РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
21 грудня 2023 року м. Рівне№460/22602/23
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Нор У.М., розглянувши за правилами письмового провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом
Приватного акціонерного товариства "Ярівський гранкар`єр" доГоловного управління ДПС у Рівненській області Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій, -
В С Т А Н О В И В:
Приватне акціонерне товариство «Ярівський Гранкар`єр» звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС у Рівненській області № 8944759/05470710 від 06.06.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування №1 від 09.05.2023 року, № 8944760/05470710 від 06.06.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування №6 від 09.05.2023 року, № 9319032/05470710 від 08.08.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування №20 від 09.05.2023 року та зобов`язати зареєструвати вказані податкові накладні у Єдиному державному реєстрі податкових накладних.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що ПрАТ «ЯРІВСЬКИЙ ГРАНКАР`ЄР», створене та здійснює свою господарську діяльність відповідно до чинного законодавства України. Підприємство є платником податку на додану вартість, та платником податку на прибуток на загальних підставах. Основний вид господарської діяльності ПрАТ «ЯРІВСЬКИЙ ГРАНКАР`ЄР» 08.12 Добування піску, гравію, глин і каоліну. Відповідно до Рішення єдиного акціонера, що одноосібно володіє 100% акцій Приватного акціонерного товариства "ЯРІВСЬКИЙ ГРАНКАР"ЄР" прийнято рішення щодо укладання Товариством правочинів про відчуження шляхом продажу нерухомого майна, розташованого за адресою: Рівненська область, Сарненський район, смт Томашгород, вулиця Зелена, будинок 70, з поміж яких зокрема і адміністративний побутовий корпус (А-3) вартістю 261730, 00 грн., блок допоміжних будівель (ремонтно-механічна дільниця) (Б-3) вартісю 174 500,00 грн., залізнична вітка (ширина 1524 мм., повна довжина 4605,64 м.) вартістю 171174,10 грн. Вказані об`єкти належать ПрАТ «ЯРІВСЬКИЙ ГРАНКАР`ЄР» та входять до складу цілісного майнового комплексу «Гранітний кар`єр». Відповідно до договорів купівлі-продажу від 09.05.2023 здійснено продаж та передачу нерухомості ТОВ «МІРАДАН ГРУП». При реалізації зазначеного майна ПрАТ «Ярівський гранкар`єр» було складено та надіслано до контролюючого органу відповідні податкові накладні. За результатами обробки вказаних податкових накладних позивач отримав квитанції про зупинення їх реєстрації з посиланням на їх відповідність вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості операцій, у зв`язку з чим позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у відповідних податкових накладних. Зазначено, що позивач надав податковому органу усі необхідні пояснення та документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операції по вказаних податкових накладних. Проте, податковий орган не взяв надані позивачем пояснення та документи до уваги та прийняв оскаржувані рішення про відмову в реєстрації спірних податкових накладних в ЄРПН. Позивач вважає, що такі рішення контролюючого органу є протиправними та такими, що підлягають скасуванню, а тому просив позов задовольнити повністю.
Ухвалою суду від 29.09.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розглянути справу за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін та призначено розгляд справи по суті на 25.10.2023.
Відповідачі надали до суду спільний відзив, у якому позовні вимоги не визнали. На обґрунтування заперечень зазначено, що контролюючий орган, керуючись вимогами пункту 1 Критеріїв ризиковості операцій, зупинив реєстрацію податкових накладних №1, №6 та №20 від 09.05.2023 року та надіслав позивачу відповідні квитанції з пропозицією надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у відповідних податкових накладних. Також у відзиві на позовну заяву відповідачем зазначено, що підставою для відмови у реєстрації податкових накладних від 09.05.2023 року стало ненадання підтверджуючих документів про стан розрахунків виписки з банку, осв 361, актів звірок, актів приймання передачі майна, проведення експертної оцінки майна (ринкова вартість) договір, розрахунки, тому просили у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Судове засідання призначене на 25.10.2023 не відбулося у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю головуючого судді У.М. Нор.
Ухвалою суду від 01.11.1023 відкладено розгляд справи на 21.11.2023 р.
Ухвалою суду від 21.11.2023 розгляд справи відкладено на 06.12.2023.
У відповіді на відзив позивач повністю підтримав позицію, викладену в адміністративному позові, та вважає, що твердження відповідача викладені у відзиві є необґрунтованими.
До початку судового засідання 06.12.2023 представник позивача та представник відповідача подали клопотання про розгляд справи у порядку письмового провадження.
Ухвалою суду від 06.12.2023 вирішено перейти до розгляду справи в порядку письмового провадження.
Згідно з вимогами частини четвертої статті 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється
Дослідивши подані письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив таке.
Приватне акціонерне товариство «Ярівський гранкар`єр», ідентифікаційний номер 05470710 створене та здійснює свою господарську діяльність відповідно до чинного законодавства України. Дата державної реєстрації підприємства 19.02.1992. Номер та дата запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 1006031070027000307, 04.12.2020. Підприємство є платником податку на додану вартість та платником податку на прибуток на загальних підставах.
Основний вид господарської діяльності ПрАТ «ЯРІВСЬКИЙ ГРАНКАР`ЄР» 08.12 Добування піску, гравію, глин і каоліну. Інші види діяльності: 08.11 Добування декоративного та будівельного каменю, вапняку, гіпсу, крейди та глинистого сланцю; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
Рішенням зборів учасників (засновників) №02-01/2002 від 23.01.2002р. вирішено змінити організаційно-правову форму господарювання СМП «ЯРІВСЬКИЙ ГРАНКАР`ЄР» на Закрите акціонерне товариство «ЯРІВСЬКИЙ ГРАНКАР`ЄР» (ЗАТ «ЯРІВСЬКИЙ ГРАНКАР`ЄР»). ЗАТ «ЯРІВСЬКИЙ ГРАНКАР`ЄР» є правонаступником прав та обов`язків СМП «ЯРІВСЬКИЙ ГРАНКАР`ЄР» у повному обсязі. У зв`язку з приведенням діяльності Товариства у відповідність до вимог Закону України «Про акціонерні товариства», рішенням Загальних зборів акціонерів (Протокол №1/2011 від 19.04.2011р.) було визначено тип Товариства, як Приватне, та затверджено нове найменування ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «ЯРІВСЬКИЙ ГРАНКАР`ЄР» (ПрАТ «ЯРІВСЬКИЙ ГРАНКАР`ЄР»). ПрАТ «ЯРІВСЬКИЙ ГРАНКАР`ЄР» є правонаступником ЗАТ «ЯРІВСЬКИЙ ГРАНКАР`ЄР».
З завершенням терміну дії спецдозволу на користування надрами видобувні роботи не проводяться. Товариством подано пакет документів на продовження терміну дії спеціального дозволу.
Рішенням єдиного акціонера, що одноосібно володіє 100% акцій Приватного акціонерного товариства "ЯРІВСЬКИЙ ГРАНКАР"ЄР" від 01.05.2023 року прийнято рішення щодо укладання Товариством правочинів про відчуження шляхом продажу основних виробничих фондів (нерухомого майна), які розташовані за адресою: Рівненська область, Сарненський район, смт Томашгород, вулиця Зелена, будинок 70, серез яких зокрема: адміністративний побутовий корпус (А-3) вартістю 261 730,00 грн., Блок допоміжних будівель (ремонтно-механічна дільниця) (Б-3) вартісю 174 500,00 грн. Також, рішенням єдиного акціонера, що одноосібно володіє 100% акцій Приватного акціонерного товариства "ЯРІВСЬКИЙ ГРАНКАР"ЄР" від 01.05.2023 року прийнято рішення щодо укладання Товариством правочинів про відчуження шляхом продажу іншого нерухомого майна, які розташовані за адресою: Рівненська область, Сарненський район, смт Томашгород, вулиця Зелена, будинок 70, серед яких і залізнична вітка (ширина 1524 мм., повна довжина 4605,64 м.) вартістю 171174,10 грн. Зазначені об`єкти продажу належить ПрАТ «ЯРІВСЬКИЙ ГРАНКАР`ЄР» та входять до складу цілісного майнового комплексу «Гранітний кар`єр» (об`єкти нерухомого майна, технологічні лінії та інше майно) на підставі Постанови суду №15/67 виданої 06.10.2010 року Вищим Господарським Судом України, та визнано за ПрАТ «ЯРІВСЬКИЙ ГРАНКАР`ЄР» право власності на цілісний майновий комплекс «Гранітний кар`єр» (об`єкти нерухомого майна, технологічні лінії та інше майно), що знаходиться за адресою: вул. Зелена,70, смт. Томашгород, Рокитнівський район, Рівненська область.
На підставі наказу Господарського суду Рівненської області №15/67 від 04.11.2010, державною виконавчою службою Рокитнівського районного управління юстиції витребувано від ДП «Рівненський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України», код ЄДРПОУ 31994540 на користь ЗАТ «Ярівський гранкар`єр», код ЄДРПОУ 05470710, цілісний майновий комплекс «Гранітний кар`єр». Завершення виконавчого провадження про примусове виконання рішення постанови Вищого господарського суду від 06.10.2010 №15/67 виконавчою службою здійснено 29.12.2010 та складено Акт державного виконавця від 29.12.2010. Рішенням Господарського суду Рівненської області від 15.06.2011 у справі №5019/67/11 стягнуто із ЗАТ «Ярівський гранкар`єр» на користь Дочірнього підприємства «Рівненський облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «ДАК «Автомобільні дороги України» кошти в сумі 7489257,76 грн. ПрАТ «ЯРІВСЬКИЙ ГАРКАРЄР» зобов`язання на виконання платежів на користь Дочірнього підприємства «Рівненський облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «ДАК «Автомобільні дороги України» виконано в повній мірі в сумі 7489257,76 грн. в тому числі ПДВ.
Так, відповідно до наявних у матеріалах справи документів, на адміністративний побутовий корпус (А-3) виготовлено Витяг про державну реєстрацію прав, номер 34999652 від 30.07.2012, інформаційну довідку з реєстру прав власності на нерухоме майно №704 від 07.08.2012, технічний паспорт на виробничий будинок, реєстровий №1-46-81 від 16.07.2012, 23.02.2023 виготовлено Технічний паспорт на виробничу будівлю з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами, реєстраційний номер ЄДЕССБ №ТІ01:1815-1226-8828-0554 від 23.02.2023 та включено даний об`єкт до реєстру будівельної діяльності. Також наявий Витяг з Державного реєстру речових прав, індексний номер витягу: 325345803 від 10.03.2023. Незалежним суб`єктом оціночної діяльності проведено оцінку майна, що продається, відповідно до договору №14-230316-013 від 16.03.2023 та видано звіт про оцінку майна №14-230316-013 від 16.03.2023 ринкова вартість на дату оцінки 16.03.2023 склала 261730,00 грн. без ПДВ.
На Блок допоміжних будівель (ремонтно-механічна дільниця) (Б-3) виготовлено Витяг про державну реєстрацію прав номер 34999276 від 30.07.2012, інформаційну довідку з Реєстру прав власності на нерухоме майно №704 від 07.08.2012, Технічний паспорт №1-47-82 від 16.07.2012, 23.02.2023 виготовлено Технічний паспорт на виробничу будівлю з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами, реєстраційний номер ЄДЕССБ №ТІ01:1823-8500-7021-3697 від 23.02.2023, також наявний Витяг з Державного реєстру речових прав, індексний номер витягу: 325364352 від 10.03.2023.
На залізничну вітку виготовлено Технічний паспорт залізничної під`їзної колії, відомість під`їзної колії, інструкцію про порядок обслуговування і організації руху на залізничній під`їзній колії на станції Томашгород Львівської державної залізниці.
Відповідно до договорів купівлі-продажу, реєстровий номер 945, 950 від 09.05.2023, посвідчених нотаріально, здійснено продаж та передачу Адміністративно побутового корпусу (А-3) та блоку допоміжних будівель (ремонтно-мехінічної дільниці) (Б-3) для ТОВ «МІРАДАН ГРУП».
Пунктами 7 зазначених Договорів визначено, що оплата вартості об`єкту продажу здійснюється покупцем в безготівковій формі щляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок продавця в трьохмісячний термін, тобто до 09.08.2023 р. Згідно Актів звірки взаємних розрахунків по стану за період: травень 2023 р. серпень 2023 р. між Приватне акціонерне товариство «Ярівський гранкар`єр» і ТОВ «Мірадан Груп» на 31.08.2023 р. наявна заборгованість на користь ПРАТ «Ярівський гранкар`єр».
Пунктами 9 даних договорів визначено, що згідно ч.4 ст. 334 Цивільного кодексу України прва на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону. Продавець своїм підписом договору підтвердив згоду на проведення реєстрації переходу права власності на проданий об`єкт продажу в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно в день укладення договору, тобто до моменту повного розрахунку за договором. Відповідно до актів приймання-передачі основних засобів №ЯГК00000001 та №№ЯГК00000006 від 09.05.2023 ПРАТ «Ярівський гранкар`єр» передало, а ТОВ «Мірадан Груп» прийняло адміністративний побутовий корпус (А-3) та блок допоміжних будівель (ремонтно-механічну дільницю) (Б-3).
Позивачем було направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 09.05.2023 на загальну суму 314076,00 грн. з ПДВ, в т.ч. 52346,00 грн. ПДВ, та податкову накладну №6 від 09.05.2023 на загальну суму 209400,00 грн. з ПДВ, в т.ч. 34900,00 грн., покупець ТОВ «МІРАДАН ГРУП».
На адресу Підприємства надійшла електронна Відповідь (Квитанції) №1 від 25.05.2023 згідно яких реєстрація ПН зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 09.05.2023 №1 та №6 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 0011, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Приватне акціонерне товариство «Ярівський гранкар`єр» надало пояснення з описом обставин та додало документи, які доводять реальність господарської операції, по яких проводилось складання податкової накладної, для забезпечення можливості її реєстрації в процесі здійснення господарської діяльності.
Позивачем подано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, по податкових накладних №1 та №6 від 09.05.2023 р., яке містило пояснення та копії наступних додатків: Виписки (витягу) з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань позивача, Статуту позивача, Постанови ВГСУ №15/67 від 06.10.2010 року (з Витягами про державну реєстрацію прав), Витяги про державну реєстрацію прав, видані Комунальним підприємством «Рівненське обласне бюро технічної інвентаризації від 30.07.2012, Інформаційні довідки з Реєстру прав власності на нерухоме майно від 07.08.2012, Технічні паспорти від 16.07.2012, Технічні паспорти зареєстровані у ЄДЕССБ від 23.02.2023, Витяги з Реєстру будівельної діяльності від 07 та 05.03.2023, Витяги з Державного реєстру речових прав, договір купівлі-продажу, реєстровий номер 945 від 09.05.2023, податкової накладної №1 від 09.05.2023 року з Квитанцією №1, договір купівлі-продажу, реєстровий номер 950 від 09.05.2023, податкової накладної №6 від 09.05.2023 року з Квитанцією №1.
30 травня 2023 року позивачем отримано Повідомлення №8900427/05470710 та №8900429/05470710 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН запропоновано надати такі додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування: копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Документи яких не надано позначено: актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. У графі додаткова інформація вказно наступне: не надано підтверджуючих документів про стан розрахунків виписки банку, ОСВ 361, акт звірки, акт приймання передачі-майна, проведення експертної оцінки майна (ринкова вартість) договір, розрахунки.
ПрАТ «Ярівський гранкар`єр» було надано пояснення (додаткові) та надано документи (додаткові) щодо зупинення реєстрації податкових накладних №1 та №6 від 09.05.2023 р. в ЄРПН, а саме: копію наказу Господарського суду в Рівненській області №16/67 від 04.11.2010, копію Акту державного виконавця від 29.12.2010, копію Ухвали Господарського суду в Рівненській області №5019/67/11 від 29.03.2012, копію Рішення Господарського суду в Рівненській області №5019/67/11 від 15.06.2011, копії банківських виписок за 28.03.2012, 24.04.2012, 22.05.2012, 12.06.2012, 22.06.2012, 19.07.2012, 26.07.2012, 07.08.2012, 30.08.2012, копію листа ПрАТ «ЯРІВСЬКИЙ ГРАНКАРЄР» №06/1 від 13.06.2012 щодо уточнення призначення платежу, копію листа-відповіді ПАТ «Юнекс Банк» №25.3-1656 від 18.06.2012 щодо уточнення призначення платежу, копію Звіту про оцінку майна №14-230316-013 від 16.03.2023, копію Витягу з державного реєстру речових прав №331719189 від 09.05.2023.
06.06.2023 року Відповідачем 1 прийнято рішення №8944759/05470710 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 09.05.2023 р. та №8944760/05470710 про відмову у реєстрації податкової накладної №6 від 09.05.2023 р., з підстав ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено у ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування у ЄРПН, платником податку.
Приватне акціонерне товариство «Ярівський гранкар`єр» надало пояснення з описом обставин та додало документи, які доводять реальність господарських операцій, по яких проводилось складання податкових накладних, для забезпечення можливості їх реєстрації в процесі здійснення господарської діяльності.
Також, відповідно до договору купівлі-продажу №2 від 09.05.2023 здійснено продаж та передачу залізничної вітки ТОВАРИСТВУ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «МІРАДАН ГРУП», ідентифікаційний код 44242834. Продаж здійснено за 205408,92 грн. в т.ч. ПДВ 34234,82 грн. Вартість визначено згідно Бухгалтерської довідки вих. №19/01-01 від 08.05.2023 р.
Згідно п. 7 зазначеного Договору купівлі-продажу, оплата вартості об`єкту продажу здійснюється покупцем в безготівковій формі щляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок продавця в трьохмісячний термін, тобто до 09.08.2023 р. Згідно Акту звірки взаємних розрахунків по стану за період: травень 2023 р. серпень 2023 р. між Приватне акціонерне товариство «Ярівський гранкар`єр» і ТОВ «Мірадан Груп» на 31.08.2023 р. заборгованість на користь ПРАТ «Ярівський гранкар`єр» становить 205 408, 92 грн. Відповідно до акту приймання-передачі основних засобів №ЯГК00000020 від 09.05.2023 ПРАТ «Ярівський гранкар`єр» передало, а ТОВ «Мірадан Груп» прийняло залізничну вітку.
Позивачем було направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №20 від 09.05.2023 на загальну суму 205408,92 грн. з ПДВ, в т.ч. 34234,82 грн. ПДВ. Згідно (Квитанція) №1 від 02.06.2023 реєстрацію накладної зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, а саме, обсяг постачання товару/послуги 0011, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
До повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, поданих по податковій накладній №20 від 09.05.2023 р. надано пояснення та додатки, а саме: копію Виписки (витягу) з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань позивача, копію Статуту позивача, копію Постанови суду №15/67 виданої 06.10.2010 року Вищим Господарським Судом України (з Витягами про державну реєстрацію прав), копію наказу Господарського суду в Рівненській області №15/67 від 04.11.2010, копію Акту державного виконавця від 29.12.2010, копію Ухвали Господарського суду в Рівненській області №5019/67/11 від 29.03.2012, копію Рішення Господарського суду в Рівненській області №5019/67/11 від 15.06.2011, копії банківських виписок за 28.03.2012, 24.04.2012, 22.05.2012, 12.06.2012, 22.06.2012, 19.07.2012, 26.07.2012, 07.08.2012, 30.08.2012, копію листа ПрАТ «ЯРІВСЬКИЙ ГРАНКАРЄР» №06/1 від 13.06.2012 щодо уточнення призначення платежу, копію листа-відповіді ПАТ «Юнекс Банк» №25.3-1656 від 18.06.2012 щодо уточнення призначення платежу, копію договору купівлі-продажу №2 від 09.05.2023, копію податкової накладної №20 від 09.05.2023 року з Квитанцією №1, копію технічного паспорту залізничної під`їзної колії від 14.05.2002, копію відомості під`їзної колії від 14.05.2002, копію інструкції про порядок обслуговування і організації руху на залізничній під`їзній колії на станції Томашгород Львівської державної залізниці від 14.05.2002.
Підприємством надано всі документи, що передбачені переліком документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
08.08.2023 року Відповідачем 1 прийнято рішення №9319032/05470710 про відмову у реєстрації податкової накладної №20 від 09.05.2023 р., з підстав надання платником податків копій документів, складених з порушенням законодавства. У графі додаткова інформація вказно наступне: не надано підтверджуючих документів про стан розрахунків виписки банку, ОСВ 361, акт звірки, акт приймання передачі-майна, проведення експертної оцінки майна (ринкова вартість) договір, розрахунки.
Наведені вище обставини та перелік документів, які їх підтверджують, свідчать про те, що позивач має в наявності всі первинні документи, що підтверджують реальність господарських операцій за наслідками якої було виписано податкові накладні №1, №6 та №20 від 09.05.2023 року, які було надано для Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області.
Позивач, не погоджуючись з рішеннями Відповідача про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН звертався до контролюючого органу вищого рівняДПС України зі скаргами на рішення, однак рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ДПС України скарги залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН без змін.
З урахуванням викладеного, вважаючи рішення про відмову в реєстрації податкових накладних №1, 6 та 20 від 09.05.2023 протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.
За правилами п.185.1 ст.185 Податкового кодексу Україниоперації платників податку з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, є об`єктом оподаткування податком на додану вартість.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, в силу вимог п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до п. 200-1.1 ст. 200-1 Податкового кодексу Українисистема електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку: суми податку, що містяться у складених та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних; суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість; суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних; інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділуXXПерехідні положення цього Кодексувраховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом200-1.3 статті 200-1цьогоКодексу.
Платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість. Розрахунки з бюджетом у системі електронного адміністрування податку на додану вартість здійснюються з цих рахунків, крім випадку, передбаченого абзацом другим пункту87.1 статті 87цьогоКодексу(пункт200-1.2 статті 200-1 ПК України).
Відповідно до абз.1 п.201.1 ст.201 Податкового кодексу Українина дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п.201.10 ст. 201 Податкового кодексу Українипри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
На виконання вказаних вище норм законодавства, позивачем (за першою подією) складено та надіслано до контролюючого органу (в електронному вигляді) податкові накладні №1, 6 та 20 від 09.05.2023 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цьогоКодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до п.12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010(далі - Порядок №1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом192.1 статті 192та пунктом201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів200-1.3і 200-1.9 статті200-1 ПК України(для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимогЗаконів України "Про електронний цифровий підпис", Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п.13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні приписи наведені у п.201.16 ст.201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженимпостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, який набрав чинності з 01.02.2020 (далі - Порядок №1165).
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).
Як вже зазначалося судом, реєстрацію податкових накладних №1, 6 та 20 від 09.05.2023 зупинено з тих підстав, що вказана податкова накладна відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
У квитанції запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН податкових накладних.
Оцінюючи наведені в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних №1, 6 та 20 від 09.05.2023 підстави контролюючого органу для такого зупинення, суд враховує таке.
У додатку 3 до Порядку №1165 визначено критерії ризиковості здійснення операцій. Так, відповідно до пункту 1 відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
Наведене дає підстави для висновку, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Таким чином, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.
Як встановлено зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації складених позивачем податкових накладних, контролюючий орган вказав, що господарські операції платника податків відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Суд зауважує, що зупинення реєстрації ПН/РК за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання двох умов:
1) відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається;
2) обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки;
Натомість, надіслані позивачу квитанції містять вимогу щодо надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Водночас, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту201.16 статті 201 Податкового кодексу України(далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженимНаказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (далі - Порядок №520).
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п.11 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Таким чином, рішення про відмову в реєстрації податкової накладної повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної із зазначенням, зокрема, які саме документи не надані платником податків, які були б достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної.
Судом встановлено, що позивачем подано на розгляд комісії контролюючого органу - Головного управління ДПС у Рівненській області всі необхідні документи щодо підтвердження проведених фінансово-господарських операцій ПрАТ «Ярівський гранкар`єр» з ТОВ «МІРАДАН ГРУП», на підставі чого ним сформовано податкові накладні №1, 6 та 20 від 09.05.2023, реєстрацію яких зупинено.
Проте, комісією Головного управління ДПС в Рівненській області з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН було прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
Поряд з цим, відповідачем як на підставу відмови позивачу у реєстрації податкової накладної не зазначено конкретного переліку документів, які йому необхідно надати для реєстрації спірної податкової накладної.
Як свідчить зміст оспорюваного рішення №8944760/05470710 та №8944759/05470710 від 06.06.2023, підставою для відмови у реєстрації ПН 1 та 6 стало те, що позивачем ненадано/частково не надано додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження нформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального івня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН платником податку. У графі додаткова інформація (зазначити конкретні документи) не вказано нічого.
Рішення №9319032/05470710 від 08.08.2023, свідчить, що підставою відмви у реєстрації податкової накладної №20 від 09.05.2023 р. є надання платником податку копій документів, складених з порушення законодавства. Однак не вказано, які документи складено з порушенням законодавства та не зазначено конкретних порушень закону.
Матеріали справи свідчать, що позивачем разом з письмовими поясненнями (в тому числі додатковими поясненнями) щодо господарських операцій з ТОВ «МІРАДАН ГРУП» для відповідача було надано копії правовстановлюючих документів, зокрема: Постанови ВГСУ з Витягами про державну реєстрацію прав, наказ Господарського суду в Рівненській області, Акт державного виконавця Ухвали Господарського суду в Рівненській області, Рішення Господарського суду в Рівненській області, банківські виписки, лист ПрАТ «ЯРІВСЬКИЙ ГРАНКАРЄР» щодо уточнення призначення платежу, лист-відповідь ПАТ «Юнекс Банк» щодо уточнення призначення платежу, пояснення та додаткові пояснення щодо зупинення реєстрації податкових накладних, договори купівлі-продажу, витяги з державного реєстру речових прав, витяги про державну реєстрацію прав, видані КП «Рівненське обласне бюро технічної інвентаризації», інформаційні довідки з Реєстру прав власності на нерухоме, технічі паспорти, технічні паспорти зареєстровані у ЄДЕССБ, витяги з Реєстру будівельної діяльності щодо інформації про технічні інвентаризації, витяги з Державного реєстру речових прав, повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, технічний паспорт залізничної під`їзної колії, відомості під`їзної колії, інструкції про порядок обслуговування і організації руху на залізничній під`їзній колії на станції Томашгород Львівської державної залізниці.
Будь-яких доказів протилежного відповідачем суду не надано та матеріали справи не містять.
Також судом досліджено копії актів приймання-передачі основних засобів від 09.05.2023 р., акти звірки взаємних розрахунків, звіти про оцінку майна від 16.03.2023, рахунки-договори на проведення незалежної оцінки від 16.03.2023 р., бухгалтерську довідку.
Вказані документи складені у повній відповідності до вимог законодавства і саме такими документами супроводжувалось оформлення господарських операцій, в рамках якої виписано податкові накладні, що оформлені позивачем та відправлені для реєстрації в ЄРПН.
Таким чином, надані позивачем документи та пояснення були цілком достатніми для прийняття Комісією ГУ ДПС в Рівненській області рішення про реєстрацію податкових накладних №1, №6 та №20 від 09.05.2023 в ЄРПН.
Встановлені в ході розгляду обставини справи дають підстави для висновку, що ненаведення відповідачами доводів та ненадання доказів того, що документи, подані позивачем для реєстрації спірної податкової накладної, є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.
При цьому, слід зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормамиПодаткового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Висновок аналогічного змісту викладено у постанові Верховного Суду від 07.12.2022 у справі №500/2237/20.
Таким чином, оскаржувані рішення №8944760/05470710 від 06.06.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 09.05.2023, №8944759/05470710 від 06.06.2023 р. про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 09.05.2023 та №9319032/05470710 від 08.08.2023 р. про відмову в реєстрації податкової накладної №20 від 09.05.2023 є необґрунтованими, протиправними, а тому підлягають скасуванню.
Відповідно до ч.3ст.245 КАС Україниу разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій щодо остаточного вирішення спору між сторонами, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні №1, №6 та №20 від 09.05.2023в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Суд також зауважує, що рішення суду має бути не тільки законним та обґрунтованим, воно повинно бути ще й ефективним у захисті порушених прав, свобод та інтересів, а тому вважає, що покладання на відповідача 2, як на єдину уповноважену на такі дії особу, обов`язку зареєструвати вказану податкову накладну в ЄРПН, не вважатиметься втручанням у його дискреційні повноваження.
Зазначене також узгоджується з передбаченим п.1ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свободправом особи на доступ до суду, що, зокрема, включає такий аспект, як право на розгляд справи судом із повною юрисдикцією, тобто судом, що має достатні та ефективні повноваження щодо: повторної (після адміністративного органу) оцінки доказів; встановлення обставин, які були підставою для прийняття оскарженого адміністративного рішення; належного поновлення прав особи за результатами розгляду справи по суті (п.70 рішення Європейського суду з прав людини від 28.06.1990 у справі Обермейєр проти Австрії; пунктом 155 рішення Європейського суду з прав людини від 04.03.2014 у справі Гранд Стівенс проти Італії).
Разом з тим, визначаючи дату, якою слід зареєструвати спірну податкову накладну, суд керується вимогами пункту 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246(у редакціїпостанови Кабінету Міністрів України від 21.04.2021 №378), згідно з якими внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Таким чином, на переконання суду, з метою повного та належного захисту порушеного права позивача та задля недопущення порушення прав контрагента позивача, який на підставі вказаної податкової накладної, має право сформувати податковий кредит, та інших контрагентів по ланцюгу господарських операцій, слід зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні №1, №6 та №20 від 09.05.2023датою її подання.
Статтею 19 Конституції Українивизначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Згідно з пп.21.1.1 п.21.1 ст.21 Податкового кодексу Українипосадові особи контролюючих органів зобов`язані дотримуватисяКонституції Українита діяти виключно у відповідності з цимКодексомта іншими законами України, іншими нормативними актами.
Відповідно до ч.1 та ч.2ст.77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачі не виконали процесуального обов`язку доказування своєї позиції та не довели правомірності своєї поведінки та прийнятих рішень у спірних правовідносинах, натомість доводи позивача відповідають обставинам справи та ґрунтуються на нормах матеріального закону.
Оскільки факт наявності у позивача порушеного права знайшов своє підтвердження у ході розгляду справи, то позовні вимоги слід задовольнити повністю.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з того, що відповідно до частини 1статті 139 КАС Українипри задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як слідує з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір у розмірі 8052,00 грн.
Таким чином, з урахуванням приписівстатті 139 КАС Українипонесені позивачем витрати на оплату судового збору у розмірі 8052,00 грн. підлягають відшкодуванню на користь позивача.
Керуючись статтями 241-246, 255, 263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Рівненській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8944759/05470710 від 06.06.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 09.05.2022.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 09.05.2023, складену Приватним акціонерним товариством «Ярівський гранкар`єр», датою її подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Рівненській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8944760/05470710 від 06.06.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної №6 від 09.05.2022.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №6 від 09.05.2023, складену Приватним акціонерним товариством «Ярівський гранкар`єр», датою її подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Рівненській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9319032/05470710 від 08.08.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної №20 від 09.05.2022.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №20 від 09.05.2023, складену Приватним акціонерним товариством «Ярівський гранкар`єр», датою її подання.
Стягнути на користь Приватного акціонерного товариства «Ярівський гранкар`єр»судові витрати по сплаті судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Рівненській області в сумі 4026,00 грн.
Стягнути на користь Приватного акціонерного товариства «Ярівський гранкар`єр» за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Державної податкової служби України судові витрати по сплаті судового збору у сумі 4026,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 21 грудня 2023 року
Учасники справи:
Позивач - Приватне акціонерне товариство "Ярівський гранкар`єр" (вул.Центральна,50,Томашгород,Рокитнівський район, Рівненська область,34240, ЄДРПОУ/РНОКПП 05470710)
Відповідач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, буд. 12,м. Рівне,Рівненська обл.,33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 44070166) Відповідач - Державна податкова служба України (Львівська площа, 8,м.Київ,04053, ЄДРПОУ/РНОКПП 43005393)
Суддя У.М. Нор
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2023 |
Оприлюднено | 25.12.2023 |
Номер документу | 115872670 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні