрібна торгівля рибою, ракоподібними та молюсками в спеціалізованих магазинах;

47.25 Роздрібна торгівля напоями в спеціалізованих магазинах;

47.26 Роздрібна торгівля тютюновими виробами в спеціалізованих магазинах;

47.29 Роздрібна торгівля іншими продуктами харчування в спеціалізованих магазинах;

52.10 Складське господарство

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 11.05.2023 у справі №280/6501/22 частково задоволено апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Вайн-Холл», рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 24 січня 2023 року у справі №280/6501/22 скасовано та прийнято нову постанову про часткове задоволення позову: рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 09.11.2022 №28959/6/08-01-04-05-03 визнано неправомірним та скасовано, зобов`язано Головне управління ДПС у Запорізькій області повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Вайн-Холл» про відсутність можливості виконання податкових зобов`язань від 27.09.2022, з урахуванням висновків суду.

З постанови Третього апеляційного адміністративного суду від 11.05.2023 судом встановлено, що TOB «ВАЙН-ХОЛЛ» подало до ГУ ДПС у Запорізькій області заяву про неможливість виконання підприємством своїх обов`язків визначених у пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, у тому числі, дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу ІІ Податкового Кодексу України та відповідно до законну України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", а саме неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язків щодо дотримання термінів сплати податків і зборів, подання звітності, тощо.

У заяві товариство посилалось на наступні обставини:

перебування на території населеного пункту, у якому ведуться проведення воєнні (бойові) дій, зі збройними формуваннями;

втрата (знищення чи зіпсування) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

використання чи вивезення документів, комп`ютерного та іншого обладнання пов`язане з ризиком для життя посадової особи - платника податків.

До заяви додано: талон - повідомлення єдиного обліку №16319 про прийняття і реєстрацію заяви (повідомлення) про кримінальне правопорушення та іншу подію від 20.09.22 №16319; Акт про пожежу, виданий Пологівським РУ ГУ ДСНС України у Запорізькій області від 22.09.2022 та супровідний лист ГУ ДСНС України у Запорізькій області №5301-1968/53 02-4 від 26.09.2022. В подальшому позивачем було надано відповідачу додаткові документи, а саме, роздруківку Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 26.04.2022 №75 у редакції наказу від 26.09.2022 №217; роздруківки з офіційного сайту Запорізькій області військової адміністрації щодо обстрілів, пошкодження ліній електропередач, опор, обладнання, залишення, абонементів м.Оріхів без електропостачання, пошкодження водопровідних мереж, артезіанських свердловин, каналізаційних очисних споруд і магістральних газопроводів на 60 аркушах.

На виконання постанови Третього апеляційного адміністративного суду від 11.05.2023 Головним управлінням ДПС у Запорізькій області 07.06.2023 направлено позивачу Попереднє рішення № 22348/6/08-01-04-05-03 від 07.06.2023, в якому в якому, -у зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, пропонується надати такі пояснення та додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків:

Документи, які встановлюють причинно-наслідковий зв`язок між зазначеними в заяві обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника, підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу (з урахуванням задекларованих в контролюючому органі об`єктів оподаткування), своєчасно виконати податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, згідно переліку документів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 р. №225 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 року № 963/38303:

Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).

Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості)).

Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.

Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.

Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботи системи авторизації банку.

Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.

Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.

Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).

Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписані представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).

Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення» (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).

Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункт 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.

Відповідно до наданих повідомлень 20-ОПП об`єкти оподаткування TOB «ВАЙН-ХОЛЛ» знаходяться за адресами: м. Запоріжжя, вул. Демократична, буд. 69а (магазин), м. Запоріжжя, вул. Карпенка-Карого, 47 та вул. Можайська, 63 (склади).

04 липня 2023 року Головним управлінням ДПС у Запорізькій області винесено рішення №26787/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, зазначивши підставою недостатність документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, пропонується надати такі пояснення та додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків».

Підстави:

Зі змісту заяви не встановлено причинно-наслідковий зв`язок між зазначеними в ній обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та неможливістю виконання ним податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності.

Відповідно до наданих повідомлень 20-ОПП об`єкти оподаткування TOB «ВАЙН-ХОЛЛ» знаходяться за адресами: м. Запоріжжя, вул. Демократична, буд. 69а (магазин), м. Запоріжжя, вул. Карпенка-Карого, 47 та вул. Можайська, 63 (склади)

Згідно даних ЄРПН та відповідно Системи електронного адміністрування підприємство здійснює операції з імпорту ЛГП та продуктів харчування у значних розмірах зі сплатою ПДВ митним органам та веде фінансово-господарську діяльність на митній території України, подає податкову звітність з акцизного податку.

Згідно аналізу податкової звітності, поданої до 24.02.2022, така звітність подавалася з ІР адреса 85.114.128.149 НІМЕЧЧИНА м. Дюссельдорф, яка не відповідає адресі пошкодженої будівлі.

Платником не надано докази належності пошкодженої техніки, зазначеної в акті про пожежу РУ ГУ ДНС у Запорізькій області, ТОВ " ВАЙН-ХОЛЛ ".

Враховуючи зазначене, в заяві платника відсутня інформація щодо причинно-наслідкового зв`язку між пошкодженням будівлі за адресою в м. Оріхові Запорізької області та неможливістю нарахування, сплати податкових зобов`язань та реєстрації податкових накладних за результатами діяльності магазинів «Вина Мира», яка провадилась у м. Запоріжжі.

До заяви не додані документи, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, згідно з Переліком документів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 року за № 967/38303, зокрема, але не виключно:

Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків);

Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості));

Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджу - призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації;

Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану;

Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку;

Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану;

Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках;

Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера);

Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі» (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо);

Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення» (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо);

Іг ЯУ $ м

Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України)».

Вказані обставини підтверджені відповідними доказами і не є спірними.

Не погоджуючись із вказаним рішенням Головного управлінням ДПС у Запорізькій області від 04.07.2023 №26787/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, позивач звернувся до суду.

Суд, оцінивши повідомлені сторонами справи обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наявність достатніх підстав для прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі.

Приписами частини другої статті 19 Конституції Українивстановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 №2260-IX (далі - Закон №2260-IX), який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни, зокрема, до пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості справляння податків і зборів.

Так, згідно з підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (у редакції Закону №2260-IX), у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

06 вересня 2022 року набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225, яким затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі - Порядок №225).

Згідно з пунктом 1 розділу ІІ Порядку №225 підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:

1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);

5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:

посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;

юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.

6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;

7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

Відповідно до пункту 3 розділу ІІ Порядку № 225 до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Заява має містити: повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); податкову адресу платника податків; найменування контролюючого органу, до якого подається заява; дату подання заяви; чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів; вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ); які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків; інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією Російської Федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями Російської Федерації; підписи платника податку - фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).

За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків - юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів). Платники податків - фізичні особи, зокрема самозайняті особи надають інші документи, інформацію, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок разом із документом, що підтверджує таку особу.

Пунктом 1 розділу ІІІ Порядку № 225 визначено, що заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.

У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.

Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань/пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.

Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 також затверджений Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента:

1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030.

2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. № 599).

3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.

4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326.

5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).

6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості).

7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації.

8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.

9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.

10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.

11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.

12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).

13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).

14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).

15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.

16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України).

17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).

Обов`язок доведення можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (даліРішення) за формою, що додається.

Порядком №225 чітко визначено коло суб`єктів (платників податків), на яких поширюється його дія, які не можуть виконувати податкові обов`язки за чітко виокремленими підставами неможливості виконання податкових обов`язків, спричинених саме військовою агресією Російської Федерації. При цьому, Перелік документів, що підтверджують обставини неможливості платника податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок, законодавчо визначений та закріплений в окремому документі, затвердженому у наказі Міністерства України від 29.07.2022 № 225.

Суд, виходячи із системного аналізу положень Порядку №225 зазначає, що його затвердження обумовлено необхідністю підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, тощо.

Тобто, метою зазначеної процедури є убезпечення платників податків, які постраждали від збройної агресії російської федерації він негативних наслідків у зв`язку із об`єктивною неможливістю виконати свої податкові обов`язки щодо своєчасного подання звітності, сплати податків, тощо.

Є цілком логічним, що платник податків, який у зв`язку із проведенням бойових дій втратив можливість здійснювати господарську діяльність, отримувати дохід від підприємницької діяльності та/або навіть втратив основні засоби для ведення такої господарської діяльності не може бути притягнутий до відповідальності у зв`язку із невиконанням ним податкових обов`язків.

Разом з тим, суд зазначає, що для звільнення платника від виконання податкових обов`язків обставини неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку повинні бути реальними та об`єктивними, а не формальними.

Платник податків повинен надати вичерпний перелік документів, які підтверджуються виникнення щодо обставин, які унеможливлюють ведення господарської діяльності та виконання податкових обов`язків.

У даному випадку, позивачем до контролюючого органу таких документів надано не було.

Судом встановлено, що ТОВ "ВАЙН-ХОЛЛ " зареєстровано за адресою: Україна, 70500, Запорізька обл., Оріхівський р-н, місто Оріхів, вул. Вержбицького, будинок 22 А.

Матеріалами справи підтверджено, що 27.09.2022 позивач звернувся до ГУ ДПС у Запорізькій області з заявою про неможливість виконання підприємством своїх обов`язків визначених у пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 XX «Перехідні положення» ПК України , у тому числі, дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу ІІ Податкового Кодексу України та відповідно до Законну України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», а саме неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язків щодо дотримання термінів сплати податків і зборів, подання звітності, тощо.

На підтвердження цих обставин позивачем подані: талон - повідомлення єдиного обліку №16319 про прийняття і реєстрацію заяви (повідомлення) про кримінальне правопорушення та іншу подію від 20.09.22 №16319; Акт про пожежу, виданий Пологівським РУ ГУ ДСНС України у Запорізькій області від 22.09.2022 та супровідний лист ГУ ДСНС України у Запорізькій області №5301-1968/53 02-4 від 26.09.2022, роздруківку Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 26.04.2022 №75 у редакції наказу від 26.09.2022 №217; роздруківки з офіційного сайту Запорізькій області військової адміністрації щодо обстрілів, пошкодження ліній електропередач, опор, обладнання, залишення, абонементів м. Оріхів без електропостачання, пошкодження водопровідних мереж, артезіанських свердловин, каналізаційних очисних споруд і магістральних газопроводів.

У даній заяві, позивачем при зазначенні про неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язків щодо дотримання термінів сплати податків і зборів, подання звітності, тощо, не конкретизовано які саме податкові обов`язки неможливо виконати та за які податкові періоди.

Разом з тим, суд зазначає, що позивачем, ані до контролюючого органу, ані до суду, не надано доказів на підтвердження того, що позивачем за місцем реєстрації юридичної адреси провадилась будь-яка господарська діяльність, зберігались документи необхідні для ведення господарської діяльності, зберігалась техніка та/або обладнання необхідні для ведення діяльності, тощо.

В наданому позивачем до суду акту про пожежу, виданому Пологівським РУ ГУ ДСНС України у Запорізькій області від 22.09.2022 вказано, що будинок за адресою: АДРЕСА_1 , власником якого є ОСОБА_1 , є житловим; пожежею знищено - дах шиферний по дерев`яній обрешітці будинку на площі 112 кв.м., речі домашнього вжитку, меблі, пластикові вікна 2 шт., пожежею пошкоджено -стіни та стеля закопчені, мають сліди руйнування

Проте, у вказаному акті не зазначено про знищення або пошкодження комп`ютерного обладнання та фінансово-господарчої документації позивача.

Позивачем не надано доказів на підтвердження знищення комп`ютерного обладнання та фінансово-господарчої документації, які належали саме йому, використовувались ним у господарській діяльності, містили актуальну інформацію необхідну для подання звітності за поточні періоди господарської діяльності, тощо.

Окрім того, суд зауважує, що акт про пожежу, складено Пологівським РУ ГУ ДСНС України у Запорізькій області за фактом пожежі, яка виникла 23.05.2022, лише 22.09.2022.

Водночас, з акту про пожежу від 22.09.2022, не встановлено здійснення господарської діяльності у вказаному «житловому будинку», пошкодження виробничих потужностей, тощо.

Також, судом досліджені документи надані позивачем: талон - повідомлення єдиного обліку №16319 про прийняття і реєстрацію заяви (повідомлення) про кримінальне правопорушення та іншу подію від 20.09.2022 №16319; лист Управління СБУ в Запорізькій області від 03.10.2022 № 59/14/5025нт.

Знаданих позивачем документів встановлено, що подані заяви до правоохоронних органів за ознаками вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч.1ст. 438 КК України за фактами обстрілу м. Оріхова.

Так, у вказаних документах, зазначається, зокрема, що невстановлені особи з числа військовослужбовців збройних сил російської федерації в порушення законів та звичаїв війни, використовуючи артилерію, реактивні засоби залпового вогню здійснили обстріли м. Оріхів Пологівського району Запорізької області, внаслідок чого пошкоджені житлові, зокрема, по АДРЕСА_2 .

Проте у наданих документах, зазначається про «пошкодження приватних будинків» без детального опису таких пошкоджень.

Разом з цим, з наданих позивачем документів не встановлено втрату (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання яке належало саме позивачу внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації внаслідок чого підприємством неможливо виконати обов`язки щодо своєчасного подання податкової звітності, сплати податків, виконання інших податкових обов`язків.

Окрім того, суд зазначає, що матеріали справи не містять жодних документів на підтвердження неможливості використання чи вивезення документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, вжиття позивачем заходів для вивезення таких документів, комп`ютерного та іншого обладнання.

Також, у відповідності до Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточення (блокування), затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 75 від 25.04.2022, Оріхівська міська територіальна громада розташована в районі проведення воєнних (бойових) дій.

Відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», м. Оріхів Оріхівської міської територіальної громади з 04.03.2022 є територією активних бойових дій.

Відповідно до статті 93 Цивільного кодексу України, місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.

Суд зазначає, що хоча у Порядку №225 і наведено як самостійну підставу неможливості виконання платниками податківюридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації, проте цим же Порядком №225 на контролюючий орган покладено обов`язок встановлювати причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку.

Тобто, не достатньо одного факту реєстрації платника на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, мають бути встановлені та підтверджені документально факти настання певних наслідків саме для такого платника, які унеможливлюють ведення господарської діяльності таким платником, і відповідно, своєчасного виконання обов`язків зі сплати податків та подання податкової звітності.

Крім того, матеріалами справи підтверджено та не заперечується позивачем, що позивач має місця провадження господарської діяльності в інших населених пунктах, окрім м. Оріхова, зокрема, у м. Запоріжжя, вул. Демократична, буд. 69а (магазин), м. Запоріжжя, вул. Карпенка-Карого, 47 та вул. Можайська, 63 (склади), де регулярно проводилась реалізація продукції, та провадить господарську діяльність.

При аналізі наданих позивачем документів в спірному випадку відповідач не встановив причинно-наслідкового зв`язку між обставинами непереборної сили, що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання позивачем податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку.

Позивач повинен був підтвердити неможливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку документами, які зазначені у Переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агентата які б не викликали жодних сумнівів, зауважень.

Позивачем таких документів саме контролюючому органу надано не було.

Рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується.

Суд зазначає, що звільнення позивача від виконання податкових обов`язків за умови здійснення ним господарської діяльності не відповідає меті та завданням запроваджених змін до Податкового кодексу України та Порядку №225.

З цих підстав, суд вважає безпідставними доводи позивача про підтвердження ним неможливості виконання своїх податкових обов`язків через існування таких підстав, як втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації та неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що у відповідача не було правових підстав для визнання позивача таким, що не може виконувати свої податкові обов`язки.

Зі змісту Попереднього рішення № 22348/6/08-01-04-05-03 від 07.06.2023, винесеного ГУ ДПС у Запорізькій області, вбачається, що позивачу було запропоновано надати додаткові документи, які б усували сумніви у неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, однак, таких документів не надано.

Таким чином, суд, оцінивши докази, які є у справі, в їх сукупності, дійшов до висновку, що рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 04.07.2023 №26787/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку прийнято контролюючим органом обґрунтовано, з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, а отже є правомірним, а підстави для його скасування відсутні.

Відповідно до вимогстатті 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Тобто, ці норми одночасно покладають обов`язок на сторін доводити суду обґрунтованість своїх тверджень або заперечень.

Належних і достатніх доказів, які б свідчили про наявність обґрунтованих причин, які унеможливлюють виконання платником податку податкового обов`язку внаслідок обставин, спричинених військовою агресією Російської Федерації, до контролюючого органу не було надано, як не надано і до суду.

Враховуючи вищевикладене, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд дійшов висновку, що у спірних правовідносинах відповідач діяв з дотриманням вимог частини 2статті 2 КАС України, а тому позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.

Зважаючи на відмову у задоволенні позовних вимог, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись статтями 6-10, 14, 72-77, 90, 139, 159, 241-246, 262, 293-295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «ВАЙН-ХОЛЛ» (70501, Запорізька область, Пологівський район, місто Оріхів, вул. Героїв Крут, 113, ЄДРПОУ 39805346) до Головного управління ДІІС у Запорізькій області (69107, Запорізька область, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, ЄДРПОУ ВП 44118663) про визнаним протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити у повному обсязі.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі в 30-денний строк з дня його проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення

Рішення у повному обсязі складено та підписано 21 грудня 2023 року.

СуддяО.О. Артоуз

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.12.2023
Оприлюднено25.12.2023
Номер документу115827506
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —280/6442/23

Постанова від 24.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 23.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Рішення від 21.12.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 21.11.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 06.10.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні