Рішення
від 22.12.2023 по справі 420/25146/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/25146/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 грудня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді ТанцюриК.О., розглянувши у порядку письмового провадження у м.Одесі справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю БЕМАНТ до Головного управління ДПС в Одеській області, ДПС України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю БЕМАНТ до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, за результатами розгляду скарга щодо рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку № 8720 від 03.08.2023; зобов`язання Головне управління ДПС в Одеській області виключити ТОВ БЕМАНТ з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

Ухвалою суду від 25.09.2023 відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

Ухвалою суду від 27.11.2023 залучено до участі у справі №420/25146/23 в якості другого відповідача ДПС України.

В обґрунтування позовних вимог представник позивача у позовній заяві зазначив, що не погоджується із прийняттям рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, за результатами розгляду скарга щодо рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку № 8720 від 03.08.2023 та просить суд задовольнити позов у повному обсязі. Позивач вказав, що 25 квітня 2023 року у зв`язку з виявленими обставинами та/або отриманням інформації контролюючим органом процесі поточної діяльності Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів, прийнято рішення №5270 про відповідність ТОВ «БЕМАНТ» критеріям ризиковості платника податку, відповідно до якого підставою цього став п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивач вказав, що у графі рішення «Інформація, за якою встановлена відповідність платника за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку зазначено: - тип операції з придбання за період з 22.12.2021 по 31.03.2023, код операції 3102 з компанією, код ЄДРПОУ 31601073, ТОВ «ЕКВІСТ -СІМ»; - тип операції з придбання за період з 22.12.2021 по 31.03.2023, код операції 3102 з компанією, код ЄДРПОУ 37477029, ТОВ «Торгівельна компанія ЮВЕНТА»; - тип операції з постачання за період з 31.12.2021 по 31.03.2023 року, код операції 3102 з компанією, код ЄДРПОУ 31601073, ТОВ «ЕКВІСТ -СІМ». У разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку зазначається код (коди) податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: код 07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції); код 12 - постачання товарів (послуг) платнику податку, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; код 13 - постачання товарів (послуг) у платника податку, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. Позивач вказав, що ним було надане повідомлення №1 від 12.07.2023 року, з поясненнями та документами що підтверджується Квитанціями №1, 2 за липень, однак 18.07.2023 року з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 12.07.2023 року прийнято рішення від 18.07.23 про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У графі рішення: «Інформація, за якою встановлена відповідність платника за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: зазначено: тип операції з постачання за період з 19.01.2023р по 18.07.2023 року з компанією код ЄДРПОУ 37672972 ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО «АВТОТРАНСКОМ». Позивач вказав, що за вимогою відповідача про ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку були надані документи. 01.08.2023 позивачем подана скарга щодо рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 8296 від 18.07.2023, що підтверджується Квитанцією №2 за липень та за результатами розгляду скарги щодо рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку відповідачем винесено рішення № 8720 від 03.08.2023 про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку, відповідно до якого підставою цього став п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивач, посилаючись на норми діючого законодавства та те, що ТОВ «БЕМАНТ» після прийняття контролюючим органом відносно нього незаконних рішень про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку надавались пояснення та копії документів та, що з рішень не можливо встановити на підставі яких документів чи якої інформації податковий орган дійшов відповідного висновку, просить суд задовольнити позов у повному обсязі.

29.06.2023 до суду від представника відповідача, Головного управління ДПС в Одеській області надійшов відзив на позовну заяву згідно якого відповідач вказав, що після отримання первинного рішення щодо відповідності критеріям ризиковості від 25.04.2023 №5270, позивачем було надано повідомлення №1 від 12.07.2023 про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку яким надані копії первинних документів та додатково зазначена інформація: «ТОВ "БЕМАНТ" розпочав свою господарську діяльність 27.05.2011. Видами господарської діяльності ТОВ "БЕМАНТ" згідно до класифікатору КВЕД є 49.41 Вантажний автомобільний транспорт, 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для транспортних засобів, 47.30 Роздрібна торгівля пальним, 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту, 35.11 Виробництво електроенергії, 35.13 Розподілення електроенергії.» та надано 93 документи (акти надання послуг, договіри, додаткова угода, видаткові накладні, приймання-передач до договору (наявні в матеріалах справи, оскільки були надані разом з позовною заявою). Відповідач вказав, що після опрацювання наданого позивачем повідомлення від 12.07.2023 №1 контролюючий орган приймає діюче (останнє) рішення щодо ризиковості ТОВ «БЕМАНТ» від 18.07.2023 №8296, яким зазначені конкретні підстави, які залишились невирішеними відповідно податкової інформації контролюючого органу відповідно до позивача, при цьому, оглянувши первинне рішення від 25.04.2023 №5270 та останнє від 18.07.2023 №8296, можно дійти висновку про те, що інформація що міститься в первинних документах наданих разом з повідомленням дійсно була опрацьована та частина податкової інформації, що була підтвердження, відображена в останньому рішенні, однак документів, які були надані було недостатньо для потвердження всього спектру інформації якої було б достатньо для прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості, конткретні підстави були описані останнім рішенням. Надалі, як вказав відповідач, позивач направив скаргу до центральної комісії ДПС України на рішення від 18.07.2023 №8296, та вже Центральним органом (ДПС України) було прийняте оскаржуване рішення від 13.08.2023 №8720, комісія регіонального рівня (Головне управління ДПС в Одеській області) - відповідач по справі №420/25146/23 фактично не приймав рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 03.08.2023 №8720, при цьому дійсно приймала рішення про відповідність критеріям ризиковості від 25.04.2023 №5270, та від 18.07.2023 №8296, отже позовна вимога щодо рішення від 03.08.2023 №8720 не може бути направлена до відповідача, оскільки відповідачем не приймалось відповідного рішення. Враховуючи викладене, посилаючись на положення Податкового кодексу України та обставини справи, відповідач вважає, що доведено обґрунтованість виникнення у контролюючого органу підстав для віднесення підприємства позивача до критеріїв ризиковості платника податків на підставі наявної податкової інформації за проведеним моніторингом з метою забезпечення заходів, направлених на упередження формування та розповсюдження сум ризикового ПДВ, недопущення функціонування транзитно-конвертаційних груп, уникнення виконання податкового обов`язку підприємствами реального сектору економіки.

15.12.2023 до суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив у якій представник вказав, що у матеріалах справи міститься скарга яка подана позивачем від 01.08.2023 на рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 8296 від 18.07.2023, направлення якої до відповідача якої, підтверджується Квитанцією №2. В зазначеній скарзі, як вказав позивач, викладені пояснення з приводу здійснення господарських операцій з постачання за період з 19.01.2023 по 18.07.2023 ПП «АВТОТРАНСКОМ», а також у скарзі додані на підтвердження операцій копії документів у кількості 100 стор. За результатами розгляду скарги щодо рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку відповідачем винесено рішення № 8720 від 03.08.23 про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку, відповідно до якого підставою цього став п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Як вказав позивач, відповідачем взагалі не вивчались надані документи, а усі факти перекручуються відповідачем на свою користь.

Дослідивши письмові докази по справі, судом встановлено наступне.

Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 25.04.2023 №5270 встановлено відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю БЕМАНТ критеріям ризиковості платника податків згідно п.8 Критеріїв ризиковості платника податку(а.с.18-19 т.1).

Підставою для прийняття вказаного рішення стало встановлені ризикові господарські операції з придбання ТОВ БЕМАНТ товарів у період з 22.12.2021 по 31.03.2023 у платника податку код ЄДРПОУ 31601073; у період з 22.12.2021 по 31.03.2023 у платника податку код ЄДРПОУ 37477029; у період з 31.12.2021 по 21.02.2023 у платника податку код ЄДРПОУ 31601073.

Товариство з обмеженою відповідальністю БЕМАНТ, звернулось до Головного управління ДПС в Одеській області із повідомленням від 12.07.2023 про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, у якому зазначило, що Товариство з обмеженою відповідальністю БЕМАНТ розпочав свою господарську діяльність 27.05.2011. Видами господарської діяльності ТОВ "БЕМАНТ" згідно до класифікатору КВЕД є 49.41 Вантажний автомобільний транспорт, 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для транспортних засобів, 47.30 Роздрібна торгівля пальним, 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту, 35.11 Виробництво електроенергії, 35.13 Розподілення електроенергії.» та надано 93 документи (акти надання послуг, договори, додаткова угода, видаткові накладні, приймання-передач до договору)(а.с.20).

Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 18.07.2023 №8296, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 12.07.2023, встановлено відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю БЕМАНТ критеріям ризиковості платника податків згідно п.8 Критеріїв ризиковості платника податку(а.с.18-19 т.1), з підстав ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме щодо постачання у період з 19.01.2023 по 18.07.2023 платнику податку з кодом ЄДРПОУ 37672972(а.с.18-19 т.2).

Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України № 8720 від 03.08.2023, залишено скаргу товариства без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку без змін(а.с.22 т.1).

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституція України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Згідно п. 62.1 ст.62 Податкового кодексу України, податковий контроль здійснюється шляхом: ведення обліку платників податків; інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів; перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин; моніторингу контрольованих операцій та опитування посадових, уповноважених осіб та/або працівників платника податків відповідно до статі 39 цього Кодексу.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів. Вказаний Порядок навчав чинності з 1 лютого 2020 року.

Відповідно до пункту 5 Порядку №1165 Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Додатком 1 до Порядку №1165 встановлені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, а саме:

1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Кодексу.

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Кодексу, з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Кодексу.

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Пунктом 6 Порядку №1165 встановлено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції.

У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що:

виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставі пункту 8 додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку;

відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Відповідно до пункту 25 Порядку № 1165 комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, скарги на рішення комісій регіонального рівня про неврахування таблиці даних платника податку та скарги на рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком (пункт 26 Порядку № 1165).

За змістом пункту 40 Порядку № 1165, засідання комісії контролюючого органу проводиться у разі наявності матеріалів для розгляду.

Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) (пункт 44 Порядку №1165).

Як встановлено судом, рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 25.04.2023 №5270 встановлено відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю БЕМАНТ критеріям ризиковості платника податків згідно п.8 Критеріїв ризиковості платника податку(а.с.18-19 т.1).

Підставою для прийняття вказаного рішення стало встановлені ризикові господарські операції з придбання ТОВ БЕМАНТ товарів у період з 22.12.2021 по 31.03.2023 у платника податку код ЄДРПОУ 31601073; у період з 22.12.2021 по 31.03.2023 у платника податку код ЄДРПОУ 37477029; у період з 31.12.2021 по 21.02.2023 у платника податку код ЄДРПОУ 31601073.

Товариство з обмеженою відповідальністю БЕМАНТ, звернулось до Головного управління ДПС в Одеській області із повідомленням від 12.07.2023 про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, у якому зазначило, що Товариство з обмеженою відповідальністю БЕМАНТ розпочав свою господарську діяльність 27.05.2011. Видами господарської діяльності ТОВ "БЕМАНТ" згідно до класифікатору КВЕД є 49.41 Вантажний автомобільний транспорт, 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для транспортних засобів, 47.30 Роздрібна торгівля пальним, 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту, 35.11 Виробництво електроенергії, 35.13 Розподілення електроенергії.» та надано 93 документи (акти надання послуг, договіри, додаткова угода, видаткові накладні, приймання-передач до договору)(а.с.20).

Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 18.07.2023 №8296, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 12.07.2023, встановлено відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю БЕМАНТ критеріям ризиковості платника податків згідно п.8 Критеріїв ризиковості платника податку(а.с.18-19 т.1), з підстав ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме щодо постачання у період з 19.01.2023 по 18.07.2023 платнику податку з кодом ЄДРПОУ 37672972(а.с.18-19 т.2).

Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України № 8720 від 03.08.2023, залишено скаргу товариства без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку без змін(а.с.22 т.1).

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку (частина друга статті 2 КАС України).

Суд приходить до висновку, що рішення комісії регіонального рівня не відповідає вимогам статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості.

Так, загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

В свою чергу, в даному випадку рішення, яким визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, не містить ні юридичних, ні фактичних мотивів кваліфікації заявника як ризикового платника податків.

Відповідачем не надано жодних доказів провадження позивачем господарської діяльності, яка б містила ознаки недодержання вимог чинного законодавства України.

В свою чергу, в відзиві на позов контролюючий орган зазначив, що в останньому рішенні що було прийнято відповідачем відносно позивача (від 18.07.2023 №8296), на підставі наявної податкової інформації, зазначено коди податкової інформації стосовно товариства:07-недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначеній у податковій накладній/розрахунку коригування.

При цьому, згідно п.71.1 ст.71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Збір податкової інформації та отримання податкової інформації контролюючим органом врегульовано ст.ст.72, 73 ПК України.

Відповідно до ст.74 ПК України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є державною власністю.

Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, а також контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.2 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, в порядку інформаційної взаємодії відповідно до пункту 41.2 статті 41 цього Кодексу.

Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової політики.

Підпунктом 20.1.45 п.20.1 ст.20 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, і необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотримання якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.

В свою чергу відповідач не надав до суду жодного доказу у підтвердження вказаних у відзиві тверджень, в тому числі не надав і доказів результату податкового аналізу/наявної податкової інформації щодо позивача та його контрагентів.

Суд вважає, що в даному випадку контролюючим органом не доведено наявності підстав для віднесення підприємства до ризикових платників податків відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості.

Разом з тим, під час вирішення вказаного спору, суд враховує, що згідно з пунктом 56.18 статті 58 Податкового кодексу України з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу у будь-який момент після отримання такого рішення. Рішення контролюючого органу, оскаржене в судовому порядку, не підлягає адміністративному оскарженню. Процедура адміністративного оскарження вважається досудовим порядком вирішення спору.

Відповідно до пунктів 1, 2, 3 Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 у цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні: комісія центрального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр) ДПС, організаційні та процедурні засади діяльності якої визначені у Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165; комісія регіонального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС, організаційні та процедурні засади діяльності якої визначені в Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165. Скарга подається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) протягом 10 робочих днів, що настають за днем прийняття рішення комісією регіонального рівня.

Пунктами 12-14 Порядку №1165 встановлено, що за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня протягом 10 календарних днів з дня отримання такої скарги приймає одне з таких рішень: задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня; залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня без змін.

У разі коли до прийняття рішення комісією центрального рівня надійшла заява платника податку про відкликання скарги (додаток 4), така скарга залишається без розгляду, а платнику податку в автоматичному режимі надсилається відповідна квитанція. Така квитанція є підтвердженням залишення скарги без розгляду.

За результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 12 цього Порядку, надсилає засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу, Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги платнику податку відповідні рішення (додатки 5-7) в електронний кабінет.

Пунктом 17 Порядку встановлено, що рішення комісії центрального рівня не підлягає адміністративному оскарженню та може бути оскаржено в судовому порядку у строки, визначені статтею 56 Кодексу.

З аналізу вищенаведених норм вбачається, що процедура адміністративного оскарження рішень комісії регіонального рівня про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості є різновидом досудового порядку вирішення спору.

Таким чином, суд зазначає, що рішення комісії ДПС України (центрального рівня) про залишення скарги платника без задоволення не є юридично значимим для платника, оскільки саме по собі не породжує для нього настання будь-яких юридичних наслідків та не впливає на його права і обов`язки. Спірне рішення не є таким, що прийняте у зв`язку з реалізацією управлінських повноважень, а є актом вирішення спору в досудовому порядку, не створює юридичного наслідку для позивача, а визнання цього рішення протиправним та його скасування не призведе до відновлення порушеного права.

У зв`язку з викладеним оскаржуване позивачем рішення № 8720 від 03.08.2023, яке прийнято Комісією центрального рівня, є таким, що скасуванню не підлягає.

За приписами ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Як встановлено ч. 1 ст.2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

При цьому, Європейський суд з прав людини у рішенні від 29.06.2006 р. у справі Пантелеєнко проти України зазначив, що засіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом.

У рішенні від 31.07.2003 р. у справі Дорани проти Ірландії Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття ефективний засіб передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права.

При чому, як наголошується у рішенні Європейського суду з прав людини у справі Салах Шейх проти Нідерландів, ефективний засіб - це запобігання тому, щоб відбулося виконання заходів, які суперечать Конвенції, або настала подія, наслідки якої будуть незворотними. При вирішенні справи Каіч та інші проти Хорватії (рішення від 17 липня 2008 року) Європейський Суд з прав людини вказав, що для Конвенції було б неприйнятно, якби стаття 13 декларувала право на ефективний засіб захисту але без його практичного застосування. Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.

Отже, обраний судом спосіб захисту порушеного права має бути ефективним та забезпечити реальне відновлення порушеного права.

Згідно Рішення ЄСПЛ по справі Рисовський проти України (Rysovskyyv. Ukraine) від 20.10.2011 року (заява № 29979/04), принцип належного урядування, як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість.

Обираючи спосіб захисту порушеного права, суд зважує на його ефективність з точки зору статті 13 "Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод" та враховує положення "Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень", прийняті Комітетом Міністрів 11.03.1980, а саме суд не може підміняти державний орган рішення якого оскаржується, приймати замість рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.

За приписами ч.2 ст. 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Фактично, необхідною передумовою застосування ч. 2 ст. 9 КАС України є саме порушення прав позивача та необхідність захисту порушеного права шляхом його відновлення.

Поряд з цим, враховуючи необґрунтованість та невмотивованість рішення Комісії регіонального рівня, надані на пропозицію комісії позивачем відповідні первинні документи, суд приходить до висновку про безпідставність прийняття рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Одеській області №8296 від 18.07.2023 і керуючись ч.2 ст.9 КАС України, суд вважає, що наявні підстави для виходу за межі позовних вимог позивача, з метою ефективного захисту порушеного права від порушень з боку суб`єкту владних повноважень, визнання протиправним та скасування рішення Комісії регіонального рівня.

Враховуючи викладені обставини та те, що суд прийшов до висновку про безпідставність прийняття рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Одеській області №8296 від 18.07.2023, суд вважає, що позовні вимоги позивача про зобов`язання Головне управління ДПС в Одеській області виключити ТОВ БЕМАНТ з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Враховуючи викладене, суд вважає, що адміністративний позов позивача підлягає частковому задоволенню.

Частиною 1 ст. 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи те, що суд прийшов до висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовної заяви та оскільки вимозі про зобов`язання відповідача вчинити певні дії передує вимога про встановлення порушення прав, свобод та інтересів позивача, судовий збір за другу вимогу позивача не стягувався, суд вважає що наявні підстави для стягнення з відповідача, Головного управління ДПС в Одеській області на користь позивача 2684,00 грн. сплаченого судового збору.

Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 255, 295,382 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю БЕМАНТ- задовольнити частково .

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Одеській області №8296 від 18.07.2023 про відповідність платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю БЕМАНТ критеріям ризиковості платника податку.

Зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю БЕМАНТ з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

У задоволенні іншої частини позовних вимог -відмовити.

Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, 65044, м. Одеса, вул.Семінарська, 5) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю БЕМАНТ (код ЄДРПОУ 37672972, Одеська обл., м.Чорноморськ, вул.Промислова 5) судовий збір у розмірі 2684,00 грн. (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні).

Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 та п. 15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя К.О. Танцюра

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.12.2023
Оприлюднено25.12.2023
Номер документу115871384
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/25146/23

Ухвала від 24.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 24.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 28.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 09.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Рішення від 22.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 27.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 18.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні