ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 грудня 2023 рокуЛьвівСправа № 260/6140/23 пров. № А/857/17705/23
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючий-суддя Довга О.І.,
суддя Глушко І.В.,
суддя Запотічний І.І.
розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Закарпатській області на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 31 серпня 2023 року (головуючий суддя Калинич Я.М., м.Ужгород) у справі № 260/6140/23 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» до Головного управління ДПС у Закарпатській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
18.07.2023 позивач звернувся в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Закарпатській області (відповідач 1), Державної податкової служби України (відповідач 2), в якому просив: визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.08.2021 № 3005894/44041376; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну № 5 від 20.07.2021 датою її фактичного надходження; визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.08.2021 №3005892/44041376; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №8 від 20.07.2021 датою її фактичного надходження; визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.08.2021 №3005897/44041376; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №9 від 31.07.2021 датою її фактичного надходження; визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.08.2021 №3005898/44041376; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №11 від 31.07.2021 датою її фактичного надходження; визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.08.2021 №3005893/44041376; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №12 від 31.07.2021 датою її фактичного надходження; визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.08.2021 №3005896/44041376; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №13 від 31.07.2021 датою її фактичного надходження; визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.08.2021 №3005895/44041376; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №15 від 31.07.2021 датою її фактичного надходження; визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.08.2021 №3005899/44041376; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №16 від 31.07.2021 датою її фактичного надходження; визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.10.2021 №3234116/44041376; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №1 від 10.08.2021 датою її фактичного надходження; визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.10.2021 №3234114/44041376; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №2 від 10.08.2021 датою її фактичного надходження; визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.10.2021 №3234115/44041376; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №3 від 10.08.2021 датою її фактичного надходження; визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.10.2021 №3234117/44041376; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №4 від 10.08.2021 датою її фактичного надходження; визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.10.2021 №3234118/44041376; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №6 від 20.08.2021 датою її фактичного надходження; визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.10.2021 №3234119/44041376; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №9 від 20.08.2021 датою її фактичного надходження; визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.10.2021 №3234120/44041376; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №12 від 31.08.2021 датою її фактичного надходження; визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.10.2021 №3234121/44041376; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №13 від 31.08.2021 датою її фактичного надходження; визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.10.2021 №3252591/44041376; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №1 від 10.09.2021 датою її фактичного надходження; визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.10.2021 №3252593/44041376; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №2 від 10.09.2021 датою її фактичного надходження; визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.10.2021 №3252592/44041376; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №3 від 10.09.2021 датою її фактичного надходження; визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.10.2021 №3252594/44041376; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №5 від 10.09.2021 датою її фактичного надходження.
Позов обґрунтовує тим, що оскаржуваними рішеннями Комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації протиправно відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН), поданих ТОВ «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкових накладних. Підставою, що слугувала для прийняття таких рішень, зазначено лише загальні фрази, а саме: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. При цьому, у графі додаткова інформація відповідач 1 щодо податкових накладних за липень 2021 конкретизував, що «платником надано акт виконаних робіт, який не містить підпису і печатки», а щодо податкових накладних за серпень-вересень 2021 «не надано заявок до договору транспортного перевезення від 01.07.2021 №01-07-21, що є невід`ємними частинами даного договору (пп. 2.1.1-2.1.2.), а також ТТН (пп. 2.1.6 договору транспортного перевезення)». Зазначає, що право надавати документи на підтвердження здійснення господарської операції надається платнику на усіх стадіях податкового контролю (у тому числі на етапах адміністративного та судового оскарження рішення комісії регіонального рівня) з посиланням на постанову Верховного Суду від 21.05.2020 у справі №560/391/19, у зв`язку з чим, позивач на етапі адміністративного оскарження додав до скарг на рішення про відмову у реєстрації податкових накладних за липень 2021 вже підписані акти надання послуг. При цьому, уточнює, що зміст первинно наданих проектів актів надання послуг за липень 2021 року повністю відповідає змісту підписаних сторонами договору транспортного перевезення №01-07-21 від 01.07.2021 актів наданих послуг. Вказує, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних зазначалось про надання документів на підтвердження інформації, що зазначена у податковій накладній. Водночас, спірні податкові накладні містять інформацію виключено щодо правовідносин між ТОВ «Закарпат Транс Вантаж» та ТОВ «Синергія ОІЛ». Своєю чергою, заявки на перевезення погоджувались у телефонному режимі, а сам договір не містить положень про те, що заявки є невід`ємними частинами такого договору. При цьому, вважає, що у контексті правових висновків Верховного Суду у постанові від 07.12.2022 у справі №500/2237/20 зміст та обсяг первинно наданих позивачем документів та пояснень був достатнім для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладних, що свідчить про протиправність рішень відповідача 1 про відмову у такій реєстрації. Позивач зазначає, що ГУ ДПС у Закарпатській області не зазначено конкретного критерію чи критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатнього для зупинення реєстрації податкових накладних. Також, у квитанціях не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що також на думку позивача свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені п. 11 Порядку №1165. Позивач вважає, що надіслані ним письмові пояснення з копіями первинних документів повністю відображають зміст господарських операцій позивача із його контрагентами та були достатніми для прийняття податковим органом рішення про реєстрацію податкових накладних.
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 31 серпня 2023 року адміністративним позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.08.2021 №3005894/44041376. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №5 від 20.07.2021 датою її фактичного надходження. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.08.2021 №3005892/44041376. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №8 від 20.07.2021 датою її фактичного надходження. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.08.2021 №3005897/44041376. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №9 від 31.07.2021 датою її фактичного надходження. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.08.2021 №3005898/44041376. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №11 від 31.07.2021 датою її фактичного надходження. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.08.2021 №3005893/44041376. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №12 від 31.07.2021 датою її фактичного надходження. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.08.2021 №3005896/44041376. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №13 від 31.07.2021 датою її фактичного надходження. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.08.2021 №3005895/44041376. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №15 від 31.07.2021 датою її фактичного надходження. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.08.2021 №3005899/44041376. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №16 від 31.07.2021 датою її фактичного надходження. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.10.2021 №3234116/44041376. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №1 від 10.08.2021 датою її фактичного надходження. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.10.2021 №3234114/44041376. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №2 від 10.08.2021 датою її фактичного надходження. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.10.2021 №3234115/44041376. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №3 від 10.08.2021 датою її фактичного надходження. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.10.2021 №3234117/44041376. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №4 від 10.08.2021 датою її фактичного надходження. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.10.2021 №3234118/44041376. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №6 від 20.08.2021 датою її фактичного надходження. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.10.2021 №3234119/44041376. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №9 від 20.08.2021 датою її фактичного надходження. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.10.2021 №3234120/44041376. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №12 від 31.08.2021 датою її фактичного надходження. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.10.2021 №3234121/44041376. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №13 від 31.08.2021 датою її фактичного надходження. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.10.2021 №3252591/44041376. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №1 від 10.09.2021 датою її фактичного надходження. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.10.2021 №3252593/44041376. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №2 від 10.09.2021 датою її фактичного надходження. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.10.2021 №3252592/44041376. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №3 від 10.09.2021 датою її фактичного надходження. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.10.2021 №3252594/44041376. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкову накладну №5 від 10.09.2021 датою її фактичного надходження.
Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, Головне управління ДПС у Закарпатській області подало апеляційну скаргу, в якій, покликаючись на порушенням норм матеріального права зазначило, що за результатами перевірки поданих ТОВ «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» податкових накладних, реєстрація їх була зупинена відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки така відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. У зв`язку з цим, відповідачем-1 запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання про реєстрацію/відмову реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Проте, позивачем не було подано копій первинних документів, а саме щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні, а тому Комісією Головного управління ДПС у Закарпатській області правомірно прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову.
03.11.2023 позивачем до суду подано відзив на апеляційну скаргу. Доводи відзиву аналогічні доводам адміністративного позову. Крім того, зазначає, що суд першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення повно, всебічно та об`єктивно з`ясував фактичні обставини справи, правильно застосував норми матеріального та процесуального права, тому його рішення є законним і обґрунтованим. Просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги.
У відповідності до частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС) суд апеляційної інстанції вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження, так як апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, що ухвалене в порядку письмового провадження (без повідомлення сторін) за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з огляду на наступні підстави.
Судом встановлені наступні обставини.
ТОВ «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» зареєстроване як юридична особа, код ЄДРПОУ 44041376. Місцезнаходження: с. Нанково, буд. 255, Хустський район, Закарпатська область, 90435.
Основним видом економічної діяльності ТОВ «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» є 49.41 «Вантажний автомобільний транспорт».
У зв`язку із вищенаведеним, позивач сформував та подав на реєстрацію до Головного управління ДПС у Закарпатській області податкові накладні за період липень-вересень 2021 року, а саме: №5 від 20.07.2021 на загальну суму 226739,09 грн. (у т.ч. ПДВ 37789,85 грн.); №8 від 20.07.2021 на загальну суму 66540,24 грн. (у т.ч. ПДВ 11090,04 грн.); №9 від 31.07.2021 на загальну суму 47235,96 грн. (у т.ч. ПДВ 7872,66 грн.); №11 від 31.07.2021 на загальну суму 13482,92 грн. (у т.ч. ПДВ 2247,15 грн.); №12 від 31.07.2021 на загальну суму 395161,78 грн. (у т.ч. ПДВ 65860,30 грн.); №13 від 31.07.2021 на загальну суму 60678,49 грн. (у т.ч. ПДВ 10113,08 грн.); №15 від 31.07.2021 на загальну суму 24030,90 грн. (у т.ч. ПДВ 4005,15 грн.); №16 від 31.07.2021 на загальну суму 37600,00 грн. (у т.ч. ПДВ 6266,67 грн.); №1 від 10.08.2021 на загальну суму 293117,09 грн. (у т.ч. ПДВ 48852,85 грн.); №2 від 10.08.2021 на загальну суму 9252,32 грн. (у т.ч. ПДВ 1542,05 грн.); №3 від 10.08.2021 на загальну суму 3561,62 грн. (у т.ч. ПДВ 3561,62 грн.); №4 від 10.08.2021 на загальну суму 48800,00 грн. (у т.ч. ПДВ 8133,33 грн.); №6 від 20.08.2021 на загальну суму 151723,32 грн. (у т.ч. ПДВ 25287,22 грн.); №9 від 20.08.2021 на загальну суму 50400,00 грн. (у т.ч. ПДВ 8400,00 грн.); №12 від 31.08.2021 на загальну суму 67938,65 грн. (у т.ч. ПДВ 11323,11 грн.); №13 від 31.08.2021 на загальну суму 74684,83 грн. (у т.ч. ПДВ 12447,47 грн.); №1 від 10.09.2021 на загальну суму 25315,27 грн. (у т.ч. ПДВ 4219,21 грн.); №2 від 10.09.2021 на загальну суму 123669,36 грн. (у т.ч. ПДВ 20611,56 грн.); №3 від 10.09.2021 на загальну суму 41994,90 грн. (у т.ч. ПДВ 6999,15 грн.); №5 від 10.09.2021 на загальну суму 77600,00 грн. (у т.ч. ПДВ 12933,33 грн.). Однак, у реєстрації таких накладних було відмовлено.
Позивач подав на реєстрацію до податкового органу спірні податкові накладні, які містять всі відомості, які передбачені їх реквізитами (загальну суму вартості надання послуг, (у тому числі ПДВ), контрагент ТОВ «Синергія ОІЛ», в номенклатурі зазначено перелік послуг, крім того, у накладній зазначається код послуги згідно з ДКПП, кількість, код одиниці виміру, ціну, ставку податку, обсяги постачання (база оподаткування)).
Зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних, направлених позивачу Державною податковою службою України через Автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» вбачається, що податкові накладні прийнято, але реєстрацію зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки коди ДКПП послуг 49.41. відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як послуги, що на постійній основі постачаються, та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такої послуги та обсягу її постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Разом з тим, відповідно до вищевказаних квитанцій позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних для розгляду питання щодо прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі.
Водночас, зі змісту вказаних квитанцій не вбачається, які саме недоліки містять податкові накладні, та які конкретно документи слід додати позивачу.
Виходячи з цього, ТОВ «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» підготувало та надіслано через автоматизовану систему повідомлення про подання пояснень та копій документів №1 від 16.08.2021 (щодо податкових накладних за липень 2021), №1 від 05.10.2021 (щодо податкових накладних за серпень 2021) та №2 від 10.10.2021 (щодо податкових накладних за вересень 2021).
До вказаних повідомлень позивач долучив наступні документи на підтвердження наявності підстав складання і подання на реєстрацію спірних податкових накладних: 1) Листи про надання пояснень та документального підтвердження №3 від 16.08.2021 (щодо ПН за липень 2021), №1 від 05.10.2021 (щодо ПН за серпень 2021) та №2 від 11.10.2021 (щодо ПН за вересень 2022), згідно з якими позивач описав процес провадження власної господарської діяльності та, зокрема з посиланням на первинні документи конкретизував всі деталі господарських операцій, на підставі яких було складено та подано на реєстрацію спірні податкові накладні; 2) Документи, що підтверджують безпосередньо здійснення господарських операцій, на підставі яких складено і подано на реєстрацію спірні податкові накладні: А) Договір транспортного перевезення №01-07-21 від 01.07.2021, що укладений між позивачем та ТОВ «Синергія ОІЛ», згідно з умовами якого позивач надавав послуги з перевезення вантажу, які й стали підставою для складення і подання на реєстрацію спірних податкових накладних; Б) Акти надання послуг, якими сторони вищевказаного договору оформили та засвідчили факт постачання послуг, що й стало підставою для складання і подання на реєстрацію спірних податкових накладних; В) Платіжні доручення №7020 від 03.09.2021, №7190 від 10.03.2021 та №7443 від 22.09.2021, згідно з якими ТОВ «Синергія ОІЛ» частково у розмірі 1500000,00 грн. оплатила вартість спожитих послуг перевезення згідно з вищевказаними актами надання послуг; 3) Документи, що підтверджують можливість надання позивачем послуг, які стали підставою для складання і подання на реєстрацію спірних податкових накладних: А) Договори оренди транспортного засобу з екіпажем (водієм) №1/2021 від 30.06.2021, №2/2021 від 30.06.2021, №3/2021 від 30.06.2021, №4/2021 від 30.06.2021, №5/2021 від 30.06.2021, №6/2021 від 30.06.2021, №7/2021 від 30.06.2021, №8/2021 від 30.06.2021, які уклав позивач з ФОП ОСОБА_1 та предметом яких є оренда вантажного транспорту; Б) Договір поставки палива партіями з використанням паливних карток №040409-05/05/21-ВСТ208 від 05.05.2021 (з додатками), що укладений позивачем з ТОВ «Вест Кард», предметом якого є придбання позивачем нафтопродуктів для забезпечення та обслуговування наявних в оренді транспортних засобів.
За наслідками розгляду наданих позивачем пояснень та копій документів, Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Закарпатській області прийняла оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних: за липень 2021: від 19.08.2021 № 3005894/44041376 щодо ПН № 5 від 20.07.2021; від 19.08.2021 № 3005892/44041376 щодо ПН № 8 від 20.07.2021; від 19.08.2021 № 3005897/44041376 щодо ПН № 9 від 31.07.2021; від 19.08.2021 № 3005898/44041376 щодо ПН № 11 від 31.07.2021; від 19.08.2021 № 3005893/44041376 щодо ПН № 12 від 31.07.2021; від 19.08.2021 № 3005896/44041376 щодо ПН № 13 від 31.07.2021; від 19.08.2021 № 3005895/44041376 щодо ПН № 15 від 31.07.2021; від 19.08.2021 № 3005899/44041376 щодо ПН № 16 від 31.07.2021; за серпень 2021: від 12.10.2021 № 3234116/44041376 щодо ПН № 1 від 10.08.2021; від 12.10.2021 № 3234114/44041376 щодо ПН № 2 від 10.08.2021; від 12.10.2021 № 3234115/44041376 щодо ПН № 3 від 10.08.2021; від 12.10.2021 № 3234117/44041376 щодо ПН № 4 від 10.08.2021; від 12.10.2021 № 3234118/44041376 щодо ПН № 6 від 20.08.2021; від 12.10.2021 № 3234119/44041376 щодо ПН № 9 від 20.08.2021; від 12.10.2021 № 3234120/44041376 щодо ПН № 12 від 31.08.2021; від 12.10.2021 № 3234121/44041376 щодо ПН № 13 від 31.08.2021; за вересень 2021: від 19.10.2021 № 3252591/44041376 щодо ПН № 1 від 10.09.2021; від 19.10.2021 № 3252593/44041376 щодо ПН № 2 від 10.09.2021; від 19.10.2021 № 3252592/44041376 щодо ПН № 3 від 10.09.2021; від 19.10.2021 № 3252594/44041376 щодо ПН № 5 від 10.09.2021.
Вказані рішення мотивовані ненаданням платником податку копій документів, зокрема із проставлянням відмітки навпроти графи «первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити)».
При цьому, у графі додаткова інформація відповідач 1 щодо податкових накладних за липень 2021 конкретизував, що «платником надано акт виконаних робіт, який не містить підпису і печатки», а щодо податкових накладних за серпень-вересень 2021 «не надано заявок до договору транспортного перевезення від 01.07.2021 №01-07-21, що є невід`ємними частинами даного договору (пп. 2.1.1-2.1.2.), а також ТТН (пп. 2.1.6 договору транспортного перевезення)».
ТОВ «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» звернулось до ДПС України зі скаргами на рішення комісії про відмову в реєстрації спірних податкових накладних.
Позивач до зазначеної скарги додав документи, які попередньо долучались до пояснень для реєстрації ПН, а також додатково до скарг на рішення про відмову у реєстрації податкових накладних за липень 2021 також підписані акти надання послуг, які стали підставою для складання і подання на реєстрацію спірних податкових накладних за липень 2021.
Згідно з рішеннями за результатами розгляду скарг на рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, скарги ТОВ «ЗАКАРПАТ ТРАНС ВАНТАЖ» залишено без задоволення та рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.
Вважаючи рішення про відмову в реєстрації податкових накладних протиправними, позивач звернувся до суду першої інстанції з позовом.
Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що позивач надав податковому органу усі документи, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій, а тому відсутні сумніви у здійсненні господарських операцій, за результатами яких складено податкові накладні.
Суд апеляційної інстанції погоджується з таким висновком з огляду на наступне.
Згідно із положеннями частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Відповідно до ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI (ПК України) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (Реєстр) врегульовано Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №204) (Порядок №1246 у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пунктів 12 - 15 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (квитанція). Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС. У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України. На виконання вказаної норми 11.12.2019 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» №1165.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №1165) визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до п. 6 Порядку №1165 комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4). У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4). Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном. Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення. За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4). Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет. Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет (пункти 7-9 Порядку №1165).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункти 10-11 Порядку №1165).
Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)). Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункти 5-7 Порядку №520).
Згідно з пунктами 9 - 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що форма Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначає обов`язок комісії регіонального рівня у графі "відмова у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з ненаданням документів" підкреслити серед переліку документів ті документи, які не надані платником податків.
Апеляційний суд зауважує, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його оформлення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт 1 Критеріїв, без наведення відповідної підстави і розрахованих показників за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Такий висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду, зазначеній в постанові від 18.06.2019, за результатом розгляду справи № 0740/804/18, та в постанові від 23.10.2018, за результатом розгляду справи № 822/1817/18.
Оглядаючи матеріали справи, апеляційний суд зазначає, що надіслані позивачем письмові пояснення з копіями первинних документів підтверджують право позивача на складення спірних податкових накладних по господарських операціях позивача із ТОВ «Синергія ОІЛ» та були достатніми для прийняття податковим органом рішень про реєстрацію податкових накладних.
Разом з тим, апеляційний суд зазначає, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних не спростовує факту здійснення платником податків господарської операції, що підтверджується наданими позивачем документами, на підставі яких складено податкові накладні.
Одночасно в межах спірних правовідносин потрібно звернути особливу увагу на те, що приймаючи рішення про реєстрацію податкових накладних, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.
Таким чином, колегія суддів зазначає, що оскаржувані рішення є протиправними та підлягають скасуванню.
Як випливає зі змісту пункту 201.10 статті 201 ПК України за відсутності квитанції про прийняття або неприйняття податкової накладної, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом операційного дня, коли її було надіслано продавцем.
У свою чергу визнання неправомірним неприйняття податкової накладної для реєстрації тягне настання наслідків, передбачених у пункті 201.10 статті 201 Податкового кодексу України. Отже, податкова накладна вважається прийнятою протягом того операційного дня, коли вона була надіслана платником податків для реєстрації.
Отже, як вірно зазначив суд першої інстанції, зобов`язання відповідача 1 здійснити реєстрацію РК/ПН в ЄРПН саме датою подання їх на реєстрацію є належним способом захисту прав платника податків, оскільки визначення дати реєстрації ПН в ЄРПН безумовно впливає на питання формування податкових зобов`язань та податкового кредиту у відповідні звітні податкові періоди.
Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.
Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 09.12.1994, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Враховуючи вищенаведене, апеляційний суд визнає, що суд першої інстанції, вирішуючи даний публічно-правовий спір, правильно встановив обставини справи та ухвалив законне рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права, рішення суду першої інстанції ґрунтується на повно, об`єктивно і всебічно з`ясованих обставинах, доводи апеляційних скарг їх не спростовують, а тому підстав для скасування рішення суду першої інстанції немає.
Згідно з ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Зазначене положення поширюється на доказування правомірності оскаржуваного рішення (дії чи бездіяльності). Окрім доказування правових підстав для рішення (тобто правомірності), суб`єкт владних повноважень повинен доказувати фактичну підставу, тобто наявність фактів, з якими закон пов`язує можливість прийняття рішення, вчинення дії чи утримання від неї.
В розумінні ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним, обґрунтованим та відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
За наведених обставин колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та прийняв рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.
Відповідно до ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Закарпатській області залишити без задоволення, а рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 31 серпня 2023 року у справі № 260/6140/23 без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.
Головуючий суддя О. І. Довга судді І. В. Глушко І. І. Запотічний
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2023 |
Оприлюднено | 25.12.2023 |
Номер документу | 115838380 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довга Ольга Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні