Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 грудня 2023 р. № 520/28555/23
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Волошина Д.А., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Заступника керівника Лозівської окружної прокуратури Харківської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до Комунального закладу освіти "Берецький ліцей Олексіївської сільської ради", Виконавчого комітету Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області, третя особа - Олексіївська сільська рада Лозівського району Харківської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
Заступник керівника Лозівської окружної прокуратури Харківської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд зобов`язати комунальний заклад освіти «Берецький ліцей Олексіївської сільської ради» та виконавчий комітет Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області привести у належний технічний стан та готовність до укриття населення захисну споруду цивільного захисту № 79919, яка знаходиться за адресою: вул. Свободи (колишня Старооскольська), 28-А, с. Берека Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області, у відповідність до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018, зокрема, виконати пункти 9-23 Припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №43 від 02.07.2021: п. 9 -забезпечити захисну споруду цивільного захисту первинними засобами пожежогасіння; п. 10 - обладнати захисну споруду цивільного захисту системою пожежної автоматики та сигналізацією; п. 11 - привести технічний стан захисної споруди цивільного захисту у відповідність вимогам з утримання; п. 12 - забезпечити ведення документації захисної споруди, у якій повинні відображатися відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів тощо; п. 13 - визначити формування цивільного захисту з обслуговування захисних споруд (призначення осіб, відповідальних за обслуговування та експлуатацію фонду захисних споруд); п. 14 - забезпечити формування спеціальним інвентарем та майном, у тому числі засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку; п. 15 - забезпечити лікарськими засобами та медичними виробами; п. 16 - щорічно проводити перевірку вентиляції протирадіаційного укриття; п. 17 - провести перевірку справності систем вентиляції щодо справності вентиляторів припливних і витяжних систем, ФП, РУ, ГК, герметичних з`єднань повітропроводів, повітрозабірних і витяжних каналів, противибухових пристроїв; п.18 - провести перевірку та обслуговування противибухових пристроїв з відповідними записами в журналі перевірки стану захисної споруди; п. 19 - щорічно проводити перевірку та обслуговування баків (ємностей) для питної води (записи у журналі перевірки сховища (протирадіаційного укриття), журналі перевірки стану захисної споруди); п. 20 - щорічно проводити перевірку та обслуговування систем каналізації протирадіаційного укриття (записи у журналі перевірки сховища (протирадіаційного укриття); п. 21 - розробити план консервації та збереження спеціального обладнання, інженерних мереж та системи життєзабезпечення протирадіаційного укриття; п. 22 - забезпечити захисну споруду (у разі розміщення в ній пункту управління) системами зв`язку та оповіщення; п. 23 - привести технічний стан приміщень захисних споруд і їх ремонт відповідно до чинних положень про проведення планово-попереджувальних ремонтів будівель і споруд залежно від їх основного функціонального призначення.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Лозівською окружною прокуратурою Харківської області з огляду на актуальність збереження фонду захисних споруд та поширення публікацій у ЗМІ щодо неналежного стану їх утримання та використання, ураховуючи триваючий військовий стан в Україні та ведення активних бойових дій саме на території Харківської області, вивчається питання повноти виконання органами виконавчої влади, місцевого самоврядування та дотримання балансоутримувачами і власниками таких приміщень вимог законодавства у сфері цивільного захисту щодо їх збереження за функціональним призначенням та утримання у стані, що відповідає вимогам і стандартам. Встановлено, що в межах с. Берека Лозівського району Харківської області знаходиться захисна споруда цивільного захисту - № 79919, розрахована на укриття 40 осіб, яка знаходиться за адресою: вул. Свободи (колишня - Старооскольська), 28-А, с. Берека Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області, яка в умовах військової агресії Російської Федерації проти України через недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є не готовим до використання за призначенням, через що не здатне забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 16.10.2023 відкрито спрощене провадження в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України, та запропоновано відповідачу надати відзив на позов. Запропоновано позивачу подати до суду відповідь на відзив, а відповідачу - заперечення протягом п`яти календарних днів з моменту отримання відповідних документів. Витребувано у Комунального закладу освіти "Берецький ліцей Олексіївської сільської ради" та Виконавчого комітету Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області первинні документи на захисну споруду цивільного захисту №79919 щодо її власника та документи щодо балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту №79919 станом на момент розгляду даної справи.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана першому відповідачу, Комунальному закладу освіти "Берецький ліцей Олексіївської сільської ради" на адресу, зазначену у позові та у витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, та отримана відповідачем 26.10.2023, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення.
Другому відповідачу, Виконавчому комітету Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області, та третій особі копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана до електронних кабінетів через систему "Електронний суд", що підтверджується довідками про доставку електронних листів.
Виконавчий комітет Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області подав до суду документи, витребувані судом.
Відповідачі правом надати відзив на позов не скористалися, у встановлений судом строк документи до суду не надходили.
Згідно з ч. 6 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Дослідивши матеріали справи та вказані заяви, суд встановив наступне.
Судом встановлено, що Лозівським районним управлінням Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області у 2021 році проведено позапланову перевірку Комунального закладу освіти "Берецький ліцей Олексіївської сільської ради" щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
За результатами проведеної перевірки 02.07.2021 складено Акт № 45, яким зафіксовано наявність порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. Акт складений у присутності заступника директора Комунального закладу освіти "Берецький ліцей Олексіївської сільської ради" Бабіної В.В., про що свідчить особистий підпис ОСОБА_1 в акті.
Також 02.07.2021 Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області видано Припис № 43 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної небезпеки КЗО "Берецький ліцей Олексіївської сільської ради".
Згідно з пунктами 9-23 вказаного припису необхідно усунути наступні порушення, що стосуються ПРУ № 79919, яка знаходиться за адресою: вул. Свободи (колишня Старооскольська), 28-А, с. Берека Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області:
- п. 9 - забезпечити захисну споруду цивільного захисту первинними засобами пожежогасіння;
- п. 10 - обладнати захисну споруду цивільного захисту системою пожежної автоматики та сигналізацією;
- п. 11 - привести технічний стан захисної споруди цивільного захисту у відповідність вимогам з утримання; - п.12 - забезпечити ведення документації захисної споруди, у якій повинні відображатися відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів тощо;
- п. 13 - визначити формування цивільного захисту з обслуговування захисних споруд (призначення осіб, відповідальних за обслуговування та експлуатацію фонду захисних споруд);
- п. 14 - забезпечити формування спеціальним інвентарем та майном, у тому числі засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку;
- п. 15 - забезпечити лікарськими засобами та медичними виробами;
- п. 16 - щорічно проводити перевірку вентиляції протирадіаційного укриття;
- п. 17 - провести перевірку справності систем вентиляції щодо справності вентиляторів припливних і витяжних систем, ФП, РУ, ГК, герметичних з`єднань повітропроводів, повітрозабірних і витяжних каналів, противибухових пристроїв;
- п. 18 - провести перевірку та обслуговування противибухових пристроїв з відповідними записами в журналі перевірки стану захисної споруди;
- п. 19 - щорічно проводити перевірку та обслуговування баків (ємностей) для питної води (записи у журналі перевірки сховища (протирадіаційного укриття); журналі перевірки стану захисної споруди;
- п. 20 - щорічно проводити перевірку та обслуговування систем каналізації протирадіаційного укриття (записи у журналі перевірки сховища (протирадіаційного укриття);
- п. 21 - розробити план консервації та збереження спеціального обладнання, інженерних мереж та системи життєзабезпечення протирадіаційного укриття;
- п. 22 - забезпечити захисну споруду (у разі розміщення в ній пункту управління) системами зв`язку та оповіщення;
- п.23 - привести технічний стан приміщень захисних споруд і їх ремонт відповідно до чинних положень про проведення планово-попереджувальних ремонтів будівель і споруд залежно від їх основного функціонального призначення.
Вищевказаний припис отримано під підпис директором Комунального закладу освіти "Берецький ліцей Олексіївської сільської ради" Никоненко Надією.
Узгоджений з суб`єктом господарювання строк виконання припису було встановлено до 02.09.2021.
Згідно Акту комплексної перевірки захисної споруди цивільної оборони, протирадіаційного укриття № 79919, складеного у присутності директора КЗО "Берецький ліцей Олексіївської сільської ради" Никоненко Надії, розташованого за адресою: вул. Свободи (колишня Старооскольська), 28-А, с. Берека Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області, сховище оцінюється як обмежено готове, надано рекомендації щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням.
У позовній заяві позивач вказує, що на даний час встановлені порушення відповідачем не було усунуто, вказівки не виконано та захисна споруда цивільного захисту сховища, протирадіаційного укриття № 79919, розташована за адресою: вул. Свободи (колишня Старооскольська), 28-А, с. Берека Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області, є не готовою.
Відповідно до листа Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області від 28.07.2023 № 65020-4758/65103, вбачається, що органи ДСНС України позов щодо вжиття заходів з метою приведення захисної споруди цивільного захисту сховища, протирадіаційного укриття № 79919, розташованого за адресою: вул. Свободи (колишня Старооскольська), 28-А, с. Берека Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області, до стану готовності не подавали.
Так, вищевказаний припис та акт органу ДСНС, що були винесені відносно відповідача, є чинними, отримані уповноваженою особою відповідача під підпис та до суду не оскаржені.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до норм ст. 7 Закону України «Про засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства.
Згідно з положеннями ст. 8 Закону України «Про засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» - орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду контролю законом має право надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків.
Також, обов`язок виконувати законну вимогу органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства, передбачений ст. 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та п. 15 ч. 1 ст. 20 Кодекс цивільного захисту України.
Невиконання вимог припису територіальних органів ДСНС, не забезпечує основної мети - підтримання об`єкта цивільного захисту у стані готовності, яке має основним призначенням укриття населення від засобів масового ураження в особливий період та надзвичайних ситуацій у мирний час.
За інформацією, викладеною у акті оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційне укриття № 79919 перебуває у обмежено готовому для використання стані.
Виявлені недоліки повинні бути усунуті, а захисна споруда цивільного захисту № 79919 має відповідати вимогам Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку та Порядку використання у мирний час захисних споруд цивільного захисту для господарських, культурних і побутових потреб, затвердженим Постановою КМУ від 10.03.2017 №138, Вимогам щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.
Статтею 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.
Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022 на території України з 24.02.2022 введено воєнний стан, який на даний час діє.
Відповідно до норм ст. 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
Згідно з нормами ст. 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.
Цивільним захистом, відповідно до ст. 4 Кодексу цивільного захисту України, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 21 Кодексу цивільного захисту України громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.
Відповідно до ч. 4 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.
Відповідно до ч. 5 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (надалі - Порядок) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.
Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.
Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
У відповідності до п. 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.
Згідно пункту 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:
- не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;
- не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.
Частиною 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.
Згідно з пунктом 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.
Відповідно до п. 1 Розділу І «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п. 6 Розділу VIII Вимоги).
Відповідно підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимоги, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувач і здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.
Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.
Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимоги).
Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимоги визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням бапансоутримувача.
Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.
За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.
У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги).
Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено п. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України та п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138.
Отже, невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення захисної споруди № 79919 до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.
Аналогічні правові позиції за позовами прокурора висловлені Верховним Судом у постанові від 03.10.2018 по справі №826/12192/16 та у постанові від 25.07.2019 по справі №820/5164/15.
Окрім того, Велика Палата Верховного Суду у постанові від 15.09.2019 по справі №820/4717/16 дійшла висновку про те, що спір такого характеру розглядається у порядку адміністративного судочинства, а також підтвердила право прокурора на звернення до суду з таким позовом в інтересах держави в особі територіального органу ДСНС.
Відповідно ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
З матеріалів справи встановлено факт перебування захисної споруди цивільного захисту в обмежено готовому для використання стані та невжиття уповноваженими органами належних заходів щодо зобов`язання балансоутримувача привести захисну споруду у стан готовності до використання.
Таким чином, після початку 24.02.2022 повномасштабної військової агресії Російської Федерації проти України та введення на всій території України воєнного стану виникли обґрунтовані та реальні підстави для використання споруди безпосередньо за призначенням, проте всупереч вищевказаним нормам законодавства у сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту відповідач й дотепер не виконує свого прямого та безпосереднього обов`язку щодо утримання захисної споруди № 79919, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , у належному та придатному для використання за призначенням стані.
Суд зазначає, що сторонами до суду не було надано акту встановленої форми, складеного фахівцями Лозівського районного управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області за результатами проведення перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, а саме встановленого додатком № 11 до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затвердженого наказом МВС України від 09.07.2018 № 579, з якого б вбачалось, що відповідачем усунено всі порушення, виявлені під час проведення планової перевірки на захисній споруді цивільного захисту з обліковим номером 79919, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , на виконання вимог Припису Лозівського районного управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області від 02.07.2021 № 43.
Також, щодо належного у даній справі відповідача, суд зазначає наступне.
Так, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено п. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України та п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138.
Згідно ст. 137 Господарського кодексу України правом оперативного управління у цьому Кодексі визнається речове право суб`єкта господарювання, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом) для здійснення некомерційної господарської діяльності, у межах, встановлених цим Кодексом та іншими законами, а також власником майна (уповноваженим ним органом). Власник майна, закріпленого на праві оперативного управління за суб`єктом господарювання, здійснює контроль за використанням і збереженням переданого в оперативне управління майна безпосередньо або через уповноважений ним орган і має право вилучати у суб`єкта господарювання надлишкове майно, а також майно, що не використовується, та майно, що використовується ним не за призначенням.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 16.10.2023 витребувано у Комунального закладу освіти "Берецький ліцей Олексіївської сільської ради" та Виконавчого комітету Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області первинні документи на захисну споруду цивільного захисту №79919 щодо її власника та документи щодо балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту №79919 станом на момент розгляду даної справи.
Виконавчий комітет Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області надав до суду витребувані судом документи.
Комунальний заклад освіти "Берецький ліцей Олексіївської сільської ради" витребуваних судом документів не надав.
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права нежитлова будівля за адресою: с. Берека, вул. Старооскольська, буд. 28-А (навчально-виховний комплекс вцілому), закріплений на праві оперативного управління за виконавчим комітетом Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області на підставі рішення Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області від 26.01.2022 № 2296.
З листа виконавчого комітету Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області від 07.06.2023 № 02-19/1416, що міститься в матеріалах справи, вбачається, що балансоутримувачем протирадіаційного укриття (ПРУ) № 79919 є саме виконавчий комітет Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області.
Отже, судом встановлено, що оскільки виконавчий комітет Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області є балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту № 79919, то саме виконавчий комітет Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області є належним відповідачем у даній справі.
Разом з тим, Комунальний заклад освіти "Берецький ліцей Олексіївської сільської ради" не є балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту № 79919, тому не має обов`язку щодо утримання захисної споруди цивільного захисту у готовності до використання, отже в частині вимог до Комунального закладу освіти "Берецький ліцей Олексіївської сільської ради" слід відмовити.
За приписами ч. 1 та ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України.
Зважаючи на встановлені у справі обставини, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про часткове задоволення адміністративного позову.
Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись ст.ст. 19, 241-246, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Заступника керівника Лозівської окружної прокуратури Харківської області (вул. Богданівська, буд. 17, м. Лозова, Харківська обл., 64602) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, буд. 8, м. Харків, 61013, ЄДРПОУ 38631015) до Комунального закладу освіти "Берецький ліцей Олексіївської сільської ради" (вул. Свободи, буд. 28-А, с. Берека, Лозівський р-н, Харківська обл., 64110, ЄДРПОУ 25179750), Виконавчого комітету Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області (вул. Центральна, буд. 18, с. Олексіївка, Лозівський р-н, Харківська обл., 64122, ЄДРПОУ 44377675), третя особа - Олексіївська сільська рада Лозівського району Харківської області (вул. Центральна, буд. 18, с. Олексіївка, Лозівський р-н, Харківська обл., 64122, ЄДРПОУ 04398519) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Зобов`язати Виконавчий комітет Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області вжити заходів щодо приведення у належний технічний стан та готовність до укриття населення захисну споруду цивільного захисту № 79919, яка знаходиться за адресою: вул. Свободи (колишня Старооскольська), 28-А, с. Берека Олексіївської сільської ради Лозівського району Харківської області, у відповідність до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018, зокрема, виконати пункти 9-23 Припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 43 від 02.07.2021, а саме: п. 9 - забезпечити захисну споруду цивільного захисту первинними засобами пожежогасіння; п. 10 - обладнати захисну споруду цивільного захисту системою пожежної автоматики та сигналізацією; п. 11 - привести технічний стан захисної споруди цивільного захисту у відповідність вимогам з утримання; п. 12 - забезпечити ведення документації захисної споруди, у якій повинні відображатися відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів тощо; п. 13 - визначити формування цивільного захисту з обслуговування захисних споруд (призначення осіб, відповідальних за обслуговування та експлуатацію фонду захисних споруд); п. 14 - забезпечити формування спеціальним інвентарем та майном, у тому числі засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку; п. 15 - забезпечити лікарськими засобами та медичними виробами; п. 16 - щорічно проводити перевірку вентиляції протирадіаційного укриття; п. 17 - провести перевірку справності систем вентиляції щодо справності вентиляторів припливних і витяжних систем, ФП, РУ, ГК, герметичних з`єднань повітропроводів, повітрозабірних і витяжних каналів, противибухових пристроїв; п.18 - провести перевірку та обслуговування противибухових пристроїв з відповідними записами в журналі перевірки стану захисної споруди; п. 19 - щорічно проводити перевірку та обслуговування баків (ємностей) для питної води (записи у журналі перевірки сховища (протирадіаційного укриття), журналі перевірки стану захисної споруди); п. 20 - щорічно проводити перевірку та обслуговування систем каналізації протирадіаційного укриття (записи у журналі перевірки сховища (протирадіаційного укриття); п. 21 - розробити план консервації та збереження спеціального обладнання, інженерних мереж та системи життєзабезпечення протирадіаційного укриття; п. 22 - забезпечити захисну споруду (у разі розміщення в ній пункту управління) системами зв`язку та оповіщення; п. 23 - привести технічний стан приміщень захисних споруд і їх ремонт відповідно до чинних положень про проведення планово-попереджувальних ремонтів будівель і споруд залежно від їх основного функціонального призначення.
У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Д.А. Волошин
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2023 |
Оприлюднено | 25.12.2023 |
Номер документу | 115830911 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Волошин Д.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні