Рішення
від 06.12.2023 по справі 496/5109/21
БІЛЯЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 496/5109/21

Провадження № 2/496/245/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 грудня 2023 року м. Біляївка

Біляївський районний суд Одеської області у складі:

головуючого - судді Горяєва І.М.,

за участю секретаря Касьяненко А.О.,

представника позивача ОСОБА_1 ,

представника відповідачів ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 ОСОБА_5 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Біляївка в порядку загального позовного провадження за позовом першого заступника керівника Одеської обласної прокуратури в інтересах держави в особі: Одеської обласної державної адміністрації, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» в особі філії «Одеське лісове господарство» до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області, ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 про визнання незаконним наказу та рішень, скасування державної реєстрації права власності та усунення перешкод у розпорядженні земельними ділянками шляхом зобов`язання повернути спірні земельні ділянки, -

В С Т А Н О В И В :

Позивач звернувсядо судуз вказанимпозовом тапросив судухвалити рішення,яким визнатинезаконним таскасувати наказГоловного управлінняДегжгеокадастру вОдеській областіза №15-6169/13-18-СГвід 26.09.2018«Про передачуземельних ділянокдержавної власностіу комунальнувласність»; визнатинезаконним таскасувати рішенняЯськівської сільськоїради від22.12.2020за №68/VIII«Про затвердженняпроекту землеустроюта надання ОСОБА_6 у власністьземельної ділянки»; визнатинезаконним таскасувати рішенняЯськівської сільськоїради гід22.12.2020за №69/VIII«Про затвердженняпроекту землеустроюта надання ОСОБА_3 у власністьземельної ділянки»; визнатинезаконним таскасувати рішенняЯськівської сільськоїради гід22.12.2020за №70/VIII«Про затвердженняпроекту землеустроюта надання ОСОБА_4 у власністьземельної ділянки»; Скасуватиу Державномуреєстрі речовихправ нанерухоме майнодержавну реєстраціюправа приватноївласності запис№56326132від 27101.2021з одночаснимприпиненням прававласності ОСОБА_2 на земельнуділянку ізкадастровим номером5121084800:01:001:0631,площею 1,384га,(реєстраційнийномер об`єктунерухомого майна№2277405051210); Усунути перешкоди у розпорядженні земельною ділянкою шляхом зобов`язання ОСОБА_6 повернути державі в особі Одеської обласної державної адміністрації з правом постійного користування Державного підприємства «Одеське лісове господарство» земельну ділянку площею 1,384 га з кадастровим номером 5121084800:01:001:0631, яка розташована на території Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області за межами населеного пункту с. Троїцьке;

Скасувати уДержавному земельномукадастрі державнуреєстрацію земельноїділянки ізкадастровим номером5121084800:01:001:0631площею 1,384га, якарозташована натериторії Яськівськоїсільської радиБіляївського районуОдеської областіза межаминаселеного пунктус.Троїцьке зодночасним закриттямПоземельної книгина вказануземельну ділянку; Скасуватиу Державномуреєстрі речовихправ нанерухоме майнодержавну реєстраціюправа приватноївласності запис№56325303від 27.01.2021з одночаснимприпиненням прававласності ОСОБА_3 на земельнуділянку ізкадастровим номером5121084800:01:001:0632,площею 1,384га,(реєстраційнийномер об`єктунерухомого майна№2277370551210); Усунутиперешкоди урозпорядженні земельноюділянкою шляхомзобов`язання ОСОБА_3 повернути державів особіОдеської обласноїдержавної адміністраціїз правомпостійного користуванняДержавного підприємства«Одеське лісовегосподарство» земельнуділянку площею1,384га зкадастровим номером5121084800:01:001:0632,яка розташованана територіїЯськівської сільськоїроли Біляївськогорайону Одеськоїобласті замежами населеногопункту с.Троїцьке; Скасуватиу Державномуземельному кадастрідержавну реєстраціюземельної ділянкиіз кадастровимномером 5121084800:01:001:0632площею 1,384га,яка розташованана територіїЯськівської сільськоїради Біляївськогорайону Одеськоїобласті замежами населеногопункту с.Троїцьке зодночасним закриттямПоземельної книгина вказануземельну ділянку; Скасуватиу Державномуреєстрі речовихправ нанерухоме майнодержавну реєстраціюправа приватноївласності запис№56326698від 27.01.2021з одночаснимприпиненням прававласності ОСОБА_4 на земельнуділянку ізкадастровим кхмером5121084800:01:001:0633,площею 1,384га,(реєстраційнийномер об`єктунерухомого майна№2277438351210); Усунутиперешкоди урозпорядженні земельноюділянкою шляхомзобов`язання ОСОБА_4 повернути державів особіОдеської обласноїдержавної адміністраціїз правомпостійного користуванняДержавного підприємства«Одеське лісовегосподарство» земельну ділянку площею1,384га зкадастровим номером5121084800:01:001:0633,яка розташованана територіїЯськівської сільськоїради Біляївськогорайону Одеськоїобласті замежами населеногопункту с.Троїцьке;Скасувати уДержавному земельномукадастрі державнуреєстрацію земельноїділянки ізкадастровим номером5121084800:01:001:0633площею 1,384га,яка розташованана територіїЯськівської сільськоїради Біляївськогорайону Одеськоїобласті замежами населеногопункту с.Троїцьке зодночасним закриттямПоземельної книгина вказануземельну ділянку; Стягнути солідарно з відповідачів на користь прокуратури Одеської області сплачений судовий збір за подачу позову у сумі 29510 грн.

Свої вимоги позивач мотивував тим, що Одеською обласною прокуратурою, за результатами опрацювання стану використання земель лісового фонду на території Одеського (Біляївського) району Одеської області, виявлено порушення вимог законодавства, що були допущені Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області та Яськівською сільською радою Біляївського району Одеської області при виданні наказу та прийнятті рішень із земельних питань, внаслідок чого з державного лісового фонду та постійного користування ДП «Одеське лісове господарство» вибули земельні ділянки лісогосподарського призначення загальною площею 4,152 га. Наказом Головного управління Держгеокадастру в Одеській області за № 15-6169/13-18-СГ від 26.09.2018 з державної у комунальну власність Яськівської об`єднаної територіальної громади передано, а Яськівською сільською радою, відповідно до акту прийому - передачі б/н від 27.09.2018 прийнято земельну ділянку з кадастровим номером 5121084800:01:001:0541 площею 4,152 га, розташовану на території Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області, за межами населеного пункту с. Троїцьке. У подальшому, 09.11.2020 року із земельної ділянки з кадастровим номером 5121084800:01:001:0541 площею 4,152 га (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1692236051210) сформовано 3 земельні ділянки площею по 1,384 га кожна з кадастровими номерами 5121084800:01:001:0631 (рнонм 2277405051210), 5121084800:01:001:0632 (рнонм 2277370551210), 5121084800:01:001:0633 (рнонм 2277438351210), що підтверджується інформацією Державного земельного кадастру, викопіюванням із публічної кадастрової карти. Так, рішенням Яськівської сільської ради за №980/VII від 03.05.2019 надано дозвіл ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею по 1, 384 га кожна, що розташовані за межами населеного пункту с. Троїцьке у власність для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення. Рішеннями Яськівської сільської ради за №68/VIII, №69/VIII, №70/VIII від 22.12.2020 зазначеним фізичним особам затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею по 1,384 га кожна з кадастровими номерами 5121084800:01:001:0631, 5121084800:01:001:0632, 5121084800:01:001:0633, розташованих на території Яськівської сільської ради за межами населеного пункту с. Троїцьке, та безоплатно передано їм зазначені земельні ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства. На підставі вказаних рішень, 27.01.2021 ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 зареєстрували у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права власності на відповідні земельні ділянки, зокрема: рішенням державного реєстратора Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області Деркач В.В. зареєстровано право приватної власності за земельні ділянки з кадастровим номером 5121084800:01:001:0631 за ОСОБА_6 ; з кадастровим номером 5121084800:01:001:0632 за ОСОБА_3 , з кадастровим номером 5121084800:01:001:0633 за ОСОБА_4 . Проте, позивач зазначає, що Наказ Головного управління Держгеокадастру в Одеській області за №15-6169/13-18-СГ від 26.09.2018 та рішення Яськівської сільської ради за №68/VIII, №69/VIII, №70/VHI 5ід 22.12.2020 прийняті з порушенням вимог законодавства, у зв`язку із чим вони є незаконними і підлягають скасуванню. У зв`язку з вище викладеним, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Ухвалою Біляївського районного суду Одеської області від 01.11.2021 року було відкрито загальне позовне провадження з призначенням підготовчого судового засідання.

Також ухвалою суду від 01.11.2021 року було задоволено заяву першого заступника керівника Одеської обласної прокуратури Химченко О. про забезпечення позову.

Ухвалою суду від 05.05.2022 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

16.03.2023 року ухвалою суду клопотання представника відповідачів про витребування доказів було задоволено та витребувано з архівного відділу Одеської районної державної адміністрації Одеської області рішення Біляївської районної ради від 27 березня 2009 року №392-V.

На виконання ухвали суду від 16.03.2023 року надано завірені архівні копії документів, які зберігаються в архівному відділі Одеської районної державної адміністрації.

Ухвалою суду від 27.04.2023 року замінено третю особу, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача з Державного підприємства «Одеське лісове господарство» на правонаступника Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» в особі філії «Одеське лісове господарство» ДП «Ліси України».

У судовому засіданні представник позивача на позові наполягав та просив його задовольнити та пояснив, що встановлені порушення при видачі наказу та прийнятті рішень внаслідок чого з державного лісового фонду вибули земельні ділянки загальною площею 4 га, у зв`язку із чим, просив визнати незаконним наказ про передачу земельних ділянок державної власності, визнати незаконним та скасувати рішення Яськівської сільської ради від 22.12.2020 року, при цьому посилався на обставини, викладені у позовній заяві.

Представник відповідачів ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 у судовому засіданні зазначила, що відповідачі набули земельні ділянки абсолютно законно, маючи всі законні підстави, через те, що таке право гарантовано чинним земельним кодексом України, і у зв`язку з цим підстав для задоволення позову немає і при ухваленні рішення просить суд звернути увагу на такі обставини: як на підставу законності своїх вимог представник позивача посилається на матеріали лісовпорядкування 2013-2014рр., які підтверджують право постійного користування державного підприємства «Одеське лісне господарство» цими земельними ділянками, однак, в матеріалах справи, навіть в додатках, які надає прокурор до позовної заяви, міститься лист Одеської обласної державної адміністрації від 27.09.2021 року в якому зазначено, що ці землі відносяться до сільськогосподарського призначення, тобто, не зрозуміло з яких підстав у 2013-2014 рр., коли були виготовлені матеріали лісовпорядкування, на які посилається прокурор, земельна ділянка зазначена як така, що перебуває у постійному користуванні державного підприємства «Одеське лісове господарство», оскільки вже з 2009 року відповідно до рішення Біляївської районної ради, як органу державної влади, на якого чинним земельним кодексом покладено саме розпорядження землями, які знаходяться у їх віданні, ця земельна ділянка вже була визначена як земля сільськогосподарського призначення, у зв`язку з чим, представник відповідачів вважає абсолютно законними є дії і ГУ Держгеокадастру в Одеській області, яке розпорядилось цими земельними ділянками і передало їх у власність та користування Яськівській с/р, у зв`язку з цим, наказ, який оскаржує прокурор, є абсолютно законним, підстав для задоволення немає, оскільки на даний момент ці землі досі сільськогосподарського призначення.

Представник відповідачаГоловного управлінняДержгеокадастру вОдеській областідо судовогозасідання нез`явився,але надавдо судувідзив напозовну заяву,відповідно доякого зазначає,що відповіднодо розпорядженняКабінету МіністрівУкраїни від31.01.2018№ 60-р«Питання передачіземельних діляноксільськогосподарського призначення державноївласності укомунальну власністьоб`єднаних територіальнихгромад» в2018році натериторії Одеськоїобласті проводиласьінвентаризація земельсільськогосподарського призначеннядержавної власності,в томучислі,на територіїТроїцької сільськоїради Біляївськогорайону Одеськоїобласті,в результатічого сформованоземельну ділянкуз кадастровимномером 5121084800:01:001:0541.За наявноюінформацією,згідно матеріалівсхеми землеустроюі техніко-економічнихобґрунтувань використаннята охорониземель Біляївськоїрайонної радивід 27.03.2009 № 392-V, земельна ділянка з кадастровим номером 5121084800:01:001:0541 відноситься до земель сільськогосподарського призначення, угіддя - рілля. Головним управлінням прийнято наказ від 26.09.2018 № 15-6169/13-18-СГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» та сформовано акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність з додатком до нього, відповідно до яких земельну ділянку з кадастровим номером 5121084800:01:001:0541 передано у комунальну власність Яськівській сільській раді Біляївського району Одеської області, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, номер запису про право власності 28883850 від 07.11.2018. При цьому зазначено, що згідно даних Державного земельного кадастру відсутні відомості щодо реєстрації земельних ділянок за ДП «Одеське лісове господарство» на території Троїцької сільської ради Біляївського району Одеської області. Згідно наявних Книг реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, других примірників державних актів та примірників договорів оренди землі станом на 31.12.2012, також відсутні відомості щодо реєстрації правовстановлюючих документів за ДП «Одеське лісове господарство» на території Троїцької сільської ради Біляївського району Одеської області. Відповідно до розпорядження КМУ «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Одеської області» від 12 червня 2020 р. № 720-р створено Яськівську сільську об`єднану територіальну громаду, до складу якої входить Троїцька сільська рада. Також зазначено, що в рамках виконання Регіональної програми розвитку земельних відносин та охорони земель на 2016-2020 року, затвердженої рішенням Одеської обласної ради від 21.12.2015 № 39-VII (із змінами), на території Одеської Області проводились роботи з інвентаризації земель лісогосподарського призначення. Роботи виконувало ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою». Відповідно до інформації Відділу № 2 управління в Одеському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області згідно даних Державного земельного кадастру 20.08.2018 здійснена державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 5121084800:01:001:0541, землі сільськогосподарського призначення, загальною площею 4,1520 га, на підставі Технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів) на території Біляївського району Одеської області з урахування Перспективного плану формування території Яськівської сільської об`єднаної територіальної громади, затвердженого розпорядження КМУ від 16.09.2015 № 939-р із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням КМУ № 578-р від 23.08.2017, №81-р від 07.02.2018). В порядку обміну інформації з органами реєстрації прав на нерухоме майно 07.11.2018 зареєстроване речове право за Яськівською сільською територіальною громадою в особі Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області. Згідно даних Державного земельного кадастру 09.11.2020 здійснено поділ земельної ділянки з кадастровим номером 5121084800:01:001:0541 на три окремих земельних ділянки з кадастровими номерами 5121084800:01:001:0631, 5121084800:01:001:0632, 5121084800:01:001:0633. В порядку обміну інформації з органами реєстрації прав на нерухоме майно 21.01.2021 зареєстроване речове право за наступними громадянами: за гр. ОСОБА_2 земельна ділянка з кадастровим номером 5121084800:01:001:0631; за гр. ОСОБА_3 земельна ділянка з кадастровим номером 5121084800:01:001:0631; за гр. ОСОБА_4 земельна ділянка з кадастровим номером 5121084800:01:001:0633. На земельні ділянки з кадастровими номерами 5121084800:01:001:0631, 5121084800:01:001:0632, 5121084800:01:001:0633 документації із землеустрою в Державному фонді документації із землеустрою Відділу відсутні. У зв`язку із чим, представник головного управління просив у задоволенні позовних вимог до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області відмовити у повному обсязі.

Представник відповідача Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області до судового засідання не з`явилася, але надала до суду заяву щодо розгляду справи без участі представника Яськівської сільської ради, також в матеріалах справи міститься відзив на позовну заява, відповідно до якого позивач посилається на приналежність земельної ділянки з кадастровим номером 5121084800:01:001:0541, з якої утворились ділянки із кадастровими номерами 5121084800:01:001:0631, 5121084800:01:001:0632, 5121084800:01:001:0633,розташованих натериторії Яськівськоїсільсьскої радиОдеського районуОдеської областіза межаминаселеного пунктус.Троїцьке,до земельдержавного лісовогофонду.Відповідно доСхеми землеустроюі техніко-економічних обґрунтування,використання земельБіляївського районуОдеської області,затвердженої рішеннямвід 27березня 2009№ 392-Vземельна ділянкиз кадастровимномером 5121084800 :01:001:0541,відносяться докатегорії земель-землісільськогосподарського призначення.На виконаннярозпорядження КабінетуМіністрів Українивід 31.01.2018№ 60-р«Питання передачіземельних діляноксільськогосподарського призначеннядержавної власностіу комунальнувласність об`єднанихтериторіальних громад»26.09.2018року НаказомГоловного управлінняДержгеокадастру вОдеській областіза №15-6169/13-18-СГз державноїу комунальнувласність булапередана земельноїділянки сільськогосподарськогопризначення зкадастровим номером 5121084800:01:001:0541. Та на виконання вимог ст. 117 ЗКУ На підставі Наказом Головного управління Держгеокадастру в Одеській області за № 15-6169/13-18-СГ про передачу земельних ділянок з державної у комунальну власність 27.09.2018 року був складений акт приймання- передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5121084800:01:001:0541. Таким чином вказана земельна ділянка сільськогосподарського призначення була передана у власність Яськівської сільської ради Одеського району Одеської області з дотриманням процедури передбаченої законом, а документи які стали підставою для здійснення подальшої реєстрації права власності на зазначену земельну ділянку складенні у відповідності з ст. 117 ЗКУ. 07.11.2018 року була проведена реєстрація права власності за Яськівською сільською радою Одеського району Одеської області на земельну ділянку сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5121084800:01:001:0541 з якої в подальшому утворились земельної ділянки з кадастровими номерами 5121084800:01:001:0541, з якої утворились ділянки із кадастровими номерами 5121084800:01:001:0631, 5121084800:01:001:0632, 5121084800:01:001:0633, про що свідчить Витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності. Що свідчить про те, що на час передачі земельних ділянок у власність громадян земельні ділянки із кадастровими номерами 5121084800:01:001:0631, 5121084800:01:001:0632, 5121084800:01:001:0633, перебували у власності Яськівської сільської ради Одеського районну Одеської області, тобто сільська рада була наділена необхідним обсягом повноважень для передачі зазначених земельних ділянок в приватну власність. Враховуючи все вищезазначене Яськівська сільська рада Одеського району Одеської області приймала рішення за № 68/VIII, № 69/VIII, № 70/VIII від 22.12.2020 року про передачу земельних ділянок у власність громадян відповідає законодавству, а вимога позивача про визнання рішення незаконним підлягає відмові.

Представник третьої особи Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» в особі філії «Одеське лісове господарство» ДП «Ліси України» до судового засідання не з`явився, причини не явки суду не відомі.

Раніше у судовому засіданні представник ДСГП «Ліси України» в особі філії «Одеське лісове господарство» ДП «Ліси України» Шушман М.В. пояснив, що землі входять до складу філії «Одеське лісове господарство», та на основі лісокористування було впроваджено з 2003 року і тому вказані землі входять до складу лісового господарства, вони є на картах, планшетах. Документація в планшетах і є їхньою документацією.

Також 13.12.2021 року від заступника керівника Одеської обласної прокуратури до суду найшла відповідь на відзив, відповідно якої представник позивача посилається, що відзив не підписано представником Яськівської сільської ради, до останнього не долучено жодних документів що підтверджують повноваження представника відповідача. Також відповідно до опису-вкладення до відзиву, надіслано на адресу Одеської обласної прокуратури лише 01.122.021 року, в порушення п`ятнадцятиденного строку.

Заслухавши пояснення сторін по справі, вивчивши матеріали справи, оцінивши надані докази, суд приходить до наступного висновку.

Судом встановлено, що відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області за № 15-6169/13-18-СГ від 26.09.2018 з державної у комунальну власність Яськівської об`єднаної територіальної громади передано земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 2316,7689 га, які розташовані на території Біляївського району Одеської області, відповідно до акту прийому - передачі (том 2, а.с. 30).

Відповідачі ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 звернулися із заявами до Яськівської сільської ради щодо дозволу затвердження проекту відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (том 1, а.с. 35, 45, 62, 117, 129).

Рішенням Яськівської сільської ради за №980/VII від 03.05.2019 року надано дозвіл ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею по 1,384 га кожна, що розташовані за межами населеного пункту с. Троїцьке у власність для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення (том 1, а.с. 46).

Рішеннями Яськівської сільської ради за №68/VIII, №69/VIII, №70/VIII від 22.12.2020 року зазначеним фізичним особам затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею по 1,384 га кожна з кадастровими номерами 5121084800:01:001:0631, 5121084800:01:001:0632, 5121084800:01:001:0633, розташованих на території Яськівської сільської ради за межами населеного пункту с. Троїцьке, та безоплатно передано їм зазначені земельні ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства (том 1, а.с. 34, 61, 116).

Згідно інформації Державного земельного кадастру, сформовано 3 земельні ділянки площею по 1,384 га кожна з кадастровими номерами 5121084800:01:001:0631 власник ОСОБА_2 , 5121084800:01:001:0632 власник ОСОБА_3 , 5121084800:01:001:0633 власник ОСОБА_4 ( том 1, а.с. 187-189).

На підставі вказаних рішень, 27.01.2021 ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 зареєстрували у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права власності на відповідні земельні ділянки, зокрема: рішенням державного реєстратора Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області Деркач В.В. зареєстровано право приватної власності за земельні ділянки з кадастровим номером 5121084800:01:001:0631 за ОСОБА_6 ; з кадастровим номером 5121084800:01:001:0632 за ОСОБА_3 , з кадастровим номером 5121084800:01:001:0633 за ОСОБА_4 (том 1, а.с. 181-186).

Відповідно до частин другої статті 158ЗК України виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб.

На підставі нормЗемельного кодексу України від 25 жовтня 2001 рокуземельні відносини регулюютьсяКонституцією України, цим кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. У свою чергу, відповідно достатті 14 Конституції Україниправо власності на землю гарантується; право власності на земельні ділянки набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Так, згідно зістаттею 116 Земельного кодексу Українинабуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Право власності на земельні ділянки державної чи комунальної власності, згідно даної нормиЗемельного кодексу України, може набуватись суб`єктами прав власності на землю шляхом безоплатної передачі, або продажу земельних ділянок на підставі та в порядку, визначеномуЗемельним кодексом України. Так, безоплатна передача земельних ділянок провадиться у власність громадян, зокрема, у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначенихЗемельним кодексом України.

У свою чергу, статтею 22Земельного кодексуУкраїни передбачено, що землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.

Враховуючи викладене, нормамиЗемельного кодексу України, як законом, що регулює порядок набуття та реалізації громадянами, юридичними особами та державою прав власності на земельні ділянки, не встановлено виключного переліку осіб, що можуть набувати у власність землі резервного фонду та не обмежено право громадян України на набуття ними у власність земель сільськогосподарського призначення з земель резервного фонду.

Спірні земельні ділянки були набуті фізичними особами - громадянами України для ведення особистого селянського господарства в порядку, встановленомуЗемельним кодексом України, який не передбачає обов`язкового підтвердження громадянами, що бажають реалізувати своє право на набуття таких земельних ділянок, наміру на особисте використання цих земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства та не передбачає обов`язок використання таких земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства виключно такими фізичними особами.

Частиною другою, пунктами «б», «г» частини третьоїстатті 152 ЗК Українипередбачено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав і визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків передбачених цим Кодексом та іншими законами України (ч.1.ст.153 ЗК).

Відповідно до ч. 6ст. 188 Земельного кодексу Українигромадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і спору, індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідно органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень зазначенихст.122 цього Кодексу. У клопотанні зазначається цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовний розмір. До клопотання додаються графічні матері али, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки.

Як вбачається з листа Про надання інформації та матеріалів схеми землеустрою і техніко-економічних обґрунтування, використання та охорони земель Біляївського району Одеської області затвердженої рішенням від 27.03.2009 року №392-V, земельні ділянки відносяться до категорії земель сільськогосподарського призначення, відповідно до відповіді держгеокадастру від 29.09.2021 року (том 1, а.с. 178-180).

Наказом Головного управління Держгеокадастру в Одеській області за № 15-6169/13-18-СГ від 26.09.2018 року з державної у комунальну власність Яськівської об`єднаної територіальної громади передано земельну ділянку з кадастровим номером 5121084800:01:001:0541, відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Суд критично ставиться до пояснень представника ДСГП «Ліси України» в особі філії «Одеське лісове господарство» ДП «Ліси України» Шушман М.В. з приводу того, що землі входять до складу лісового господарства, що є підтвердженням на картах та планшетах, документація в планшетах і є їхньою документацією, що підтверджує право власності на вказані землі, оскільки вказане спростовується викладеною позицією у відзиві представника Головного управління Держгеокадастру в Одеській області та представника відповідачів, що згідно даних Державного земельного кадастру відсутні відомості щодо реєстрації земельних ділянок за ДП «Одеське лісове господарство» на території Троїцької сільської ради Біляївського району Одеської області.

Згідно наявних Книг реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, других примірників державних актів та примірників договорів оренди землі станом на 31.12.2012 р., також відсутні відомості щодо реєстрації правовстановлюючих документів за ДП «Одеське лісове господарство» на території Троїцької сільської ради Біляївського району Одеської області.

Також зазначено, що в рамках виконання Регіональної програми розвитку земельних відносин та охорони земель на 2016-2020 року, затвердженої рішенням Одеської обласної ради від 21.12.2015 № 39-VII (із змінами), на території Одеської Області проводились роботи з інвентаризації земель лісогосподарського призначення. Роботи виконувало ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою». Відповідно до інформації Відділу № 2 управління в Одеському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області згідно даних Державного земельного кадастру 20.08.2018 здійснена державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 5121084800:01:001:0541, землі сільськогосподарського призначення, загальною площею 4,1520 га, на підставі Технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів) на території Біляївського району Одеської області з урахування Перспективного плану формування території Яськівської сільської об`єднаної територіальної громади, затвердженого розпорядження КМУ від 16.09.2015 № 939-р із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням КМУ № 578-р від 23.08.2017, №81-р від 07.02.2018). В порядку обміну інформації з органами реєстрації прав на нерухоме майно 07.11.2018 зареєстроване речове право за Яськівською сільською територіальною громадою в особі Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області. Згідно даних Державного земельного кадастру 09.11.2020 здійснено поділ земельної ділянки з кадастровим номером 5121084800:01:001:0541 на три окремих земельних ділянки з кадастровими номерами 5121084800:01:001:0631, 5121084800:01:001:0632, 5121084800:01:001:0633. В порядку обміну інформації з органами реєстрації прав на нерухоме майно 21.01.2021 зареєстроване речове право за наступними громадянами: за гр. ОСОБА_2 земельна ділянка з кадастровим номером 5121084800:01:001:0631; за гр. ОСОБА_3 земельна ділянка з кадастровим номером 5121084800:01:001:0631; за гр. ОСОБА_4 земельна ділянка з кадастровим номером 5121084800:01:001:0633.

Статтею 78 Земельного кодексу Українивстановлено, що право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками Право власності на землю набувається та реалізується на підставіКонституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.

На підставіст. 319 Цивільного кодексу Українивласник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. Держава не втручається у здійснення власником права власності.

Згідно зістаттею 131 Земельного кодексу Українигромадяни та юридичні особи України, а також територіальні громади та держава мають право набувати у власність земельні ділянки на підставі міни, ренти, дарування, успадкування та інших цивільно-правових угод. Укладення таких здійснюється відповідно доЦивільного кодексу Україниз урахуванням вимог цьогоКодексу.

На підставі ст. ст.328,330 ЦК Україниправо власності набувається на підставах що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Якщо майно відчужене особою, яка не мала на це права, добросовісний набувач набуває право власності на нього, якщо відповідно дост. 388 цього Кодексумайно не може бути витребуване у нього.

Пунктом 21 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Федоренко проти України» від 30 червня 2006 року суд акцентував увагу на Рішенні Європейського суду з прав людини від 24 червня 2003 року у справі «Stretch v. United Kingdom» («Стретч проти Об`єднаного Королівства Великобританії і Північної Ірландії»), виходячи зі змісту пунктів 32-35 якого звертаючись із заявою до уповноважених органів та, виконуючі визначені чинним законодавством умови, та, дотримуючись відповідного порядку, відповідач мав право очікувати про набуття майнового права в значенні статті 1 Першого Протоколу до Конвенції з прав людини.

У вказаному рішенні Європейського суду з прав людини зазначено, що наявність порушень з боку органів публічної влади при укладенні договору щодо майна не може бути підставою для позбавлення цього майна іншої особи, яка жодних порушень не вчинила. Оскільки особу позбавили права на його майно лише з підстав, що порушення були вчинені з боку публічного органу, а не громадянина, в такому випадку мало місце непропорційне втрачання у право заявника на мирне володіння майном та відповідно відбулося порушення статті 1 Першого протоколу Конвенції.

Верховний Суд вказав, що громадянин України, який у межах, наданих законодавством України набув право на земельну ділянку, не може нести негативних наслідків у зв`язку з порушенням процедури прийняття рішення органами влади чи місцевого самоврядування, які, презюмується, діють у межах правового поля (ухвала ВС від 01.11.2017 у справі№369/2703/16-ц).

Набуття особою володіння нерухомим майном полягає у внесенні запису про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно за цією особою. Якщо право власності на спірне нерухоме майно зареєстроване за іншою особою, то належному способу захисту права відповідає вимога про витребування від (стягнення з) цієї особи нерухомого майна. Метою віндикаційного позову є забезпечення введення власника у володіння майном, якого він був позбавлений. У випадку позбавлення власника володіння нерухомим майном означене введення полягає у внесенні запису про державну реєстрацію за власником права власності на нерухоме майно, а функцією державної реєстрації права власності є оголошення належності нерухомого майна певній особі (особам). Рішення суду про витребування з володіння відповідача нерухомого майна саме по собі є підставою для внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису про державну реєстрацію за позивачем права власності на нерухоме майно; такий запис вноситься у разі, якщо право власності на нерухоме майно зареєстроване саме за відповідачем, а не за іншою особою.(п.146 Постанови Великої Палати Верховного Суду у справі №359/3373/16-ц, від 23.11.2021 року).

Власник з дотриманням вимогстатті 388 ЦК Україниможе витребувати належне йому майно від особи, яка є останнім його набувачем, незалежно від того, скільки разів це майно було відчужене до того, як воно потрапило у володіння останнього набувача. Для такого витребування оспорювання рішень органів державної влади чи місцевого самоврядування, ланцюга договорів, інших правочинів щодо спірного майна і документів, що посвідчують відповідне право, не є ефективним способом захисту права власника. У тих випадках, коли має бути застосована вимога про витребування майна з чужого незаконного володіння, вимога власника про визнання права власності чи інші його вимоги, спрямовані на уникнення застосування приписів статей387і388 ЦК України, є неефективними.(п.148 Постанови Великої Палати Верховного Суду у справі №359/3373/16-ц, від 23.11.2021 року).

Пред`явлення власником нерухомого майна вимоги про скасування рішень, записів про державну реєстрацію права власності на це майно за незаконним володільцем не є необхідним для ефективного відновлення його права (Постанови Великої Палати Верховного Суду від 7 листопада 2018 року у справі № 488/5027/14-ц (провадження № 14-256цс18, пункт 100), від 30 червня 2020 року у справі № 19/028-10/13 (провадження № 12-158гс19, пункт 10.29)).

При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин, суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду (ч.4 чт.263ЦПК).

Право власника на витребування майна від добросовісного набувача на підставістатті 388 ЦК Українизалежить від того, у який спосіб майно вибуло з його володіння. Дана стаття передбачає вичерпне коло підстав, коли за власником зберігається право на витребування майна від добросовісного набувача.

Однією з таких підстав є вибуття майна з володіння власника або особи, якій він передав майно, не з їхньої волі іншим шляхом.

Наявність у діях власника волі на передачу майна іншій особі унеможливлює витребування майна від добросовісного набувача.

У даному випадку про наявність волі держави на вибуття спірних земельних ділянок із державної власності свідчить існування оскаржуваного наказу Відповідача 1. Згідно зістаттею 80 Земельного кодексу УкраїниВідповідач є уповноваженим органом, через який держава реалізує своє право власності, що полягає, в тому числі, у передачі земель комунальної власності безоплатно у власність громадянам України згідно зіст. 118 Земельного кодексу України.

Позивачем не надано суду доказів того, що спірні земельні ділянки були передані громадянам (третім особам) при відсутності у діях Відповідача 1 волі на їх передачу, оскільки оскаржувані рішення приймалися уповноваженим на те державою органом.

Також спірна земельна ділянка за інформацією згідно матеріалів схеми землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель Біляївської районної ради, відповідно рішення від 27.03.2009 року №392-V, відноситься до земель сільськогосподарського призначення, та позивачем не ставиться вимога щодо скасування рішення від 27.03.2009 року №392-V, вказане рішення є чинним, у зв`язку із чим, оскаржуваний наказ та рішення прийняті відповідно до чинного законодавства. Враховуючи все вищезазначене Яськівська сільська рада Одеського району Одеської області приймала рішення за № 68/VIII, № 69/VIII, № 70/VIII від 22.12.2020 року про передачу земельних ділянок у власність громадян відповідає законодавству (том 1, а.с. 34, 61, 116).

Відповідно до статті 1 Першого протоколу доКонвенції про захист прав людини і основоположних свобод(далі - Перший протокол, Конвенція) кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів.

Розуміння змісту норм Конвенції та Першого протоколу, їх практичне застосування відбувається через практику (рішення) Європейського суду з прав людини, яка згідно зістаттею 17 Закону України від 23 лютого 2006 року «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини»застосовується українськими судами як джерело права.

У практиці Європейського суду з прав людини (серед багатьох інших, рішення ЄСПЛ у справах «Спорронґ і Льоннрот проти Швеції» від 23 вересня 1982 року, «Джеймс та інші проти Сполученого Королівства» від 21 лютого 1986 року, «Щокін проти України» від 14 жовтня 2010 року, «Сєрков проти України» від 7 липня 2011 року, «Колишній король Греції та інші проти Греції» від 23 листопада 2000 року, «Булвес» АД проти Болгарії» від 22 січня 2009 року, «Трегубенко проти України» від 2 листопада 2004 року, напрацьовано три критерії, які слід оцінювати на предмет сумісності заходу втручання в право особи на мирне володіння майном із гарантіями статті 1 Протоколу, а саме: - чи є втручання законним; - чи переслідує воно «суспільний», «публічний» інтерес; - чи є такий захід (втручання в право на мирне володіння майном) пропорційним визначеним цілям Європейського суду з прав людини.

Критерій законності означає, що втручання держави у право власності особи повинно здійснюватися на підставі закону - нормативно-правового акту, що має бути доступним для заінтересованих осіб, чітким та передбачуваним у питаннях застосування та наслідків дії його норм.

Сам лише факт, що правова норма передбачає більш як одне тлумачення, не означає, що закон непередбачуваний.

Сумніви щодо тлумачення закону, що залишаються, враховуючи зміни в повсякденній практиці, усувають суди в процесі здійснення правосуддя.

Втручання держави в право власності особи є виправданим, якщо воно здійснюється з метою задоволення «суспільного», «публічного» інтересу, при визначенні якого ЄСПЛ надає державам право користуватися «значною свободою (полем) розсуду».

Втручання держави в право на мирне володіння майном може бути виправдане за об`єктивної необхідності у формі суспільного, публічного, загального інтересу, який може включати інтерес держави, окремих регіонів, громад чи сфер людської діяльності.

Принцип «пропорційності» передбачає, що втручання в право власності, навіть якщо воно здійснюється згідно з національним законодавством і в інтересах суспільства, буде розглядатися як порушення статті 1 Першого протоколу, якщо не було дотримано справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов`язаними з втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання. «Справедлива рівновага» передбачає наявність розумного співвідношення (обґрунтованої пропорційності) між метою, що передбачається для досягнення, та засобами, які використовуються.

Як зазначено у позові, позивач звернувся до суду з позовною вимогою про визнання незаконним оскаржуваного наказу з метою захисту інтересів держави, оскільки оскаржувані рішення про передачу земельних ділянок в приватну власність, на думку позивача, не відповідають закону та підлягають скасуванню.

Таким чином, наказ Головного управління Держгеокадастру в Одеській області оскаржуються позивачем в інтересах держави, як попереднього власника земельних ділянок. Тобто, виникає ситуація, при якій в даному позові Одеська обласна прокуратура в інтересах держави в особі: Одеської обласної державної адміністрації, звертається за захистом інтересів держави, порушених самою ж державою в особі відповідача Управлянні Держгеокадастру та Яськівської сільської ради.

Дії органу держави не можуть суперечити інтересам держави тим більше, що Відповідач - Головне управління Держгеокадастру в Одеській області є спеціально уповноваженим органом держави стосовно земельних відносин, а органи прокуратура діють в інтересах держави та вимагають повернути у власність держави в особі Відповідача 1 земельні ділянки, які останній і надав громадянам.

Суд також враховує і практику встановлену Європейським судом з прав людини, який у справі «Рисовський проти України» підкреслив особливу важливість принципу «належного урядування» та вказав на те, що державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.

Конституція Українивизначає, що право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно закону.

У свою чергу, судом, за наслідками розгляду справи, встановлено, що прокурором не було надано суду, під час вирішення спору, достатніх, допустимих та належних доказів в розумінні ст. ст.12,13,81 Цивільного процесуального кодексу Українитого, що спірні земельні ділянки були передані громадянам (третім особам) при відсутності у діях Головного управління Держгеокадастру у Одеській області волі на їх передачу та всупереч закону.

Самі же відповідачі ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 набули вказані земельні ділянки у приватну власність на підставі рішення сільської ради, та при цьому, не брали участь у розподілі землі, затвердження проектів із землеустрою та не приймали участі у прийнятті відповідних рішень відповідача сільської ради, жодних доказів зворотного матеріали справи не містять.

Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (SERYAVIN AND OTHERS v. UKRAINE, № 4909/04, § 58, ЄСПЛ, від 10 лютого 2010 року).

Слід зазначити, що однією з засад судочинства, регламентованих п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України, є змагальність сторін та свобода в наданні ними до суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

На підставі ч. 1 ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до вимог ст. 76 ЦПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин(фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Частиною шостою ст.81 ЦПК України передбачено, що доказування не може ґрунтуватися на припущеннях, тобто рішення суду може ґрунтуватись лише на тих доказах, які були предметом дослідження і оцінки судом.

Статтею 89 ЦПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Виходячи з встановлених конкретних обставин справи, дослідивши всебічно, повно, безпосередньо та об`єктивно наявні у справі докази, оцінивши їх належність, допустимість, достовірність, достатність і взаємний зв`язок у їх сукупності, з`ясувавши усі обставини справи, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, з урахуванням того, що відповідно дост. 2 ЦПК Українизавданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою захисту порушених або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичної особи, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 3, 20, 84, 116, 122-123, 141, 149, 152, 186-1 ЗК України, ст. ст. 3-4, 57 ЛК України, ст. ст. 15-16, 21, 256-257, 261, 319, 324, 371, 387-388 ЦК України, ст. ст. 2, 5, 10-13, 18, 81, 258-259, 263-265, 354, 355 ЦПК України, суд -

У Х В А Л И В:

Позовні вимоги першого заступника керівника Одеської обласної прокуратури в інтересах держави в особі: Одеської обласної державної адміністрації, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» в особі філії «Одеське лісове господарство» залишити без задоволення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення може бути оскаржене до Одеського апеляційного суду протягом 30 днів з дня його проголошення.

Суддя І.М. Горяєв

Повний текст рішення складено 18.12.2023 року.

СудБіляївський районний суд Одеської області
Дата ухвалення рішення06.12.2023
Оприлюднено25.12.2023
Номер документу115849452
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —496/5109/21

Ухвала від 18.04.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Вадовська Л. М.

Ухвала від 16.02.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Вадовська Л. М.

Ухвала від 31.01.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Вадовська Л. М.

Рішення від 06.12.2023

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Горяєв І. М.

Рішення від 06.12.2023

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Горяєв І. М.

Ухвала від 27.04.2023

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Горяєв І. М.

Ухвала від 16.03.2023

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Горяєв І. М.

Ухвала від 16.03.2023

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Горяєв І. М.

Ухвала від 20.06.2022

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Горяєв І. М.

Ухвала від 04.05.2022

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Горяєв І. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні