ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13.12.2023 м. Івано-ФранківськСправа № 909/554/23
Господарський суд Івано-Франківської області у складі:
судді Рочняк О. В.
секретар судового засідання Михайлюк А.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за первісним позовом: фізичної особи-підприємця Андрейчук Любові Ярославівни
АДРЕСА_1
ел. пошта: ІНФОРМАЦІЯ_1
до відповідача: Кутської селищної ради Івано-Франківської області
Вічевий майдан, 9, с. Кути, Косівський р-н, Івано-Франківська обл., 78665
до відповідача: Комунального некомерційного підприємства Кутська міська лікарня Кутської селищної ради
вул. Павлика, будинок 3, селище міського типу Кути, Івано-Франківська область
про усунення перешкод в праві користування орендованими нею на підставі договору оренди нежитлового приміщення (аптеки) від 01.07.2020 нежитловими приміщеннями
за зустрічним позовом: Кутської селищної ради Косівського району Івано-Франківської області
до відповідача: фізичної особи-підприємця Андрейчук Любові Ярославівни
про: визнання недійсним договору оренди нежитлового приміщення (аптеки) від 01.07.2020 та зобов`язання звільнити орендоване приміщення
за участю представників:
від Андрейчук Любові Ярославівни : Селянін Валерій Олександрович;
від Кутської селищної ради: Голобуцька Ксенія Василівна
ВСТАНОВИВ: фізична особа - підприємець Андрейчук Любов Ярославівна звернулася до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Кутської селищної ради Івано-Франківської області про: усунення перешкод в користуванні орендованими нею на підставі договору оренди нежитлових приміщень (аптеки) від 01 липня 2020 року нежитловими приміщеннями (аптеки) (частиною підвального приміщення), загальною площею 24,1 кв.м., яке розташоване в стаціонарному корпусі Комунального некомерційного підприємства «Кутська міська лікарня» за адресою: вул. Павлика, 1, селище Кути, Косівського району, Івано-Франківської області шляхом:
- зобов`язання Кутської селищної ради Косівського району Івано-Франківської області надати за актом приймання-передачі фізичній особі-підприємцю Андрейчук Л.Я. ключі від дверей коридору, через який здійснюється доступ до орендованих приміщень;
- зобов`язання Кутської селищної ради Косівського району Івано-Франківської області не перешкоджати доступу, не змінювати замки і не чинити будь-які інші перешкоди в користуванні (використанні за цільовим призначенням) Фізичною особою - підприємцем Андрейчук Л.Я нежитловими приміщеннями (аптеки) (частиною підвального приміщення), загальною площею 24,1 кв.м., яке розташоване в стаціонарному корпусі Комунального некомерційного підприємства «Кутська міська лікарня» за адресою вул. Павлика, 1 селище Кути Косівського району, Івано-Франківської області на час дії договору оренди нежитлових приміщень (аптеки) від 01 липня 2020 року.
Згідно з ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 28.06.2023, суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі; постановив розглядати справу за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначив на 26.07.2023; встановив сторонам строк для надання відзиву, відповіді на відзив та заперечення.
17.07.2023 до відділу документального забезпечення, канцелярії суду від Кутської селищної ради Косівського району Івано-Франківської області надійшов відзив на позовну заяву №1477/07-22/23 від 14.07.2023 (вх.№10396/23) та зустрічна позовна заява №156/04-11/07/23 від 14.07.2023 (вх.№8422/23) до фізичної особи-підприємця Андрейчук Л.Я. з вимогами про:
- визнання недійсним договору оренди нежитлового приміщення (аптеки), укладеного 01.07.2020 між Кутською селищною радою та фізичною особою-підприємцем Андрейчук Любов`ю Ярославівною;
- зобов`язати фізичну особу-підприємця Андрейчук Любов Ярославівну вивільнити нежитлову будівлю (підвальне приміщення) загальною площею 24,1 м. кв., яке розташоване у стаціонарному корпусі Комунального некомерційного підприємства "Кутська міська лікарня" за адресою: по вул. Павлика, 1 в смт. Кути, Косівського району, Івано-Франківської області.
Відповідно до ухвали Господарського суду Івано-Франківської області від 24.07.2023, суд прийняв зустрічний позов Кутської селищної ради Косівського району Івано-Франківської області до спільного розгляду з первісним позовом та об`єднав в одне провадження з первісним позовом; розгляд зустрічного позову призначив разом з первісним у підготовчому засіданні на 26.07.2023; встановив сторонам за зустрічним позовом строки для надання відзиву, відповіді на відзив та заперечення.
25.07.2023 до господарського суду від представника ФОП Андрейчук Л.Я. надійшло клопотання (вх. №10791/23) про відкладення розгляду справи для надання можливості подати відповідь на відзив на позов та відзив на позов за зустрічним позовом.
В підготовче засідання 26.07.2023 представники сторін не з`явилися, причин неявки не повідомили; суд протокольною ухвалою відклав підготовче засідання на 22.08.2023, про що учасники справи повідомлені ухвалою - повідомленням від 27.07.2023.
10.08.2023 до господарського суду від ФОП Андрейчук Л.Я. надійшов відзив на зустрічний позов (вх. №11598/23).
21.08.2023 від Кутської селищної ради надійшла відповідь на відзив на зустрічним позовом № 1831/07-22/23 від 17.08.2023 (вх. №12110/23).
За наслідками підготовчого засідання 22.08.2023 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 27.09.2023, про що постановив ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання.
В судовому засіданні 27.09.2023 суд оголосив перерву до 03.10.2023, про що постановив протокольну ухвалу.
29.09.2023 до відділу документального забезпечення, канцелярії суду від ФОП Андрейчук Любові Ярославівни надійшла заява про повернення до стадії підготовчого провадження (вх.№14183/23 від 29.09.2023), а 03.10.2023 - заява про залучення до участі у справі співвідповідача - Комунальне некомерційне підприємство Кутська міська лікарня Кутської селищної ради (вх. №11534/23 від 03.10.2023).
Згідно з ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 03.10.2023, суд повернувся на стадію підготовчого провадження, залучив до участі у справі співвідповідача за первісним позовом - КНП "Кутська міська лікарня", підготовче засідання призначив на 01.11.2023.
24.10.2023 від ФОП Андрейчук Л.Я. надійшла заява (вх. №12334/23) про зміну предмету первісного позову, в якій позивачкою заявлено вимоги до відповідачів за первісним позовом про усунення їй перешкод в користуванні орендованими нею на підставі договору оренди від 01.07.2020 нежитловими приміщеннями (аптеки та частиною підвального приміщення) загальною площею 24,1 кв.м., розташованих в стаціонарному корпусі КНП "Кутська міська лікарня" за адресою: вул. Павлика, 1 в селищі Кути Косівського району Івано-Франківської області шляхом зобов`язання Кутської селищної ради та КНП "Кутська міська лікарня" надати безперешкодний доступ до орендованих приміщень, надавши ФОП Андрейчук Л.Я. ключі від дверей коридору, через який здійснюється доступ до орендованих приміщень; зобов`язання Кутської селищної ради та КНП "Кутська міська лікарня" не чинити будь-яких перешкод в доступі і користуванні (використанні за цільовим призначенням) ФОП Андрейчук Л.Я. нежитловими приміщеннями (аптеки та підвального приміщення) загальною площею 24,1 кв.м., розташованих в стаціонарному корпусі КНП "Кутська міська лікарня" за адресою: вул. Павлика, 1 в селищі Кути Косівського району Івано-Франківської області на час дії договору оренди від 01.07.2020.
25.10.2023 до господарського суду від КНП "Кутська міська лікарня" надійшов відзив на первісний позов № 279 від 18.10.2023 (вх. №15450/23) та заява № 280 від 18.10.2023 (вх. №15451/23) про розгляд справи без участі представника.
01.11.2023 суд відклав підготовче засідання на 15.11.2023, про що постановив ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання.
14.11.2023 від Кутської селищної ради надійшли додаткові пояснення у справі (вх. №16518/23).
За результатами розгляду в підготовчому засіданні 15.11.2023 заяви ФОП Андрейчук Л.Я. про зміну предмету первісного позову суд встановив, що вона за своєю правовою суттю не є заявою про зміну предмету позову, а є уточненими позовними вимогами, заявленими до двох відповідачів.
За наслідками підготовчого засідання 15.11.2023 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 28.11.2023, про що постановив ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання.
В судовому засіданні 28.11.2023 суд оголосив перерву до 13.12.2023.
В судовому засіданні 13.12.2023 представником Кутської селищної ради надано читабельні копії доказів направлення ФОП Андрейчук Л.Я. поштової кореспонденції (вх.№18106/23).
ПОЗИЦІЇ СТОРІН
Позиція позивача за первісним позовом - ФОП Андрейчук Л.Я. В обґрунтування позовних вимог позивачка посилається на те, що між нею та відповідачем 1 (Кутською селищною радою) було укладено договір оренди нежитлового приміщення строком до 01.06.2023. Оскільки балансоутримувач майна (відповідач 2) після закінчення строку дії договору за 30 календарних днів до його закінчення не повідомив її про не продовження договору оренди, договір, на думку позивачки, автоматично продовжив свою дії у відповідності до п.5 постанови КМ України "Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану". Незважаючи на це, посадовими особами Кутської селищної ради та КНП "Кутська міська лікарня" вчиняються дії щодо перешкоджання їй в доступі до орендованого нею приміщення і в можливості здійснювати в ньому господарську діяльність. Зокрема, їй було заблоковано доступ до коридору, який веде до орендованого нею приміщення, шляхом заміни ключів до дверей коридору, що стало підставою для звернення до суду з даним позовом.
Позиція відповідача 1 - Кутської селищної ради. Відповідач 1 проти задоволення позовних вимог заперечив з посиланням на те, що укладений між сторонами договір оренди в порушення вимог Закону України "Про оренду державного та комунального майна" укладено без проведення аукціону, що свідчить про його недійсність, а тому він не може бути продовжений. Кутська селищна рада ще з 2021 року повідомляла позивачку про необхідність розірвання договору через порушення процедури його укладення та про відсутність наміру продовжувати орендні правовідносини з нею, оскільки нежитлове приміщення, яке є предметом оренди, разом з іншим майном передано на баланс КНП "Кутська міська лікарня", яке має намір його використовувати для власних потреб. В травні 2023 року селищна рада надсилала позивачці листи про не продовження договору оренди на чотири різні адреси, однак позивачка свідомо ухилилась від їх отримання, що змусило селищну раду опублікувати відповідне оголошення в місцевій газеті.
Позиція відповідача 2 - КНП "Кутська міська лікарня". Відповідач 2 також заперечив проти задоволення позову та зазначав, що ним було закрито боковий вхід до власного підвального приміщення, в якому розташовані й інші кімнати. При цьому, КНП "Кутська міська лікарня" функціонує цілодобово, доступ до приміщення, в тому числі і до об`єкту оренди, забезпечується й з центрального входу лікарні. Обов`язку надання ключів позивачці від бокового входу до приміщення лікарні відповідач 2 не має. Також відповідач 2 зазначає, що в умовах воєнного стану в Україні приміщення лікарні, в якому знаходиться підвал, де розміщено і об`єкт оренди, включено до переліку протирадіаційних укриттів споруд цивільного захисту (подвійного призначення), що не може використовуватись під аптеку. Приміщення, яке орендувала позивачка, планується використовувати місцевою лікарнею як частина укриття при надзвичайних ситуаціях.
Позиція позивача за зустрічним позовом - Кутської селищної ради. Зустрічний позов про визнання недійсним договору оренди Кутська селищна рада обґрунтовує тим, що його укладено без процедури, визначеної Законом України "Про оренду державного та комунального майна" та без проведення аукціону, орендна плата визначена без врахування Методики розрахунку орендної плати за комунальне майно; рішення про укладення договору з ФОП Андрейчук Л.Я. на сесії селищної ради не приймалося, а тому укладений між Кутською селищною радою в особі попереднього голови селищної ради та ФОП Андрейчук Л.Я. належить визнати недійсним.
Позиція відповідача за зустрічним позовом - ФОП Андрейчук Л.Я. Заперечуючи проти задоволення зустрічного позову, ФОП Андрейчук Л.Я. зазначала про те, що орендні правовідносини з Кутською селищною радою щодо оренди нежитлового приміщення (аптеки) площею 24,1 кв.м. у неї виникли ще в липні 2017 року, адже 01.07.2017 між нею та селищною радою було укладено договір оренди строком до 30.06.2020. Оскільки, ні від орендодавця, ні від орендаря до моменту закінчення строку дії договору не надійшло жодних заяв про припинення договірних відносин, сторони продовжили його дію на новий строк на тих самих умовах, уклавши 01.07.2020 договір з аналогічними умовами. Крім того, ФОП Андрейчук Л.Я. посилається на те, що договір оренди від 01.07.2020 жодним чином не порушував прав та законних інтересів Кутської селищної ради в момент його укладення, а селищна рада не надала жодних доказів того, що в момент укладення правочину існували інші особи, які мали намір отримати спірне майно в оренду за більшу суму та на кращих умовах.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, давши оцінку доказам у відповідності до ст.86 Господарського процесуального кодексу України, які мають значення для справи, суд встановив таке.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно серії САС № 694131 від 15.12.2010 та витягу про державну реєстрацію прав № 28571715 від 02.01.2011, виданого ОКП "Коломийське міжрайонне бюро технічної інвентаризації", територіальна громада селища Кути в особі Кутської селищної ради є власником нежитлової будівлі (стаціонарного корпусу) площею 878,4 кв.м. по вул. Павлика (К.Маркса), 1 в смт. Кути Косівського району Івано-Франківської області.
01.07.2014 між Кутською селищною радою в особі селищного голови Томащука Д.М. (орендодавець) та ФОП Андрейчук Л.Я. (орендар) укладено договір оренди нежитлового приміщення (підвальне приміщення), за умовами якого орендодавець передає в платне користування орендарю нежитлову будівлю (підвальне приміщення), що знаходиться в селищі Кути по вул. Павлика Косівського району Івано-Франківської області площею 24.1 кв.м. строком на один рік до 01.07.2015. Розмір орендної плати - 142 грн 08 коп.
Цього ж дня сторонами підписано акт прийому-передачі орендованого приміщення.
Після закінчення терміну договору його було продовжено ще на рік.
01.07.2017 між Кутською селищною радою в особі селищного голови Вардзаля Я.І. (орендодавець) та ФОП Андрейчук Л.Я. (орендар) укладено договір оренди нежитлового приміщення (аптеки) площею 24,1 кв.м. по вул. Павлика, 1 Косівського району Івано-Франківської області строком на три роки з 01.07.2017 по 30.06.2020. Вартість орендної плати визначено в розмірі 142 грн 08 коп.
Згідно з рішенням виконавчого комітету Кутської селищної ради № 13 від 27.07.2017 селищному голові Кутської селищної ради Я.І. Вардзалю надано дозвіл на переукладення договору оренди частини нежитлового приміщення площею 24,1 кв.м, що розташоване в селищі Кути по вул.Павлика Косівського району Івано-Франківської області терміном на три роки.
01.07.2020 між Кутською селищною радою в особі селищного голови Вардзаля Я.І. (орендодавець) та ФОП Андрейчук Л.Я. (орендар) укладено договір оренди нежитлового приміщення (аптеки), за умовами якого орендодавець передає в платне користування орендарю нежитлову будівлю (підвальне приміщення), що знаходиться в селищі Кути по вул. Павлика Косівського району Івано-Франківської області.
Відповідно до п.1.2 договору загальна площа будівлі, що здається в оренду, 24,1 кв.м.
Згідно з п.3.1 договору нежитлова будівля передається в користування терміном на 2 роки 11 місяців з 01.07.2020.
В розділі 4 договору сторони погодили, що за користування приміщенням з орендаря справляється щомісячна орендна плата, яка визначається на підставі Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду майна селищної ради і складає 142 грн 08 коп. в місяць. Обчислення розміру орендної плати здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Орендна плата сплачується орендарем щомісячно на протязі 7 робочих днів з дня отримання рахунку. Орендна плата може переглядатися сторонами не частіше ніж один раз протягом року або за згодою сторін у разі зміни умов господарювання, передбачених договором.
Відповідно до п.7.1, п.7.2 договору він набуває чинності з моменту його підписання сторонами і діє до 01.06.2023. Якщо жодна сторона протягом місяця до закінчення терміну дії договору не заявить про намір його розірвання, даний договір автоматично пролонгується на термін дії договору.
В зв`язку з ліквідацією в Івано-Франківській області Косівського району згідно з постановою Верховної ради України № 807-IX від 17.07.2020 "Про утворення та ліквідацію районів" та у відповідності до ч.10 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування" Кутською селищною радою прийнято рішення № 3-2/2020 від 18.12.2020 "Про прийняття бюджетних установ - закладів охорони здоров`я та рухомого майна у власність Кутської селищної громади", на якому вирішено прийняти із спільної власності територіальних громад сіл, селищ та міст Косівського району у власність Кутської селищної територіальної громади Комунальне некомерційне підприємство "Кутська міська лікарня" Косівської районної ради Івано-Франківської області.
Рішенням Кутської селищної ради № 8-5/2021 від 22.04.2021 вирішено передати безоплатно майно комунальної власності згідно з переліком з балансу Кутської селищної ради в оперативне управління та на баланс КНП "Кутська міська лікарня" Кутської селищної ради.
Рішенням Кутської селищної ради № 6-6/2021 від 13.05.2021 затверджено перелік об`єктів комунальної власності Кутської територіальної громади, закріплено на праві господарського відання та праві оперативного управління майно територіальної громади за комунальними підприємствами, установами, закладами та організаціями Кутської селищної ради.
14.05.2021 між Кутською селищною радою та КНП "Кутська міська лікарня" укладено договір про передачу майна, що є комунальною власністю Кутської територіальної громади, на праві оперативного управління.
Також, 14.05.2021 між сторонами підписано акт-погодження переліку комунального майна, що передається в оперативне управління та на баланс КНП "Кутська міська лікарня" Кутської селищної ради.
Відповідно до вищевказаних рішень, договору та акту КНП "Кутська міська лікарня" передано на праві оперативного управління адміністративну будівлю та ряд нежитлових будівель в смт. Кути та інших населених пунктах, в тому числі нежитлову будівлю (стаціонарний корпус) площею 878,4 кв.м. по вул. Павлика, 1 в смт. Кути, в якій розміщено приміщення площею 24.1 кв.м., передане в оренду ФОП Андрейчук Л.Я.
Листом № 187/02-24 від 20.04.2021 селищний голова Кутської селищної ради Д.Павлюк повідомив Андрейчук Л.Я. про те, що укладений між сторонами договір оренди нежитлового приміщення від 01.07.2020 підлягає розірванню, оскільки його укладено з недотриманням вимоги про передачу в користування виключно за результатами проведеного аукціону.
Відповідно до наявних в матеріалах справи повідомлень про вручення поштових відправлень від 03.05.2023, 09.05.2023, 16.05.2023 ФОП Андрейчук Л.Я. направлено листи Кутської селищної ради № 77/04-11/07/23 від 03.05.2023, в яких повідомлено про відсутність у Косівської селищної ради наміру в продовженні відносин щодо користування ФОП Андрейчук Л.Я. нежитловою будівлею площею 24,1 кв.м. з проханням вивільнити займане приміщення і передати його територіальній громаді в особі селищної ради та балансоутримувачу по акту до 31.05.2023.
Також Кутською селищною радою направлено лист № 92/04-11/07/23 від 16.05.2023 КНП "Кутська міська лікарня", в якому повідомлено про необхідність вжиття заходів щодо організації прийняття приміщення від ФОП Андрейчук Л.Я. по акту в термін не пізніше 01.06.2023.
31.05.2023 ФОП Андрейчук Л.Я. звернулася до Кутського селищного голови Д.Павлюка з листом від 31.05.2023, в якому зазначила про те, що у відповідності до п.5 постанови КМУ № 634 від 27.05.2022 "Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану" укладений між нею та радою договір оренди від 01.07.2020 продовжує свою дію та є чинним.
У відповідь на отриманий лист Кутська селищна рада листом № 111/04-11/07/23 від 02.06.2023 повідомила ФОП Андрейчук Л.Я. про те, що нею ще з 2021 року було повідомлено про відсутність наміру продовжувати орендні правовідносини. Також радою зазначено, що впродовж травня 2023 року нею направлено на адресу ФОП Андрейчук Л.Я. за чотирма адресами листи з повідомленням про відсутність наміру продовжувати з нею орендні правовідносини, однак вона свідомо ухилялась від їх отримання, в зв`язку з чим селищна рада була вимушена розмістити відповідні оголошення на своєму сайті, сторінці в мережі Facebook та районній газеті "Гуцульський край". Також відповідне повідомлення надіслано на електронну адресу Андрейчук Л.Я. Крім того, радою зазначено про те, що Андрейчук Л.Я. в 2023 році не вносилась орендна плата за користування приміщенням, що свідчить про її недобросовісність. З огляду на викладене, просила вивільнити займане приміщення та передати уповноваженим представникам.
Листами № 115/04-11/07/23 від 06.06.2023 та № 1258/04-10/23 від 07.06.2023 Кутська селищна рада повторно звернулася до ФОП Андрейчук Л.Я. з вимогою звільнити займане приміщення.
В листі від 06.06.2023, надісланому голові Кутської селищної ради, ФОП Андрейчук Л.Я. повідомила про те, що не має наміру звільняти орендоване приміщення, оскільки вважає, що укладений між нею та радою договір є продовженим в силу закону.
Листом № 172 від 12.07.2023 КНП "Кутська міська лікарня" повідомило Кутську селищну раду про те, що має намір використовувати приміщення площею 24,1 кв.м., яке розташоване у стаціонарному корпусі міської лікарні, як частину укриття при надзвичайних ситуаціях.
НОРМИ ПРАВА ТА МОТИВИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ СУДОМ
Як визначено в ч.4 ст.179 господарського кодексу України при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі: вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству; примірного договору, рекомендованого органом управління суб`єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст; типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови; договору приєднання, запропонованого однією стороною для інших можливих суб`єктів, коли ці суб`єкти у разі вступу в договір не мають права наполягати на зміні його змісту.
Господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів (ч.7 ст.179 ГК України).
За приписами ст.628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Таким чином, укладаючи господарський договір сторони повинні визначати його умови у відповідності до норм законодавства, які діють на момент його укладення та є обов`язковими для застосування, а у випадку, коли врегулювання відносин покладено на розсуд сторін - визначати умови договору на підставі вільного волевиявлення.
Відповідно до ч.1 ст.283 Господарського кодексу України за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у володіння та користування майно для здійснення господарської діяльності.
Згідно з ч.3 ст.283 Господарського кодексу України об`єктом оренди може бути, зокрема нерухоме майно (будівлі, споруди, приміщення); інше окреме індивідуально визначене майно виробничо-технічного призначення, що належить суб`єктам господарювання.
Правові, економічні та організаційні відносини, пов`язані з передачею в оренду майна, що перебуває в державній та комунальній власності; майнові відносини між орендодавцями та орендарями щодо господарського використання майна, що перебуває в державній та комунальній власності, врегульовано в Законі України "Про оренду державного та комунального майна".
Оскільки, договір оренди нежитлового приміщення (аптеки) укладено між Кутською селищною радою та ФОП Андрейчук Л.Я. 01.07.2020, на нього поширюється дія Закону України "Про оренду державного та комунального майна" № 157-IX, який введено в дію з 01.02.2020.
В ч.1 ст.1 зазначеного Закону України визначено, що оренда - речове право на майно, відповідно до якого орендодавець передає або зобов`язується передати орендарю майно у користування за плату на певний строк; аукціон - спосіб передачі в оренду державного та комунального майна особі, яка запропонувала найбільшу орендну плату, що проводиться в електронній формі; електронна торгова система (ЕТС) - дворівнева інформаційно-телекомунікаційна система, що включає центральну базу даних та електронні майданчики, які взаємодіють з центральною базою даних через інтерфейс програмування додатків такої центральної бази даних. ЕТС забезпечує можливість створення, розміщення, оприлюднення та обміну інформацією і документами в електронному вигляді, необхідними для проведення аукціону в електронній формі; Перелік першого типу - Перелік об`єктів, щодо яких прийнято рішення про передачу в оренду на аукціоні; Перелік другого типу - Перелік об`єктів, щодо яких прийнято рішення про передачу в оренду без проведення аукціону.
Відповідно до ст.5 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" етапність передачі в оренду державного та комунального майна передбачає: прийняття рішення щодо наміру передачі майна в оренду; внесення інформації про потенційний об`єкт оренди до ЕТС; прийняття рішення про включення потенційного об`єкта оренди до одного із Переліків; опублікування інформації про потенційний об`єкт оренди, щодо якого прийнято рішення про включення до одного з Переліків, в ЕТС; розміщення в ЕТС оголошення про передачу майна в оренду; проведення аукціону на право оренди майна або передача об`єкта в оренду без проведення аукціону, укладення та публікація в ЕТС договору оренди.
Згідно з ст.6 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" ініціаторами оренди майна можуть бути потенційний орендар, балансоутримувач, уповноважений орган управління та/або орендодавець. Потенційний орендар, зацікавлений в одержанні в оренду нерухомого або індивідуально визначеного майна, звертається до орендодавця із заявою про включення цього майна до Переліку відповідного типу згідно з Порядком передачі майна в оренду. Орендодавець протягом трьох робочих днів з дати отримання відповідної заяви передає її балансоутримувачу такого майна. За результатами розгляду заяви (крім випадків, передбачених абзацом п`ятим частини другої статті 6 цього Закону) балансоутримувач протягом 10 робочих днів з дати отримання такої заяви приймає одне з таких рішень: рішення про намір передачі майна в оренду; рішення про відмову у включенні об`єкта до відповідного Переліку в разі наявності однієї з підстав, передбачених статтею 7 цього Закону.
За приписами ч.1 та ч.3 ст.11 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" потенційний орендар має право подати в ЕТС заяву на оренду майна у випадку, якщо об`єкт оренди був включений до Переліку першого типу згідно з Порядком передачі майна в оренду. Вимоги до заяви на оренду майна та перелік документів, що подаються разом із такою заявою, визначаються Порядком передачі майна в оренду.
Відповідно до ч.1 ст.12 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" орендодавець оприлюднює в ЕТС оголошення про передачу майна в оренду на аукціоні в таких випадках та у такі строки: протягом 20 робочих днів з дати включення об`єкта оренди до Переліку першого типу, якщо включення такого об`єкта до Переліку відбулося за заявою потенційного орендаря згідно з частиною другою статті 6 цього Закону; протягом 20 робочих днів з дати подання потенційним орендарем заяви на оренду майна згідно з частиною першою статті 11 цього Закону; у будь-який час після включення об`єкта оренди до Переліку першого типу, якщо включення такого об`єкта до Переліку відбулося за власною ініціативою (ініціативою балансоутримувача, уповноваженого органу управління або орендодавця) і щодо якого відсутня заява на оренду майна, передбачена частиною першою статті 11 цього Закону.
За приписами ч.1 та ч.3 ст.13 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" об`єкти державної та комунальної власності передаються в оренду за результатами проведення аукціону виключно в ЕТС, у тому числі аукціону, предметом якого є право на продовження договору оренди об`єкта згідно із статтею 18 цього Закону. Для участі в аукціоні потенційний орендар подає в ЕТС заяву на участь в аукціоні, вимоги до якої встановлюються адміністратором ЕТС, в електронній формі.
В ст.15 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" визначено перелік осіб, які мають право на отримання в оренду державного та комунального майна без проведення аукціону. Фізичні особи-підприємці не належить до цієї категорії осіб.
Відповідно до ч.2 ст.17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" орендна плата визначається за результатами аукціону.
Згідно з ч.1 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України "Про оренду державного та комунального майна" цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію з 1 лютого 2020 року, крім: 1) положень статей 5, 6, 11, 14, частини восьмої статті 15, частини шостої статті 16 цього Закону (в частині роботи ЕТС), які стосуються внесення (включення) та опублікування інформації в ЕТС, подання заяв, у тому числі заяв на оренду, в ЕТС, опублікування в ЕТС Переліків, договорів оренди, укладених без проведення аукціону, змін і доповнень до договорів оренди, які вводяться в дію з 1 жовтня 2020 року. Внесення (включення) та опублікування інформації, оприлюднення Переліків, договорів оренди, укладених без проведення аукціону, змін і доповнень до договорів оренди, що передбачені статтями 5, 6, 14, частиною восьмою статті 15, частиною шостою статті 16 цього Закону, здійснюються на офіційних вебсайтах орендодавців, а також у друкованих медіа, якщо це передбачено рішенням представницького органу місцевого самоврядування, до моменту введення в дію положень, передбачених цим підпунктом. Подання заяв, у тому числі заяв на оренду, передбачених статтями 6, 11, 14 цього Закону, здійснюється в паперовій або в електронній формі (без використання ЕТС) до моменту введення в дію положень, передбачених цим підпунктом пункту 1 Прикінцевих та перехідних положень.
Порядок передачі в оренду державного та комунального майна затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 483 від 03.06.2020 "Деякі питання оренди державного та комунального майна".
В п.6 ч.3 постанови Кабінету Міністрів України № 483 від 03.06.2020 визначено, що до початку роботи електронної торгової системи Порядок у частині внесення (включення) та оприлюднення інформації в електронній торговій системі, надсилання інформації про потенційний об`єкт оренди, подання заяв, у тому числі заяв на оренду, в електронній торговій системі, оприлюднення в електронній торговій системі Переліків, договорів оренди, укладених без проведення аукціону, змін і доповнень до договорів оренди, що передбачені статтями 5, 6, 11, 14, частиною восьмою статті 15, частиною шостою статті 16 Закону (в частині роботи електронної торгової системи), застосовується у такий спосіб:
- шляхом оприлюднення на офіційних веб-сайтах орендодавців, а також у друкованих засобах масової інформації, якщо це передбачено рішенням представницького органу місцевого самоврядування або уповноваженого ним органу;
- шляхом внесення, подання, надсилання в паперовій або в електронній формі (без використання електронної торгової системи).
Надсилання інформації про потенційний об`єкт оренди до початку роботи електронної торгової системи може здійснюватися через електронну торгову систему в разі наявності такої технічної можливості. Пункти 63, 85, 149, 152 Порядку в частині оголошення в електронній торговій системі аукціонів застосовуються шляхом автоматичного оголошення аукціонів електронною торговою системою з моменту появи відповідної технічної можливості в електронній торговій системі. До моменту появи такої можливості оголошення аукціонів в електронній торговій системі здійснюється орендодавцем у порядку та строки, визначені Законом і Порядком.
За приписами ч.1 ст.17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" договір оренди формується на підставі примірного договору оренди, що затверджується: Кабінетом Міністрів України - щодо майна державної власності; представницькими органами місцевого самоврядування - щодо майна комунальної власності. Якщо представницький орган місцевого самоврядування не затвердив примірний договір оренди комунального майна, застосовується примірний договір оренди державного майна.
Відповідно до ч.4 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України "Про оренду державного та комунального майна" усі об`єкти оренди, які станом на дату введення в дію цього Закону перебували у переліках цілісних майнових комплексів підприємств та їх структурних підрозділів і нерухомого майна, що може бути передане в оренду згідно із Законом України "Про оренду державного та комунального майна", вважаються такими, щодо яких прийнято рішення про включення їх до Переліку першого типу. Подальші дії щодо таких об`єктів оренди здійснюються відповідно до порядку, визначеного статтею 12 цього Закону, за наявності заяви потенційного орендаря або за ініціативою орендодавця.
З аналізу вищезазначених правових норм вбачається, що з моменту введення в дію Закону України "Про оренду державного та комунального майна" № 157-IX передача в оренду об`єктів комунальної власності здійснюється виключно з дотриманням визначеної ст.5 Закону етапності передачі комунального майна в оренду, яка передбачає проведення аукціону на право оренди майна, а договір оренди укладається на підставі примірного договору оренди, що затверджується представницькими органами місцевого самоврядування, а у разі якщо представницький орган місцевого самоврядування не затвердив примірний договір - на підставі примірного договору оренди державного майна.
За приписами ч.1 ст.10 Закону України "Про місцеве самоврядування" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради (ч.5 ст.16 ЗУ "Про місцеве самоврядування").
Відповідно до ч.5 ст.60 Закону України "Про місцеве самоврядування" органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
В ч.2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч.1 ст.202 Цивільного кодексу України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Зміст правочину у відповідності до ч1 ст.203 Цивільного кодексу України не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу, є підставою для визнання правочину недійсним згідно ч.1 ст.215 Цивільного кодексу України.
Господарським судом встановлено, що при укладенні договору оренди від 01.07.2020, сторонами не було дотримано встановленого Законом України "Про оренду державного та комунального майна" та постановою Кабінету Міністрів України "Деякі питання оренди державного та комунального майна" порядку передачі в оренду комунального майна. Так, ФОП Андрейчук Л.Я. не подано ні доказів звернення до Кутської селищної ради з заявою про включення нежитлового приміщення площею 24,1 кв.м., розташованого по вул. Павлика 1 в селищі Кути Косівського району Івано-Франківської області, до Переліку відповідного типу у відповідності до ст.6 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", ні доказів включення зазначеного нежитлового приміщення до певного Переліку та подання заяви на його оренду у відповідності до ст.11 Закону України "Про оренду державного та комунального майна". Як наслідок, органом місцевого самоврядування не приймалось рішення про намір передати нежитлового приміщення площею 24,1 кв.м в оренду, опублікування інформації про об`єкт оренди та розміщення оголошення про передачу його в оренду на офіційному веб-сайті Кутської селищної ради не здійснювалось, аукціон на право оренди майна не проводився. Зміст укладеного договору оренди не відповідає примірному договору оренди, затвердженому у встановленому порядку. В матеріалах справи відсутнє рішення Кутської селищної ради про надання голові сільської ради Я.І.Вардзалю дозволу на укладення з ФОП Андрейчук Л.Я. договору оренди комунального майна. Кутська селищна рада зазначає, що таке рішення селищною радою не приймалося.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що договір оренди нежитлового приміщення від 01.07.2020, укладено Кутською селищною радою та ФОП Андрейчук Л.Я. з порушенням процедури (етапності) передачі в оренду комунального майна, визначеної Законом України "Про оренду державного та комунального майна", що є підставою для визнання його недійсним.
Що стосується доводів ФОП Андрейчук Л.Я. про те, що договір оренди від 01.07.2020 не є новим договором оренди, який укладається вперше, а є договором, за яким сторони продовжили попередньо укладений договір від 01.07.2017, виклавши його в ідентичній редакції з вказівкою на новий термін, то суд зазначає таке.
В ч.4 ст.284 Господарського кодексу України визначено, що у разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов договору оренди протягом одного місяця після закінчення строку дії договору він вважається продовженим на такий самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.
Аналогічна норма міститься в ст.764 Цивільного кодексу України.
Така ж норма містилась в ч.2 ст.17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" № 2269-XII, який діяв на момент укладення між сторонами договору від 01.07.2017, а тому укладаючи договір, сторони передбачили в п.7.2 можливість такого автоматичного продовження терміну дії договору.
Окрім того, в ч.3 ст.17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" № 2269-XII зазначалось, що після закінчення терміну договору оренди орендар, який належним чином виконував свої обов`язки за договором, має переважне право, за інших рівних умов, на укладення договору оренди на новий термін, крім випадків, якщо орендоване майно необхідне для потреб його власника. У разі якщо власник має намір використовувати зазначене майно для власних потреб, він повинен письмово попередити про це орендаря не пізніше ніж за три місяці до закінчення терміну договору.
Таким чином, нормами чинного законодавства, що діяло на момент укладення між сторонами договору оренди від 01.07.2017, було передбачено як можливість пролонгації договору оренди нерухомого майна шляхом продовження договору на той же строк і на тих самих умовах, який реалізується внаслідок мовчазної згоди сторін договору, що не передбачає необхідності укладення нового договору оренди між орендодавцем та орендарем, так і можливість продовження договору оренди на новий строк внаслідок реалізації переважного права добросовісного орендаря, сутністю якого є укладення договору оренди на новий строк, а не його автоматичне поновлення. Основною відмінністю між правовим інститутом пролонгації договору оренди на новий строк без укладення нового договору та правовим інститутом продовження договору оренди на новий строк шляхом укладення нового договору є саме факт укладення/неукладення нового договору шляхом його підписання сторонами з зазначенням нової дати укладення.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом, після закінчення строку дії договору оренди від 01.07.2017, укладеного між Кутською селищною радою та ФОП Андрейчук Л.Я., між цими ж сторонами 01.07.2020 було укладено новий договір оренди терміном на 2 роки 11 місяців з 01.07.2020 по 01.06.2023, який містив умови, аналогічні попередньому договору від 01.07.2017. Сам факт підписання такого договору свідчить про те, що пролонгації попереднього договору не відбулося, а відбулося продовження договірних відносин шляхом укладення нового договору оренди на новий строк. Отже, ФОП Андрейчук Л.Я. помилково ототожнює правовий інститут пролонгації договору оренди нерухомого майна з правовим інститутом продовження договору оренди на новий строк.
Введеним в дію з 01.02.2020 Законом України "Про оренду державного та комунального майна" № 157-IX не передбачено можливості автоматичного (шляхом мовчазної згоди) продовження договору оренди шляхом пролонгації попереднього договору на новий строк та на тих самих умовах.
Відповідно до ч.1 ст.18 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" № 157-IX, норми якого діяли на момент укладення договору від 01.07.2020, продовження договорів оренди здійснюється за результатами проведення аукціону, крім випадків, передбачених частиною другою цієї статті.
Перелік договорів, які можуть бути продовжені без проведення аукціону, визначено в ч.2 ст.18, згідно якої без проведення аукціону можуть бути продовжені договори, які: укладені та продовжуються вперше, за умови, якщо строк оренди за такими договорами становить п`ять років або менше; укладені без проведення аукціону з установами, організаціями, передбаченими частиною першою статті 15 цього Закону; укладені без проведення аукціону з підприємствами, установами, організаціями, передбаченими частиною другою статті 15 цього Закону відповідно до вимог статті 15 цього Закону, крім випадків, передбачених абзацами одинадцятим та дванадцятим частини другої статті 15 цього Закону; укладені з підприємствами, установами, організаціями, що надають соціально важливі послуги населенню, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, додатковий перелік яких може бути визначений представницькими органами місцевого самоврядування згідно із законодавством.
При цьому, умовою для продовження договору оренди, укладеного вперше, є подання орендарем у відповідності до ч.3 ст.18 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" заяви про продовження договору та її подання орендодавцю не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії договору оренди.
Договір оренди нежитлового приміщення від 01.07.2017, що був укладений між Кутською селищною радою та ФОП Андрейчук Л.Я., не підпадає під визначений ч.2 ст.18 Закону, перелік договорів, що може бути продовжений без проведення аукціону, оскільки він укладений не вперше. Судом встановлено, що нежитлове приміщення площею 24,1 кв.м. по вул.Павлика, 1 в селищі Кути перебуває в користуванні ФОП Андрейчук Л.Я. ще з 2014 року на підставі укладеного договору оренди з селищною радою від 01.07.2014, який після закінчення терміну було пролонговано, а пізніше переукладено на новий термін.
Таким чином, і укладення нового договору оренди нежитлового приміщення між Кутською селищною радою та ФОП Андрейчук Л.Я., і продовження попереднього після введення в дії Закону України "Про оренду державного та комунального майна" № 157-IX повинно було в будь-якому випадку відбуватися за процедурою, передбаченою цим Законом та Порядком передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 483 від 03.06.2020.
Твердження ФОП Андрейчук Л.Я. про те, що Кутською селищною радою не доведено порушень її прав та законних інтересів при укладенні 01.07.2020 договору оренди нежитлового приміщення, не заслуговують на увагу, адже встановлений Законом України "Про оренду державного та комунального майна" та затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 483 від 03.06.2020 порядок передачі комунального майна в оренду спрямований саме на те, щоб забезпечити рівні умови для всіх потенційних орендарів комунального майна та отримати максимальний розмір орендної плати за рахунок подання ними своїх цінових пропозицій.
Натомість, укладення 01.07.2020 договору оренди нежитлового приміщення без дотримання встановленого нормами чинного законодавства порядку, позбавило селищну раду такої можливості. Як вбачається з матеріалів справи, розмір орендної плати за користування нежитловим приміщенням по вул. Павлика 1 в селищі Кути в розмірі 142 грн 08 коп. не змінювався ще з 2014 року.
Відповідно до ч.1 ст.216 Цивільного кодексу України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
Недійсний договір не може бути продовжений в силу своєї недійсності.
Враховуючи, що наслідком визнання укладеного між Кутською селищною радою та ФОП Андрейчук Л.Я. договору оренди нежитлового приміщення недійсним є повернення Кутській селищній раді орендованого майна в силу вимог Цивільного кодексу України, вимоги ФОП Андрейчук Л.Я. про усунення їй перешкод в користуванні спірним майном шляхом надання безперешкодного доступу до приміщення та ключів від дверей коридору, через який здійснюється доступ, а також зобов`язання Кутської селищної ради та КНП "Кутська міська лікарня" не чинити будь-яких перешкод в доступі і користуванні нежитловим приміщенням, не підлягають задоволенню, оскільки подані у даній справі позови є взаємопов`язаними і задоволення зустрічного позову повністю виключає можливість задоволення первісного.
Положення ч.5 постанови Кабінету Міністрів України № 634 від 27.05.2022 "Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану" щодо продовження договорів оренди державного та комунального майна, строк дії яких завершується у період воєнного стану, не підлягає застосуванню у даному випадку, оскільки стосуються саме діючих договорів оренди, укладених у встановленому законом порядку та у спосіб, визначений нормами чинного законодавства. У даному ж випадку договір оренди від 01.07.2020 укладено між Кутською селищною радою та ФОП Андрейчук Л.Я. з порушенням визначеної Законом України "Про оренду державного та комунального майна" процедури, що стало підставою для визнання його недійсним.
Відповідно до ст. 73, 74 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність чи відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 ГПК України).
Зазначені вище норми процесуального закону спрямовані на реалізацію ст. 13 ГПК України. Згідно з положеннями цієї статті судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Європейський суд з прав людини у рішенні в справі "Серявін та інші проти України" вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
Названий Суд зазначив, що, хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод (рішення Європейського суду з прав людини у справі "Трофимчук проти України").
З огляду на викладене, в задоволенні первісного позову, поданого ФОП Андрейчук Л.Я., слід відмовити, а зустрічний позов Кутської селищної ради - задовольнити.
Судовий збір, у відповідності до ст.129 ГПК України, покласти на Андрейчук Любов Ярославівну.
Керуючись ст. ст. 2, 20, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
УХВАЛИВ:
у задоволенні первісного позову відмовити.
Зустрічний позов задовольнити.
Визнати недійсним договір оренди нежитлового приміщення (аптеки), укладений 01.07.2020 між Кутською селищною радою Івано-Франківської області та фізичною особою-підприємцем Андрейчук Любов`ю Ярославівною.
Зобов`язати фізичну особу-підприємця Андрейчук Любов Ярославівну звільнити нежитлову будівлю (підвальне приміщення) загальною площею 24,1 кв.м., розташовану у стаціонарному корпусі Комунального некомерційного підприємства Кутська міська лікарня Кутської селищної ради за адресою: вул.Павлика, 1, смт.Кути Косівського району Івано-Франківської області.
Стягнути з фізичної особи-підприємця Андрейчук Любові Ярославівни ( АДРЕСА_1 , ІПН код НОМЕР_1 ) на користь Кутської селищної ради Івано-Франківської області (Вічевий майдан, 9, с. Кути, Косівський р-н, Івано-Франківська обл., 78665, код ЄДРПОУ 04354249) 5 368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) грн 00 коп. судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення підписано 22.12.2023
Суддя О.В. Рочняк
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2023 |
Оприлюднено | 26.12.2023 |
Номер документу | 115853487 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про комунальну власність щодо усунення перешкод у користуванні майном |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Зварич Оксана Володимирівна
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Рочняк О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні