Постанова
від 21.12.2023 по справі 461/10541/23
ГАЛИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЛЬВОВА

Справа №461/10541/23

Провадження №3/461/3635/23

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 грудня 2023 року м. Львів

Суддя Галицького районного суду м. Львова Кротова О.Б., з участю представника митниці Лубоцького Б.І., представника особи, яка притягається до адміністративної відповідальності - адвоката Шокала В.С., розглянувши матеріали, які надійшли з Львівської митниці Державної митної служби України про притягнення до адміністративної відповідальності за порушення митних правил:

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, уродженця Вінницької області, зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 , проживаючого за адресою: АДРЕСА_2 , працюючого водієм ПП «ВЛАДТРАНС» (код ЄДРПОУ 42448487, Волинська обл., м. Нововолинськ, вул. Козацька, буд.27), паспорт для виїзду за кордон НОМЕР_1 , виданий 15.12.2022 органом 0711, запис 19880227-00599,

за ч.1 ст.483 Митного Кодексу України, -

в с т а н о в и в:

Згідно протоколу про порушення митних правил №1354/20900/23 від 28.09.2023, 13.09.2023 в зону митного контролю пункт пропуску «Угринів - Долгобичув» митного поста «Угринів» Львівської митниці в`їхав транспортний засіб з реєстраційним номером AC3378HI/ НОМЕР_2 під керуванням громадянина України ОСОБА_1 з вантажем: «гуманітарна допомога: затверджувач, епоксидна смола, скловолокно, пінка, тканина…, загальною вагою 2800,00 кг.», який переміщується на адресу організації «ЄВРЕЙСЬКА МЕСІАНСЬКА НЕЗАЛЕЖНА РЕЛІГІЙНА СИНАГОГА «ЯХАД» (код ЄДРПОУ 25837555). Як підставу для переміщення вказаних товарів як гуманітарної допомоги ОСОБА_1 до митного контролю подав митну декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 13.09.2023. Відповідно до митної декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою на адресу організації «ЄВРЕЙСЬКА МЕСІАНСЬКА НЕЗАЛЕЖНА РЕЛІГІЙНА СИНАГОГА «ЯХАД» (код ЄДРПОУ 25837555) переміщується вантаж гуманітарної допомоги відправником якої зазначена організація «Centrum Chrzescijanshie Rebeka KBWCH» (22500 Hrubieszow ul. Teczowa 5). Крім цього, ОСОБА_1 подано митну декларацію для письмового декларування товарів, що переміщуються через митний кордон України громадянами для особистих, сімейних та інших потреб, не пов`язаних з провадженням підприємницької діяльності від 13.09.2023, у якій зазначив про відсутність будь-яких товарів. Під час здійснення митного контролю вказаного транспортного засобу проведено митний огляд у ході якого встановлено, що заявлений у митній декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою товар частково не відповідає фактично переміщуваному. Крім цього у кабіні вказаного транспортного засобу в особистих речах водія були виявлено документи, а саме: митна декларація Республіки Польщі (MRN) 23PL301010E1265454, митна декларація Республіки Польщі (MRN) 23PL301010E1265420, міжнародна товарно-транспортна накладна (CMR) №75401 від 12.09.2023, рахунок-фактура (Faktura VAT) № FV/21/2023 від 08.09.2023. Відповідно до виявлених документів, з території Євросоюзу в митному режимі експорт, на адресу українського суб`єкта господарювання (приватне підприємство «АВТОЖИР «ELALAUTO») переміщуються товари (затверджувач, епоксидна смола, скловолокно, пінка, тканина…) загальною вагою 2800,00 кг. Відправниками вказаного товару зазначаються польські компанії: «HAVEL COMPOSITES PL Sp. z o.o.» та «TAW TRADE S.C.», а їх вартість становить відповідно 4494,80 євро та 34722,98 доларів США. З метою перевірки законності ввезення на митну територію України товарів транспортним засобом з реєстраційним номером AC3378HI/ НОМЕР_2 , Львівською митницею скеровано лист від 13.09.2023 №7.4/20-01/14/23501 до компанії (митної агенції) «Agencja Celna Delta» (ul. Energetykow 37, Lublin) з метою підтвердження чи спростування факту митного оформлення та експорту товару з території Євросоюзу відповідно до виявлених документів. Від компанії «Agencja Celna Delta» Львівською митницею отримано відповідь та копії документів, які є ідентичними до документів, що виявлені під час митного огляду, крім цього, отримано рахунок-фактуру (Invoice) №1706/2023 від 31.08.2023. Отриманим рахунком-фактурою підтверджено заявлену у митній декларації вартість 235,50 кг товару у сумі 4494,80 євро. Крім цього, Львівською митницею 18.09.2023 скеровано лист №7.4/20-01/14/23985 до ПП «АВТОЖИР «ELALAUTO» (вул. Короленка, 41, корпус Т, кв. (офіс) 1, м. Бердичів, Житомирська обл., 13312) одержувача товару відповідно до виявлених документів. 22.09.2023 на лист митниці від директора ПП «АВТОЖИР «ELALAUTO» ОСОБА_2 отримано відповідь (лист від 20.09.2023 №56) у якій підтверджено факт очікування товару відправниками якого є польські компанії «HAVEL COMPOSITES PL Sp. z o.o.» та «TAW TRADE S.C.». Також повідомлено, що вказаний товар переміщується у митному режимі імпорт. Опитаний у ході перевірки ОСОБА_1 пояснив, що товаром він завантажився на складі польської компанії Тав Трейд. По дорозі на митний пост Угринів йому подзвонив громадянин на ім`я ОСОБА_3 і повідомив, що весь вантаж необхідно заявити на митниці як гуманітарна допомога та скинув дані які необхідно вказати у митній декларації. Враховуючи викладене, встановлено, що ОСОБА_1 як підставу для ввезення на митну територію України товарів подав до митного контролю митну декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, що містить неправдиві відомості щодо відправника і одержувача товарів їх кількості та вартості, а також характеру вантажу (під виглядом товарів, які переміщувалися у митному режимі імпорт, заявив його як вантаж гуманітарної допомоги). Таким чином, ОСОБА_1 вчинив дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо відправника і одержувача товарів їх кількості та вартості, а також характеру вантажу. Зазначені дії мають ознаки порушення митних правил, передбаченого ч.1 ст.483 МК України.

20.12.2023 від представника особи, яка притягається до адміністративної відповідальності - адвоката Шокала В.С. надійшли письмові пояснення, в яких зазначив наступне. Підтвердив, що ОСОБА_1 дійсно здійснював ввезення на митну територію України товару, який вилучений посадовими особами митниці, як предмети порушення митних правил. ОСОБА_1 є водієм ПП «ВЛАДАТРАНС», і здійснював перевезення товару на підставі Договору-заявки №11/09/2023-Т від 11.09.23, укладеного з ПП «Автожир «ELALAUTO». Саме тому у нього і була в наявності митна декларація Республіки Польщі (MRN) 23PL301010E1265454, митна декларація Республіки Польщі (MRN) 23PL301010E1265420, міжнародна товарно-транспортна накладна (CMR) №75401 від 12.09.2023, рахунок-фактура (Faktura VAT) №FV/21/2023 від 08.09.2023. Однак, як вказав у первинних поясненнях ОСОБА_1 , в ході складання протоколу про порушення митних правил, по дорозі на митний пост Угринів йому подзвонив громадянин на ім`я ОСОБА_3 і повідомив, що весь вантаж необхідно заявити на митниці як гуманітарну допомогу та скинув дані які необхідно вказати у митній декларації. Громадянин ОСОБА_3 - це директор ПП «Автожир «ELALAUTO» ОСОБА_2 (згідно даних Опендатабот). Як наслідок, ОСОБА_1 , знаючи, що під час повноцінної війни з російською федерацією часто ввозяться товари в якості гуманітарної допомоги, і польські фірми дарують товар благодійним організаціям, які в подальшому використовують його для допомоги потребуючим, а ОСОБА_2 є волонтером, про що зокрема свідчить Посвідчення №17/22/-В/С, видане Всеукраїнською організацією інвалідів війни, збройних сил та учасників бойових дій, ОСОБА_1 сприйняв, що відбулося саме так, і подав до митного контролю декларацію гуманітарної допомоги, заявивши товар гуманітарною допомогою. Жодного умислу на приховування від митного контролю, тобто подання митному органу до митного контролю, як підставу для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо відправника і одержувача товарів, їх кількості та вартості, а також характеру вантажу у ОСОБА_1 не було. Факт подачі таких документів був спричинений виключно довірливим ставленням до замовника вантажу та сприйняттям його слів за правду. Більш того, у ОСОБА_1 не було жодного умислу на ввезення товару з приховуванням від митного контролю, адже він був виключно перевізником, і не вносив та не повинен був вносити свої кошти у виді митних платежів за митне оформлення товару, що ввозився на митну територію України. Також, просить суд при винесенні постанови у справі врахувати Рішення Конституційного суду України від 05.07.2023 №5-р(П)/2023, рішення Європейського суду з прав людини у справі Краєва проти України (Krayeva v. Ukraine) від 13.01.2022 (заява № 72858/13) і не застосовувати до ОСОБА_1 стягнення у вигляді штрафу в розмірі 100 відсотків вартості товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил, а застосувати санкцію у виді конфіскації товарів - безпосередніх предметів порушень митних правил.

У судове засідання ОСОБА_1 не з`явився, забезпечив участь свого представника.

У судовому засіданні представник особи, яка притягається до адміністративної відповідальності - адвокат Шокало В.С. підтримав подані ним письмові пояснення.

Представник Львівської митниці в судовому засіданні надав пояснення про те, що в діях ОСОБА_1 наявний склад порушення митних правил, передбачений ч.1 ст.483 МК України, та просив накласти стягнення в межах санкції статті.

Заслухавши думку представника митниці, представника особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, дослідивши матеріали справи, приходжу до наступного висновку.

Згідно ч.1 ст.483 МК України відповідальність настає за дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.

Факт митного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.483 МК України, вчиненого ОСОБА_1 підтверджується наступними доказами:

- протоколом про порушення митних правил №1354/20900/23 від 28.09.2023;

- письмовими поясненнями ОСОБА_1 від 13.09.2023 та від 28.09.2023;

- декларацією про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 13.09.2023, заповненою ОСОБА_1 , в якій зазначено вид допомоги, та одержувача «ЄВРЕЙСЬКА МЕСІАНСЬКА НЕЗАЛЕЖНА РЕЛІГІЙНА СИНАГОГА «ЯХАД» (код ЄДРПОУ 25837555);

- митною декларацією для письмового декларування товарів, що переміщуються через митний кордон України громадянами для особистих, сімейних та інших потреб, не пов`язаних зі здійсненням підприємницької діяльності від 13.09.2022, заповнена ОСОБА_1 ;

- актом про поведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу від 28.09.2023;

- міжнародною товарно-транспортною накладною CMR №75401 від 12.09.2023, рахунком-фактурою (Faktura VAT) № FV/21/2023 від 08.09.2023, митною декларацією Республіки Польщі (MRN) 23PL301010E1265454, митною декларацією Республіки Польщі (MRN) 23PL301010E1265420, які були виявлені під час митного огляду, згідно яких вбачається, що з території Євросоюзу в митному режимі експорт, на адресу українського суб`єкта господарювання (приватне підприємство «АВТОЖИР «ELALAUTO») переміщуються товари (затверджувач, епоксидна смола, скловолокно, пінка, тканина…) загальною вагою 2800,00 кг, відправниками вказаного товару зазначаються польські компанії: «HAVEL COMPOSITES PL Sp. z o.o.» та «TAW TRADE S.C.», а їх вартість становить відповідно 4494,80 євро та 34722,98 доларів США;

- відповіддю на запит Львівської митниці, та копій доданих до неї документів від компанії «Agencja Celna Delta», які є ідентичними до документів, що виявлені під час митного огляду;

- листом директора ПП «Автожир ELAUTO» ОСОБА_2 №56 віл 20.09.2023, у якому зазначено, що він дійсно очікує товар, відправниками якого є польські компанії «HAVEL COMPOSITES PL Sp. z o.o.» та «TAW TRADE S.C.», а саме речі склотканини, смола епоксидна та затверджувані пінки різних товщин та щільності, які використовуються для виготовлення літальних апаратів (дронів), тканина келар (арамідна) для виготовлення засобів захисту, станки для монтажу коліс для авіатехніки, наповнювачі для виготовлення композитних сумішів для виготовлення дронів. Також повідомлено, що вказаний товар переміщується у митному режимі імпорт;

- описом предметів, вилучених у справі про ПМП №1354/20900/23

- висновком експерта №142000-3301-0936 від 06.11.2023;

- доповідною запискою;

- службовою запискою.

Таким чином, приходжу до висновку про доведеність вини ОСОБА_1 в скоєні митного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.483 МК України, а саме: ОСОБА_1 вчинено дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо відправника і одержувача товарів їх кількості та вартості, а також характеру вантажу (під виглядом товарів, які переміщувалися у митному режимі імпорт, заявив його як вантаж гуманітарної допомоги).

Товарами, відповідно до пункту 57 частини 1 статті 4 Митного кодексу України, є будь-які рухомі речі, у тому числі ті, на які законом поширено режим нерухомої речі (крім транспортних засобів комерційного призначення), валютні цінності, культурні цінності, а також електроенергія, що переміщується лініями електропередачі.

Обставини, що пом`якшують чи обтяжують відповідальність ОСОБА_1 судом не встановлено.

Призначаючи ОСОБА_1 покарання, суддя враховує позицію Конституційного Суду України викладену в рішенні від 05.07.2023 по справі № 3-46/2022 (95/22, 170/22, 233/22) у справі за конституційними скаргами ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 щодо відповідності Конституції України (конституційності) абзацу другого частини першої статті 483 Митного кодексу України. Так, згідно з вищезазначеним рішенням, Конституційний Суд України визнав таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним) абзац другий частини першої статті 483 Митного кодексу України (щодо санкції частини даної статті).

Конституційний Суд України дійшов висновку, що для досягнення легітимної мети суд повинен мати дискрецію. Однак суд під час розгляду справи про порушення митних правил за частиною першою статті 483 Кодексу не може забезпечити індивідуалізації відповідальності через: відсутність у зазначеній статті Кодексу інших видів стягнень; неможливість зміни розміру відсотків, за якими визначено штраф і обов`язковість застосування конфіскації. Неможливість вибору виду та розміру адміністративного стягнення з урахуванням обставин справи, а саме: характеру вчиненого протиправного діяння, форми вини, характеристики особи можливості відшкодування заподіяної шкоди, наявності обставин, що пом`якшують або обтяжують відповідальність, унеможливлює справедливий розгляд справи судом.

Таке законодавче регулювання суперечить засадам демократичного суспільства, базованого на верховенстві права (правовладді) (in democratic society quided by the rule of law). А тому, абзац другий частини першої статті 483 Кодексу суперечить приписам частини першої статті 8, частин першої, четвертої статті 41, частини другої статті 61, частини першої статті 64 Конституції України.

Також суддя враховує практику Європейського суду з прав людини щодо співмірності покарання, застосованого до особи, що передбачає обов`язкове застосування штрафу та конфіскації товару, як санкції за порушення митних правил, встановлених ст.483 Митного кодексу (справа «Краєва проти України» (заява №72858/13)).

Так, ЄСПЛ у вказаній справі зазначив, що у питанні встановлення критерію справедливого балансу між інтересами суспільства та правами людини, високі судді не сприйняли аргументів представника України. Вони зазначили, що національний суд лише формально послався на характер правопорушення, дав інформацію про заявницю та її фінансове становище. Проте у тексті рішення не було дано оцінку обставинам поведінки особи, зв`язку між поведінкою та правопорушенням. І оскільки обсяг перевірки був надмірно вузьким, критерій справедливого балансу не дотримано. Крім того, згідно зі ст.483 Митного кодексу штраф у розмірі вартості товару та конфіскація товару були обов`язковими санкціями. Відсутність дискреції для судів не залишала можливості враховувати індивідуальні обставини. Це позбавляє сенсу будь-яку оцінку. ЄСПЛ раніше зазначав, що подібна жорстка система не здатна забезпечити необхідний справедливий баланс між спільним інтересом та захистом права власності окремо взятої особи. З огляду на це суд у Страсбурзі дійшов висновку, що в даній справі мало місце неспіврозмірне втручання у майнові права заявника. Тому ст.1 Протоколу №1 до Конвенції була порушена.

За таких обставин, враховуючи практику Європейського суду з прав людини, рішення Конституційного Суду України від 05.07.2023 по справі №3-46/2022(95/22, 170/22, 233/22), та природу походження товарів, вважаю, що застосування штрафу на суму вартості предмету порушення митних правил (автомобіля) в даному випадку є не пропорційним, порушуватиме справедливий баланс між загальними правилами декларування та правом власності особи, суперечить положенням ст.1 Першого Протоколу, та не забезпечить справедливого балансу між вимогами публічних інтересів та захистом права власності особи та не узгоджуються з принципом верховенства права, - а тому штраф у достатньо великому розмірі на суму 1274894,10 грн. буде не пропорційним (по відношенню до вчиненого) надмірним тягарем для особи ОСОБА_1 .

Разом з тим, враховуючи повномасштабні військові дії Збройних Сил України по відсічі збройної агресії рф проти України, необхідність використання вилученого товару для виготовлення засобів захисту, дронів, вважаю за необхідне вилучений товар конфіскувати та передати Військовій частині НОМЕР_3 .

Крім того, відповідно до ст. 40-1 КУпАП та Закону України «Про судовий збір» з ОСОБА_1 слід стягнути в користь держави в особі ДСА України судовий збір у розмірі 536,80 грн. та на користь Львівської митниці 65706,24 грн. витрат за зберігання на складі митниці.

Керуючись ст.ст.483, 541 МК України, ст.ст.40-1, 283 КУпАП, Законом України «Про судовий збір», суддя, -

п о с т а н о в и в:

ОСОБА_1 визнати винним у вчиненні правопорушення, передбаченого ч.1 ст.483 МК України, з накладенням на нього стягнення у виді конфіскації товару, вилученого згідно з протоколом про порушення митних правил №1354/20900/23 від 28.09.2023.

Вилучений відповідно до протоколу №1354/20900/23 від 28.09.2023, товар, а саме: електричний триколісний велосипед 500 Вт. - 1шт.; піна ПВХ 80 1,5 мм. - 1000 м2; скловолокно EW80 - 1000 м2; тканина EWR 400 - 1000 - 168 кг; тканина EWR 600 - 1000 - 168 кг; тканина EWR 800 - 1000 - 168 кг; Cobot М5 (пігментований діоксид кремнію) - 100 кг; корімат Lаntor SORICXF 1002 - 101,6 м2; корімат Lantor SORICRC LRC 102 - 76,2 м2; скловолокно ЕКВ 400 1270 mm - 240 кг; діоксид кремнію AEROS1L 200 - 110 кг; шиномонтажний апарат CT226SE - 2 шт.; балансувальний пристрій для коліс V20 - 2 шт.; піна ПВХ 80 1,2 мм. - 527 м2; піна ПВХ 60/ 2 мм. - 288 м2; піна ПВХ 60/ 10 мм. - 95,04 м2; тканина арамідна (кевлар) 400D - 100 м2; піна ПВХ 80 1,2 мм. - 533 м2; склотканина Aeroglass 280g/m2 2/2 8*7 - 100 м2; затверджувач LН 285 - 50 кг; затверджувач LН 286 - 20 кг; епоксидна смола LR 285MGS - 140 кг; мікрокульки Q-CEL 6014.К полегшені 85g/l - 15 кг; тканина ACG Carbon fabric 3K 200T - 100 м2; тканина ACG Carbon fabric 3K 200P - 3 упаковки по 100 м2; тканина арамідна ACG Aramid fiber fabric 1500D-170P - 3 упаковки по 100 м2; тканина ACG Carbon fabric 3K 125 UD - 2 упаковки по 100 м2; склотканина fiber fabric ACG 180 P Black - 2 упаковки по 100 м2; Carbon fiber fabric ACG 12K250UD - 2 упаковки по 100 м2; Carbon fiber fabric ACG 12K200UD - 1 упаковка 30 м2, - передати Військовій частині НОМЕР_3 (код ЄДРПОУ НОМЕР_4 , командир частини ОСОБА_7 (номер телефону: НОМЕР_5 ), начальник фінансово-економічної служби: Макарук Рада (номер телефону: НОМЕР_6 ).

Стягнути з ОСОБА_1 на користьдержави в особі Державної судової адміністрації України 536,80 грн. судового збору.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Львівської митниці ДМС України 65706,24 грн. (шістдесят п`ять тисяч сімсот шість гривень двадцять чотири копійки) витрат за зберігання товару на складі митниці.

Постанова може бути оскаржена до Львівського апеляційного суду через Галицький районний суд м.Львова протягом десяти днів з дня її винесення і набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги.

Суддя Кротова О.Б.

СудГалицький районний суд м.Львова
Дата ухвалення рішення21.12.2023
Оприлюднено25.12.2023
Номер документу115855152
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяСправи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю

Судовий реєстр по справі —461/10541/23

Постанова від 21.12.2023

Адмінправопорушення

Галицький районний суд м.Львова

Кротова О. Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні