Постанова
від 21.12.2023 по справі 572/3546/21
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 грудня 2023 року

м. Рівне

Справа № 572/3546/21

Провадження № 22-ц/4815/1139/23

Рівненський апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючий - суддя Боймиструк С.В.,

судді: Гордійчук С.О., Шимків С.С.,

секретар судового засідання: Мороз А.В.,

за участю: ОСОБА_1 ,

розглянув в порядку спрощеного позовного провадження з повідомлення учасників справи апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Сарненського районного суду Рівненської області від 02 серпня 2023 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Кричильського ліцею імені Леоніда Куліша-Зіньківа Сарненської міської ради, Управління освіти Сарненської міської ради про скасування наказу про відсторонення, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,

В С Т А Н О В И В:

В листопаді 2021 року Представник позивача адвокат Волошин М.К., який діє в інтересах ОСОБА_1 звернувся до відповідача з позовом про визнання незаконним, скасування наказу Кричильського ліцею імені Леоніда Куліша-Зіньківа Сарненської міської ради №63-к від 12 листопада 2021 року про відсторонення її від роботи, та зобов`язати відповідача виплатити їй середньомісячну заробітну плату за вимушений прогул з дня відсторонення до дня ухвалення судового рішення .

Позов обґрунтовує тим, що позивачка працює медичною шкільною сестрою у Кричильському ліцеї імені Леоніда Куліша-Зіньківа Сарненської міської ради. 12 листопада 2021 року керівництвом ліцею було видано наказ №63-к про відсторонення позивачки від роботи з підстав відсутності щеплення від респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS- CoV-2. Даний наказ позивачкою був отриманий лише 15.11.2021 року. Позивачка вважає наказ про відсторонення її від роботи незаконним та таким, що порушує її права. Крім того, відповідно до ст.12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» та ст.27 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» профілактичні щеплення проводяться виключно після медичного огляду особи у разі відсутності у неї відповідних медичних протипоказань. Медичний огляд позивачки не проводився, не пропонувався і не було надано можливості його пройти, так як і не надано можливості для проведення самого щеплення. Також позивачка не була попереджена про можливе відсторонення. Адвокат просить скасувати наказ про відсторонення, стягнути середній заробіток за час вимушеного прогулу та стягнути судові витрати.

Рішенням Сарненського районного суду Рівненської області від 02 серпня 2023 року у задоволенні позову відмовлено.

У поданій на вказане рішення апеляційній скарзі ОСОБА_1 просить його скасувати у зв`язку з порушенням судом норм матеріального та процесуального права, неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи та невідповідністю висновків суду фактичним обставинам справи.

Узагальнені доводи апеляційної скарги зводяться до того, що відповідачем не дотримано встановленого ст. 7, ч. 2 ст. 27 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» порядку відсторонення позивачки від роботи. Судом не у повній мірі враховані висновки викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 14 грудня 2022 року у справі №130/3548/21, зокрема, щодо пропорційності втручання у приватне життя.

Вважає, що законодавство не передбачає можливості відсторонення працівника від роботи з підстав відсутності у нього щеплення від КОВІДУ-19.

Просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове, яким повністю задовольнити заявлені нею позовні вимоги.

Згідно ч. 1 ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Судом встановлено, що відповідно до наказу №02-к від 02.01.2015 року ОСОБА_1 з 02.01.2015 року прийнята на посаду сестри медичної шкільної, що підтверджується копією наказу та записами з ксерокопії трудової книжки НОМЕР_1 .

До матеріалів справи долучена довідка про доходи №88 від 11.11.2021 року розмір доходу ОСОБА_1 за травень 2021 - жовтень 2021 року склав 40206,89 грн.

З відзиву на позовну заяву вбачається, що позивачу 04 листопада 2021 року за №62 було вручене повідомлення про обов`язкове профілактичне щеплення проти СОVID-19 або надати підтверджуючий документ про абсолютні протипоказання щодо щеплення.

12 листопада 2021 року наказом №63-к виданого директором Кричильського ліцею імені Леоніда Куліша-Зіньківа Сарненської міської ради ОСОБА_1 була відсторонена від роботи з 15 листопада 2021 року на час відсутності щеплення проти COVID-19 без збереження заробітної плати .

В даному наказі міститься підпис особи, відносно якої видано наказ, про ознайомлення з ним.

Відповідно до частини першої статті 46 КЗпП України, відсторонення працівників від роботи власником або уповноваженим ним органом допускається в разі: - появи на роботі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп`яніння; - відмови або ухилення від обов`язкових медичних оглядів, навчання, інструктажу і перевірки знань з охорони праці та протипожежної охорони; - в інших випадках, передбачених законодавством.

До інших передбачених законодавством випадків належить, зокрема, відмова або ухилення від профілактичних щеплень працівників професій, виробництв та організацій, для яких таке щеплення є обов`язковим.

Статтею 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» передбачено, що профілактичні щеплення проти дифтерії, кашлюка, кору, поліомієліту, правця, туберкульозу є обов`язковими і включаються до календаря щеплень.

Працівники окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких може призвести до зараження цих працівників та (або) поширення ними інфекційних хвороб, підлягають обов`язковим профілактичним щепленням також проти інших відповідних інфекційних хвороб. У разі відмови або ухилення від обов`язкових профілактичних щеплень ці працівники у порядку, встановленому законом, відсторонюються від виконання зазначених видів робіт.

Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням проти інших відповідних інфекційних хвороб, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.

У разі загрози виникнення особливо небезпечної інфекційної хвороби або масового поширення небезпечної інфекційної хвороби на відповідних територіях та об`єктах можуть проводитися обов`язкові профілактичні щеплення проти цієї інфекційної хвороби за епідемічними показаннями (частина третя статті 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб»).

Рішення про проведення обов`язкових профілактичних щеплень за епідемічними показаннями на відповідних територіях та об`єктах приймають головний державний санітарний лікар України, головний державний санітарний лікар Автономної Республіки Крим, головні державні санітарні лікарі областей, міст Києва та Севастополя, головні державні санітарні лікарі центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах оборони і військового будівництва, охорони громадського порядку, виконання кримінальних покарань, захисту державного кордону, Служби безпеки України (частина четверта статті 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб»).

Профілактичні щеплення проводяться після медичного огляду особи в разі відсутності у неї відповідних медичних протипоказань (речення перше частини шостої статті 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб»).

Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 04 жовтня 2021 року №2153 затверджено Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням (далі - Перелік № 2153).

Зі змісту вказаного нормативно-правового акту вбачається, що обов`язковимпрофілактичним щепленням,відповідно доякого обов`язковимпрофілактичним щепленнямпроти гостроїреспіраторної хворобиCovid-19,спричиненої коронавірусомSARS-CoV-2,на періоддії карантину,встановленого КМУз метоюзапобігання поширеннюна територіїУкраїни гостроїреспіраторної хворобиCovid-19,спричиненої коронавірусомSARS-CoV-2,підлягають працівники,в томучислі закладіввищої,післядипломної,фахової передвищої,професійної (професійно-технічної),загальної середньої,у томучислі спеціальних,дошкільної,позашкільної освіти,закладів спеціалізованоїосвіти танаукових установнезалежно відтипу таформи власності.

Пунктом 41-6 постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», який набрав чинності з 08 листопада 2021 року, керівникам державних органів (державної служби), керівникам підприємств, установ та організацій визначено забезпечити:

1) контроль за проведенням обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19 працівниками та державними службовцями, обов`язковість профілактичних щеплень яких передбачена Переліком № 2153;

2) відсторонення від роботи (виконання робіт) працівників та державних службовців, обов`язковість профілактичних щеплень проти COVID-19 яких визначена Переліком № 2153 та які відмовляються або ухиляються від проведення таких обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19, відповідно до статті 46 КЗпП України, частини другої статті 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» та частини третьої статті 5 Закону України «Про державну службу», крім тих, які мають абсолютні протипоказання до проведення таких профілактичних щеплень проти COVID-19 та надали медичний висновок про наявність протипоказань до вакцинації проти COVID-19, виданий закладом охорони здоров`я.

Питання відсторонення від роботи додатково регламентовано в Законі України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» та Інструкції № 66 Про порядок внесення подання про відсторонення осіб від роботи або іншої діяльності.

Підприємства, установи і організації зобов`язані усувати за поданням відповідних посадових осіб державної санітарно-епідеміологічної служби від роботи, навчання, відвідування дошкільних закладів осіб, які є носіями збудників інфекційних захворювань, хворих на небезпечні для оточуючих інфекційні хвороби, або осіб, які були в контакті з такими хворими, з виплатою у встановленому порядку допомоги з соціального страхування, а також осіб, які ухиляються від обов`язкового медичного огляду або щеплення проти інфекцій, перелік яких встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я (абзац шостий частини першої статті 7 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення»).

Згідно з підпунктом 1.2.5 пункту 1.2 Інструкції № 66, особами, які відмовляються або ухиляються від профілактичних щеплень, визнаються громадяни та неповнолітні діти, а також окремі категорії працівників у зв`язку з особливостями виробництва або виконуваної ними роботи, які необґрунтовано відмовились від профілактичного щеплення, передбаченого Календарем профілактичних щеплень в Україні, затвердженим наказом МОЗ від 16 вересня 2011 року № 59, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 10 жовтня 2011 року за № 1159/19897.

Положення абзацу шостого частини першої статті 7 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» та Інструкції № 66 Про порядок внесення подання про відсторонення осіб від роботи або іншої діяльності не охоплюють порядок відсторонення від роботи у зв`язку з відмовою чи ухиленням від проведення обов`язкових профілактичних щеплень для запобігання захворюванню на COVID-19. Обов`язки роботодавців щодо забезпечення епідеміологічного благополуччя населення визначені не тільки Законом України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення». Постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2021 року № 1096 передбачено, що відсторонення працівників в межах відповідних заходів боротьби з пандемією COVID-19, керівник підприємства, установи, організації проводить відповідно до статті 46 КЗпП України, частини другої статті 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб».

Таким чином, відсторонення від роботи (виконання робіт) певних категорій працівників, які відмовляються або ухиляються від проведення обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19, було передбачене законом. Приписи законів України з приводу такого відсторонення є чіткими, зрозумілими та за дотримання визначеної в них процедури дозволяють працівникові розуміти наслідки його відмови або ухилення від такого щеплення за відсутності медичних протипоказань, виявленої за наслідками медичного огляду, проведеного до моменту відсторонення, а роботодавцеві дозволяють визначити порядок його дій щодо такого працівника.

Зазначені правові висновки містяться в постанові Великої Палати Верховного Суду від 14 грудня 2022 року у праві №130/3548/21 (провадження № 14-82цс22).

Отже доводи апеляційної скарги щодо відсутності правових підстав для відсторонення невакцинованих працівників та необов`язковість щеплень від КОВІД-19 суперечать викладеній правовій позиції, тому не беруться до уваги.

Встановивши, що працівник був належним чином попереджений про можливе відсторонення, враховуючи відсутність підтверджуючих документів про щеплення або наявність медичних протипоказань, суд дійшов правильного висновку про законність відсторонення.

Разом з цим Велика Палата Верховного Суду у справі №130/3548/21 зауважила, що в кожному конкретному випадку для вирішення питання про наявність підстав для обов`язкового щеплення працівника проти COVID-19 і, відповідно, для відсторонення працівника від роботи, слід виходити не тільки з Переліку № 2153, але й оцінки загрози, яку потенційно на роботі може нести невакцинований працівник. Зокрема, слід враховувати і такі обставини, як:

- кількість соціальних контактів працівника на робочому місці (прямих/непрямих);

- форму організації праці (дистанційна/надомна), у тому числі можливість встановлення такої форми роботи для працівника, який не був щепленим;

- умови праці, у яких перебуває працівник і які збільшують вірогідність зараження COVID-19, зокрема потребу відбувати у внутрішні та закордонні відрядження;

- контакт працівника з продукцією, яка буде використовуватися (споживатися) населенням.

Судом встановлено,що позивачка ОСОБА_1 працює медичноюсестрою вКричильському ліцеїім.Леоніда Куліша-ЗіньковаСарненської міськоїради,тобто закладізагальної середньоїосвіти івказана професіявіднесена дотих,працівники якихпідлягають обов`язковимпрофілактичним щепленнямпроти іншихвідповідних інфекційниххвороб,зокрема COVID-19.Виконання неюпосадових обов`язківпов`язанез постійним,протягом робочогодня,перебуванням натериторії навчальногозакладу,що усвою чергубезпосередньо пов`язаноз постійнимконтактом зучнями тапрацівниками школи.Тобто умовипраці позивача,у якихвона виконуєтрудові обов`язки,збільшують вірогідністьзараження COVID-19як самогопозивача таінших працівників.

Вирішуючи спір, суд дійшов загалом правильних висновків про те, що відсторонення позивачки від роботи, можна вважати пропорційним меті охорони здоров`я працівників, здобувачів освіти та безпосередньо самої позивачки.

За таких обставин, доводи апеляційної скарги не спростовують обґрунтованих висновків суду, а тому апеляційна скарга на підставі ст. 375 ЦПК України підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду, яке ухваленням з додержанням норм матеріального та процесуального права - залишенню без змін.

Керуючись статтями 367, 374, 375, 382, 384 ЦПК України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Сарненського районного суду Рівненської області від 02 серпня 2023 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст постанови складений 21 грудня 2023 року.

Головуючий: Боймиструк С.В.

Судді: Гордійчук С.О.

Шимків С.С.

СудРівненський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення21.12.2023
Оприлюднено25.12.2023
Номер документу115873794
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них

Судовий реєстр по справі —572/3546/21

Ухвала від 27.06.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Лідовець Руслан Анатолійович

Ухвала від 29.02.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Лідовець Руслан Анатолійович

Ухвала від 29.01.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Лідовець Руслан Анатолійович

Постанова від 21.12.2023

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Боймиструк С. В.

Рішення від 21.12.2023

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Боймиструк С. В.

Ухвала від 09.11.2023

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Боймиструк С. В.

Ухвала від 29.09.2023

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Боймиструк С. В.

Рішення від 02.08.2023

Цивільне

Сарненський районний суд Рівненської області

Ведяніна Т.О.

Ухвала від 27.04.2022

Цивільне

Сарненський районний суд Рівненської області

Ведяніна Т.О.

Ухвала від 18.04.2023

Цивільне

Сарненський районний суд Рівненської області

Ведяніна Т.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні