Рішення
від 16.11.2023 по справі 160/26575/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 листопада 2023 рокуСправа №160/26575/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Голобутовського Р.З.

розглянувши в порядку письмового провадження у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Державного підприємства «38 відділ інженерно-технічних частин» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

13.10.2023 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Державного підприємства «38 відділ інженерно-технічних частин» (далі позивач) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі відповідач), у якій позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення, прийняте Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області від 29.06.2023 №0163800411.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що спірне податкове повідомлення рішення є незаконним та необґрунтованим, прийнятим із порушенням встановленої законодавством процедури та без наявності факту вчинення податкового правопорушення. Позивач зазначає про неврахування відповідачем під час прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення заперечень до акту камеральної перевірки, чим порушив право позивача на участь у розгляді заперечень. Позивач вважає, що відповідачем порушено форму складення податкового повідомлення-рішення, зокрема, зазначення в ньому строку його сплати, який не відповідає вимогам п. 57.3 ст. 57 Податкового кодексу України, а саме визначення його в календарних, а не робочих днях. Оскаржуване податкове повідомлення-рішення не відповідає висновкам акту перевірки, зокрема, в частині визначення строку затримки реєстрації податкових накладних. Відповідачем при складанні податкового повідомлення-рішення не зазначено конкретні пункти і статті законодавчих актів, що порушені платником податків, що суперечить вимогам підпункту 58.1.1 пункту 58.1 статті 58 Податкового кодексу України. Позивач вказує про відсутність підстав для прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення за період реєстрації податкових накладних з жовтня 2021 року по жовтень 2022 року, з підстав чинності мораторію на застосування штрафних санкцій, передбаченого п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, а так само незастосування зменшеного розміру штрафних санкцій, передбачених п. 89, 90 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України. Перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину. Позивачем вчасно сплачено податки протягом 2021-2022 років з урахуванням податкових накладних, щодо своєчасної реєстрації яких встановлено порушення, що не призвело до зменшення податкових зобов`язань та настання шкідливих наслідків для держави.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18.10.2023 відкрито провадження в адміністративній справі №160/26575/23 та справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 31.10.2023 о 10:45.

Примірник позовної заяви з додатками та копію ухвали від 18.10.2023 отримано представником відповідача в автоматизованій системі «Електронний суд» 13.10.2023 та 18.10.2023, що підтверджується довідками про доставку електронного листа.

В підготовче засідання, призначене на 31.10.2023, представники сторін не з`явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином. Судом відкладено підготовче засідання до 07.11.2023.

В підготовче засідання, призначене на 07.11.2023, з`явились представники сторін. Після надання пояснень представниками сторін, судом закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до розгляду по суті в судовому засіданні. Судом оголошено перерву до 14.11.2023.

09.11.2023 представником відповідача подано відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнав та просив суд відмовити в задоволенні позову. В обґрунтування правової позиції зазначено, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України. У контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України правове значення має саме факт вчинення відповідного порушення, складом якого, в цьому випадку, є порушення строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної. Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.

10.11.2023 представником позивача подані до суду додаткові пояснення, в яких наведено практику апеляційних адміністративних судів щодо розгляду подібних спорів.

В судове засідання, призначене на 14.11.2023, з`явились представники сторін, підтримали обрані правові позиції. Заслухавши пояснення представників сторін, за відсутності заперечень, судом ухвалено продовжити розгляд справи по суті в письмовому провадженні.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини справи.

Державне підприємство «38 відділ інженерно-технічних частин» (код ЄДРПОУ 33127487) зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 01.10.2004, з 27.01.2021 перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області.

Основним видом діяльності позивача є надання діяльності у сфері охорони громадського порядку та безпеки (КВЕД 84.24). При цьому позивач зареєстрований як платник податку на додану вартість, що підтверджується витягом №1804034500150 з реєстру платником податку на додану вартість, дата формування витягу 14.08.2018.

На підставі підпункту 19-1.1.1 пункту 19.1 статті 19, підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І Податкового кодексу України, в порядку підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 та статті 76 глави 8 розділу ІІ Податкового кодексу України посадовими особами контролюючого органу проведено камеральну перевірку Державного підприємства «38 відділ інженерно-технічних частин» з питання своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, складених за періоди жовтень, листопад, грудень 2021 року, січень, лютий, квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень 2022 року.

За результатами проведеної камеральної перевірки складений акт від 18.05.2023 №18258/04-36-04-11/33127487, висновками якого встановлено порушення позивачем п. 201.10 ст. 201, п. 89 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України щодо граничних строків реєстрації 23 податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за жовтень, листопад, грудень 2021 року, січень, лютий, квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень 2022 року на загальну суму податку на додану вартість 8133706,5 грн, що є підставою для застосування штрафних санкцій у розмірі 3253482,58 грн.

Не погоджуючи із висновками акту перевірки позивачем 13.06.2023 надано контролюючому органу заперечення за вих. №428.

За результатами розгляду заперечень відповідач листом від 27.06.2023 №45908/6/04-36-04-11-18 висновки акту камеральної перевірки залишив без змін.

На підставі акту перевірки від 18.05.2023 №18258/04-36-04-11/33127487 відповідачем сформовано та направлено позивачу податкове повідомлення рішення від 29.06.2023 №0163800411 за формою «Н», яким позивачу застосовано штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 3253482,59 грн.

Не погодившись з оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся зі скаргою до Державної податкової служби України, рішенням якої від 13.09.2023 №27010/6/99-00-06-03-01-06 скаргу позивача залишено без задоволення, а податкове повідомлення-рішення без змін.

Не погоджуючись з прийнятим податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (п. 1.1. ст.1 ПК України).

Пунктом 201.1 ст. 201 ПК України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (п. 201.10 ст. 201 ПК України).

З урахуванням викладеного, в період існування спірних правовідносин ПК України передбачений обов`язок платників податку на додану вартість забезпечити своєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Водночас Законом України від 17 березня 2020 року № 533-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» підрозділ 10 розділу XX доповнено пунктом 521, який з урахуванням змін, внесених Законами України № 540-IX від 30.03.2020 та № 591-IX від 13.05.2020 передбачав, що:

за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:

порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;

порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Пункт 521 підрозділу 10 розділу XX не містив у собі виключень із заборони про застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних.

Пунктом 109.1 ст. 109 ПК України передбачено, що податковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених цим Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (в тому числі осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбачених цим Кодексом.

За порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються такі види юридичної відповідальності: фінансова; адміністративна; кримінальна.

Фінансова відповідальність за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства встановлюється та застосовується згідно з цим Кодексом та іншими законами. Фінансова відповідальність, що встановлюється згідно з цим Кодексом, застосовується у вигляді штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) (п. 111.1, 111.2 ст. 111 ПК України).

Враховуючи викладене, штрафна (фінансова) санкція є видом (формою) фінансової відповідальності. Передбачений пунктом 521 підрозділу 10 розділу XX ПК України мораторій на застосування штрафних санкцій за вчинені протягом передбаченого періоду (з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19)) правопорушень за своєю правовою природою є звільненням від відповідальності за вчинення податкових правопорушень.

На користь вказаного також свідчить відсутність у ПК України будь-яких положень щодо майбутнього застосування таких санкцій, зокрема, після завершення дії карантину.

Пунктом 1201.1 ст. 1201 ПК України передбачено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Аналіз наведеної положення ПК України свідчить, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої п. 201.10 ст. 201 ПК України. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.

При цьому дія карантину, запроваджена підставі постанови КМУ від 11 березня 2020 року № 211 тривала з 12 березня 2020 року до 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року (карантин скасований постановою КМУ від 27 червня 2023 року № 651).

З урахуванням викладеного суд зробив висновок, що застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, складених позивачем, від 05.10.2021 №547, від 05.10.2021 №549, від 05.10.2021 №548, від 21.10.2021 №571, від 05.11.2021 №628, від 05.11.2021 №629, від 05.11.2021 №630, від 05.12.2021 №686, від 05.12.2021 №687, від 05.12.2021 №688, від 09.12.2021 №692, від 05.01.2022 №12, від 05.01.2022 №13, від 05.01.2022 №14 є необґрунтованим.

Розглядаючи питання щодо правомірності застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних від 05.02.2022 №68, від 01.04.2022 №123, від 05.04.2022 №183, від 05.05.2022 №306, від 05.06.2022 №311, від 04.07.2022 №388, від 05.08.2022 №464, від 05.09.2022 №529, від 05.10.2022 №593, які є предметом спірних правовідносин та складені в період дії карантину, суд виходить з наступного.

Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» п. 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено в новій редакції, абзац 3 якого передбачав, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Крім того вказаним Законом п. 69.2 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України доповнений абзацом наступного змісту:

«У разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються».

Аналіз вказаних положень свідчить про запровадження законодавцем, зокрема, нових строків реєстрації податкових накладних, складених з 01.02.2022 по 27.05.2022 (день набрання чинності Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-IX) та скасування мораторію на застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів).

Відтак, позивач був зобов`язаний з 27.05.2022 по 15.07.2022 виконати податковий обов`язок та здійснити реєстрацію податкових накладних від 05.02.2022 №68, від 05.05.2022 №306, від 01.04.2022 №123, від 05.04.2022 №183. Будь-яких доказів відсутності можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок як це передбачено п. 69.1 підрозділу 10 розділу XX ПК України позивачем не надано. Невиконання такого обов`язку утворює самостійний склад податкового правопорушення, передбаченого ст. 120-1 ПК України.

Встановлення нового строку виконання податкового обов`язку із одночасним скасуванням мораторію, передбаченого пунктами 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України, унеможливлює звільнення позивача від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних.

Суд відхиляє доводи позивача щодо суперечності правових норм, передбачених пунктами 521 та п. 69.2 підрозділу 10 розділу XX ПК України, та як наслідок необхідність застосування положень п. 56.21 ст. 56 ПК України зважаючи на те, що п. 69.2 підрозділу 10 розділу XX ПК України прийнятий у часі пізніше, його положення фактично припинили дію передбачених пунктом 52-1 обмежень.

Розглядаючи доводи позивача щодо необхідності застосування розміру штрафних санкцій, передбачених п. 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, суд зазначає наступне.

Законом України від 12.01.2023 року № 2876-IX "Про внесення змін до розділу XX "Прикінцеві положення" ПК України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування" підрозділ 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.

Відповідно до п. 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Відповідно до п. 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Закон України "Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування" № 2876-IX від 12.01.2023 не містить прямої вказівки про надання зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період, до набрання ним чинності. Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання ним чинності.

Зазначене свідчить про правомірність оскаржуваного податкового повідомлення рішення в частині несвоєчасної реєстрації податкових накладних від 05.02.2022 №68, від 05.06.2022 №311, від 04.07.2022 №388, від 05.08.2022 №464, від 05.10.2022 №593, від 05.05.2022 №306, від 01.04.2022 №123, від 05.04.2022 №183, від 05.09.2022 №529.

Розглядаючи доводи позивача щодо дефектів в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні (відсутність інформації про наявність заперечень до акту перевірки, невідповідності строку затримки у реєстрації податкової накладної та строку на оскарження), суд зазначає наступне.

Окремі дефекти рішення контролюючого органу не повинні сприйматися як безумовні підстави для висновку про його протиправність і, як наслідок, про скасування такого податкового повідомлення-рішення.

Якщо відповідний акт індивідуальної дії прийнятий контролюючим органом у межах своєї компетенції та з його змісту можна чітко встановити зміст цього податкового повідомлення-рішення (зокрема, порушення законодавства, за яке здійснюється донарахування, та розмір останнього), таке рішення може бути визнане судом правомірним навіть у разі, коли не дотримано окремих елементів його форми. Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 18.11.2022 у справі № 824/1298/18-а.

У такому разі податкове повідомлення-рішення контролюючого органу слід розцінювати як акт індивідуальної дії з окремими дефектами, які не змінюють суті спірного рішення.

А відтак, оскільки порушення норми податкового законодавства та сума штрафу визначені відповідачем правильно, розрахунок штрафних санкцій доданий до оскаржуваного рішення містить достовірні дані, доводи позивача про протиправність цього акта індивідуальної дії є помилковими.

Розраховуючи суму податкового повідомлення-рішення, що належить скасуванню, судом встановлено, що за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних:

- від 05.10.2021 №547 застосовано штрафну санкцію в розмірі 1970 грн;

- від 05.10.2021 №549 застосовано штрафну санкцію в розмірі 428672,26 грн;

- від 05.10.2021 №548 застосовано штрафну санкцію в розмірі 66,67 грн;

- від 21.10.2021 №571 застосовано штрафну санкцію в розмірі 3349,42 грн;

- від 05.11.2021 №628 застосовано штрафну санкцію в розмірі 66,67 грн;

- від 05.11.2021 №629 застосовано штрафну санкцію в розмірі 1970 грн;

- від 05.11.2021 №630 застосовано штрафну санкцію в розмірі 390073,96 грн;

- від 05.12.2021 №686 застосовано штрафну санкцію в розмірі 1700 грн;

- від 05.12.2021 №687 застосовано штрафну санкцію в розмірі 66,67 грн;

- від 05.12.2021 №688 застосовано штрафну санкцію в розмірі 352441,72 грн;

- від 09.12.2021 №692 застосовано штрафну санкцію в розмірі 3349,42 грн;

- від 05.01.2022 №12 застосовано штрафну санкцію в розмірі 1700 грн;

- від 05.01.2022 №13 застосовано штрафну санкцію в розмірі 66,67 грн;

- від 05.01.2022 №14 застосовано штрафну санкцію в розмірі 253339,60 грн.

Таким чином, податкове повідомлення-рішення від 29.06.2023 №0163800411 підлягає скасуванню на суму нарахованої штрафної санкції у розмірі 1438833,06 грн.

Відповідно до ч. 1ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

Частиною 2ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства Українивстановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, суд вважає, що відповідачем не доведена правомірність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення в частині нарахування суми штрафу у розмірі 1438833,06 грн, у зв`язку із чим позовні вимоги є частково доведеними та такими, що підлягають частковому задоволенню.

Відповідно до ч. 1ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства Українисуд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

На підставі ч. 3ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати розподіляються пропорційно до задоволених вимог позивача.

Позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позову до суду в розмірі 26840,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією №953 від 12.10.2023.

Отже, оскільки позовну заяву задоволено частково, сплачений судовий збір за подачу позову до суду в сумі 26840,00 грн підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача у розмірі пропорційному до задоволених позовних вимог у сумі 11868,65 грн.

Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України,

УХВАЛИВ:

Позовну заяву Державного підприємства «38 відділ інженерно-технічних частин» (просп. Аношкіна, буд. 181, м. Кам`янське, 51915, код ЄДРПОУ 33127487) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17А, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ ВП 44118658) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення, прийняте Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області, від 29.06.2023 №0163800411 в частині застосування штрафних санкцій в розмірі 1438833,06 грн.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь Державного підприємства «38 відділ інженерно-технічних частин» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області судові витрати з оплати судового збору за подачу позовної заяви до суду у розмірі 11868 (одинадцять тисяч вісімсот шістдесят вісім) грн 65 коп.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Р.З. Голобутовський

Дата ухвалення рішення16.11.2023
Оприлюднено25.12.2023
Номер документу115867487
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

Судовий реєстр по справі —160/26575/23

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 21.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 21.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Рішення від 16.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Ухвала від 18.10.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні