Рішення
від 20.12.2023 по справі 440/10133/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 грудня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/10133/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Гіглави О.В., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "МВА ТРАНС" до Головного управління ДПС в Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "МВА ТРАНС" звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС в Полтавській області, в якій просить визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області, яка приймає рішення з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9057260/41769035 від 26.06.2023 про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість.

Позовні вимоги мотивовані тим, що основним видом діяльності товариства є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (код КВЕД 01.11). Товариство є виробником сільськогосподарської продукції та має статус платника ПДВ. Керівником товариства внесено зміни до відомостей про юридичну особу товариства щодо видів економічної діяльності, а саме, до існуючих видів економічної діяльності долучено КВЕД 01.64 - оброблення насіння для відтворення та КВЕД 52.10 - складське господарство. Крім того, у 2023 році ТОВ "МВА ТРАНС" планує здійснювати реалізацію пшениці озимої (код УКТЗЕД 1001, 1001190000), а також товариство планує реалізовувати сою (код УКТЗЕД 1201, 1201900000). У зв`язку з цим, 22.06.2023 позивачем подано до ГУ ДПС у Полтавській області для врахування та реєстрації таблицю даних платника податку на додану вартість. При цьому, до вказаної таблиці було долучено письмові пояснення, в яких розкрито суть господарської діяльності товариства. Однак, контролюючий орган безпідставно не враховує таблицю даних платника податку на додану вартість, штучно створюючи, при цьому, умови для подальшого безпідставного зупинення реєстрації податкових накладних товариства, тобто незаконно втручається в господарську діяльність ТОВ "МВА ТРАНС".

Ухвалою суду від 24.07.2023 позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "МВА ТРАНС" до Головного управління ДПС в Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення залишено без руху.

До суду від представника товариства надійшов документ про сплату судового збору в сумі 2684,00 грн, чим фактично усунуто недоліки позовної заяви, визначені в ухвалі суду від 24.07.2023.

Як наслідок, ухвалою суду від 23.10.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/10133/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "МВА ТРАНС" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення. Вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).

01.11.2023 через систему "Електронний суд" представник Головного управління ДПС у Полтавській області направив до суду заяву про заперечення проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 02.11.2023 у задоволенні заяви представника Головного управління ДПС у Полтавській області про заперечення проти розгляду справи за правилами спрощеного провадження відмовлено.

У наданому до суду відзиві на позов представник ГУ ДПС у Полтавській області просить у задоволенні позовних вимог відмовити повністю /а.с. 77-81/. Свою позицію мотивує посиланнями на те, що ТОВ "МВА ТРАНС" (п.н. 41769035) було подано таблицю даних платника податку від 22.06.2023 №9148264849 за результатами розгляду якої встановлено, що у поясненні платником не розкрито суть господарської діяльності, а саме: причини неадекватності обсягів придбання до обсягів реалізації та відсутнє поповнення електронного рахунку грошовими коштами. Відповідно Комісією ГУ ДПС у Полтавській області було прийнято рішення про неврахування таблиці даних платника податку від 26.06.2023 №9057260/41769035. Відповідно до пункту 44 Порядку №1165 Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні). Таким чином, використання Комісією даних з автоматизованих інформаційних систем, а також податкової інформації при прийнятті рішення від 26.06.2023 №9057260/41769035 не суперечить приписам ПК України та Порядку №1165. Також зауважував, що в разі неврахування таблиці даних платника податків, платник має право подати її повторно. З огляду на викладене, вимоги позивача є безпідставними та недоведеними, а отже такими, що не підлягають задоволенню.

За змістом відповіді на відзив на позовну заяву, що надійшла до суду 13.11.2023 /а.с. 126-127/, позивач наполягає на тому, що ГУ ДПС у Полтавській області, як і ДПС України, достовірно відомо, що ТОВ "МВА ТРАНС" займається абсолютно законною господарською діяльністю, про що свідчать надані позивачем контролюючому органу первинні бухгалтерські, фінансові та інші документи. На що вказує відповідач, наголошуючи, що "обсяг придбання товарів/ робіт (послуг) є неадекватним до обсягів реалізації" та на що контролюючий орган намагається звернути увагу суду - залишається не зрозумілим. Щодо відсутності поповнення електронного рахунку грошовими коштами, то для цього не має потреби, оскільки під час реєстрації позивачем податкових накладних в ЄРПН, кошти на електронному рахунку завжди в наявності. При відсутності таких коштів податкову накладну в ЄРПН зареєструвати не можливо. Стосовно наданого відповідачем Витягу з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області від 26.06.2023 №126, відповідно до якого було прийнято рішення щодо відмови в реєстрації таблиці платника податків від 26.06.2023 ТОВ "МВА ТРАНС", то він не може бути доказом законності прийняття відповідачем оскаржуваного рішення. В протоколі відсутнє чітке обґрунтування прийняття рішення про відмову в реєстрації таблиці даних платника податку на додану вартість. Протокол засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області від 26.06.2023 №126 містить лише: "у поясненні платником не розкрито суть господарської діяльності, а саме: причини неадекватності обсягів придбання до обсягів реалізації та відсутнє поповнення електронного рахунку грошовими коштами. Відповідно комісією ГУ ДПС у Полтавській області було прийнято рішення про неврахування ТПП від 26.06.2023". Фактичні ж обставини справи свідчать про те, що ТОВ "МВА ТРАНС" подано до ГУ ДПС у Полтавській області таблицю даних платника на додану вартість у відповідності до вимог Податкового кодексу України та Порядку №1165. Разом з цим, оскаржуване рішення ГУ ДПС У Полтавській області є абсолютно необґрунтованим та невмотивованим, відповідачем не наведено жодних конкретних підстав, а також не наведено жодних переконливих та зрозумілих мотивів його прийняття.

Згідно з частиною п`ятою статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Статтею 258 КАС України визначено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Зважаючи на достатність наданих сторонами доказів та повідомлених обставин, суд розглянув справу у порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

ТОВ "МВА ТРАНС" (ідентифікаційний код 41769035) пройшло передбачену законодавством процедуру державної реєстрації, набуло правового статусу юридичної особи з 02.02.2023, номер запису в ЄДР 1005861070012002012, та основним видом діяльності товариства є: 01.11 "Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур", що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с. 14/.

Керівником підприємства внесено зміни до відомостей про юридичну особу ТОВ "МВА ТРАНС", які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо видів економічної діяльності, а саме, до існуючих видів економічної діяльності долучено КВЕД 01.64 "Оброблення насіння для відтворення" та КВЕД 52.10 "Складське господарство".

Крім того, в 2023 році ТОВ "МВА ТРАНС" заплановано здійснення реалізації пшениці озимої (код УКТЗЕД 1001, 1001190000), а також реалізації сої (код УКТЗЕД 1201, 1201900000).

У зв`язку з цим, ТОВ "МВА ТРАНС" разом з поясненнями подано до контролюючого органу таблицю даних платника податку на додану вартість, із зазначенням у ній додаткових видів діяльності товариства за КВЕД 01.64 "Оброблення насіння для відтворення" та КВЕД 52.10 "Складське господарство", а також зазначенням коду УКТЗЕД 1001, 1001190000 та коду УКТЗЕД 1201, 1201900000 як товари - пшениця озима та соя, що плануються до реалізації ТОВ "МВА ТРАНС" у 2023 році.

В поясненнях до таблиці даних платника податку на додану вартість ТОВ "МВА ТРАНС" /а.с. 13/, зазначило, що:

"КВЕД 01.64 включає всі види після урожайної діяльності з підвищення якості насіння, очищення насіння від стороннього матеріалу шляхом пропускання його через сито, механічним способом або видалення насіння, зіпсованого комахами, та недозрілого насіння, так само як і видалення сирого насіння, не придатного до зберігання. Ця діяльність включає сушіння, очищення, сортування, оброблення та протравлювання насіння перед його реалізацією.

Для здійснення даного виду господарської діяльності - надання послуг з сушіння насіння, ТОВ "МВА ТРАНС" має у власності сушарку, яка знаходиться за адресою: Полтавська область, місто Лубни, вулиця Індустріальна, 9д.

Сушарка Pedrotti модель Large 270 була придбана ТОВ "МВА ТРАНС" згідно договору від 12.02.2020 у ПП "Фарм Мак Україна", що підтверджується договором поставки №3 від 12.02.2020, видатковою накладною №4 від 31.03.2020, актом приймання передачі від 31.03.2020.

Інформація про сушарку відображена в повідомленні 20 ОПП, яке було подано до контролюючого органу 19.01.2023.

КВЕД 52.10 включає в себе діяльність зі зберігання та складування всіх видів товарів: експлуатацію зерносховищ, товарних складів загального призначення, складів холодильників, бункерів, тощо.

ТОВ "МВА ТРАНС" для здійснення даного виду господарської діяльності було укладено договір оренди приміщення від 03.01.2023.

Відповідно до змісту даного договору в оренду підприємству було передано приміщення, а саме птахокроликозабійний і консервний цех, що знаходиться за адресою: Полтавська область, м. Лубни, вул. Індустріальна, буд. 9Д.

Під урожай 2023 року станом ТОВ "МВА ТРАНС" посіяно 551,29 га сільськогосподарських культур, з них в тому числі: пшениці озимої - 220 га, сої - 9,88 га, (вказана інформація відображена в ЗВІТІ 4-сг поданого до ГУ ДПС у Полтавській області).

Для посіву пшениці озимої підприємством у ТОВ "Креатив Агро Сервіс" згідно договору купівлі продажу №01/1702 від 17.02.2022 придбано: 23 т насіння пшениці озимої АКТІВУС, та 23 т насіння пшениці АУРЕЛІУС, що підтверджується видатковою накладною №614 від 03.10.2022.

Зерно сої в кількості - 1 т було придбано ТОВ "МВА ТРАНС" у СФГ "Граніт", що підтверджується доданими документами.

Обробіток земельних ділянок під посів пшениці озимої та сої здійснювалося власною спеціалізованою технікою.

Також в поточному періоді ТОВ "МВА ТРАНС" були придбані у ТОВ "МАКОШ МІНЕРАЛ" добрива мінеральні гранульовані в кількості 20 мішків, що підтверджується видатковою накладною №4963 від 11.10.2022 та ТТН №4963 від 11.10.2022.

Для забезпечення потреб в паливо-мастильних матеріалах ТОВ "МВА ТРАНС" було укладено договір поставки нафтопродуктів №105 з ТОВ "ЛІБРА ОЙЛ" від 24.04.2023. На підставі даного договору ТОВ "МВА ТРАНС" було придбано 5998 л дизельного палива, що підтверджується видатковою накладною №88 від 24.04.2023 та ТТН №88 від 24.04.2023.

Для збору врожаю 2023 року ТОВ "МВА ТРАНС" (замовник) уклало з ФОП ОСОБА_1 (виконавець) договір надання послуг №01/10-22 від 01.10.2022. Відповідно для умов даного договору виконавець зобов`язується надати замовнику послуги з експлуатації спеціальної техніки (трактор, сівалка, навантажувач, екскаватор, комбайн та ін), а замовник зобов`язується прийняти надані послуги та провести їх оплату.

Станом на 22.06.2023 у ТОВ "МВА ТРАНС" працює 8 осіб.

Посадовий оклад визначено штатним розписом. Заробітна плата нараховується виплачується вчасно 2 рази на місяць, податки утримуються, нараховуються та сплачую до бюджету вчасно".

26.06.2023 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Полтавській області за результатами розгляду таблиці даних платника податку на додану вартість ТОВ "МВА ТРАНС" прийнято рішення №9057260/41769035 про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість у зв`язку з тим, що у поясненні платником не розкрито суть господарської діяльності, а саме, причини неадекватності обсягів придбання до обсягів реалізації та відсутнє поповнення електронного рахунку грошовими коштами /а.с. 54/.

Не погодившись з рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість від 26.06.2023 №9057260/41769035, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та аргументам учасників справи, вказаним у заявах по суті справи, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).

Відповідно до підпункту 16.1.2, 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України (в редакції, чинній на момент прийняття спірного рішення) платник податків зобов`язаний: вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних /далі Порядок № 1165/, який набрав чинності з 01.02.2020 та визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Пунктом 2 Порядку №1165 (в редакції, чинній на момент прийняття спірного рішення) визначено, що таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.

Пунктами 12-16 Порядку №1165 передбачено, що платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).

У таблиці даних платника податку зазначаються:

види економічної діяльності відповідно до КВЕД;

коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України;

коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.

Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.

Таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (додаток 6).

Згідно з пунктом 17 Порядку №1165 у рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов`язковому порядку зазначається причина такого неврахування.

У разі прийняття рішення про неврахування таблиці даних платника у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, що стала підставою для неврахування таблиці даних платник податку, а саме: тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Відповідно до пункту 18 Порядку № 1165 таблиця даних платника податку враховується ДПС в автоматичному режимі у разі, коли:

така таблиця подається платниками податку - сільськогосподарськими товаровиробниками, включеними до Реєстру отримувачів бюджетної дотації відповідно до Закону України Про державну підтримку сільського господарства України, та/або сільськогосподарськими товаровиробниками, які на 31 грудня 2016 р. застосовували спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 Кодексу (у редакції, що діяла на 31 грудня 2016 р.) та мають у власності (право власності/користування) та/або на умовах оренди земельні ділянки, загальна площа яких становить не менш як 200 гектарів включно станом на 1 січня та які відображені в податковій звітності до 20 лютого поточного року (до 20 лютого поточного року враховується наявність таких ділянок за звітний період попереднього року), та у поданій таблиці даних платника податку зазначаються відомості про постачання (виготовлення) таких груп товарів за кодами згідно з УКТЗЕД, як живі тварини (код згідно з УКТЗЕД 01); риба і ракоподібні, молюски та інші водяні безхребетні (код згідно з УКТЗЕД 03); молоко та молочні продукти; яйця птиці; натуральний мед; їстівні продукти тваринного походження, в іншому місці не зазначені (код згідно з УКТЗЕД 04); овочі та деякі їстівні коренеплоди і бульби (код згідно з УКТЗЕД 07); їстівні плоди та горіхи; шкірки цитрусових або динь (код згідно з УКТЗЕД 08); зернові культури (код згідно з УКТЗЕД 10); насіння і плоди олійних рослин; інше насіння, плоди та зерна; технічні або лікарські рослини; солома і фураж (код згідно з УКТЗЕД 12);

зазначена таблиця подається платниками податку, в яких значення показників D та P, розрахованих у порядку, встановленому пунктом 3 цього Порядку, мають такі розміри: D >0,02, P

Згідно з пунктом 19 Порядку №1165 комісії контролюючих органів приймають рішення про неврахування таблиці даних платника податку (додаток 7), яку враховано, зокрема, в автоматичному режимі, що надсилається платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, якщо:

стосовно платника податку прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (додаток 4), визначених у пунктах 1-5 додатка 1;

до контролюючого органу надійшла податкова інформація щодо невідповідності інформації, зазначеної в таблиці даних платника податку, видам економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності, кодам товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодам послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України, яка свідчить про надання платником податку недостовірної інформації в таблиці даних платника податку.

У рішенні про неврахування таблиці даних платника, у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, що стала підставою для неврахування таблиці даних платника податку, а саме: тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Якщо таблиця даних платника податку врахована відповідно до пункту 18 цього Порядку, після прийняття комісією контролюючого органу рішення про неврахування таблиці даних платника податку така таблиця підлягає розгляду відповідно до пункту 15 цього Порядку (пункт 20 Порядку №1165).

Згідно з пунктом 22 Порядку №1165 таблиця даних платника податку враховується у разі надходження до контролюючого органу рішення суду про скасування рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке набрало законної сили.

Відповідно до пункту 25 Порядку №1165 комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Зі змісту рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Полтавській області про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість від 26.06.2023 №9057260/41769035 слідує, що причиною неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість ТОВ "МВА ТРАНС" стало те, що у поясненні платником не розкрито суть господарської діяльності, а саме, причини неадекватності обсягів придбання до обсягів реалізації та відсутнє поповнення електронного рахунку грошовими коштами /а.с. 54/.

З цього приводу суд вважає за доцільне зазначити, що ТОВ "МВА ТРАНС" до таблиці даних платник податку на додану вартість були долучені письмові пояснення, в яких, на переконання суду, товариством повністю розкрито суть його господарської діяльності /а.с. 13/.

Так, в поясненнях до таблиці даних платника податку на додану вартість ТОВ "МВА ТРАНС" зазначено, що керівником підприємства внесено зміни до відомостей про юридичну особу ТОВ "МВА ТРАНС", які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо видів економічної діяльності, а саме, до існуючих видів економічної діяльності долучено КВЕД 01.64 "Оброблення насіння для відтворення" та КВЕД 52.10 "Складське господарство". Крім того, в 2023 році ТОВ "МВА ТРАНС" планує здійснювати реалізацію пшениці озимої (код УКТЗЕД 1001, 1001190000), також підприємство планує реалізовувати сою (код УКТЗЕД 1201, 1201900000). КВЕД 01.64 включає всі види після урожайної діяльності з підвищення якості насіння, очищення насіння від стороннього матеріалу шляхом пропускання його через сито, механічним способом або видалення насіння, зіпсованого комахами, та недозрілого насіння, так само як і видалення сирого насіння, не придатного до зберігання. Ця діяльність включає сушіння, очищення, сортування, оброблення та протравлювання насіння перед його реалізацією. Для здійснення даного виду господарської діяльності - надання послуг з сушіння насіння, ТОВ "МВА ТРАНС" має у власності сушарку, яка знаходиться за адресою: Полтавська область, місто Лубни, вулиця Індустріальна, 9д. Сушарка Pedrotti модель Large 270 була придбана ТОВ "МВА ТРАНС" згідно договору від 12.02.2020 у ПП "Фарм Мак Україна", що підтверджується договором поставки №3 від 12.02.2020, видатковою накладною №4 від 31.03.2020, актом приймання передачі від 31.03.2020. Інформація про сушарку відображена в повідомленні 20 ОПП, яке було подано до контролюючого органу 19.01.2023. КВЕД 52.10 включає в себе діяльність зі зберігання та складування всіх видів товарів: експлуатацію зерносховищ, товарних складів загального призначення, складів холодильників, бункерів, тощо. ТОВ "МВА ТРАНС" для здійснення даного виду господарської діяльності було укладено договір оренди приміщення від 03.01.2023. Відповідно до змісту даного договору в оренду підприємству було передано приміщення, а саме птахокроликозабійний і консервний цех, що знаходиться за адресою: Полтавська область, м. Лубни, вул. Індустріальна, буд. 9Д.

Під урожай 2023 року станом ТОВ "МВА ТРАНС" посіяно 551,29 га сільськогосподарських культур, з них в тому числі: пшениці озимої - 220 га, сої - 9,88 га, (вказана інформація відображена в ЗВІТІ 4-сг поданого до ГУ ДПС у Полтавській області). Для посіву пшениці озимої підприємством у ТОВ "Креатив Агро Сервіс" згідно договору купівлі продажу №01/1702 від 17.02.2022 придбано: 23 т насіння пшениці озимої АКТІВУС, та 23 т насіння пшениці АУРЕЛІУС, що підтверджується видатковою накладною №614 від 03.10.2022. Зерно сої в кількості - 1 т було придбано ТОВ "МВА ТРАНС" у СФГ "Граніт", що підтверджується доданими документами. Обробіток земельних ділянок під посів пшениці озимої та сої здійснювалося власною спеціалізованою технікою. Також в поточному періоді ТОВ "МВА ТРАНС" були придбані у ТОВ "МАКОШ МІНЕРАЛ" добрива мінеральні гранульовані в кількості 20 мішків, що підтверджується видатковою накладною №4963 від 11.10.2022 та ТТН №4963 від 11.10.2022. Для забезпечення потреб в паливо-мастильних матеріалах ТОВ "МВА ТРАНС" було укладено договір поставки нафтопродуктів №105 з ТОВ "ЛІБРА ОЙЛ" від 24.04.2023. На підставі даного договору ТОВ "МВА ТРАНС" було придбано 5998 л дизельного палива, що підтверджується видатковою накладною №88 від 24.04.2023 та ТТН №88 від 24.04.2023. Для збору врожаю 2023 року ТОВ "МВА ТРАНС" (замовник) уклало з ФОП ОСОБА_1 (виконавець) договір надання послуг №01/10-22 від 01.10.2022. Відповідно для умов даного договору виконавець зобов`язується надати замовнику послуги з експлуатації спеціальної техніки (трактор, сівалка, навантажувач, екскаватор, комбайн та ін), а замовник зобов`язується прийняти надані послуги та провести їх оплату. Станом на 22.06.2023 у ТОВ "МВА ТРАНС" працює 8 осіб. Посадовий оклад визначено штатним розписом. Заробітна плата нараховується виплачується вчасно 2 рази на місяць, податки утримуються, нараховуються та сплачую до бюджету вчасно.

Слід відмітити, що договори та первинні бухгалтерські документи, на які позивач посилається у письмових поясненнях до таблиці даних, наявні у контролюючому органі, а також долучені товариством до матеріалів цієї справи /а.с. 18-53/.

Будь-яких зауважень до вказаних документів контролюючим органом під час судового розгляду цієї справи висловлено не було.

Поряд з цим, суд зауважує, що в оскаржуваному рішенні контролюючим органом не конкретизовано, в чому саме полягає неадекватність обсягів придбання до обсягів реалізації позивача.

Що ж стосується посилань контролюючого органу у рішенні на відсутність поповнення електронного рахунку грошовими коштами, то матеріали справи не містять будь-яких доказів того, що на момент направлення таблиці даних до податкового органу електронний рахунок товариства потребував такого поповнення коштами.

Також, на переконання суду, важливим є те, що в порушення приписів пункту 17 Порядку №1165 оскаржуване рішення не містить зазначення законодавчо визначених підстав, на підставі яких прийнято рішення про неврахування таблиці даних платник податку, а саме: тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Суд зазначає, що будь-яке рішення чи дії суб`єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, повинні містити конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено.

Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення контролюючим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Такий висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 (адміністративне провадження №К/9901/62472/18).

Невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Полтавській області про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість від 26.06.2023 №9057260/41769035 прийнято відповідачем необґрунтовано та без дотримання вимог пункту 17 Порядку №1165. В ході розгляду справи відповідач не довів наявність встановлених законодавством підстав, а саме, пунктом 17 Порядку №1165, для прийняття оскаржуваного рішення про неврахування таблиці даних платника.

Відповідно до пункту 2 частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Підсумовуючи викладене, суд вважає за необхідне визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Полтавській області про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість від 26.06.2023 №9057260/41769035.

Отже, адміністративний позов ТОВ "МВА ТРАНС" підлягає задоволенню повністю.

Відповідно до частини першої статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із сплати судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Позивач при зверненні до суду сплатив судовий збір у розмірі 2684,00 грн /а.с. 58/.

Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

Зважаючи на те, що передумовою для виникнення цього спору є прийняття Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Полтавській області рішення про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість від 26.06.2023 №9057260/41769035, суд дійшов висновку, що понесені позивачем судові витрати у розмірі 2684,00 грн належить стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Полтавській області.

Вирішуючи питання про стягнення витрат на правничу допомогу в розмірі 8500,00 грн, суд враховує наступне.

Питання, що стосуються витрат на професійну правничу допомогу, регулюються статтею 134 Кодексу адміністративного судочинства України, у силу положень якої за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

Крім того, як визначено частиною дев`ятою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при вирішенні питання про розподіл судових витрат суд враховує: 1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи; 2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, значення справи для сторін, в тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес; 3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, тощо; 4) дії сторони щодо досудового вирішення спору (у випадках, коли відповідно до закону досудове вирішення спору є обов`язковим) та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись.

Отже, документально підтверджені судові витрати належить компенсувати стороні, яка не є суб`єктом владних повноважень, та на користь якої ухвалене рішення, за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.

При цьому, склад та розміри витрат, пов`язаних з оплатою правничої допомоги, входить до предмета доказування у справі. На підтвердження цих обставин суду повинні бути надані договір про надання правничої допомоги, документи, що свідчать про оплату обґрунтованого гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правничої допомоги, оформлені у встановленому законом порядку.

Такий висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постановах від 21.03.2018 у справі №815/4300/17, від 04.08.2020 у справі №810/3213/16.

На підтвердження розміру витрат на професійну правничу допомогу адвокатом Мартинюком О.С. у цій справі надані: - договір №82/21 про надання правової допомоги від 12.10.2021; - свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю №1323 від 14.09.2012; - ордер на надання правничої (правової) допомоги серія ВІ №1153408; - додаткова угода від 30.06.2023 до договору №82/21 про надання правової допомоги від 12.10.2021; - рахунок №82/21 від 30.06.2023; - платіжна інструкція від 03.07.2023 на суму 8500,00 грн; - звіт про надані послуги (виконані роботи) згідно з договором про надання правової допомоги №82/21 від 12.10.2021 по справі №440/10133/23 станом на 13.11.2023; - акт приймання-передачі наданих послуг (виконаних робіт) згідно з договором про надання правової допомоги №82/21 від 12.10.2021 по справі №440/10133/23 від 13.11.2023 /а.с. 55-57, 131-135/.

Дослідивши надані представником позивача документи, суд враховує, що за даними звіту та акту приймання-передачі наданих послуг (виконаних робіт) згідно з договором про надання правової допомоги №82/21 від 12.10.2021 по справі №440/10133/23 адвокатом на користь позивача надані такі послуги (роботи), а саме: 1) вивчення та правовий аналіз матеріалів справи, попередня консультація щодо характеру спірних правових відносин вартістю 1000,00 грн; 2) складання позовної заяви, підготовка додатків до неї, виготовлення копій документів, направлення позовної заяви з додатками на адресу Полтавського окружного адміністративного суду вартістю 6000,00 грн; 3) ознайомлення з відзивом ГУ ДПС у Полтавській області на позовну заяву, складання відповіді на відзив, направлення відповіді на відзив на адресу Полтавського окружного адміністративного суду, відповідачу вартістю 1500,00 грн.

Оцінюючи надані представником позивача документи у взаємозв`язку з фактичними обставинами цієї справи, суд акцентує увагу на тому, що розподілу між сторонами підлягають судові витрати, що безпосередньо пов`язані з розглядом та вирішенням даного спору.

При цьому, відповідно до висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 23.04.2019 у справі №826/9047/16, від 26.06.2019 у справі №200/14113/18-а, суд не зобов`язаний присуджувати стороні, на користь якої ухвалене судове рішення, всі понесені нею витрати на професійну правничу допомогу, якщо, керуючись принципами справедливості та верховенством права, встановить, що розмір гонорару, визначений стороною та його адвокатом, є завищеним щодо іншої сторони спору, враховуючи такі критерії, як складність справи, витрачений адвокатом час, значення спору для сторони тощо.

Згідно із практикою Європейського суду з прав людини, зазначеною у рішеннях від 26.02.2015 у справі "Баришевський проти України", від 10.12.2009 у справі "Гімайдуліна і інших проти України", від 12.10.2006 у справі "Двойних проти України", від 30.03.2004 у справі "Меріт проти України" заявник має право на відшкодування судових та інших витрат у разі, якщо доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їх розмір обґрунтованим.

Суд зауважує, що ця справа згідно положень статей 12, 262 КАС України відноситься до справ незначної складності, щодо яких наявна значна практика їх розгляду.

Враховуючи відомості Єдиного державного реєстру судових рішень http://reestr.court.gov.ua, за даними яких мають місце оприлюднення численних судових рішень судів різних інстанцій з аналогічного предмету спору та аналогічними мотивами тим, що приведені у адміністративному позові позивача, що полегшило роботу адвоката при підготовці адміністративного позову.

Цей спір не потребує значних затрат часу, а підготовка цієї справи до розгляду у суді не вимагає значного обсягу юридичної та технічної роботи для адвоката, адже, усі документи, необхідні для складання і подання до суду позовної заяви були у позивача в наявності.

Відповідно до постанови Верховного Суду від 19.11.2020 у справі №520/7431/19 вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд має враховувати, що розмір відшкодування судових витрат, не пов`язаних зі сплатою судового збору, повинен бути співрозмірним з ціною позову, тобто не має бути явно завищеним порівняно з ціною позову. Також судом мають бути враховані критерії об`єктивного визначення розміру суми послуг адвоката. У зв`язку з цим суд з урахуванням конкретних обставин, зокрема ціни позову, може обмежити такий розмір з огляду на розумну необхідність судових витрат для конкретної справи.

З огляду на вказане, слід відмітити, що предметом цієї справи є протиправність рішення Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, тобто спір має немайновий характер.

За викладених обставин, заявлений розмір витрат на оплату послуг правничої допомоги адвоката не є співмірним із складністю справи та виконаних адвокатом робіт, часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт, їх обсягом.

Таким чином, суд, оцінивши надані представником позивача докази у їх сукупності, враховуючи принципи обґрунтованості, співмірності та пропорційності судових витрат, дійшов висновку про необхідність стягнення з Головного управління ДПС у Полтавській області на користь позивача витрат на професійну правничу допомогу у цій справі лише розмірі 5000,00 грн.

Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "МВА ТРАНС" (вул. Індустріальна, буд. 3, м. Лубни, Лубенський район, Полтавська область, 37500, ідентифікаційний код 41769035) до Головного управління ДПС в Полтавській області (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська область, 36000, ідентифікаційний код ВП 44057192) про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Полтавській області про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість від 26.06.2023 №9057260/41769035.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "МВА ТРАНС" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні нуль копійок) та витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 5000,00 грн (п`ять тисяч гривень нуль копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.В. Гіглава

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.12.2023
Оприлюднено25.12.2023
Номер документу115829665
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —440/10133/23

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 23.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 25.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Рішення від 20.12.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Ухвала від 02.11.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Ухвала від 23.10.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Ухвала від 24.07.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні